Dempe stua.

T

theStig

Gjest
Ja, ull motvirker ull.
Akkurat som en pils motvirker fylleangst?
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
Hehe, kan ikke si jeg blir stort klokere her.

Burde jeg i tilfelle dekke enkelt lag med 10cm rockwool - 120 x 120 kontra dobbelt lag 120 x 60? Trodde generelt at bassrefles som sto relativt nær betonvegg var noe man helst skulle dempe. Kom gjerne med bedre løsninger.
 
T

theStig

Gjest
120x120 10 cm er nok mer effektivt i bass/nedre mellomtone enn 120x60 20 cm.

Hvis du demper bak bassrefleksporten vil du IKKE dempe selve basslyden fra porten noe særlig. Det du VIL dempe (som er en fordel) er eventuell mellomtonelekkasje og resonanser fra porten.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
Takker for svar. Vil prøve dette.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
Hei igjen!

Har nå fått inn seks stykk plater jeg har plassert slik:

2 stk bak hver høyttaler, ved siden av hverandre (120x120cm)
1 liggende, bak lytteposisjon.
1 mellom vinduene, førsterefleksjon vegg\høyttaler\lytteposisjon.

Det låter tydelig mye bedre, men ikke så stor forskjell som da jeg for et par dager siden proppet bassportene mine med to duker. Vil ikke demping bak høyttalerne nå være ganske unødig?
Etter jeg plugget ble all form for boomy bass borte, og det ble lettere å høre plasseringen av vokal og instrumenter i lydbildet.
edit: puttet sammenbrettede spisebrikker inn i porten, så det er mulig det kommer noe ut, men når jeg holder hånden for kan jeg i alle fall ikke føle at det kommer noe luft.

Føler at det er mer "ro" i rommet nå, med platene slik de står, men det kan være platen bak meg og den psykiske effekten, prøver å være kritisk.

Har veldig lyst til å få et par plater opp i taket, det burde være løselig på en eller annen måte.
 
K

kbwh

Gjest
240x120cm på frontveggen bør bidra til et svært stabilt stereoperspektiv. Husk at disse platene virker fra ca 200Hz og oppover, dvs. over det egentlige bassområdet. Bassportene dine arbeider en til to oktaver under, dvs. ved omtrent 50-100Hz.
Står høyttalerne optimalt plassert i forhold til å oppnå god bassgjengivelse? Ta ut pluggene og prøv å flytte dem forover/bakover med utgangspunkt i oddetalsbrøken.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
Med frontvegg, mener du bak meg eller bak høyttalerne?

Om jeg skal ha høyttalerne særlig mer fremover blir dette lite gunstig med tanke på å ha rommet som en stue i tillegg, så er ganske fornøyd. Jeg kan uansett teste dette.

3D-effekt ble større og stereoperspektiv ble bredere og mer stabilt, det må jeg si, men skyldes dette i tilfelle platene bak høytt?

Edit: beklager repeterte og dumme spørsmål, prøver å forstå hva jeg gjør og hva jeg hører.
 
K

kbwh

Gjest
Frontveggen er veggen bak høyttalerne, og bakveggen bak deg.

Platene bak høyttalerne dreper all den lyden som sniker seg rundt kabinetthjørnene og reflekteres fra frontveggen, og det hjelper veldig.
Det er ikke sikkert høyttallerne trenger å komme lenger fram. Prøv etter oddetallsbrøk"regelen".

Dumme spørsmål som dine er alltid velkomne synes jeg da!
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
Nå har jeg mer eller mindre kommet frem til at bassportene i høyttalerne mine vil forbli plugget, og jeg er derfor skeptisk til betydnignen av platene mine bak høyttalerne.

Skjønner ikke helt "lyden som sniker seg rundt kabinetthjørnene og reflekteres fra frontveggen" - hvor kommer denne lyden fra? Lyden fra høyttaleren blir da ikke spredt bakover?

I oddetallsregelen, skal høyttalerens frontbaffel, eller bassport være i oddetallet?
 
T

theStig

Gjest
Lyden fra høyttaleren blir da ikke spredt bakover?
Å joda! Masse lyd sendes bakover pga. diffraksjon på kabinetthjørnene, samt at lyd som har større bølgelengde enn kabinettets dimensjoner vil sendes ut i alle retninger.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
Fancy, takk for den informasjonen.
Skal prøve å få lagt ut bilde i ettermiddag.

Tror et par av platene som står bak høyttalerne skal opp i taket ganske snart;)

Igjen, tusen takk for all hjelp, det begynner å nærme seg seriøs godlyd her nå.
 
K

kbwh

Gjest
I oddetallsregelen, skal høyttalerens frontbaffel, eller bassport være i oddetallet?
Her kommer Ole Brumm, hehe ...
Oddetallsregelen blir tricky med bakoverfyrende bassporter i små rom. Bruk det du liker best/en mellomting. Hvis du foretrekker pluggede porter er det kanskje fronbaffelen som skal være i oddetallet.
Regel: Prøv.

At det nærmer seg seriøs godlyd hos deg tviler jeg ikke på.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Kan du legge ut bilde av hele oppsettet.



Fancy, takk for den informasjonen.
Skal prøve å få lagt ut bilde i ettermiddag.

Tror et par av platene som står bak høyttalerne skal opp i taket ganske snart;)

Igjen, tusen takk for all hjelp, det begynner å nærme seg seriøs godlyd her nå.
 

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563


Slik ser det ut nå.

Fikk ikke tatt bilde rett forfra fordi da får jeg ikke med meg begge høyttalerne. Har dem ganske langt fra hverandre altså.

Meningen å finne be bedre løsning på akustikkplatene etterhvert, nå står de slik de gjør for å teste dem.

Kommer bilder av "racket" på DIY-seksjonen etterhvert, hehe.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0


Slik ser det ut nå.

Fikk ikke tatt bilde rett forfra fordi da får jeg ikke med meg begge høyttalerne. Har dem ganske langt fra hverandre altså.

Meningen å finne be bedre løsning på akustikkplatene etterhvert, nå står de slik de gjør for å teste dem.

Kommer bilder av "racket" på DIY-seksjonen etterhvert, hehe.

Så fint ut det der! Hva heter platene, hvor er de kjøpt, hva koster de? Hva ble konklusjonen på denne lange tråden egentlig? Hvor skal slike plater opp? Bak høyttalerne, javel. Og hvor ellers?

Takk!
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
Les hele tråden, så får du det meste med deg;)

Rockwool akustikkplater, 120x60x5cm, under tusen spenn for en pakke med 6, burde trekkes med stoff. Hovedsaklig burde de stå slik at de demper førsterefleksene i et rom, altså sidevegger, bakvegg og kanskje taket. Må ikke bruke for mange, for de demper ikke bass og man kan derfor få basstung lyd.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Les hele tråden, så får du det meste med deg;)

Rockwool akustikkplater, 120x60x5cm, under tusen spenn for en pakke med 6, burde trekkes med stoff. Hovedsaklig burde de stå slik at de demper førsterefleksene i et rom, altså sidevegger, bakvegg og kanskje taket. Må ikke bruke for mange, for de demper ikke bass og man kan derfor få basstung lyd.
Takk fpr flott oppsummering!
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Les hele tråden, så får du det meste med deg;)

Rockwool akustikkplater, 120x60x5cm, under tusen spenn for en pakke med 6, burde trekkes med stoff. Hovedsaklig burde de stå slik at de demper førsterefleksene i et rom, altså sidevegger, bakvegg og kanskje taket. Må ikke bruke for mange, for de demper ikke bass og man kan derfor få basstung lyd.
Har vært lenge nysgjerrig på dette med romtuning......men aldri visst hva jeg skulle gjøre hvor eller med hva... :-/

Men nå har det plutselig kommet en fasit her!! :)

Var hos KW og lånte 6 stk akustikkplater som ble plassert slik det er skissert i strengen her.
En på hver sidevegg 1.refleksjonspunkt, likedan 2 på frontvegg, og en i hvert hjørne frontvegg.

Nå skal det sies at jeg aldri har opplevd store problemer med rommet mitt som er på 4x8 meter. Men jeg har hatt visse resonanser (hvis det er det det kalles) i mellomtonen i blant som jeg ikke liker.

Vel. med akustikkplatene på plass så tok det omtrent 15 sekunder av Rolf Wikstrøm sin liveplate for å høre at "noe" hadde skjedd med lydbildet. :eek:

Umiddelbart et fravær av maskering som gjør at de små detaljene i lydbilde framstår klarere. Publikums klapping og småsnakking stod brått fram i dagen på en helt annen måte og med bedre dybde fornemmelse. Og Wikstrøms gitar som kan være noe skarp i lyden tåler nå et høyere volum før det blir slitsomt...
Patricia Barber.....her skiftet pianoet karakter....til å bli mer likt et piano.....;)

I det store og hele en givende opplevelse - og videre ekspredimentering kommer.
Neste nå blir å bestille egne plater, en pakke med 5 cm og en med 10 cm.
Så blir det å lage trerammer så de kan settes opp og tas ned ved behov, samt å kjøpe stoffposters som kan henges på de i front som pynt.
Da tror jeg dette blir riktig så bra!!

Nesten som å få nye kabler....hehe....! ;D

Takk til theStig for gode tips!!!
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Der tar du nok feil, realist.
Det er bedre å dempe spesifikt og riktig der det er nødvendig, dvs. med akustikkplater (helst 10cm) i førsterefleksjonspunktene på vegger og i tak, samt IKEA eller Livings fotpaller som theStig nevner til å ta gulvrefleksjonene.
En hyggelig sideeffekt med denne løsningen er at det er bare takbehandingen som trenger å monteres fast, til glede for eventuelle designsjefer i heimen.
http://www.faktiskt.se/modules.php?...topic&t=8170&postdays=0&postorder=asc&start=0
 
Topp Bunn