Det var jo et jævlig enkelt svar. Bra at de fleste som holder på med forskning ikke tenker som deg. Det finnes vel nok dokumentasjon på statisk elektrisitet, ledeevne til ledere, skjerming, mekanisk vibrasjon osv. til at man vet at det kan påvirke lyden. Da synes jeg det er rart at ikke dette skal gjelde for høyttalerkabler også. Men siden du tydeligvis har sykt peiling så får vi stole på deg.
Da kan du gjerne vise til noe av denne forskningen som bekrefter at mekanisk vibrasjon har innvirkning på strømføringsevnen til den kabel, dette er nemmelig ikke nevnt med ett ord i elektriker pensumet og jeg har aldri sett en elektroformel som tar hensyn til mekanisk påvirkning. Det er ett under at all elektronikk i samfunnet fungerer så bra som det gjør når ingeniørene har glemt å dempe kablene.
Det er egentlig hele poenget mitt. Du spyr ut en påstand og avfeier hele diskusjonen basert på noe du har lært om elektronikk og fysikk en gang. Det er ikke lenge siden man maks kunne sende noen få kbps gjennom en standard kobber telefonledning. I dag kan man sende flere titalls mbit. Det er vel takket være raskere og finere elektronikk kombinert med nye metoder for signaloverføring (uten at jeg i det hele tatt er ekspert på området).
Det er vel ikke nødvendigvis ledeevnen til en kabel det snakkes om, men heller elementer utenfra som igjen påvirker signalet i form av støy. Om Nordost eller noen andre mener de har funnet opp en komponent som demper støy i akkurat høytalderkablene i form av å fjerne statisk elektrisitet og/eller demper vibrasjoner/resonans, så tenker jeg at det uansett må være mye bedre å bruke noe slikt framfor å pakke kablene under gulvteppet. Om det faktisk har noe for seg er jo en annen sak, og den hørbare forskjellen kan jo i så fall påvirkes av mange faktorer som f.eks.
- Komponentene dine
- Rommet
- Hørselen din (selv om du har dyr HiFi betyr ikke det at du har god hørsel)
- Forståelse om hva den hørbare forskjellen faktisk skal være
- Forventning til forskjell (gjerne om du har betalt mye)
- Kjennskap/manglende kjennskap til musikken du tester med
- ... og sikker mange flere
Jeg tipper trådstarter er ivrig på å høre om noen andre har opplevd det samme og eventuelt hvilke produkt som ble brukt. Jeg vil jo også ønske å høre om de som har testet noe som de ikke fikk til å fungerer. Derfor mener jeg at det er lite interessant å lese kommentaren din (og flere andre) som avfeier hele diskusjonen som tull uten å faktisk ha noen interesse av å undersøke dette nærmere. Da kan du jo like greit la være å svare på innlegget.