ufo
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 12.02.2016
- Antall liker
- 1.161
ok. kan ikke skjønne at de hjelper på noe annet enn mellomtone, når det er så tynt? er ikke fylling som dette bedre egnet? evt glava ja
Når det gjelder horn høyttalere (i Zerostat sitt tilfelle) blir dette helt feil.Det mest almindelige for tovejs systemer er omkring 2 kHz. Et 12 DB Linkwitz Reiley tror jeg fungerer fint.
Det er korrekt. Jeg skal vist dele på 650Hz.Når det gjelder horn høyttalere (i Zerostat sitt tilfelle) blir dette helt feil.
1 kHz deling er mere vanlig.
Ok jeg havde ikke registreret at det var noget med horn.Når det gjelder horn høyttalere (i Zerostat sitt tilfelle) blir dette helt feil.
1 kHz deling er mere vanlig.
650 Hz, er det ca. 60 cm bredt horn da?Det er korrekt. Jeg skal vist dele på 650Hz.
Korrekt!650 Hz, er det ca. 60 cm bredt horn da?
Mer korrekt er hornet en TAD kopi på 65cm med Radian 950PB Aluninium driver.Korrekt!
Gjetter at disse to gjør stort sett det samme. De legger til vekt og derfor gir mindre vibrasjon i veggene.Dette prosjektet går litt for sakte fremover grunnet senebetennelse i en arm. ...men, lurer på hvilke bitumendempemater jeg bør bruke i tillegg til avstivingen beskrevet over.
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000044169
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214
I tillegg lurer jeg på hvor god skumgummien som er brukt i kabinettene fra før er.
Du skriver "ull for teppegulv oppå bitumen plater på sidevegger, som er ca 10 mm tykt". Hvor får du tak i dette? Bruker du bare på sidevegger?Gjetter at disse to gjør stort sett det samme. De legger til vekt og derfor gir mindre vibrasjon i veggene.
Jeg gikk for den enkleste jeg kunne finne til mine kabinetter - var 3 mm tykke bitumen plater som er limt på alle flater inne i kabinettene
Poenget er å legge til vekt, slik at det kreves mer energi til for å få veggene til å vibrere.
Husk at det er noen som ikke demper / legger til vekt, men i stedet bruker dette som del av tuningen av lyden - eksempler er Spendor, Harbeth etc
Vet ikke hva JBL gjør i sine større høyttalere
Jeg bruker underlag i ull for teppegulv oppå bitumen plater på sidevegger, som er ca 10 mm tykt - dette gir en fordel i mine ører, men du må teste selv
Enkelt å skaffe her i EnglandDu skriver "ull for teppegulv oppå bitumen plater på sidevegger, som er ca 10 mm tykt". Hvor får du tak i dette? Bruker du bare på sidevegger?
Jeg bruker også dette hornet og helt enig i din beskrivelse. Det er meget smooth og uten "honk" som så mange kritiserer horn-systemer for. Kanskje TH4000 er litt undervurdert?Lyden jeg har fått til hos meg med Radian 950PB og tad4000 klone-hornet, er ikke mindre enn fantastisk imo. Hornet er totalt uten lyter noe jeg syns har vært negativt i mange av disse hornløsningene. Muligens mangler jeg sub og HF, men dette kan jeg fikse hvis jeg etterhvert gidder.
Det er akkurat den diskanten jeg kunne tenke meg å teste ut. Satt til langt på natt til i dag og spilte. Gøy!Jeg bruker også dette hornet og helt enig i din beskrivelse. Det er meget smooth og uten "honk" som så mange kritiserer horn-systemer for. Kanskje TH4000 er litt undervurdert?
Kan ellers anbefalt Fostex T500 mkII som diskantløsning med TH4000 clone, de fungerer meget bra sammen.
Jeg har ikke hørt T925 så jeg vil ikke gi meg ut på noe synsing der, men den ser jo bra ut. Jeg er ikke sikker på om noen selger Fostex elementer i Norge, men kanskje Benum kan skaffe selv om de ikke har Fostex elementer på web-siden sin. Ellers er det vel Nordic Pro Audio i Danmark.Det er akkurat den diskanten jeg kunne tenke meg å teste ut. Satt til langt på natt til i dag og spilte. Gøy!
Hvordan tror du T925 er i forhold?
Hvem selger Fostex i Norge?
Skiftet fra 10 mm skum til 10 mm ullbasert underlag for teppegulv. Dette hjalp på bass (veldig liten driver og volum, og alt er subjektivt) etter hva jeg kan høre.Tilbake til demping av kabinett. Jeg har brukbart resultat med mine kabinetter etter avstivningen, men ønsker å vurdere andre dempematerialer enn dem som jeg har nå.
Ser at flere bruker mykere dempjngsmaterialer. Eks dem fra biltema!
Vis vedlegget 672366
Er det noen som har erfaringer rundt dette temaet og forskjellen mellom disse?
Mine kabinetter er delvis kledd som dette. Jeg vet ikke hva dette er. Kjennes ut som skumgummi.
Vis vedlegget 672365
10mm er ganske tynt, eller?Skiftet fra 10 mm skum til 10 mm ullbasert underlag for teppegulv. Dette hjalp på bass (veldig liten driver og volum, og alt er subjektivt) etter hva jeg kan høre.
10 mm er hva som trengs i små kasser. Det enkleste er å legge et lag og lytt. Deretter kan du legge et lag til. Hvis bedre, prøv enda ett lag. Beste måte er å lytte.10mm er ganske tynt, eller?
Hvordan mener du at det hjalp på bass?
Hvor store er små?10 mm er hva som trengs i små kasser. Det enkleste er å legge et lag og lytt. Deretter kan du legge et lag til. Hvis bedre, prøv enda ett lag. Beste måte er å lytte.
Bassen hørtes dypere og hva som jeg vil beskrive som bedre presisjon (mindre rummel, mer slagkraft)
Bare 8 liter. Med 4,5 tommers element. Så større trenger flere lag. Men det kommer en grense hvor det er tykt nokHvor store er små?
Regner med at det er denne du nevner:Det vanskelige er å finne korrekt mengde. Har prøvd mye opp igjennom og det beste resultatet får jeg med ull/felt. Har handlet mye med QTA Systems https://www.qtasystems.co.uk/loudspeaker-components/damping-materials.htm
Før fikk man tykkere plater, nå fåes de bare opp til 16mm og det er litt lite, må bruke 2 lag av tynnere variant i stedet. Poenget er at dette materialet har veldig bred demping, dvs det demper bra ned i frekvens uten å bruke for mye dempemateriale.
Brukte mye Acoustilux tidligere, men i mine ører så blir det for mye tap innen man har nok.
Personlig liker jeg best basselementer med litt høyere QMS (dvs lavere mekanisk tap). Om man overdemper kabinettet øker man tapet og QMS går ned. Merker dette best i midbassen.
Røsk ut alt av dempemateriale og spill god gammel Michael Jackson på høyt nivå. Legg merke til punchet i midbassen. Stapp alt av demping tilbake. Om du mister trøkk og definisjon i forhold så har du for mye demping.
Mitt tips er bruk dempemateriale som er så effektivt som mulig, og som har så bredt som mulig virkeområde. Og bruk så lite som mulig. (Men ett impedansesveip vil vise om du problemer med stående bølger)
DAMPFLT52 | Pure Wool Sound Absorbent Felt 500*1370*16 | 12.30 /ea | 11.69 /ea |