Diverse Den avgjørende faktoren for god lyd

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Min søster spilte kornett. Derfor startet jeg med hifi.
Måtte jo overdøve det grusomt falske bråket.😅🤣
Kjenner meg igjen her. Min eldre søster spilte fiolin, jeg spilte trommer og litt gitar. Ingen av disse var i nærheten av så plagsomme som min brors kornett. Den gikk gjennom marg og bein!
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Basics, nysgjerrighet, ydmykhet, evne til nedkjøling og å sile ut gpp. Når man fanges i musikken og ikke tenker teknikk, så er alt på track. Høyttalere er det svakeste og mest variable ledd i lydkjeden. Her er det slik som med koner, ikke la andre velge for deg. De beste effektforsterkere er idag blitt så bra at du hører ikke forskjell på de. De gamle legendariske konstruksjoner sitter kun igjen med, ja, legender og myter. De er forlengst utdatert.
Faktor? Hva skal nan velge blandt de utallige faktorer? Tja: Homogenitet, dynamikk og renhet.
 
Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.248
Antall liker
4.387
Torget vurderinger
0
De største milepælene for min del:

Horn
Custom/DIY
Systemer med ordentlig kapasitet og respons i øvre bassområde - typisk midbasshorn og større åpne bafler.
Aktiv deling
Vettug bruk av DSP for god integrasjon.
Jevn spredning/god akustikk

Og selvfølgelig headroom, headroom, headroom.
Ikke heeelt overraskende, men solid liste det der😊
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.248
Antall liker
4.387
Torget vurderinger
0
Jeg er teknisk utdannet og veien videre fra vanlig stereo kom med DIY, startet med høyttalere og DSP, fortsatte med å bygge ulike forsterkere (klasse D, klasse A og Trioder) og er nå i gang med DIY DAC. Jeg lytter mye på musikk, og er generelt åpen for å lære, og jeg tilhører ikke en dogmatisk trosretning som f.eks. klasse D eller rør. Jeg liker godt å ta målinger og benytter dette aktivt, men har lært at målinger slett ikke er alt.

Jeg har underveis erfart at enklere konstruksjoner kan være meget gode. Jeg har også funnet ut at når frekvensrespons/spredning er på plass, og THD er ok, så er tid/faseforløp et relevant emne. Jeg har derfor endt opp med å bygge stereo rundt aktiv toveis DSP-styrt med lineære FIR filter. Men jeg har funnet ut at dette er fint å kombinere med triodeforsterker og fulltone for mellomtone/diskant, og moderne klasse D og lukket kasse for punchy bass. Altså en artig kombinasjon av det nyeste high tech, og tradisjon. Men jeg er fremdeles i en prosess, er nyskjerrig på linjekilder, kanskje det blir mitt neste tema:)
Imponerende. Bygger du høyttalerene selv også?
Hvorfor rør og fulltone?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.476
Antall liker
35.314
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kjenner meg igjen her. Min eldre søster spilte fiolin, jeg spilte trommer og litt gitar. Ingen av disse var i nærheten av så plagsomme som min brors kornett. Den gikk gjennom marg og bein!
Sønn trombone og trommer, datter kornett og jeg saxofon, tverrfløyte, piano og gitar (og munnharpe 🤣) Slikt blir det lyd av...
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.248
Antall liker
4.387
Torget vurderinger
0
Jeg mener på ingen måte at ingeniørens kunnskap er irrelevant. Bare at den ikke alltid er avgjørende for resultatet. Tro meg, jeg har vært gjennom målinger med påfølgende romkorreksjon og demping. Hatt høyttalere og elektronikk som får Amir og hans publikum på ASR til å sikle av glede. Like moro som alkoholfritt øl, spør du meg.
Hva er det som er avgjørende for resultatet for deg da?
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.248
Antall liker
4.387
Torget vurderinger
0
Virker litt som en tråd som handler om selvinnsikt? Blir kanskje slik når man ber folk se i bakspeilet. Mange bra innlegg og kunne hengt meg på veldig mange føler jeg 😊

Men med egne ord, det finnes nok ikke en enkelt avgjørende faktor til hvorfor jeg (etter egen subjektive mening) har god lyd i dag, det finnes flere og det henger sammen. Det startet nok når jeg var 5-6 å og fikk min første dobbeldekker kassettspiller med radio. Skrudde den fra hverandre fordi jeg var nysgjerrig på hvordan den så ut inni, sånn har det alltid vært oppigjennom, det er nyttig å forstå hvordan ting funker. Det er vel bare sånn medium lenge siden i dette selskapet, med mine 46 år. Men, for å spole litt fort frem og de siste 10 årene, så har det å lytte til andres anlegg og andre sin kunnskap vært uvurdelig. Men uten å la seg påvirke alt for mye ifm hvordan ting «skal» låte. En liten dose med selvtillit og egne meninger har hjulpet, og ikke minst å ta seg tid til å jobbe med det man har, lese, studere prate med folk...

And now, if youll exuse me, så skal jeg stupe ned i lytterommet for å spille musikk, også tar jeg med meg en annen viktig faktor som kan være med på å gi god lyd, rødvin. Også min favoritt absorbent da, hjelper godt på godlyden det også, fordi det hjelper på stemningen 😊
Vis vedlegget 1009467
Det var akustikktiltaket sitt😊
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.248
Antall liker
4.387
Torget vurderinger
0
Akkurat det lurer jeg litt på også! :)
Jeg oppdaget veldig tidlig at det var forskjeller i gjengivelse fra forskjellige enheter, faren min var på sitt fattigslige vis opptatt av at radioen skulle låte bra, og jeg husker han gikk tilbake med en nykjøpt radio fra Normende (tror jeg), fordi den ikke låt bra nok. Så skaffet han seg en brukt RadioNette i Oslo, denne hadde trykkammerhøyttaler, og var sånn faren min ville ha det. Jeg var vel sånn 6 - 7 år den gangen, og forsto at dette var viktige greier.
Så ble jeg opptatt av gitarister. Og trommeslagere. Og, ikke minst vokalister. Jeg oppsøkte live musikk ofte fra ca. 15 års alder, jeg sang masse, og sugde til meg alt jeg kunne av musikk. Til sammen vokste dette til denne ideen, går jeg ut i fra, for selv om jeg virkelig likte den ganske bøse lyden fra B&O, fant jeg ikke akkurat dette med ekte klanger, med hurtigheten og dynamikken fra levende musikk.

Siden denne ideen oppsto, har jeg brukt mye tid på musikk, både som lytter og som utøver. Jeg tok operatimer i et par - tre år, jeg har sunget i band on and off siden tidlig 90-tall, jeg har engasjert meg masse i hva musikere holder på med, hvordan de tenker om både musikk og lydgjengivelse. Jeg har stått foran cellister og virkelig tatt inn opplevelsen, jeg har latt meg blåse overende av levende blåserrekker, og, ikke minst har jeg fordypet meg i bluesens sjel og idé, dette er vel på mange måter min pasjon. :)
Kult! Rent gull med andre ord😊
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.248
Antall liker
4.387
Torget vurderinger
0
Basics, nysgjerrighet, ydmykhet, evne til nedkjøling og å sile ut gpp. Når man fanges i musikken og ikke tenker teknikk, så er alt på track. Høyttalere er det svakeste og mest variable ledd i lydkjeden. Her er det slik som med koner, ikke la andre velge for deg. De beste effektforsterkere er idag blitt så bra at du hører ikke forskjell på de. De gamle legendariske konstruksjoner sitter kun igjen med, ja, legender og myter. De er forlengst utdatert.
Faktor? Hva skal nan velge blandt de utallige faktorer? Tja: Homogenitet, dynamikk og renhet.
Hvor mye vil det koste med kjøpehøyttalere vs DIY for deg for enn høyttaler som oppnår de tre siste?
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Hvor mye vil det koste med kjøpehøyttalere vs DIY for deg for enn høyttaler som oppnår de tre siste?
Der er jeg inhabil :) Hør med de som har kjøpt Totenhøyttalere hva en fornuftig prisdifferanse kan være.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.427
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Men hun var jo ikke flink. Hun var å hørte på Maurice André rundt 1985-90. Det var jo en som var flink. Til informasjon hater jeg ikke kornet eller trompet. Eller andre blåsere. Men de må jo kunne traktere det. Noe hun ikke kunne. Helt jævlig å høre på.🤣
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Imponerende. Bygger du høyttalerene selv også?
Hvorfor rør og fulltone?
Ja jeg bygger HT selv, som andre også har erfart er det noe helt magisk med fulltone og en Triode, det skjer noe når delefilteret er borte og forsterkertopologien er helt minimalistisk. Men det har sine bakdeler. Jeg erfarte at dypbassen og lydtrykk blir borte. Derfor avlaster jeg under 250 hz med bass og kraftig klasse D. Det gir fulltonen og Trioden lettere betingelser og jeg kan skru opp lydnivå til anstendig passe nivå.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.719
Torget vurderinger
96
Men hun var jo ikke flink. Hun var å hørte på Maurice André rundt 1985-90. Det var jo en som var flink. Til informasjon hater jeg ikke kornet eller trompet. Eller andre blåsere. Men de må jo kunne traktere det. Noe hun ikke kunne. Helt jævlig å høre på.🤣
Uten sur musikk hadde vi heller ikke hatt den søte. Dog, når poden etter et år eller to fortsatt høres like jævlig ut, så kan kanskje noen si fra. 😄
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Ja jeg bygger HT selv, som andre også har erfart er det noe helt magisk med fulltone og en Triode, det skjer noe når delefilteret er borte og forsterkertopologien er helt minimalistisk. Men det har sine bakdeler. Jeg erfarte at dypbassen og lydtrykk blir borte. Derfor avlaster jeg under 250 hz med bass og kraftig klasse D. Det gir fulltonen og Trioden lettere betingelser og jeg kan skru opp lydnivå til anstendig passe nivå.
Av eksakt samme årsaker har jeg tvilt meg fram til toveis med enkle filtre, disse tar med seg mye av fulltonenes magi, samtidig som de kvitter seg med de fleste utfordringene.
Men selvsagt ikke alt, det er ikke noe Kinder-Egg dette heller. Men hadde vi giddet å delta på et aktivt forum, dersom alle var enige om hva som fungerte best?? ;)
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.248
Antall liker
4.387
Torget vurderinger
0
Har forsøkt å samle alle innspillene i listen under.

Det er noen ting som slår meg ved den listen:

1.faktorene som ikke blir nevnt
2.høy terskel for nybegynnere
3.den generelle bransjens manglende fokus for disse tingene

Er det ikke litt underlig at det er dette som kreves for å oppnå god lyd?

Tusen takk for alle fine svar og god påske!😊🎺


-Kunnskap
-Høyttalerkunnskap/bygging
-jevn spredning og kapasitet
-psykoakustikk
-akustikk
-research
-kunnskapsrike venner/kontakter
-utdanning elektro
-bruk av dsp/målinger/frekvensgang
-musikkbakgrunn, musikksmak og minner
-Magasiner (både for og imot)
-erfaring, prøving og feiling
-sterkt ideal om hvordan lyd skal være
-ambisjonsnivå
-setting og dagsform
-god økonomi
-headroom
-avslappet forhold til lyd og lytting
-
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Hvor mye vil det koste med kjøpehøyttalere vs DIY for deg for enn høyttaler som oppnår de tre siste?
Dette er et meget godt spørsmål som har minst to svar. Det første svaret er at de som bedriver DIY gjør det som en hobby. Vi finner det umåtelig artig å finne prosjekt, kjøpe deler, bygge, diskutere og måle. Så er det nok ikke økonomien som er drivkraften, det er prosessen.

Men siden vi er inne på kostnader, så er det forskjell på å bygge "kit" og helt fra bunnen av. Fra mine prosjekt (fra bunnen av) så ender jeg ofte opp med kalkylen 10-20% av å kjøpe ferdig i butikk. Men her må en huske at gjenkjøpsverdi av DIY er begrenset. Dette betyr ikke at kjøpe-hifi nødvendigvis er overpriset, de skal dekke garanti, frakt, lønn, forsikringer osv - samt et passende overskudd.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.649
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Høyttalerne mine er en mix av prototyping og profesjonelt-kommersielt kabinettbygge av Jan Bakken.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.649
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ad oppsummering:
Jeg mener at firmaer som KEF (LS Wireless), Sonus faber (Duetto) og B&O (siden steinalderen) har skjønt det: God lyd trenger ikke å være vanskelig for den som vil høre.
 

schlager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2016
Innlegg
272
Antall liker
497
Ligesom pro markedet er mere "renset" for audiofilt BS, så er generelt højt estimerede audio personligheder som Floyd Toole, Earl Geddes, David Griesinger, Siegfried Linkwitz, Tom Danley, John N. Mourjopoulos, Sean Olive, Angelo Farina, værd at læne sig op ad, hvis man vil forstå lyd og hvordan man højner kvaliteten af den. Flere kan helt sikkert nævnes. Back in the days var der andre notabiliteter, som har skabt grundlaget for den nyere forskning indenfor audio.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Det der har betydet meget for mig er;

Rummet først og fremmeste. En god akustik er vigtig.
Gode højttalere.
Placering af dem så optimalt dom muligt og endnu vigtigere næsten er lytte pladsen.
Venner, som man har kunne bruge som sparingspartner. Hvilket betyder, at man pludselig har mange bolde i luften, som man må jonglere med... Hvilken vej går jeg, og jeg prøver mig frem.
Store subwoofere, der spiller godt sammen med front højtalerne styret med DSP.
At få strømmen på plads er vigtig og jeg er meget glad for LessLoss Stellar Entropic.
Gode effektforstærkere.
Mange flere ting spiller også en stor rolle.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Rommet er aller viktigst foran alle de andre faktorene (som også er relevante). Etter at jeg gjorde dette en vindstille ettermiddag så har ikke ting vært det samme. Heller en grei aktiv monitor som spiller ned til 30 Hz fra en seriøs produsent i et bra rom enn all verdens millionhifi. Men man har jo dsp i nøden.

Utfordringen er gleden ved å mikke med komponenter og utstyr, det er veldig kos det og. Noe som kan hemme optimal lyd. Og jada, jeg er der jeg og.

Også har jeg en feeling at musikkgenre påvirker dette temaet mer enn man tror/vil?

Litt pessimistisk innlegg fra meg dette for det aller viktigste er gleden over musikken for den har vært der siden jeg var bitteliten med musikalsk barnehage, pianoundervisning, en liten tur innom gitar samt demontering, MYE demontering :)


3F97D64C-F419-4265-A416-D85B5F40E586.jpeg
 
Sist redigert:

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
113
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
Du er inne på noe der, Sluket. Det startet med mor og far, faktisk. Tysk mor, og far sjømann, som tok med seg all verdens folkemusikk fra hele verden. Det la grunnlaget for meg. Der andre hørte på "Åtte tiiimers arbeidsdag" på NRK hørte jeg på plater fra hele Søramerika, India, og så videre. Ettersom jeg vokste opp, tok det da meg litt tid å synkronisere meg med vennegjengen, som bare ville høre "etablert" musikk fra radio og lokal platesjappe.

Nå gikk jeg litt offtopic - beklager. Avgjørende for god lyd er for eksempel at jeg har pusset opp hele stua med toppklasse lydisolernde vinduer, byttet hele veggen mellom stua og soverom, anskaffet ny hifi. Fremfor alt å passe på å innkjøpe musikk som ikke er ødelagt av kompresjon (Loudness wars).
 
Sist redigert:

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Ønsker at du ser deg selv i bakspeilet og deler hva som har vært den avgjørende faktoren for at du har så god lyd som du har i dag?


Er det for eksempel:

-flaks
-en bestem forhandler
-et bestemt produkt
-en bestem kunnskap
-et «aha,wow-moment»
-venner
-akustikk
-har du en skill eller kompetanse
-utdanning
-musikksmak
-musikkopplevelse
-tålmodighet
-foredrag


Hva har vært avgjørende for deg?:unsure::)


Vis vedlegget 1009060
-flaks (flaks å ta med noe hjem som fungerer utrolig mye bedre enn alt man har prøvd tidligere)
-en bestem forhandler (NOR radio i Sandvika som solgte Kappa 9.2i på halv pris i 1995. Banebrytende for meg og min hifi interesse)
-venner (har lært de viktigste tingene av hifi venner og besøk hos disse eller hjelp hjemme)
-akustikk (var utrolig treg her, når jeg fikk på plass Rockfon plater på vegger og tak var det en ny verden av godlyd)
-tålmodighet (å bygge bra anlegg sakte men sikkert,kun bytte 1 komponent hver gang.)
- kunnskap, VITE hva slags lyd man liker selv og ikke vike fra egen smak
- skills; øve opp egne lytteferdigheter med referanse testspor og bruke disse aktivt og målrettet
- ha minst 2 stereoanlegg, gå fra rom til rom å jakte på å utvikle begge anleggene i riktig retning. + masse bortebesøk.
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.657
Antall liker
4.305
Sted
Bartistan
Jeg har egentlig bare ett kriterium for vellyd: Blir jeg blid i hele fjeset av å høre på jævelskapet?
Er svaret JA er det best å ikke tukle med det på noe sett og vis :love:

Vellyd må på ingen måte forveksles med musikkglede, det er noe helt annet. Der kan en walkie-talkie med døende batterier helt fint gjøre susen om det kniper
 

jan_arild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
250
Antall liker
145
-flaks (flaks å ta med noe hjem som fungerer utrolig mye bedre enn alt man har prøvd tidligere)
-en bestem forhandler (NOR radio i Sandvika som solgte Kappa 9.2i på halv pris i 1995. Banebrytende for meg og min hifi interesse)
-venner (har lært de viktigste tingene av hifi venner og besøk hos disse eller hjelp hjemme)
-akustikk (var utrolig treg her, når jeg fikk på plass Rockfon plater på vegger og tak var det en ny verden av godlyd)
-tålmodighet (å bygge bra anlegg sakte men sikkert,kun bytte 1 komponent hver gang.)
- kunnskap, VITE hva slags lyd man liker selv og ikke vike fra egen smak
- skills; øve opp egne lytteferdigheter med referanse testspor og bruke disse aktivt og målrettet
- ha minst 2 stereoanlegg, gå fra rom til rom å jakte på å utvikle begge anleggene i riktig retning. + masse bortebesøk.
Så gøy at du handlet hos Nor-Radio
Jeg jobbet der på den tiden.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Joachim holder fortsatt på.
Bygger Forsterker, Dac og Riaa.
Han har et lite lokale på Rud i Bærum.
Samme bygget som Biltema.
Aura Fidelity
Det var jeg som skulle overta lokalene.Jeg skulle kjøpe meg inn i lyric.Men jeg ble alvorlig syk ble liggende lenge på sykehus.Da jeg kom ut igjen var økonomien forandret og jeg turte ikke og kjøpe meg inn.Dette var 2008.
 

jan_arild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
250
Antall liker
145
Det var jeg som skulle overta lokalene.Jeg skulle kjøpe meg inn i lyric.Men jeg ble alvorlig syk ble liggende lenge på sykehus.Da jeg kom ut igjen var økonomien forandret og jeg turte ikke og kjøpe meg inn.Dette var 2008.
Jeg vet ikke, men det er vel kanskje like greit at du ikke blandet deg inn med Lyric?
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Det var jeg som skulle overta lokalene.Jeg skulle kjøpe meg inn i lyric.Men jeg ble alvorlig syk ble liggende lenge på sykehus.Da jeg kom ut igjen var økonomien forandret og jeg turte ikke og kjøpe meg inn.Dette var 2008.
Tror det var lurt å ikke kjøpe seg inn der, skulle man gjort noe måtte man overtatt 100% tenker jeg. Kappa 9.2i :) Husker du om det var i1995 at det var tilbud og opphørs salg på disse?

Mvh Dag
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.248
Antall liker
4.387
Torget vurderinger
0
Kom på at jeg ikke har svart på tråden selv😊

For egen del tror jeg de overordnede faktorene er nysgjerrighet og kjærlighet for musikk.

Under der ligger det å opparbeide kunnskap ved å lære av butikkselgere og hardbarkede entusiaster, diskutere på forum og ellers bruke mye tid på musikk og lytting. Målinger og korrigering har satt bilde og konkrete fakta på lytteopplevelser.
 
Topp Bunn