steinost
Æresmedlem
Min søster spilte kornett. Derfor startet jeg med hifi.
Måtte jo overdøve det grusomt falske bråket.
Kjenner meg igjen her. Min eldre søster spilte fiolin, jeg spilte trommer og litt gitar. Ingen av disse var i nærheten av så plagsomme som min brors kornett. Den gikk gjennom marg og bein!Min søster spilte kornett. Derfor startet jeg med hifi.
Ikke glem kablerJævla bra høreapparater!
Ikke heeelt overraskende, men solid liste det derDe største milepælene for min del:
Horn
Custom/DIY
Systemer med ordentlig kapasitet og respons i øvre bassområde - typisk midbasshorn og større åpne bafler.
Aktiv deling
Vettug bruk av DSP for god integrasjon.
Jevn spredning/god akustikk
Og selvfølgelig headroom, headroom, headroom.
Imponerende. Bygger du høyttalerene selv også?Jeg er teknisk utdannet og veien videre fra vanlig stereo kom med DIY, startet med høyttalere og DSP, fortsatte med å bygge ulike forsterkere (klasse D, klasse A og Trioder) og er nå i gang med DIY DAC. Jeg lytter mye på musikk, og er generelt åpen for å lære, og jeg tilhører ikke en dogmatisk trosretning som f.eks. klasse D eller rør. Jeg liker godt å ta målinger og benytter dette aktivt, men har lært at målinger slett ikke er alt.
Jeg har underveis erfart at enklere konstruksjoner kan være meget gode. Jeg har også funnet ut at når frekvensrespons/spredning er på plass, og THD er ok, så er tid/faseforløp et relevant emne. Jeg har derfor endt opp med å bygge stereo rundt aktiv toveis DSP-styrt med lineære FIR filter. Men jeg har funnet ut at dette er fint å kombinere med triodeforsterker og fulltone for mellomtone/diskant, og moderne klasse D og lukket kasse for punchy bass. Altså en artig kombinasjon av det nyeste high tech, og tradisjon. Men jeg er fremdeles i en prosess, er nyskjerrig på linjekilder, kanskje det blir mitt neste tema
Sønn trombone og trommer, datter kornett og jeg saxofon, tverrfløyte, piano og gitar (og munnharpe ) Slikt blir det lyd av...Kjenner meg igjen her. Min eldre søster spilte fiolin, jeg spilte trommer og litt gitar. Ingen av disse var i nærheten av så plagsomme som min brors kornett. Den gikk gjennom marg og bein!
Hva er det som er avgjørende for resultatet for deg da?Jeg mener på ingen måte at ingeniørens kunnskap er irrelevant. Bare at den ikke alltid er avgjørende for resultatet. Tro meg, jeg har vært gjennom målinger med påfølgende romkorreksjon og demping. Hatt høyttalere og elektronikk som får Amir og hans publikum på ASR til å sikle av glede. Like moro som alkoholfritt øl, spør du meg.
Det var akustikktiltaket sittVirker litt som en tråd som handler om selvinnsikt? Blir kanskje slik når man ber folk se i bakspeilet. Mange bra innlegg og kunne hengt meg på veldig mange føler jeg
Men med egne ord, det finnes nok ikke en enkelt avgjørende faktor til hvorfor jeg (etter egen subjektive mening) har god lyd i dag, det finnes flere og det henger sammen. Det startet nok når jeg var 5-6 å og fikk min første dobbeldekker kassettspiller med radio. Skrudde den fra hverandre fordi jeg var nysgjerrig på hvordan den så ut inni, sånn har det alltid vært oppigjennom, det er nyttig å forstå hvordan ting funker. Det er vel bare sånn medium lenge siden i dette selskapet, med mine 46 år. Men, for å spole litt fort frem og de siste 10 årene, så har det å lytte til andres anlegg og andre sin kunnskap vært uvurdelig. Men uten å la seg påvirke alt for mye ifm hvordan ting «skal» låte. En liten dose med selvtillit og egne meninger har hjulpet, og ikke minst å ta seg tid til å jobbe med det man har, lese, studere prate med folk...
And now, if youll exuse me, så skal jeg stupe ned i lytterommet for å spille musikk, også tar jeg med meg en annen viktig faktor som kan være med på å gi god lyd, rødvin. Også min favoritt absorbent da, hjelper godt på godlyden det også, fordi det hjelper på stemningen
Vis vedlegget 1009467
Kult! Rent gull med andre ordAkkurat det lurer jeg litt på også!
Jeg oppdaget veldig tidlig at det var forskjeller i gjengivelse fra forskjellige enheter, faren min var på sitt fattigslige vis opptatt av at radioen skulle låte bra, og jeg husker han gikk tilbake med en nykjøpt radio fra Normende (tror jeg), fordi den ikke låt bra nok. Så skaffet han seg en brukt RadioNette i Oslo, denne hadde trykkammerhøyttaler, og var sånn faren min ville ha det. Jeg var vel sånn 6 - 7 år den gangen, og forsto at dette var viktige greier.
Så ble jeg opptatt av gitarister. Og trommeslagere. Og, ikke minst vokalister. Jeg oppsøkte live musikk ofte fra ca. 15 års alder, jeg sang masse, og sugde til meg alt jeg kunne av musikk. Til sammen vokste dette til denne ideen, går jeg ut i fra, for selv om jeg virkelig likte den ganske bøse lyden fra B&O, fant jeg ikke akkurat dette med ekte klanger, med hurtigheten og dynamikken fra levende musikk.
Siden denne ideen oppsto, har jeg brukt mye tid på musikk, både som lytter og som utøver. Jeg tok operatimer i et par - tre år, jeg har sunget i band on and off siden tidlig 90-tall, jeg har engasjert meg masse i hva musikere holder på med, hvordan de tenker om både musikk og lydgjengivelse. Jeg har stått foran cellister og virkelig tatt inn opplevelsen, jeg har latt meg blåse overende av levende blåserrekker, og, ikke minst har jeg fordypet meg i bluesens sjel og idé, dette er vel på mange måter min pasjon.
Hvor mye vil det koste med kjøpehøyttalere vs DIY for deg for enn høyttaler som oppnår de tre siste?Basics, nysgjerrighet, ydmykhet, evne til nedkjøling og å sile ut gpp. Når man fanges i musikken og ikke tenker teknikk, så er alt på track. Høyttalere er det svakeste og mest variable ledd i lydkjeden. Her er det slik som med koner, ikke la andre velge for deg. De beste effektforsterkere er idag blitt så bra at du hører ikke forskjell på de. De gamle legendariske konstruksjoner sitter kun igjen med, ja, legender og myter. De er forlengst utdatert.
Faktor? Hva skal nan velge blandt de utallige faktorer? Tja: Homogenitet, dynamikk og renhet.
What!!??Min søster spilte kornett. Derfor startet jeg med hifi.
Der er jeg inhabil Hør med de som har kjøpt Totenhøyttalere hva en fornuftig prisdifferanse kan være.Hvor mye vil det koste med kjøpehøyttalere vs DIY for deg for enn høyttaler som oppnår de tre siste?
Men hun var jo ikke flink. Hun var å hørte på Maurice André rundt 1985-90. Det var jo en som var flink. Til informasjon hater jeg ikke kornet eller trompet. Eller andre blåsere. Men de må jo kunne traktere det. Noe hun ikke kunne. Helt jævlig å høre på.What!!??
Ja jeg bygger HT selv, som andre også har erfart er det noe helt magisk med fulltone og en Triode, det skjer noe når delefilteret er borte og forsterkertopologien er helt minimalistisk. Men det har sine bakdeler. Jeg erfarte at dypbassen og lydtrykk blir borte. Derfor avlaster jeg under 250 hz med bass og kraftig klasse D. Det gir fulltonen og Trioden lettere betingelser og jeg kan skru opp lydnivå til anstendig passe nivå.Imponerende. Bygger du høyttalerene selv også?
Hvorfor rør og fulltone?
Uten sur musikk hadde vi heller ikke hatt den søte. Dog, når poden etter et år eller to fortsatt høres like jævlig ut, så kan kanskje noen si fra.Men hun var jo ikke flink. Hun var å hørte på Maurice André rundt 1985-90. Det var jo en som var flink. Til informasjon hater jeg ikke kornet eller trompet. Eller andre blåsere. Men de må jo kunne traktere det. Noe hun ikke kunne. Helt jævlig å høre på.
Av eksakt samme årsaker har jeg tvilt meg fram til toveis med enkle filtre, disse tar med seg mye av fulltonenes magi, samtidig som de kvitter seg med de fleste utfordringene.Ja jeg bygger HT selv, som andre også har erfart er det noe helt magisk med fulltone og en Triode, det skjer noe når delefilteret er borte og forsterkertopologien er helt minimalistisk. Men det har sine bakdeler. Jeg erfarte at dypbassen og lydtrykk blir borte. Derfor avlaster jeg under 250 hz med bass og kraftig klasse D. Det gir fulltonen og Trioden lettere betingelser og jeg kan skru opp lydnivå til anstendig passe nivå.
Dette er et meget godt spørsmål som har minst to svar. Det første svaret er at de som bedriver DIY gjør det som en hobby. Vi finner det umåtelig artig å finne prosjekt, kjøpe deler, bygge, diskutere og måle. Så er det nok ikke økonomien som er drivkraften, det er prosessen.Hvor mye vil det koste med kjøpehøyttalere vs DIY for deg for enn høyttaler som oppnår de tre siste?
-flaks (flaks å ta med noe hjem som fungerer utrolig mye bedre enn alt man har prøvd tidligere)Ønsker at du ser deg selv i bakspeilet og deler hva som har vært den avgjørende faktoren for at du har så god lyd som du har i dag?
Er det for eksempel:
-flaks
-en bestem forhandler
-et bestemt produkt
-en bestem kunnskap
-et «aha,wow-moment»
-venner
-akustikk
-har du en skill eller kompetanse
-utdanning
-musikksmak
-musikkopplevelse
-tålmodighet
-foredrag
Hva har vært avgjørende for deg?
Vis vedlegget 1009060
Så gøy at du handlet hos Nor-Radio-flaks (flaks å ta med noe hjem som fungerer utrolig mye bedre enn alt man har prøvd tidligere)
-en bestem forhandler (NOR radio i Sandvika som solgte Kappa 9.2i på halv pris i 1995. Banebrytende for meg og min hifi interesse)
-venner (har lært de viktigste tingene av hifi venner og besøk hos disse eller hjelp hjemme)
-akustikk (var utrolig treg her, når jeg fikk på plass Rockfon plater på vegger og tak var det en ny verden av godlyd)
-tålmodighet (å bygge bra anlegg sakte men sikkert,kun bytte 1 komponent hver gang.)
- kunnskap, VITE hva slags lyd man liker selv og ikke vike fra egen smak
- skills; øve opp egne lytteferdigheter med referanse testspor og bruke disse aktivt og målrettet
- ha minst 2 stereoanlegg, gå fra rom til rom å jakte på å utvikle begge anleggene i riktig retning. + masse bortebesøk.
wow, det var ikke igårJoachimSå gøy at du handlet hos Nor-Radio
Jeg jobbet der på den tiden.
Det var jeg som skulle overta lokalene.Jeg skulle kjøpe meg inn i lyric.Men jeg ble alvorlig syk ble liggende lenge på sykehus.Da jeg kom ut igjen var økonomien forandret og jeg turte ikke og kjøpe meg inn.Dette var 2008.Joachim holder fortsatt på.
Bygger Forsterker, Dac og Riaa.
Han har et lite lokale på Rud i Bærum.
Samme bygget som Biltema.
Aura Fidelity
Jeg vet ikke, men det er vel kanskje like greit at du ikke blandet deg inn med Lyric?Det var jeg som skulle overta lokalene.Jeg skulle kjøpe meg inn i lyric.Men jeg ble alvorlig syk ble liggende lenge på sykehus.Da jeg kom ut igjen var økonomien forandret og jeg turte ikke og kjøpe meg inn.Dette var 2008.
Tror det var lurt å ikke kjøpe seg inn der, skulle man gjort noe måtte man overtatt 100% tenker jeg. Kappa 9.2i Husker du om det var i1995 at det var tilbud og opphørs salg på disse?Det var jeg som skulle overta lokalene.Jeg skulle kjøpe meg inn i lyric.Men jeg ble alvorlig syk ble liggende lenge på sykehus.Da jeg kom ut igjen var økonomien forandret og jeg turte ikke og kjøpe meg inn.Dette var 2008.
Det kan du vel ha rett i .Fikk flere advarsler blant annet Andre zachriades og en fra Lyd og bilde.Jeg vet ikke, men det er vel kanskje like greit at du ikke blandet deg inn med Lyric?