Kule-Trygve skrev:
Synes det var en super analogi. Kjøper du en Ferrari (les: DSC Scarlatti eller noe slik), er det ingen vits i å ha den dersom du kun har en kjerrevei å bruke den på (les:lakriskabel eller noe hjemmemekkede greier der råvarene koster en femtilapp, for tilkobling). Du får ikke utnyttet bilen! (Spilleren). Du kunne like godt kjøpt en gammel Golf, for veien egner seg ikke for annet enn treg og humpete transport fra A til B likevel. Sånn, nå har jeg vært like pedagogisk selv.
(Her kan "kabel" byttes ut med "forsterker" eller "høyttaler" og analogien til bil vil være omtrent den samme. Hvis dette hjelper på forståelsen din)
Når man da endelig har fått denne berømte motorveien, så må alt dette som går så fort få noen kjøreregler:
1. I stedet for løse kanter og slingrete veiskuldre må det settes opp autovern og støydempere (les akustikkplater som styrer musikken i samme retning).
2. Ved hjelp av stiplede og heltrukne linjer så får man styrt bilene den veien man vil, slik at det ikke blir kollisjoner (les plassering og vinkling av høyttalerne er superviktig, lik avstand fra lytteposisjon, bakvegg og sidevegg)
3. Da de store kjøretøyene kjører mye saktere og tregere og hoper seg opp i køer, så må dette også styres (les bassfeller passer på å slippe alle basstonene igjennom til lytteposisjon, Helmholtzer stopper de som absolutt ikke må kjøre på veien)
4. Når alle bilene da har begynt å dra i samme retning og alt er kontrollert av tiltakene, så kan man velge å se litt på skiltene langs veien, men på en motorvei som er så klart defintert som dette så er det ikke sikkert at det er nødvendig å jobbe så mye med skiltene (les......)