Har et dilemma jeg håper de kyndige her kan hjelpe med
Med Windows og Linux er det rimelig rett fram å mappe opp en nettverksstasjon, og fungerer så uten problem etterpå.
Som fersk i OSX gamet, så ser jeg at dette er en svakhet i OSX. Jeg har prøvd guidene som det finnes 100stk av, hvor man går via Finder og oppretter network share koblingene for hver stasjon, og knytter disse til brukeren (blir koblet til under oppstarten).
Dette fungerer heller dårlig. For det første virker det som om iMac'n ikke klarer å komme online fort nok, fordi jeg for beskjed om at den ikke får kontakt med sharet/sharene. Prøver jeg selv med en gang etter boot, så har det gått nok sekunder til at den har nett, og koblingen virker.
Har sett på en guide (
Properly Mounting DiskStation shares in OSX), men denne krever enkel kjennskap til shell/terminal vinduet, noe jeg ikke har gjort på snart 10 år.. Ergo husker NADA av bruk av denne.
Tilkoblingen kan så jeg ser gjøres både på SMB og AFP, men hva som er forskjellen på disse i denne sammenhengen vet jeg heller ikke. Mulig AFP er mer optimalt på mac..?
Hadde tenkt å benytte NAS'n til å legge itunes arkivet, men uten en "stødig" kobling til nas'n virker det noe ugunstig. (Dette arkivet skal være i lossless, og tilgjengelig 24/7 som kilde til SONOS...)
pleeease help a osx-noob
mvh Kai