Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Har koblet opp en AppleTV, da jeg har tenkt å speile MacBook'n på TV'n. Men får ikke kontakt med APT'en. Får ikke opp AirPlay-ikonet, sjøl om jeg har startet hjemmedeling på begge to. Kan noen fortelle meg/komme med tips om hva jeg gjør feil? Hvis ikke forsvinner APT gjennom balkongdøra!
    I tillegg påvirker APT'n sin fjernkontroll iTunes på MacBook'n. Svett og irritert nå!
    Macbooken må være i fra 2012 for å kunne speile bildet på ATV,eldre kan kun kjøre bilde ut fra iTunes film/serier osv og self. musikk.
     

    slotdriver

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2011
    Innlegg
    42
    Antall liker
    0
    Har koblet opp en AppleTV, da jeg har tenkt å speile MacBook'n på TV'n. Men får ikke kontakt med APT'en. Får ikke opp AirPlay-ikonet, sjøl om jeg har startet hjemmedeling på begge to. Kan noen fortelle meg/komme med tips om hva jeg gjør feil? Hvis ikke forsvinner APT gjennom balkongdøra!
    I tillegg påvirker APT'n sin fjernkontroll iTunes på MacBook'n. Svett og irritert nå!
    Macbooken må være i fra 2012 for å kunne speile bildet på ATV,eldre kan kun kjøre bilde ut fra iTunes film/serier osv og self. musikk.
    OK. Takker for svar. Bare å begynne å spare da. Kjører når en kablet løsning med HDMI til TV og USB til DAC. Trådløst tastatur og styreflate. Funger det også, men ikke like "lækkert" som trådløst.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Du kan streame via iPhone /iPad til ATV fra biblioteket på Mac´ en ,Remote appen....
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Goddamit!

    Jeg har omsider fått meg en mac mini til riggen, og vil kjøre signal fra den til DAC. Teste både SPDIF og USB...førstnevnte klarer
    å håndtere 24/192 Khz, så det er jo spennende i disse dager, hvor mer og mer er tilgjengelig i høy oppløsning. Det blir en stor
    forbedring fra 16/48 som jeg får ved å streame til AppleTV/AE - og en langt bedre brukeropplevelse.

    Jeg har brukt mac i alle år, og anser meg selv som ganske kompetent. I går rigget jeg, oppgraderte, fikk på plass på disker og koblet til og trykket på play i remote appen på iPad. Så - ingenting. Ikke en lyd. Feilsøking startet, alt ble saumfart, men nei - ingenting.
    Coreaudio ble restartet, PRAM zappet etc. Nada. Null lyd. Ikke fra optisk, ikke fra usb. Wtf? Så fant jeg ut at et program hadde installert Soundflower...for å reroute lyd fra mac til fjernkontroll device. Så jeg fjernet, restartet, etc. Null lyd. Siste jeg har gjort nå er å fjerne nok en lyddriver, fra logmein (for å kontrollere maskinen fra ipad), har ikke testet etter dette.

    Hva kan ellers være problemet eller innstillinger jeg har oversett? Alt ser riktig ut hardware messig, kilder er riktig valgt, output er riktig valgt...kjører jeg via usb fra bærbar er det ikke noe problem. Men ingenting fra mac mini. Hjelp!

    O.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Selvsagt.."output er riktig valgt" ;)

    Når det er sagt, jeg innser at det kan være noen HELT opplagte ting her, men skjønner ikke hva det kan være...

    O.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.786
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Trondheim
    Sjekk programmet "Lyd- og MIDI-oppsett" i Verktøymappa. Der setter du parametre for de forskjellige utgangene på maskinen.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Done that. Men som nevnt, mulig det faktisk nå er løst (etter siste lyddriver er satt ut av spill). Får se når jeg kommer hjem..
    Utrolig irriterende!

    O.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jepp - det var det gitt. Damn software! Nå er alt bare glede.

    O.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Hva er preferansene for avspiller/plugin til iTunes her? Amarrra HiFi? Bit perfect? Audinirvana? Pure Music? Flere?
    Noen sterke anbefalinger som gir automatisk 24/192 og evt har andre kvaliteter vs pris?

    O.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Har alle de nevnte, liker Audirvana best!
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk - skal teste den. Amarra er det eneste jeg har testet så langt, virker ustabilt med nåværende iTunes & OS.
    Fikk den ikke til å spille 192khz heller..

    O.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Har fått meg en ipad som jeg nå har brukt endel i ett av anleggene mine sammen med en airport express. Spiller spotify og itunes på dette. Vurderer nå å utvide dette for å få mer lagringsplass og nedlasting av høykvalitetsfiler. Ønsker også mulighet for å kople til harddisk med musikk i flac. Har også lyst til å bruke ipad som fjernkontroll med apple sin remote app.Er ukjent med apple og lurer derfor på om jeg skal kjøpe minimac eller en liten bærbar med drivverk for å kunne rippe plater.Hvis jeg kjøper en minimac så kommer mus, tastatur, cddrivverk, og eventuellt skjerm i tillegg. Da blir det ikke så stor prisforskjell. Noen som har meninger som kan hjelpe meg i valget? Skal nesten utelukkende brukes til musikk og litt bilder.Takknemlig for hjelp.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En Mac mini kan du koble til en TV-skjerm, eller også betjene ved hjelp av Skjermdeling fra en annen Mac eller din iPad. Da dukker skjermen på Mac mini opp på din iPad. Jeg bruker iTeleport for å styre Mac mini, andre Mac'er, osv. Men det finnes andre programmer. Og har du en bærbar Mac kan du sette opp Skjermdeling til å gjøre det samme, da styrer du "skjermen" til Mac mini på skjermen til din bærbare (eller stasjonære). Veldig enkelt.

    Vil anbefale Mac mini med optisk disk som en grei maskin å bruke for å rippe CD'er og lagre en del musikk, men skal du lagre mye bør du også ha en frittstående NAS. Du finner en del tråder om hvordan HFSere bruker slike servere til dette formålet.

    Du kan bruke Firewire ut fra Mac mini til din DAC, om denne aksepterer FW. Når du setter opp Mac mini første gang, må du koble den til en skjerm, men har du flatskjerm med HDMI hjemme er dette fort gjort, og så kan du konfigurere Mac mini. Du kan koble til forskjellige frittstående tastaturer, men etter oppsett vil du ha liten bruk for dette. Tror det gikk flere år fra jeg satte opp min Mac mini til jeg koblet til et tastatur igjen.
    De nyeste Mac miniene har ikke optisk drivverk, men du kan alltids kikke etter en tidligere generasjon Mac mini på Finn, ev. kjøpe et separat drev for å kunne rippe.

    Styring av kilder og avspilling gjør du fra iPad, men det er best om du har fast forbindelse fra Mac mini til en kvalitets-DAC, slik at du kan overføre høyoppløsningsfiler uten at de nedsamples for å sendes via WiFi.

    Skjermbilde 2013-01-18 kl. 09.50.17.jpg
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Vær oppmerksom på at du ikke kan spille av flac-filer med iTunes, da må du enten bruke en annen avspiller eller et annet format (f.eks Apple lossless).
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Hva er preferansene for avspiller/plugin til iTunes her? Amarrra HiFi? Bit perfect? Audinirvana? Pure Music? Flere?
    Noen sterke anbefalinger som gir automatisk 24/192 og evt har andre kvaliteter vs pris?

    O.
    Bruker BitPerfect, liker best lyden fra denne, og det enkle grensesnitt tiltaler meg også. Har kortvarig testet Audirvana+ og PureMusic. Sistnevnte har den fordel, at man kan bruke AU-plugins. Til hodefelefonbruk finnes for eksempel en Crossfeed plugin.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Itunes dele innhold med en kollega

    En kollega, ønsker å "få" en serie jeg har lagret på min Mac, over til hennes Ipad.

    Da, må hun slette sitt innhold å synkronisere med mitt bibliotek, noe hverken hun - eller jeg er interesert i.

    Noen som har en quick fix?

    Om det evt finnes et annet program vi kan overføre med?

    Mvh

    Chr.Sjømann
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er bare å plukke ut filene fra ditt bibliotek det og for henne og legge dem til i sitt itunes bibliotek. Bruk minnepinne/fildeling/Dropbox/DVD for å kopiere filene. Noe særlig quickere blir det vel ikke?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.664
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har et dilemma jeg håper de kyndige her kan hjelpe med :)

    Med Windows og Linux er det rimelig rett fram å mappe opp en nettverksstasjon, og fungerer så uten problem etterpå.
    Som fersk i OSX gamet, så ser jeg at dette er en svakhet i OSX. Jeg har prøvd guidene som det finnes 100stk av, hvor man går via Finder og oppretter network share koblingene for hver stasjon, og knytter disse til brukeren (blir koblet til under oppstarten).

    Dette fungerer heller dårlig. For det første virker det som om iMac'n ikke klarer å komme online fort nok, fordi jeg for beskjed om at den ikke får kontakt med sharet/sharene. Prøver jeg selv med en gang etter boot, så har det gått nok sekunder til at den har nett, og koblingen virker.

    Har sett på en guide (Properly Mounting DiskStation shares in OSX), men denne krever enkel kjennskap til shell/terminal vinduet, noe jeg ikke har gjort på snart 10 år.. Ergo husker NADA av bruk av denne.

    Tilkoblingen kan så jeg ser gjøres både på SMB og AFP, men hva som er forskjellen på disse i denne sammenhengen vet jeg heller ikke. Mulig AFP er mer optimalt på mac..?

    Hadde tenkt å benytte NAS'n til å legge itunes arkivet, men uten en "stødig" kobling til nas'n virker det noe ugunstig. (Dette arkivet skal være i lossless, og tilgjengelig 24/7 som kilde til SONOS...)

    pleeease help a osx-noob

    mvh Kai
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Har et dilemma jeg håper de kyndige her kan hjelpe med :)

    Med Windows og Linux er det rimelig rett fram å mappe opp en nettverksstasjon, og fungerer så uten problem etterpå.
    Som fersk i OSX gamet, så ser jeg at dette er en svakhet i OSX. Jeg har prøvd guidene som det finnes 100stk av, hvor man går via Finder og oppretter network share koblingene for hver stasjon, og knytter disse til brukeren (blir koblet til under oppstarten).

    Dette fungerer heller dårlig. For det første virker det som om iMac'n ikke klarer å komme online fort nok, fordi jeg for beskjed om at den ikke får kontakt med sharet/sharene. Prøver jeg selv med en gang etter boot, så har det gått nok sekunder til at den har nett, og koblingen virker.

    Har sett på en guide (Properly Mounting DiskStation shares in OSX), men denne krever enkel kjennskap til shell/terminal vinduet, noe jeg ikke har gjort på snart 10 år.. Ergo husker NADA av bruk av denne.

    Tilkoblingen kan så jeg ser gjøres både på SMB og AFP, men hva som er forskjellen på disse i denne sammenhengen vet jeg heller ikke. Mulig AFP er mer optimalt på mac..?

    Hadde tenkt å benytte NAS'n til å legge itunes arkivet, men uten en "stødig" kobling til nas'n virker det noe ugunstig. (Dette arkivet skal være i lossless, og tilgjengelig 24/7 som kilde til SONOS...)

    pleeease help a osx-noob

    mvh Kai
    Din NAS har helt sikkert en afp-mulighet for oppsett? (Apple Filing Protocol).
    Bruk den, så gjenkjenner dine Mac'er denne øyeblikkelig.

    Jeg hadde en NAS kjørende i årevis som eneste server for film og musikk til et større antall enheter på nettverket, uten noen som helst problemer med øyeblikkelig log-on eller gjenkjennelse.
     
    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.664
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Takker for svar :) Har synology NAS, og har ikke slått på AFP. Ta å gjøre en test på det i kveld, så kanskje det vil fungere bedre. Da er det å mappe opp iTunes og se om ripping går fint med den det eksterne/optiske drevet jeg fikk i hus i går.

    Anbefales å bruke TimeMachine? Tar det mye lagrinsplass på mottakern, sånn ca? Nyttig?
    Har Time Machine funksjonalitet på NAS'n for dette.

    mvh
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    Takker for svar :) Har synology NAS, og har ikke slått på AFP. Ta å gjøre en test på det i kveld, så kanskje det vil fungere bedre. Da er det å mappe opp iTunes og se om ripping går fint med den det eksterne/optiske drevet jeg fikk i hus i går.
    Har samme erfaring som vredensgnag. Bruker et (nå ganske gammelt) Readynas, og med AFP påskrudd mountes sharet som brukes av iTunes ved oppstart (nå er Macen min sjelden avskrudd, men likevel...). Fungerer smertefritt, utover at kombinasjonen av en gammel Mac, et ganske så stort iTunes-bibliotek og et gammelt NAS begynner å halte litt. Men det er jo ikke NASet eller AFP-protokollens feil :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Har et dilemma jeg håper de kyndige her kan hjelpe med :)

    Med Windows og Linux er det rimelig rett fram å mappe opp en nettverksstasjon, og fungerer så uten problem etterpå.
    Som fersk i OSX gamet, så ser jeg at dette er en svakhet i OSX. Jeg har prøvd guidene som det finnes 100stk av, hvor man går via Finder og oppretter network share koblingene for hver stasjon, og knytter disse til brukeren (blir koblet til under oppstarten).

    Dette fungerer heller dårlig. For det første virker det som om iMac'n ikke klarer å komme online fort nok, fordi jeg for beskjed om at den ikke får kontakt med sharet/sharene. Prøver jeg selv med en gang etter boot, så har det gått nok sekunder til at den har nett, og koblingen virker.

    Har sett på en guide (Properly Mounting DiskStation shares in OSX), men denne krever enkel kjennskap til shell/terminal vinduet, noe jeg ikke har gjort på snart 10 år.. Ergo husker NADA av bruk av denne.

    Tilkoblingen kan så jeg ser gjøres både på SMB og AFP, men hva som er forskjellen på disse i denne sammenhengen vet jeg heller ikke. Mulig AFP er mer optimalt på mac..?

    Hadde tenkt å benytte NAS'n til å legge itunes arkivet, men uten en "stødig" kobling til nas'n virker det noe ugunstig. (Dette arkivet skal være i lossless, og tilgjengelig 24/7 som kilde til SONOS...)

    pleeease help a osx-noob

    mvh Kai
    Disse metodene ved å mounte via terminal/scripts er ikke støttet i Lion og nyere. Det fins en vei utenom, men det greieste er å bruke Finder.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Finnes det ett program som spiller av flac til mbp som kan styres med remote fra ipad slik som iTunes?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Vel, Remote fungerer vel kun til iTunes. Vet ikke om disse add-on sakene til iTunes kåler til noe der. Amarra, Puremusic eller hva de nå heter.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Takk for svar! Skal prøve det.
    Men det jeg egentlig mente var om det fantes et program på mac som takler flac filer og som har en egen remote for ipad. Slik som spotify remote osv :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Takk for svar! Skal prøve det.
    Men det jeg egentlig mente var om det fantes et program på mac som takler flac filer og som har en egen remote for ipad. Slik som spotify remote osv :)
    Pure Music spiller av Flac-filer. PM bruker kun iTunes interface for å ha tilgang til et organisert musikkarkiv, men bruker en egen "avspillingsmotor" for filene. Dvs. de går ikke via QuickTime, men via PMs egen avspiller. Denne takler Flac-filer.
    Og disse kan du gjerne organisere vha iTunes, slik at PM ser dem.

    Og da kan du bruke Remote for å finne spor og styre avspillingen.

    Se under Foreign File Support (FLAC, DSD) et stykke ned på siden her:

    CHANNEL D - Support
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Virker jo OK, men lagger litt og herjer innimellom.
    Finnes det INGEN frittsående flac avspillere med en egen remote for iPad der ute?
     
    N

    nb

    Gjest
    Hvordan funker XBMC på Mac? Det pleier å være svært konfigurerbart i det minste.
     

    tor-g

    Medlem
    Ble medlem
    18.03.2007
    Innlegg
    46
    Antall liker
    1
    Hei, fant frem min gamle Ipod touch gen 2idag og la innen nedlastet spillelisten som jeg har fra spotify premium abonnemanget mitt.
    Jeg hadde håpet at siden min bilstereo har ipod inngang så kunne den spille spotify fra Ipoden men det gikk ikke.
    Er det slik at det er kun itunes bilstereoen kan spille fra Ipoden ?
    Noen som vet om jeg kan flytte musiken fra Spotify til itunes ? (ikke motsatt)
    Har Spotify premium abonemang hvor jeg kan laste ned musiken.

    Takk for info
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Uten å være særlig ekspert på dette, så må det vel forholde seg slik at du har nettilgang, noe iPod vel ikke har i en bil.
    Det at du har lastet ned spillelister som du eventuelt kan bruke hjemme (via netverket og dermed tilgang til selve låtene) vil jo så langt jeg kan skjønne ikke la seg gjøre i bilen uten nettilgang.
    Med fare for at dette slettes ikke trenger å være riktig, kun så langt hva jeg tror.

    Trolig misforstår jeg etter nærmere ettetanke, du har lastet ned musikken fysisk på iPod og det er vel slik at du med den ikke kan få det spillt av via annet enn iTunes...........som ikke går:confused:

    Mvh.KW
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Har du satt på "Availeble offline" på Spotify? Fungerer greit på min Iphone.

    Edit: Ser det er noe problemer med denne: Spotify will not work on ipod touch 2g - The Spotify Community

    Hei, fant frem min gamle Ipod touch gen 2idag og la innen nedlastet spillelisten som jeg har fra spotify premium abonnemanget mitt.
    Jeg hadde håpet at siden min bilstereo har ipod inngang så kunne den spille spotify fra Ipoden men det gikk ikke.
    Er det slik at det er kun itunes bilstereoen kan spille fra Ipoden ?
    Noen som vet om jeg kan flytte musiken fra Spotify til itunes ? (ikke motsatt)
    Har Spotify premium abonemang hvor jeg kan laste ned musiken.

    Takk for info
     

    tor-g

    Medlem
    Ble medlem
    18.03.2007
    Innlegg
    46
    Antall liker
    1
    Jepp, er offline, har fått det lastet ned og det ligger permanent på min ipod touch 2 gen, problemet er at min bilstereo bare spiller fra itunes på ipoden og ikke fra spotify på ipoden.
    Var innom bilstereosentret igår og de sa at hvis jeg skal spille annet en itunes må jeg bruke minijack/hodetelefon utgangen og dermed bruke ipoden som display/styring.
    Hvis jeg hadde fått musiken fra spotify overført til itunes så kunne jeg koblet meg inn på usb/ipod inngangen på stereoen og brukt stereoen sitt display og skiftet sanger mm fra stereoen.

    ps, spotify virker fint på gen2 ipod touch, det er kommet en egen app fra spotify for gamle ipoder.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Styring av kilder og avspilling gjør du fra iPad, men det er best om du har fast forbindelse fra Mac mini til en kvalitets-DAC, slik at du kan overføre høyoppløsningsfiler uten at de nedsamples for å sendes via WiFi.

    Vis vedlegget 177687
    Hei, kan du utdype dette? Trodde ikke d var noe problem å avspille hd flac over wi-fi?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn