Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

svk

Gjest
    Prøvde meg på android i høst, ble solgt etter 2mnd. Var helt de audiofile egenskapene som var problemet.

S

svk

Gjest
    Lurer på om iphonebatteriet mitt er dårlig. Går det an å sjekke batteriet med en app?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.881
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hva f.. skal vi gjøre!!! Jeg tror jeg gjør som strutsen.....:confused:

• Liker
    Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    He he. Sjekk om du kan oppdatere enhetene dine, for da er visst vanskeligere sies det. Hva disse hackerne skal med bildene av barnebarn og surfestatistikken min, aner jeg ikke

Jeg gidder ikke å bekymre meg så mye. Lett for at dette blir Ulv Ulv

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.881
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Neida, jeg bekymrer meg ikke så voldsomt jeg heller. Litt "spooky" er det jo, men bildene mine tåler dagens lys de også he,he

• Liker
    Reaksjoner: TT.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.527
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei. Dette er tyrkiske ungdommer. De ber om ´altfor´ lite i "løsepenger" og derfor har de ikke blitt tatt helt seriøst. De fleste antar at dette bare er clickbate og ikke er reelt. Men som en av artikkelinkene sier, har de angivelig bevist at de har kontoinformasjon som er reel.
    MEN om det ER reelt så er de ikke ute etter bildene dine. De bare sletter dem. Og for mange er det mye værre enn om noen vil misbruke dem.
    Som IT-mann kan jeg bare anbefale en av to ting: Bytt passord eller aktiver to-faktor autentisering. Begge deler er gjort på ett blunk.
    Skulle dette vise seg å ikke være riktig vil begge forslagene over ikke skade på noen måte :)

Fremgangsmåte ser jeg finnes i artikkelen :)

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.105
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har endelig fått meg iPad igjen. Har basket med ett Samsung nettbrett i ett halvt år nå. Mulig at android er fantastisk, men det passer ikke meg.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    De gangene media har advart on diverse trusler og oppfordret "ofrene" til å skifte passord, har jeg aldri gjort det. Bruker fortsatt samme passord fra 1996 og har aldri hatt problemer. Tror derfor ikke det blir ragnarokk i morgen

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.660
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min Macbook Pro er fra tidlig 2009 og tikker og går som en klokke. Kjører nå OSX 10.11.6 uten problemer.
    Aldri hatt krasj, aldri trengt å reinstallere, aldri virus. Kan faktisk ikke huske å ha trengt restart heller. Tar omstart som rutine en gang i uken, og brukes hver dag. Har oppgradert minne og skiftet batteri for et par år siden, bare for å være sikker.
    Etter den har jeg kjøpt flere Macbook i familien, pluss Ipad mini og iPad Pro, kona har fått iPhone.
    Gode gamle MB Pro beholdes til den ikke orker mer, da blir det tilsvarende ny.
    Bare nevner det

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Bytt passord eller aktiver to-faktor autentisering. Begge deler er gjort på ett blunk.
    Skulle dette vise seg å ikke være riktig vil begge forslagene over ikke skade på noen måte :)

Fremgangsmåte ser jeg finnes i artikkelen :)
    Jeg irriterer meg over disse sikkerhetsspørsmålene som fremdeles opptrer i forbindelse med passordprosessen. Ærlige svar er jo lett å gjette for alle som vet noe om deg, og kan også ofte Googles. Skjønner ikke at dette svake leddet fremdeles eksisterer i en tid med sterk kryptering og to-faktor.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.679
    Sted
    Trondheim
    Min Macbook Pro er fra tidlig 2009 og tikker og går som en klokke. Kjører nå OSX 10.11.6 uten problemer.
    Aldri hatt krasj, aldri trengt å reinstallere, aldri virus. Kan faktisk ikke huske å ha trengt restart heller. Tar omstart som rutine en gang i uken, og brukes hver dag. Har oppgradert minne og skiftet batteri for et par år siden, bare for å være sikker.
    Etter den har jeg kjøpt flere Macbook i familien, pluss Ipad mini og iPad Pro, kona har fått iPhone.
    Gode gamle MB Pro beholdes til den ikke orker mer, da blir det tilsvarende ny.
    Bare nevner det
    Akkurat den samme erfaring som jeg har. Jobbmaskinen min er en Mac Pro fra 2008. Jeg har satt inn en SSD som bootdisk, og det er det. Aldri noen problemer og mer enn rask nok til det jeg jobber med. Den kan dessverre ikke oppdateres til nyeste OS, men jeg ser at Apple fremdeles sender ut sikkerhetsoppdateringer til MacOS 10.11, så det lever jeg godt med. Bærbar maskin (som jeg skriver dette på) er en 15" MacBook Pro fra 2012. SSD og 16 GB RAM. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bytte denne før det skjer noe dramatisk. Jeg regner med å få systemoppdateringer i hvert fall i 4 år til. Min iPhone (fra 2012) blir kanskje byttet når iPhone8 kommer, men den fungerer helt fint. Oppdaterte til iOS 10.3.1 i går. Veldig greit å få oppdatert OS med alle sikkerhetspatcher fortløpende. Jeg betaler gjerne litt ekstra up front for å få noe som fungerer problemfritt og som jeg vet jeg kan stole på i mange år (akkurat som i HiFi - C-J og Sonus Faber koster litt, men kvaliteten er helt på topp slik at jeg kan fokusere på musikken - dermed blir musikken hobbyen og ikke HiFien).

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.527
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    «Kjære kunde. Du sendte nylig inn en forespørsel om å endre passordet for Apple-ID-en. For å fullføre prosessen, klikk på linken nedenfor» forteller en phishing-e-post som er sendt ut til tusenvis av nordmenn.
    Phishing-e-post misbruker Apple og Eplehuset - - Må være sendt ut i formidabelt volum! - DinSide

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Har ikke fått nevnte epost og hadde jeg, hadde den havnet i spamfilteret

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Flere som bruker en mac som kilde?

Når jeg bruker iMac'n som kilde (iTunes), så funker det... (->usb-USB/coaxial converter-coax-dac)
    Men fikk tak en i en eldre mb pro som jeg ville bruke istede for å sette iMac'n i stereobenken... Men sliter som f med å få det til... Får lyd.. men konstant "pink noise"... Alt er likt, unntatt hardware'n.. stasjonær og laptop. Har prøvd å dratt ut strømmen til MB'n, men det hjalp nada.. Bruker BitPerfect app'n på begge.. dvs det funker på iMac'n.

Forslag?

mvh Kai

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Overtyrer (fastsetter) max oppløsning i bitperfect... Funker som sagt utmerket på iMac'n..

Men selv om signalet går gjennom samme usb/coax konverter så er det mulig jeg må justere VXO på dac'n.. fordi suset kan oppstå fordi dac'n ikke klarer å låse seg på signalet... Skal testes i kveld

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.660
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flere som bruker en mac som kilde?

Når jeg bruker iMac'n som kilde (iTunes), så funker det... (->usb-USB/coaxial converter-coax-dac)
    Men fikk tak en i en eldre mb pro som jeg ville bruke istede for å sette iMac'n i stereobenken... Men sliter som f med å få det til... Får lyd.. men konstant "pink noise"... Alt er likt, unntatt hardware'n.. stasjonær og laptop. Har prøvd å dratt ut strømmen til MB'n, men det hjalp nada.. Bruker BitPerfect app'n på begge.. dvs det funker på iMac'n.

Forslag?

mvh Kai
    Jeg har hatt liknende erfaring med en Nuforce dac/headamp, som jeg brukte med USB inn fra min gamle Macbook. På et tidspunkt, ved en oppgradering av OS, ble lyd ut over USB uhåndterlig for Nuforce'n, jeg syns å huske at det var liknende det du beskriver, jeg gav opp og flyttet dacen til jobben, der den har vært i daglig bruk i flere år med USB inn fra Windows.
    Det interessante er at USB lyd ut fra samme Macbook fungerer fint med kabel til Oppo 105 som DAC.

Det løser ikke problemet ditt, men kan kanskje hjelpe andre på sporet av en løsning?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.009
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Under WWDC kom Apple HomePod, en fin liten kjøkkenradio med DSP

https://www.apple.com/homepod/

Dette er nok en Apple Music only device, og jeg kan ikke tenke meg at tidal/spotify blir en opsjon her.

Audio Technology

High-excursion woofer with custom amplifier
    Array of seven horn-loaded tweeters, each with its own custom amplifier
    Six-microphone array for far-field Siri and room sensing
    Internal low-frequency calibration microphone for automatic bass correction
    Direct and ambient audio beamforming
    Transparent studio-level dynamic processing

S

svk

Gjest

Dette er nok en Apple Music only device, og jeg kan ikke tenke meg at tidal/spotify blir en opsjon her.

Audio Technology

High-excursion woofer with custom amplifier
    Array of seven horn-loaded tweeters, each with its own custom amplifier
    Six-microphone array for far-field Siri and room sensing
    Internal low-frequency calibration microphone for automatic bass correction
    Direct and ambient audio beamforming
    Transparent studio-level dynamic processing
    Ingen ny ipod og ingen ny iphone 4"

Brummund

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Antall liker
    315
    Sted
    Fredrikstad
    iPod er død. iPhone kommer til høsten.

HomePod virker spennende, særlig stereo-komboen. Og det blir nok en ny jobb-Mac nå, men jeg tror iMac Pro blir litt for dyr her hjemme. Den vil nok starte på 45k+mva.

S

svk

Gjest
    Til høsten var det vel snakk om 7s , 7s plus og nye iphone 8
    Dør vel kansje ut SE også da...veldig hendig størrelse

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper at man vil være relativt låst til Apples univers. I tillegg forstår jeg ikke helt poenget. Å integrere Siri i alle produkter er jo meningsløst dersom "alle" går rundt med Siri på armen (som jeg regner med at er målet til Apple?).

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.527
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.169
    Torget vurderinger
    1

Er ikke så sikker på det. iPhone har da App for TIDAL og Spotify. Hvis HomePod ikke støtter TIDAL og Spotify vil det være det samme som å skyte seg i foten.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Homepod bruker en A8 prosessor, samme prosessoren som sitter i iPhone6/ATV4. Ikke aller nyeste chip, men mer enn rask nok. DSP-funksjoner og annet er det nok denne som foretar, i tillegg til basisoppgaver som operativsystem ol. Poenget er at den kan software-oppgraderes herfra til himmelen, noe den sannsynlig vil bli. Er selv ganske fascinert over B&O-aktige greia med 7 diskanter, og ikke minst arrayet med 6 mikrofoner, noe som gjør den i stand til å kjøre romkorreksjons på seg selv.

Man har uansett uendelig med muligheter. Og dette i langt større grad enn f.eks Sonos, som tross alt kom med sitt første produkt i 2005.. og ennå støttes dette fullt ut med alt av online-tjenester. Tenk bare på hva Apple kan utrette med langt større ressurser, både av hardware, software og en bråte utviklere alle andre bare kan se langt etter.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Homepod kommer jo med Airplay 2 også, som gir muligheter for multirom.

S

svk

Gjest
    Har lagt inn ios 11 beta. Synes iphonen blir varm ved bruk og batteri holder mindre enn vanlig. Flere erfaringer?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn