Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Da er Homepod klar for forhåndsbestilling... Noen som har planer om en eller flere i hjemmet? Oppdaga det nå nettopp, så har ikke fått sjekka om det er noe nytt angående Airplay2 enda. Mulig det blir en Homepod på kjøkkenet etterhvert, men skulle gjerne visst hva som må til for å få Airplay2 rundtom i huset... De fleste mener at Airport Express 1 og 2 ikke blir kompatibel med Airplay2 (i den forstand at de ikke vil spille av samtidig), så jeg lurer litt på hva som må til for å få det til... Homepod har vel ikke audio ut, slik at man kan koble til et skikkelig stereoanlegg..?
    Hva skal du med Homepod hvis du skal koble den til stereo ?

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.102
    Sted
    Sørlandet
    Apple slapp iOS11.3 i kveld, sånn til info.
    Endelig kom den etterlengtede MacOs High Sierra 10.13.4 oppdateringen! Jeg var så drittlei den Europa-regulerte strømstyringen og diverse annet i .3 at jeg vurderte å re-sette mine epleprodukter tilbake til det dem ble levert med. Spenningen var stor når jeg våknet i dag og kunne sjekke hibernate/sleep/standby. Vips... alle produktene var tilgjengelige remote. Jeg kan tenke meg det var en rekke audiofile med store mediabibliotek som ble temmelig grå i håret da epledingsene "slo seg av" midt på natten uansett hvilke strømstyring og setting man brukte.

-BB-

C

Cyber

Gjest
    Min 6S har forsvunnet på vei til Apple for bytte av batteri ( :( ). Inntil den dukker opp var jeg avhengig av en telefon med iOS og endte med iPhone SE 32 GB som ventepølse. Utrolig deilig størrelse og funksjonalitet. Jeg kunne faktisk klart med fint med en slik telefon. Synes den selv 2 år etter launch er veldig kurant for 2900 kroner.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg tar frem min gamle iPhone 5 føles det helt merkelig at jeg i flere år brukte en så liten telefon. Og etter at jeg fikk X føles også 6s underlig lett og liten. Men jeg kunne fint klart meg med en SE, det er uansett iPad Pro som gjør tungløftingen i iOS her, og iPhone X føles litt dyr, skjør og unødvendig, men en fantastisk telefon er den.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.220
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Alle Apples i- et-eller-annet-produkter er ment å brukes med iTunes som sync-verktøy.

Det går an å knote det til med andre programmer, men da ser jeg liksom ikke helt hensikten med en i-ting?

Du trenger ikke bruke Apple sin musikkbutikk for å bruke iTunes, og du trenger heller ikke la iTunes organisere hvor du har musikken på disken. ITunes kan reduseres ned til at den kun har en database ovef musikken du har på ymse plasser, og der du setter hva du skal synkronisere over på iPoden. Den støtter ikke flac, men kan ellers bruke både mp3, wav og alac.

Johan-Kr

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Kan ipod classic brukes uten itunes?
    Tror ikke at jeg lenger vet hva du mener med iPod Classic. Min første iPod var den hærlige, hvite, med en skikkelig ekte harddisk inni. Ørepropper som gav grei nok lyd, og alt var bare velstand;)

Så opplevde jeg harddisk-kræsj og så var det slutt på den. Synd. Var jo så flott med fin hvit plastikk på forsiden og krom på baksiden. Og rommet en mengde musikk.

Så gikk jeg etterhvert over til en litt nyere modell. Vil vel fortsatt kalle den classic. Poenget er kanskje at den ikke var online. Lagret en mengde god musikk som jeg kunne lytte på, gratis, selv uten wifi. Fungerer den dag i dag. Bruker den på badet, i en Bose-sak som gir helt grei nok lyd. Mens jeg sitter i badekaret og klarer meg lenge uten både iTunes og wifi;)

S

svk

Gjest
    Trodde kansje eple dingser fra steve jobs tid var mer fleksible.
    Å kansje lot seg synkronisere via Windows pc og min datamaskin

MrMarbles

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan fint installere iTunes for Windows. Dersom du vil ha lossless, så finnes det mange programmer som lar deg konvertere FLAC til ALAC f.eks. Men drag'n'drop støtter den ikke sånn uten videre. Ihvertfall ikke dersom du vil ha mulighet til å spille av musikken som du drar over ^^

Det er vel fortsatt slik den dag i dag. På iPhone så kan du heller ikke bare dra over filer på måfå. Du må f.eks inn iTunes dersom du vil legge over MP3/ALAC/etc til iPhonen din. Nå er det vel de færreste som gidder dette, de aller fleste har nok gått på Spotify/Tidal/Apple Music.

S

svk

Gjest
    Kjøpte et slbum på iTunes for noen år siden. Nå er det forsvunnet fra mine kjøp. Yrodde det skulle ligge der evig

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.220
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du drar normalt sett filer over på iTunes for å legge de til i biblioteket. Hvis du går inn på iTunes så skal du kunne gå inn på kontoen og se tidligere kjøp, og evnt laste de ned. Om du har bytta Apple-id, så kan det være noe krøll.

Johan-Kr

S

svk

Gjest
    Ikke bytta id. Finner alt det andre jeg har kjøpt. Har kun kjøpt et album på iTunes. Det er borte. Resten av musikken som jeg har kjøpt og filmene ligger der.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Snarere tvert imot. iPod krevde til å begynne med at man eide en mac. Etterhvert kom støtte for PC, dvs. iTunes for Windows. Det var alltid nødvendig med aktivering og synkronisering via iTunes, og det var vel først ganske langt ut i iOS-alderen at telefonene, iPad og iPod touch rev seg løs fra itunes, selv om man fremdeles kan velge å bruke det. Klassiske iPoder har aldri vært fri.

iTunes var forresten en gang en greit applikasjon, men man kan trygt si at iTunes i dagens versjon er søppel, og et av Apples dårligste og mest forhatte programmer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    Like fullt bruker jeg det hver dag og har ingen problemer med det. iTunes fungerer veldig bra til min bruk.
    Problemet er først og fremst at det har blitt et alt-mulig program. Man har lagt alt for mye funksjonalitet inn i det.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Problemet er først og fremst at det har blitt et alt-mulig program.
    iTunes er en etterlevning etter Pod-tiden der datamaskinen var moderskipet for musikk som de bærbare enhetene ble synkronisert med. Denne modellen er beholdt selv om iOS-enheter i dag fungerer selvstendig.

Det var en butikk der. Så har man bygget ut med en streamingtjeneste, en filmtjeneste, lydbøker osv. Det som er litt merkelig er at iOS organiserer media i separate apper, men likevel faller tilbake til en mobil variant av iTunes for kjøp mens nedlasting av apper foregår i den mye mer tiltalende app store. Mye tyder på at tentaklene til iTunes er så sammenfiltret med Apples kodebase at de bare gradvis kan klare å komme seg ut av den forferdelige situasjonen. Det har vært tegn på opprydning og forbedringer i det siste, og vi ser gjerne mer på WWDC, men drømmen er jo en fullstendig eliminering av iTunes.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    De har vel begynt å ta ting ut av iTunes; programoppdateringen til telefonene f.eks.

Men eller må jeg si at iTunes har served me well.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg er en stor tilhenger av dedikerte apper, så det vil jo være fint om de gjorde noe med det.
    Grunnen til at det fungerer for meg er at jeg bruker iTunes slik det opprinnelig var tenkt. Jeg bruker ikke telefonen til å spille musikk eller se video. iTunes brukes til å rippe og spille musikk. Og så kobler jeg til telefonen noen ganger for å ha en lokal backup samt å lade den opp/oppdatere en del apper. (jeg har forøvrig et par gamle iPoder som jeg legger inn musikk på og tar med meg når jeg reiser, men de brukes mindre og mindre).
    En gang i tiden (iPod-tiden) brukte jeg hodetelefoner og gikk tur med musikk på øret, men jeg fant egentlig ganske fort ut at det er så mange andre lyder som er interessante når man er ute, og musikkopplevelsen er best på konsert/hjemme i stuen, så da sluttet jeg med det.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    For all del, jeg bruker iTunes litt fremdeles, selv om Roon og Tidal brukes mer. Men grunnen til at jeg har iTunes litt i vrangstrupen er nok at det står som selve symbolet på stagnasjonen og venstrehåndsarbeidet som forbindes med Mac-plattformen i de siste versjonene. Man skal jo heller ikke grave langt ned i utilityprogrammene i MacOS for å finne ting som har blitt ignorert i mange år.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    Jeg streamer stort sett ikke. Det hender at jeg vil høre noe jeg ikke har rippet selv (en del gammel pop fra min ungdom) og da har jeg Apple Music, men det er lenge mellom hver gang den brukes. Spotify, Tidal, Roon, whatever? Ikke interessant.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    iTunes ripper fint. Den lar meg spille av all musiken som jeg har lagt på HD helt uproblematisk (nesten - det er fremdeles noe dritt å måtte veksle mellom avspilling i forskjellig samplingsrate) og den finner visstnok bilder til albuma også, selv om jeg foretrekker å gjøre det manuelt slik at bildet inngår i metatagen til fila.

Om de nå rendyrker den litt, så er jo ikke det det verste, selv om den aldri har vært en versting for meg til mitt bruk.

Til strømming bruker jeg Tidal; men det er mest for å høre nytt. Er det bra så kjøpes det på cd og rippes.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Roon er forskjellig fra streamingtjenestene, det er et program som kan brukes til å spille både rippet musikk og musikk fra streamingtjenester. Det organiserer musikken for deg og laster ned masse ekstra info som f.eks. tekster, anmeldelser og innspillingsdetaljer. Roon spiller også flac-filer som iTunes og Apple generelt ikke gjør og er integrert med en rekke stereokomponenter. Jeg bruker DBPoweramp til ripping, så ikke noe iTunes der heller.

Jeg brukte tidligere iTunes til podcaster, men den bugget veldig i synkroniseringen med podcastappen i iOS, så det sluttet jeg med. Og så ble den enkle greie podcastappen overkomplisert i iOS11, så da gikk jeg over til Overcast.

S

svk

Gjest
    Jeg har byttet til Android og kjøper musikken min på 7digital. Com. Kjempe fornøyd. Savner ikke itunes. Men må innrømme at jeg savner iPhone.
    Edit.
    Kanskje roon er tingen for meg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    Sangtekster er stort sett ikke noe problem for meg. Det er lite sangtekster på Haydns strykekvartetter. Kunne kanskje vært greit med librettoen på operaer, men de finner man jo på nettet. Og innspillingsdetaljer står på CDene :D FLAC bruker jeg ikke, jeg bruker ALAC. T.o.m. musikkspilleren i bilen tar ALAC så det er ikke noe problem. Anmeldelsene finner jeg i Gramophone og BBC Music Magazine. Det er ikke noe jeg gjør i musikkverdenen som iTunes ikke klarer, og da fortsetter jeg å bruke den.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.826
    Torget vurderinger
    1
    Ordboken på iPhone er på bærtur. Har forsøkt nullstill tastaturordboken, men synes ikke at det ble noe forskjell, dvs de samme feilene kom opp igjen med en gang. Får opp meningsløse ord som ikke finnes, 3-bokstav forkortelser med store bokstaver som forslag på vanlige norske ord osv. Irriterende. Synkes ordboken over iCloud slik at de samme feilene ble synkronisert tilbake?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.220
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er en uofisiell fix på dette, som innebærer å legge til ett annet tastatur, slette det vanlige, restart osv.

Her er prosedyra for engelsk:
    reset keyboard dictionary
    add "english (uk) keyboard
    remove "english" keyboard
    open messages
    with messages open, turn off and then restart iphone
    add "english" keyboard
    remove "english (uk)" keyboard

Johan-Kr

• Liker
    Reaksjoner: MML
    S

svk

Gjest
    Min Apple tv 3 er begynt å tulle!
    Er gamle Apple produkter selvdestruernde ?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    Min Apple tv 3 er begynt å tulle!
    Er gamle Apple produkter selvdestruernde ?
    Ikke mine. Min kontormaskin (en Mac Pro) er fra 2008. Den jeg bruker på presentasjoner (en MacBook Pro) er fra 2012, og iPhonen min er en iPhone 5 også fra 2012. Mine AppleTV 2 (fra 2010) fungerer også utmerket fremdeles og brukes daglig. På hytta har jeg en annen MacBook Pro. Denne mener jeg er fra 2007. Den fungerer også utmerket fremdeles. Utrolig lengelevende produkter.

S

svk

Gjest
    Har en iPhone 5 som jeg bruker som iPod. Virker knirkefritt.
    Apple tv'n fryser,hopper utav Netflix, restarter og airplay tuller.
    Har nyeste oppdatering.

Min air2 er også veldig god, kjøpt des 2014.
    Konas iphone7 er ok. Selv om batteriet begynner å bli slappt.
    Hadde en iPhone 6 som ble skjev,heller dårlige greier.

Så stortsett fornøyd med apple

Sist redigert av en moderator:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    Rart med den Apple TVen. Jeg har som sagt ikke problemer med noen av mine (jeg har flere) uten at det hjelper deg. Man kan jo ikke utelukke hardwarefeil, slikt kan jo skje med alt av utstyr.
    Jeg må innrømme at videokortet på MacPro-en på kontoret har begynt å feil, og maskinen er så gammel at det er vanskelig å få tak i et nytt, så den synger nok på siste verset. Synd, for det er en veldig god maskin. Jeg ville heller skaffet et nytt videokort enn å kassere maskinen.

Min erfaring er at Apple-utstyr generelt er utrolig seiglivet, men selv der skjer det hardwarefeil innimellom.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn