Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    ^Ja de antydet det på el-kjøp. Slette og reformatere og den kan bli bra igjen. Skal tilbake dit på torsdag.

    Jeg ser også i kveld at min 13" MacBook pro fra 2019 også har fått 1300 mailer inn og det er noe feil med min mail konto tror jeg. Må ta med den også til ekspert på torsdag.

    Hvis dette ikke kan fikses kjøper jeg en ny Mac Air 14". Lap top må jeg jo ha.
    Det høres ut som det er mer problemer enn gammel HW her, og jeg mener at mye kan løses med en liten resett med mindre man har veldig peil og sjekker alt selv og finner årsaken til SW-problemene. Men det er helt klart som @xerxes sier at de nye er ganske sexy...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    BTW jeg har kanskje 30 000 mails med store vedlegg og mye annet i systemet mitt og den Apple mail-klienten fikser ikke det (alltid). Outlook eller ren google mail funker fint. Bare en OBS sånn sett.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.958
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg har en Mac Book Pro 15 " fra 2011, 256 GB og den har holdt fint til nå. Men skranter og slettede meldinger kommer tilbake sist natt, over 3000 stk. Skjedd en gang før også for 3 uker siden. Og sletter jeg de så kommer de bare tilbake igjen. Fikk også beskjed om 6 trojanere som var oppdaget. Også beskjed på facebook om mulig hacking. 30 søppelpost hver dag. Betalingspåminnelser, lån og kreditt, virusprogram er avsluttet etc.
    Har Macafee, fornyet i mars men hjelper ikke noe særlig. Var på butikk/selger i dag og de tror maskinen er for gammel og bør kastes.Kan ikke lenger oppdateres sa de. Mulig min lap top er ferdig etter 11 år????? Hive den.
    Ja, litt vrient med Apple, og jeg har hatt Apple i mange år men aldrig noe anti-virus program. Kjøpte en 15" MBP på Eplehuset til kona sent 2010 tror jeg, kjøpte en Ipad litt senere. MBP'en fikk litt problemer ganske kjapt, wifi bare dettet ut, inne på service blev wifi kortet byttet, samme skjedde igjen så inn igjen, de fikk tilsynelatende ikke opp noen feilmelding men de byttet hodekortet på maskinen. Samme skjedde igjen og da sa den hyggelige damen i butikken at nå var det tredje gangen så jeg skulle få ny maskin. Jeg satte mer ram i denne og den fungerte bra noen år men plutselig begynte den å bare slå seg av. Fikk råd på mac1.no om at jeg kanskje måtte ha ny harddisk så jeg satte inn en Samsung 250 GB og problemer bare fortsatte, fikk hint om at det var skjermkortet. Dette switcher tilsynelatende imellom to modueser og akkurat denne årsmodell har problemer med dette. Å slå av switchingen i Settings fungerer ikke, å laste ned en patch der skulle fikse dette virker ikke, desuten blev plutselig den ene ram port skadet, én av de små pinner der skal haa kontakt med ram kortet løfter seg ikke lenger så bare ét kort virker. Maskinen har vært pakket ned noen år nå men det er jo trist synes jeg.
    Kjøpte en 21,5" iMac 2012, med Fusion Drive, denne maskin elsket jeg, inntil for 1 måned siden. Vekket den fra dvale, så ny epost varsling oppe til høyre som alltid men så plutselig skiftet skjermen til innlogging imellom brukere, det har den aldrig gjort før. Kunne ikke logge inn da pekeren og tastatur ikke virket, mener å huske at maskinen da slo seg av og sa den ville re-starte pga et problem. Eplet kom opp, og progressing bar, men oppstarten stopper opp ved 80% og der skjer ikke mer. I Safe Mode stopper den ved 50%. Oppstart fra en ekstern disk med High Sierra fungerer ikke heller, samme sak. Leverte den inn til autorisert Apple reparatør men de vil ikke røre den, mener det er skjermkortet og maskinen er "obsolete".
    Tok den da til en annen pc mann, han mente ikke det kunne være skjermkortet (jeg har ikke sett noe rart ved skermen), men han klarte ikke heller å få den opp å kjøre. Veldig frustrerende at man skal være tvunget til å kjøpe nytt etter 7 år for da repareres ting ikke lenger! Jeg har prøvd alt jeg kan finde på nettet, safe mode, recovery mode (fungerer ikke da Apple tilsynelatende stoppet med dette når de har en vis alder), oppstart fra ekstern disk og alt muligt annet. Skjønner ikke helt hva som kan ha skjedd her, og nei, min iPad er nå så gammel at jeg ikke kan lese mange nyheter og ikke kan poste spørsmål på f.eks. Mac1.no, litt ironisk synes jeg nå!
    Ikke at det er viktigt men har en iPhone 5s som jeg hadde en Lidl app på til å aktivere tilbud osv, appen måtte oppgraderes og telefonen støtter ikke oppgradering da OS er for gammelt, fint ja.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.647
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg ser også i kveld at min 13" MacBook pro fra 2019 også har fått 1300 mailer inn og det er noe feil med min mail konto tror jeg. Må ta med den også til ekspert på torsdag.

    Hvis dette ikke kan fikses kjøper jeg en ny Mac Air 14". Lap top må jeg jo ha.
    Desse mailproblema har neppe noko med maskinvara di å gjera, så eg har stor tru på at reinstallasjon er tingen.

    Elles, om du ikkje har fått maskinvare-feil på ei maskin frå 2011, så kjem det snart. Gjerne slik at du ikkje merkar det.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Slett epost du ikke trenger
    Arkiver. Jeg oppretter smartbokser som filtrer på årstall. Etter hvert arkiver jeg disse.
    Jeg pleier også å fjerne vedlegg, hvis det ikke er viktig for sammenhengen.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    … og mac-er lever/varer lenge,
    men ikke evig.
    Min tommelregel (for alle apprater) er typisk ingen større reparasjoner etter 5 år.
    Ting med en god stamme, f eks en god, solid forsterker vurderes litt annerledes.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    Mac hardware holder rimelig lenge. Jeg fant en gammel MacBook pro fra 2007 på hytta. Ladet opp batteriet, tok en restart og dermed var jeg på nett gitt. Den jeg bruker til vanlig hjemme er en MacBook Pro fra 2012. Funker som en drøm selv om jeg ikke kan oppdatere til nyeste OS. Sikkerhetsoppdateringer kommer fremdeles.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.518
    Antall liker
    6.928
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Maskinvaren varer svært lenge. Jeg har en 20 år gammel mac stående for å handtere en scanner som benytter en nokså spesiell programvare under OS9. Utgammelt og alt annet enn siste skrik - men det virker.

    Den macen jeg benytter til daglig er en 2013-modell Mac Mini, og der er selvfølgelig begynt å bli treig, men hovedproblemet at den ikke kan oppgraderes lengre enn til Catalina (10.15) (kom ut for 4 år siden), mens siste skrik er versjon 13, så jeg må bare bite i det sure eplet (pun intended) å kjøpe ny.

    Johan-Kr
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    938
    Jeg har som sagt 2 stk. MB pro men tror ikke jeg trenger pro utgaven, kun vanlig bruk her og ikke arbeid, foredrag eller noe annet.
    Den nye pro 14" koster også fort 30-40 000 kr.
    Ingen sterk indikasjon på at pro er nødvendig for meg så skal jeg kjøpe ny blir det en Air utgave. men minimum 256 GB.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har som sagt 2 stk. MB pro men tror ikke jeg trenger pro utgaven, kun vanlig bruk her og ikke arbeid, foredrag eller noe annet.
    Den nye pro 14" koster også fort 30-40 000 kr.
    Ingen sterk indikasjon på at pro er nødvendig for meg så skal jeg kjøpe ny blir det en Air utgave. men minimum 256 GB.
    Jeg sitter i dag med en 13" Macbook Pro/2020 / M1 / 16GB RAM / 256 GB disk.
    Har en USB-dokk, og en 38" wide skjerm.
    Mer enn godt fornøyd. Ytelse i massevis, lett når jeg reiser, og masse batteri.

    MacBook Air er en ganske hårete sak, både med M1 og M2.
    Den klarer seg for langt de fleste.
    Den er utrolig hendig, og varer i evigheter på batteri.
    Jeg hadde nok gått for denne hvis jeg skulle handle for egne penger til privat bruk, 15500 kr :
    1683121554254.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.518
    Antall liker
    6.928
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    256Gb ssd er temmelig puslete. Husk på at M1- og M2-maskiner ikke kan oppgraderes på systemdisk eller minne i etterkant, så sørg for ihverfall 512Gb ssd og 16Gb minne.(Med mindre du kunn bruker nettleser/mail og kanskje office)

    Johan-Kr
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    22.000,- for M2/13t m/ 512/16 GB.
    27.500,- for M2/14t m/ 512/16GB
    Det er passe stivt. Ville holdt meg til basismodellen (m/ M1?) som noen ganger er på tilbud til pluss/minus 10k. Den har 256/8GB, som garantert holder lenge for deg som ikke driver på med musikkproduksjon og avansert bilderedigering i det daglige.

    Noen ønsker kanskje å oppgradere likevel og lurer på hva de bør oppgradere av RAM eller SSD, om budsjettet ikke strekker til begge. Det ville jeg gått for 16GB. Det er relativt lett å oppgradere lagringsplass, senere i form av usb-penn eller SD-kort.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.518
    Antall liker
    6.928
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ja, prisene har blitt temmelig hårete, men 8/256 er marginalt allerede nå.

    Men så kan en kikke på hva gaming-pc koster nå til dags.
    - en høvelig skrapet modell koster 10k, kan finnes på billigsalg for 8k. Klarer ikke å trekke nye spill på mer enn halvbra oppløsning
    - skal du rive snerken av kaldgrøten, må du over 20k.

    En Mac Studio med M1 Max, 32Gb/1Tb drar 30k i dag.

    Johan-Kr
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Er vel ingen som kjøper mac til gaming uansett så jeg syns ikke den sammenlingningen er helt riktig.
    Poenget er vel at man klarer seg med basismodellen med M1/8GB til alt utenom gaming og veldig heavy duty musikkproduksjon/fotoredigering (å flikke litt på bildene dine i lightroom er ikke heavy duty). Du vil faktisk ikke merke nevneverdige forskjeller med 16GB til det aller aller meste selv i dag.

    Den dagen det ikke lengre er bra nok, så kjøper du en ny basismodell som sikkert er mye bedre enn dagens toppmodeller.
    Menmen, folk må nå få lov å bruke penger på hva dem vil, men stivt er det.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Jeg bruker photoshop og Lightroom mye, men merket egentlig ikke noen spesielle problemer med M1/8GB heller.
    Men nå driver ikke jeg med det tyngste arbeidet med ekstremt tunge filer og mange lag.
    Merket egentlig ikke noen større forskjell etter at jeg fikk 16GB RAM (og mer kapabel prosessor).
    Så jeg tror også basismodellen vil holde i lange baner for de fleste.
    Diskstørrelse så burde også 256 holde. Det fungerer ganske så sømløst med iCloud, selv om jeg er gammel og ikke liker skygreier… 😂
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.690
    Antall liker
    15.810
    Torget vurderinger
    2
    Her er min. Jeg kjører videofiler og lydredigering gjennom den uten problemer. Om jeg skulle kjørt et stort antall skjermer, samtidig som jeg ville ha lynkjappe redigeringer på store filer, ville jeg oppgradert.
    Mitt Sony a7 IV kamera leverer bilder og video i meget høy oppløsning og disse går greit gjennom DaVinci, for eksempel.

    Jeg var den første i Skandinavia som brukte Avid-redigering. Måtte reise ned til Køben for å gjøre det, for mange år siden. Da satt vi og kikket i taket mens prosessorene jobbet og jobbet med ting som fyker unna på denne Mac'en.



    Skjermbilde 2023-05-04 kl. 07.56.22.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    Hva er egentlig forskjellen på M1 og M2-brikkene. Og på Pro og Max utgavene?

    Edit: Det ser vel ut som at hovedforskjellen på Pro og Max-utgavene er hastigheten på minnebussen.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Hva er egentlig forskjellen på M1 og M2-brikkene. Og på Pro og Max utgavene?

    Edit: Det ser vel ut som at hovedforskjellen på Pro og Max-utgavene er hastigheten på minnebussen.
    Vi har vært gjennom en prosess rundt dette, hvor noen av brukerne har grått seg til Pro og Max.
    Med ett unntak (han kjører tunge testprosesser som tar lang tid) ser det ut som det ikke gjør all verdens forskjell.

    For tunge brukere gir vi tilgang til Pro eller Max.
    For den gemene hop så tenker jeg M1 eller M2.

    Selv merker jeg ikke den store forskjellen på min eldre MAcBook med i7 eller den jeg sitter med nå som har M1.
    M1 er raskere, men for bruk så henger også den gamle greit med.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    For en vanlig bruker spiller nok ikke Pro eller Max noen rolle, nei. Standard M1 eller M2 holder nok lenge. Max har vel flere neural engine kjerner enn Pro og med dobbel hastighet på minnebussen må du ha minimum32 GB RAM. ikke noe en vanlig bruker trenger.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.647
    Sted
    Sunnmøre
    Det er vel ca fem år sidan eg hang med på nye prosessorar.

    Den gongen var det slik at mange kjerner, som openbert gjev mykje smell i oppgåver som lett let seg parallellisera, ikkje treng opplevast som veldig mykje raskare til «vanleg bruk».
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    Jeg har bestilt en mini. M2 Pro.
    Ikke fordi jeg egentlig trenger å bytte, men jeg vil gjerne over på Apples prosessorteknologi. Jeg trenger ikke Pro, men prisforskjerllen var såpass liten at jeg like gjerne bestilte det og med 16 GB RAM. Overkill til mitt bruke, men jeg regner med at det blir mitt siste kjøp av en stasjonær maskin, så da kan man kjøpe litt i overkant for mulige fremtidige behov.
    Edit: Og med M2 Pro får man med 2 ekstra Thunderbolt porter og HDMI port.

    Spec:

    1683214292680.png

    Overkill til mitt bruk, men det er jo bare penger...
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Det er vel ca fem år sidan eg hang med på nye prosessorar.

    Den gongen var det slik at mange kjerner, som openbert gjev mykje smell i oppgåver som lett let seg parallellisera, ikkje treng opplevast som veldig mykje raskare til «vanleg bruk».
    Brukere har lett for å gå seg litt vill.
    Jeg har bestilt en mini. M2 Pro.
    Ikke fordi jeg egentlig trenger å bytte, men jeg vil gjerne over på Apples prosessorteknologi. Jeg trenger ikke Pro, men prisforskjerllen var såpass liten at jeg like gjerne bestilte det og med 16 GB RAM. Overkill til mitt bruke, men jeg regner med at det blir mitt siste kjøp av en stasjonær maskin, så da kan man kjøpe litt i overkant for mulige fremtidige behov.
    Edit: Og med M2 Pro får man med 2 ekstra Thunderbolt porter og HDMI port.

    Spec:

    Vis vedlegget 917554
    Overkill til mitt bruk, men det er jo bare penger...
    Når du først fremskrittssikrer: du gikk ikke for 10GB ethernet?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    Nei, ser ikke for meg at jeg skal kunne trenge det, men hvem vet.
    1250 kr er jo egentlig ikke noen sum å snakke om, men man får jo en flaske vin for det :)
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruker en slik for tiden. (et par mnd. nå)
    Screenshot 2023-05-04 at 19.56.34.png

    Inntrykk så langt.
    + Fin å jobbe med. Bra batterikapasitet, høy ytelse, nydelig skjerm, bra tastatur og ok lyd
    - Synes denne formfaktoren er en liten "nedtur" ift. forrige generasjoners MB pro. Liker heller ikke det integrerte kamera i skjermen da det tar litt plass.
    Blir spennende å se hvor lenge den varer før "feilene" oppstår da mine 3 forrige ikke har vært gode.

    En stk mb pro I7 16" , 2020 modell. Der har batteriet havarert. (får nytt tenker jeg)
    Begge de 2 mb pro 13", 2018 (tror jeg det var) har havarerte tastatur og den ene har skjermen sluttet å virke også. Måtte også skifte hovedkort på den ene.

    Resatte akkurat en mid 2012 MB air. Det brukte jeg lang tid på men fikk det til til slutt (Catalina). Den har jeg alltid hatt sansen for og har fungert trofast og knirkefritt.

    Dama sin 07 modelle MB pro 15" humper og går fortsatt dersom den skrus på..
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Snekkerkompisen min byttet PC stadig vekk. I 2013 var vi sammen tur på Elkjøp i Drammen. Jeg skulle hente et TV, snekkeren skulle hjelpe meg å bære. Jeg forlot stedet uten TV, snekkeren med en MacBook 15 (i7). Den har han fortsatt. Fremdeles med god batterikapasitet. Og like fornøyd.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mange som har opplevd problemer med modeller fra ca år 2016.. Ihvertfall der vi jobber.
    Et annet problem er mangel på OS oppdateringer som skjer på eldre modeller. Det gjør de ubrukelige i jobbsammenheng der vi har et strengt sikkerhets regime.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en sånn (2016 MacBook Pro - skriver dette på den nå - det er den maskinen jeg har med meg når jeg reiser). Den siste jeg fikk på jobben før jeg pensjonerte meg. Den funker helt fint selv etter at jeg gled på en issvull og gikk på ryggen med maskinen i ryggsekken. Baksiden av maskinen har en skikkelig bulk og rammen er litt skeiv, men maskinen funker helt fint. Ingen problemer med tastaturet (selv om det bråker litt) og skjermen er helt fin.

    Og jeg er vel ikke helt der at jeg får en kasse vin for 1250 kr, men 2-3 flasker rekker det til.

    Jeg er antagelig heldig. I mine 37 år som Mac-eier (jeg har vært Mac bruker i 39 - siden sommeren 1984) har jeg hatt problemer med en maskin - en Mac Pro. Apple ga meg en ny maskin da den fikk en feil på hovedkortet som de ikke klarte å reparere. Da var maskinen 6 år gammel.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    Jeg "datt utpå" og kjøpte meg en 14" MacBook Pro. M2 Pro, 16 GB RAM og 1 TB SSD.
    Totalt overkill for mitt bruk, men har man råd så...
    Den er jo mer "firkantet" enn de tidligere utgavene, men jeg synes ikke det gjør så mye.
    Opplevelse så lang: Utrolig solid. Svært rask. Enorm batterilevetid. Flott skjerm. Utrolig bra lyd fra de små høyttalerne. Litt dyr, men kvalitet koster.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Er det noen som koder på nye Mac-er her?
    Jeg skal kjøpe nye Mac-er og utviklerne vil gjerne ha mye greier, og når man skal kjøpe mange så blir mye greier mye penger.
    For å side pent?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.518
    Antall liker
    6.928
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vet ikke helt om en utvikler trenger en Mac Studio med M1 Ultra, da.
    Mac Studio med standard minne (32Gb) og 1Tb SSD skulle jo holde en stund, men du må høre hva som er minimumskrav til minne og disk, hva som er et praktisk minimum og hva som er kjekt og ha.

    En stasjonær PC med godt med minne, disk og et bra grafikkort drar fort rundt 20-25k.

    Johan-Kr
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg "datt utpå" og kjøpte meg en 14" MacBook Pro. M2 Pro, 16 GB RAM og 1 TB SSD.
    Totalt overkill for mitt bruk, men har man råd så...
    Den er jo mer "firkantet" enn de tidligere utgavene, men jeg synes ikke det gjør så mye.
    Opplevelse så lang: Utrolig solid. Svært rask. Enorm batterilevetid. Flott skjerm. Utrolig bra lyd fra de små høyttalerne. Litt dyr, men kvalitet koster.
    Samme her. Liker den veldig godt. Brukes mest til musikkstrømming, flerkanals opptak og miksing, og litt videoredigering.
    Min gamle Macbook Pro ble pensjonert og demontert i vinter, etter å ha tjent meg problemfritt siden 2009. Skfitet batteri og oppgrderte minne en gang, det er alt. Det er den lengstlevende og mest stabile laptop jeg har opplevd, og jeg har hatt mye kraftig kvalitetsvare på jobb.
    Har også en liten Macbook 12" til dagligbruk og reiser, 5 år gammel og tilsvarende problemfri. Den er enda lettere enn den største iPad'en min, og like tynn. Aldri virus, aldri krasj, sjelden restart, ingen reparasjoner. Håper Apple fortsetter til jeg legger inn årene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    Du har samme opplevelse av Macintosh som meg skjønner jeg. (Nesten) Aldri noen problemer og maskinene varer i evigheter.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Jeg vet ikke helt om en utvikler trenger en Mac Studio med M1 Ultra, da.
    Mac Studio med standard minne (32Gb) og 1Tb SSD skulle jo holde en stund, men du må høre hva som er minimumskrav til minne og disk, hva som er et praktisk minimum og hva som er kjekt og ha.

    En stasjonær PC med godt med minne, disk og et bra grafikkort drar fort rundt 20-25k.

    Johan-Kr
    Det skal være bærbart.
    Vi har vel egentlig sikta oss inn MB Pro 14 eller 16 (etter smak og behag), og 32 GB RAM .
     

    santacruz

    Fersking
    Ble medlem
    11.08.2023
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    oslo
    Jeg har en Mac Book Pro 15 " fra 2011, 256 GB og den har holdt fint til nå. Men skranter og slettede meldinger kommer tilbake sist natt, over 3000 stk. Skjedd en gang før også for 3 uker siden. Og sletter jeg de så kommer de bare tilbake igjen. Fikk også beskjed om 6 trojanere som var oppdaget. Også beskjed på facebook om mulig hacking. 30 søppelpost hver dag. Betalingspåminnelser, lån og kreditt, virusprogram er avsluttet etc.
    Har Macafee, fornyet i mars men hjelper ikke noe særlig. Var på butikk/selger i dag og de tror maskinen er for gammel og bør kastes.Kan ikke lenger oppdateres sa de. Mulig min lap top er ferdig etter 11 år????? Hive den.
    Tror at den beste oppgradering / løsning er å finne hovedkort fra macbook pro 15 mid 2012
    Det gjørde jeg ofte til venner fra film og musikk skolene
    etterpå hadde noe kunder til https://macademy.no/nb/mac-reparasjon-oslo/
    ganske enkelt og med opencore du kan installere big sur på 2012 macbook pro
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.575
    Antall liker
    7.112
    (jeg har vært Mac bruker i 39 - siden sommeren 1984)
    Da må du vel ha vært blant de aller første i Norge?

    Til tross for at noen av mine nærmeste kompiser var Apple-heads så var det først på tidlig 2000-tall jeg konverterte.

    Teknisk interessert om ikke skolert så kom jeg til et tidsskille hvor det ikke lenger var så viktig å forstå hvordan alt virket, som at det hele virket, hver gang og hele tiden.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Jeg leverte et forslag til innkjøpsliste med et beskjedent ønske om ny mac til meg også. Var i Sandvika underveis til Møre da jeg fikk sms om at det lå ny mac til meg på kontoret. Da ble det pitstop på Skøyen.
    Overnatting på Skifer hotell på Oppdal. Kona satt småflirende og så på Sandington (eller noe slikt) mens far pakket opp ny mac. Macbook Pro med M2 Pro, 32GB RAM og 1TB disk. Fullstendig overkill, og mye mer enn jeg bad om. Men jeg klager ikke …
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    938
    Desse mailproblema har neppe noko med maskinvara di å gjera, så eg har stor tru på at reinstallasjon er tingen.

    Elles, om du ikkje har fått maskinvare-feil på ei maskin frå 2011, så kjem det snart. Gjerne slik at du ikkje merkar det.
    Jeg kontaktet Telenor, online.mail og fikk hjelp pr.telefon. Slettet e-mail konto og installerte på nytt og da ble jeg kvitt disse 29 ooo mailene men etter ei uke kom de tilbake igjen, det står nå at det lastes inn 23000 mailer av 76000, men de kommer ikke inn i mailboksen, bare at nedlasting foregår.
    Dette gjelder MB pro fra 2011 og MB pro fra 2018, samme mail konto. På El-kjøp var det ikke noe hjelp å få selv om jeg har betalt for support. Fikk bare telefonnummer til Telenor online. Tror ikke de kan så mye egentlig om apple.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.518
    Antall liker
    6.928
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Logg deg inn via webmail, så ser du hva som egentlig er på mailkontoen din.
    Og kvitt deg med mcaffee med en gang. McAffee er i utgangspunkte søppelprogram som lager mer problemer enn det løser.

    Mailen til Telenor har svømt over av søppelpost de siste par årene- spamfiltrene ser ut til å være ikkeeksisterende.

    Du må stille mailprogrammet ditt til å slette mail på serveren når du tømmer papirkurven. Det ser ut som at det ikke blir slettet på serveren.

    Jeg har opplevd at dersom du har ekstremt mye mail, så kan mailklienten til Apple slite i en del tilfeller.
    Det jeg har endt opp med å gjøre i sånne tilfeller er å sette opp Microsoft Outlook 365 mailklient via imap. (Alternativt Mozilla Thunderbird, om du ikke vil betale).

    Macen fra 2011 er nok i prinsippet ikke spesielt brukbar lengre, rett og slett for at den ikke får oppdateringer på os.



    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn