Jeg har en Mac Book Pro 15 " fra 2011, 256 GB og den har holdt fint til nå. Men skranter og slettede meldinger kommer tilbake sist natt, over 3000 stk. Skjedd en gang før også for 3 uker siden. Og sletter jeg de så kommer de bare tilbake igjen. Fikk også beskjed om 6 trojanere som var oppdaget. Også beskjed på facebook om mulig hacking. 30 søppelpost hver dag. Betalingspåminnelser, lån og kreditt, virusprogram er avsluttet etc.
Har Macafee, fornyet i mars men hjelper ikke noe særlig. Var på butikk/selger i dag og de tror maskinen er for gammel og bør kastes.Kan ikke lenger oppdateres sa de. Mulig min lap top er ferdig etter 11 år????? Hive den.
Ja, litt vrient med Apple, og jeg har hatt Apple i mange år men aldrig noe anti-virus program. Kjøpte en 15" MBP på Eplehuset til kona sent 2010 tror jeg, kjøpte en Ipad litt senere. MBP'en fikk litt problemer ganske kjapt, wifi bare dettet ut, inne på service blev wifi kortet byttet, samme skjedde igjen så inn igjen, de fikk tilsynelatende ikke opp noen feilmelding men de byttet hodekortet på maskinen. Samme skjedde igjen og da sa den hyggelige damen i butikken at nå var det tredje gangen så jeg skulle få ny maskin. Jeg satte mer ram i denne og den fungerte bra noen år men plutselig begynte den å bare slå seg av. Fikk råd på mac1.no om at jeg kanskje måtte ha ny harddisk så jeg satte inn en Samsung 250 GB og problemer bare fortsatte, fikk hint om at det var skjermkortet. Dette switcher tilsynelatende imellom to modueser og akkurat denne årsmodell har problemer med dette. Å slå av switchingen i Settings fungerer ikke, å laste ned en patch der skulle fikse dette virker ikke, desuten blev plutselig den ene ram port skadet, én av de små pinner der skal haa kontakt med ram kortet løfter seg ikke lenger så bare ét kort virker. Maskinen har vært pakket ned noen år nå men det er jo trist synes jeg.
Kjøpte en 21,5" iMac 2012, med Fusion Drive, denne maskin elsket jeg, inntil for 1 måned siden. Vekket den fra dvale, så ny epost varsling oppe til høyre som alltid men så plutselig skiftet skjermen til innlogging imellom brukere, det har den aldrig gjort før. Kunne ikke logge inn da pekeren og tastatur ikke virket, mener å huske at maskinen da slo seg av og sa den ville re-starte pga et problem. Eplet kom opp, og progressing bar, men oppstarten stopper opp ved 80% og der skjer ikke mer. I Safe Mode stopper den ved 50%. Oppstart fra en ekstern disk med High Sierra fungerer ikke heller, samme sak. Leverte den inn til autorisert Apple reparatør men de vil ikke røre den, mener det er skjermkortet og maskinen er "obsolete".
Tok den da til en annen pc mann, han mente ikke det kunne være skjermkortet (jeg har ikke sett noe rart ved skermen), men han klarte ikke heller å få den opp å kjøre. Veldig frustrerende at man skal være tvunget til å kjøpe nytt etter 7 år for da repareres ting ikke lenger! Jeg har prøvd alt jeg kan finde på nettet, safe mode, recovery mode (fungerer ikke da Apple tilsynelatende stoppet med dette når de har en vis alder), oppstart fra ekstern disk og alt muligt annet. Skjønner ikke helt hva som kan ha skjedd her, og nei, min iPad er nå så gammel at jeg ikke kan lese mange nyheter og ikke kan poste spørsmål på f.eks. Mac1.no, litt ironisk synes jeg nå!
Ikke at det er viktigt men har en iPhone 5s som jeg hadde en Lidl app på til å aktivere tilbud osv, appen måtte oppgraderes og telefonen støtter ikke oppgradering da OS er for gammelt, fint ja.