Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    funbunny skrev:
    Mac-mini problem
    Jeg kjøpte en mac-mini fra applestore her nå rett før jul for å bruke i stua sammen med litt hjemmekino. Så spiller jeg via en Musical Fidelity V-dac ( over optisk sp/dif ) til min preamp. Problemet er at det kommer små "fall-outs" i musikken, små "blipp". Jeg har musikken liggende på intern HD. Hvis jeg kopierer ut musikken på en USB stick, så kan jeg ikke høre problemet lenger.
    Jeg har tilsvarende løsning med både MacBook Pro, og en iMac, uten at det er noe problem å spille av fra intern HD der... Noen forslag???
    ( jeg har forsøkt å stille om strømsparing/hd-dvale etc. har og sjekket med samplerat ut fra mac uten at noe virker... )

mvh
    Funbunny
    Konverteres musikken fra FLAC til et annet format?

Du burde ikke ha noen problemer, men bør kanskje sjekke at du har valgt rett interface i AUDIO MIDI SETUP som du finner i verktøymappen.

funbunny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Antall liker
    201
    Sted
    Ved Mjøsa
    vredensgnag skrev:
    funbunny skrev:
    Mac-mini problem
    Jeg kjøpte en mac-mini fra applestore her nå rett før jul for å bruke i stua sammen med litt hjemmekino. Så spiller jeg via en Musical Fidelity V-dac ( over optisk sp/dif ) til min preamp. Problemet er at det kommer små "fall-outs" i musikken, små "blipp". Jeg har musikken liggende på intern HD. Hvis jeg kopierer ut musikken på en USB stick, så kan jeg ikke høre problemet lenger.
    Jeg har tilsvarende løsning med både MacBook Pro, og en iMac, uten at det er noe problem å spille av fra intern HD der... Noen forslag???
    ( jeg har forsøkt å stille om strømsparing/hd-dvale etc. har og sjekket med samplerat ut fra mac uten at noe virker... )

mvh
    Funbunny
    Konverteres musikken fra FLAC til et annet format?

Du burde ikke ha noen problemer, men bør kanskje sjekke at du har valgt rett interface i AUDIO MIDI SETUP som du finner i verktøymappen.
    Det gjelder både flac og wav filer. Har sjekket Midi Setup og... Det rare er at problemet kun er når jeg avspiller fra intern disk. Jeg har en eldre mac-mini og der er ingen problemer heller. Maskinen oppfører seg ellers helt ok og avspiller 1080p filmer uten problem. Veldig rart ;-)

funbunny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Antall liker
    201
    Sted
    Ved Mjøsa
    vredensgnag skrev:
    funbunny skrev:
    ...ser ut til at det er flere som har problemet, kan være relatert til samtidig kobling med HDMI ref: http://www.computeraudiophile.com/content/Still-have-dropouts-new-Mac-Mini
    Aha, porting til to enheter. Jeg har en eldre Mac mini som kun kjører bilde vha hdmi, mens de nye kjører lyd og bilde. Hva med å ta optisk ut av din prosessor?
    Huh...? Optisk ut av prosessoren? Mener du å ta signalet ut fra TV'n optisk. Det går, men er litt usikker på hvordan det blir når den går i "sleep-mode" og jeg fremdeles hører musikk. Skal forsøke "Play", som var anbefalt av en fyr for å se om den klarer å integrere bedre med os'et.
    Som nevnt så oppstår problemet ikke når jeg ser/hører film...

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Fikk en iPad til jul og sitter å koser meg i godstolen med pad'en på fanget og styrer squeezebox serveren med ipeng etter tips fra johnnygrandis. Må benytte anledningen til faktisk å skryte litt av et mac produkt. ;D
    Dette kan jo gå så langt at jeg konverterer til itunes når jeg får testet. :eek:

V

vredensgnag

Gjest
    funbunny skrev:
    vredensgnag skrev:
    funbunny skrev:
    ...ser ut til at det er flere som har problemet, kan være relatert til samtidig kobling med HDMI ref: http://www.computeraudiophile.com/content/Still-have-dropouts-new-Mac-Mini
    Aha, porting til to enheter. Jeg har en eldre Mac mini som kun kjører bilde vha hdmi, mens de nye kjører lyd og bilde. Hva med å ta optisk ut av din prosessor?
    Huh...? Optisk ut av prosessoren? Mener du å ta signalet ut fra TV'n optisk. Det går, men er litt usikker på hvordan det blir når den går i "sleep-mode" og jeg fremdeles hører musikk. Skal forsøke "Play", som var anbefalt av en fyr for å se om den klarer å integrere bedre med os'et.
    Som nevnt så oppstår problemet ikke når jeg ser/hører film...
    OK. Så du kjører HDMIen rett i fjernsynet. Tenkte du kanskje hadde en egen surround-prosessor, da kunne du tatt ut pass-through digitalt for musikken din, og lagt dette til DACen.

Lyder nesten som en buss-konflikt fordi det sendes data samtidig til to ulike digitale porter (HDMI og optisk ut). Har ikke seneste Mac Mini selv, men om dette er et problems om diskuteres flittig på nettet kan du regne med at det kommer en softwareoppgradering som tar seg av det.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Det sendes ikke lyd samtidig til HDMI og optisk ut. Begge er separate lyd-enheter i Audio/midi, så det er ikke problemet.
    Det har vært snakk om et par bugs vedrørende HDMI-utgangen til Mac mini 2010. Har vært borti et par mindre, men det varierer sikkert med type TV og om man kobler via surroundforsterker/pre, om man bitstreamer eller forhåndsdekoder (6 til 8 kanaler) lyden som går gjennom hdmi-kablene. Eller om man bruker HDMI kun for bilde, og USB DAC eller optisk utgangs. Om TV'en står på eller ikke. Mange variabler. Blir sikkert fikset i en oppdatering før eller siden.

V

vredensgnag

Gjest
    Og derfor nevner jeg buss-konflikt dersom det oppstår drop-outs når den er koblet slik, og flere rapporterer om det samme. Noe må det være, siden det ikke skal gå signal til begge porter samtidig.

Har du stilt inn tv'en for hdmi inn?
    Har du en annen dac du kan prøve å kjøre toslink til?
    Er bit/sample stilt inn på samme som kilden?

V

vredensgnag

Gjest
    Adobe Photoshop Express for iPad, gratis og meget praktisk. Anbefales - finnes også i iPhoneversjon.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Knallbra tips vg, denne for jeg god bruk for....!

På høyden skimtes min nye Mac Mini ;D

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Genial den iTeleport, har satt meg ordentlig inn i hvordan den virker etter at jeg er begynt å bruke den mer aktivt i forbindelse med styring av musikkserveren, ingen problemer med AyreWave og laste over spillelister fra Itunes.

Vedlegg

funbunny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Antall liker
    201
    Sted
    Ved Mjøsa
    vredensgnag skrev:
    Og derfor nevner jeg buss-konflikt dersom det oppstår drop-outs når den er koblet slik, og flere rapporterer om det samme. Noe må det være, siden det ikke skal gå signal til begge porter samtidig.

Har nå i noen dager brukt programmet "Play" for avspilling av musikk. Drop-out´s-ene har blitt borte. Det tyder på et problem med bla. VLC...

Funbunny

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    VLC har ikkje vore noko framgang på ei stund. Nærmest ubrukelig til musikk.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.197
    Torget vurderinger
    1
    Mac Mini -hvordan funker den som CD-drivverk??

V

vredensgnag

Gjest
    Du vil kunne få mer støy enn med et godt balansert CD-drivverk. Dersom minien står slik at den ikke støyer (jeg har den i et skap under fjernsynet), så blir det ikke et problem.
    Har du godt med RAM installert og lar være å ha oppe en masse programmer, så går den stille.

Jeg bruker utelukkende Minien til DVD-avspilling, og vi har aldri vært sjenert, selv i sarte konsertpartier - men det hjelper at den er inne i et skap.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    funbunny skrev:
    vredensgnag skrev:

Har nå i noen dager brukt programmet "Play" for avspilling av musikk. Drop-out´s-ene har blitt borte. Det tyder på et problem med bla. VLC...

Funbunny
    Prøv AyreWave, utviklet av samme person som står bak Play.

VLC er elendig filmavspiller og en enda dårligere musik spiller.
    Trenger du format støtte til QT så kan du laste ned Perian, har du i tillegg VideoDrive2 får du også filmene dine inn i iTunes uten å konvertere.

V

vredensgnag

Gjest
    Noen iPad tips, sikkert kjent for de fleste.

Du skriver på HFS, men opplever at der du skal skrive ligger nedenfor rektangelet man skriver inne i.
    Legg to fingertupper inne i rektangelet, og skyv tekstfeltet opp og ned, uten å flytte skjermbildet.

Du har lyst til å låse skjermen, så den ikke roterer når du vender på iPad'en.
    Klikk fort to ganger på HOME-knappen.
    Skyv betjeningsfeltet som dukker opp til HØYRE med 1 finger. Ytterst til venstre får du nå en av/på knapp for orienteringslåsen.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Jeg er nylig blitt Apple-venn, og har nå Macbook Air, Airport Express, Airfoil og Spotify Premium satt opp. GODT fornøyd :)

Imidlertid; jeg forsøker nå å sette opp et nytt trådløst nettverk med TimeCapsule, men her sliter jeg litt for øyeblikket. Jeg har fått satt opp slik at TimeCapsule lyser grønt og nettverket er oppe, men jeg får ikke tilgang til internett. Jeg er amatør på dette - men er det noen her som vet hvordan kablene skal gå? WAN? Ethernet? Jeg har ZyXEL modem fra Telenor med trådløst nettverk satt opp på denne. Men jeg vil vel ikke bruke dette trådløse nettverket på TimeCapsule, men heller sette opp et eget med n-standarden? Kunne sikkert brukt en hel dag og et par telefoner til Apple for å løse dette, men kanskje noen her allerede vet litt mer enn det jeg gjør.

Hilsen
    ikke-teknolog

V

vredensgnag

Gjest
    friedman skrev:
    Jeg er nylig blitt Apple-venn, og har nå Macbook Air, Airport Express, Airfoil og Spotify Premium satt opp. GODT fornøyd :)

Imidlertid; jeg forsøker nå å sette opp et nytt trådløst nettverk med TimeCapsule, men her sliter jeg litt for øyeblikket. Jeg har fått satt opp slik at TimeCapsule lyser grønt og nettverket er oppe, men jeg får ikke tilgang til internett. Jeg er amatør på dette - men er det noen her som vet hvordan kablene skal gå? WAN? Ethernet? Jeg har ZyXEL modem fra Telenor med trådløst nettverk satt opp på denne. Men jeg vil vel ikke bruke dette trådløse nettverket på TimeCapsule, men heller sette opp et eget med n-standarden? Kunne sikkert brukt en hel dag og et par telefoner til Apple for å løse dette, men kanskje noen her allerede vet litt mer enn det jeg gjør.

Hilsen
    ikke-teknolog
    Dersom din Time Capsule skal være din base-enhet, så kjører du en ethernet-kabel fra din router til WAN på TC.

Men såvidt jeg kan forstå har du allerede et nett oppe, siden du bruker Airport Express. Dersom du ønsker å kjøre back-ups til TC er det best om du har ett nettverk for dine ulike Apple-enheter.

Bare følg de automatiske anvisningene i Airport Utility som du finner i verktøymappen, når du skal sette opp. Og logg Airport Express på som Client til nettverket, dvs. at den skal kunne streame musikk, men ikke selv lage nettverkstilkobling. TC har større kapasitet.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Jeg har satt opp Airport express mot det gamle trådløse nettverket/router, og ikke mot TC og det nye trådløse nettverket jeg forsøker - men ikke lykkes så godt med - å sette opp. Skal ethernet-kabelen gå ut fra WAN i routeren også? Ved siden av er det en av/på knapp for "DSL/WAN" - relevant antar jeg? Eller skal kabelen gå ut fra en av de fire ethernet-portene på modemet?

Vet ikke om vennetråden er en "hjelp-meg-tråd" akkurat, men kan slette dialogen i etterkant om det er ønskelig. Men det er kanskje andre teknologiske evenukker i det ganske land?

Hilsen friedman

V

vredensgnag

Gjest
    Ut fra Ethernet på router.
    Sett opp tc som selvstendig nett, og reset din Ae slik at den snakker med din tc som client.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.197
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Du vil kunne få mer støy enn med et godt balansert CD-drivverk. Dersom minien står slik at den ikke støyer (jeg har den i et skap under fjernsynet), så blir det ikke et problem.
    Har du godt med RAM installert og lar være å ha oppe en masse programmer, så går den stille.

Jeg bruker utelukkende Minien til DVD-avspilling, og vi har aldri vært sjenert, selv i sarte konsertpartier - men det hjelper at den er inne i et skap.
    En bråkmaker altså?

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Takk, vredensgnag

Det jeg hadde gjort feil var at jeg ikke hadde re-startet routeren. Man må også velge NAT for deling av IP-adresse. Begge deler stod i veiviseren, men jeg var usikker på kablene og hadde oversett re-startingen av router.

V

vredensgnag

Gjest
    bjornh skrev:
    vredensgnag skrev:

En bråkmaker altså?
    Suser på CD, men merkelig nok ikke på DVD hos meg. Dette gjelder en mini fra 2007.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.197
    Torget vurderinger
    1
    Da mener du selvsagt drivverket?

V

vredensgnag

Gjest
    bjornh skrev:
    Jada, ikke i selve lyden, den er krystallklar. Men det greieste er å rippe CDen til harddisk, selvfølgelig, om man vil ha det stille ...

Mulig JohnnyG kan sjekke den nye Minien og si hvor mye den støyer ved avspilling av en CD. Han har seneste modell.

funbunny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Antall liker
    201
    Sted
    Ved Mjøsa
    stejorge skrev:
    funbunny skrev:
    vredensgnag skrev:

Funbunny
    Prøv AyreWave, utviklet av samme person som står bak Play.

VLC er elendig filmavspiller og en enda dårligere musik spiller.
    Trenger du format støtte til QT så kan du laste ned Perian, har du i tillegg VideoDrive2 får du også filmene dine inn i iTunes uten å konvertere.
    Takker for tips. Har lastet ned AyreWave og skal prøve den i ettermiddag ;-)

Funbunny

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Hvilken løsning for film/serier anbefaler dere? Bruker Minien primært til musikk men har også lagt inn Plex til film, er videodrive bedre/ enklere? Det er jo veldig enkelt hvis man bare kan bruke front row uten å starte et nytt program..

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Plex er vel den foretrukne løsningen for de fleste, og mulighetene i Plex er nok flere/størrer en med VideoDrive2.
    Har begrenset erfaring, men så langt så foretrekker jeg Plex på "Media Mac´en" og bruker Videodrive/Perian/iTunes på Mackbook Air´en for avspilling av filmer på reise

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    bjornh skrev:
    Jada, ikke i selve lyden, den er krystallklar. Men det greieste er å rippe CDen til harddisk, selvfølgelig, om man vil ha det stille ...

Mulig JohnnyG kan sjekke den nye Minien og si hvor mye den støyer ved avspilling av en CD. Han har seneste modell.
    Kan teste idag, hvilken softwareavspiller bruker du vreden ?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Sting skrev:
    Hvilken løsning for film/serier anbefaler dere? Bruker Minien primært til musikk men har også lagt inn Plex til film, er videodrive bedre/ enklere? Det er jo veldig enkelt hvis man bare kan bruke front row uten å starte et nytt program..
    Jeg finner Plex usannsynlig bra til å være ett gratisprogram. Nå ser det ut som utviklerne av Plex kan juble enda litt til da LG har satt sin lit til dem og vil gjerne ha programvaren deres i sin nye Mediabox ala Western Digital Live TV, Xtreamer o.l

V

vredensgnag

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    vredensgnag skrev:
    bjornh skrev:

.
    Kan teste idag, hvilken softwareavspiller bruker du vreden ?
    iTunes - bare legg i en CD og i stedet for å rippe velger du den bare i iTunes menystolpe om den ikke er kommet frem automatisk. Etter at du trykker play kanndu ev bare mute musikken i vha fjernkontrollen, så du kan lytte til hva Minien lager av lyd

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    noruego skrev:
    Vidar P skrev:
    Valentino skrev:
    iPhone 3GS og 4, OS4.1 bug report:

Overgangen fra sommer- til vintertid gikk fint og automatisk. Men i dag forsov jeg og mange av mine kolleger oss fordi våre faste ukedagsvekkinger gikk av en time for sent. Shit, Jobs!
    Sekretæren forsov seg også idag med sin iPhone 4… mens konas 3GS (uten iOS4-oppgradering) var spot-on.
    En time for sent etter overgang til vintertid?
    Nådde arbeid kl. 1000 etter at den helvetes telefonen ikke ringte idag.
    http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/ringer-fortsatt-ingen-alarmklokker-hos-iphone-3377925.html

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    vs.

Noen med erfaringer: Hidden vs. Preyproject?

Vurderer dette til min og damas MBP, da de ofte ligger i forelesnings- og lesesaler m.m. og det har vært flere tilfeller av tyveri på universitetet i det siste.. Om det er gratis eller ikke betyr ikke noe, skal nok klare $40/år for Home abo. på Hidden hvis det er det beste alternativet. ;) Er det flere alternativer?

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    iTunes - bare legg i en CD og i stedet for å rippe velger du den bare i iTunes menystolpe om den ikke er kommet frem automatisk. Etter at du trykker play kanndu ev bare mute musikken i vha fjernkontrollen, så du kan lytte til hva Minien lager av lyd

Ok da har jeg testet med Lauryn Hill cd`en min og kan konstatere at det så og si ingen lyd, d.v.s jeg hører en svak summing om jeg legger øret 15 cm ifra drevet. På 1 meters avstand er det ikke sjans å høre det lille suset. Så jeg vil vel kalle dette nært lydløst hos meg på en 2010 Mac Mini.
    bjornh, dette er stille high-end ...! ;D Selv på min 2009 TV mini er det lydløst selv om jeg steamer MKV filer størrelses orden 4-20 GB igjennom Plex. Dette er fine maskiner Apple har laget !!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.197
    Torget vurderinger
    1
    Takk for oppdateringen. Hvilket program spilles CD i?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn