Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Uttrykker meg sikkert klønete, den skal dukke opp i shared, delte enheter og det gjør den av og til. Gjorde det hele tiden med Airport Extremen og da brukte jeg den som Timemachine backup uten problem. Har aktivisert timemachine i Nas og den skal altså da dukke opp som en delt enhet i finder som "ReadyNas". Problemet er somsagt at den ikke vises hele tiden og derfor er ubrukelig som Timemachine. Har trålet gjennom alt av settings på Dlink ruter men finner ikke noe feil,- ikke det at det betyr noe ;) Har tatt feil før he he.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    Hvordan kan jeg på enkleste måte få spilt av video (f.eks. youtube og egne opptak) fra min macbook, trådløst til min flatskjerm?

Er det apple tv som er tingen?

Eller

V

vredensgnag

Gjest
    BigSwifty skrev:
    Hvordan kan jeg på enkleste måte få spilt av video (f.eks. youtube og egne opptak) fra min macbook, trådløst til min flatskjerm?

Er det apple tv som er tingen?

Eller
    Enkleste er å streame det med AirPlay fra din MacBook til seneste versjon Apple TV.
    Nest enkleste er å ha en mini-HDMI>HDMI kabel fra fjernsynet til der du sitter.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Sting skrev:
    Uttrykker meg sikkert klønete, den skal dukke opp i shared, delte enheter og det gjør den av og til. Gjorde det hele tiden med Airport Extremen og da brukte jeg den som Timemachine backup uten problem. Har aktivisert timemachine i Nas og den skal altså da dukke opp som en delt enhet i finder som "ReadyNas". Problemet er somsagt at den ikke vises hele tiden og derfor er ubrukelig som Timemachine. Har trålet gjennom alt av settings på Dlink ruter men finner ikke noe feil,- ikke det at det betyr noe ;) Har tatt feil før he he.
    Gikk inn i min egen ReadyNas og ser at AFP protokollen blir enabled uansett når du aktiverer TM naturlig nok. Hvordan mounter du volumene. Kan det være ett problem med innloggingen ? Har du satt opp at volumene skal automounte ? dette gjøres under kontoer> påloggingsobjekter. Vil tro det er noe med innloggingen som slår feil. Apple sin innlogging er ikke den beste så jeg bruker ett program som kalles Bonjour mounter som jeg er meget fornøyd med. Har du satt opp ett eget backup volum ? Eller går det automatikk i det når du merker av for bruk TM ?

http://bonjourmounter.gestosoft.com/en/

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Tusen takk for gode tips johnnygrandis! Har kjøpt to lisenser av programmet og det er meget hendig men Timemachine partisjonen kommer ikke opp nå heller. Partisjonen dukker automatisk opp når du aktiviserer timemahine i frontview på Nas, du setter størrelsen og gir den et navn og et passord.
    Forskjellen må ligge i ruteren tror jeg da timemachine gjennkjennes hele tiden hvis jeg bruker Airport extreme men somsagt bare en sjelden gang med Dlink..

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo prøve å enable UPnP protokollen på router hvis det er mulig på din model.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    :sting, har du problemer med de andre shares som du er innlogget på ?

Ser det er flere som har problemer med TM og ReadyNas etter oppgradering av Snow L til 10.6.5.
    ---

Tydeligvis har ReadNas noen issues med serverne sine for jeg kommer ikke inn på forumet til nevnte link. Serveren til Netgears forum er sikkert oppe å gå snart så da kan du jo følge linken og se om den gir noen mening.

http://www.google.com/search?client...readynas+time+machine+mount&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.184
    Sted
    Trondheim
    Enig. Det høres idiotisk ut. Skal ikke telefonen kunne brukes i Canada, de nordlige og østlige statene i USA ++? Her er det noen som har tenkt seg om før de svarte.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Hvordan går det med fullverdig blu-ray ISO avspilling på Apple sine løsninger om dagen?

V

vredensgnag

Gjest
    USD200, så kan du spille av BD med en Mac mini.

Pretty good. Du spør, vi svarer.

http://www.amexdigital.com/Press_Release-E_BD-UG1 Mac mini Blu-ray Drive Upgrade Kit.htm

http://www.amexdigital.com/bluray_super_multi_drive_for_mac.htm

Supported formats:

BD-ROM, BD-ROM DL, BD-R, BD-R DL, BD-RE, BD-RE DL, DVD-ROM, DVD-ROM DL, DVD+R, DVD+R DL, DVD+RW, DVD-R, DVD-R DL, DVD-RW, DVD-RAM (Ver.2), CD-DA, CD-ROM (Mode 1 and mode 2), CD-ROM XA (Mode 2, form 1 and form 2), Photo CD (Single and multiple sessions), CD Extra, CD-R, CD-RW and CD-TEXT

S

Stereo_Mono

Gjest
    marsboer skrev:
    Hvordan går det med fullverdig blu-ray ISO avspilling på Apple sine løsninger om dagen?
    Apple har pr i dag ikke endret seg i forhold til at de mener at Blu-Ray ikke er nor å satse på. De mener at streaming vil ta over fysisk media på film biten også. Time wil show...

Selv skulle jeg gjerne sett Blu-Ray på Apple sine produkter. I sær på den nye Mac Mini, som er jo en veldig snasen maskin.
    Det som fungerer pr i dag er å spille av m2ts filene i Plex eller VLC. Ikke akkurat en god nok løsning imo.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Nei. Det er det ikke. Fullgod løsning = eksakt det samme som man får på en blu-ray spiller.

Men uansett, jeg ønsket bare å høre om det var noen nyheter angående dette. Det er nemlig på HTPC-siden Apple-konseptet med tilgjengelig brukervennlighet har størst mulighet til å bli tatt i bruk her hjemme. Men for at noe slikt skal bli aktuelt må også blu-ray funksjonaliteten være en "hack-fri" løsning som inngår i Apples øvrige konsept.

V

vredensgnag

Gjest
    Ved hver OS-revisjon spekuleres det i at BD vil bli inkludert, men det er utelatt hittil. Her kan man mistenke at Apple ønsker at folk skal bruke ATV og HD-filmene man kan streame/laste ned derfra.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.184
    Sted
    Trondheim
    Det er jo greit på steder der det er mulig å streame innhold, men det gjelder jo bare i enkelte markeder. Jeg skulle gjerne ha BD i min Mac Mini.

P

Parelius

Gjest
    ok, jeg har liksom ikke brukt noe slike presentasjonsprogram i undervinsingen. Jeg elsker tavle, har til nød i ny og ne brukt overhodeprosjektorpresentasjon på gjennomsiktig folie, men tenkte jeg skulle komme litt mer opp mot forskningsfronten i meningsløse presentasjoner.

Hva anbefaler dere; Keynote eller Powerpoint fra den andre siden?

Bruker bare Mac selv, men det er vel noen mørke makter (ett eller annet Wind…) tilstede på Blindern, så om det fins erfaring fra den posisjonen også (som jeg jo må forhold meg til), så hadde det vært fint.

V

vredensgnag

Gjest
    Keynote. Enklere å arbeide med, rikere muligheter og lettere å justere. Eneste aberet er ar ev effekter ikke alltid eksporterer til Powerpont, så man bør tenke på sluttbruken. Skal du vise fra Mac eller iPad er det ingen problemer.

P

Parelius

Gjest
    Den er notert og blir nå transformert og effektuert i en bestilling på App Store. Det er jo billigere enn forventet der. iWorks (tre programmer hvor Keynote inngår) koster til vanlig ca 800, mens en kan kjøpe de enkelte programmene for 100,- pr. stykk. Snålt, men godt.

Så må jeg bare lære meg å hate slike presentasjonsprogrammer litt mindre. Jeg kan jo se poenget i en del fag, men jeg har hatt problemer å se den store nytten i mitt fag. Og min meget begrensede erfaring fra bruk av dette - som tilhører - har vært mer av typen «dette må du bare glemme så du ikke blir idiot» (Men det er en annen diskusjon.)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.255
    Parelius skrev:
    Jeg kan jo se poenget i en del fag, men jeg har hatt problemer å se den store nytten i mitt fag. Og min meget begrensede erfaring fra bruk av dette - som tilhører - har vært mer av typen «dette må du bare glemme så du ikke blir idiot» (Men det er en annen diskusjon.)
    Som med alle andre presentasjonsformer, enten man snakker steintavler eller multimediafyrverkeri, så handler det om å først tenke gjennom hva man ønsker å oppnå, og hvordan det som presenteres visuelt kan komplementere, forsterke eller forenkle de poeng eller det budskap man ønsker å kommunisere muntlig. Selv setter jeg meg alltid som mål å lage presentasjonen så enkel som overhode mulig, uten lyd eller fancy overganger. Så sant man har et noenlunde oppegående og interessert publikum, har jeg funnet at det meste effektive ofte er å først presentere en argumentasjonsrekke eller ide, for så å klikke frem en slide med det begrepet eller de få ordene som best summerer eller er dekkende for det jeg har prøvd å formidle. Ved å unngå å bruke akkurat det begrepet eller de ordene før jeg drar sliden, håper jeg at tilhørerne vil huske slidene som visuelle nøkler til de mer komplekse sammenhengene jeg prøvde å forklare. Som med tavlebruk generelt, så er jeg av den oppfatning at det mest effektive er når man ikke sier hva man skriver, eller omvendt.

Nå bruker jeg både Keynote og PowerPoint om hverandre, men Keynote er nok, på typisk eplevis, enda enklere å komme i gang med. Og for 85 kroner på App Store så burde ikke det være mye å stusse på.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    noruego skrev:
    Nå bruker jeg både Keynote og PowerPoint om hverandre, men Keynote er nok, på typisk eplevis, enda enklere å komme i gang med. Og for 85 kroner på App Store så burde ikke det være mye å stusse på.
    ? I Danmark koster KN 125DKK? Ikke fordi beløpet er voldsomt, men vel en påfallende procentvis stor forskjell?

P

Parelius

Gjest
    @ noruego: Takker for det innspillet. Som alle overganger så er det ikke problemfritt, men det er ikke sikkert det er så gæli når en bare har tatt steget på oppegående vis. [/OT]

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.255
    bhaagensen skrev:
    noruego skrev:
    ? I Danmark koster KN 125DKK? Ikke fordi beløpet er voldsomt, men vel en påfallende procentvis stor forskjell?
    Vet ikke hva som skjer, men det synes som om prisene på epleutstyr blir mer differansiert. Var innom en eplebutikk i Munchen hin dagen, og der var prisen 45 Euro for hele iLife pakken... Tidligere var prisene stort de samme overalt i Europa, etter det jeg kan erindre.

bar

Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Antall liker
    0
    Hei. Jeg har et par nybegynner spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.. Bruker i dag cd spiller som lydkilde, men ønsker å få musikken over på harddisk. Har gått til innkjøp av iPad og Mini Mac, og har Cary 306 SACD pro som dac. 306 har toslink, coax og balansert inn som valg. Spørsmålet mitt er hvordan jeg kan koble herligheten sammen, og om jeg kan koble spdif fra mini mac til Cary 306? Håper noen kan hjelpe meg med dette.. Mvh Bård

V

vredensgnag

Gjest
    Du trenger en toslink minijack til toslink standard kabel. Ser slik ut i endene. Fås hos Humac og Eplehuset, bl a.

Hodetelefon ut på mac mini er også en optisk ut.

Så installerer du Remote i iPad versjon i din iPad og lar den finne iTunes på din Mac mini.

Deretter bruker du iTunes på Mac mini for å rippe.
    Søk her inne, så finner du også ulike tråder om det.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    354
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har et tips til skjermfolie (merke/type) til bruk til iPad?

bar

Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Du trenger en toslink minijack til toslink standard kabel. Ser slik ut i endene. Fås hos Humac og Eplehuset, bl a.

Hodetelefon ut på mac mini er også en optisk ut.

Så installerer du Remote i iPad versjon i din iPad og lar den finne iTunes på din Mac mini.

Deretter bruker du iTunes på Mac mini for å rippe.
    Søk her inne, så finner du også ulike tråder om det.

Tusen takk for svar!
    blir det like bra lyd som rett fra cd spilleren? Må innrømme at jeg er litt redd for at løsningen ikke skal bli god nok.. har en del eple produkter og liker de veldig godt, derfor dette valget. så slitsomt å gå ut av godstolen for å bytte cd (pust, pes).. ;) Mvh Bård

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Bruker Sophos AV, fungerer greit har ikke merket noe til den. Hovedårsaken til bruk er for å forhindre viderespredning til windows maskiner ved fil utveksling.
    Selv om Mac virus sikkert kommer til å bli mer å mer vanlig... :-[

V

vredensgnag

Gjest
    prnesse skrev:
    Det må du nesten lytte deg frem til selv. Du kan lett sette opp en avspilling med cd-spiller og Mac mini som spiller samme låt. (Jeg foreslår du ripper i ALAC, som er Apple Lossless formatet - det komprimerer størrelsen på filen fra CD uten å redusere kvaliteten.)

Og så kan du svitsje mellom de to kildene i anlegget ditt og lytte.
    Det diskuteres flittig hva som er best - toslink optisk eller coax s/pdif, balansert digital ut, USB-ut, FireWire ut eller andre muligheter (ved installering av lydkort).

Jeg tror du vil bli meget fornøyd med toslink optisk ut. Bruker det selv flere anlegg.

Fordi toslink optisk ut er innebygd i Mac er det mange audiofile som kjenner en lett nervøsitet og et sterkt behov for å bruke noe annet. ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    I ett lite forvirrende øyeblikk løste jeg inn lisens til MacScan men etter å ha scannet maskinen i over ett halvt år uten å finne noe så droppet jeg hele oppsettet. Slike ytelses dempende programmer håper jeg å slippe også i framtiden.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Har tilbud om å få kjøpe en 1 måneds gammel Ipad billig. Ipaden er kjøpt ny i USA for 1 måned siden iflg selger. Den er strøken men ingen kvittering. Er det noe jeg bør tenke på iogmed at den er ifra USA ?

Edit, kan nok være en Julegave som ikke slo ann...

V

vredensgnag

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Har tilbud om å få kjøpe en 1 måneds gammel Ipad billig. Ipaden er kjøpt ny i USA for 1 måned siden iflg selger. Den er strøken men ingen kvittering. Er det noe jeg bør tenke på iogmed at den er ifra USA ?

Edit, kan nok være en Julegave som ikke slo ann...
    Garantien gjelder worldwide, du har noe kortere garantitid enn ved forbrukerkjøp i Norge. Jeg er vel snart der hvor jeg ikke vet hva jeg ville gjort uten.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    stejorge skrev:
    Bruker Sophos AV, fungerer greit har ikke merket noe til den. Hovedårsaken til bruk er for å forhindre viderespredning til windows maskiner ved fil utveksling.
    Selv om Mac virus sikkert kommer til å bli mer å mer vanlig... :-[
    Mac er ikke virussikkert. Det har bare vært få som har brydd seg om å lage virus, men de få begynner å vokse på seg. De bryr seg som oftest om å ramme flest mulig, og det er derfor Mac har vært tildels forskånt, men ikke helt. Det første viruset for epler kom i 2006, og siden det har det blitt flere hvert år. Det er fortsatt ikke så mange virusprogrammer til Mac, men det vokser nok på seg. Et par av de store er allerede med, og AVG. Etterhvert som Mac har blitt et supermarkedmerke som alle andre har populariteten vokst kraftig, det kan jo alle som ferdes utenfor hjemmets fire vegger se. Det blir derfor stadig mer interessant for de med slike gleder i livet å ødelegge for andre enn Windows-brukere. Og følger de med på hvor ubekymrede eplefolket er tror jeg noen begynner å få vann i munnen. ;)

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    354
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    prnesse skrev:
    Det må du nesten lytte deg frem til selv. Du kan lett sette opp en avspilling med cd-spiller og Mac mini som spiller samme låt. (Jeg foreslår du ripper i ALAC, som er Apple Lossless formatet - det komprimerer størrelsen på filen fra CD uten å redusere kvaliteten.)

Og så kan du svitsje mellom de to kildene i anlegget ditt og lytte.
    Det diskuteres flittig hva som er best - toslink optisk eller coax s/pdif, balansert digital ut, USB-ut, FireWire ut eller andre muligheter (ved installering av lydkort).

Jeg tror du vil bli meget fornøyd med toslink optisk ut. Bruker det selv flere anlegg.

Fordi toslink optisk ut er innebygd i Mac er det mange audiofile som kjenner en lett nervøsitet og et sterkt behov for å bruke noe annet. ;D
    Nå misforstod du meg nok. Jeg mente en sånn plastbeskyttelse som en har på skjermen for å beskytte glasset. Kjøpte en som Philips har produsert til 250,- men jeg hadde kanskje en dårlig dag, for jeg klarte selvølgelig å ødelegge den. :(

V

vredensgnag

Gjest
    Sorry, prnesse. Vet ikke hva som skjedde - jeg svarte på spørsmålet til bar, men ditt er sitert, merkelig!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Vel virus til Mac den evige diskusjonen, den spådommen har vært spådd nå så lenge jeg har brukt Mac men noe nevneverdig plaget av dem har verken jeg eller mine Mac venner vært. Kommer det så kommer det, skal nok klare å hanskes med det også. (klarte jo det i min tid som Windows bruker også)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn