Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Papirvektoppdatering fra Microsoft - best å la være. Brukerne kan ikke starte opp igjen telefonen etter oppdatering - eneste løsning er ev. å gjenopprette fabrikkinnstillinger, dersom man kommer inn i telefonen. Men da slettes alle data.

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Litt skuffende oppdatering av Macbook pro, de burde levert SSD som standard nå, og i hvert fall ha droppet harddiskene med 5400rpm. Redusert batterilevetid er heller ikke noen god nyhet, men er vel et resultat av Sandy Bridge-prosessorens strømforbruk.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Litt skuffende oppdatering av Macbook pro, de burde levert SSD som standard nå, og i hvert fall ha droppet harddiskene med 5400rpm. Redusert batterilevetid er heller ikke noen god nyhet, men er vel et resultat av Sandy Bridge-prosessorens strømforbruk.
    Uenig! Har 1Tb disk i min MB Pro og med dagens priser på 256gig + SSD er det fortsatt bedre og ha det som opsjon for de interesserte eller for de som ikke driver tungt med video og foto ute på farten. Jeg drar ikke med meg eksterne disker. Men tar heller backup på kontoret/ hjemme)

Uansett er Thunderbolt helt rått. En lukket demo hos en av de større Enterprise Raid-disk produsenter demonstrere en modifisert 16 disk raid chassis, med Light Peak (Thunderbolt) som I/O nylig. MB Proen med Thunderbolt spilte av 3 ukomprimert 10 bit 1080p50 strømmer samtidig (792Mb pr sekund). Alt dette via en bærbar. Helt rått :eek:
    Det at den støtter 300meter på kobberkabel og 10km på fiber (noen år unna) er også spennende. Quadcore i7 er vel også hyggelig :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det bør være mulig å velge begge typer disk (det er det jo), men jeg hadde åersonlig hadde håpet at de ville bygget maskinen rundt SSD med den ytelsen det ville gitt.

Det blir spennende å se hvilke periferienheter som dukker opp med Thunderbolt. Mange på weben som synes navnet er latterlig forresten.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Det bør være mulig å velge begge typer disk (det er det jo), men jeg hadde åersonlig hadde håpet at de ville bygget maskinen rundt SSD med den ytelsen det ville gitt.

Det blir spennende å se hvilke periferienheter som dukker opp med Thunderbolt. Mange på weben som synes navnet er latterlig forresten.
    Enig i det Bach_Man. En artig og rask løsning hadde jo vært og satt OSet på en liten (rimelig) SSD disk og hatt en stor tradisjonell HD til annet.

Husker vi lo godt av navnet Firewire når det ble presentert i sin tid også :)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Bach_Man skrev:
    Redusert batterilevetid er heller ikke noen god nyhet, men er vel et resultat av Sandy Bridge-prosessorens strømforbruk.
    Det spørs om batteri-kapasiteten er redusert, Apple sier de oppgir mer virkelighetstro tall nå, tror de begynte med det på siste gen MBA.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.288
    Skal bli spennende å se hvilken prispolitikk Apple kommer til å kjøre på første og andre generasjon når iPad II er i butikkene.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Første generasjon kommer vel til å forsvinne kan jeg tenke meg, skulle ikke forundre meg om den har gått ut av produksjon allerede. Enkeltbutikker har kanskje et restlager som må gå til nedsatt pris, men da har de vært uforsiktig med bestillingene.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Selv venter jeg på neste refresh av Mac Mini, det er vel ikke særlig realistisk at den får BD drev men core i3/i5 og Thunderbolt vil gjøre den enda mer fleksibel med f.eks. en Thunderbolt-SATA converter som jeg antar vil dukke opp etterhvert.

300B

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.12.2003
    Antall liker
    15
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    3
    digiman skrev:
    Bach_Man skrev:
    Uenig! Har 1Tb disk i min MB Pro og med dagens priser på 256gig + SSD er det fortsatt bedre og ha det som opsjon for de interesserte eller for de som ikke driver tungt med video og foto ute på farten. Jeg drar ikke med meg eksterne disker. Men tar heller backup på kontoret/ hjemme)

Uansett er Thunderbolt helt rått. En lukket demo hos en av de større Enterprise Raid-disk produsenter demonstrere en modifisert 16 disk raid chassis, med Light Peak (Thunderbolt) som I/O nylig. MB Proen med Thunderbolt spilte av 3 ukomprimert 10 bit 1080p50 strømmer samtidig (792Mb pr sekund). Alt dette via en bærbar. Helt rått :eek:
    Det at den støtter 300meter på kobberkabel og 10km på fiber (noen år unna) er også spennende. Quadcore i7 er vel også hyggelig :)
    Hvilken 1TB disk bruker du ?

S

Stereo_Mono

Gjest
    300B skrev:
    Western Digital 1Tb 2.5". Ikke super rask, men duger fint til daglig arbeid.
    12.5mm diskene passer greit i Macbook Pro 15"+ :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    300B skrev:
    digiman skrev:
    300B skrev:
    Western Digital 1Tb 2.5". Ikke super rask, men duger fint til daglig arbeid.
    12.5mm diskene passer greit i Macbook Pro 15"+ :)
    Vil det si at den ikke passer i min MBP 13" ?
    Tviler dessverre på det 300B. De bruker rapportere jeg har lest er at deres 13" er ca 1-2mm for lav for å få den inn uten for mye mikk. Kan jo håpe at det dukker opp en 9.5mm 1 Tb disk snart :)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ihvertfall vedde fingeren på at iPad2 IKKE ser ut som de mockup'ene (og/eller angivelig foto av ekte iPad2) som har sirkulert rundt på nettet.

F.eks ville aldri Apple laget "grillen" til høyttaleren slik. Helvetiva skriften er off, og det er passe tvilsomt at det kommer en fysisk nedsenket Apple-logo på baksiden. Det der ser regelrett ut som en dårlig kinakopi. Det er faktisk irriterende at folk flest, og diverse tekno-blogger har så dårlig sans for design at de ikke kan avfeie slikt med en eneste gang.

V

vredensgnag

Gjest
    HDMI ut, 1080p, fra den nye iPad, som får to videokamera og hurtigere prosessor.

V

vredensgnag

Gjest
    Nye Garage Band på iPad.

Og 1080p HD videoredigering på samme. Man skjønner hvorfor det ikke kommer Blu-Ray til Mac - det får man over nettet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Steve Jobs holder pressekonferanse nå, og alle hjerter gleder seg.

Det klør i shopping-fingrene

Apple on Wednesday took the wraps off of its second-generation tablet, officially dubbed "iPad 2," with a completely new, thinner design, a faster dual-core A5 processor, and two video cameras, shipping on March 11.

The new iPad 2 is one-third thinner than the first-generation model, just 8.8mm thick, even thinner than the iPhone 4. At just 1.3 pounds, it is lighter than the previous 1.5 pound iPad. It will carry the same starting price of $499 for the entry-level 16GB Wi-Fi-only model.

The device will begin shipping in just over a week, on Friday, March 11, in the U.S., while 26 more overseas countries will get the device on March 25.

It also has rear and front facing cameras for recording video, taking photos, and FaceTime video chat. The new iPad also has a new A5 dual-core processor which offers up to 9 times faster graphics processing. Apple said the faster speeds of the new processor will not have any greater power consumption than the previous A4 processor.

The new iPad 2 will be available in two colors -- black and white -- and will be available on both AT&T and Verizon 3G networks from day one. It also sports the same 10-hour battery life.

A new accessory cable will also offer mirrored HDMI video out to HDTVs for 1080p high-definition output. The $39 cable allows users to charge their iPad while using the video out feature.

Another accessory announced by Apple is a magnetic "smart cover," which covers the front of the device. Covering the front of the device automatically locks the device, while taking it off will unlock it. Microfibers on the screen cover are said to clean the iPad 2 display, while magnets will automatically align the cover on the screen.

A video demonstrating the abilities of the case, including using it as a stand to prop up the iPad, was shown to the audience. Apple will sell a polyurethane version of its case for $39, and a leather version for $69.
    http://www.appleinsider.com/

V

vredensgnag

Gjest
    Smart Guitar til Garage Band - "It will even select compatible chords, and you can strum down each line to "play" the guitar."

V

vredensgnag

Gjest
    Redigering av flerspors opptak:

"This can record up to 8 tracks. Let's put that in perspective -- back when the Beatles did Sgt. Peppers, you could only do four tracks, and the machine was the size of a washing machine."

V

vredensgnag

Gjest
    En solid oppdatering.

iMovie og Garage Band selges begge for $4.99.

Usannsynlig når man ser hva de kan. De har forenklet AirPlay, slik at iPad automatisk ser etter nærmeste AppleTV, eller samtlige man måtte ha. Den sender så det man har av innhold på iPad til tilkoblede skjermer, over WiFi, men man kan også kjøpe en dongle om man vil ha helt pålitelig tilkobling, f.eks. til undervisning.

Det ryktes ellers at Apple vil gjøre det slik at man vil kunne ha alt sitt innhold, kjøpt via iTunes Store, tilgjengelig gjennom alle Apple-devices man har, hvor man enn er, så lenge man er i nærheten av internett/wifi. Dvs at i stedet for å laste ned innholdet, så har man det tilgjengelig fra deres serverfarm.

(Apple har betalt 2 milliarder dollar til app-utviklere, i royalties fra salg).

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Nok en gang så var dette en opptur for oss som liker at brukervennlighet er satt i førersetet. :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Man skrev:
    Jeg kan ihvertfall vedde fingeren på at iPad2 IKKE ser ut som de mockup'ene (og/eller angivelig foto av ekte iPad2) som har sirkulert rundt på nettet.

F.eks ville aldri Apple laget "grillen" til høyttaleren slik. Helvetiva skriften er off, og det er passe tvilsomt at det kommer en fysisk nedsenket Apple-logo på baksiden. Det der ser regelrett ut som en dårlig kinakopi. Det er faktisk irriterende at folk flest, og diverse tekno-blogger har så dårlig sans for design at de ikke kan avfeie slikt med en eneste gang.

Tja (bilde fra apple.no i kveld):

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Denne skal jeg ha! ;D Spennende å se når den blir tilgjengelig i europa. Skulle vel være en event i London neste uke, drømmer litt om at den kommer allerede da..

EDIT: Står nå på mac1 at den er i norge allerede den 25.mars! Håper det stemmer! :D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut til at prisen på første generasjon har gått litt ned nå. Strengt tatt er jo ikke den nye så mye bedre at den gamle føles avlegs.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Mener bestemt at jeg så iPod Touch 8GB til salgs for under 1K på Elkjøp (Slependen) i kveld.
    Står ikke noe til den prisen på netbutikken deres.
    Kan det være at det ikke er helt siste modell?
    Ikke at jeg trenger, men kanskje andre kunne tenke seg en slik som fjernkontroll om ikke annet.

Mvh.KW

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    Man skrev:

Tja (bilde fra apple.no i kveld):
    Og? De ligner ikke hverandre. Altså de "ligner", men øh.. t.o.m jeg kunne tatt utgangspunkt i ipad1 og laget en mockup basert på ryktene, som garantert hadde "lignet". Poenget er at den ikke ligner i når det gjelder små men akk så viktige detaljene. Og det VAR en mockup, ikke ekte vare.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.288
    Bach_Man skrev:
    Ser ut til at prisen på første generasjon har gått litt ned nå. Strengt tatt er jo ikke den nye så mye bedre at den gamle føles avlegs.
    MkII var faktisk en større oppgradering enn jeg hadde ventet. I følge noen av mine venner nærmere kilden, så var forventningene at MkII ville være mer av et kosmetisk og oppgradert hvileskjær, og for å henge med i utviklingen sammenlignet med konkurrentene, før en "virkelig ny" MkIII som muligens kommer allerede til høsten.

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Dette er så fett!

Mobile MIM.. ;) Håper sykehus etc. tilrettelegger for bruk av denne typen programmer.

Håper at Legemiddelhåndboken dukker opp i App store også!

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    Et par spørsmål til dere kjennere: Kan ipad spille av video fra nrk nett tv? Kan den takle 1080p? Kan jeg ha videofiler liggende på min lokale server på nettverket og spille av film slik? Støtter den java og flash? Nettbank?

P

Parelius

Gjest
    noruego skrev:
    Bach_Man skrev:
    MkII var faktisk en større oppgradering enn jeg hadde ventet. I følge noen av mine venner nærmere kilden, så var forventningene at MkII ville være mer av et kosmetisk og oppgradert hvileskjær, og for å henge med i utviklingen sammenlignet med konkurrentene, før en "virkelig ny" MkIII som muligens kommer allerede til høsten.
    Enig i det; men denne art. i Guardian synes motsatt:

http://www.guardian.co.uk/technology/pda/2011/mar/02/apple-ipad-steve-jobs

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.240
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes følgende er svært utrolig bra:

Doble CPU-ytelse.
    9X videoytelse
    Lettere
    Tynnere

uten at batteriytelsen går ned eller at prisen går opp. Det er imponerende.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.110
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    cybervision_ skrev:
    Et par spørsmål til dere kjennere: Kan ipad spille av video fra nrk nett tv? Kan den takle 1080p? Kan jeg ha videofiler liggende på min lokale server på nettverket og spille av film slik? Støtter den java og flash? Nettbank?
    Ikke min ihvertfall. Men det finnes en nrk app. Sist jeg sjekket var den for iphone og oppløsning veldig dårlig.
    Kanskje om du innstallerer en annen browser at andre ting begynner å virke.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.982
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    Et par spørsmål til dere kjennere: Kan ipad spille av video fra nrk nett tv?
    Den kan ikke dette via nettsidene, men som nevnt feks via NRK Appen. Evt kan det gjøres (som jeg har gjort) via Plex. Da får man også et mye bedre GUI enn NRK selv kan tilby.
    Kan den takle 1080p?
    Jeg er usikker på hvor høy oppløsning den støtter via standard programvare. For å legge inn filmer på selve iPaden til avspilling via standard videospilleren, må de være i mp4 format. Det finnes uansett mange alternative videoavspillere, men jeg har ikke oversikt over hvilke oppløsning som støttes.
    Kan jeg ha videofiler liggende på min lokale server på nettverket og spille av film slik?
    Det kan du. Feks nevnte Plex eller feks AirVideo. Begge disse fungerer som en filmserver som man kobler seg på via WiFi. De støtter alt som er av formater og konverterer i realtime til et optimalt format for paden.
    Støtter den java og flash? Nettbank?
    Usikker de jeg aldri har prøvd. Er nok bedre med en ordentlig maskin når man skal drive i nettbanken uansett. Angående Flash er det jo vellkjent at dette ikke støttes på iPad/iPhone/iPod. Dette har skapt endeløse debatter på nett, men personlig har jeg aldri savnet flash siden jeg begynte å bruke iPhone 1. gen. De fleste sidene jeg benytter har spesialtilpassede "i" sider der alt av video ol fungerer uavhengig om det brukes flash på den vanlige nettsiden.

Angående gårsdagens lansering var det vel ikke spesielt spektakulært. En vantet oppgradering som helt sikkert var planlagt allerede før 1. gen lansering. Det viktigste for folk flest vil jeg tro er kameraet for videochat - som for mange nok vil være viktig nok til å kjøpe ny modell. Dette skulle selvfølgelig allerede vært på 1. gen, men Apple må jo sies å være eksperter i å melke markedet.

V

vredensgnag

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Jeg har NRK Nett-TV app i min iPad, og bruker den jevnlig for å se på samme. (App er gratis) Ser også andre sendinger på denne måten.
    Ny iPad støtter 1080p - og den større prosessorhastigheten synes beregnet på å behandle mer krevende filer. I tillegg arbeider Apple med å øke nettverkshastigheten, så det er innlysende hvor dette er på vei: høyoppløsning, styrt fra iPad, som vises på høyoppløsingsskjermer rundt omkring. Det er hele poenget med Airplay. Man styrer hva man vil se, og ser det enten på iPhone, iPod Touch, iPad, Laptop, Cinema Display, eller en stor flatskjerm eller prosjektor tilkoblet AppleTV.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn