Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Brasse skrev:
    Asus lanserer alt-i-ett-touch-desktop.
    Ser kjent ut :mad:
    He, he. Foten er jo så lik den kan bli. Imidlertid; totaliteten / helhetlig design på maskinen er ikke like pen som originalen.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    nettopp, det er det som svir så hardt. min første laptop var ein kram asus, den var ganske fin.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har formening om dette dekkes av garantien når den ble kjøpt i januar 2010?
    Hvis ikke hva det vil koste og bytte display på imac 21"?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.288
    pahf skrev:
    Noen som har formening om dette dekkes av garantien når den ble kjøpt i januar 2010?
    Hvis ikke hva det vil koste og bytte display på imac 21"?
    Om du løste ut Apple Care ville jeg vel tro at denne burde dekke dette?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hadde jeg løst ut apple care hadde jeg neppe trengt og spurt? ;)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.288
    Ålreit, got it.

Har selv kommet til at det å ta ut ekstra forsikring på datautstyr synes å virke som en forsikring i seg selv mot at forsikringsavtalen vil komme til anvendelse... Med full AppleCare i snart tre år har jeg ikke en gang brukt telefonstøtten deres, og sånn sett kan det jo fortone seg som bortkastede kroner. På den annen side, to kompiser som kjøpte MB omtrent samtidig med meg valgte å ikke løse ut AC. Mens den ene fikk harddiskkrasj etter ganske nøyaktig tretten måneder (!), fikk den andre problemer med skjermen da den var litt over to år. Det er så utgjort at man nesten kunne lure på om de som ikke kjøper AppleCare får utlevert mandags-batchene...

Ikke mening å strø salt i noe sår, og jeg håper du enten får dekket dette fullt ut, eller i det minste utbedret til en kostnad godt under det du sparte på ikke å ta ut AppleCare!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er selvsagt på dagen en måned for sent ute i forhold til garanti ;) Det var jo ikke til og unngå, men han jeg snakket med hos apple, mente dette kunne løses på en enkel måte på eplehuset. Så jeg tar den bare med dit, men har en hovedoppgave og skrive først så jeg tror jeg avventer det litt da det ikke er noe stort problem :)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    pahf skrev:
    Jeg er selvsagt på dagen en måned for sent ute i forhold til garanti ;)
    2 år? Kanskje det er en reklamasjon (5 år)?
    Den ene gangen jeg har vært i kontakt med Apple support mumlet vedkommende at garantien var gått ut men da jeg kontret med ordet reklamasjon var det, greit ::)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.240
    Sted
    Trondheim
    Det er vel 2 års garanti på privatkjøp. 1 år hvis maskinen eies av et firma.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jasså, så den hyggelige mannen lurte meg med sin silkemyke stemme og gode ord og sa det var ett år!

Snakker om og bli lurt, skal ta meg en tlf dit igjen og forlange og få snakke med en annen denne gangen ;D

C

Cyber

Gjest
    Men det er jo typisk apple-service, de gir ikke en lillefinger ekstra og er det noe galt så får du slite med det selv.... Hadde akkurat det samme med en Macbook som sprakk i plasten... Elendig av et så stort firma, men de jo selvsagt penger på å ikke hjelpe ut folk så lenge de har produkter som folk kjøper nokså blindt allikevel.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.240
    Sted
    Trondheim
    Problemet er jo at support sitter i Cork, og der jobber det stort sett ikke nordmenn. Så de er ikke så godt oppdatert på norske forbrukerlover. Forbrukerne i Norge har langt større rettigheter enn det som er vanlig. Og de som jobber der er der vel typisk 1-2 år, så de treffer ikke så ofte på norske saker.

Så det er nok ikke et eksempel på at noen prøver å lure noen - mer at de som jobber der ikke er så veldig godt oppdatert. Og de skal jo gjerne forholde seg til lovene i ørten forskjellige land, så det er kanskje ikke så rart.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.240
    Sted
    Trondheim
    cybervision_ skrev:
    Men det er jo typisk apple-service, de gir ikke en lillefinger ekstra og er det noe galt så får du slite med det selv.... Hadde akkurat det samme med en Macbook som sprakk i plasten... Elendig av et så stort firma, men de jo selvsagt penger på å ikke hjelpe ut folk så lenge de har produkter som folk kjøper nokså blindt allikevel.
    Det der er visst en vanlig oppfatning, men det stemmer absolutt ikke med mine erfaringer. Jeg har bare gode erfaringer med Apple-support. Jeg fikk blant annet ny maskin da min 3,5 år gamle Mac Pro sviktet. Den var nesten 2 år over garantitiden, men jeg fikk ny maskin likevel. Og min datter fikk ny aluminium MacBook da toppdekselet på hennes hvite MacBook sprakk. Jeg har også fått byttet en 2,5 år gammel iPod uten kostnad.
    Da har jeg hatt større problemer med andre firma.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    otare skrev:
    Så de er ikke så godt oppdatert på norske forbrukerlover.
    Det står dårlig til med kunnskapen hos mange helnorske firmaer også dessverre.
    Jeg måtte mase meg til å få returnert en vare jeg kjøpte på nett et sted. Da de til slutt gikk med på det var det "for å være grei", angreretten var de helt ukjent med ::)

Beklager OT :)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.288
    helvheim skrev:
    Song Sergeant
    Husk å stille inn hvilke"ønsker" du har. Har rydda godt hos meg.
    Har syslet litt rundt i Song Sergeant, og dette programmet virker å være midt i blinken med hensyn til både funksjoner og godt brukergrensesnitt. Takk for tips!

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    otare skrev:
    cybervision_ skrev:
    Det der er visst en vanlig oppfatning, men det stemmer absolutt ikke med mine erfaringer. Jeg har bare gode erfaringer med Apple-support. Jeg fikk blant annet ny maskin da min 3,5 år gamle Mac Pro sviktet. Den var nesten 2 år over garantitiden, men jeg fikk ny maskin likevel. Og min datter fikk ny aluminium MacBook da toppdekselet på hennes hvite MacBook sprakk. Jeg har også fått byttet en 2,5 år gammel iPod uten kostnad.
    Kjøpte min MBP på Eplehuset og etter at Airport datt ut (slo seg av og ikke kunne slås på igjen) hele tiden, og de ikke greide å fikse den 3. gangen fikk jeg ny maskin.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Etter en vellykket iOS 4.3 nedlastning til iPhone 4 så har denne nå plutselig routerfunksjon fra sin 3G nettforbindelse. Dette betyr at jeg kan bruke iPhone som router for både en Mac laptop og for evt iPad.

Hvilket igjen betyr (obs obs!) at man ikke behøver å kjøpe 3G-versjon av iPad dersom man har en iPhone med seg, og man dermed også slipper å abonnere på tvillingkort o.l. Man bruker rett og slett iPhone som nettforbindelse og router til omkringliggende datamaskiner (inntil 5 forstår jeg).

En ung Jobs, med en visualisering av hvordan eplet ble slik det ble;

http://www.idg.no/macworld/article198097.ece

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    niels skrev:
    otare skrev:
    cybervision_ skrev:
    Kjøpte min MBP på Eplehuset og etter at Airport datt ut (slo seg av og ikke kunne slås på igjen) hele tiden, og de ikke greide å fikse den 3. gangen fikk jeg ny maskin.
    Godt at andre har en annen opplevelse enn jeg for jeg har ikke vært imponert og det var også en grunn til at jeg har styrt unna i de siste årene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Min sekretær fikk også ny MB da plasten sprakk etter en tid. Ingen spørsmål om det. Kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen av Apple-service, de har vært suverene i min omgangskrets iallefall.

V

vredensgnag

Gjest
    Har alltid fått strålende service av Apple, og har ikke en gang kjøpt Apple Care, noensinne. De har byttet ut ulikt, og som regel uten at jeg måtte betale noe. En gang knuste en kompis skjermen på min MBP med en basketball, og da byttet de den ut med en de hadde liggende etter en reparasjon, mens jeg ventet - gratis. Har også fått datamaskiner hentet, fikset i utlandet og levert på døren hjemme.

Så får man dårlig respons bør man bare banke på døren igjen - ev. har man en dårlig forhandler.

For å kritisere Apple litt. Seneste versjon av Keynote. Jeg kan ikke fordra presentasjoner der alt mulig svirrer avgårde med flashy effekter. Skulle ha tekst inn, meget enkelt, på et agendaslide. Åpnet funksjonen, og fant denne menyen.

Tydelig at jeg er i ensom minoritet med min preferanse, for her kommer alle tullefunksjonene først, og enkel rett inn visning kommer sist.

Vedlegg

harhau

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Antall liker
    1
    vredensgnag skrev:
    Tydelig at jeg er i ensom minoritet med min preferanse, for her kommer alle tullefunksjonene først, og enkel rett inn visning kommer sist.
    AKA alfabetisk orden.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Vidar P skrev:
    Min sekretær fikk også ny MB da plasten sprakk etter en tid. Ingen spørsmål om det. Kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen av Apple-service, de har vært suverene i min omgangskrets iallefall.
    Det var en kjent svakhet i Macbook og den fikk tilnavnet Crackbook. Jeg synes det er en selvfølge at slikt rettes og ikke god service utover det man må kunne forvente.

V

vredensgnag

Gjest
    harhau skrev:
    vredensgnag skrev:
    AKA alfabetisk orden.
    Joda - det er i alfabetisk orden, men da kan man finne et annet ord enn Vises for den funksjonen. Vises? Hva faen er det? Alle vises. Poenget er at den enkleste og nyttigste og mest brukte kom sist, mens alt dillet kom før.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har en MBP fra i fjor, og bruker Opera som nettleser. Når jeg er inne på Apple sine sider fungerer ikke noen linker, det skjer ingenting når jeg holder pekeren over og trykker. Noen med en ide om hva som er galt? Har ikke merket problemet nevneverdig andre steder.

V

vredensgnag

Gjest
    Da var det slutt på å bruke Safari som nettleser til iPad. Har installert Perfect Browser, and there's no looking back.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    En ung Jobs, med en visualisering av hvordan eplet ble slik det ble;
    La oss ikke glemme Steve "Woz" Wozniak til høyre på bildet, som er den andre sentrale figuren i Apple-mytologien. Han var ingeniøren og konstruktøren mens Jobs var selgeren. Woz har, i motsetning til Jobs, fremdeles heltestatus i datanerdkretser, men har ikke hatt noen formell stilling eller lønn hos Apple på mange år.

Anandtech har som vanlig publisert en grundig anmeldelse av Macbook Pro, jeg sikler etter 15-tommeren. 13-tommeren er fin, men ville nok valgt en Macbook Air i stedet om jeg trengte den skjermstørrelsen, den har bedre skjerm og lavere vekt.

http://www.anandtech.com/show/4205/the-macbook-pro-review-13-and-15-inch-2011-brings-sandy-bridge

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ang MBP og Air; jeg har begge (nyeste typer) "at hand" og klarer ikke å se at Air har noe bedre skjerm jeg. Tvert om så er den noe mer klønete på fanget, gir ikke samme skrivestøtte for håndbakene, har ikke DVD-spiller (noen bruker den mye andre ikke), og virker mindre solid og ikke så responsiv synes jeg.

Dette er minste skjerm av begge forresten, selv hadde jeg aldri vurdert 15" til mitt bruk, det blir for stort og tungt for briefcase-bruk synes jeg (etter å ha brukt 15" PC). Men bruksområder er så forskjellige. For bruk på en skrivepult så hadde saken vært en helt annen, men på mine skrivepulter står det iMac'er, så der trenger jeg ikke laptop.

Ellers helt enig i at Woz ikke må glemmes, en brilliant fremsynt og visjonær datapioner det der.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Air 13 har i alle fall beviselig høyere skjermoppløsning, 1440x900 versus 1280x800, samme som 15 tommers Pro, de andre kvalitetene er nok mer subtile, men i Anand sine tester kommer den i hvert fall ut på topp. Til fotobruk er det vel ingen av disse skjermene som er helt god nok, og Macbook Air har nok heller ikke krefter nok. Ellers forstår jeg dine betraktninger, 15-tommeren er mer av en primærmaskin, i testen jeg linket til hevder den seg bra mot råskinnet Mac Pro i oppgaver som er naturlig å gjøre på en slik maskin. Den kan jo også leveres med matt skjerm (og da får man en penere grå innramming) og oppløsning på 1680x1050, jeg krysser nok av for begge opsjonene.

Synes forresten det er rart at Macbook Air er mindre responsiv, som du sier. Den har jo SSD som er langt kjappere enn den treige mekaniske harddisken som er standard i Macbook Pro.

Leifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Jeg ser Apple store har begynt og ta i mot bestillinger på Ipad2 . Er det muligt for oss her i Norge og bestille nå fra US ?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke du får bestilt fra USA, i hvert fall ikke fra noen autorisert forhandler. Men Ipad 2 kommer nok til Norge om ikke lenge, ventetiden på første versjon var nok et engangstilfelle forårsaket av uventet stor etterspørsel over hele verden.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Tror ikke du får bestilt fra USA, i hvert fall ikke fra noen autorisert forhandler. Men Ipad 2 kommer nok til Norge om ikke lenge, ventetiden på første versjon var nok et engangstilfelle forårsaket av uventet stor etterspørsel over hele verden.
    Blir vel tilgjengelig fra 2.mars.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ceroxol skrev:
    Dette er så fett!

Mobile MIM.. ;) Håper sykehus etc. tilrettelegger for bruk av denne typen programmer.

Håper at Legemiddelhåndboken dukker opp i App store også!
    Årets julegave til Jan Eggum.

staker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Antall liker
    43
    Som ny eple eier, har jeg fått noen problemer når jeg har koblet opp en airport exteme. Etter å ha fjernet min jensen airlink, og satt i og instalert airport extreme har jeg fått et veldig ustabilt nett. På sitt beste er det bedre enn noen gang, men også til tider ubrukelig. Hender det hjelper å slå airporten av og på, men det er jo ikke holdbart. Er det nnoen ekstra innstillinger jeg bør gjøre? Har alerede fått byttet en airport, pga av dette problemet. Kan vel ikke være at jeg har klart å få to dårlige produkter?

Er det noen som har noen lignende erfaringer, tar jeg gjerne imot hjelp! Har lite lyst til å gå ned å hente Jensen igjen...

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Vet ikke hvorfor men jeg hadde samme problemet med en Airport Extreme, gikk over til Dlink 655 og har ikke problem lenger. Synd fordi time machine til Nas virker ikke lenger..

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    staker skrev:
    Er det noen som har noen lignende erfaringer, tar jeg gjerne imot hjelp! Har lite lyst til å gå ned å hente Jensen igjen...
    "Veldig ustabilt nett" er ikke særlig beskrivende.

Har du sjekket loggen til Express-en?
    Bruker du PC eller Mac?
    Hvor mange/hvilke trådløse klienter er det hos deg?
    Mister klientene kontakt med nettet?
    Når?
    Hva kjører?
    Får du noen feilmeldinger, isf hvilke?

Hjelp oss å hjelpe deg, gi mer utfyllende informasjon ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn