Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    noruego skrev:
    Kjapt spørsmål: er det noe Apple TV kan som ikke Mini kan gjøre like bra?
    Forutsatt at man kan koble opp MacMini som en Airplay-klient i et større nettverk, noe jeg ikke vet om man kan, så er det vel dette med direkte filmleie (ikke klart her i landet ennå) og pris som er de forskjellene jeg kan klare å se.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Bruker min Mini med Airplay- helt genialt!

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Streamer fra en Mac book eller iPhonene i huset til Minien som er koblet til Tv i stua. Alt bare virker uten noe krøll og tilogmed min bedre halvdel synes det er enkelt ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Kan også gå andre veien, ved at kilder på Mac mini sendes til ulike datamaskiner, ATV og AE-enheter rundt omkring i huset. Kjøper man Airplay-aktivisert HiFi så kan det også sendes til disse.

Ganske enkelt å bygge ut temmelig avanserte tilkoblinger og enkelt styre og velge via en iPhone eller iPod Touch og iPad.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.988
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som vet når AirPort Extreme fikk muligheten for å sette opp gjestenettverk? Min er vel ca 3 år og finner ingen slik mulighet.

Dersom jeg nå kjøper en ny modell og setter opp to Extremer og flere Express til å utvide nettverket, vil det ha noen negativ in virkning på hastigheten? Jeg tar det som en selvfølge at man da også kan benytte eternettkontaktene på extreme/Express for kablet tilknytning av utstyr uten wifi mulighet?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke når det kom, eller om det har vært der hele tiden. På min Extreme på kontoret (2011-modell) så er det iallefall, men det er litt knotete å finne. Fant det ikke selv heller ved første oppsett.

For å gjøre historien kort; du kan ikke sette opp gjestenettverk dersom den står i bromodus, så du må velge det andre alternativet ved oppsett.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.988
    Torget vurderinger
    1
    Dette med bromodus var jeg klar over. Jeg fikk ordnet dette i går og var derfor overrasket over at jeg fortsatt ikke kan aktivere gjestenettverk.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Dagens (form) Airport Extreme kom i 2007.

Den fikk dog ikke gjestenettverks muligheter før siste utgave ble lansert 20 okt 2009.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    MML skrev:
    Dette med bromodus var jeg klar over. Jeg fikk ordnet dette i går og var derfor overrasket over at jeg fortsatt ikke kan aktivere gjestenettverk.
    Du bruker den som router altså? Kanskje du finner et hint her som kan hjelpe deg.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.988
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Dagens (form) Airport Extreme kom i 2007.

Den fikk dog ikke gjestenettverks muligheter før siste utgave ble lansert 20 okt 2009.
    Takker. Da er nok ikke dette mulig på min enhet og det ser ut til at jeg må kjøpe ny.

Noen som kan svare på om utvidelse av nettverket vil begrense hastigheten?

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Bare et lite hint, MML: det ryktes at en ny Airport-modell er på trappene, så det kan lønne seg å vente noen dager med eventuelt innkjøp.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.313
    Hva anbefales av program for konvertering av FLAC til Apple Lossless (på OSX, naturligvis)?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    Noen som har fått med seg om keynoten fra WWDC i morgen streames live? Mye som skal dekkes - Lion, iCloud og iOS 5. Det burde bli en spennende keynote.

bjos

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Er svært spent på iclouds. Hadde vært utrolig bra hvis en kan lagre musikkbiblioteket der og streame via itunes!

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det blir spennende med Lion og om de fortsetter med et skikkelig OS eller om de kjører det i grøfta der iOS ligger. Ting tyder vel på det siste, dessverre.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Class skrev:
    Det blir spennende med Lion og om de fortsetter med et skikkelig OS eller om de kjører det i grøfta der iOS ligger. Ting tyder vel på det siste, dessverre.
    Grøfta? Antar at det er deres personlig mening?Så si alle hemmeligheter om Lion er avslørt og beskrevet, så hvorfor skulle den kjøres i grøfta? Jeg er helt uenig med deg. Liker iOS veldig godt og Lion bringer sammen OSene på en svært elegant måte.

Men skal ikke skape «støy» i vår Apple tilhenger tråd ;)

Har brukt Lion beta i jobbtest sammenheng en god stund og det er en svært habil og lovende OS. Bare å glede seg.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    digiman skrev:
    Grøfta? Antar at det er deres personlig mening?
    Selvsagt, og vi kan godt være dus ;D

digiman skrev:
    Så si alle hemmeligheter om Lion er avslørt og beskrevet, så hvorfor skulle den kjøres i grøfta?
    Det kan se ut til at Apple har til hensikt å gjøre iOS og OS X mer og mer like hverandre fremover og det vil i så fall fordumme OS X.

Det er ikke akkurat en hemmelighet at Apple har satset mer på dingser enn datamaskiner de siste årene og de kan spare mye og tjene enda mer ved å bruke ett felles OS.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også kjørt Lion i en lang periode, og det fungerer svært bra. Man har tatt ibruk noen grensesnittelementer fra iOS, men man kan godt kjøre Lion uten å utnytte disse.

Og husk at iOS og MacOS X har vært det samme OSet lenge. Begge bruker samme kjerne. Forskjellene ligger i noen forskjellige bibliotek avhengig om man bruker iOS eller MacOS. Det er jo nettopp det som har vært styrken til Apple - de bruker det samme OSet på alle dingsene sine, med bare små tilpassinger. De har brukt ressurser på å lage et ekstremt fleksiblet og flyttbart system som har kunnet flyttes mellom plattformer på en relativt enkel måte. Støtte for både PPC, Intel og ARM i samme kodebase - ingen andre har vært i nærheten med en slik fleksibilitet. Nå fjernes for såvidt PPC-støtten, men det er en stund siden de solgte PPC-maskiner, og det er vel lite trolig at de kommer til å produsere nye maskiner bygd rundt PPC-arkitekturen.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Class skrev:
    Det er ikke akkurat en hemmelighet at Apple har satset mer på dingser enn datamaskiner de siste årene og de kan spare mye og tjene enda mer ved å bruke ett felles OS.

Ser ikke helt problemet. Hvorfor skal Apple i all tid utvikle to separate produkteter over tid? Jeg tror slik vi bruker Mac/PC i dag vil være gammeldags om 5-10år. iPad og andre lignende enheter vil overta mere og mere de daglige bruksområder etter hvert.
    Jeg ser allerede bruksmønstret her i hjemmet.

Det er vel modent og tenke nytt en tastatur og mus, som vi har brukt siden tidlig 80 tallet?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Vel, jeg vil ha alle mulighetene en full UNIX distro bringer med seg, med tastatur og mus siden det er langt mer effektivt (for meg) enn en pekeskjerm.

Dette er min personlige preferanse. Om andre klarer seg med iOS på "skrivebordet" er jo selvsagt opp til den enkelte.

digiman skrev:
    Det er vel modent og tenke nytt en tastatur og mus, som vi har brukt siden tidlig 80 tallet?
    Det er en grunn til at bruk av mus og tastatur fortsatt er relativt utbredt, eller?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Class skrev:
    Det er en grunn til at bruk av mus og tastatur fortsatt er relativt utbredt, eller?
    Helt klart. Min hverdag krever også det, men jeg tenker på fremover i tid kan det tenkes at mus og tastatur er gammeldags og erstattet med en ny måte å betjene computeren på.

Magefølesen min sier at noen glupinger i Cupertino jobber hardt med dette.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Om man ikke trenger en ny mac nå kan det kanskje være lurt å vente til OSX Lion snart kommer, så sparer man en tusenlapp på oppgradering.
    Prisen er blitt NOK 209,- på AppStore. Ikke verst.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Noen spåmann er jeg visst ikke. Man får vel også gratis opgradering om man kjøper en ny Mac fra nå.

Så er det bare å vente på Macbook Air med Thunderbolt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Langt ifra dårlig spåmann, du spådde jo at OSX Lion kom snart. Synes prisen er bra, og kr. 20,- billigere enn da OSX Snow Leopard kom etter Leopard. Apple har vel lang tradisjon for å tilby nye operativsystemer og evt oppgraderinger langt billigere enn konkurrenten fra nord langs samme kyst.

Strever med å se hva jeg skal med Thunderbolt; skjønner settingen med mye raskere dataoverføring, men hvilke praktiske aspekter vil det ha for "vanlige" brukere? Det har jeg ikke helt skjønt. For det er vel heller sjelden man overfører store datamengder via kabel eller? Kanskje printere, scannere etc respondere kjappere? Noen innspill på anvendeligheten av Thunderbolt?

C

Cyber

Gjest
    Når hardwaren koster ofte det dobbelte i forhold til en lik windowsmaskin så kan jeg jo skjønne at en oppdatering av OS-et må være litt overkommelig priset. Kjører selv Win7 og det fungerer knirkefritt. Liker godt OSX og Apple, men vet ikke hvorfor jeg skulle byttet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Strever med å se hva jeg skal med Thunderbolt; skjønner settingen med mye raskere dataoverføring, men hvilke praktiske aspekter vil det ha for "vanlige" brukere?
    Kan forestille meg flere fordeler, spesielt med en Macbook Air, som har en relativt liten men rask innebygget harddisk (eller egentlig SSD). Da kan man ha en ekstern Thunderbolt-disk til for eksempel billedbehandling og få omtrent samme hastighet som en innebygget disk. Til sammenligning går det tregt over USB, ethernet eller firewire. Jeg liker jo også å ha en backup på en disk i tillegg til Time Capsule. Ønsker for alt i verden ikke å rippe musikksamlingen en gang til. Tenkte å rippe DVD-samlingen også, for bruk med f.eks. Apple TV, og da trengs det definitivt rask og omfattende ekstern lagringskapasitet. Og så er det jo muligheten til å lenke sammen opptil seks enheter, med den ryddige kabelføringen det gir. F.eks. kan jeg ha et Cinemadisplay lenket med skriver lenket med ekstern harddisk, og bare en ledning går inn i macen. Slik jeg ser det er USB og Firewire stein døde.

S

Stereo_Mono

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Når hardwaren koster ofte det dobbelte i forhold til en lik windowsmaskin så kan jeg jo skjønne at en oppdatering av OS-et må være litt overkommelig priset. Kjører selv Win7 og det fungerer knirkefritt. Liker godt OSX og Apple, men vet ikke hvorfor jeg skulle byttet.
    Cyber. Nå vet du sikkert at likheten stopper ved at kun de interne komponenter kan være like.
    Ellers er det en helt annen kvalitets nivå i forhold til en halvpris billig plast PC du sikter til.
    Har prøvd og feilet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for insight BachMan. Overføring av videoer én mass via kabel er et poeng ja.

Ellers driver jeg også og bygger et film-/seriebibliotek på iMac'en, tenkte å bruke det til hjemmedeling så jeg kan se på film/serier på MacBook overalt, eller senere via AppleTV2 når den blir innkjøpt. Plages litt med å få autorisert mine MacBook'er til å lese alt på iMac via deling. Men det må vel til med en viss sikkerhet der, siden det er trådløst. Får ringe support og få guidance. Har jo tre års gratis support på iMac'en.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    digiman skrev:
    cybervision_ skrev:
    Cyber. Nå vet du sikkert at likheten stopper ved at kun de interne komponenter kan være like.
    Ellers er det en helt annen kvalitets nivå i forhold til en halvpris billig plast PC du sikter til.
    Har prøvd og feilet.
    Det har jeg også prøvd og definitivt feilet

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    Thunderbolt er genialt. En port der man kan kjøre mange forskjellige protokoller samtidig. Forskjellige grensesnitt mot disker (USB 2, USB 3, eSATA, FireWire), ethernet og video.
    Tenk så enkelt man nå kan lage en dockingstasjon.

En Thunderboltplugget ledning til en forgrener der det er koblet på et par eksterne disker og en skjerm eller to, og som er koblet til ethernet i veggen. Ta din MacBook og plugg inn den ene Thunderbolt-pluggen, og du har ditt hjemmeoppsett der din MacBook fungerer som en stasjonær maskin. Trekk ut Thunderboltpluggen, og du er klar til å dra med din bærbare maskin.

f.eks.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    digiman skrev:
    cybervision_ skrev:
    Har prøvd og feilet.
    Jeg har hatt 2 dyre Dell laptopper tidligere og de kan ikke måle seg med denne (billigste versjon) MacBooken jeg bruker nå, har aldri vært noe problem med den og batterilevetiden er fremdeles fremdragende. :D Jeg er kjempefornøyd og tviler på om jeg noen ganger kommer å gå tilbake til Windows. :)

Vedlegg

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Det må være volsomt bra batteri du har der.
    Min MBP 6.2 er 7 mdr gammel, charged 77 gange, har 6900 i kapasitet og 6638 som current capacity = 96%.
    Med skjerm på halv styrke og Airport på bruker den 17,5 watt.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    niels skrev:
    Det må være volsomt bra batteri du har der.
    Min MBP 6.2 er 7 mdr gammel, charged 77 gange, har 6900 i kapasitet og 6638 som current capacity = 96%.
    Med skjerm på halv styrke og Airport på bruker den 17,5 watt.
    Følger du Apples anbefalte prosedyre mht batterier?

C

Cappuccino

Gjest
    Bent skrev:
    Jeg har hatt 2 dyre Dell laptopper tidligere og de kan ikke måle seg med denne (billigste versjon) MacBooken jeg bruker nå, har aldri vært noe problem med den og batterilevetiden er fremdeles fremdragende. :D Jeg er kjempefornøyd og tviler på om jeg noen ganger kommer å gå tilbake til Windows. :)
    Takk. Kjente ikke til den applikasjonen (Coconutbattery). Skal herved lastes ned :)
    Ellers får jeg ikke vært mer enig. Hjemme hos oss er Windows lyst i bann ;D ;D ;D

N

nb

Gjest
    Test av tre ulike musikkavspillere for Mac i siste Stereophile for den som er interessert. PureMusic, Amarra og Decibel (jeg har ikke hørt om sistnevnte før, men jeg følger heller ikke så veldig med på hva som finnes for Mac siden jeg ikke har en hjemme...). Art Dudley foretrakk Decibel fremfor PureMusic - Decibel koster kun 33 dollar. Finnes på http://sbooth.org/Decibel/

Testen er dog noe merkelig - en av mine favoritter:

By contrast, iTunes had a grayish sound - although Apple's free software delivered a satisfying degree of musical momentum and pitch certainty. But before long, Pure Music proved that the latter, too, could be bettered

Mener han at iTunes spiller litt falskt - at det rett og slett ikke treffer tonene ordentlig?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn