Man skrev:
otare skrev:
En 32 bits maskin har 32 bits registre. Dermed er det største tallet som kan lagres i adresseregisteret 2^32, altså 4 GB. Uansett om adressebussen er på 32 eller 64 bits kan du ikke adressere mer enn 4 GB RAM.
Med en 64 bits prosessor (med 64 bits registre) kan du ha adresser opp til 2^64, og med en 64 bits adressebuss kan du adressere mye RAM (1,8 * 10^19 GB).
Min MacPro kan adressere 4 GB pr. kjerne, og med 8 kjerner kan den dermed teoretisk bruke 32 GB RAM. Ingen program kan bruke mer enn 4 GB RAM, men du kan teoretisk ha 8 program kjørende (et på hver kjerne) som hver kan bruke 4 GB.
Dette stemmer ikke. En stk 32bits prosessor kan addressere 32GB under OSX. Hvert 32 bits program kan bruke max 4GB. Derfor har det ikke hastet noe særlig å gå over til 64bits OS, i motsetning til Windows som har en begrensning på 4GB for hele OSet (I praksis mindre)
Men er det ikke det jeg nettopp har skrevet? Man kan ikke bruke mer en 4 GB RAM på et 32 bit system. Men noen systemer (f.eks. MacOS X) er flinkere til å utnytte flerkjerneprosessorer slik at hver kjerne kan utnytte 4 GB RAM. Et program kan fremdeles ikke utnytte mer enn 4 GB RAM i 32-bit modus, men med 4 kjerner er det fremdeles nyttig å ha mer enn 4 GB RAM. I Windows XP (og muligens i Vista/7) er det ingen vits i å ha mer enn 4 GB, men i MacOS X kan det være det.
Jeg har antagelig uttrykt meg litt klønete.
Om det er noen praktisk forskjell mellom 8 og 16 GB RAM på en Mac som kjører Lion (så lenge man ikke kjører profesjonelle program som Photoshop og Final Cut o.l.) tviler jeg på. Jeg ville ikke lagt ressurser i det. Da ville jeg haller bruke pengene på en SSD og legge til en ekstern disk til å ha data på.
Jeg har forøvrig også, etter at jeg leste dette om de medfølgende øreproppene, prøvd noen igjen, og jeg ble forbløffet over hvor bra de låt. Som det nevnes er det ikke mye bass i dem, men mellomtonen og diskantområdet låt veldig bra i mine ører. Mitt største problem med dem er at de ikke sitter godt i mine ører - jeg føler at de kommer til å falle ut hele tiden.