Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Noen som vet hvordan jeg slår av "previewfunksjonen" i OSX Lion. Dvs hver gang jeg foreksempel åpner en PDF får jeg opp en haug av andre PDFer. Hver gang jeg åpner et dokument i Pages får jeg opp en haug av dokumenter i previewmodus. jeg vil åpne kun et dokument.
    Noen som vet hvordan man får gode gamle "Save as"?

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Apple TV nå er kommet til Norge, og har i den anledning et par spm:

Har endel filmer som er lagret på en Time capsule. Vil en ATV med XBMC kunne streame rett fra denne?

Har lest at ATV kun kan sende 720p ut, men disse artiklene hevder noe annet. Kan noen avkrefte?

"Imidlertid er det kun Apple TV som er i stand til å faktisk vise Full-HD, gjennom HDMI-tilkobling til TV."

"I det store bildet er kanskje dette mest interessant for Apple TV, da enheten ikke lenger blir bundet til iTunes med de samme format-begrensninger den kommer med. Det blir i tillegg mulig å streame video i 1080p uten at det først må konverteres av maskinen som sender videoen."

http://ipod1.no/artikkel/4366/xbmc-apner-flere-videoformater-pa-apple-tv-og-ipad

http://www.teknofil.no/artikler/naa_er_xbmc_paa_ipad_og_iphone/81390

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    ATV2 med xbmc kan streame rett fra nas.
    Jeg anbefaler dog å bruke Plexbmc-pluginen som gjør XBMC til en Plex-klient.
    Dessverre sender den ut kun 720p, men har tro på at dette muligens forandrer seg da det helt sikkert ikke er hardware det står på.
    ATV2 kan dekode 1080p i kinoformat, men hakker på 16:9 1080p. Apple sitt 1080p format er nok noe lettere å dekoder vil jeg tro. A4-chipen i iphone4 og ATV2 er i utgangspunktet kraftig nok til 1080p, men Apple har underklokket disse. (Fra 1ghz til 800mhz, om jeg husker riktig) Det er helt sikkert ikke noe problem for Apple å la den kjøre i 1ghz i framtiden. ATV2 har ikke helt det samme behovet for å spare strøm som en iphone4. Vi får se.
    Ipad2 dekoder all slags 1080p knirkefritt, (har testet med 42mbit sample uten framedrops) det samme vil iphone 5 gjøre.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Den nye lagringsfunksjonen i lion er jeg direkte missfornøyd med.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    65finger skrev:
    Noen som vet hvordan jeg slår av "previewfunksjonen" i OSX Lion. Dvs hver gang jeg foreksempel åpner en PDF får jeg opp en haug av andre PDFer. Hver gang jeg åpner et dokument i Pages får jeg opp en haug av dokumenter i previewmodus. jeg vil åpne kun et dokument.
    Denne forstår jeg ikke. Når jeg dobbelklikker et dokument for å åpne det er det bare det dokumentet som åpnes. Jeg har aldri vært borti det du beskriver.

65finger skrev:
    Duplicate og så Save.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    otare skrev:
    65finger skrev:
    Denne forstår jeg ikke. Når jeg dobbelklikker et dokument for å åpne det er det bare det dokumentet som åpnes. Jeg har aldri vært borti det du beskriver.

65finger skrev:
    Duplicate og så Save.
    funnet ut av det første problemet. liker fortsatt den gamle måten å gjøre det på. men takk for tilbakemeldingene

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Enig. Jeg savner også Save as..., men Duplicate og Save gjør jo det samme, bare med et ekstra trinn.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    otare skrev:
    Enig. Jeg savner også Save as..., men Duplicate og Save gjør jo det samme, bare med et ekstra trinn.
    Brukte konsekvent "save as" og erstatt tidligere. likte den kontrollen det ga

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Versjoner gir jo egentlig den samme funksjonaliteten. Man kan bare arkivere og likevel ha de tidligere versjonene tilgjengelige hvis man vil. Det er jo egentlig bare når man vil lage et helt nytt dokument basert på et gammelt man trenger Save as, og da kan man jo bruke Duplicate. Evt. lage en kopi av dokumentet i Finder før man åpner det.
    Dette er vel egentlig et eksempel på at det tar tid å legge av seg gamle vaner.

Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    479
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Hei

For noen uker siden tok min fire år gamle Macbook kvelden. På fredag som var dukket erstatteren opp. En ny Mac mini. Å sette den opp gikk lett. Overførte musikken min fra en ekstern disk + ny musikk jeg tidligere ikke hadde plass til.
    Lastet ned squeezebox-server, tok et blink og der var jeg klar til å lytte på musikk.

Det som forundrer meg litt er at jeg synes lydkvaliteten på macmini kontra macbooken er hørbart bedre, faktisk så mye at jeg hørte forskjell (trur eg)... Alle filene er i lossless-format.

Det kan også komme av andre forhold, som f. eks at jeg de siste ukene kun har brukt Wimp/nettradio/squeezebox som digital kilde.

Andre som har opplevd et byks i lydkvaliteten ved å bytte til nyere epleprodukter?

Hilsen Vegard

Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    479
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    Tipper du hører effekten av å boote i 64-bit kontra 32-bit. :)
    Ja, sikkert.. hadde jeg visst hva det betyr. Når jeg går inn på squeezeserveren på systemvalg, står det øverst (32 bit). Har du tid en dag hadde det vært fint med en "enkel" forklaring hva forskjellen er :) (jeg ser kun en liten boks som sender ut et lite lys)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Hold 6 og 4 nede når du booter Mac-en.
    Det skal visstnok gi et dramatisk løft i lydkvaliteten ;D

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ikke dramatisk, men kanskje mer som "...synes lydkvaliteten ... er hørbart bedre, faktisk så mye at jeg hørte forskjell (trur eg)" 8)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.316
    Loevhagen skrev:
    Krever vel en IP-adresse utenfor Norge. Hvilke proxyer bruker dere da?
    Bruker HMA sine tjenester, som vel koster 60$ for et år. Ergerlig at det ikke synes mulig å få satt opp Airport Extremen med VPN, jeg
    har i alle fall ikke funnet ut hvordan dette kan gjøres.

T

TT.

Gjest
    Nye iPhone blir hetende iPhone 4S, Skal være med A5 prosessor, dvs dobbelt så rask prosessor som dagens iPhone4. Blir faktisk litt billigere enn dagens iPhone4. iOS5 Kommer 12/10. Selve telefonen kommer visstnok til Norge 28/10

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Apple sine servere "kneler" for øyeblikket, er dette første gang?
    Alt av Apple.com og diverse er rett og slett "nede for telling!"

Eller er det noe som kommer inn på apple?

Vet ikke om det ble klart i lanseringen av Iphone 5 (Iphone 4S) Men den famøse og flaue tabben med antennen som rett og slett må ha vært en feilkonstruksjon i Iphone 4 er i 5'ern nå rettet opp.
    No more antenna trouble...

mvh

T

TT.

Gjest
    Imperial skrev:
    Apple sine servere "kneler" for øyeblikket, er dette første gang?
    Alt av Apple.com og diverse er rett og slett "nede for telling!"

Eller er det noe som kommer inn på apple?

mvh
    Kommer inn jeg iallefall

V

vredensgnag

Gjest
    “He’s the anchor baby of an activist Arab Muslim who came to the U.S. on a student visa and had a child out of wedlock. He’s a non-Christian, arugula-eating, drug-using follower of unabashedly old-fashioned liberal teachings from the hippies and folk music stars of the 60s. And he believes in science, in things that science can demonstrate like climate change and Pi having a value more specific than “3”, and in extending responsible benefits to his employees while encouraging his company to lead by being environmentally responsible.”

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    I dag kan det kanskje passe med en gammel favoritt. Jobs snakker til avgangselever ved Stanford i 2005.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dette sitatet av en ukjent likte jeg
    "Goodbye Steve Jobs, your really did manage to rip a hole in the universe."

N

nb

Gjest
    En av de siste tiårenes virkelig teknologiske visjonærer. Sannsynligvis den aller største av sorten.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.452
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

Man kan jo spekulere i om...

iPhone 4Steve

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Leste denne på Appleinsider.com:

"Here’s to the Crazy One.

The misfit. The rebel. The troublemaker. The round peg in the square hole.

The One Who Saw Things Differently.

He wasn't fond of rules. And he had no respect for the status quo.

You can quote him, disagree with him, glorify or vilify him. About the only thing you can’t do is ignore him. Because he changed things.

He pushed the human race forward. And while some may have seen him as the crazy one, we saw genius.

Because the man who was crazy enough to think he could change the world, was the one who did."

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.490
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei dere!

I dag kommer endelig den etterlengtede fiberen inn i huset og jeg kan endelig se på tv og motta datasignaler i mitt nybygde hus.

Skal dermed i løpet av helgen bestille meg appleutstyr til hjemmet.

Har kablet nettverk i hele huset, kobler dette med en Netgear 16-port gigabit switch.

Det jeg helt sikkert skal ha er;

-1stk iMac 27
    -1stk TimeCapsule 3TB
    -2stk ipad2

Er det slik at alt av programvare til Mac er nedlastbar, eller må man noen ganger kjøpe programmer på DVD e.l? Jeg trenger et godt program til studiobruk, innspilling osv. Tenker å oppgradere til 8GB Ram.
    Vedr harddisc; jeg bestiller jo 3TB i TimeCapsulen. Er det da mer hensiktsmessig med en 256GB SSD disc i iMacen istedet for den standard 1Tb discen?

Har tenkt at jeg kanskje trenger en Mac mini i forb m anlegget, men er usikker på dette da det vel finnes en del andre muligheter for å hente musikkfiler og annet fra harddiscen?

Er den nye apple tv noe alternativ hvis jeg tenker at jeg ikke trenger lagringsplassen i minien?

Er det noe annet jeg bør tenke på før jeg trykker "bestill"

Med hilsen

Lars Kr

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Nei, alle Macprogramvare er ikke nedlastbar pr. idag, men mer og mer blir det. De store pakkene fra Microsoft og Adobe kommer vel fremdeles på DVD, men jeg har ikke kjøpt programvare på disk på lenge.

Hvis du trenger mer disk til iMacen kan du jo kjøpe hva som helst av ekstern disk. En 256 GB SSD der du legger system og programmer og en ekstern disk (koblet til lokalt) til å ha data på er sikkert "best of both worlds".

AppleTV er glimrende hvis du bare skal bruke den til å streame musikk til anlegget og til å se på video. Da sender du det du skal fra iMacen til appleTVen og styrer det hele fra iPaden. En glimrende løsning. Minimalistisk og enkel.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Larkria; jeg applauderer valget av iMac27; det er en fabelaktig maskin. Den beste stasjonære computeren jeg noengang har satt mine bein i. Du burde kanskje vurdere kapasitet i Time Capsule; du betaler jo tross alt 1500,- ekstra for den siste terrabyten. For den prisen får du jo omtrent 2 stk 2TB ekstern FireWire-disk f.eks fra Iomega. Disse kan jo også hektes på Time Capsule, og gi din 2TB TC en total på 6TB. For jeg går ut ifra at partisjonering er hva du tenker med TC, siden du vurderer SSD.

Selv har jeg iMac27/i7/8GB/1GB som er et år gammel, og en TC 1TB. TC bruker jeg kun som backup for iMac, mens jeg lar de eksterne diskene (4x2TB) speile hverandre. Time Machine kan lett gjøre det for deg.
    Hadde jeg skulle kjøpt med dagens valg så hadde jeg muligens kjøpt 256GB+1TB, og belaget meg på eksterne disker utover det. Ellers ville jeg også sikkert tenkt at en ren SSD i en stasjonær kanskje er mindre vesentlig enn i en laptop; med tanke på oppstart og strøm så er den stasjonære alltid på (eller i dvale), og med nok RAM så er det ikke noe poeng i å drive å slå av-og-på de forskjellige programmene du kjører til vanlig.

Kan gratulere deg med ethernet-opplegg, det er skikkelig lurt når du skal streame. Særlig film i høy oppløsning selvsagt. Du har nok allerede bestemt å koble iMac til TC via kabel! Da har du redusert belastningen på WiFi voldsomt, noe iPad, evt andre WiFi-klienter og laptop'er nyter godt av. iMac kan da fungere som "basen" hvor alt av filmer, musikk etc ligger lett tilgjengelig for resten av huset, så som ATV, PS3, MBP, Mini eller annet rundtom. Om du er av sorten som lagrer masse filmer i HD, som meg, så vil du uansett 2TB eller 3TB i TC føle behov for ekstern disk til iMac. Skriverdeling fungerer fint via Wifi/ethernet til iMac.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.490
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takker så mye for svar Vidar. Er det nok med 8GB RAM? Jeg synes prisen for 16GB virker stiv, man kan vel enkelt sette inn mer RAM ved behov(?)

Tar med meg svaret ditt vedrørende størrelsen på TC, får vurdere det.

Legger inn bestillingen i morgen eller søndag, får nå har Otera endelig fått fiberen i hus :)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    larkrla skrev:
    Takker så mye for svar Vidar. Er det nok med 8GB RAM?
    Det er det egentlig bare du som kan svare på men som regel vil 8GB være nok for de fleste. (Jeg har 4 og trenger ikke mer.)
    Om du sier hvilke programmer du kommer til å bruke vil det være lettere å svare på dette.

Jo mer minne jo flere programmer kan du ha åpne med store dokumenter (store bilder med mange lag i PS f.eks.).

larkrla skrev:
    man kan vel enkelt sette inn mer RAM ved behov(?)
    Jo men om det er to RAM slots og begge er i bruk må en eller begge ut ved senere oppgradering.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    larkrla skrev:
    Takker så mye for svar Vidar. Er det nok med 8GB RAM? Jeg synes prisen for 16GB virker stiv, man kan vel enkelt sette inn mer RAM ved behov(?)
    Jeg vet ikke hvor mye Lion kan utnytte, men jeg har Mac'er med 2,4 og 8 RAM. Hhv nyeste Mini, MacBook og iMac. Den eneste jeg merker har et responsproblem ved mye belastning er Mini. 2GB er merkbart mindre enn på de andre Mac'ene i huset ved flerprogramskjøring.

8GB RAM på iMac har jeg aldri følt vært noen flaskehals; tvertom så kjører jeg ting som iWork, Office, Safari, Plex, PS3 MediaServer, BitTorrent, Adobe, iTunes, iMovie etc etc samtidig uten noen mangel på respons. Jeg hadde ikke giddet spandere mye ekstra på 16GB i øyeblikket iallefall.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg kryssposter denne her:

CDWMcInSpots skrev:
    The Insanely Great Apple Earbud
    Jeg fant følgende interessant og forfriskende.

Innerfidelity har (og var godt i gang før Jobs' død) sett på Apples ørepropper + noen andre. Tyll Hertsens skriver at løse ørepropper som sådan er en ganske dårlig "hodetelefonløsning", men at Apples ørepropper faktisk er riktig gode til å være nettopp løse ørepropper.

Apples ingeniører får ros:
    I had the pleasure of talking to one of the lead product engineers for the Apple ear-bud a couple of years ago. He had some questions about my measurement system, and our conversation included a goodly amount of dialog about their ear-bud. It was evident they had been doing quite a bit of work on making it better sounding, and had been making some substantial design changes over time to improve it. I came away quite impressed with their efforts improving what many would consider a throw-away product.
    De måler bra:
    The frequency response of the Apple 'buds is clearly flatter from 300Hz to 10kHz than any of the other 'buds, and if you ignore the lack of bass extension, they measure quite well, and not just for an ear-bud. They measure fairly well against ALL headphones. I'd put their sound in the "good for $79" ... as long as you ignore the bass problems.
    Summary
    Steve Guttenberg may still be right: millions and millions of people have heard their iDevices through these ear-buds, and while they may be the best ear-bud out there, it's still pretty mediocre sound quality.

At least Apple tried very hard to make it as good as they could. They could have just made yet another piece of junk throwaway ear-bud, but instead they gave it their best shot. They spent good money improving these little 'buds over the years so they could give them away with pride. It took the vision to know that even though they were cheap, throwaway cans, it would be the first thing the customer heard with their new iGadget, and it was worth investing in that user experience. No MBA-run company would do such a thing.

Yet another legacy of Mr. Jobs: At the end of those little white wires may be the world's best ear-bud.
    Se "Lauding Jobs's Least Loved Product: The Basic Apple Ear-Bud".

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Jobbes det med tunge filer (Photoshop over 2gb, 1080p filmredigering) kan ein aldri få nok ram. Jobber ein derimot ikkje, men sysler med dagligdagse ting på mac, så er 8 greit.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn