Hvordan kan du kalle det innovasjon å lage en "mp3-spiller" med et "avspillerprogram" med "tilgang til å kjøpe musikk online"?Ludvik2112 skrev:Man må vel ha et relativt snevert syn på innovasjon hvis man skal hevde dette ..
iPod revolusjonerte måten musikk distrubueres og selges. Det var Apple og konseptet som gjorde det mulig. "Lille" Sony med sin walkman ble fullstendig utkonkurrert.
iPhone revolusjonerte så mobiltelefonmarkedet og tok makten fra trafikkleverandørene med sin helt egne løsning. "Lille" Nokia med nær 60 % markedsandel i proffmarkedet har opplevd et fall av unike dimensjoner. Med sitt helt særegne konsept greide Apple det for eksemplel Microsoft helt sikkert ønsket å få til men aldri maktet.
iPad var et helt unikt produkt når det ble lansert. Her skapte Apple selv et enormt marked med et revolusjonerende produdukt. HP og andre forsøkte seg mange år tidligere, men var ikke i nærheten av å ha et produkt eller konsept som hadde apell til brukerne.
Dette er eksempler på produkter som hver for seg er nok til å kalle Apple svært innovative. Det finnes en del personer som er mest opptatt å henge seg opp i svakheter og mangler som måtte finnes i produktene uten å være i stand til å skjønne hva som gjør dem bra. Apple har skapt et unikt konsept og brukergrensesnitt som fungerer for et stadig økende antall brukere. Et svært viktig element i dette konseptet er deres egen App Store. Uten Apps ville ikke produktene blitt det de er, og da henger det ikke på greip å påstå at Apps ikke har noe med dette å gjøre.
Det neste Apple kommer til å revolusjonere er TV-markedet. Distribusjon av innhold og måten vil bruker TV på. Her har produsentene hver for seg laget sine begrensede løsniinger frem til nå - helt uten å gi noen brukeopplevelse som fenger. Akkurat som med mobilmarkedet kommer ikke de andre produsentene til å forstå hva som skjedde før det er for sent og Apple har blitt en stor aktør her også.
Vet ikke helt hvorfor jeg sitter og leser i "Den eplekjekke tråden" og må forsvare Apple mot trangsynt kritikk, men det finnes faktisk ingen andre aktører som kan kalles like innovative i denne delen av markedet siste 10-12 år.
Apple var da ikke først ute med noe av dette da ipod/itunes/itunes-store kom.
Det apple gjorde var å sy det sammen i et brukerorientert og tiltalende konsept og de ble dermed de første som virkelig fikk det til å selge i bøtter og spann. Sånn ca akkurat det jeg sa med andre ord. Det ligger selvsagt litt "innovasjon" bak dette, men jeg nøler med å bruke dette begrepet all den tid dette for meg innebærer nytenkning, ikke bare en koordinert markedsstrategi og integrering av tjenester. Ikke var de først, ikke fant de opp noe nytt og ikke hadde de nødvendigvis de beste enkeltproduktene. Men totalkonseptet falt virkelig i smak blant folket.