Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.281
    Sted
    Trondheim
    Det er vel som MS Office i MacOS. Det er noe skikkelig "ræl". Excel er ikke så ille, men Word og PowerPoint er skikklig elendikg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Begriper ikke hva man skal med MS office på en Mac.

med unntak av svært avanserte regnearkbehov(eXcel)

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.334
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kjøpte Office pakken til Mac, men de eneste programmer der krasjer på en Mac er, ja, Office programmene. Oppdateringer tar en evighet å laste ned også.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.777
    Sted
    Phobos
    niels skrev:
    Kjøpte Office pakken til Mac, men de eneste programmer der krasjer på en Mac er, ja, Office programmene. Oppdateringer tar en evighet å laste ned også.
    La inn Office 2011 på en splitter ny MacBook Pro i går. Installasjonsprosessen gikk veldig bra, selv om det til og med ble gjort direkte fra et dobbeltklikk på en ISO-fil. Dette fungerer definitivt ikke out-of-the box i Windows 7.

Jeg aktiverte selvsagt automatiske oppdateringer men da begynte jeg å ane "ugler i mosen" på kvalitetssiden. Det tok som du sier en evighet å laste ned oppdateringer selv på en lynrask linje. I tillegg måtte jeg med forferdelse se at selve applikasjonene heller ikke tilsvarer sine Windows ekvivalenter. Ikonene ser ut som noe som er laget for treåringer og ikke en profesjonell applikasjon, og når jeg startet opp selve programmene så minnet det mer om en bastard av et wannabe OSX program enn den seriøse kontorpakken office fremstår som på Windows.

I sin nåværende "hverken fugl eller fisk" status gir jeg også tommelen ned for office på mac, og det er før jeg i det hele tatt har brukt produktet til noe som helst.

O

Ole I

Gjest
    Er ikke Open Office en super løsning på Mac da?
    Og Powerpoint på Mac? Har ikke Apple et eget flott program til å lage presenatsjoner?

btw: oppgradering av iTunes på min Dell og iPhone 4 gikk alldeles utmerket.
    Sånn umiddelbart er det jo en stor forbedring at man kan legge inn/oppdatere musikken på iPhone uten at telefonen blir helt låst. Før var den vel helt ubrukelig mens oppdateringen pågikk....

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Apple Works er meget bra og billig. jeg kjøpte applikasjonene enkeltvis fra appstore for 140 kr per stk.

S

Stereo_Mono

Gjest
    marsboer skrev:
    niels skrev:
    La inn Office 2011 på en splitter ny MacBook Pro i går. Installasjonsprosessen gikk veldig bra, selv om det til og med ble gjort direkte fra et dobbeltklikk på en ISO-fil. Dette fungerer definitivt ikke out-of-the box i Windows 7.

Jeg aktiverte selvsagt automatiske oppdateringer men da begynte jeg å ane "ugler i mosen" på kvalitetssiden. Det tok som du sier en evighet å laste ned oppdateringer selv på en lynrask linje. I tillegg måtte jeg med forferdelse se at selve applikasjonene heller ikke tilsvarer sine Windows ekvivalenter. Ikonene ser ut som noe som er laget for treåringer og ikke en profesjonell applikasjon, og når jeg startet opp selve programmene så minnet det mer om en bastard av et wannabe OSX program enn den seriøse kontorpakken office fremstår som på Windows.

I sin nåværende "hverken fugl eller fisk" status gir jeg også tommelen ned for office på mac, og det er før jeg i det hele tatt har brukt produktet til noe som helst.
    Vi oppgraderte Office pakken til siste versjon på Windows 7 på jobben . Synes det var er bare et evig rot og noe av det minst produktive brukergrensesnittet jeg har sett på svært svært lenge. Håper og regner med at jeg kan justere det tilbake til normal visning.
    Office for Mac pakken av-installerte jeg på min Macer dagen de fikk Exchange støtte i sin egen programvare. Holder fint for mine enkle behov og har aldri savnet det.
    Siste versjon på Mac har jeg ikke sett, men er det en hybrid av Windows makkverket og dårlig OS X grensesnittet er det nok totalt grusomt.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    niels skrev:

Foretrekker Office 2011 på Mac faktisk. Men nå sammenligner jeg med Office 2007 da...

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.144
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    @digiman.. Var det oppgradering fra office 2007 eller 2003?
    Office 2010 er mye bedre og enklere enn 2007. Brukergrensesnittet er milevis i forskjell på 2003 kontra 2007/2010. Hva som oppleves enklest er en smakssak.

V

vredensgnag

Gjest
    65finger skrev:
    Apple Works er meget bra og billig. jeg kjøpte applikasjonene enkeltvis fra appstore for 140 kr per stk.
    Og om du kjøper dem via Application Store så installeres de automatisk på alle devices. Til min forbauselse har jeg nå Keynote og Pages på min iPhone, det ble lastet på plass i går. Uten at jeg skjønte hva som foregikk. Nice. Og dokumentjusteringer foretatt i iPhone speiles automatisk på andre devices og omvendt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    Og om du kjøper dem via Application Store så installeres de automatisk på alle devices. Til min forbauselse har jeg nå Keynote og Pages på min iPhone, det ble lastet på plass i går. Uten at jeg skjønte hva som foregikk. Nice.
    Kult, da må jeg sjekke iPaden

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.281
    Sted
    Trondheim
    Nå mente jeg ikke å gjøre dette til en "rakke ned på Office" tråd, jeg ville bare påpeke at MS gjør en elendig jobb med å programmere for Mac som en kommentar til at iTunes ikke fungerer spesielt bra på en PC. Det har nok med at de to systemene er veldig forskjellige under huden å gjøre.
    Selv bruker jeg kun Office når jeg må. iWork er mye bedre enn Office til vanlig bruk. Word har langt flere muligheter enn Pages, men de mulighetene har ikke jeg bruk for. Jeg bruker Bean når jeg skal skrive enkle tekster og Pages når jegbhar bruk for mer. Raskere, enklere, mer presist og mer elegant enn Word. Keynote er også langt bedre enn PowerPoint til mitt bruk.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.777
    Sted
    Phobos
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    Og om du kjøper dem via Application Store så installeres de automatisk på alle devices. Til min forbauselse har jeg nå Keynote og Pages på min iPhone, det ble lastet på plass i går. Uten at jeg skjønte hva som foregikk. Nice. Og dokumentjusteringer foretatt i iPhone speiles automatisk på andre devices og omvendt.
    Dersom iCloud funksjonaliteten fungerer slik de lover i praksis så er dette meget praktisk funksjonalitet, ikke bare apps, men alt det øvrige man også kan synce via iCloud. Regner selvfølgelig med at de tar totalt eierskap på alt du drar via iCloud, men dette er samme praksis som alle andre aktører også bedriver.

Jeg får dessverre ikke testet dette skikkelig selv siden jeg ikke har flere Apple-enheter per i dag. Det vanker muligens en iphone når jeg nå må anskaffe ny telefon, men den tid den sorg.

Forøvrig har appen FileBrowser gjort at iPaden faktisk kan brukes til noe nyttig også. Min samboer foretrekker f.eks ipad til å lese oppskriftene hun har lagret på filserveren i huset (Debian med Samba) fremfor den klumpete laptopen når hun herjer på kjøkkenet. Det er godt å slippe å måtte ha filer på selve ipaden.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.281
    Sted
    Trondheim
    iCloud er i utgangspunktet ikke en tjeneste der ting lagres. Det er en distribusjonstjeneste der ting du lager på en maskin automatisk blir "pushet" til de andre enhetene du har. Jeg regner med at det kryptes slik at Apple ikke har tilgang på de dataene du distribuerer med iCloud.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Jo. Du kan lagre hva du vil også. Mer eller mindre som dropbox, bare med innebygd støtte i OS med API og det hele som gjør det enkelt for programmer/spill/annet å støtte tjenesten. Inkludert er 5GB (apps, musikk, filmer og annet du har kjøpt teller ikke med). Over dette krever månedlige/årlige utgifter. Prisingen er mer eller mindre like dropbox, men der hvor fordelen til iCloud er tett integrering mot operativsystemet er likevel ulempen at dette krever iOS og OSX. Dropbox har støtte for Mac/Win/Linux.
    Jeg er klar over at du ikke nødvendigvis motsa noe av dette, men jeg ville bare presisere.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Er det "safe" å oppgradere til Lion nå? Hva anbefales, USB penn m clean install eller den late veien?

Mvh Tom

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.281
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ikke hatt noen problemer med Lion på noen av de maskinene jeg har installert det på (en Mac Pro, en MacBook Pro, 1 iMac og 2 Mac mini). Alle er blitt oppdatert fra Snow Leopard (ingen clean install) fra AppStore. Så basert på mine erfaringer ser jeg ingen problemer med å legge inn Lion.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takker otare!
    Jeg har to Appleid, en til kjøp i iTunes og en @me konto. Hvordan har dere gjort det med tanke på iCloud? Skulle ønske det var mulig å merge kontoer..
    Og en ting til, hvor mange maskiner kan jeg oppgradere på ett Lion kjøp?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.281
    Sted
    Trondheim
    Tror det er mulig med 5 (så mange maskiner du kan autorisere for en konto). Men det er ikke vanskelig å jukse - Oppdater på 5 maskiner, avautoriser en av de 5 maskinene og autoriser en ny og legg inn Lion på den nye osv... Det får bli opp til din egen samvittighet hvor mange du installerer. Apple er greie sånn - de stoler på kundene sine.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takk igjen!
    Trenger ikke jukse, har 3 maskiner men det er jo greit å slippe å kjøpe til alle..

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.144
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Endel tjenester etc. som de brukte sluttet å virke ordentlig. (airfoil bl.a.) De fleste problemene tilskrives wlan problematikk. Noe heng på divere applikasjoner var det også. Var kun macbook pro alle hadde. .. Dette var for 3 uker siden. Kanskje de siste oppdateringene har fikset noe. Andre jeg har snakket med likte rett og slett ikke de endringene generelt lion kom med. Dette tror jeg kun har med vane å gjøre. En annen kompis kjører en heftig ny macbook pro og bruker kun win7 på den. Funker fint det. Det har nok også med vane og utålmodighet å gjøre.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Er heller ikkje overbegeistra for Lion, då eg ikkje bruker Launchpad, Mission Control eller fullskjerm i noko særlig grad.
    Fraværet av Save as… er heller ikkje optimalt slik eg brukar maskina. Måtte og opp til 8 gb ram i den bærbare før den gikk like godt som med Snow Leopard — det kan tenkes det er innbilling, men eg er ganske sikker på at Lion er treigere med lite ram når ein jobber med 15-20 programmer samtidig. Eg trur Apple bygger opp mot ein ny måte å bruke PC på, som vi nok få sjå meir av til neste år. Trur eg. Kanskje.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.281
    Sted
    Trondheim
    Lion bruker RAM på en litt annen måte enn SL, så den liker nok mer hukommelse enn det SL gjorde. Jeg har 4GB i alle mine maskiner og har ikke møtt problemer. Jeg har ikke hatt noen nettverksproblemer på noen av mine maskiner.
    Jeg er nok ikke av dem som bruker mest esoterisk software, men jeg har ikke truffet på noen program som jeg bruker som har hatt problemer.

funbunny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Antall liker
    202
    Sted
    Ved Mjøsa
    Trenger etter det jeg skjønner å sette opp min mac-mini /iPad løsning med VNC for å kunne styre mini'n uten at TV'n står på i stua. Er det noen her som har erfaring med dette og som kan anbefale en VNC løsning/klient?

funbunny

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Oppgraderingen gikk helt fint (foreløpig ;)) Får bare håpe jeg ikke angrer, har vel ikke så mye valg dersom en ønsker å bruke iCloud etterhvert..

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.317
    Har bare møtt på ett problem etter siste oppdatering og overgang from MobileMe til iCloud, og det er at alle mine kalenderavtaler, enten jeg hadde lagret dem under MobileMe eller på maskinen, ble oppført under iCloud.

Dette hadde jo vært brillefint hadde det ikke vært for at jeg fortsatt bruker min gamle iPhone 3G som ikke har støtte for iCloud. Vel, hadde egentlig tenkt å vente på iPhone 5, men tenker jeg slår til på 4GS så snart jeg får fatt i en.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    funbunny skrev:
    Trenger etter det jeg skjønner å sette opp min mac-mini /iPad løsning med VNC for å kunne styre mini'n uten at TV'n står på i stua. Er det noen her som har erfaring med dette og som kan anbefale en VNC løsning/klient?

funbunny
    Jeg kjenner ikke iPad men det er fryktelig klønete av Apple om det ikke er Screen Sharing/Remote Desktop app til den, har du sjekket?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    funbunny skrev:

funbunny
    alle macer har innebygd screen sharing.
    iteleport, itap vnc eller Screens gjør susen.
    itap er billigst. iteleport er dyrest.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Tror pinadø jeg må reformatere tilbake til SL, maskinen ble mye tregere- spesiellt nettverksting :'(

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.281
    Sted
    Trondheim
    Det var rart. Alle mine maskiner har blitt raskere med Lion. Men Lion reindekserer all diskene dine for Spotlight og dette tar tid. Maskinen blir mye langsommere mens denne indekseringen foregår. Sjekk forstørrelsesglasset helt til høyre i menylinjen. Klikk på det og se om det ikke sier at maskinen holder på å indeksere diskene dine.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    funbunny skrev:
    ...håper ikke det blir med Apple som med Sonus Faber. Før og etter der er et trist kapittel...
    Derom strides vel "de lærde". Etter min mening er ikke alt som skjer med Sonus faber trist. Greit nok at de bruker litt mer "bling" på de nyeste kreasjonene sine, men at de har endret klangidealet littegranne trenger overhodet ikke være negativt. Sonus faber treffer nok et bredere publikum i dag, og selv setter jeg pris på at alt ikke er så "mørkt og karamellaktig" lenger, og at det er litt mer sprut i en Sf-høyttaler. Mange har jo påpekt at allerede ved den nye Guarneri Memento tok et skritt "videre" og den var det jo Serblin selv som stod for.

Endringer er en del av livet, og om Apple en dag kommer med noe som markedet ikke svelger like rått som de har gjort til nå, er det sikkert en del som vil si at "dette hadde aldri skjedd om Jobs hadde vært her". Fasiten er at det får vi aldri vite......

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn