Siden min late 2008 MB uni fikk en full kopp Statoil-kaffe over seg så har den vært litt rar. Disken virket ikke, så den bootet ikke. Jeg byttet disken til en WD Scorpio Black (750GB/7200rpm) og installerte sikkerhetskopi fra TC, dermed virket maskinen igjen. Merket godt at WD-disken var mer responsiv enn den gamle 5400rpm-disken ja! Litt mer sus når man legger øret helt inntil, men ingen vibrasjoner. Sikkert godt hjulpet av det geniale opphenget, og noen klatter sorbothane fra Audioquest.
Imidlertid; den driver og slår seg inn i dvale noen sekunder av gangen, med ujevne mellomrom. Kan virke fint hele dagen, for så å slå seg i dvale hvert minutt hele ettermiddagen. Eller omvendt. Holder seg i dvale noen sekunder. Rart.
Jeg kjørte Apple Hardware Test (utvidet) uten funn. Installerte alle tre operativsystemer jeg har (Leopard, Snow Leopard og Lion) men samme greia. Flere batterier og uten batteri gir samme resultat, og jeg tok ut disken og installerte OS på en ekstern 5400rpm-disk, men samme greia allikevel. Har ikke funnet ut av det ennå, bortsett fra at det ikke ser ut til å være en software-sak.
Uansett, da jeg ble møkk lei Windows-elendigheten med min 15" Dell XPS/W7 ila få dager i utlendighet, så løp jeg og kjøpte en ny MacBook Air 13" (i5 / 256GB) igår. Lett og fin. Rykter vil ha det til at det kanskje kommer en mye oppdatert MacBook Pro til våren, så jeg ville ikke kjøpe enda en slik nå. Venter til da. Nye Air er mye mer responsiv enn gamle Air, særlig 13" med 256GB er bra synes jeg. Men det er ingen MacBook Pro. Merker det. Den er liksom litt mer kantete, klønete og ikke så smooth og solid å holde og bruke. Men lett og fin, kjekk å ha med seg i bilen. Savner ikke diskdrev da DVD-deling fungerer veldig bra trådløst også til programinstallasjon, men det skulle gjerne vært ethernet! Men en kjekk og hendig ta-med-seg-computer. Kan nå bruke alle slags ladere fra alle slags MagSafe-produkter, så det er strøm å få overalt. Til og med i bilen, via HyperMac. Brukbar batterikapasitet også (se bilde).