Ludo
Hi-Fi freak
Jeg har vært så eplekjekk at jeg leverte tilbake iMAC 27" som jeg kjøpte på www.komplett.no - makan til data-med-krykker-og-rullestol har jeg aldri vært borti...
Funker fint. Streamet filmer fra serveren hjemme når jeg var vekke i julen. En kamerat var i Øst-europa for litt siden og streamet hjemmefra. Fungerer ikke mot Readynas (utenom Readynas Pro, den store) md HD filmer da Readynas ikke er kraftig nok til å transcode. Har du kraftig nok linje ut/inn så kan selvsagt streame nativt/remuxed fra Readynas opp til 1080p mot ipad2 og 720p mot ipad1 (og muligens 1080p kinoformat mot ipad1).bambadoo skrev:Plex appen til iphone/ipad er det sikkert mange som har erfaring med. Hvordan funker den?
Kan plex mediasenter konfigureres til å gjelde "ute på nettet" og ikke bare internt?
Plex har også en app til readynas.. Den virker veldig bra internt. (tester plex klienten til pc foreløpig) Klarer ikke "spole" i filmene og det er irriterende. Har ikke funnet noen løsning på det.
Selve streamingen fungerte sånn noenlunde greit (etter at jeg hadde fått justert kvaliteten opp), men alt annet var helt ræva synes nå jeg. Treg scanning og upålitelig grensesnitt på min iPad 2.bambadoo skrev:Plex appen til iphone/ipad er det sikkert mange som har erfaring med. Hvordan funker den?
Kan plex mediasenter konfigureres til å gjelde "ute på nettet" og ikke bare internt?
Plex har også en app til readynas.. Den virker veldig bra internt. (tester plex klienten til pc foreløpig) Klarer ikke "spole" i filmene og det er irriterende. Har ikke funnet noen løsning på det.
Du kan skippe med pil tastenebambadoo skrev:Ligger en liten linux distro i bunn av Netgear readynas (tror jeg) og å innstallere plex server direkte på den gikk som en lek
Men appen til iphone/ipad etc. koster noen kroner.. 35 for å være presis.
Klienten for pc er gratis og virker utmerket bortsett fra "skippe" med musa.. Det virker ikke
Da bør man med andre ord ikke hake av for å hente albumbilder automatisk under Valg/Generelt, forstår jeg det som.Dr Dong skrev:Hvis du ber iTunes om å hente albumbildene så blir de ikke satt inn i tag'en. Om du selv henter bildet på nettet - Discogs er en fin plass for slikt - og velger sangene (albumet), så er det bare å dra bildet til nederst i venstre hjørne av iTunesvinduet (sjekk at det står selected item der nede, og ikke now playing). Da legges bildet inn i tag'en, og blir med låten hvorenn den senere gårcharliefoxtrot skrev:Holder på med ripping av CDer gjennom iTunes nå. Noen spørsmål ifm det:
1. Må jeg gå inn og hente albumbilde i etterkant av hver ferdigrippet CD, eller kan jeg sette en innstilling slik at den gjør det i samme operasjonen som rippingen (alternativt markere hele biblioteket når jeg er ferdig med alt og foreta det da kanskje)?
2. Noen albumbilder klare ikke iTunes å hente/finne. Jeg prøvd en fremgangsmåte som går ut på å markere albumet det gjelder for, velge "vis info", google frem albumbildet, kopiere det og limet det inn bildeboksen under "vis info"-vinduet man har åpent i iTunes, men dette vil seg ikke. Hvordan får jeg det til?
(Du trenger altså ikke gå inn i vis infoboksen.)
Det er riktig som Vidar skriver, bare en litt annerledes måte å gjøre det på. (Enn ATV)Rockefoten skrev:Noen som vet om det går an å bruke en mac mini på samme måte som en apple tv 2 når det gjelder å streame film og tvserier fra apple sin butikk?
Jeg haker aldri av denne automatiske henting av albumbilder. Jeg foretrekker å ha bildene i tag'en på låtene.charliefoxtrot skrev:Da bør man med andre ord ikke hake av for å hente albumbilder automatisk under Valg/Generelt, forstår jeg det som.Dr Dong skrev:Hvis du ber iTunes om å hente albumbildene så blir de ikke satt inn i tag'en. Om du selv henter bildet på nettet - Discogs er en fin plass for slikt - og velger sangene (albumet), så er det bare å dra bildet til nederst i venstre hjørne av iTunesvinduet (sjekk at det står selected item der nede, og ikke now playing). Da legges bildet inn i tag'en, og blir med låten hvorenn den senere gårcharliefoxtrot skrev:Holder på med ripping av CDer gjennom iTunes nå. Noen spørsmål ifm det:
1. Må jeg gå inn og hente albumbilde i etterkant av hver ferdigrippet CD, eller kan jeg sette en innstilling slik at den gjør det i samme operasjonen som rippingen (alternativt markere hele biblioteket når jeg er ferdig med alt og foreta det da kanskje)?
2. Noen albumbilder klare ikke iTunes å hente/finne. Jeg prøvd en fremgangsmåte som går ut på å markere albumet det gjelder for, velge "vis info", google frem albumbildet, kopiere det og limet det inn bildeboksen under "vis info"-vinduet man har åpent i iTunes, men dette vil seg ikke. Hvordan får jeg det til?
(Du trenger altså ikke gå inn i vis infoboksen.)
Men når jeg forsøker den beskrevne fremgangsmåten din her, går iTunes imidlertid i full stå med badeballing og "iTunes svarer ikke" i Task Manager. Hm.
Ja/jaKW skrev:<Jeg haker aldri av denne automatiske henting av albumbilder. Jeg foretrekker å ha bildene i tag'en på låtene.> skrev Dong.
Nå har jeg nylig haket av nettopp den, siden den ikke var haket av :
Betyr dette
1: at du alltid legger inn coverbilder manuelt og
2: at det er den eneste måten bilder eventuelt blir med videre ved flytting til annet bibliotek.........jeg skjønner ikke helt dette her.
Mvh.KW
Har fått dette til nå, men det tar ganske lang tid fra du dumper bildet i "markert objekt" til det er lagt til tag på hver låt for et album. Tipper ca. 15-17 sekunder for hver låt.Dr Dong skrev:Ja/jaKW skrev:<Jeg haker aldri av denne automatiske henting av albumbilder. Jeg foretrekker å ha bildene i tag'en på låtene.> skrev Dong.
Nå har jeg nylig haket av nettopp den, siden den ikke var haket av :
Betyr dette
1: at du alltid legger inn coverbilder manuelt og
2: at det er den eneste måten bilder eventuelt blir med videre ved flytting til annet bibliotek.........jeg skjønner ikke helt dette her.
Mvh.KW
Det hørtes ut som lang tid. Men det går ikke på en «instant».charliefoxtrot skrev:Har fått dette til nå, men det tar ganske lang tid fra du dumper bildet i "markert objekt" til det er lagt til tag på hver låt for et album. Tipper ca. 15-17 sekunder for hver låt.
Og: Hvordan får du forsikret deg om at du får riktig dimensjon på bildet? Tok f.eks dette bildet fra Discogs og dro det over, men det ble seende litt avlangt/smalt og corny ut i "makert objekt".
Nå er det en stund siden jeg hadde min US konto over min Mac Mini operativ men jeg leide og streamet film igjennom iTunes da, hvordan det gjøres idag er jeg noe usikker på.Rockefoten skrev:Vidar og johnnygrandis...
dere svarte:
"Se på App Store eller iTunes Store via Mini om du finner det materialet du leter etter? Så vidt jeg vet så er det ingenting ATV kan gjøre som Mini ikke kan gjøre, men har ikke sjekket filmutvalget."
og det er nok riktig..
Men hva med streaming? Må jeg laste ned, eller kan jeg streame?
Hei da tester jeg noe mer. Transcoding med plex fungerer utmerket på 1080p. Med air video blir det hakking etc. til og med på 720p..marsboer skrev:Selve streamingen fungerte sånn noenlunde greit (etter at jeg hadde fått justert kvaliteten opp), men alt annet var helt ræva synes nå jeg. Treg scanning og upålitelig grensesnitt på min iPad 2.bambadoo skrev:Plex appen til iphone/ipad er det sikkert mange som har erfaring med. Hvordan funker den?
Det ryktes at det at jeg kjørte plex server på windows 7 var problemet, men jeg fikk så dårlig inntrykk av løsningen at jeg ikke ønsket å gå videre med den.
Hvis jeg får ånden over meg skal jeg sette den opp på Linux en dag.
Sjekk filbanen for hvor du legger innholdet, og hvordan du har satt opp din NAS (som jeg regner med at du bruker).charliefoxtrot skrev:Sliter fortsatt med responstider ved manuell innleggelse av coverbilder iTunes.
Fremgangsmåten min:
1. Påser at det ikke er haket av for å hente albumbilder automatisk under valg/generelt
2. Markerer samtlige låter som skal ha det samme albumcoveret
3. Søker frem det aktuelt coverbilde på nettet (Discogs)
4. Åpner bildet i faktisk størrelse
5. Drar bildet ned på skrivebordet, slik at det lagres der.
6. Drar så bildet fra skrivebordet inn i vinduet "Markerte objekter" nederst til
venstre i iTunes (som illustrert av Dr Dong på s. 160).
Forventet resultat:
Bildet skal legges til taggene for de markerte låtene på under 20 sekunder, etter det jeg har blitt fortalt.
Faktisk resultat:
iTunes går i badeball i ca. et minutt, for så å avløses av en progressbar for operasjonen som tar opp til et helt kvarter å gjøre seg ferdig!
Warum?
Opplysninger fra meg.charliefoxtrot skrev:Forventet resultat:
Bildet skal legges til taggene for de markerte låtene på under 20 sekunder, etter det jeg har blitt fortalt.
Det jeg mener å huske jeg fikk problemer med, dvs Beach Ball, var når jeg skulle legge inn cover og info. Tok evigheter, inntil jeg sjekket filbanen og stilte inn ReadyNAS rett.Dr Dong skrev:Opplysninger fra meg.charliefoxtrot skrev:Forventet resultat:
La i dag inn fem cover på den måten. Gikk helt greit. Så dette forstår ikke jeg heller noe av.
Nå er biblioteket mitt på en HD via FW og charliefoxtrot kjører trådløst, men det forklarer ikke dette.
Tillegg:
Vreden er kanskje inne på noe her. Men det rimer vel ikke helt med at rippingen til det samme biblioteket på NASen går helt greit?