Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Styring av kilder og avspilling gjør du fra iPad, men det er best om du har fast forbindelse fra Mac mini til en kvalitets-DAC, slik at du kan overføre høyoppløsningsfiler uten at de nedsamples for å sendes via WiFi.

    Vis vedlegget 177687
    Hei, kan du utdype dette? Trodde ikke d var noe problem å avspille hd flac over wi-fi?
    Det er ikke noe problem å,sende en datafil over WiFi til, f.eks., en Mac Mini.
    Men om man f.eks. kjører videre via en Airport Express til anlegget, så nedsamples oppløsningen på filen for å kunne overføres til AE.

    Om du derimot har en fast tilkobling mellom Mac Mini og din høyoppløsningskapable DAC, og denne igjen er tilkoblet anlegget, så unngår du denne AE flaskehalsen.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Styring av kilder og avspilling gjør du fra iPad, men det er best om du har fast forbindelse fra Mac mini til en kvalitets-DAC, slik at du kan overføre høyoppløsningsfiler uten at de nedsamples for å sendes via WiFi.

    Vis vedlegget 177687
    Hei, kan du utdype dette? Trodde ikke d var noe problem å avspille hd flac over wi-fi?
    Det er ikke noe problem å,sende en datafil over WiFi til, f.eks., en Mac Mini.
    Men om man f.eks. kjører videre via en Airport Express til anlegget, så nedsamples oppløsningen på filen for å kunne overføres til AE.

    Om du derimot har en fast tilkobling mellom Mac Mini og din høyoppløsningskapable DAC, og denne igjen er tilkoblet anlegget, så unngår du denne AE flaskehalsen.
    Jeg streamer musikken fra en imac over wi-fi til en logitech transporter og er så vidt jeg forstår da i trygt farvann:)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Styring av kilder og avspilling gjør du fra iPad, men det er best om du har fast forbindelse fra Mac mini til en kvalitets-DAC, slik at du kan overføre høyoppløsningsfiler uten at de nedsamples for å sendes via WiFi.

    Vis vedlegget 177687
    Hei, kan du utdype dette? Trodde ikke d var noe problem å avspille hd flac over wi-fi?
    Det er ikke noe problem å,sende en datafil over WiFi til, f.eks., en Mac Mini.
    Men om man f.eks. kjører videre via en Airport Express til anlegget, så nedsamples oppløsningen på filen for å kunne overføres til AE.

    Om du derimot har en fast tilkobling mellom Mac Mini og din høyoppløsningskapable DAC, og denne igjen er tilkoblet anlegget, så unngår du denne AE flaskehalsen.
    Jeg streamer musikken fra en imac over wi-fi til en logitech transporter og er så vidt jeg forstår da i trygt farvann:)
    Det burde du være - konverteringen skjer da i Transporteren.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Men om man f.eks. kjører videre via en Airport Express til anlegget, så nedsamples oppløsningen på filen for å kunne overføres til AE.
    Hvor nedsamples filen mener du?
    Etter det jeg vet gjør ikke AE noe med audio, den er bit perfect.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Da missforstod jeg. Jeg spiller fra Spotify, og filene fra Spotify har vel noe DRM siden de slutter å fungere om du ikke har vært online på 30 dager.
    Har du satt på "Availeble offline" på Spotify? Fungerer greit på min Iphone.

    ####Jepp, er offline. Spiller du spotify på bilstereonen din fra iphone ? Eller fra itunes ?


    Edit: Ser det er noe problemer med denne: Spotify will not work on ipod touch 2g - The Spotify Community

    ###Det er kommet en app fra spotify for bla gen2 ipoder.

    [
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Men om man f.eks. kjører videre via en Airport Express til anlegget, så nedsamples oppløsningen på filen for å kunne overføres til AE.
    Hvor nedsamples filen mener du?
    Etter det jeg vet gjør ikke AE noe med audio, den er bit perfect.
    Vi snakker om høyoppløsningsfiler som sendes videre via WiFi/AE til et anlegg. Starter du med Redbook får du også sendt 16/44.1; men starter du med oppløsninger som er høyere, så nedsamples disse til 16/44.1



    • [*=left]16 bit / 44.1 kHz music -> Bit Perfect
      [*=left]16 bit / 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz -> Not Bit Perfect but does play through the AE at 16/44.1.
      [*=left]24 bit / 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz -> Not Bit Perfect but does play through the AE at 16/44.1.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.087
    Jeg har nå fått koblet min i pad, i phone, og nye MBP til anlegget via Airport Express og det funker veldig bra.
    Men ikke på youtube som jeg ofte ser på. Veldig mye gøy å se der og sitte time etter time, selv om jeg egentlig ikke har tid.
    Lyden blir forsinket og stemmer ikke med munnen til vokalisten, men det er vel normalt og forståelig vil jeg tro, eller er det noe å gjøre med det.? Kan gå ned i kvalitet men det hjelper ikke.
    Har bestilt ny TV, LG nano 55" for å se Youtube der men det var 2-3 mnd. ventetid på denne TV.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Styring av kilder og avspilling gjør du fra iPad, men det er best om du har fast forbindelse fra Mac mini til en kvalitets-DAC, slik at du kan overføre høyoppløsningsfiler uten at de nedsamples for å sendes via WiFi.

    Vis vedlegget 177687
    Hei, kan du utdype dette? Trodde ikke d var noe problem å avspille hd flac over wi-fi?
    Det er ikke noe problem å,sende en datafil over WiFi til, f.eks., en Mac Mini.
    Men om man f.eks. kjører videre via en Airport Express til anlegget, så nedsamples oppløsningen på filen for å kunne overføres til AE.

    Om du derimot har en fast tilkobling mellom Mac Mini og din høyoppløsningskapable DAC, og denne igjen er tilkoblet anlegget, så unngår du denne AE flaskehalsen.
    Jeg har firewirekabel fra min macmini til Weissdac.
    Pr. idag musikken lagret på iMac.
    Bruker iMac med skjermdeling for å styre macmini, og må også importere biblioteket fra iMac til macmini.

    Dette går greit, men å bruke PureMusic (da på macmini) sammen med dette importete biblioteket får jeg ikke til å funke.
    De Highrezskivene jeg har har jeg derfor lagt inn på HD på macmini (i tillegg) og da funker PM sammen med iTunes (siste versjon av begge)

    Når jeg prøver PM med musikk fra iMac (sin HD) så får jeg opp "waiting for media" og iTunes blir grået (blassere) og virker til å gå i stå.

    Det går forsåvidt greit å gjøre det på den måten det funker, men kunne vært greit å slippe og skifte mellom PM/iTunes (for Highrez) og kun iTunes (resten) som jeg nå må gjøre.

    Mvh.KW
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Heisann, har to spørsmål til dere som kan mer om apple-produkter enn meg:

    1. Er det mulig å bruke mac mini som erstatter for airport express? Må jeg bruke mac mini med min bærbære som "fjernskjerm", eller kan jeg streame lyd direkte fra min bærbare til mac mini?

    2. Er det noen forskjell på den nye og gamle versjonen av airport express?
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    1: Det er fult mulig, vertfall fungerte det perfekt sist eg besøkte min venn med Mac Mini (iPhone / iPad 3 til Mac Mini). Han har ein Airport Express på badet som også var eit val i lista.

    2: Etter kva eg veit så er forskjellen den at den nye (A1264) støttar N-nettverk, det gjer ikkje den gamle (A1084/A1088).
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Heisann, har to spørsmål til dere som kan mer om apple-produkter enn meg:

    1. Er det mulig å bruke mac mini som erstatter for airport express? Må jeg bruke mac mini med min bærbære som "fjernskjerm", eller kan jeg streame lyd direkte fra min bærbare til mac mini?

    2. Er det noen forskjell på den nye og gamle versjonen av airport express?
    1. Du må i såfall installere programmet Airserver:

    AirServer - The game console for Mac/PC has arrived

    Du kan ikke streame fra fra verken en bærbar eller en iDings til en annen mac. Jeg bruker dette og det fungerer fint, både på lyd og bilde.
     

    lnjk

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    8
    Antall liker
    2
    Skulle så gjerne spillt nettradio over noe annet enn en høyttalerene i iMac, iPad eller TVen.
    Hvis jeg kjøper f eks Onkyo A-9050 (den har DAC) og bruker optisk utgang i Apple TV mot Onkyo,
    kan jeg da spille nettradio/musikk jeg har på padda?
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Ser mac mini nå kommer med OS X server og to 1 terra byte hardisker innstalert

    rimelig dyr men ville dette være den optimale spilleren for musikk,da bare koble på en hd for back up ?

    Noen tanker rundt denne ?

    Prøver og få på den på beste måten og sette opp en musikk server med back up ved anlegget


    [h=2][/h]
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Er det mulig å dele internett-tilgang trådløst fra en kablet AppleTV?
     
    N

    nb

    Gjest
    Nei. Hvordan skulle det foregå?
    Ved at den kablete maskinen står for nettilgangen og klienter kan koble seg til den via det trådløse nettet på samme Mac? Ser ingen grunn til at det ikke skulle kunne gå - jeg kan jo koble til internett trådløst via min iPhone og klarer ikke helt se den prinsipielle forskjellen. Det er vel funksjonalitet for deling av nettilgang i OSX regner jeg med?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jeg skal bruke den i frankrike hvor jeg har netttilgang og for tiden ikke trådløs ruter. Brukte en macbook før jul som ruter noe som fungerte veldig bra. med en Appletv håper jeg å slippe ruter samtidig som jeg kan benytte meg av Atv´s muligheter. Jeg vet at jeg kan kjøpe en ruter men håper å slippe
     
    N

    nb

    Gjest
    Om du bor i Oslo kan du få låne en Router, jeg er opptil flere jeg ikke bruker.

    Men det burde jo gå uten.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Takker for tilbudet nb, men er fasinert av å slippe mest mulig bokser i stua. Funket overraskende bra med laptopen som ruter sist jeg var i Nice.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Nei. Hvordan skulle det foregå?
    Ved at den kablete maskinen står for nettilgangen og klienter kan koble seg til den via det trådløse nettet på samme Mac?
    Ja det er jo ofte en løsning.

    Ser ingen grunn til at det ikke skulle kunne gå - jeg kan jo koble til internett trådløst via min iPhone og klarer ikke helt se den prinsipielle forskjellen.
    Nei, ingen annen grunn enn at ATV ikke har denne funksjonaliteten, iallfall ikke slått på.

    Det er vel funksjonalitet for deling av nettilgang i OSX regner jeg med?
    Jada, også i iOS som Apple TV kjører, men den er altså ikke aktivert.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Takker for tilbudet nb, men er fasinert av å slippe mest mulig bokser i stua. Funket overraskende bra med laptopen som ruter sist jeg var i Nice.
    En Airport Express gjør vel nytten selv om det er enda en boks? Forrige generasjon er samme størrelse som en vanlig Apple PSU, ikke store greiene å dra med på reise.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Hei!

    Jeg har nå en Time capsule koblet til modem i sikringsskapet mitt inne i huset.Jeg har hjemmekino på garasjen hvor jeg har apple tv og forsterker med airplay bla.

    Signalet på Apple tv på garasjen er 3av5 mens i pad og iphone ikke har stort med signal her oppe.. Dette er litt dumt da jeg ikke kan benytte meg fullt ut av airplay via ipad f.eks..

    Jeg er relativt nyfrelst hva gjelder Eple produkter, men er det slik at en Airport express vil kunne forsterke signalene på garasjeloftet?
    Og hvordan skjer tilkobling til f. eks Expressen,må dette være kablet eller vil denne fungere som en trådløs forsterker?
    Håper noen tar seg til å svare!

    MVH Johan :)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Ingen som vet eller har noen tanker om ovennevnte spørsmål?!
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Google er fantastisk!

    [h=3]Utvid rekkevidden for et eksisterende Wi-Fi-nettverk.[/h]Hvis du allerede har et trådløst nettverk hjemme og ønsker å utvide nettverkets rekkevidde, er AirPort Express svaret. Du plasserer bare AirPort Express-enheten innenfor rekkevidden til hovedbasestasjonen – enten en AirPort Extreme-basestasjon, Time Capsule-enhet eller en annen AirPort Express-enhet – og i nærheten av området der du vil ha trådløs forbindelse. Start den brukervennlige appen AirPort-verktøy på iOS-enheten eller Mac-en, og du er bare minutter fra langtrekkende Wi-Fi-nytelse.

    https://www.apple.com/no/airportexpress/
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Jeg har nå en Time capsule koblet til modem i sikringsskapet mitt inne i huset.Jeg har hjemmekino på garasjen hvor jeg har apple tv og forsterker med airplay bla.

    Signalet på Apple tv på garasjen er 3av5 mens i pad og iphone ikke har stort med signal her oppe.. Dette er litt dumt da jeg ikke kan benytte meg fullt ut av airplay via ipad f.eks..

    Jeg er relativt nyfrelst hva gjelder Eple produkter, men er det slik at en Airport express vil kunne forsterke signalene på garasjeloftet?
    Og hvordan skjer tilkobling til f. eks Expressen,må dette være kablet eller vil denne fungere som en trådløs forsterker?
    Håper noen tar seg til å svare!

    MVH Johan :)
    Vil tro det går knirkefritt,har selv AE,fikk ikke til dette men har ikke Apple-router inni huset(blir det neste).AE søkte etter Apple-enheter og fant selvsagt ingen,da gikk det ikke her.(Så den e koblet kablet fra router i hovedhuset.)Men du har jo det så da går det nok uten problem.AE e den beste data-dingsen æ har hatt,har stått på siden den ble satt opp,ingen "heng" elller krasj som ALLE andre data-dingser æ har hatt:p PS,du får spørsmål under installasjon om hvordan du vil ha den satt opp så det e enkelt:)

    mvh filip
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Hei!

    Jeg har nå en Time capsule koblet til modem i sikringsskapet mitt inne i huset.Jeg har hjemmekino på garasjen hvor jeg har apple tv og forsterker med airplay bla.

    Signalet på Apple tv på garasjen er 3av5 mens i pad og iphone ikke har stort med signal her oppe.. Dette er litt dumt da jeg ikke kan benytte meg fullt ut av airplay via ipad f.eks..

    Jeg er relativt nyfrelst hva gjelder Eple produkter, men er det slik at en Airport express vil kunne forsterke signalene på garasjeloftet?
    Og hvordan skjer tilkobling til f. eks Expressen,må dette være kablet eller vil denne fungere som en trådløs forsterker?
    Håper noen tar seg til å svare!

    MVH Johan :)
    Vil tro det går knirkefritt,har selv AE,fikk ikke til dette men har ikke Apple-router inni huset(blir det neste).AE søkte etter Apple-enheter og fant selvsagt ingen,da gikk det ikke her.(Så den e koblet kablet fra router i hovedhuset.)Men du har jo det så da går det nok uten problem.AE e den beste data-dingsen æ har hatt,har stått på siden den ble satt opp,ingen "heng" elller krasj som ALLE andre data-dingser æ har hatt:p PS,du får spørsmål under installasjon om hvordan du vil ha den satt opp så det e enkelt:)

    mvh filip
    Tusen takk for svar Filip!

    Da later det nok til at det blir en slik en!

    Ville du hatt den inni huset den og da eller på garasjen iom at apple tv har 3av5 i signal der?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Google er fantastisk!

    Utvid rekkevidden for et eksisterende Wi-Fi-nettverk.

    Hvis du allerede har et trådløst nettverk hjemme og ønsker å utvide nettverkets rekkevidde, er AirPort Express svaret. Du plasserer bare AirPort Express-enheten innenfor rekkevidden til hovedbasestasjonen – enten en AirPort Extreme-basestasjon, Time Capsule-enhet eller en annen AirPort Express-enhet – og i nærheten av området der du vil ha trådløs forbindelse. Start den brukervennlige appen AirPort-verktøy på iOS-enheten eller Mac-en, og du er bare minutter fra langtrekkende Wi-Fi-nytelse.

    https://www.apple.com/no/airportexpress/

    Er selv flink å anbefale Google. Men til mitt spørsmål blir jeg ikke klok på om AE bør plasseres inni huset eller på garasjen!

    En annen ting er at jeg har en Zyxel, nettverk på strøm til receiver der oppe. Kan jeg bruke denne til AE?( siden den har en inn gang og en utgang?..) utgang til receiver og fortsatt bruke trådløse signaler til pad og phone?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    2.677
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    iTunes filer på share eller delt resurss?

    Har nå kommet et godt stykke på vei med å rippe i lossless, med iTunes oppsatt med at "library" ligger på netverkstasjon. MEN var dette lurt. Hadde det vært bedre å benytte iTunes server funksjonaliteten på NAS'n og ta den via "delt resurss"... Vet ikke om det går ann å rippe TIL en delt resurss faktisk..
     

    SaanAvSalve

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    Hadde i utgangspunktet tenkt å strømme musikk fra min macbook til AE, men nå ser jeg at det er mulig å få en eldre utgave av Mac Mini til rundt en tusenlapp. Med Mini har jeg mulighet til å slippe å sende musikken trådløst hvis jeg styrer den fra Macbooken. Imidlertid mistenker jeg at dette til hverdags blir for tungvint, og at jeg derfor komme til å bruke Airserver. Har dere tro på at det vil bli merkbart bedre lyd ved å fjernstyre Mini kontra å strømme via AE? Og er det for tungvint å fjernstyre Minien fra min macbook i dagliglivet?

    Lyden skal forøvrig sannsynligvis gå inn i en Audiolab M-dac.
     

    Tommy-

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    94
    Antall liker
    3
    Sted
    Risør
    Noen som kan svare meg på dette? Kjøpte Mac mini igår,og når jeg bruker den på tven så etter en stund "henger" bildet seg og får pastell farger på skjermen.
    Når jeg tar ut og inn hdmi kabelen er alt ok igjen for en liten stund. Er det jeg som ikke har stilt inn tven riktig?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    ^

    Hvis du har all musikken i iTunes, så bruker du bare appen Remote på din iDings (hvis du har dette). Det å fjernstyre MacMini via skjermdeling er noe jeg gjør innimellom, men da for å styre Spotify Premium på MacMinien. Skjermdeling på OSX er kjapt og stabilt. Hvis du allerede er vant med å styre musikken via smarttelefonen, så blir nok skjermdeling opplevd som mer tungvint.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Hei kjære eplevenner!

    Har anskaffet en MacBook Pro. Forsøker å laste ned appen til styring av Sonos. Når jeg går inn på Appstore direkte fra ikonet på macen og søker etter Sonos, finner den ingen ting. Finner appen via iTunes og får lastet den ned. Nå finner jeg den ikke igjen på macen!

    Det er flere apper som ikke finnes ved søk når jeg går inn via Appstoreikonet, men som jeg finner via iTunes og som etter nedlasting via iTunes jeg ikke finner igjen. Apper som er tilgjengelig når jeg går inn i Appstore via ikonet på macen og laster ned direkte, finner jeg igjen i Launchpad.

    Dette er min første mac siden jeg debuterte for 30 år siden. Jeg mangler derfor basic kunnskap om mac. Ble dessverre tvunget over til pc-verdenen, men med iPhoner og iPader i flertall, tenkte jeg at en mac kunne passe nå. Er derfor en novise og trenger litt hjelp.

    Ser fram til gode råd.

    Mvh Olav E.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.096
    Antall liker
    10.003
    Sted
    Trondheim
    Hvis du laster det ned via iTunes, er det iPhone eller iPad apps, ikke apps til Macen. Du må installere dem på en iPad/iPhone for å bruke dem.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Appstore er apps for Mac, iTunes er apps for iPhone/Pad/Touch osv.
    Når du laster ned app i iTunes på Mac-en må du synce iDingsen din med iTunes for å få den overført.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn