Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Jeg skal på ingen måte skryte på meg å ha mye erfaring med slike mystiske PC-greier og magisk programvare, men jeg skjønner ikke helt hvordan automatisk oppdatering av programvaren på noe vis kan være avhengig av mitt kompetansenivå, når min input faktisk ikke er involvert utover å godta at programvaren skal oppdatere seg.
    Nå har det nok oppstått en misforståelse: Jeg snakket om problematikk i tilknytning til sammenslåing av låter til ett album i iTunes, siden dette hadde blitt diskutert i en rekke tidligere innlegg. Jeg ser imidlertid nå at Man sannsynligvis responderte til innlegget fra Marsboer, som kritiserte stabiliteten til iTunes. Det var altså ikke den konteksten jeg hadde i tankene da jeg skrev at "Problemene som er blitt nevnt her er ikke unike for Windows-versjonen". Håper dette oppklarer misforståelsen :)

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Audiophile skrev:
    ....... og de glemmer ofte at en high-end smartphone er en del av et større økosystem. Her synes jeg Apple fremdeles ligger langt foran konkurrentene.

Et av problemene med Android-plattformen, ihvertfall slik jeg ser det, er fragmentering i forhold til maskinvare og programvare. Jeg har også inntrykk av at siden Android-brukere ofte ikke er like villige til å betale for apps, så bidrar dette til lavere kvalitet på app'ene generelt sett.
    Hvis du bruker alle mulighetene i Google så vil jeg si at en S2 er en langt bedre integrert løsning enn iPhone. Skal du ha noe tilsvarende på iPhone må du vel betale en årlig avgift til Apple. Det eneste som mangler fra Google er en notatapplikasjon. Her må du bruke feks SimpleNote. Du har egentlig det samme problemet på iPhone.

Alle apps jeg har på iPhone er også tilgjengelige i Android versjon.

charliefoxtrot

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Antall liker
    62
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Komprimerer AirTunes?

Jeg mener å ha oppdaget noe: et tilsynelatende bedret lydbilde ved kablet musikkavspilling fra min Macbook til DAC ift. trådløst via AirPort Express med optisk til DAC.

Hvordan kan det ha seg? Det må i så fall ha med den trådløse overføringen. Ikke i det at den er trådløs i seg selv, men det at den går over Apples proprietære protokoll AirPlay til AirPort Expess. At den ikke overfører bit for bit, slik den er, men komprimerer og/eller på andre måter endrer signalet. Jeg vet ikke, men noe skjer. Og det noe er hørbart.

I så fall, er det kritikkverdig eller noe man må regne med tanke på hvor komisk billig AirPort Express er?

Har dette vært oppe til drøfting her før, beklager jeg. Har ikke orket å tråle gjennom alle sidene.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Airport Express gir bit perfect ut.
    Om signalet komprimeres er det iallfall lossless og kanskje dekomprimeringen medfører noen biefekter? Ikke vet jeg, jeg bruker Airtunes og Airfoil mot APx uten å miste nattesøvnen :)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Nettverket? Neppe. TCP har meget robust feilkorrigering. Det som blir sendt == det som mottas.
    Om det er problemer med nettverket er det lett hørbart da det vil bli dropouts eller "hakkete" lyd.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Mener å ha lest at optisk fra AirPort express ikke er så bra, tror det dreide seg om jitter. Ikke heng meg, husker ikke hvor jeg så det..

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    ayaboh skrev:
    Hvis du bruker alle mulighetene i Google så vil jeg si at en S2 er en langt bedre integrert løsning enn iPhone.
    Ja, naturligvis finnes det eksempler på bra apps av høy kvalitet til Android, jeg tenker generelt sett. Nå er det kanskje heller ikke så veldig rart at Google er bedre integrert med S2, da denne er basert på Android (som Google eier).

Det eneste som mangler fra Google er en notatapplikasjon. Her må du bruke feks SimpleNote. Du har egentlig det samme problemet på iPhone.
    Jeg bruker ikke Google apps på min iPhone eller iPad (bortsett fra YouTube, dersom du regner det som en Google-app). For notater bruker jeg Evernote.

Har forøvrig hatt problemer med å få kontakt med forumet idag. Det virker som om det har vært nede (igjen).

U

utgatt60135

Gjest

Det dukker stadig opp frustrasjoner angående iTunes.

Jeg vil selvfølgelig ha info om artister i klassiske verk, men ikke ha dem blant rockeartister osv. ??? ??? ??? ???

Tenkte ikke på det før jeg så de dje... lange listene under artister på IPhone.

Hva gjør jeg? Er det noen måte å unngå dette på?

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg har til nå lagt artistene (utøvere og orkester) til albumartist og brukt artist til komponist. Der et vel egentlig feil, men hvor skal jeg ellers legge artistnavnene? Hvis jeg legger de til album så blir det så langt at det ikke vises i remote app´en.

Går jo an å sortere med artist slik at utøverne kommer på samme linje som komponisten, men da står det jo ikke komponist før man trykker videre. Slett ikke ideelt.

V

vredensgnag

Gjest
    Kan du ikke lese gjennom hjelp-funksjonen eller tips på nettet sider? Du sparer deg en mengde frustrasjoner, får svar og løsninger på alt du lurer på og kan lytte til musikk.

Å sette sammen IKEA-møbler i mørket er også vanskelig, har jeg hørt.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Kan du ikke lese gjennom hjelp-funksjonen eller tips på nettet sider? Du sparer deg en mengde frustrasjoner, får svar og løsninger på alt du lurer på og kan lytte til musikk.
    Hadde bare vært så enkelt :-\. Har selvfølgelig gjort det uten å finnne noe nyttig. hjelp funksjonen viser bare opplagte ting, ikke utfordringer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Jeg pleier å legge artist i kommentarfeltet. Da blir det synlig og søkbart i iTunes. Hvordan det fungerer på iPhone vet jeg ikke.
    En alternativ løsning kan vel være å legge alle artistene inn i artist-feltet, bruke albumartist til hovedartisten, og ha komponisten i komponistfeltet?

V

vredensgnag

Gjest
    Men det er da ikke gjort noen hemmelighet av at man har følgende valgmulighet:

Remote på iPhone

Mer ...

Sjangre (velg den med gitar)

Classical

Nå har du klassiske artister. Skulle du ha lyst til å lytte til en annen kategori, f.eks. Jazz, så går du tilbake et trinn og velger Jazz, og nå får du opp artistene under denne.

Og alt står selvsagt i Hjelp. iTunes er supervilt utbyggbart og modifisérbart, og det finnes et mylder av ulike bruksmuligheter. Veldig mange av disse er innebygd, og er et resultat av at titalls millioner brukere jevnlig anvender det, og kommer med forslag til forbedringer. Noen tusen av disse brukerne utvikler slike forbedringer, og legger dem ut på nett - Apple følger med på hvilke som er populære, og bygger dem inn i programmet.

iTunes styres også av Apple-Scripts, og skulle du ønske en spesialfunksjon kan du nesten være sikker på at Dougs Apple Scripts har denne (han får bidrag fra hele verden). Skulle ditt hyperspesialultrasærebehov ikke være dekket av Doug, så tar det maks et par timer å lage sitt eget script.
    http://dougscripts.com/itunes/

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Men det er da ikke gjort noen hemmelighet av at man har følgende valgmulighet:

Remote på iPhone

Mer ...

Sjangre (velg den med gitar)

Classical

Nå har du klassiske artister. Skulle du ha lyst til å lytte til en annen kategori, f.eks. Jazz, så går du tilbake et trinn og velger Jazz, og nå får du opp artistene under denne.
    Vel, jeg synes det virker mer naturlig og enklere å gå rett på artister i stedet for via sjangre. Selvfølgelig har jeg sett den, er da ikke blind ;).

Skulle bare ønske jeg kunne finne en mulighet for å velge selv hvor de skal sorteres og på hvilken måte. Er jo endel muligheter, men ser ikke ideelt ut om det da er noe jeg ikke har skjønt/oppdaget. Det sentrale her er å få en logisk og ennkel oppbygging via remote som vil ble standard avspilling. Selve remote´n har jo ingen som helst valgmuligheter annet enn at den følger iTunes så langt den kan.

V

vredensgnag

Gjest
    Bruker du søkfunksjonen? Jeg bruker så og si utelukkende den når jeg skal ha opp musikk, så det er sikkert derfor jeg ikke har funnet stort å irritere meg over.

U

utgatt60135

Gjest
    otare skrev:
    Jeg pleier å legge artist i kommentarfeltet. Da blir det synlig og søkbart i iTunes. Hvordan det fungerer på iPhone vet jeg ikke.
    En alternativ løsning kan vel være å legge alle artistene inn i artist-feltet, bruke albumartist til hovedartisten, og ha komponisten i komponistfeltet?
    Ok, skal prøve det. Takk :). Kjekt å spørre her siden jeg trodde det ville vært noen som har utforsket, prøvd og feilet fra før slik at jeg kanskje slipper litt frustrasjon selv ;).

V

vredensgnag

Gjest
    Lyngen skrev:
    otare skrev:
    Ok, skal prøve det. Takk :). Kjekt å spørre her siden jeg trodde det ville vært noen som har utforsket, prøvd og feilet fra før slik at jeg kanskje slipper litt frustrasjon selv ;).
    ;)

Man løser mye ved å bruke mulighetene i Epletast-I på valgte verk. Da kan man gå inn og supplere artistnavn, skrive inn kommentarer, velge helt rett cover, osv - og også underlette søksfunksjoner. Ofte setter databasene feil sjanger på musikk, etter min erfaring, så det er greit å rette slikt også.

Ellers vil jeg sterkt anbefale en kikk på Dougs AppleScripts for iTunes, linket til over. Hundrevis av nyttige scripts, til bruk under innlegging og avspilling av musikk. Mange av dem er utviklet for å hjelpe audiofile, musikere, o.a. best mulig.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg bruker nå denne for å utforske:

Jeg vil helst da ikke ha Vengerov sammen med The Vibrators, men å kunne finne den under Prokofiev og Shostakovich. Og jeg må kunne fint se at det er nettopp den platen i remote.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Da kan man gå inn og supplere artistnavn, skrive inn kommentarer, velge helt rett cover, osv - og også underlette søksfunksjoner. Ofte setter databasene feil sjanger på musikk, etter min erfaring, så det er greit å rette slikt også.
    Det er nettopp disse som skaper litt frustrasjon. På rock går det stort sett knirkefritt, men med klassisk musikk ble det knotete. Noen ganger så vil ikke infoen legge seg heller. Når jeg sjekker etter ok så er ikke infoen registrert. Hva innebærer avhukingene egentlig?

Ellers vil jeg sterkt anbefale en kikk på Dougs AppleScripts for iTunes, linket til over. Hundrevis av nyttige scripts, til bruk under innlegging og avspilling av musikk. Mange av dem er utviklet for å hjelpe audiofile, musikere, o.a. best mulig.
    Aha .. Takk for tips!

U

utgatt60135

Gjest
    otare skrev:
    I remote er det kun mulig å se artist og album.

Problemet er at fiolinisten legger seg inn blant The Doors osv. Det liker jeg ikke (listene blir også svært lange etterhvert). Vil kun se komponist på artistlisten.

U

utgatt60135

Gjest
    Lyngen skrev:
    Jeg bruker nå denne for å utforske:

Jeg vil helst da ikke ha Vengerov sammen med The Vibrators, men å kunne finne den under Prokofiev og Shostakovich. Og jeg må kunne fint se at det er nettopp den platen i remote.
    Ahhhhhh!!!

Hvis jeg skriver Prokofiev under albumartist og Vengerov/Rostropovish - LSO under artist så vises artistene i små skrift øverst etter å ha trykket på Prokofiev > violin konserto no.2. Og Vengerov vises ikke under artister.

Da er det forhåpenligvis løst :D ? Dukker sikkert opp nye utfordringer 8).

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.989
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir gal.... Skal sette opp hjemmenettverket med mine 3 Airport Extreme, men enhetene vil ikke samarbeide.... Hoved Extremen er koblet til en Altibox (som står i bridgemode) og dette fungerer utmerket. Mine 2 andre Extremer skal kobles mot hovedenheten og utvide nettverket via ethernet. Disse nettverkspunktene i de andre rommene fungerer også som de skal, men ved oppsett så finner ikke de andre Extremene hovedenheten når man skal velge enhet å koble til. Alle enhetene fungerer og de vises også korrekt i "Airport-verktøy". Altså Extreme->ethernet->2x Extreme=et raskt nettverk med optimal dekning i hele huset - men enheten kommuniserer ikke via ethernet.

Noen som har noen tips dersom problemstillingen var forståelig...?

Legger ved et bilde. Hvorfor dukker ikke enheten som jeg vil koble til (Extreme Teknisk Rom) opp i listen når både nettverkspunktet og Extremen fungerer som de skal )grønt lys og tydeligvis kontakt?

Vedlegg

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    For ikke så lenge siden ble det nevnt en undersøkelse som viste hvor (mis)fornøyde forhandlerne var i forhold til Apples produkter.

Her er en annen undersøkelse som viser forbrukernes synspunkter omkring iPhone (jeg kjenner ikke til hvor statistisk pålitelig denne undersøkelsen er):

http://www.jdpower.com/news/pressrelease.aspx?ID=2011146

Kilde: J.D. Power, Wireless Consumer Smartphone Ratings (Volume 2)

For a sixth consecutive time, Apple ranks highest among manufacturers of smartphones in customer satisfaction. Apple achieves a score of 838 and performs well in all factors, particularly in ease of operation and features. HTC (801) follows Apple in the smartphone rankings.

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Plutselig mistet touchpadden på min mbp kontrollen, virker som om den fungerer bare på kantene. Noen som vet hva dette kan være?

V

vredensgnag

Gjest
    pahf skrev:
    Plutselig mistet touchpadden på min mbp kontrollen, virker som om den fungerer bare på kantene. Noen som vet hva dette kan være?
    Ja.

Gå inn i systemvalg - styreflate - og sjekk hva den er satt opp til, lyder som om den endret.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.316
    Har tenkt å handle meg en Mini som mediasenter til TV-anlegget, med tanke også på å pensjonere PS3en som jeg stort sett bare bruker for å spille av BD. Finnes det et noenlunde lydløst BD-drev som kan kobles til Minien slik at jeg både kan bruke denne for streaming, via Plex, men også for avspilling av BD?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    pahf skrev:
    Ja.

Gå inn i systemvalg - styreflate - og sjekk hva den er satt opp til, lyder som om den endret.
    Nei ingen endringer der som jeg ser. Virker som om det er midten av styreflaten som er koblet ut. Men kan se ut som om den kommer seg litt etter litt...

Det er mulig å bruke vanlig usb mus på mbp eller?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.989
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte å oppgradere siste MacMini til 8GB RAM. Noen som har tips om gode 2x4GB RAM brikker som passer?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Er det fortsatt mulig å oppgradere nye MBP med RAM fra foreksempel komplett? Eller må man bruke RAM fra apples egne trær?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.989
    Torget vurderinger
    1
    Takker for linken Man. Hva med SSD? Er denne grei? Har forstått at Intel er best på dette? Skal i den samme Minien.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn