marsboer skrev:
Min mening er at Apples styrker overhodet ikke ligger innen innovasjon, i det å "finne opp kruttet" eller i det hele tatt å levere det beste produktet.
Det apple er råere enn de andre på er å sy sammen teknologier i en tiltalende pakke på en måte som de klistremerkebefengte kineserne aldri forstår, samt en absurd evne til å bygge en merkevare på en måte som får normale mennesker til å se på produktene som identitetsprodukter i stedet for rene teknologiske løsninger. Praktisk nytteverdi er nærmest ikke en faktor i beslutningsprosessen forhold til bare det å eie og benytte selve produktet for millioner av mennesker som er Apple-frelste. Det viktigste er at det er selve Apple-produktet, ikke at det er den dingsen som løser dine problemer på den beste mulige måten.
Apps har ingenting med det jeg snakker om å gjøre. Det blir som å si at Windows er det perfekte system basert på at man kan installere Photoshop, og at Microsoft er den som skal få credit for et slikt glimrende program på plattformen sin.
[/quote]
Man må vel ha et relativt snevert syn på innovasjon hvis man skal hevde dette ..
iPod revolusjonerte måten musikk distrubueres og selges. Det var Apple og konseptet som gjorde det mulig. "Lille" Sony med sin walkman ble fullstendig utkonkurrert.
iPhone revolusjonerte så mobiltelefonmarkedet og tok makten fra trafikkleverandørene med sin helt egne løsning. "Lille" Nokia med nær 60 % markedsandel i proffmarkedet har opplevd et fall av unike dimensjoner. Med sitt helt særegne konsept greide Apple det for eksemplel Microsoft helt sikkert ønsket å få til men aldri maktet.
iPad var et helt unikt produkt når det ble lansert. Her skapte Apple selv et enormt marked med et revolusjonerende produdukt. HP og andre forsøkte seg mange år tidligere, men var ikke i nærheten av å ha et produkt eller konsept som hadde apell til brukerne.
Dette er eksempler på produkter som hver for seg er nok til å kalle Apple svært innovative. Det finnes en del personer som er mest opptatt å henge seg opp i svakheter og mangler som måtte finnes i produktene uten å være i stand til å skjønne hva som gjør dem bra. Apple har skapt et unikt konsept og brukergrensesnitt som fungerer for et stadig økende antall brukere. Et svært viktig element i dette konseptet er deres egen App Store. Uten Apps ville ikke produktene blitt det de er, og da henger det ikke på greip å påstå at Apps ikke har noe med dette å gjøre.
Det neste Apple kommer til å revolusjonere er TV-markedet. Distribusjon av innhold og måten vil bruker TV på. Her har produsentene hver for seg laget sine begrensede løsniinger frem til nå - helt uten å gi noen brukeopplevelse som fenger. Akkurat som med mobilmarkedet kommer ikke de andre produsentene til å forstå hva som skjedde før det er for sent og Apple har blitt en stor aktør her også.
Vet ikke helt hvorfor jeg sitter og leser i "Den eplekjekke tråden" og må forsvare Apple mot trangsynt kritikk, men det finnes faktisk ingen andre aktører som kan kalles like innovative i denne delen av markedet siste 10-12 år.