Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Den Airport Express er en virkelig hendig sak; Satte opp en Squeezeboks Touch til en kompis i en garasje med lytterom i 2-etasje. Squeezeboksserveren kjøres på en ReadyNas Ultra som står plassert i selve huset 10 meter unna. Han hadde strekt en Cat5 kabel fra huset som sto koplet til Touchen og dermed nettverket inne i hjemmet. Problemet oppsto selvfølgelig med diverse controllere som skulle tilkoples ruteren som sto inne i huset (dårlig signal) for å styre showet. Problemet løste seg elegant med en Airport Express i kontakten i bridge modus, opprettet ett lokalt trådløst nett på samme subnet som inne huset og dermed lynrask respons ifra controlleren. :)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Da er PC historie her hjemme, slo til på en Macbook Pro 13" 4gb og kasta Dell´en.
    Så nå er hele greia komplett, iPhone, iPad, Apple TV og Macbook. En time capsule står på ønskelista.
    Ekstremt brukervennlig og KJAPP, bare gleden ;D

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.715
    Sted
    Phobos
    Noen flere som opplever at programmer plutselig lukker seg (dvs avsluttes fullstendig, ikke bare gesture fikling) med nyeste IOS på ipad 2?
    Dette skjer helt sporadisk f.eks med ibook, browsere, facebook, squeezepad, mpad osv så det virker ikke å være applikasjonsavhengig. Jævlig irriterende synes nå jeg.

I tillegg er "tilbake" buggen i nettleseren med siste ios fremdeles irriterende. Det er grenser for hvor mange ganger jeg gidder å lese forsiden til vg eller hifisentralen flere dager etterpå. Jeg har selvsagt tømt cachen flere ganger, men problemet dukker opp igjen etter litt tid.

En annen greie som også er til stor irritasjon er at web-sider ikke åpnes før man faktisk går inn på fanen når man velger åpne i ny fane på en link. Mye av poenget med å åpne sider i nye faner for er jo at sidene lastes slik at de er klare når jeg faktisk går inn på fanen.

Kort sagt begynner ipad'en å slå sprekker og de tingene jeg sliter med nå er ikke innenfor det jeg vil kalle akseptabelt i forhold til hva jeg er vant med fra andre platformer jeg benytter i det daglige. Sammen med erfaringene med min samboers iphone 4S så synes jeg snart apple må ta litt tak å få luket ut upåliteligheter fra programvaren sin. Android har blitt ufattelig mye bedre på mobilsiden, noe jeg erfarer med Samsung Galaxy S2 på jobben. Iphone 4S er rett og slett ikke på samme nivå hverken på den ene eller andre måten, der hvor iphone før var overlegen bug-helvetet android både på brukergrensesnitt og generell pålitelighet. Android på pads er jo imidlertid et sørgelig kapittel fremdeles IMO, så der må jeg vel slite med den fantastisk oppskrytte drittprogramvaren til apple på en ellers glimrende hardware-plattform en god stund til.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vermin skrev:
    Da er PC historie her hjemme, slo til på en Macbook Pro 13" 4gb og kasta Dell´en.
    Så nå er hele greia komplett, iPhone, iPad, Apple TV og Macbook. En time capsule står på ønskelista.
    Ekstremt brukervennlig og KJAPP, bare gleden ;D
    Nesten synd at du kasta Dell'en. Jeg beholdt min, og hver gang jeg drar den frem så blir jeg påmint om hvor glad jeg er for at jeg byttet :)

V

vredensgnag

Gjest
    Finnes en del innstillinger i Valg for Safari som kan være nyttige. Selv har jeg brukt Perfect Browser fra jeg kjøpte iPad, og det fungerer meget bra.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.715
    Sted
    Phobos
    65finger skrev:
    har 2 iPader (1 og 2) de er dønn stabile
    Som i at du:
    - med 100% sikkerhet ikke har noen av de problemene jeg har
    - kan ha opplevd disse problemene, men anser de som så små at du muligens ikke har tenkt over det siden resten generelt fungerer bra
    - ikke opplever at enheten tryner fullstendig på daglig basis

Spesielt tilbake-bugen i nettleseren Safari har jeg i hvertfall fått bekreftet at alle jeg kjenner med ipad og nyeste ios opplever. Enkelte aksepterer det imidlertid bare som en "snag" og tenker ikke noe videre over det eller tenker ikke over det før jeg faktisk spør om de har opplevd det.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    iPad1 = stabil
    iPad2 (med iOS5) = Safari kræsjer av og til når flere faner er oppe, og ulike forum sender ut refresh (bl.a. AVforum) er mitt inntrykk. Ellers ingen problemer med iPad2 med dette OS-et.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Har også trøbbel med Safari på iPad2, men etter jeg gikk over til Mercury så er det ingen problemer med crash.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    er det noen som veit, om det er mulig og lage en innstilling på OSX som gjør at jeg kan klappe ned skjermen og fortsatt la maskinen kjøre?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.807
    Sted
    Trondheim
    Ja. Plugg inn et USB-tastatur og heng på en ekstern skjerm så går den ikke i dvale når du lukker skjermen. Mulig det holder på plugge inn et eksternt tastatur.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Pokker ta, det var tungvindt. Jeg ville bare lagt den sammen ved siden av meg og fortsatt streamingen til Apple TVén

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det pleide å være en funksjon "Velg hva som skjer når skjermen lukkes". Husker ikke om det var i Leopard eller Snow Leopard. Finner den ikke igjen i Lion. Men streaming burde vel helst skje fra stasjonær uansett.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Vidar P skrev:
    Det pleide å være en funksjon "Velg hva som skjer når skjermen lukkes". Husker ikke om det var i Leopard eller Snow Leopard. Finner den ikke igjen i Lion. Men streaming burde vel helst skje fra stasjonær uansett.
    Håpe det kommer igjen da.
    Joda, streaming skal med tiden skje fra en TimeCapsule. Men inntil videre er det ingen andre muligheter :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Du kan ikke streame direkte fra Timecapsule. Du kan godt bruke den som lagring for serveren, men den er ikke i stand til å kjøre noe serverprogram. Så du trenger en datamaskin i tillegg.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Bach_Man skrev:
    Du kan ikke streame direkte fra Timecapsule. Du kan godt bruke den som lagring for serveren, men den er ikke i stand til å kjøre noe serverprogram. Så du trenger en datamaskin i tillegg.
    I know :)

bambadoo skrev:
    En kompis innstallerte et lite program for akkurat dette...
    Kult om du finner det ut

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.856
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja skal gjøre det... Mener det faktisk var jeg som hjalp han :) Var en liten "fnutt" en eller annen plass.

M

medlem215396

Gjest
    Etter grundige (tror jeg) overveielser økes Mac parken i huset med en Air 13.
    Jeg trenger en enkel sak som er rask, lett og enkel å ta med da jeg reiser mye. Jeg kunne sågar ha klart meg med billigste Air/ 11, men prioriterer skjermen.
    På et seinere tidspunkt kan det tenkes en Pro kommer til som hovedmaskin, kanskje ikke?

Pro gir et kvalitetsinntrykk og er bedre å skrive på, men det var disse kompromissene og behovene da :)

Det ble sagt på Eplehuset at Mac har planer om å samle book til 1 maskin og de ser for seg en Pro i Air format.
    Det lar seg sikkert gjøre dersom man benytter SSD og fjerner DVD rom? For meg ser Air mer fremtidsrettet ut enn Pro, tiltross for at man kan sette inn SSD. Tror Pro vil få en annen og smekrere design ved neste korsvei.

Siden den yngste damen i huset har investert i Air 13 fikk jeg testet, og funksjonen dele ekstern DVD. Måten Mac kommuniserer på er bare fremragende. Å slå på min splitter nye HP jobb laptop er et mareritt om dagen ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i betraktningene omkring Air; jeg synes prinsipielt at MB Pro er en bedre maskin og bedre i praktisk bruk imo, men Air har den fordelen at den er endel lettere. Derfor blir den mer brukt til å ha med seg. Selv har jeg begge deler, de utfyller hverandre, og jeg kommer sikkert til å bytte til ny MB Pro dersom ny modell byr på mye mer enn den gamle.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.896
    Vil vel tro at en 'Air Pro' fortsatt ligger litt inn i fremtiden. For egen del vil ikke Air være særlig interessant før den eventuelt kommer med 'Pro' ytelser. På mine jobbreiser utfyller MB Pro og iPad hverandre utmerket. iPaden kan dras frem på flytur og tas med på møter, men det er kjekt å komme tilbake til hotellrommet og kunne jobbe med flere tyngre applikasjoner samtidig.

M

medlem215396

Gjest
    - Kan ikke se at det er mye å spare på å kjøpe/ sette inn SSD sjøl i en MBP? Eplehuset tar 1700,- for en 128GB.

- Ser skjerm specs for MBP13 er dårligere enn øvrige, også sammenlignet med MBA13. Utgjør det noe å snakke om?

Prøver å luke bort siste rest av usikkerhet rundt A eller P :)

Ser også at man som student kan kjøpe/ søke om hele 20 % rabatt ved kjøp av Pro på nettet? Noen erfaringer?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hva bruker dere til å holde orden på bildene?
    Synes iPhoto suger

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    - Ser skjerm specs for MBP13 er dårligere enn øvrige, også sammenlignet med MBA13. Utgjør det noe å snakke om?
    Har som sagt både MBP13 og MBA13. Vet ikke noe om specs på de to skjermene, men i praksis gir MBP13 et bedre bilde imo. Dypere og rikere. Vet ikke hvorfor. MBA virker litt blassere og "kaldere" i forhold. Siste generasjon av begge.

Vedr sigelser fra Eplehuset; jeg er rimelig sikker på at de ikke vet noe som helst om neste generasjon MBP. Det noen sier derfra må oppfattes som deres private tanker tror jeg, er rimelig overbevist om at Apple ikke har briefet de på det iallefall!

Rykter om forskjellig fins på nett men som sagt så er det bare rykter og kanskje forhåpninger. Det ryktes at ny generasjon skal få HD-oppløst skjerm (ala MBP15 og MBP17), type retina kanskje, 4-kjernes prosessor (hjertelig velkomment, sier jeg!), ny kabinettfarge- og materiale etc etc. Rykter. Macrumours etc. Jeg tenker iallefall drøye innkjøp av ny laptop til nye MBP-generasjonen, så får man se om det blir bare en enkel oppdatering eller en større ombygging. Det er det vel ingen utenfor Apple som kan si for sikkert nå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn