Politikk, religion og samfunn Den europeiske flyktning- og migrasjonskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Det bør jo effektivt kunne løses, det er ingen arbeidsføre som skal gå på trygd, hverken gjenforente, skoledropouts eller andre

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    330
    Man skal være bra dum å tro at det er lukrativt å gå på trygd.
    Det er jo da så jævlig rart at det er så få av "flyktningene" og innvandrerne som er i arbeid? Hvor får de da alle pengene til de fine klærne de har? Til flotte sykler, telefoner, leiligheter, hus, sertifikater, biler, osv. hvis det ikke er lukrativt å få penger og det meste annet fra NAV? Det er altfor mange flyktninger og fiktive flyktninger som har mer i trygd pr. mnd. enn det folk i lavt lønnede yrker har. Og som sagt alt det andre de får i tillegg. Å det uten å gjøre en dritt for det de får. Og da er det noe som er fullstendig galt.

Jeg har en nabo som har jobbet som bilmekaniker i hele sitt liv. På grunn av en yrkesskade måtte han slutte, og dessverre gå over på uføretrygd. Det han skal leve av resten av livet for hver måned er ikke rare greiene. Men vet dere hva saksbehandleren hans på NAV sa til han? Jo, hvis han hadde vært innvandrer, så hadde han kommet mye bedre ut økonomisk sett. Og dette er helt forkastelig, mener jeg.

Og når det gjelder jobb, så er det slik at den som VIL JOBBE, får noe å gjøre.

Mvh
    Palle

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    ^ eller sjekke om disse ryktene faktisk stemmer. Du vil få deg en overraskelse. De er faktasjekket gang på gang, og blitt tilbakevist, men FPU fortsetter å lyve om innvandrere på "lukrative" trygdeordninger uten opptjeningsår, hvorpå den "lukrative" ordningen er minstepensjon.

For folk som har NAV-penger har generelt ikke råd til flotte sykler, telefoner og langt fra råd til flotte leiligheter, biler, sertifikater osv. Du kan spørre naboen din.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Er dette feil?

I dag blir flyktninger automatisk medlemmer av folketrygden når de får opphold, noe som gir dem rett til full alderspensjon og andre trygde— og velferdsytelser. Dette kan det bli slutt på.

— I mange år har flyktninger, takket være en særnorsk ordning, fått tilgang til en rekke ytelser fra dag én, uavhengig av trygdetiden deres. Samtidig får ikke alle andre full alderspensjon før de har fullt opptjent trygdetid. Det er der jeg mener vi må skjære ned, sier Eriksson til avisen.

Regjeringen vil kutte i trygd og pensjoner for flyktninger - Aftenposten

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ja, det er sterkt misvisende da han bruker begrepet "full alderspensjon og andre trygde og velferdsytelser" om minstesatser.

Får flyktninger mer i uføretrygd enn nordmenn? - Aftenposten

"3. Så en flyktning kan raskt få mye mer uføretrygd enn en nordmann som har jobbet hardt lenge?"

Svar: Nei. En ufør flyktning kan få uføretrygd uten å ha bodd her i tre år – i motsetning til en arbeidsinnvandrer. Men flyktningen vil kun få minstestønaden. En nordmann som har «jobbet hardt lenge» vil ha opptjent rett til høyere trygd.

Og argumentet til Eriksson, i ditt sitat, og som FPU har gjentatt løyet om er tilbakevist:

"Det er altså fullstendig feil når Svensrud påstår at «Mange nordmenn oppnår heller aldri tilsvarende ytelser eller ordninger fordi man står på utsiden av arbeidslivet eller sliter av andre grunner». Den eneste pensjonen flyktningene får noen «snarvei» til, er den samme minstepensjonen som enhver nordmann (med unntak av de som har bodd i utlandet i over 10 år) har automatisk rett på."

http://www.dagbladet.no/kultur/det-...jon-enn-nordmenn-men-det-far-de-ikke/60480865

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Og med full pensjon så mener du grunnpensjon med særtillegg.. altså, minstepensjon. En nordmann trenger ikke gjøre et slag arbeid for samme.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det bør jo effektivt kunne løses, det er ingen arbeidsføre som skal gå på trygd, hverken gjenforente, skoledropouts eller andre
    Vil du løse dette gjennom at det offentlige skal tilby fast jobb til de aktuelle kandidater, eller foretrekker du tvungne arbeidsleire (i en eller annen fasong)? Eller vil du bare fjerne all sosialhjelp og trille terning om det havner i en dårlig jobb eller kriminalitet?

Siden du har en effektiv løsning på dette er jeg interessert i hva du ser for deg.

Eller er hele effektiviteten basert på at det er effektivt å vedta ... etellerannet .. for dermed å fremstå som effektiv, uten at det byr på noen konkrete løsninger på noe som helst..

Et effektivt svar forventes .. :

C

cruiser

Gjest
    Vil du løse dette gjennom at det offentlige skal tilby fast jobb til de aktuelle kandidater, eller foretrekker du tvungne arbeidsleire (i en eller annen fasong)? Eller vil du bare fjerne all sosialhjelp og trille terning om det havner i en dårlig jobb eller kriminalitet?

Siden du har en effektiv løsning på dette er jeg interessert i hva du ser for deg.

Eller er hele effektiviteten basert på at det er effektivt å vedta ... etellerannet .. for dermed å fremstå som effektiv, uten at det byr på noen konkrete løsninger på noe som helst..

Et effektivt svar forventes .. :
    Viktig å ikke blande sosialhjelp med trygd da dette ikke er det samme.
    Den mest effektive løsningen må vel være å håndheve dagens regelverk? Arbeidsføre mennesker skal ikke på trygd, enten de er innvandrere, nordlendinger, ungdom osv

G

Gjestemedlem

Gjest
    Viktig å ikke blande sosialhjelp med trygd da dette ikke er det samme.
    Den mest effektive løsningen må vel være å håndheve dagens regelverk? Arbeidsføre mennesker skal ikke på trygd, enten de er innvandrere, nordlendinger, ungdom osv
    Sosialhjelp er trygd, som all annen trygd. Hva slags trygd er det du vil til live da.. .aldersstrygd, arbeidsløshetstrygd eller den uglesette uførhetstrygden kanskje?

Hva slags trygd er det du vil stryke fra sosialbudgettet da? Hva slags trygd er du mener bør bort og som alle disse arbeidsføre menneskene livnærer seg på?

Hvilken trygd er det du snakker om som misbrukes?

Så en arbeidsfør innvanderungdom fra Nordland... hva slags trygd er det han/hun kan heve da, utover sosialhjelp?

C

cruiser

Gjest
    Det er vel kjent at flere trygdeordninger misbrukes, er mange skjebner stuet bort i diverse trygdeordninger for å "løse" et problem og pynte på statistikker. Man så nylig på tv2 frisk norsk ungdom som ville og var friske nok til å jobbe på AAP, dette er misbruk av ordningen og mye tyder på at dette skjer i stor skala. Det er ogaå vel kjent at det er mye arbeidsledighet skjult i uføretrygden.

Sosialhjelp skal sikre et eksistensminimum, denne kan f.eks utformes slik at den ikke kommer i form av penger på konto men uform av betaling av kurrant men billig bolig og betalingskort på rema. Barnevernet kan man også se for seg bør bli koblet inn i familier som ikke evner å forsørge seg selv hvor det burde være fullt mulig.
    Mange måter å være kreative på herd.
    Det er også viktig å påpeke at selv om innvandrere er overrepresenterte så bør man se mer alvorlig på hvorfor så fryktelig mange nordmenn havner inn i dette systemet som kanskje er de i denne verden som har best forutsetninger foe å unngå det.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å ha det på det rene, sosialhjelp er kommunal støtte til de som har for lav inntekt eller trygd til å klare seg.

Trygd er en statlig ytelse som betales av NAV stat, ikke NAV kommune. Begge deler av vårt trygghetsnett, men ikke like vesen og størrelse. Det settes lokale satser og lokale krav til mottak av sosialhjelp, og de kan variere mye. Trygd gis ut fra samme takst uansett hvor du bor i landet, og kravene til å motta trygden er også de samme. Altså to forskjellige ytelser.

Vi må ikke komme dit at fattigdom blir en barnevernsak. Skal vi ta fra folk barna fordi de er fattige av forskjellige årsaker?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vel kjent at flere trygdeordninger misbrukes, er mange skjebner stuet bort i diverse trygdeordninger for å "løse" et problem og pynte på statistikker. Man så nylig på tv2 frisk norsk ungdom som ville jobbe på AAP, dette er misbruk av ordningen og mye tyder på at dette skjer i stor skala. Det er ogaå vel kjent at det er mye arbeidsledighet skjult i uføretrygden.

Sosialhjelp skal sikre et eksistensminimum, denne kan f.eks utformes slik at den ikke kommer i form av penger på konto men uform av betaling av kurrant men billig bolig og betalingskort på rema. Barnevernet kan man også se for seg bør bli koblet inn i familier som ikke evner å forsørge seg selv hvor det burde være fullt mulig.
    Mange måter å være kreative på herd.
    Det er også viktig å påpeke at selv om innvandrere er overrepresenterte så bør man se mer alvorlig på hvorfor så fryktelig mange nordmenn havner inn i dette systemet som kanskje er de i denne verden som har best forutsetninger foe å unngå det.
    Så det er "diverse trygdeordninger" du snakker om. Så dumt av meg å spørre.

Svindel omkring uføretrygd er greit. Det forekommer, men du skal ha seriøst gode forbindelser om du klarer å bi uføretrygdet som arbeidsfør ungdom i dag. Det er neppe mange som klarer å få det til.

Så igjen, vær mer tydelig på hvilke konkrete trygdeordninger du sikter til, som ikke er sosialhjelp, som misbrukes av arbeidsføre mennesker som bare vil drive dank.

eller la oss konkretisere:

La oss si at jeg er en arbeidsfør og sprek, men lat ungdom, fra Nordland med chilenske foreldre, som har mer lyst til å gå på trygd enn å arbeide. Hvis vi utelater sosialhjeøp .. hvilke konkrete trygdeordninger er det som jeg kan misbruke til å leve slaraffenliv på fellesskapets bekostning?

La oss si at fastlegen lo av meg da det at jeg var litt slapp av meg burde kvalifisere til uføretrygd, og jeg ikke har råd til å bestikke noen.

C

cruiser

Gjest
    Det er riktig at man ikke kommer rett på uføretrygd, man tar som regel veien gjennom 4 år på AAP. Det er heller ikke gitt at man vil drive dank i utgangspunktet. Det holder lenge med slik tv2 viste, norsk frisk ungdom som vil jobbe men trenger litt starthjelp, fullstendig gjenglemt på en AAP ordning de ikke har krav på.. ikke vanskelig å se seg at det kan bli psykiske utfordringer når det er gått noen år.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.767
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man skal være bra dum å tro at det er lukrativt å gå på trygd.
    Det er jo da så jævlig rart at det er så få av "flyktningene" og innvandrerne som er i arbeid? Hvor får de da alle pengene til de fine klærne de har? Til flotte sykler, telefoner, leiligheter, hus, sertifikater, biler, osv. hvis det ikke er lukrativt å få penger og det meste annet fra NAV? Det er altfor mange flyktninger og fiktive flyktninger som har mer i trygd pr. mnd. enn det folk i lavt lønnede yrker har. Og som sagt alt det andre de får i tillegg. Å det uten å gjøre en dritt for det de får. Og da er det noe som er fullstendig galt.

Jeg har en nabo som har jobbet som bilmekaniker i hele sitt liv. På grunn av en yrkesskade måtte han slutte, og dessverre gå over på uføretrygd. Det han skal leve av resten av livet for hver måned er ikke rare greiene. Men vet dere hva saksbehandleren hans på NAV sa til han? Jo, hvis han hadde vært innvandrer, så hadde han kommet mye bedre ut økonomisk sett. Og dette er helt forkastelig, mener jeg.

Og når det gjelder jobb, så er det slik at den som VIL JOBBE, får noe å gjøre.

Mvh
    Palle
    Uføretrygd er basert på hva du har tjent når du var yrkesaktiv.
    Derfor skal en bilmekaniker ha en ganske bra trygd hvis han har betalt skatt og tjent bra før han ble ufør.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er riktig at man ikke kommer rett på uføretrygd, man tar som regel veien gjennom 4 år på AAP. Det er heller ikke gitt at man vil drive dank i utgangspunktet. Det holder lenge med slik tv2 viste, norsk frisk ungdom som vil jobbe men trenger litt starthjelp, fullstendig gjenglemt på en AAP ordning de ikke har krav på.. ikke vanskelig å se seg at det kan bli psykiske utfordringer når det er gått noen år.
    Vi skal ikke se bort i fra problemeter med norsk ungdom, men jeg er mer bekymret for dette:
    https://www.ssb.no/innvregsys/

Etnisk norske har en sysselsettingsgrad på 66,7%.
    Innvandrere fra Afrika har 42,3%.

Somalia har feks en sysselsettingsgrad på 32,4%, og med 6-8 barn hver - så er nok dette et større problem enn noen ungdommer som NAVer.

Så - når vi får tusner på tusner av flyktninger fra disse verste landene i Afrika (Sysselsettingsmessig) - som vi da må bygge hus, barnehage, vei, skole og alt til. Som gjerne trenger ekstra ressurser i barnehage, skole og senere fra NAV - som i grunn ikke bidrar mer enn halvparten av oss i snitt (Trolig betydelig lavere da snittinntekten er lavere og med et progressivt skattesystem, så bidrar man betydelig mindre med en inntekt på 300 000,- enn på 600 000,-) - så er dette så kostbart at det er rent vanvidd.

Også har man jo de andre sidene også....
    To Oslo-menn siktet for voldtekt: Pågrepet etter DNA-treff - Krim - VG

Mvh
    OMF

C

cruiser

Gjest
    Nå er det vel rundt 100000 fra afrika og drøye 4 millioner etniske nordmenn så jeg er mer bekymret for kostnadene knyttet til oss. Når det er sagt så er selvsagt begge deler et problem.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå er det vel rundt 100000 fra afrika og drøye 4 millioner etniske nordmenn så jeg er mer bekymret for kostnadene knytte til oss.
    Vel, vi har greid å bygge opp verdens beste land å leve i og har i dag 8 000 000 000 000,- på bankbok, så din bekymring virker litt søkt.

Og vår arbeidsdeltakelse er mer enn 50% høyere enn afrikanere generellt og mer en dobbelt så høy som Somaliere inkludert den gruppen du bekymrer deg for.

Har du noe tall på den etniske sammensetningen til din bekymringsgruppe....? Det er jo ikke helt utenkelig at det er min bekymringsgruppe som drar opp tallene i din...

Mvh
    OMF

C

cruiser

Gjest
    Heldigvis bekymrer det mange andre at mange faller utenfor uavhengig av etnisitet. Man kan uansett ikke ha et sett med regler og lover for noen statsborgere og andre for andre statsborgere av annet opphav. Mitt forslag er derfor at man til å begynne med forvalter de lover og regler som allerede eksisterer.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Heldigvis bekymrer det mange andre at mange faller utenfor uavhengig av etnisitet. Man kan uansett ikke ha et sett med regler og lover for noen statsborgere og andre for andre statsborgere av annet opphav. Mitt forslag er derfor at man til å begynne med forvalter de lover og regler som allerede eksisterer.
    Dette blir for enkelt - hvilken lover er det du mener ikke blir forvaltet - er det lovløse tilstander i Norge..?
    Kom med noen eksempler og konkrete tiltak ellers blir det jo bare tomt prat og "one-liners".

Mvh
    OMF

D

Danke

Gjest
    Nå er det vel rundt 100000 fra afrika og drøye 4 millioner etniske nordmenn så jeg er mer bekymret for kostnadene knytte til oss.
    Vel, vi har greid å bygge opp verdens beste land å leve i og har i dag 8 000 000 000 000,- på bankbok, så din bekymring virker litt søkt.

Og vår arbeidsdeltakelse er mer enn 50% høyere enn afrikanere generellt og mer en dobbelt så høy som Somaliere inkludert den gruppen du bekymrer deg for.

Har du noe tall på den etniske sammensetningen til din bekymringsgruppe....? Det er jo ikke helt utenkelig at det er min bekymringsgruppe som drar opp tallene i din...

Mvh
    OMF
    Av de som jobber så er nordmenn værst i klassen på sykmelding og vondt bak øret. 30% egenmelding koster det også, og mange tar ofte ut maksimalt....

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ønsker man å opprettholde et bærekraftig velferdssamfunn må man slippe inn folk som presumptivt vil være netto bidragsytere og stenge ute folk som presumptivt vil være netto utgiftsposter. Vanner man ut befolkningen med folk som i snitt bidrar mindre enn den etablerte befolkningen går samfunnets evne til å tilby tjenester ned, så det bør man ikke gjøre.

Selv med en slik selektiv innvandringspolitikk vil det være folk i befolkningen som av de forskjelligste grunner ikke er netto ressurser, men det er jo ikke noe argument for å slippe kreti og pleti inn, heller tvert imot.

C

cruiser

Gjest
    Dette blir for enkelt - hvilken lover er det du mener ikke blir forvaltet - er det lovløse tilstander i Norge..?
    Kom med noen eksempler og konkrete tiltak ellers blir det jo bare tomt prat og "one-liners".

Mvh
    OMF
    Krangler du bare for å krangle eller? Vi snakker om å stille krav til arbeid for de som er arbeidsføre og at man ikke skal motta trygdeordninger man ikke har krav på, dette gjelder utlendinger så vel som etniske norske. Her har man vært for slepphendte i årevis.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.767
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Diskusjonen er i ferd med å gli over til å sette grupper opp mot hverandre. Minner meg også om diskusjonen om at det er i Nord- Norge verdiskapningen skjer, i Oslo er det bare papirflyttere. Dette må vi slutte med. Poenget er innvandringen av flyktninger, lykkejegere og arbeidsinnvandrere. Det er dette vi må bremse og kontrollere skikkelig. Gjerne med grensekontroller, si opp Schengen og erstatte EØS med en handelsavtale. Alle mennesker med lovlig opphold i Norge skal behandles likt og skikkelig. Det skal ikke være forskjell på en setesdøl, østfolding eller en av marrokansk herkomst. Så lenge man setter Norges Lover foran Koranen, Bibelen og andre religiøse skrifter så er ting på plass.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    Av de som jobber så er nordmenn værst i klassen på sykmelding og vondt bak øret. 30% egenmelding koster det også, og mange tar ofte ut maksimalt....

Kan du dokumentere noen av disse påstandene, eller sitter du bare i eksil og poster klovnerier om gamlelandet..? Sykefravær i Norge er godt dokumentert og 30% som du antyder har jeg aldri sett noe sted.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    Krangler du bare for å krangle eller? Vi snakker om å stille krav til arbeid for de som er arbeidsføre og at man ikke skal motta trygdeordninger man ikke har krav på, dette gjelder utlendinger så vel som etniske norske. Her har man vært for slepphendte i årevis.
    Nei, jeg krangler faktisk ikke for å krangle.

Du er mer bekymret for velferdstaten pga at ungdom "snylter" seg unna arbeidslivet enn den enorme innvandringen vi har opplevd de siste 20 årene.

Derfor lurer jeg på om hva du mener.

Du er bekymret for trygdeordnigner - her er det vel snakk om følgende:
    *Sykepenger
    *Rehabiliteringspenger
    *Yrkesrettet attføring
    *Uførepensjon

Jeg regner med at du mener man har vært for slapp med uføretryg/yrkesrettet attfløring. Men dette er jo gitt i av legeo g i smaråd med NAV - hvordan ønsker du å stramme inn - og hvis man ikke kvalifiserer til dette, men likefullt ikke har inntekt - hvordan mener du man skal få sine behov dekket...?

Ta gjerne utgangspunkt i en 45 år gammel dame fra Somalia, uten utdannelse, snakker svært dårlig norsk, bruker nikab og har 6 barn og som et alternativ en 40 år gammel dame med fibromyalgi og IBS og 5 års erfaring fra helsesektoren før hun har vært uten arbeid i 10 år nå.

mvh
    OMF

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    De ordningene du her nevner er faset ut og her ligger selvsagt litt av problemet, aap ordningen funker absolutt ikke etter hensikten.

Når det gjelder de 2 siste eksemplene bør den ene på sosialhjelp med aktivitetsplikt den andre på uføretrygd. Desverre ser man at førstnevnte lulles inn i ett virrvarr av overgangsstønader, kontantstøtter, arbeidsavklaringspenger og til syvende og sist uføretrygd

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De ordningene du her nevner er faset ut og her ligger selvsagt litt av problemet, aap ordningen funker absolutt ikke etter hensikten.

Når det gjelder de 2 siste eksemplene bør den ene på sosialhjelp med aktivitetsplikt den andre på uføretrygd. Desverre ser man at førstnevnte lulles inn i ett virrvarr av overgangsstønader, kontantstøtter, arbeidsavklaringspenger og til syvende og sist uføretrygd
    Vel - det er mulig netto-overføringene hadde blitt noe justert med disse grepene - men de havner jo ikke i arbeidslivet. Og den store kostnaden for samfunnet er jo ikke om noen er på sosialhjelp med barnetillegg, eller uføretrygd - kostnaden er jo at de ikke er i arbeid.

Og hvis du tror at sosialshjelpssatsene (+ barnetrygd, kontantstøtte, evt barnebidrag og andre overførigner) er så lave at afrikanske kvinner ogm enn trekker ut i arbeidslivet så tror jeg du tar feil - det er nok mer lønnsomt å få et par barn til.

Mvh
    OMF

C

cruiser

Gjest
    Sosialhjelp er og skal være en midlertidig ytelse, hvorfor kan ikke dette praktiseres? Hvorfor må den inrettes slik som idag med kontantutbetalinger? Hvorfor kan ikke barnevernet kobles inn når man ikke kan/vil forsørge sitt eget avkom?

Du argumenterer med dagens praksis, jeg vil bort fra dagens praksis.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes faktisk arbeidende som også er avhengig av sosialhjelp. De bor kummerlig siden det kreves for å motta sosialhjelp, men de tjener ikke nok av forskjellige grunner. De kan være gjeldsslaver som ikke har fått gjeldsordning, eller det kan være andre årsaker. Dette er multifasettert, noen havner mellom to stoler av forskjellige årsaker.

Husker en sak på nittitallet der det sivile samfunnet gjorde ham ufør etter en gasseksplosjonsulykke på en plattform. Dette er en svært sær sak, men problemet var altså at han var ekspert på en type sprengstoff i forsvaret som brukte ham som konsulent for hurtig innkalling. Det var i kontrakten hans da han gikk ut av aktiv tjeneste. Da forsvaret på grunn av hans kompetanse ikke ville akseptere uføreavgjørelsen ble han hengende i limbo i flere år på sosialhjelp. Det var en utrolig merkelig case der han rett og slett deserterte i praksis og stakk av til utlandet. Da fikk han gjennom sin gamle major forhandlet fram en løsning der han ble ufør også i forsvarets øyne. Helt sprø sak, one of a kind antar jeg. Men det er for lett å dømme de som er langtidsklienter på sosialkontoret. Mange må i dag kjempe lenge for en fortjent diagnose, andre surfer gjennom systemet. Men det er blitt mye strengere siden nittitallet, og noen ganger er nåløyet til og med for trangt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sosialhjelp er og skal være en midlertidig ytelse, hvorfor kan ikke dette praktiseres? Hvorfor må den inrettes slik som idag med kontantutbetalinger? Hvorfor kan ikke barnevernet kobles inn når man ikke kan/vil forsørge sitt eget avkom?

For å gjøre det litt enklere å forstå mitt poeng - så kan vi litt forenklet dele den delen av befolkningen som burde vært i arbeid i tre grupper.
    1) De som jobber
    2) De som "reelt" ikke kan jobbe (uføre, syke, handikappede, osv
    3) De som ikke får jobb/vil ha jobb.

Det vi diskuterer her er jo gruppe 3. Det finnes selvsagt noen i gruppe 1 som trenger litt støtte nå og da, og vi kan sikkert gjøre mer for å få en større andel av gruppe 2 i arbeid, men problemet er jo gruppe 3.

Her er det nok mange som har uføretrygd, AAP og andre ytelser, uten at de etter "regelboka" kvalifiserer for det. Men hva skal man gjøre da - feks med denne Somaliske kvinnen som ikke prater norsk og aldri har jobbet en dag i hele sitt liv.

Det virker på meg som om du ønsker at de ikke skal få uføretrygd hvis de ikke er kvalifisert, og at de kun skal få sosialhjelp en kortere periode. Men hva da når denne perioden er over - hva skal denne alenemoren med 5 barn leve av...?

(Litt av grunnen til at vi har mange som står utenfor arbeidslivet i Norge er jo EØS og fri flyt av arbeidskraft. Det finnes mange jobber i Norge i dag hvor man har behov for arbeidstakere som ikke har formalkompetanse eller stor arbeidskapasitet. Men disse jobbene blir jo fyllt opp av arbeidsinnvandrere fra Øst-Europa og andre land. Folk som har stor arbeidskapasitet, er pålitelige og er villig til å jobbe for en lav timelønn - fordi den timelønnen er veldig bra sett i forhold til lønnsnivået i hjemlandet. Og for en arbeidsgiver - så er det langt mer attraktivt å ansette en kantinemedarbeider, vaskehjelp, resepsjonsvakt, etc - fra Litauen, Polen eller Tsjekkia som er pålitelig og hardtarbeidende - enn en norsk statsborger med afrikansk opphav som aldri har jobbet en dag i hele sitt liv.

Så når folk argumenterer for at vi trenger arbeidsinnvandring - så er det helt feil - det er snarere tvert i mot. Det er billig og bra arbeidskraft fra arbeidsinnvandringen som presser nordmenn med lav arbeidskapasitet ut av arbeidslivet. Og uansett hva du gjør - så er det ingen land i verden som har greid å få disse relativt primitive menenskene fra Afrika til å integrere og bidra i et avansert vestlig samfunn. De kommer jo fra et samfunn hvor man lever omtrent som vi gjorde i vikingtiden - med æreskulturer, stammetenkning, dypt religiøse og uten tillitt til offentlig forvaltning. Og dette har ikke med hudfarge og slikt å gjøre - hvis man hentet 30 000 inutitter/fangstfolk til Norge - så hadde trolig ikke de lykkes så godt heller.

Men spørsmålet er jo igjen - hva gjør du nården midlertidige sosialhjelpen skal trekkes tilbake....hva skal de leve av...?

Mvh
    OMF

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    OMF peker på en av svøpene i det norske arbeidsmarkedet. Lønningene her i landet er såpass høye at man må være relativt produktiv for å være ansettbar i noesomhelst yrke. Også "lavtlønnsarbeid" i Norge er relativt sett temmelig godt betalt sammenlignet med stort sett hvorsomhelst ellers. Dette er jobber som ofte krever relativt liten kompetanse og det holder stort sett at man kommer seg på jobb, gjør en kurant innsats når man er der og så kan man gå hjem. Det man trenger å kunne for å gjøre jobben er relativt fort gjort å lære seg - tenk servering, kantinearbeid, rengjøring, ekpeditør i butikk osvosv. En del av disse jobben stiller også visse krav til norskkunnskaper, men langtfra alle.

Det er viktig å være klar over at i en avansert økonomi som den norske er det en svært liten del av arbeidsmarkedet som er tilgjengelig for folk uten formelle kvalifikasjoner eller god relevant erfaring innenfor ett eller annet. Som OMF påpeker har (arbeids)innvandring i stor grad presset norske nordmenn ut av disse jobbene fordi det av mange grunner er mer rasjonelt sett fra arbeidsgiver å ansette noen andre. Innen dette arbeidsmarkedet finner man også studenter og annen ungdom som ser på det som en biinntekt eller midlertidig jobb og ikke har noen planer om å drive med det utover et begrenset tidsrom.

C

cruiser

Gjest

For å gjøre det litt enklere å forstå mitt poeng - så kan vi litt forenklet dele den delen av befolkningen som burde vært i arbeid i tre grupper.
    1) De som jobber

Det vi diskuterer her er jo gruppe 3. Det finnes selvsagt noen i gruppe 1 som trenger litt støtte nå og da, og vi kan sikkert gjøre mer for å få en større andel av gruppe 2 i arbeid, men problemet er jo gruppe 3.

Her er det nok mange som har uføretrygd, AAP og andre ytelser, uten at de etter "regelboka" kvalifiserer for det. Men hva skal man gjøre da - feks med denne Somaliske kvinnen som ikke prater norsk og aldri har jobbet en dag i hele sitt liv.

Det virker på meg som om du ønsker at de ikke skal få uføretrygd hvis de ikke er kvalifisert, og at de kun skal få sosialhjelp en kortere periode. Men hva da når denne perioden er over - hva skal denne alenemoren med 5 barn leve av...?

(Litt av grunnen til at vi har mange som står utenfor arbeidslivet i Norge er jo EØS og fri flyt av arbeidskraft. Det finnes mange jobber i Norge i dag hvor man har behov for arbeidstakere som ikke har formalkompetanse eller stor arbeidskapasitet. Men disse jobbene blir jo fyllt opp av arbeidsinnvandrere fra Øst-Europa og andre land. Folk som har stor arbeidskapasitet, er pålitelige og er villig til å jobbe for en lav timelønn - fordi den timelønnen er veldig bra sett i forhold til lønnsnivået i hjemlandet. Og for en arbeidsgiver - så er det langt mer attraktivt å ansette en kantinemedarbeider, vaskehjelp, resepsjonsvakt, etc - fra Litauen, Polen eller Tsjekkia som er pålitelig og hardtarbeidende - enn en norsk statsborger med afrikansk opphav som aldri har jobbet en dag i hele sitt liv.

Så når folk argumenterer for at vi trenger arbeidsinnvandring - så er det helt feil - det er snarere tvert i mot. Det er billig og bra arbeidskraft fra arbeidsinnvandringen som presser nordmenn med lav arbeidskapasitet ut av arbeidslivet. Og uansett hva du gjør - så er det ingen land i verden som har greid å få disse relativt primitive menenskene fra Afrika til å integrere og bidra i et avansert vestlig samfunn. De kommer jo fra et samfunn hvor man lever omtrent som vi gjorde i vikingtiden - med æreskulturer, stammetenkning, dypt religiøse og uten tillitt til offentlig forvaltning. Og dette har ikke med hudfarge og slikt å gjøre - hvis man hentet 30 000 inutitter/fangstfolk til Norge - så hadde trolig ikke de lykkes så godt heller.

Men spørsmålet er jo igjen - hva gjør du nården midlertidige sosialhjelpen skal trekkes tilbake....hva skal de leve av...?

Mvh
    OMF
    Ingenting

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

1) De som jobber

Mvh
    OMF
    Ingenting
    Litt usikker på om du mener dette, eller om du bare skal "tøyse bort" diskusjonen, men jeg antar du mener det.

OK - så du argumenterer for at vi skal åpne grensen for alle som har behov for hjelp - fordi det er det riktige å gjøre (Vi må hjelpe de sier du).

Og når de kommer - så skal de få tilbud om norskopplæring, skole, helsetjenster og slikt, men dersom de etter en stund ikke greier seg selv, så kutter vi livlinene og tvinger de ut i kriminalitet, tigging, prsotituasjon eller svart arbeid...? Jeg regner jo med at du også skjønner at en kvinne/mann fra Somalia i midten av 40 årene som ikke prater norsk eller engelsk og aldri har jobbet en dag i hele sitt liv, har eksakt 0 muligheter til å skaffe seg jobb i Norge..?

Dette er vel oppskriften på parallellsamfunn, ghettoer og generelle lovløse tilstander.....

Mvh
    OMF

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, i Norge har man ansvar for å forsørge seg selv.
    Igjen disse onlinerene....

Ja, kommer sikkert til å bli kjempesuksess med ti-tusener av afrikanere uten penger i Oslo.

Mvh
    OMF

D

Danke

Gjest

Mvh
    OMF

Kan du dokumentere noen av disse påstandene, eller sitter du bare i eksil og poster klovnerier om gamlelandet..? Sykefravær i Norge er godt dokumentert og 30% som du antyder har jeg aldri sett noe sted.

Mvh
    OMF
    Det er massevis om nordmenn som snyter sykepenger.....

- Det uforklarlige sykefraværet et stort problem - Aftenposten

Jeg synes selv det er et touchy emne, jeg synes det er bra at vi har god sykelønnsorning, men det er alt for lite kontroll og oppfølging...

30 % er bare et tall jeg tenkte ut av det vi har krav på, folk uten barn har rett på omlag 20% egenmelding ser jeg. Fraværet derimot jevnt er hele 7%!!!! Det er jo helt på trynet....

I Norge har man 50 dager man kan ta ut av 365 dager... Har man barn kan man itillegg ta ut for sykt barn....

Det er et problem i Norge, at man heller tar inn Litauere og Estlendere i byggebransjen fordi de jobber bedre, det samme gjelder i andre bransjer, tilogmed SVENSKENE er bedre enn oss å arbeidsmoral og foretrekkes feks i hotell og resturangbransjen.

Norge har verdens beste sykelønnsordning MED FULL LØNN... Man kan egenmelde seg bort 50 dager i året av 365 dager...

Vi har prøvd innkluderende arbeidsliv osv uten hell...

Jeg mener at systemet misbrukes, fordi man kan/har mulighet til det... 50 dager av 365 er mindre enn 30%... Men bare et fravær på 20% er klart unormalt, og stemmer ikke iforhåld til hvor syke folk er....

Bedriftene og det offentlige må jo følge opp ekstremt sykefravær? Gjøres dette?

Min erfaring er at noen tar ut alt de kan, flertallet tar ut en del, mens noen få aldri tar ut noen ting.

Det ekstreme trygdejukset til de som tar ut alt, og de som tar ut endel er så stort at disse jobber mange år mindre enn de som ikke tar ut noen ting.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    https://www.nrk.no/sorlandet/_-er-du-litt-syk_-ga-pa-jobb-1.12015027

– Hittil i år er sykefraværet i Stormberg Norge 6,2 prosent. I Stormberg Sverige er sykefraværet kun 2,7 prosent. Det norske fraværet er altså mer en dobbelt så høyt som vårt svenske sykefravær. Jeg tror ikke nordmenn er dobbelt så syke som svensker. Vi må finne andre svar på det høye sykefraværet, og vi må våge å forsøke ut nye løsninger, fortsetter han.

Det er ganske utrolig at syketall for Norge er 7 prosent, mens i Sverige bare 2,7

Det er selvfølgelig at svensker ikke er friskere enn nordmenn, men at de ikke er hjemme fordi de har vondt bak øra...

D

Danke

Gjest
    Et problem i Norge er at Staten omtrent vil at du skal -Stay Trygda....

Det første som møter flyktninger og innvandrere i Norge er at de nektes å jobbe... dvs har ikke arbeidstillatelse.

I Sverige kan alle som vil jobbe fra dag 1 med et samordningsnummer....

Når somaliere og andre SER at de ikke får lov til å jobbe i Norge, men at de blir plassert på trygda, så gir de faen..

Hvem ville ikke gjort det?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    Det er massevis om nordmenn som snyter sykepenger.....

- Det uforklarlige sykefraværet et stort problem - Aftenposten

Jeg synes selv det er et touchy emne, jeg synes det er bra at vi har god sykelønnsorning, men det er alt for lite kontroll og oppfølging...
    Så langt er vi helt enig.

30 % er bare et tall jeg tenkte ut av det vi har krav på, folk uten barn har rett på omlag 20% egenmelding ser jeg. Fraværet derimot jevnt er hele 7%!!!! Det er jo helt på trynet....
    Vil anbefale deg en tur tilbake i arbeidslivet. Man har krav på 4 egenmeldinger av maks 3 dager. Det utgjør maksimalt 12 dager og av 225 arbeidsdager så utgjør det ca 5%. Hvis man makser ut. Så kan man også få for barns sykdom.

I Norge har man 50 dager man kan ta ut av 365 dager... Har man barn kan man itillegg ta ut for sykt barn....
    Du har nok vært for lenge i eksil. 50 dager er bare tull. Også regner man gjerne arbeidsdager i enn slik sammneheng og ikke alle årets som du gjør.

Det er et problem i Norge, at man heller tar inn Litauere og Estlendere i byggebransjen fordi de jobber bedre, det samme gjelder i andre bransjer, tilogmed SVENSKENE er bedre enn oss å arbeidsmoral og foretrekkes feks i hotell og resturangbransjen.
    Det er godt poeng og et problem. De er nok ikke så mye bedre enn oss generellt, men i lavtlønnsyrkene så vinner de, og som jeg tidligere har skrevet, presser våre egne med lav arbeidsevne ut. Men for de som har utdannelse og bra arbeidsevne - som gjelder de fleste - så er ikke konkurransen fra utlandet så stor

Norge har verdens beste sykelønnsordning MED FULL LØNN... Man kan egenmelde seg bort 50 dager i året av 365 dager...
    Mesteparten riktig, men tallene dine er på bærtur.

Vi har prøvd innkluderende arbeidsliv osv uten hell...

Jeg mener at systemet misbrukes, fordi man kan/har mulighet til det... 50 dager av 365 er mindre enn 30%... Men bare et fravær på 20% er klart unormalt, og stemmer ikke iforhåld til hvor syke folk er....
    Ja, systemet bør kanskje strammes inn litt, men

Bedriftene og det offentlige må jo følge opp ekstremt sykefravær? Gjøres dette?

Min erfaring er at noen tar ut alt de kan, flertallet tar ut en del, mens noen få aldri tar ut noen ting.

Det ekstreme trygdejukset til de som tar ut alt, og de som tar ut endel er så stort at disse jobber mange år mindre enn de som ikke tar ut noen ting.
    Men igjen - så finnes det jo tall på dette - så det er helt unødvenidg å vimse rundt med antakleser.
    https://www.ssb.no/sykefratot/

Her ser du tydelig at problemet ikke er egenmeldinger, sykt barn eller skulking på mandager....problemet er langtidssyke....og en innstramming av sykelønnsordningen vil gjerne bare skyve folk over på andre støtteordnigner - ellers man kan selvsagt gjøre slik Cruiser foreslå, å bare kutte strengen å regne med at folk greier seg selv.

Mvh
    OMF

Sykefravær.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn