Det var en ganske så bastant påstand om at personer aldri skifter mening. Som et motargument vil jeg peke på mennesker som i sin ungdom var innom RV / Rødt og kanskje til og med AKP, men etterhvert ferdes til konservative holdninger ettersom de eldes og ender opp i AP eller til og med Høyre.
Har ganske ofte sammenheng med at de etterhvert mottar sin første lønnsutbetaling og ser at de må betale en ikke ubetydelig mengde skatt!
For 40-45 år tilbake hadde jeg et søskenbarn som var meget radikal, leder i Unge Vensre, mot Vietnamkrigen i så stor grad at han ble nektet visum til USA etc etc. Han fikk til slutt jobb på universietet som lærer på samme fakultet han nyss hadde gått ut fra. Han fikk da også tilbud om bli med i et borettslag som skulle sett opp hus på tomter hvis pris var saftig subsidiert av unversitetet fordi det var snakk om "sosial boligbygging" ( borettslag ) Han fortalte at på første møte i borettslaget kom det spørsmål om å oppløse borettslaget og "privatisere" husene slik at de kunne selges til markedspris uten prisregulering som det den gangen var på borettslag. Forslagt fikk overveldende flertall og jeg spurte om ikke han hadde argumentert godt nok for fortsatt sosial profil, hvortil han svarte "400.000,- er nå 400.000,- da!" 400.000,- var den gangen prisforskjellen på borettslagshusene og de private identiske husene på den andre siden av gaten. Så for denne sosialisten var prisen for et livssyn under en halv mill! Den gangen var det betydelig mere enn i dag, men likevel.
Men jeg har ofte sett personer med et i utganspunktet sosialistisk livvsyn som oppfatter det som en personlig fornærmelse at DE av alle rammes av marginalskatt som inkludert toppskatt etc kan utgjøre noen kroner!
Og så har du selvsagt de som er ute etter personlig politisk makt, de vil om de har gangsyn raskt se at forholdene for å kunne oppnå slikt er langt bedre i AP enn i de fleste andre partier på venstresiden. Selv "Høyrefolk" har jo sett dette og meldt overgang til AP, Jens og Jonas er jo gode eksempler! Og bror til nabon min!
Man finner slike på alle nivåer i politikken.