Politikk, religion og samfunn Den europeiske flyktning- og migrasjonskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Når det kommer til hatere av LGBT-miljøet så er det ganske så jevnt spredt utover det religiøse kartet. Går du på f.eks verdidebatt (debattsiden til avisen Vårt Land) kommer homohatet (og annet hat) tydelig frem blant en rekke av debattantene i ekkokammeret. Det samme kan sies blant konservative muslimer. Jødedommen, sikhisme, hinduisme osv har sine utskudd også. Dette er problem som ikke er knyttet til enkeltreligioner og holdningen er like forkastelig uansett religion.
    Jeg setter pris på at du peker på hendelser innen sikhisme, hinduisme, budhisme, kristendom og andre tilsvarende religioner som kan sammenlignes med voldlige hendelser vi kan knytte opp til islam de siste 10 årene.
    Det er gjort så ettertrykkelig mange ganger tidligere, så det faktum at du igjen spør er et bevis på at du ikke setter pris på den jobben.

D

Desillusjonert

Gjest
    Når det kommer til hatere av LGBT-miljøet så er det ganske så jevnt spredt utover det religiøse kartet. Går du på f.eks verdidebatt (debattsiden til avisen Vårt Land) kommer homohatet (og annet hat) tydelig frem blant en rekke av debattantene i ekkokammeret. Det samme kan sies blant konservative muslimer. Jødedommen, sikhisme, hinduisme osv har sine utskudd også. Dette er problem som ikke er knyttet til enkeltreligioner og holdningen er like forkastelig uansett religion.
    Jeg setter pris på at du peker på hendelser innen sikhisme, hinduisme, budhisme, kristendom og andre tilsvarende religioner som kan sammenlignes med voldlige hendelser vi kan knytte opp til islam de siste 10 årene.
    Det er gjort så ettertrykkelig mange ganger tidligere, så det faktum at du igjen spør er et bevis på at du ikke setter pris på den jobben.
    Det har du så definitivt ikke.
    Men jeg setter pris på at du svarer slik og dermed beviser det vi vet enda en gang.

D

Desillusjonert

Gjest
    3a) Nei, totalt feil. De kommer til Norge, fordi de frykter for sitt liv i hjemlandet sitt. De har flyktet fra livsfare.
    Så muligheten for at de reiser dit det tilsynelatende ser ut til å være best å bo og leve uten å være i direkte livsfare er ikke tilstede?

3b) tilpasse seg. Det er litt vanskelig å tilpasse seg når du kommer med doktorgrad og relevant arbeidserfaring og knapt får jobb som vaskehjelp. Og tro meg, innvandrere tilpasser seg. De jobber steinhardt.
    Og det kommer sikkert flere høyt utdannede enn lavt utdannede til Norge? Har du tall på det?
    Hvordan vet du at de fleste tilpasser seg og jobber steinhardt? Jeg har eksempler på det motsatte...

3c) de færreste har et internt ønske om å forandre seg. Det er for så vidt sant. Endring krever tiltak. Ola nordmann ønsker å slippe å forholde seg til Muhammed på regnskap. Muhammed lukter rart, kler seg underlig og bruker deler av lunsjpausen på å be. Mye enklere å kalle inn Astrid, Kari og Petter Nordmann på jobbintervju, selv om Muhammed har mastergrad i økonomi, er pålitelig og står på, er den beste kandidaten.
    Så det er selvsagt Ola Dunk som skal tilpasse seg de nye luktene, klesdraktene og den nye religionen? Ikke motsatt?
    Kan du forklare meg hvorfor det skal være slik? Jeg har litt vondt for å forstå at de ikke kan endre på en del, som å dusje regelmessig, oppføre seg mot kvinner, kle seg etter jobb og stilling og i det hele tatt tilpasse seg vestlige forhold!
    Hvordan vet du at de er mere pålitlige og står på noe mere enn andre?
    Hvordan vet du at deres bakgrunn og utdannelse ikke kan ha problematiske trekk ved seg som gjør de vanskelige å ansette?

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Som det siteres i artikkelen: Det vil være elever som tenker annerledes enn andre rundt slike spørsmål. Mye handler nok om bakgrunn. En kurder, sunnimuslim, sjiamuslim eller palestiner vil nok svare annerledes på et slikt spørsmål enn du og jeg, sier Kragset.

Nettopp. Vi importerer holdninger, ideer og tankesett sammen med innvandrerne, og disse ideene holder stand gjennom generasjonene. Like lite som innfødte nordmenn vil bli IS-vennlige av å ha IS-vennlige innvandrede naboer vil de IS-vennlige innvandrede naboene miste disse sympatiene av å ha innfødte naboer. Som Larson har vært inne på kan vi ikke ha et tankepoliti. Man må få mene hva man vil og forakte hva man vil. Importerer vi tankegods som ikke er kompatibelt med det vestlige demokratiet i stor stil så har vi det her i stor stil i overskuelig fremtid.

Har Larson noe syn på hvordan Norge vil utvikle seg når en økende del av befolkningen har sympatier og politiske idealer som alle fra Rødt til FrP er enige om at ikke hører hjemme i vår tid og del av verden?
    Se uthevede. Det var en ganske så bastant påstand om at personer aldri skifter mening. Som et motargument vil jeg peke på mennesker som i sin ungdom var innom RV / Rødt og kanskje til og med AKP, men etterhvert ferdes til konservative holdninger ettersom de eldes og ender opp i AP eller til og med Høyre. Men innvandrere kan altså ikke endre seg. Hvorfor ikke?

Hvilke innvandrere er IS-vennlige? de som ankommer landet nå er ganske så IS-fiendtlige da de rømmer fra krigsherrer som nettopp IS som dreper, lemlester og terroriserer. Jeg antar at du snakker om barn av innvandrere som radikaliseres. Beste middel mot radikalisering er reelle muligheter i samfunnet. fremtidshåp. Jobb og muligheter er beste middelet mot radikalisering. Ved å ordne opp i sosiale problemer slås mange fluer i samme smekk. Fluene som sniker seg utenom trenger tettere oppfølging.

radikalisering er et symptom, ikke en årsak.
    Islam er årsaken, "radikalisering" er symptomet...

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Hvorfor får faren til denne terroristen så mye spalte plass i media for å forklare sønnens handling og for å forsvare islam, mannen er jo total frelst av Allah selv, bare å si dette:

Saken med å straffe homofile tilhører Gud, og Gud straffer dem for hva enn de måtte gjøre. Det er ikke opp til slavene til Allah, men jeg er veldig lei meg for at Omar har utført denne handlingen, sier han i videoen.
    Terroristens far: – Ikke slavene til Allah som skal straffe homofile | ABC Nyheter

Det skulle vært faren til A. B. Breivik som hadde sagt at det var opp til gud å straffe barna, da hadde vaffelpressa hos de røde gått varm.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Nei, det har du ikke. Svar på det han/hun spør om.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Det var en ganske så bastant påstand om at personer aldri skifter mening. Som et motargument vil jeg peke på mennesker som i sin ungdom var innom RV / Rødt og kanskje til og med AKP, men etterhvert ferdes til konservative holdninger ettersom de eldes og ender opp i AP eller til og med Høyre.
    Har ganske ofte sammenheng med at de etterhvert mottar sin første lønnsutbetaling og ser at de må betale en ikke ubetydelig mengde skatt!

For 40-45 år tilbake hadde jeg et søskenbarn som var meget radikal, leder i Unge Vensre, mot Vietnamkrigen i så stor grad at han ble nektet visum til USA etc etc. Han fikk til slutt jobb på universietet som lærer på samme fakultet han nyss hadde gått ut fra. Han fikk da også tilbud om bli med i et borettslag som skulle sett opp hus på tomter hvis pris var saftig subsidiert av unversitetet fordi det var snakk om "sosial boligbygging" ( borettslag ) Han fortalte at på første møte i borettslaget kom det spørsmål om å oppløse borettslaget og "privatisere" husene slik at de kunne selges til markedspris uten prisregulering som det den gangen var på borettslag. Forslagt fikk overveldende flertall og jeg spurte om ikke han hadde argumentert godt nok for fortsatt sosial profil, hvortil han svarte "400.000,- er nå 400.000,- da!" 400.000,- var den gangen prisforskjellen på borettslagshusene og de private identiske husene på den andre siden av gaten. Så for denne sosialisten var prisen for et livssyn under en halv mill! Den gangen var det betydelig mere enn i dag, men likevel.

Men jeg har ofte sett personer med et i utganspunktet sosialistisk livvsyn som oppfatter det som en personlig fornærmelse at DE av alle rammes av marginalskatt som inkludert toppskatt etc kan utgjøre noen kroner!

Og så har du selvsagt de som er ute etter personlig politisk makt, de vil om de har gangsyn raskt se at forholdene for å kunne oppnå slikt er langt bedre i AP enn i de fleste andre partier på venstresiden. Selv "Høyrefolk" har jo sett dette og meldt overgang til AP, Jens og Jonas er jo gode eksempler! Og bror til nabon min!;) Man finner slike på alle nivåer i politikken.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Skatt på inntekt er ikke spesiell høy i Norge. Norske politikere har valgt å skattlegge forbruk høyere enn i mange andre i land. Greit for meg. Føler at jeg i større grad bestemmer hva mine penger skal gå til.:)

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Det var en ganske så bastant påstand om at personer aldri skifter mening. Som et motargument vil jeg peke på mennesker som i sin ungdom var innom RV / Rødt og kanskje til og med AKP, men etterhvert ferdes til konservative holdninger ettersom de eldes og ender opp i AP eller til og med Høyre.
    Har ganske ofte sammenheng med at de etterhvert mottar sin første lønnsutbetaling og ser at de må betale en ikke ubetydelig mengde skatt!

For 40-45 år tilbake hadde jeg et søskenbarn som var meget radikal, leder i Unge Vensre, mot Vietnamkrigen i så stor grad at han ble nektet visum til USA etc etc. Han fikk til slutt jobb på universietet som lærer på samme fakultet han nyss hadde gått ut fra. Han fikk da også tilbud om bli med i et borettslag som skulle sett opp hus på tomter hvis pris var saftig subsidiert av unversitetet fordi det var snakk om "sosial boligbygging" ( borettslag ) Han fortalte at på første møte i borettslaget kom det spørsmål om å oppløse borettslaget og "privatisere" husene slik at de kunne selges til markedspris uten prisregulering som det den gangen var på borettslag. Forslagt fikk overveldende flertall og jeg spurte om ikke han hadde argumentert godt nok for fortsatt sosial profil, hvortil han svarte "400.000,- er nå 400.000,- da!" 400.000,- var den gangen prisforskjellen på borettslagshusene og de private identiske husene på den andre siden av gaten. Så for denne sosialisten var prisen for et livssyn under en halv mill! Den gangen var det betydelig mere enn i dag, men likevel.

Men jeg har ofte sett personer med et i utganspunktet sosialistisk livvsyn som oppfatter det som en personlig fornærmelse at DE av alle rammes av marginalskatt som inkludert toppskatt etc kan utgjøre noen kroner!

Og så har du selvsagt de som er ute etter personlig politisk makt, de vil om de har gangsyn raskt se at forholdene for å kunne oppnå slikt er langt bedre i AP enn i de fleste andre partier på venstresiden. Selv "Høyrefolk" har jo sett dette og meldt overgang til AP, Jens og Jonas er jo gode eksempler! Og bror til nabon min!;) Man finner slike på alle nivåer i politikken.
    Vet det høres kjempesnodig ut, men det er faktisk ikke slik at Unge Venstre har en sosialistisk plattform.

ANM.tmp

Medlem
    Ble medlem
    09.06.2016
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    0
    Jeg håper og tror at flere nå begynner å våkne og se hvilken stor trussel Islam faktisk er for de verdien våre forfedre har kjempet hardt for å gi oss. Her i landet har vi skapt en holdning hvor de svakeste skal beskyttes og de mange skal bøye seg for de få. Er nok ikke bare positivt, men noen grupper fortjener virkelig fellesskapets omsorg.

Kan muslimene lenger kalles en svak minoritet og er det riktig at vi skal støtte og finansiere det åpenbare menneskeforaktet de bringer til bords? Er det riktig av oss gi en lenge sterkt undertrykt minoritet, de homofile, grunnleggende rettigheter og aksept samtidig som vi subsidierer en gruppe mennesker som ønsker dem steinet?

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Skatt på inntekt er ikke spesiell høy i Norge. Norske politikere har valgt å skattlegge forbruk høyere enn i mange andre i land. Greit for meg. Føler at jeg i større grad bestemmer hva mine penger skal gå til.:)
    Skattenivået var heller ikke poenget mitt. Jeg har fortid som politiker i "Ligningsnemnda" så jeg vet at Norge er et "skatteparadis" under to forutsetninger, at du har greit med penger og at du har kunnskap om hvordan du skal bruke reglene til din fordel!

Poenget er at ganske mange, med røtter i venstresiden, får sjokk over at de må betale "så mye" når de dukker opp gjennom toppskattesatsene. Kunnskap om skatte og avgifts systemet og realitetene sammenlignet med andre land er dessverre mangelvare hos alt for mange.

Et vanlig "sukk" er at biler koster bare "halvparten" i Sverige i forhold til her. Når man forklarer litt om hvor mye skatt svenskene betaler er det mange som synes det er greit at bilene koster det de gjør!:p Å sammenligne inntektsskatten over landegrenser blir som sammenligne epler og pærer. Skal en slik sammenligning ha noe for seg må man se på hele pakken og ikke kun på deler av den. Dessverre er det vanlig å drive "cherry picking" i slike debatter, jfr. formueskatten som det "gnages" om fra "de rike"!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0

Vet det høres kjempesnodig ut, men det er faktisk ikke slik at Unge Venstre har en sosialistisk plattform.
    På den tiden var de faktisk veldig radikale. AKP var ikke dannet og NKP hadde vel ikke så stor appell hos de unge?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ahh... skatt. Jeg regner med at du får med deg hva Høyre gjennomfører i disse tider med bl.a. støtte fra "småbedriftenes beskytter" Venstre?

De senker skatt på kapital. Greit nok. Men så må de få inn penger da. Så de innfører en ekstraskatt på fortjeneste på aksjesalg og utbytte. Penger tjent via bankkonto = 25% skatt. Penger tjent via aksjer får skattestraff på 15%. altså 28,75%. Neste år ønsker de å senke kapitalskatten til 22% og øke aksjestraffen slik at folk betaler 32% skatt på aksjeutbytter.

AHA! dette må være i SV-ånd. Straff milliardene. Eller kanskje ikke, for det vil aldri Høyre gjøre. For i god Høyre-ånd så legger de inn smutthull for Reitan og co. Putter du aksjene dine inn i en investeringskonto, så slipper du unna hele ekstraskatten. Og samtidig får finansinstitutsjonene massevis av nye kunder.

Nytt år og nye skatteregler det er verdt å merke seg - Nordnetbloggen.no - Nordnetbloggen.no

Så regjeringen senker skattene for store kapitaleiere og skjerper skattene for småsparerne.

Og det i en tid hvor regjeringen "bekymrer seg" for småbedriftene og menneskers vilje til å investere, noe man måtte senke formueskatten for å ordne opp i. Nå har de laget et 2-delt skattesystem. Ett for kapitalistene som bare vil skatte 22% (i år 25%) når de tar utbytte fra investeringskontoen, og ett for småspareren som må skatte 32% (i år 28,75%) når bedriften betaler utbytte.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Eller kanskje ikke. Innlegget hennes ble raskt tilbakevist. Fakta selger ikke aviser. Fremmedfrykt derimot, der har du avisselger uten like.

Kan se ut som om høna fortsatt spiser sandkorn.

"På spørsmål til Meland om hvilke av disse utskjelte punktene som angivelig er i ferd med å bli vedtatt, svarer hun imidlertid at «[jeg] har ikke så god tid til å google de ulike forslagene, og heller ikke full oversikt over hvilke forslag som blir vedtatt i Stortinget i morgen [fredag]»".

Punkter som dette:

"Norge bør opprette og drifte asylmottak i land i Afrika og Asia.
    • Flyktninger som reiser til hjemlandet på ferie, kan miste oppholdstillatelsen.
    • Ekteskap skal ikke legges til grunn for innvandring til Norge.
    • Søskenbarnekteskap skal forbys.
    • Innvandrere må jobbe og bo i Norge i ti år før de kan få statsborgerskap.
    • Kun norske statsborgere skal være medlemmer av folketrygden.
    • Utenlandsk arbeidskraft skal betale inn til en «personlig folketrygdkonto», og dersom det innbetalte beløpet ikke dekker en eventuell sykmelding eller utførhet, må arbeidsinnvandreren forlate landet."

Som artikkelen nedenfor konkluderer med:

"
    Realiteten er at det overveldende flertallet av tiltakene som den gang vakte rabalder, fortsatt ligger langt utenfor det som er realiserbar politikk"
    Selvpiskende historieomskrivning - Manifest Tidsskrift

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Manifest er en venstreorientert tankesmie, og langt fra politisk uhildet.

Johan-Kr

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    sant, en motvekt mot samtlige andre tankesmier som befinner seg godt ute på høyresiden.

Les artikkelen, hvor de linker til kildene, og les kildene, og du kan se at konklusjonen er spot on.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Eller kanskje ikke. Innlegget hennes ble raskt tilbakevist. Fakta selger ikke aviser. Fremmedfrykt derimot, der har du avisselger uten like.

Kan se ut som om høna fortsatt spiser sandkorn.

"På spørsmål til Meland om hvilke av disse utskjelte punktene som angivelig er i ferd med å bli vedtatt, svarer hun imidlertid at «[jeg] har ikke så god tid til å google de ulike forslagene, og heller ikke full oversikt over hvilke forslag som blir vedtatt i Stortinget i morgen [fredag]»".

Punkter som dette:

"Norge bør opprette og drifte asylmottak i land i Afrika og Asia.
    • Flyktninger som reiser til hjemlandet på ferie, kan miste oppholdstillatelsen.
    • Ekteskap skal ikke legges til grunn for innvandring til Norge.
    • Søskenbarnekteskap skal forbys.
    • Innvandrere må jobbe og bo i Norge i ti år før de kan få statsborgerskap.
    • Kun norske statsborgere skal være medlemmer av folketrygden.
    • Utenlandsk arbeidskraft skal betale inn til en «personlig folketrygdkonto», og dersom det innbetalte beløpet ikke dekker en eventuell sykmelding eller utførhet, må arbeidsinnvandreren forlate landet."

Som artikkelen nedenfor konkluderer med:

"
    Realiteten er at det overveldende flertallet av tiltakene som den gang vakte rabalder, fortsatt ligger langt utenfor det som er realiserbar politikk"
    Selvpiskende historieomskrivning - Manifest Tidsskrift
    Modningsprosessen er i gang - skal se at det meste (kanskje alt) er realiserbart...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Ahh... skatt. Jeg regner med at du får med deg hva Høyre gjennomfører i disse tider med bl.a. støtte fra "småbedriftenes beskytter" Venstre?

De senker skatt på kapital. Greit nok. Men så må de få inn penger da. Så de innfører en ekstraskatt på fortjeneste på aksjesalg og utbytte. Penger tjent via bankkonto = 25% skatt. Penger tjent via aksjer får skattestraff på 15%. altså 28,75%. Neste år ønsker de å senke kapitalskatten til 22% og øke aksjestraffen slik at folk betaler 32% skatt på aksjeutbytter.

AHA! dette må være i SV-ånd. Straff milliardene. Eller kanskje ikke, for det vil aldri Høyre gjøre. For i god Høyre-ånd så legger de inn smutthull for Reitan og co. Putter du aksjene dine inn i en investeringskonto, så slipper du unna hele ekstraskatten. Og samtidig får finansinstitutsjonene massevis av nye kunder.

Nytt år og nye skatteregler det er verdt å merke seg - Nordnetbloggen.no - Nordnetbloggen.no

Så regjeringen senker skattene for store kapitaleiere og skjerper skattene for småsparerne.

Og det i en tid hvor regjeringen "bekymrer seg" for småbedriftene og menneskers vilje til å investere, noe man måtte senke formueskatten for å ordne opp i. Nå har de laget et 2-delt skattesystem. Ett for kapitalistene som bare vil skatte 22% (i år 25%) når de tar utbytte fra investeringskontoen, og ett for småspareren som må skatte 32% (i år 28,75%) når bedriften betaler utbytte.

Som jeg skrev tidligere er Norge et skatteparadis om du har penger og kunnskap! Disse to går ofte hånd i hånd, for har du penger kan du uansett kjøpe deg kunnskap! Ikke helt ubetydelig med innflytelse er også oppnåelig hvis du bare er rik nok!

Når det kommer til analysen av situasjonen er vi ikke mye uenige. Uenigheten ligger mere på virkemidlene som bør brukes for å rette på situasjonen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    joda, man kan kjøpe seg kunnskap, men det koster, spiser opp fortjenesten. Så inntil du er rik nok (har noen millioner å investere) så er det ikke mye å hente på skatteplanlegging da rådgiverne skal ha engangskostnader som du ikke vil spare inn. Og mens du sparer til å ha noen millioner så vil du betale vesentlig høyere skatt enn mangemillionærene på kapitalinntektene dine.

Og dette er et system Høyre har designet. Skattlegg middelklassen, gi til de rike.

Ap er med på systemet, men ønker andre satser, mindre flåing. FrP nikker (skattelette er skattelette, selv om det ikke gjelder for folk flest) og selger seg for knapper og glansbilder (lakrispiper, ståhjulinger, boksing, litt strengere [og folkerettsstridende] asylregler). Venstre jubler for formueskattelette til småbedriftseiere som selv ikke ønker hjelp på formueskatt, der 50% av skattelettene går til de aller rikeste. Venstre burde stå på barrikadene mot dette systemet for dette flår småsparerne som nettopp er potensiele småbedriftseiere, men Venstre er kun opptatt av å peke nese til AP grunnet ømme tær (de er tross alt imot knappene og glansbildene regjeringen gir til FrP).

Så hva er hovedvirkemiddelet? Kast Høyre ut av regjering slik at vi får stanset videre gavepakker til mangemillionærene.
    Deretter må vi reversere smutthullene Høyre allerede har spikret inn.

Har du millionlønn og mer enn 5 millioner å investere, så er jo regjeringen midt i blinken for deg. Da kan du til og med flytte lønnsinntekt over til kapitalinntekt via investeringskontoer og holdingsselskap. Marginalskatt er det bare menigmann som betaler.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.750
    Torget vurderinger
    1
    Har du millionlønn og mer enn 5 millioner å investere, så er jo regjeringen midt i blinken for deg. Da kan du til og med flytte lønnsinntekt over til kapitalinntekt via investeringskontoer og holdingsselskap. Marginalskatt er det bare menigmann som betaler.
    Dette gjelder jo samtlige politikere; også på lokalplan, så du kan se langt etter å få gjort noe med det. Millionlønninger for politikere, samt offentlige ansatte som typisk stemmer SV, ble innført av de rødgrønne som ga aksept for kleptokrati i det offentlige. De verste er arbeiderbevegelsekleptokratene. Ingen er større forsvarer for offentlig kleptokrati enn Martin Kolberg. Nyimperialisten og antidemokraten Jagland er nok søkkrik.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Heldigvis er det fler enn bare politikere som har stemmerett ;) Skattepolitikken til Høyre gagner kun et fåtall av norges innbyggere. kanskje 5% hvis vi er hyggelige. Allikevel stemmer 20-25% på dem. Hvorfor kan man lure, for når det kommer til prioritering av saker så er det skattelette til de rikeste som trumfer prioriteringen. Hvor er det verdikonservative Høyre blitt av? Vekkprioritert av "skattelette er svaret. hva var spørsmålet"-faksjonen som regjerer.

Når det kommer til politikere og lønn, så stemmes det hvert år over lønnsøkning ( og lønnsøkning utover generell lønnsøkning). Hvem er det som hvert år stemmer imot lønnsøkningen og heller vil fryse? SV. Det er verdt å legge merke til hvis man hater politkere som gir penger til seg og sine.

Når det kommer til Martin Kolberg så er han en viktig mann i kontrollkomiteen. Jeg tenker med gru hvordan Tetzchner (H) fremsto i komiteen da Sivilombudsmannen var der.

Mener Michael Tetzschner at Sivilombudsmannen bør avskaffes? | Strømme, Kierulf og Wessel-Aas - Aftenposten

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.750
    Torget vurderinger
    1
    Når det kommer til politikere og lønn, så stemmes det hvert år over lønnsøkning ( og lønnsøkning utover generell lønnsøkning). Hvem er det som hvert år stemmer imot lønnsøkningen og heller vil fryse? SV. Det er verdt å legge merke til hvis man hater politkere som gir penger til seg og sine.

Jeg tviler på at SV ville ha stemt slik dersom det var en sjanse for at de fikk flertall. Saken er at med SV i regjering dobblet inntektene for den typiske SV velger (høyt lønnet offentlig ansatt) seg i løpet av de 8 årene. Deling av godene gjelder oss andre (særlig bermen med lav inntekt og tom bankonto mellom hver lønning)

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Jeg tviler på at SV ville ha stemt slik dersom det var en sjanse for at de fikk flertall. Saken er at med SV i regjering dobblet inntektene for den typiske SV velger (høyt lønnet offentlig ansatt) seg i løpet av de 8 årene. Deling av godene gjelder oss andre (særlig bermen med lav inntekt og tom bankonto mellom hver lønning)
    Du tar feil.

Erna er lønnsstjerna på Stortinget - dagsavisen.no

"Partiene bestemmer selv hvor mye deres parlamentariske ledere skal få i tillegg til den faste godtgjørelsen. Høyre topper listen, mens SV ligger nederst.SV gir ingen ekstra godtgjørelse til sin parlamentariske leder. Audun Lysbakkens partifeller praktiserer tvert imot en ekstra partiskatt som var på 8 prosent i 2011 (hevet til 9 prosent i 2012). Dermed sitter SVs parlamentariske leder igjen med mindre enn de andre stortingsrepresentantene: En årslønn på 690.000 kroner i fjor."

"
    - Vi er opptatt av at det ikke skal være for stort gap mellom hva stortingsrepresentanter og andre folk tjener. Derfor har vi partiskatt, sier han og legger til:- Hvis Erna synes hun fortjener 1,1 millioner kroner i året for å være stortingspolitiker, så er det ingen ting som hindrer Høyre i å bruke pengene på den måten. Men det har ikke vi råd til."

G

Gjestemedlem

Gjest
    Syk muhammedaner i kamp mellom sine egne følelser og islamske vrangforestillinger.

..

Men hvorfor måtte så mange andre mennesker bøte med livet fordi en muslim tok Islam litt for alvorlig?

..

Ali A. Rizvi:

Turns out Omar Mateen was gay himself and visited Pulse frequently. Not surprising

If it wasn't for religion, his family and community may have actually accepted him for who he was.

This phenomenon of repressed homosexuality resulting in violence is one that isn't actually unique to Islam (unlike jihadist violence, which is). Each of the three Abrahamic religions prescribes death and/or eternal damnation for homosexuals. So if you're condemning this shooting but hold the Torah, Bible, or Quran to be a sacred or "holy" book, you're part of the cause, not the solution.

There is no good action religious people do that non-religious people don't do––whether it's charity, philanthropy, or compassion. But there ARE many terrible things religious people do––in the name of their religion––that non-religious people WON'T do (h/t Hitch). Religion, therefore, is a net negative for humanity.

Everyone is speculating about Omar Mateen's motive: repressed sexuality, ISIS, radicalization, hate, misogyny, mental illness, politics, etc. There's only one thing that accommodates all of these: religion.

ALL religious faith is toxic. Faith means to believe things without seeing them, or having any evidence for them. If you support the notion that faith is a virtue, remember that this also includes faith in inherently violent religions like Islam.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2

skatteinngangen går ned. https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/skatteregn/maaned/2016-01-18

de rike betaler mest skatt, både absolutt og som prosentandel av inntekt. De rikeste betaler mest skatt - nyheter - Dagbladet.no

arbeidsledigheten stiger, fremtidsutsiktene er dårlige og investeringstakten er lav. husholdningenes gjeldsbelastning er ekstremt høy. man har ikke mye å gå på i pengepolitikken for å senke avkastningskravene og stimulere til flere investeringer som vil skape arbeidsplasser, og det er grenser for hvor avhengig man kan gjøre økonomien av offentlig konsum (som også er veldig høyt nå); dermed må man gjøre noe med skattesystemet, og måten det gjøres på, er ved å beskatte uttak til konsum hardt, mens arbeidende kapital slipper unna ekstraskatten.

å ha penger i et holdingselskap, på en investeringskonto el.l. betyr ikke at du kan kaste om deg med penger til private forlystelser. man får en utsatt skattefordel, fordi man reinvesterer.

vi trenger mer privat kapital i norge, hvis vi skal leve av fremtidig innovasjon.

de rike er ikke samfunnsfiender. de er i svært mange tilfeller helter.

hvis du synes skattebyrden er skjevt fordelt, så bør det vel være bedre at de fra det lavere samfunnssjiktet betaler mindre, enn at de rike betaler mer, samtidig som det offentlige ser på effektiviseringstiltak av byråkratiet?

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    interessant statistikk om kriminalitet i usa. rase, kultur eller begge deler?

New DOJ Statistics on Race and Violent Crime | American Renaissance

NCFS-Table.jpg

This table can be used for a number of interesting calculations. First, we find that during the 2012/2013 period, blacks committed an average of 560,600 violent crimes against whites, whereas whites committed only 99,403 such crimes against blacks. This means blacks were the attackers in 84.9 percent of the violent crimes involving blacks and whites. This figure is consistent with reports from 2008, the last year DOJ released similar statistics. Perhaps not coincidentally, that was the year Mr. Obama was elected president.

Interestingly, we find that violent interracial crime involving blacks and Hispanics occurs in almost exactly the same proportions as black/white crime: Blacks are the attackers 82.5 percent of the time, while Hispanics are attackers only 17.5 percent of the time.

Some observers argue that what causes the overwhelming preponderance of black-on-white over white-on-black violence is “chance of encounter,” due to the fact that there are five times as many whites as blacks in the American population. However, there are only about 30 percent more Hispanics than blacks, yet black-on-Hispanic violence is almost as lopsided as black-on-white violence. This suggests blacks may be deliberately targeting both whites and Hispanics.

....

for mer, besøk linken øverst i innlegget.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

skatteinngangen går ned. https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/skatteregn/maaned/2016-01-18

de rike betaler mest skatt, både absolutt og som prosentandel av inntekt. De rikeste betaler mest skatt - nyheter - Dagbladet.no

arbeidsledigheten stiger, fremtidsutsiktene er dårlige og investeringstakten er lav. husholdningenes gjeldsbelastning er ekstremt høy. man har ikke mye å gå på i pengepolitikken for å senke avkastningskravene og stimulere til flere investeringer som vil skape arbeidsplasser, og det er grenser for hvor avhengig man kan gjøre økonomien av offentlig konsum (som også er veldig høyt nå); dermed må man gjøre noe med skattesystemet, og måten det gjøres på, er ved å beskatte uttak til konsum hardt, mens arbeidende kapital slipper unna ekstraskatten.

å ha penger i et holdingselskap, på en investeringskonto el.l. betyr ikke at du kan kaste om deg med penger til private forlystelser. man får en utsatt skattefordel, fordi man reinvesterer.

vi trenger mer privat kapital i norge, hvis vi skal leve av fremtidig innovasjon.

de rike er ikke samfunnsfiender. de er i svært mange tilfeller helter.

hvis du synes skattebyrden er skjevt fordelt, så bør det vel være bedre at de fra det lavere samfunnssjiktet betaler mindre, enn at de rike betaler mer, samtidig som det offentlige ser på effektiviseringstiltak av byråkratiet?
    Rart det der. Vi trenger privat kapital, sier du. Så menigmann burde oppfordres til å spare i aksjer, ikke sant? Entre Høire fra ytterste høyre flanke. "Menigmann skal få straffeskatt på 45% (10 %-poeng) hvis han sparer i aksjer eller aksjefond".

Selvsagt kan du kaste deg rundt med penger i holdingsselskap og investeringskonto. Du betaler 22% skatt mot 32% (fra neste år). Du nevner skattefordelen i utsatt skatt. Du har rett i det. Enda en skattefordel! Investoren får i pose og sekk! Investoren slipper å skatte av gevinsten når han tar ut gevinst og reinvesterer i nytt selskap. Høire nøyer seg ikke med det lenger, skjønner du. Investoren skal skatte lavere også.

"Lavere skatt til millionærene er svaret. Hva er spørsmålet?" er mantraet til Erna Solberg. Til og med Jan Arild Snoen har fått nok nå.
    � På tide å si farvel
    http://hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/06/Snoen-har-meldt-seg-ut-av-Hoeyre

«Erfaringene med den blå regjeringen gjør at jeg ikke finner et tilstrekkelig stort fellesskap i prinsipper og retning», oppgir Snoen som den viktigste grunnen.
    Snoen skriver at «frihet for Høyre-folk handler først og fremst om frihet til å tjene penger, beholde penger, og bruke penger på det man selv vil».

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Venstresiden går bananas for skattelette på 4 milliarder, det vil ødelegge velferden osv, men 23 milliarder til integrering og ca 33 milliarder til bistand er helt riktig og har ingenting å si på velferden. Tallene er også en del større enn dette siden de ikke har tatt med alle kostnadene. Men 4 milliarder i skattelette det er fy fy fy fy.

T
    il sammen på innvandring og integrering på identifiserbare kapitler i statsbudsjettet benytter vi altså nærmere 23 milliarder i 2016, og utgiftene er raskt voksende.

Men som vi ser er det mange kostnader som uteblir i dette regnestykket. Vi kan jo spørre oss om hva en raskt voksende befolkning utløser av kostnader i infrastruktur, barnehage- og skoleplasser, i rettsvesenet, fengsler, tolketjenester, helsesektoren, trygder- og støtteordninger, med mer. Når vi dertil vet at mange av innvandrerne har ingen eller lite utdannelse tilpasset et høyteknologiland som Norge, sier det seg selv at regnestykket aldri vil gå i pluss.
    http://www.rights.no/2016/06/frp-med-omvei-til-ssb/

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Åh, det ville vært fint om de med lavere inntekter skattet mindre, men det er ikke det som skjer. De holdes på +- samme nivå, mens de virkelige rike får 1000-lapper daglig kastet etter dem fra pensjonsfondet. Erna og Siv tør jo ikke prioritere og kutte kostnader.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det blir litt merkelig at du støtter deg på Snoen. Din utheving er ikke akkurat representativt for hans argumentasjon for utmeldingen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg synes det blir litt merkelig at du støtter deg på Snoen. Din utheving er ikke akkurat representativt for hans argumentasjon for utmeldingen.
    Det er mulig Snoen sier annet også. Du får ta det opp med hegnar, men han har faktisk ytret følgende:

Snoen skriver at «frihet for Høyre-folk handler først og fremst om frihet til å tjene penger, beholde penger, og bruke penger på det man selv vil».
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...migrasjonskrisen-160.html#LClBife8u4PX8ZS0.99

Er ikke så vanskelig å tolke den setningen til f.eks:
    frihet til å tjene penger = vekk med reguleringer. ja til privatisering av velferdsgoder,
    frihet til å beholde penger = minst mulig skatt, men ikke til hvermannsen, for noen må jo betale for velferdsstaten.
    frihet til å bruke penger på det man selv vil = vekk med velferssamfunnet. Du er din egen lykkes smed, ja til privatisering av velferdsnorge.

Snoen kan gjerne ha nyansert det til noe annet, men essensen til Høyre er hva jeg skrev over. Verdikonservatismen har forsvunnet og overlatt til KrF og FrP.

Ellers ville det vært fint om du kunne redegjøre hvordan 45% straffeskatt på aksjeinvestering skaffer mer kapital til norske bedrifter. Det er dette den blåblåregjeringen innfører. Den rødgrønne stemmer imot. Hadde du sagt dette til meg for 3 år siden, ville jeg trodd du køddet og det var omvendt.

Kan det være at Høire ønsker å være med på race towards the bottom på kapitalskatt, men ønsker at hvermannsen ikke skal få være med, fordi det koster for mye? Høire har jo gitt skattelette på lønn også, sier de, samtidig som de økte trygdeavgiften tilsvarende. Trygdavgift er ikke skatt, men avgift så de har sitt på det tørre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn