Jeg ser det langt mere simpelt venstreorienterede er simpelthen mere begavede end end højreorienterede og det gælder især i forhold til stærkt højreorienterede , men højreorienterets måde at opfører sig på er et stærkt midel/kort til at rage magt til sig i vores kapitalistiske system, hensynsløshed egoisme osv bliver simpelthen belønnet.
Hvilket det aldrig ville blive i et tættere samfund en spejderlejr en grundejerforening en familie , men det virker i samfundet.
Venstreorienterede ønsker grundlæggende den måde folk opfører sig på i tættere fællesskaber som familie på spejderlejren i grundejerforeningen udbredt til hele samfundet så simpelt er det .
Men Kortvarig, ser du ikke forskjellen på nære/valgte og fjerne/ikke-valgte relasjoner? Gir det mening for deg å forholde seg på samme måte til vilt fremmede som til ens beste venner og nærmeste familie?
Dette er veldig, veldig merkelig.
Nej det er endelig ikke så mærkeligt, og det har faktisk stærke rødder/forankring i vores egen kultur, og er som sagt den måde mennesker i tættere relationer naturligt og normalt opfører sig på, det gælder også stærkt højreorienterede.
Rødderne er kristendom "Du skal elske din næste som dig selv" det vigtigste og eneste bud som i realteten er nødvendigt, efter at Jesus ophøjede buddet fra GT fra mest at gælde ens nærmeste, til at gælde alle i det nye testamente (Matt. 22,39).
Du skal elske den du ikke har mødt endnu, ja selv din fjende skal du elske.
Her står jeg nok af i forhold til bl.a. IS. Som alle andre mener jeg IS er noget skidt og skal bekæmpes på den ene eller anden måde, jeg mener dog godt at man i stedet for fuldstændigt at afvise enhver form for forhandling kunne have prøvet, var det ikke lykkes , ja så er der kun en måde tilbage.
Det er endelig pudsigt paradoksalt og mærkeligt, hvis noget skal være mærkeligt her, at det er de venstreorienterede som lever mest op til dette næste kærligheds bud samtidig med at det er kendt at venstreorienterede normalt ikke er særligt troende.
Næstekærlighed i kristendommen - Religion.dk og
https://da.wikipedia.org/wiki/Næstekærlighed
Derimod er folk som stemmer til højre tit stærkt troende, og det er her racismen/hadet bl.a. trives i bedste velgående og ikke hos de venstreorienterede.
På trods af at jeg ikke er troende må dog erkende at Jesus bud er genialt , det beskriver umiddelbart den måde det enkelte menneskes naturligt opfører sig på, indtil gruppen opnår en hvis størrelse "hvor vi ikke se hinanden i øjnene mere", eksempelvis et samfund , så begynder de højreorienterede strømninger stille og roligt at slå igennem/titte frem , neoliberalisme og andre højreorienterede retninger kommer op af hullerne, egoismen, undertrykkelse , udnyttelse af andre mennesker , had til andre, egoisme bliver pludselig til en dyd, at nogle er mindre værd end andre bliver naturligt osv. sammen med kriminalitet og andre egoistiske holdninger som forurening , krig osv vokser.
Det kan virke temmelig naivt og barnligt dette her , man kan kalde det
Dunning-Kruger effekten hvis man har lyst, jeg er fløjtende ligeglad , det er sådanne ting som jeg tænker og ikke mindst undre mig over ved denne verden.
Ingen vil have forurening/klimaforandringer , ingen vil have gift i deres mad, ingen vil have krig , ingen vil have undertrykkelse, og udnyttelse af mennesker, ingen vil have at folk sulter, ingen vil have kriminalitet, ingen vil have koroption, ingen vil have reklamer , for at tage en lille ting med , (eller er der nogen som ønsker disse ting??) . Men det er her alt samme alligevel, og i en større grad end de fleste bryder sig om.
Heldigvis dog ikke så voldsomt i vores del af verden på grund af den store grad af lighed vores samfund har, men også her titter højre-populisme frem (man har virkelig i den sidste tid set nogle usympatiske tiltag fra højre-siden) , det højreorienterede syn vinder terræn i takt med at vi presses af flygtningestrømmen/folkevandring.
En flygtningestrøm/folkevandring vi i øvrigt selv har en stor del af skylden for.