|
eller "Dommer, jeg var borti han når han falt. Du må dømme straffe!" Og hva med regelen om tilsnakk for å blande seg i dommerens avgjørelser? Når skal man ha kort for å gjøre det, og når skal man ha straff for å holde kjeft?R.E.S. skrev:Den motsatte problemstillingen er minst like interessant. Nå angriper alle John Pelu fordi han ikke sa fra til dommeren at det ikke var snakk om straffe, men hva med straffer det ikke blir dømt for, hvis man skal følge den samme logikken, så burde jo det bli like stort ramaskrik fordi en forsvarsspiller ikke gir dommeren beskjed om at han taklet ulovlig.
Roy
Gjestemedlem - du pleier å skrive mye vettug men:Gjestemedlem skrev:Dommeren ser det han ser og vurderer der og da, det er ikke han som skal ha pes for ikke å få med seg alt.
Derfor er det viktig å kunne reagere i ettertid hvis det tydelig viser seg at noen filmer og kaster seg.
Fotball er en kontaktsport, og derfor er det viktig å tillate endel kontakt og taklinger og fysisk spill. Men for å oppnå det må man slå ned på filming siden man ellers lett får en sitiasjon der forsvarer er redd for å være borti en angriper av frykt for at han skal ramle sammen over straffemerket ved første tegn til kropskontakt eller at noe trør dem for nære.
Vil man unngå at forballen skal bli en frøkensport må man slå ned på juks og filming slik at man kan tillate kropskontakt og ekte fotball.
Skal man se gjennom fingrene med pusetryner som slenger seg i bakken for å få straffe til enhver anledning, så blir spillet bare enda mer uinteressant dilling. Send dem på benken i en måned og heng dem ut i gapestokk på TV2 så skjerper nok slike uslinger seg.
Ja, jeg tror det.erato skrev:Er det virkelig bare jeg som synes dette stinker?
Får håpe du aldri kommer i en situasjon hvor du dømmes av pressen i en situasjon der du ikke tillates å foreta egne bevisopptak da. Videobildene er tatt opp av an aktør som har monopol på å filme, som har stor egeninteresse av å blåse opp enkelte situasjoner og som ikke på noen som helst måte kan oppfattes å være en nøytral instans. Og hva med "chain of evidence"?Birdman skrev:Ja, jeg tror det.erato skrev:Er det virkelig bare jeg som synes dette stinker?
Har du fått solstikk? Slapp av litt, vi snakker fotball her. Hvem som skaffer bildene er vel revnende likegyldig så lenge bildene viser hva som har skjedd. Så lenge TV2 har bildene ser jeg ikke noe galt i at det materialet blir brukt i ettertid. Det viktigste må jo være at juksemakere som er med på å "ødelegge" idretten blir avslørt, uavhengig av om det er TV2 eller Videodømming AS som har tatt bildene.erato skrev:Får håpe du aldri kommer i en situasjon hvor du dømmes av pressen i en situasjon der du ikke tillates å foreta egne bevisopptak da.Birdman skrev:Ja, jeg tror det.erato skrev:Er det virkelig bare jeg som synes dette stinker?
Ja, 1. juni er en miledag i fotballens historie. Første gang en juksemaker prøvde å ødelegge fotballen. Fy skam deg Pelu, smekk på lanken.Birdman skrev:Det viktigste må jo være at juksemakere som er med på å "ødelegge" idretten blir avslørt,
Dommeren datt av seg selv to ganger utenfor straffeområdet. For meg så det ut som det var med vilje og et forsøk på å sabotere spillet. Synes derfor NFF burde dømt ham til å spandere is på alle de fremmøtte.decibelius skrev:Dersom dommeren blir felt innenfor straffeområdet bør prisen på is i kiosken reduseres med 50% 8)
TV2 eller andre mediaaktører skal ikke dømme.. de kan kommentere og vise frem, men "dommen" de feller er bare symbolsk uansett.erato skrev:TV2 som domsinstans?
Ulik straff for forseelser avslørt av dommeren og av TV2?
Og hva gjør man med straffesparket; ingen straff i ettertid kan endre det.
Det er jo et godt poeng som teller i mot noe slikt ja. Men her står det jo NFF fritt til å forandre slike retningslinjer når den nåværende kontrakten går ut.erato skrev:Og et lite PS: Skal det dømmes i ettertid basert på videobevis; hva da med TV2 sin enerett til å foreta opptak på stadion? Skal det legges frem videobevis i etterkant må vel det være opptak som både oppfattes som nøytrale (og som det altså ikke er kommersielle interesser heftet ved) og umanipulerte. Hva med (feks) RBK sin rett til å filme og til å legge frem bilder som støtter deres sak/vurdering av caset (for bare å ta det aktuelle case); for alle som evt freser ved eksempelet RBK så erstatt det med navnet på klubben i deres hjerter i en tilsvarende situasjon....
Først kjøper TV2 rettigheter av NFF for en milliard og nekter alle andre å foreta videopptak, TV2 lager en mediestorm (delvis for å få mest mulig ut av sine investeringer), og deretter benytter NFF TV2 sine opptak for å fremme sine vurderinger av saken uten at andre aktører har fått anleding til å foreta, og fremlegge, sine egne opptak av situasjonen.
Er det virkelig bare jeg som synes dette stinker?
Man kan ikke gjøre noen med kampens dømming i ettertid, og at det forekommer feile avgjørelser fra dommeren er helt naturlig og greit. Man skal heller ikke i ettertid henge seg opp i hva som var knuffing, hva som var frispark, offside, gule kort eller slike ting.erato skrev:Jeg liker fairplay. Og hadde helst sett at Hauge hadde vært oppegående nok til ikke å dømme straffe her. Og gjerne gult kort til spiller her og (men det blir litt galt siden han allerede hadde fått et feilaktig idømt gult).
otare skrev:Nei, erato. Vi er ihvertfall 2.
Jeg har ikke to nick hvis det er det du tror.....men vet hvem otare er og kan bekrefte at et er en meget fornuftig, tillitvekkende mann som flere bør høre på....Komponenten skrev:otare skrev:Nei, erato. Vi er ihvertfall 2.
Hm.. Er det helt tilfeldig at erato baklengs blir otare...?
Eller er det en med splittet, men ganske enig personlighet inne i bildet her..? :;D
Det er ingen som mener at NFF skal inn å overprøve dommeravgjørelser i ettertid, og om en forsvarer er litt fysisk av og til så er jo dette bare helt som det skal være. De gangene de går for langt får de kort og frispark mot seg når det blir oppdaget, og slipper unna ellers.. alt er såre vel her.erato skrev:Tåpelig? Ja. Men i sin ytterste konsekvens så er dette den type diskusjoner som NFF sin nye linje kan føre oss inn i.
Jada... hvis de bare hadde spilt bedre og scoret litt flere mål hadde de nok vunnet ja.otare skrev:Ellers ble jo Brann fullstendig rundspilt i går. RBK trengte slettes ikke ty til ulovlige knep for å rundspille Brann.
Kanskje de får litt orden på dette nå når de har fått ny regissør i klubben, svensk og alt og det.Sørgelig at de ikke får det offensive til å fungere foran mål.]Sørgelig at de ikke får det offensive til å fungere foran mål.
Nils Johan analyserte situasjonen, og mente det ikke var offside.otare skrev:Det bildet der har jo ingen ting med straffesituasjonen å gjøre. Det var Iversen som ble holdt, ikke Skjelbred. Dessuten har Bakke et solid tak i Skjelbred sin trøye på det bildet du viser, så der er de vel like gode.
Uansett var Helstad i offside ved skåringen til Brann, så den burde vært annulert.
Han var offside da ballen ble spilt til El Fakiri og sto bare 4-5 m unna el Fakiri. Dessuten skåret han i neste trekk (selv om han ikke var offside lenger i forhold til passningen fra el Fakiri). Han deltar i spillet selv om ballen ikke ble spilt direkte til ham, og det er ingen tvil om at han hadde stor fordel av dette da han mottar ballen fra el Fakiri.
Jeg hørte ikke på kommentarene på TV (så bare bildene), men regner med at dette ikke ble kommentert. Jeg regner også med at hvis dette hadde vært en situasjon der RBK skåret ville det vært et fryktelig styr i studio der dommeren ville fått sitt pass påskrevet.
Rosenborg var som en impotent elsker (mye skrål, lite mål).otare skrev:Ellers ble jo Brann fullstendig rundspilt i går. RBK trengte slettes ikke ty til ulovlige knep for å rundspille Brann. Sørgelig at de ikke får det offensive til å fungere foran mål.
Tror det var Gjestemedlem som sa at Vodka er en sterkt undervurdert nytelsesdrikk. Kos deg!HoJ skrev:Tror jeg må ta meg et glass vodka jeg :'(
Har prøvd det mange ganger på rad, og det hjelper ingenting......HoJ skrev:Tror jeg må ta meg et glass vodka jeg :'(
Så feil kan man ta. Vodka er sprit og vann. Skyll heller munnen med Vademecum.Birdman skrev:Tror det var Gjestemedlem som sa at Vodka er en sterkt undervurdert nytelsesdrikk. Kos deg!HoJ skrev:Tror jeg må ta meg et glass vodka jeg :'(.