Sport, sykkel og trening Den lille fotballtråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter med en ubehagelig følelse av at norsk fotball fort kan gå samme vei som norsk skøyesport. Det vil nok alltod være en viss fotballinteresse pga eksponeringen av utenlandsk fotball, men likevel......

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    16
    Jeg sitter med en ubehagelig følelse av at norsk fotball fort kan gå samme vei som norsk skøyesport. Det vil nok alltod være en viss fotballinteresse pga eksponeringen av utenlandsk fotball, men likevel......
    Det vil aldri skje, fotball interessen vil være stor uavhengig av landslaget og/eller klubbfotballen. Vi som er oppvokst på 70 og 80 tallet under Tor Røste Fossen vet at fotball vil være stort uansett. Vi har blitt litt blaserte etter en kort suksessperiode med landslaget og Rosenborg på 90-tallet men jeg husker da godt hvordan vi hoppet i sofaen da Tom R Jacobsen og masse flaks ga oss 2-1 over Sveits i 1980. På den tid var kamper mot lag som Italia kun en formalitet og spørsmålet var bare hvor mye vi kunne begrense nederlaget.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.077
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Tipper det sitter en kar nedi Fredrikstad med gummistøvler på og ler godt av Høgmo og andre hattifnatter i forbundet.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Det vil aldri skje, fotball interessen vil være stor uavhengig av landslaget og/eller klubbfotballen. Vi som er oppvokst på 70 og 80 tallet under Tor Røste Fossen vet at fotball vil være stort uansett. Vi har blitt litt blaserte etter en kort suksessperiode med landslaget og Rosenborg på 90-tallet men jeg husker da godt hvordan vi hoppet i sofaen da Tom R Jacobsen og masse flaks ga oss 2-1 over Sveits i 1980. På den tid var kamper mot lag som Italia kun en formalitet og spørsmålet var bare hvor mye vi kunne begrense nederlaget.
    Selvfølgelig forsvinner ikke fotballinteressen men den store forskjellen på dengang og nå er at vi får all fotball som spilles i Europa rett i stua, live som det heter. Man kan velge og vrake. Man ser ikke på Sogndal-Brann hvis Barcelona spiller samtidig for å si det sånn...Tilskuertallet går ned, TV2 flytter hovedkampen til en annen kanal. Norsk fotball er på et lavmål og jeg er redd den blir der en stund selv om noen hyper opp et par ungdommer som visstnok skal redde det hele. I mellomtiden ser vi heller på kvalitet og lar drømmerene drømme i fred.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi som er oppvokst på 70 og 80 tallet under Tor Røste Fossen vet at fotball vil være stort uansett.
    Det der er en farlig kortslutning. De som vokser opp i dag, vokser ikke opp på 70-tallet og har helt andre media- og sportspreferanser. Jeg tror heller ikke fotballinteressen forsvinner, men at den er for nedadgående, og at stadig mer av den fotballinteressen som gjenstår fokuserer på utenlandsk fotball som media- og underholdningsfenomen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.651
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er interessant at Høgmos fremste forsvarer, og Drillos verste "fiende"- siden 90-tallet; Morten Pedersen i Dagbladet, er helt taus. MP var like høyt på banen da Hareide ble landslagssjef, da Norge også den gang skulle bli mer spillende. Å se det småspillet de driver, med støttepasninger i hytt og pine på tvers og bakover, er en lidelse. Ingen løp; bare på fot. Minner meg om et lag fra Trondheim....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mange har sett for mye på Spania og glemmer at med dårligere teknikk må det spilles annerledes. Eggen og Drillo skjønte det og trakk konsekvensenr av det på hver sine måter. Ingen overraskelse heller at konsekvensen ble annerledes for en landslagssjef som traff laget sitt noen få ganger i året, enn for en klubbtrener som kunne finslipe strategi og spillemønstre kontinuerlig.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.651
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mange har sett for mye på Spania og glemmer at med dårligere teknikk må det spilles annerledes. Eggen og Drillo skjønte det og trakk konskevensen av det, på hver sine måter (ingen overraskelse at konsekvensen ble annerledes for en landslagssjef som traff laget sitt noen få ganger i året, enn for en klubbtrener).
    Landslagets viktigste formål er en ting; vinne kamper. Det forsto Drillo. Utvikling av spill må foregå i klubbene; Eggen. Det man har gjort de siste årene, med å prøve å kjøpe seg til suksess, har ødelagt alt som RBK sto for; samhandling. Man kan ikke kjøpe seg til et godt lag i Norge. Men man kan gjøre laget bedre enn den enkelte spiller ved å trene på relasjonelle ferdigheter. Dette forsto Drillo og Eggen, på hver sin måte- uti fra hver sin virkelighet. Nå har vi, atter en gang, fått en landslagssjef som tror Norge kan vinne med å spille som Spania. Terje Tysland ga ut en låt på tidlig 80-tall, som beskriver hva det vil føre til;

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Skal påta meg å få 12 rette på de neste 12 kampene!!

Men for en som holder med QPR, er jo dette med tap en dagligdags affære!:(

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    16
    Selvfølgelig forsvinner ikke fotballinteressen men den store forskjellen på dengang og nå er at vi får all fotball som spilles i Europa rett i stua, live som det heter. Man kan velge og vrake. Man ser ikke på Sogndal-Brann hvis Barcelona spiller samtidig for å si det sånn...Tilskuertallet går ned, TV2 flytter hovedkampen til en annen kanal. Norsk fotball er på et lavmål og jeg er redd den blir der en stund selv om noen hyper opp et par ungdommer som visstnok skal redde det hele. I mellomtiden ser vi heller på kvalitet og lar drømmerene drømme i fred.
    Poenget mitt var at det høres ut som om Norge var storheter i internasjonal fotball men sannheten er at vi hadde en kort periode på 90 tallet hvor vi konkurrerte med de beste. Interessen var stor før og har vært stor etter gullalderen. Det er forøvrig landslagsfotball jeg snakker om, den hjemlige ligaen har aldri vært veldig populær og det er ikke lenge siden det knapt ble vist norske kamper på tv.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    16
    Vi som er oppvokst på 70 og 80 tallet under Tor Røste Fossen vet at fotball vil være stort uansett.
    Det der er en farlig kortslutning. De som vokser opp i dag, vokser ikke opp på 70-tallet og har helt andre media- og sportspreferanser. Jeg tror heller ikke fotballinteressen forsvinner, men at den er for nedadgående, og at stadig mer av den fotballinteressen som gjenstår fokuserer på utenlandsk fotball som media- og underholdningsfenomen.
    Fotball konkurrerer med et bredere tilbud nå enn på 70/80 tallet med det gjelder for alle aktiviteter og har ikke noe å gjøre med landslagets innsats. Poenget mitt var at landslagets resultater i relativt liten grad vil påvirke interessen for fotball. Vi var bare ganske gode i en 7-8 år, det er ikke som med skøytesporten hvor vi var blant de beste i 50 år.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Poenget mitt var at det høres ut som om Norge var storheter i internasjonal fotball men sannheten er at vi hadde en kort periode på 90 tallet hvor vi konkurrerte med de beste. Interessen var stor før og har vært stor etter gullalderen. Det er forøvrig landslagsfotball jeg snakker om, den hjemlige ligaen har aldri vært veldig populær og det er ikke lenge siden det knapt ble vist norske kamper på tv.
    Vi har aldri vært en storhet i fotball, i beste fall et middelmådig kjedelig lag med flaks. Ikke så sikker på at landslaget er/har vært så populært, spørs veldig hvem man spiller imot, mot Italia var det bare 8 gangen det var over 25 000 på Ullevål siden `91. At vi er dårlige er egentlig greit nok det, vi publikum ser det men når vi har en landslagsjef som prøver å fortelle oss at vi egentlig er ganske gode så begynner det hele å se temmelig dumt ut.

Ellers så undrer jeg meg på definisjonen av gullalder...:)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.651
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Landslaget på 90-tallet var svært bra til det som var viktig; vinne kamper. Da var det absolutt en storhet. Vi knuste England og Nederland i kvalifiseringen til VM 94. Man gledet seg til kampene, og man hadde en realistisk tro på at vi kunne slå hvem som helst. Hvilket vi også gjorde.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    16
    Alt er relativt men på 90-tallet hadde vi en gullalder i norsk fotball sammenliknet med alle andre tidsepoker. Vi kunne da faktisk regne med at Norge ville produsere resultater mot selv de beste lagene og vi kunne regne med at RBK scoret mål på Lerkendal uansett om motstanderen het Real Madrid. Det er langt dit i dag men jeg har ikke sluttet å se fotball av den grunn.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    ^Landslaget på 90-tallet var svært bra til det som var viktig; vinne kamper. Da var det absolutt en storhet. Vi knuste England og Nederland i kvalifiseringen til VM 94. Man gledet seg til kampene, og man hadde en realistisk tro på at vi kunne slå hvem som helst. Hvilket vi også gjorde.
    Knuste Nederland? Tror Bjørnebye sliter med balansenervene enda...det var flaks det:)

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Alt er relativt men på 90-tallet hadde vi en gullalder i norsk fotball sammenliknet med alle andre tidsepoker. Vi kunne da faktisk regne med at Norge ville produsere resultater mot selv de beste lagene og vi kunne regne med at RBK scoret mål på Lerkendal uansett om motstanderen het Real Madrid. Det er langt dit i dag men jeg har ikke sluttet å se fotball av den grunn.
    Eventyret RBK er noe annet enn landslaget...:cool:

Det var, med all respekt, en mye større prestasjon det RBK fikk til i CL enn at Norge kom seg videre til noen sluttspill...synes jeg...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.651
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Knuste Nederland? Tror Bjørnebye sliter med balansenervene enda...det var flaks det:)
    Vi knuste Nederland sammenlagt i kvalifiseringen, ja. Å komme foran Nederland, er lik "knuse". Vi hadde dårligere spillere, men et bedre lag. Takket være Drillo, som skjønte hva som var viktig. Akkurat som Nils Arne Eggen. Har ingenting med flaks å gjøre, selv om kampen i Rotherdam ga meg flere hjerteinfarkt ;)

USA 1994
    Kvalifisering
    09.09.92OsloSAN MARINO10-0G. Halle 3, R. Nilsen 2, K. Rekdal 2, G. Sørloth 2, E. Mykland
    23.09.92OsloNEDERLAND2-1K. Rekdal, G. Sørloth
    28.04.93OsloTYRKIA3-1K. Rekdal, J.Å. Fjørtoft, J.I. Jakobsen
    02.06.93OsloENGLAND2-0Ø. Leonhardsen, L. Bohinen
    09.06.93RotterdamNEDERLAND0-0
    22.09.93OsloPOLEN1-0J. Flo
    13.10.93PoznánPOLEN3-0J. Flo, J.Å. Fjørtoft, R. Johnsen
    10.11.93IstanbulTYRKIA1-2L. Bohinen
    07.10.92SerravalleSAN MARINO2-0J.I. Jakobsen, J. Flo

14.10.92LondonENGLAND1-1K. Rekdal

NORGE 10 7 2 1 25- 5 16 - kvalifisert
    Nederland 10 6 3 1 29- 9 15 - kvalifisert
    England 10 5 3 2 26- 9 13
    Polen 10 3 2 5 10-15 8
    Tyrkia 10 3 1 6 11-19 7
    San Marino 10 0 1 9 2-46 1

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er en ting med oss som har vokst opp med det. Det er kanskje en annen sak med de oppvoksende generasjoner. Vil man ha tilskuere om 20 år som føler det på samme måte som oss? Jeg tviler faktisk mer og mer på det.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Tallenes tale snakker godt nok de men å si at vi ikke hadde flaks i Rotterdam er det samme som en fornektelse:). Det er ikke ofte et lag blir så rundspillt men likevel får med seg et poeng...men det er lov å ha flaks..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.651
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tallenes tale snakker godt nok de men å si at vi ikke hadde flaks i Rotterdam er det samme som en fornektelse:). Det er ikke ofte et lag blir så rundspillt men likevel får med seg et poeng...men det er lov å ha flaks..
    Flaks, eller godt forsvarsspill? Flaks kommer som oftest av at man er god på det man gjør. Uflaks kommer av at man ikke er god på det man gjør.

Men, som sagt, den kampen var særdeles hard helsemessig ;)

Hadde vi spilt i denne gruppen i dag, ville vi hatt mer enn nok med å holde San Marino bak oss....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Og slikt skaper interesse.

Hvorfor har sjakk blitt så populært her hjemme de seneste årene? Jo, fordi Magnus Carlsen vinner turneringer og titler. Det skaper interesse.

Hvorfor er ikke herrelandslaget i håndball likke populære som damene? Fordi gutta - i motsetning til damene - ikke vinner mange nok kamper eller store turneringer til å være interessante.

Curling er vel ikke akkurat noen folkesport hos hos - men gjett om nasjonen fulgte med da det var sjanser til å vinne OL-gull, VM-titler og slikt.

Så det å vinne er helt avgjørende i lengden.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.651
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I kvalifiseringen til VM98 hadde vi bedre seeding, som følge av særdeles gode resultater. Vi var totalt suverene :)

Frankrike 1998
    Kvalifisering
    02.06.96OsloASERBAJDSJAN5-0S. Solbakken 2, O.G. Solskjær 2, F. Strandli
    09.10.96OsloUNGARN3-0K. Rekdal 3
    10.11.96BernSVEITS1-0Ø. Leonhardsen
    30.04.97OsloFINLAND1-1O.G. Solskjær
    08.06.97BudapestUNGARN1-1P. Rudi
    20.08.97HelsinkiFINLAND4-0S. Solbakken, P. Rudi, J. Flo, T.A. Flo
    06.09.97BakuASERBAJDSJAN1-0T.A. Flo
    10.09.97OsloSVEITS5-0J.I. Jakobsen, S. Solbakken, D. Eggen, E. Østenstad, T.A. Flo

NORGE 8 6 2 0 21- 2 20 - kvalifisert
    Ungarn 8 3 3 2 10- 8 12
    Finland 8 3 2 3 11-12 11
    Sveits 8 3 1 4 11-12 10
    Aserbajdsjan 8 1 0 7 3-22 3

To uavgjorte kamper var våre eneste poengtap. Magisk! Vi var fryktet som motstander, da vi kunne slå hvem som helst. Og vi tapte aldri på Ullevål. Hvorfor? Fordi vi hadde en trener som gjorde laget bedre enn den enkelte spiller!

I dag hadde vi blitt sist i denne gruppen.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Flaks, eller godt forsvarsspill? Flaks kommer som oftest av at man er god på det man gjør. Uflaks kommer av at man ikke er god på det man gjør.

Men, som sagt, den kampen var særdeles hard helsemessig ;)

Hadde vi spilt i denne gruppen i dag, ville vi hatt mer enn nok med å holde San Marino bak oss....
    Der er vi enige...

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    En ting er ivertfall rimelig sikkert,og det er at viss man ikke tror man kan bli bedre og tørr drømme,så kan man vel like gjerne finne seg en plass å grave seg ned.
    Jeg synst det er bra at Høgmo har store visjoner og drømmer,og slikt smitter også over på spillerene og kan vere veldig positivt. Samtidig så er både trener og spillere avhengig av at man ser utvikling over tid og nermer seg drømmen,ellers tror man ikke på drømmen og visjonen lenger.
    Men det er alt for tidlig å dømme prosjekt Høgmo nå synst jeg.Ting tar tid.

Man må også realitetsorientere seg innimellom.
    Høgmo har for eksempel en god fotballspiller i en av Norges anntatt beste spisser,Joshua King,men han er en spiss som ikke får spille fast selv i engelsk 2.div.
    Norge har per i dag omtrent ingen effektive målscorere. Her ligger en viktig jobb for de som vil utvikle gode norske fotballspillere.
    Personlig kunne jeg tenkt meg å se Fredrik Guldbrandsen på landslaget.En av Norges mest spennende spisser i øyeblikket spør du meg.Hurtig,sterk,ganske rolig i avslutningsøyeblikk,plasserer seg bra og har mye bra bevegelser.
    Drillo hadde Carew,Solskjær,Flo,osv.,alle spisser som spillte noenlunde fast i europeiske nær toppklubber fordi de var gode nok til det.Drillo hadde også i stort sett alle andre posisjoner på banen spillere som spillte fast på høyere nivå internasjonalt enn det Høgmo har å velge i per 2014.

Det var ikke noe stas å se Norge mot Italia,men det er i grunnen bare slik realiteten er.Jeg syns det er greit at Høgmo får tid å prøve noe nytt.Det var artig å se norske spillere periodevis spille hurtig og presist slik at til tider selv engelske og italienske stjerner ble springende mellom. Kan ikke huske det var spessielt vanlig under Drillo.
    Dessuten tror jeg det kan bli litt mer underholdende å se på når vi møter lag som reelt er mer på vårt nivå.
    Viss man som tilskuer tror Norge kan spille ut,eller for den del spille jamnt med Italia og England,så mener jeg det er på tide å se seg selv i speilet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.651
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Drillo hadde ikke Carew. Han debuterte under Semb. Og ingen kan vel si at Gøran Sørloth, Mini, Jostein Flo eller Fjørtoft var spisser av verdensklasse. Måten Norge spilte på var det som skapte resultatene, ikke gode spillere.

Å se et landslag som ikke har en sjanse til noe som helst, er særdeles deprimerende. Slik var det under Hareide også. Vi har ikke spillere til å kunne spille som Spania. Og å se statiske spillere, uten antydning til vilje til å gå på løp, er omtrent like festlig som å se maling tørke. Hvor var overlappingen, tempoet framover, innleggene osv? Helt tragisk.

Norge må dyrke kollektivet, samhandling og relasjoner. Som kollektiv kan vi, med rett trener, slå hvem som helst. Ved å kopiere Spania taper vi for hvem som helst.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.651
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et av Nils Arne Eggens postulater er at man må øve på det man er god på. Altså bli enda bedre der man har ferdigheter, både som lag og enkeltspiller. Han beviste gang på gang at han hadde rett. Å prøve å vinne ved å prøve på noe mange andre er mye bedre på, fungerer dårlig.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Lars_erik,du har sikkert rett. Jeg husker ikke eksakt hvem som spillte under Drillo på 90tallet. Solskjær var der ivertfall,og han er vel sammen med Carew en av de norske spisser som har prestert på høyest nivå internasjonalt.
    Vi hadde vel forsvarere som spillte på høyere nivå enn det vi har nå.

Okke som.Jeg også har veldig gode minner fra resultatene til Drillo og Norge på 90-tallet.Drillo var tidlig ute med noe av det mest defensive og forsiktige som vel har eksistert av fotball siden tidenes morgen.For folk utenfor Norge så er det vel noe av det minst underholdende fotball man har sett.
    Men Drillo var tidlig ute med noe som har blitt mer og mer vanlig.Fokus på defensiv trygghet og det å ta minimalt med sjanser.
    Det så vi i Drillos siste periode at nå var han ikke lenger alene om å mestre den øvelsen.
    Fotball har forandret seg og folk har blitt mer og mer kravstore.
    Å komme seg unna med kun 1 måls tap mot England i en treningskamp var sikkert en gang sett på som en stor opplevelse.

Jeg syns heller ikke det var noe spessielt å glede seg over i kampen mot Italia men det var en brukbar 1.omgang.Vi spillte tross alt mot Italia og prøvde til tider å stå høyt og spille mot de.Du kan tro Drillo hadde turt noe slikt.
    Men jeg er enig det ble for lite trøkk og for lite målrettet på siste tredjedel.Forstod lite av det tikitaka greiene Dæhli og co holdt på med på høyresiden til tider.Det handler tross alt om å score mål ikke prøve på flest mulig pasninger på et 3kvadrats område ute ved dørlinja 30 meter fra mål.
    Men jeg har litt troa på at det kan bli bedre etter hvert:)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Et av Nils Arne Eggens postulater er at man må øve på det man er god på. Altså bli enda bedre der man har ferdigheter, både som lag og enkeltspiller. Han beviste gang på gang at han hadde rett. Å prøve å vinne ved å prøve på noe mange andre er mye bedre på, fungerer dårlig.
    Nils Arne Eggen er unik spør du meg.I mine øyne en av verdens absolutt beste trenere.
    For så vidt enig i at han mente man skulle øve på det man er god på,men først og fremst ville han vel at et lag skulle øve på å angripe og score mål.Han hadde ikke i utgangspunktet bedre spillere enn Drillo å jobbe med,likevel jobbet de med nokså dramatisk motsatt innstilling spør du meg.
    Men for all del,Drillo er en fantastisk fotballtrener! Det er bare det at jeg foretrekker Eggen og Klopp 10 av 10 ganger sett fra et underholdnings ståsted.

Har enda ikke helt gitt opp drømmen om å få se Eggen trene Rosenborg igjen. O lykke! Eggen sjefet med Brutterns velsignelse -adressa.no
    Lurer på om jeg skal donere ene nyra mi.....

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.651
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lars_erik,du har sikkert rett. Jeg husker ikke eksakt hvem som spillte under Drillo på 90tallet. Solskjær var der ivertfall,og han er vel sammen med Carew en av de norske spisser som har prestert på høyest nivå internasjonalt.
    Vi hadde vel forsvarere som spillte på høyere nivå enn det vi har nå.

Okke som.Jeg også har veldig gode minner fra resultatene til Drillo og Norge på 90-tallet.Drillo var tidlig ute med noe av det mest defensive og forsiktige som vel har eksistert av fotball siden tidenes morgen.For folk utenfor Norge så er det vel noe av det minst underholdende fotball man har sett.
    Men Drillo var tidlig ute med noe som har blitt mer og mer vanlig.Fokus på defensiv trygghet og det å ta minimalt med sjanser.
    Det så vi i Drillos siste periode at nå var han ikke lenger alene om å mestre den øvelsen.
    Fotball har forandret seg og folk har blitt mer og mer kravstore.
    Å komme seg unna med kun 1 måls tap mot England i en treningskamp var sikkert en gang sett på som en stor opplevelse.

Jeg syns heller ikke det var noe spessielt å glede seg over i kampen mot Italia men det var en brukbar 1.omgang.Vi spillte tross alt mot Italia og prøvde til tider å stå høyt og spille mot de.Du kan tro Drillo hadde turt noe slikt.
    Men jeg er enig det ble for lite trøkk og for lite målrettet på siste tredjedel.Forstod lite av det tikitaka greiene Dæhli og co holdt på med på høyresiden til tider.Det handler tross alt om å score mål ikke prøve på flest mulig pasninger på et 3kvadrats område ute ved dørlinja 30 meter fra mål.
    Men jeg har litt troa på at det kan bli bedre etter hvert:)
    Det kan være flere grunner til at Drillo ikke lyktes like godt i sin andre periode. Min teori er at spillerne ikke utførte de oppgavene de fikk like lojalt som på 90-tallet. Egoet hos enkeltmennesker nå er mye større enn da. Slik jeg opplevde den siste perioden, spilte laget tilnærmet likt 90-tallet den første tiden. Resultatene var bra, og det gikk bra i kvalifiseringen til EM. Så kunne man merke at presset om et mer spillende lag gradvis vant fram. Jeg mener å huske at dedikasjonen hos spillerne ble dårligere. Man glemte det man var god på. Hadde man fortsatt å følge spillemønsteret, hadde vi kanskje kommet til VM.

På 90- tallet slo vi England, veit du (sitat Eggen :rolleyes:) Og alle andre.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.651
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nils Arne Eggen er unik spør du meg.I mine øyne en av verdens absolutt beste trenere.
    For så vidt enig i at han mente man skulle øve på det man er god på,men først og fremst ville han vel at et lag skulle øve på å angripe og score mål.Han hadde ikke i utgangspunktet bedre spillere enn Drillo å jobbe med,likevel jobbet de med nokså dramatisk motsatt innstilling spør du meg.
    Men for all del,Drillo er en fantastisk fotballtrener! Det er bare det at jeg foretrekker Eggen og Klopp 10 av 10 ganger sett fra et underholdnings ståsted.

Har enda ikke helt gitt opp drømmen om å få se han trene Rosenborg igjen. O lykke! Eggen sjefet med Brutterns velsignelse -adressa.no
    Lurer på om jeg skal donere ene nyra mi.....
    Melder meg på der :) Et nyre må da gå an å hoste opp!

Når det gjelder forskjellene på Drillo og Eggen, kommer en del av verden de levde i. Eggen var på treningsfeltet hver dag med spillerne- Drillo annenhver måned. Selv syns jeg landslaget også var stor underholdning, all den tid vi målte oss med de aller, aller beste.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    En stor forskjell på de to herrer var at NAE heller vant 4-3 enn 1-0...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.651
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En stor forskjell på de to herrer var at NAE heller vant 4-3 enn 1-0...
    Begge var svært viktige for norsk fotball. Det man dessverre har sett etterpå, er at mange har glemt at det var disse to som skapte resultatene. Det var ikke fabelaktige spillere, men fabelaktige trenere. RBK har nærmest hånet og latterliggjort NAE de siste fem årene. Skammelig! Og "halve" Norge mener- med Morten Pedersen i spissen- at Drillo har ødelagt norsk fotball. Også skammelig!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Melder meg på der :) Et nyre må da gå an å hoste opp!

Når det gjelder forskjellene på Drillo og Eggen, kommer en del av verden de levde i. Eggen var på treningsfeltet hver dag med spillerne- Drillo annenhver måned. Selv syns jeg landslaget også var stor underholdning, all den tid vi målte oss med de aller, aller beste.
    Skal jeg bare sende han en mail da og si han kan regne med 2 nye nyrer på mandag? :D

Joda,jeg er enig.Det er som du sier stor forskjel på det å vere klubbtrener og landslagstrener. Jeg ordla meg nok også litt feil med at de er direkte motsetninger.Begge ønsket vel først og fremst å vinne fotballkamper,og med hurtig og direkte spill mot mål.Og ser man på hva Drillo oppnådde med spillermaterialet vi hadde så er det nok rimelig unikt å få så gode resultater.
    Han hadde nok også som flere av spillerene har uttalt en voldsom evne til å få spillerene til å tro på at de kunne vinne mot hvem som helst,og akkurat det tror jeg er gull.Veldig mye sitter mellom øra når det gjelder å prestere opp mot sitt beste for oss alle.
    Så sånn sett har nok Drillo og Eggen også mange likheter som trenere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn