Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.528
    Hvordan vet du at en forsterker med perfekt kurveform ikke finnes? Har du perfekte høyttalere?
    Det er jo netop det at de fleste forstærkere idag er nærmest perfekte. Straks vanskeligere når det kommer til højttalere.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    1.617
    Sted
    Sunndalsøra
    Er det sånn at klasse D mangler noe ift andre forsterkere som gjør at musikken ikke blir helt komplett?

    Og hva er en "energizer"?
    Det jeg snakker om, er STAX elektrostatiske hodetelefoner/forsterkere og energizer som SRD-6/7(230v normal bias). som skal drives av en ekstern forsterker( A, A/B eller D eller rør :) ) .Energizer lager polariserings-spenning for å drive elektrostat panelene for Pro type og normal Stax Type De produserer ikke disse lenger, men bare forsterkere. Jeg har en energizer fra WOO Audio som jeg driver av en klasse D ICE type(pioneer) . Den har bare pro bias sokkler(580 v) og ikke normal sokkel(230v) Bestillte begge deler, men produsent glømte å montere en normal utgang. Jeg skal prøve å bestille. Jeg har bare den gamle STAX SRX mkIII(230v) og ikke en Stax PRO-bias 5-pinn (580v). Skal se meg om etter en snart.. Bruker nå en Koss ESP/950 med en adapter kabel koss-Stax (domino 5- pin til rund stax 5-pin) Koss skal ha 600v bias, og kan derfor brukes på stax sine forsterkere. Virker mere tungdreven enn Stax.
    Egentlig skulle dette vært skrevet i en STAX tråd. Den personen som viste mest om Stax på sentralen, har jeg desverre ikke sett mere til.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    1.617
    Sted
    Sunndalsøra
    Skal prøve ut denne D klasse forsterkeren på elektrostat hodetelefonene. Her blir det ikke noe dansk vurdering :) Ellers så synes jeg at D har fin kontroll på bassen og er veldig impulsiv. Min D forsterker skal ha mosfet utgangs transistorer og mere overdimensjonert elektrolytter på strømforsyningen. Skal være en britisk konstruksjon. Den skal drive 4-15 ohm høyttalere. Det er sikkert derfor den driver Rogers LS3 5/A så lett. Sikkert gjort med hensikt:)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.386
    Antall liker
    7.309
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men med dagens oppsett hvor jeg bare henter optisk signal fra TV for lyden, så funker det perfekt uten noen som helst justering. Så er jo litt komfortabelt å bare fortsette med det. :giggle:
    Syncproblemer mot bilde er sjelden et problem nåtildags. Jeg har hatt surroundreceivere i en 20 års tid, og kan ikke huske å hatt behov for å manuelt justere dette de siste 15.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Syncproblemer mot bilde er sjelden et problem nåtildags. Jeg har hatt surroundreceivere i en 20 års tid, og kan ikke huske å hatt behov for å manuelt justere dette de siste 15.
    Tror nok det kan stille seg annerledes med stereo hvis du ikke henter lyd fra optisk ut eller HDMI fra TV. Digitalt rett fra kilde byr fort på tidsforskyvning og synkproblemer.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tja. Ingen receivere jeg har testet har hatt latency større en 1 bildeframe. Typisk ligger de rundt 30 ms, i alle fall i følge mine målinger.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg snakker om hvis man tar signal rett fra blurayspiller til DAC, samtidig som man tar bildet rett fra TV. Da har iallfall jeg opplevd betydelige forskyvninger.

    Men med surroundutstyr bør jo dette være adressert og løst. Med stereo løser man det ved å ta både bilde og lyd fra TV, med henholdsvis HDMI og optisk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg snakker om hvis man tar signal rett fra blurayspiller til DAC, samtidig som man tar bildet rett fra TV. Da har iallfall jeg opplevd betydelige forskyvninger.
    Den tror jeg du må forklare en gang til.
    Hva eksakt er det du gjør her ?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.239
    Antall liker
    40.608
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror nok det kan stille seg annerledes med stereo hvis du ikke henter lyd fra optisk ut eller HDMI fra TV. Digitalt rett fra kilde byr fort på tidsforskyvning og synkproblemer.
    Men til å hevde og ikke ha særlig peiling, ser du ut til å ha klare meninger. Igjen, bestem deg! 😁 Noen ganger kan det være lurt og ta slikt med seg selv og ikke fremstå som en tverr gammel gubbe. Som en av de gale onklene her inne.

    Du vet jo kanskje hvor jeg har stått og at denne ferden har vært en gradvis prosess. Jeg gjør ingenting jeg ikke er klar for. Saken er nemlig at jeg til slutt måtte gi opp, mine krav overgikk mine muligheter til å løse dem med den puritanske håndbok. Smertefull prosess, men angrer ikke et sekund.

    Du vet også at jeg som deg, ofte er klar i talen. All respekt for at du er mer enn fornøyd med status quo, du har, som du har sett, min støtte og sympati. Men om du er litt nysgjerrig på hva som gjør at dette tilsynelatende er en god løsning for flere, still spørsmål eller ta deg en tur ut til de mest storkjefta. Sist du var her, var jeg helt i startgropa på min odysse, det er et helt annet univers her nå kan jeg love deg.

    I'm a Luddite, no more!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Den tror jeg du må forklare en gang til.
    Hva eksakt er det du gjør her ?
    Bare litt tidlig på morgenen. Mente selvsagt bilde til TV med HDMI fra blurayspiller, og lyd digitalt med coax rett i DAC/forsterker. Da har jeg fått synkproblemer mellom lyd og bilde. Tar jeg derimot lyden med optisk fra TV synkroniserer lyd og bilde perfekt. Sikkert fordi bildeprosessering har en forsinkelse på seg som blir synlig når lyden går direkte fra bluray til DAC?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Men til å hevde og ikke ha særlig peiling, ser du ut til å ha klare meninger. Igjen, bestem deg! 😁 Noen ganger kan det være lurt og ta slikt med seg selv og ikke fremstå som en tverr gammel gubbe. Som en av de gale onklene her inne.

    Du vet jo kanskje hvor jeg har stått og at denne ferden har vært en gradvis prosess. Jeg gjør ingenting jeg ikke er klar for. Saken er nemlig at jeg til slutt måtte gi opp, mine krav overgikk mine muligheter til å løse dem med den puritanske håndbok. Smertefull prosess, men angrer ikke et sekund.

    Du vet også at jeg som deg, ofte er klar i talen. All respekt for at du er mer enn fornøyd med status quo, du har, som du har sett, min støtte og sympati. Men om du er litt nysgjerrig på hva som gjør at dette tilsynelatende er en god løsning for flere, still spørsmål eller ta deg en tur ut til de mest storkjefta. Sist du var her, var jeg helt i startgropa på min odysse, det er et helt annet univers her nå kan jeg love deg.

    I'm a Luddite, no more!
    Det er vel gjerne vi som ikke har peiling som har de klareste meningene også? Jeg har ikke peiling, og jeg er ikke en gammel gubbe. 🙄:sneaky:

    Nå har jo du litt andre krav til perfeksjon og ytelser enn meg tror jeg, så da var det kanskje ingen vei utenom for din del. Jeg som er litt mer beskjeden av meg ber bare om mulighet til å høypasse hovedhøyttalere og lavpasse et par sub'er uten for mye styr og mikkmakk. Er det for mye å be om? 🙃
    Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor dette ble en diskusjon om DSP, når alt jeg gjorde var å tilkjennegi hva som ville vært ganske nær en perfekt integrert forsterker for meg. Det eneste jeg var tydelig på var vel egentlig at jeg ikke ville ha DSP...?

    Lenge siden jeg var hos deg nå, men jeg husker lyden den gang som bra. 😘
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.239
    Antall liker
    40.608
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg som er litt mer beskjeden av meg ber bare om mulighet til å høypasse hovedhøyttalere og lavpasse et par sub'er uten for mye styr og mikkmakk. Er det for mye å be om?
    Det er ikke stort mer jeg gjør faktisk, latens på 1,58ms. Filteret er i prinsippet nøyaktig det samme som du ønsker å realisere analogt bare uten milevis av signalbaner og en myriade av reaktive komponenter. Første boks jeg brukte, kostet knapt tusingen og var utviklet for ca 20 år siden. Under 1ms latens, men med en analogdel kun egnet til substyring. Hold i 5 år for meg, før jeg nå ønsker å dyppe tåa i litt mer avanserte greier. Da har jeg sagt mitt om dette, lurer du på mer bare spør
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Det er ikke stort mer jeg gjør faktisk, latens på 1,58ms. Filteret er i prinsippet nøyaktig det samme som du ønsker å realisere analogt bare uten milevis av signalbaner og en myriade av reaktive komponenter. Første boks jeg brukte, kostet knapt tusingen og var utviklet for ca 20 år siden. Under 1ms latens, men med en analogdel kun egnet til substyring. Hold i 5 år for meg, før jeg nå ønsker å dyppe tåa i litt mer avanserte greier. Da har jeg sagt mitt om dette, lurer du på mer bare spør
    Kanskje jeg kunne levd med det hvis det var integrert i forsterkeren og kunne opereres med pot'er og brytere istedenfor menyer og skjermer, og løse bokser som skaper enda mer rot og kabelkveiler.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.397
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje jeg kunne levd med det hvis det var integrert i forsterkeren og kunne opereres med pot'er og brytere istedenfor menyer og skjermer, og løse bokser som skaper enda mer rot og kabelkveiler.
    Helt enig!

    DSP-folket må jobbe med brukervennligheten.

    For øvrig fullt mulig å ha taktile brytere, hjul og knotter i et digitalt oppsett.

    Eksempel: Jeg har en volumkontroll i metall (støpejern, tung) som jeg fysisk må vri på. Ingen trådløs fjernkontroll…selv om anlegget er dsp-basert (med latens på ca. 5 ms).

    6245829B-9DB2-46DD-B892-C5C3BD401D9D.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.255
    Antall liker
    24.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DSP-folket må jobbe med brukervennligheten.
    Ja, huff. B&O f.eks. er helt på viddene der.

    /ironi

    På den seriøse siden: Min dsp-styrte preamp har volumhjul, riktignok med step-følelse. Når jeg vrir langsomt får jeg 0,5 dB/step, fort 5 dB/step. Fjernkontrollen er telefonen min. Kjekk liten widget der med + og - 0,5 dB per trykk. Det fantastiske med volumedringer på 0,5 dB er at de gir omtrent samme opplevde endring som drastiske høyttalerkabelbytter.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.131
    Antall liker
    6.698
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Fjernkontroll til anlegget
    6843410C-FFD1-411C-811C-347DC115A832.jpeg

    Koblet mot et nettbrett dersom jeg vil se hva jeg gjør
    D8F61195-1612-4B4D-98B7-CC41F5980C21.jpeg

    man må ikke sitte med menyer osv etter man har satt opp dsp.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.397
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    0
    Ja, huff. B&O f.eks. er helt på viddene der.

    /ironi
    B&Os dsp er vel av det enklere slaget? Jeg tenker mer på fleksibel dsp for dem som ønsker å sette sammen ting selv.

    Jeg har som sagt et dsp-basert anlegg som er uhyre enkelt å stille inn. Så jeg vet hva som er mulig mht. brukervennlighet, men programpakker som Acourate, Audiolense, ARC, Sonarworks osv. er vanskelig å integrere i plug-n-play-løsninger.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Anlegget mitt er et mareritt for de med DSP-fobi:
    Åtte Hypex plate forsterkere med hver sin DSP
    Behringer DCX2496
    Marantz receiver med Audyssey
    Pluss at jeg bruker tonekontroller....

    Skræmt no ja.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Helt enig!

    DSP-folket må jobbe med brukervennligheten.

    For øvrig fullt mulig å ha taktile brytere, hjul og knotter i et digitalt oppsett.

    Eksempel: Jeg har en volumkontroll i metall (støpejern, tung) som jeg fysisk må vri på. Ingen trådløs fjernkontroll…selv om anlegget er dsp-basert (med latens på ca. 5 ms).
    Får nesten litt følelsen av at ingen har orket å ta jobben med å gjøre DSP spiselig for sånne som meg. For meg framstår DSP først og fremst som en smal nisje for spesielt interesserte som gidder og orker å sette seg inn i hvordan det fungerer og brukes. Helt fint at noen vil ha det sånn med ekstra bokser, blinkende lys, og avanserte menyer, men jeg verken orker eller gidder.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    B&Os dsp er vel av det enklere slaget? Jeg tenker mer på fleksibel dsp for dem som ønsker å sette sammen ting selv.

    Jeg har som sagt et dsp-basert anlegg som er uhyre enkelt å stille inn. Så jeg vet hva som er mulig mht. brukervennlighet, men programpakker som Acourate, Audiolense, ARC, Sonarworks osv. er vanskelig å integrere i plug-n-play-løsninger.
    Var og hørte på et par B & O aktive høyttalere til ca. 250' i Sandvika for et par-tre år siden. Når jeg spurte litt virket justeringsmulighetene ganske enkle og lite fleksible ifht. hva mange her inne driver med f.eks.

    Ikke låt det så veldig spennende heller, men det kan jo ha hatt flere grunner.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Anlegget mitt er et mareritt for de med DSP-fobi:
    Åtte Hypex plate forsterkere med hver sin DSP
    Behringer DCX2496
    Marantz receiver med Audyssey
    Pluss at jeg bruker tonekontroller....

    Skræmt no ja.
    Og hvis det er hva som skal til for å få Magnepan til å spille bra, så vet jeg jo at det heller ikke er noe for meg. :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.255
    Antall liker
    24.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tokanals-Magnepanoppsettet til Syncrolux låter riktig godt. Det er drevet av en Yamaha-receiver...

    ^Sorry, svart-hvitt, jeg tenkte kommers ja.
    DSP hos meg har blitt (enda) mer komplisert etter at global eq ble flyttet til delefiltrene. På den annen side kunne jeg alltids fyre opp DSP-tonekontrollene inkludert Yamahas adaptive loudness i forforsterkeren om jeg ville det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.397
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    0
    Får nesten litt følelsen av at ingen har orket å ta jobben med å gjøre DSP spiselig for sånne som meg. For meg framstår DSP først og fremst som en smal nisje for spesielt interesserte som gidder og orker å sette seg inn i hvordan det fungerer og brukes. Helt fint at noen vil ha det sånn med ekstra bokser, blinkende lys, og avanserte menyer, men jeg verken orker eller gidder.
    Enig i at lydfolk er nisser i forhold til bildefolkene. TV-en vår er jo et dsp-styrt vidunder med brukervennlighet. Vi stiller inn kanaler, input-output, bilde og mye annet gjennom fjernkontrollen. Ekspertene diskuterer om LGs dsp er mer brukervennlig enn Sonys og Samsungs mv., men alle brukergrensesnittene inn til TV-ens dsp er så enkle at alle forstår.

    På lydsiden er det nesten umulig å integrere bokser på en sånn måte at man får kraftfull dsp med brukervennlighet som på en TV. Det kommer seg, men er tilsynelatende langt fra å være i mål.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er den "perfekte" forsterker den som er den som gjengir signalet mest mulig lik opptaket? Hvis så er, hvorfor skulle en trenge "tonekontroller"?
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    3.176
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Og hvis det er hva som skal til for å få Magnepan til å spille bra, så vet jeg jo at det heller ikke er noe for meg. :)
    En av mine enda absolutte referanser ang lyd er nettop magnepan drevet av AW250
    Til tross for at det ikke var subwoofere der så var det stort maktfullt fra bånn til topp De som ikke har lyttet på store dipoler bånd høytalere vil bli overrasket
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    En av mine enda absolutte referanser ang lyd er nettop magnepan drevet av AW250
    Til tross for at det ikke var subwoofere der så var det stort maktfullt fra bånn til topp De som ikke har lyttet på store dipoler bånd høytalere vil bli overrasket
    Aldri hørt Magnepan, men har hørt elektrostater. Vet ikke om det blir noe av det samme.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.835
    Antall liker
    11.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er den "perfekte" forsterker den som er den som gjengir signalet mest mulig lik opptaket? Hvis så er, hvorfor skulle en trenge "tonekontroller"?
    Fordi rom er forskjellige. Har en litt mye roomgain i bassen kan en dempe litt, eller om det er omvendt så kan en heve litt.
    Har en mye gjenklang kan en dempe litt i diskant området. Eller heve om en har sauetepper på alle vegger.

    I tillegg er det en haug med høyttalere som er satt sammen av folk uten hjerne, som har ujevn frekvensrespons.
    Da kan en fikse litt av det med tonekontroller.

    En DSP så får en ytterligere muligheter til å fikse disse tingene, selv om ting er best om det fikses fysisk.

    Disse tingene har blitt nevnt sikkert femtusen ganger av de mer lærde her inne.
    Og prøvd i praksis.
    Så det er ikke kødd det Sneakeren, Armand m/fl. forteller om!

    Om en ikke vil sette seg inn i disse tingene er det forståelig.
    Men det at en ikke vil, endrer ikke fakta og fysiske lover!

    Over & out!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.397
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    0
    Er den "perfekte" forsterker den som er den som gjengir signalet mest mulig lik opptaket? Hvis så er, hvorfor skulle en trenge "tonekontroller"?
    Det har «alltid» vært tonekontroller på forsterkere. På aktive høyttalere har det vært slike kontroller i (minst) over 40 år.

    På forbrukersiden brukes tonekontroller som «smakstilsetning».

    På produsentsiden (og blant forbrukere som ønsker «riktig» avspilt respons i rommet) brukes tonekontroller for å tilpasse høyttaleren til rommets respons. Lange dager foran høyttalere kan også gi behov for å redusere de høyere frekvensene for å unngå lyttetretthet.

    Det er altså lang tradisjon for å bruke tonekontroller både blant forbrukere og produsenter. Tradisjonen skyldes både smak og «teori».
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn