Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    Det er de skråsikre ekspertene som overhode ikke er eksperter som vil dominere og sørge for at det er stillstand i enhver debatt.
    Jeg er ekspert på hva jeg selv mener om ting. Allikevel har jeg møtt flere i denne tråden som mener å ha enda mer greie på hva jeg mener og kan fortelle meg at jeg rett og slett tar feil og mener noe helt annet enn det jeg mener.

Det er interessant...
    1639249511557.png

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Snickers. det er ikke din oppgave å vite hva du selv mener. Selv vakler jeg veldig i hva jeg mener så det er en kjent problemstilling.
    da føles det trygt å bli fortalt hva jeg egentlig mener så jeg slipper å være i tvil.

men seriøst. synes man skal drite i motivasjoner når man diskuterer. En diskusjon er ment for å lære noe, eller bekrefte det man kan. Stille spørsmål som får en til å tenke over egne standpunkter og de grunnlagene de er tatt på. Kanskje få nye standpunkter. Hvem vet. Men diskuterer man for å vinne, har man allerede tapt diskusjonen. For man hører overhode ikke etter…

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Igjen, om jeg leser dette riktig, er jeg usikker på formuleringen, så jeg forsøker meg:
    Om en konstruksjon uten FB har noen fordeler over en med FB og vice versa?

Det blir en litt filosofisk diskusjon, eller, om man skal tolke skriveriene til en del, en teologisk diskusjon. Men om vi forutsetter at målet er en forsterker som ikke gjør noe annet enn å forsterke signalet så vil FB gjort på riktig måte alltid har flest fordeler. Men høy grad av FB og moderat-lav dempingsfaktor er komplisert, så om man trenger høy utgangsimpedans er det langt lettere å komme i mål med en konstruksjon uten FB.
    Takk stemmer Snickers , Jeg er ikke mot FB generellt , Av lytting favoriserer jeg topologier med lokal FB før global .Personlig om FB tenker jeg ; Less is more "mer til nerven i musikken IMO . Jeg ser bare FB less konseptet "har en viss utbredelse ikke bare med rør , men så gar i ss topologier der de bruker lokal FB bare i input og driver trinnet mens output stage helt feed back less

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Tekstbildet ditt sier 30,2ms, men jeg finner det helt usannsynlig at det gjelder bildeeksempelet. Det gjelder heller ikke FIR-filtre med mindre man ber filteret om å forsinke signalet.

Husk at vi bruker i dag DSP til noise canceling rimelig langt opp i frekvens. Da skal et signal gå inn i en mikrofon, gjennom en ADC, prosesseres, ut gjennom en DAC, forsterkes, ut gjennom en høyttaler, og fortsatt være i fase (eller snarere motfase) med det som gikk inn i mikrofonen få millimeter unna. Og det virker.
    Ja du har helt rett. Det gjalt IKKE bildeeksempelet, det var ment å illustrere at jeg var enig med deg i analogien. Men i praksis har jeg ikke sett DSP-løsninger med under 2ms latency. Og typisk er det mer hvis man skal gjøre noe særlig spennende (som er vanskelig analogt), dvs i tidsdomenet. Som for eksempel Kii gjør. 2ms er ganske sikkert ikke merkbart. Men 90ms er lett å høre med skjerm foran deg ;-)

PS: Avsporing uansett :ROFLMAO:

Sist redigert:
    L

larsmartin

Gjest
    Jeg hadde onkyo forsterker. Den fikk frem diskanten godt, skrek av full hals med mangel på alt annet. Noen liker det og..
    Verden er nok større enn at alle skal elske en forsterker uansett måling eller objektiv opplevelse.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Feedback har jo vært omstridt i et halvt århundre, og det er ikke uten grunn siden det kan skape forvrengning hvis det brukes feil.
    Man har jo den kjente TIM ( transient intermodulation distortion ) som Matti Otala fant ut av på begynnelsen av 1970 og som Electrocompaniet med suksess klarte å unngå på sin " The 2 Channel Audio Power Amplifier "
    Feedback kan også føre til en økning av høyere ordens forvrengning hvis man ikke bruker nok feedback.

En konstruksjon uten feedback unngår disse jo disse problemene, men det har sin pris på andre områder. Man får typisk problemer med høy utgangsimpedans og ulineariteter (forvrengning).
    Skal man klare å unngå dette også må man ha en svært godt regulert strømforsyning (store kondiser og/eller regulatorer) og bruke svært godt machede og lineære komponenter. Det er ikke umulig det heller, men det koster typisk mer.
    Jeg tror det er mulig å lage forsterkere både med og uten feedback som vil låte likt.
    Armand ,,, enig i allt ,,,spesiellt siste linjene i , men akkurat det er som som er inntresant .Hvis vi ser helt vekk fra forvrenging , Hvilken forsterker er den som gjenskaper musikkens ekthet i størst grad ,,,er det den med less feedback " eller den med sky high FB ? Det er om der striden vil falle tror jeg , FB en og hvordan og i hvilken grad den blir brukt som av gjør musikaliten til en amp .Just my thoughts ,dvs jeg har min egen formening om det

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.646
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke bare å lytte til dem da? Dobbelblindt selvfølgelig?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.055
    Sted
    Langesund
    Jeg hadde onkyo forsterker. Den fikk frem diskanten godt, skrek av full hals med mangel på alt annet. Noen liker det og..
    Verden er nok større enn at alle skal elske en forsterker uansett måling eller objektiv opplevelse.
    La forsterkeren jobbe under optimale og enkle forhold. Det meste synger da.
    Husker meget godt din uttalelse om at du ikke kunne fatte hvordan jeg kunne ha så ekstremt dynamisk lyd med de forsterkerene jeg har

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    Takk stemmer Snickers , Jeg er ikke mot FB generellt , Av lytting favoriserer jeg topologier med lokal FB før global .Personlig om FB tenker jeg ; Less is more "mer til nerven i musikken IMO . Jeg ser bare FB less konseptet "har en viss utbredelse ikke bare med rør , men så gar i ss topologier der de bruker lokal FB bare i input og driver trinnet mens output stage helt feed back less
    Viktig å ikke skille kategorisk mellom lokal og global feedback. Det er et skikkelig blindspor. Du kan jo ta deg en tur innom denne tråden om du ikke har gjort det før:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Viktig å ikke skille kategorisk mellom lokal og global feedback. Det er et skikkelig blindspor. Du kan jo ta deg en tur innom denne tråden om du ikke har gjort det før:

: )vet , jeg har hatt to global DIY og resten mere elle mindre med FB

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    Ja du har helt rett. Det gjalt IKKE bildeeksempelet, det var ment å illustrere at jeg var enig med deg i analogien. Men i praksis har jeg ikke sett DSP-løsninger med under 2ms latency. Og typisk er det mer hvis man skal gjøre noe særlig spennende (som er vanskelig analogt), dvs i tidsdomenet. Som for eksempel Kii gjør. 2ms er ganske sikkert ikke merkbart. Men 90ms er lett å høre med skjerm foran deg ;-)

PS: Avsporing uansett :ROFLMAO:
    Har bare lyst til å legge til at det nok er lett å undervurdere hva man kan få til med biquads. Skal man gjøre tilsvarende analogt blir det sinnssykt mange komponenter og rom for store mengder støy. Gjør man det samme digitalt kan man ha uendelig mange EQ-punkter uten at det går ut over signapresisjonen (altså støy og forvrengning), og uten at det koster nevneverdig mer enn ett EQ-punkt.

2ms er ikke noe vi hører, det tilsvarer å flytte høyttalerne 68cm lenger unna, det er ikke en forsinkelse vi alene registrerer, spesielt ikke når alt er forsinket like mye. 90ms derimot er over 30 meter. Det bør man høre lett. Men selv med ett sekund forsinkelse vil man jo ikke merke det annet enn om man skal synce det med bilde. Tidspresisjonen mellom kanalene er jo basert på den initielle digitalstrømmen, og typisk langt bedre enn 1 sample. Ved 96kHz samplingfrekvens er med andre ord tidspresisjonen mellom høyttalerne vesentlig bedre enn 3,5mm, og mellom ulike deler av frekvensområdet er den nok minst 100 ganger bedre enn dette igjen.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Kan nevnes at lyd og bilde synkronisering gikk an allerede på tidlig 2000-tall. Å forskyve lyden slik at den blir i sync med bildet, dette gikk faktisk an på både + tid og - tid.. Så om lyden ikke er i sync så er det en enkel justering, støttes ofte på nyere TVer også, AVR har hatt det noen år allerede også.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.646
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det skal vi være glade for.. Takhøyden som gjør i stand til å dele hobby..
    Hifisentralen på "sitt verste" er når takhøyden mangler: Når skylappene er på og diskusjoner forsøkes vunnet med billige poenger. Gjerne ad hominem i tredjeperson. Spesielt da.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    Kan nevnes at lyd og bilde synkronisering gikk an allerede på tidlig 2000-tall. Å forskyve lyden slik at den blir i sync med bildet, dette gikk faktisk an på både + tid og - tid.. Så om lyden ikke er i sync så er det en enkel justering, støttes ofte på nyere TVer også, AVR har hatt det noen år allerede også.
    Ja, men årsaken til at man har tilgang på -sync er at det allerede er såpass mye latency på bilde at det er langt mer enn minimum latency i lyden.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    OK , men det jeg mener ; en reproduksjon av signalet så tett opp til slik det ble innspilt " går det an å si vel ?
    Så hvis kurvene ser mest mulig lik ut ut av forsterkeren som på selve opptaket så har vi maksimal ektehet?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hifisentralen på "sitt verste" er når takhøyden mangler: Når skylappene er på og diskusjoner forsøkes vunnet med billige poenger. Gjerne ad hominem i tredjeperson. Spesielt da.
    Ikke uenig med deg i det. Så la oss ha stor takhøyde og raushet. Både i forhold til hverandre som personer og i forhold til hvordan vi liker å utøve hobbyen på.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Så hvis kurvene ser mest mulig lik ut ut av forsterkeren som på selve opptaket så har vi maksimal ektehet?
    Kan det måles hvor godt en amplifier klare gjenskape illusjonen av rom , atmos fære, akustikk som etter klangs tider ?Du kan arrestere meg på ord utrykks feil ,men du forstå hva jeg mener ?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Legger ved et eksempel på dokumentert hørsel. Alt over den røde linjen er innenfor "normalen". Det viser hvor mye forskjellig vi kan ha en lydopplevelse på samme sted til samme tid uten å faktisk "høre" det samme lydbildet. Noe så enkelt som kabler er maximalt en ubetydelig brøkdel forskjellige og allikevel er det noen som klarer å "høre" forskjeller... :unsure:

Enda vanskeligere er det å forstå Hi-Fi nerdens uttalelser som at "selv kona på kjøkkenet hørte at det ble bedre lyd..." - helt utrolig ;)

Vis vedlegget 770226
    Det med at kona blir nemt, er fordi ho ut av det blå nevner lyden.
    Det er ikke noe fjas som folk skriv. Vertfall skriv ikke jeg hvis det ikke er riktig.
    Så ta det til deg. Det igjen betyr at noen andre hørte det og.

L

Lassencad

Gjest
    La oss rydde litt i terminologien her.

- En forsterker skal forsterke signalet uten å endre det.

- En komponent som tilfører forvrengning er en "effektboks".

Når man produserer musikk brukes slike bokser. For eksempel tilfører man store mengder 3. harmonisk forvrengning for å gjøre musikken lettere å høre på bilstereo, butikkhøyttalere osv slik at budskapet når frem i miljøer med mye støy og i miljøer med vanskelig akustikk. De fleste av oss som driver med hifi har ikke mye støy, vanskelig akustikk osv, og har derfor ønsket oss mer dynamikk og mindre "loudness war". At noen ønsker seg at utviklingen går i motsatt retning aksepterer jeg fullt ut, men la oss være ærlige nok til å kalle dette for det det er. Det har ikke egentlig noe med forsterkere å gjøre.

Å kalle dem som ønsker seg dynamikk for "4-5 personer" er et latterlig dumt forsøk på hersketeknikk. Jeg gidder ikke en gang kommentere det.
    En forsterker skal forsterke signalet uten å endre det.

Denne forstærker findes ikke :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Det er utfordrende å "diskutere" lyd med personer hvis hørselen er svekket...også Hi-Fi folk fra 40+ som tidligere omtalt her på forumet.

Sakset fra nettet:
    "Psykososiale og dagligdagse konsekvenser
    Noen eldre med nedsatt hørsel har flere negative følelser knyttet til hørselstapet sitt (TyeMurray, 2015). Funn har vist at et aldersrelatert hørselstap kan påvirke sosial fungering og deltakelse hos eldre (Solheim et al., 2011; Tye-Murray, 2015). Eldre mennesker med hørselstap kan velge å isolere seg fra sosiale interaksjoner fordi det å prate med andre oppleves som anstrengende. Samtidig kan den eldre oppleve det å stadig misforstå hva andre sier som flaut og sårt (Hull, 2001; Tye-Murray, 2015). Eldre som stadig misforstår hva andre sier, kan på et urettferdig grunnlag bli sett på som dum eller senil av de som er rundt blant annet grunnet gjentatte misforståelser. Dette kan også være vondt for den eldre da han eller hun kan føle skyld for de stadige misforståelsene (Hull, 1995). Negative reaksjoner fra andre kan bidra til opprettholdelse av negative følelser og holdninger til eget hørselstap (TyeMurray, 2015)."
    Minnet meg om noe moderen fortalte for ei lita stund sia..
    Søsteren hennes var da komt og ringt på døren.

Moderen var da inne på kjøkkenet eller stua..
    Så hørte ho plutselig en merkelig samtale som ikke hang på greip mellom faderen og søsteren hennes ute på tunet.

Da ho gikk ut for å sjekke hva i huleste de snakte om, viste det seg at de hadde hver sin samtale med hverandre. Begge hører dårlig på hvert sitt øre (yrkesskade)

Ta det som det er, moderen kan overdrevne sikkert. 🤣

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.802
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er en produsent som er svært kjent for sine vellydende produkter, både sine transdusere og forsterkere? Og deres enigizere. De bør ha bortimot ''perfekt'' forsterkning skulle en tro! Man må vel ha gode argument for å mene noe annet. Jeg har ikke fått sammenlignet disse produkten med det de produserer i dag i forhold til det gamle vintage produktene. Er det noen som kjenner til disse produktene :)

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er en produsent som er svært kjent for sine vellydende produkter, både sine transdusere og forsterkere? Og deres enigizere. De bør ha bortimot ''perfekt'' forsterkning skulle en tro! Man må vel ha gode argument for å mene noe annet. Jeg har ikke fått sammenlignet disse produkten med det de produserer i dag i forhold til det gamle vintage produktene. Er det noen som kjenner til disse produktene :)
    Gallium nitride ?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    Kan det måles hvor godt en amplifier klare gjenskape illusjonen av rom , atmos fære, akustikk som etter klangs tider ?Du kan arrestere meg på ord utrykks feil ,men du forstå hva jeg mener ?
    Ja, det kan måles. Vi må bare systematisere hva disse tingene er. Om forsterkeren gjengir nøyaktig det som kommer inn er det som kommer ut også mest riktig. Men det er ikke dermed sagt at det ikke finnes kjente parametere som kan brukes for å øke illusjonen av for eksempel etterklang. Dette er hva vi kaller farging. Det er jo ikke slik at mer etterklang er bedre.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.802
    Sted
    Sunndalsøra
    Må vente litt på flere svar først!. Det finnes sikkert andre produsenter som kan det samme. Den produsenten jeg viser til, har brukt både Ren klass A. A/B, hybrid og rør. Men klasse D er jeg usikker på. D klasse kan brukes med en energizer, men da er lydkvaliteten helt avgjørende.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.646
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva er/gjør den energizeren?
    Ja, og hvilken produsent er dette? Trenger vel ikke være hemmelig det?

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    Må vente litt på flere svar først!. Det finnes sikkert andre produsenter som kan det samme. Den produsenten jeg viser til, har brukt både Ren klass A. A/B, hybrid og rør. Men klasse D er jeg usikker på. D klasse kan brukes med en energizer, men da er lydkvaliteten helt avgjørende.
    Er det sånn at klasse D mangler noe ift andre forsterkere som gjør at musikken ikke blir helt komplett?

Og hva er en "energizer"?

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det kan måles. Vi må bare systematisere hva disse tingene er. Om forsterkeren gjengir nøyaktig det som kommer inn er det som kommer ut også mest riktig. Men det er ikke dermed sagt at det ikke finnes kjente parametere som kan brukes for å øke illusjonen av for eksempel etterklang. Dette er hva vi kaller farging. Det er jo ikke slik at mer etterklang er bedre.
    Jo jeg mener ikke mixet etterklang .Kan det avsløres via måling feks på ett opptak om en vokalist står inni en boks eller han står sammen med musikeren sine ?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er det ingen som snakker om Klasse G eller Klasse H!?
    Har selv kjørt H i noen år og der var det kraftressurser i monn! Musikk spilte det også, og nærmere live enn mange skulle mene. Men det virker som D også har tatt over markedet noe der skal sies..

L

Lassencad

Gjest
    Hvorfor er det ingen som snakker om Klasse G eller Klasse H!?
    Har selv kjørt H i noen år og der var det kraftressurser i monn! Musikk spilte det også, og nærmere live enn mange skulle mene. Men det virker som D også har tatt over markedet noe der skal sies..
    Eller Klasse i
    :)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    Jo jeg mener ikke mixet etterklang .Kan det avsløres via måling feks på ett opptak om en vokalist står inni en boks eller han står sammen med musikeren sine ?
    Ja, med mønstergjenkjenning kan man isolere akustikk overraskende effektivt. Det er noe av det man har brukt mest ressurser på å forske på de senere årene. Vanligvis brukes det for å konstruere filtere "on the fly" som fjerner akustikken og lar oss stå igjen med "ren tale" for å øke treffprosenten på talegjenkjenning.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.447
    Sted
    Smurfeland
    Lagging var et problem på synther ja, jeg har en selv fra 90-tallet som jeg personlig synes lagger for mye. Men dette er synteser, og ikke signalbehandling.

Grunnen til at jeg synes det er synd er ikke at jeg vil tvinge på deg DSP, men fordi jeg synes det er best om folk tar valg basert på fakta.
    Tja, jeg syns iallfall å huske at det var helt tydelig hørbar forsinkelse når en fyr var hjemme hos meg for noen år siden og prøvde DSP i anlegget mitt.

Fakta er vel også at DSP rett og slett ikke er for alle. Har til og med hørt at noen må ha hjelp for å skru lyden i sitt eget oppsett, og for min egen del føler jeg rett og slett ikke at DSP er noe jeg trenger. Hvorfor komplisere ting når behovet ikke er der? Jeg vil bare at det skal være enkelt og direkte.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.733
    Sted
    Østfold
    Snickers is har muligens en.
    Beklager, det har jeg ikke. Men generelt tåler klasse D elektriske fasevinkler ekstremt godt fordi de ikke har høyere spenningsfall i transistorene ved reaktive laster slik man har i klasse AB. Det er derfor en motorstyring basert på PWM gir mye mer dreimoment enn en gammeldags resistiv motorregulator.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.447
    Sted
    Smurfeland
    Det beste er nok direkte signalvei for null latens.

Driver du med innspillinger siden du forsøker å oppnå null latens? Eller bruker du TV og forsøker å unngå tidsavvik mellom bilde og lyd?
    Driver ikke med innspillinger, men hvis DSP kompliserer samspill mellom bilde og lyd er det ikke noe for meg siden jeg bruker anlegget mye til film også.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn