Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    S

Syncrolux

Gjest
    Bel Canto, ps audio, jeff rowland, devaliet og eximus. Alltid koblet som monoblokker. Eximus er den jeg likte best koblet gjennom isovolt, sigmas og gode kabler.
    Men mye mer uanstrengt og oppløst med klasse a.
    Nå kan lytte høyt i mange timer, før blei jeg ør i øra etter noen timer.
    Noe har selvsagt med matching å gjøre, men jobbet i 4 år med å få klasse d dit jeg ønsket, da gå jeg opp selvom det var «nært» veldig bra..
    Takk. Men kunne du være snill og spesifisere hvilke modeller også ? På forhånd takk :)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.082
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Feilen var valg av forsterker klasse, det ordnet seg når jeg gikk for klasse a.
    Altså, kan godt tenkes at mine krav til lyd er langt under dine, men har aldri hatt slike problemer knyttet til forsterkere. Det får nå være opp til en og enhver og vurdere sin tilnærming, men jeg kan ikke fri meg fra å undres litt.

S

Syncrolux

Gjest
    Bel Canto, ps audio, jeff rowland, devaliet og eximus.
    Hvis jeg ikke tar helt feil er nesten alle disse bestykket med ICEpower moduler fra den nedre enden av skalaen. Ikke akkurat high-end på specs.

At du avviser klasse-D som teknologi på dette grunnlaget er litt merkelig. Det blir som å si at "jeg liker ikke kjøtt" når man kun har smakt gammal mjølkeku, og ikke Kobe-biff.

L

larsmartin

Gjest
    Hvis jeg ikke tar helt feil er nesten alle disse bestykket med ICEpower moduler fra den nedre enden av skalaen. Ikke akkurat high-end på specs.

At du avviser klasse-D som teknologi på dette grunnlaget er litt merkelig. Det blir som å si at "jeg liker ikke kjøtt" når man kun har smakt gammal mjølkeku, og ikke Kobe-biff.
    Det funker på mye, men ikke på høyttalere som er oppløst. Har en høyttalere som skjuler feilen funker det greit, men da mangler det masse detaljer.

L

larsmartin

Gjest
    Altså, kan godt tenkes at mine krav til lyd er langt under dine, men har aldri hatt slike problemer knyttet til forsterkere. Det får nå være opp til en og enhver og vurdere sin tilnærming, men jeg kan ikke fri meg fra å undres litt.
    Så du har valgt mcintosh med bare med en finger i lufta?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.082
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så du har valgt mcintosh med bare med en finger i lufta?
    Nei, synes de tok seg fint ut og tilbyr mengden effekt jeg antok jeg trengte til å drive de relativt lettdrevne Evidencene mine, med headroom. Synes ikke det er like fascinerende med tomme svarte bokser med vifter, men har to slike også, gjemt i benken for å drive TWOT, hvor kravet til støy og finesse ikke er like høyt. Hadde jeg vært rik, hadde jeg nok satt opp fire Toskebokser til for å drive veggen. Sukk! Tenk så kult!

Er temmelig enkel og lettforståelig denne hobbyen. Finne utstyr som etterkommer kravene du stiller, resten er møblering og dekorasjon.

S

Syncrolux

Gjest
    Den siste setningen der er viktig - man må spørre seg selv om hva man faktisk trenger. Man trenger ikke en sveisetrafo av en forsterker som kan drive 4-toms spiker hvis formålet er å drive en aktivt delt bånd-diskant fra 3 kHz og opp, som har snorflat impedans på 8 ohm.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det funker på mye, men ikke på høyttalere som er oppløst. Har en høyttalere som skjuler feilen funker det greit, men da mangler det masse detaljer.
    Å. Det var nytt for meg. At mine Mundorf AMT 2340 ikke får fram detaljene altså.
    De ble drevet av B&O IcePower125ASX2 fra 2010 til i høst. Nå drives de av Hypex nCore 100HP som henger på en 252MP.

Sist redigert:
    S

Syncrolux

Gjest
    Å. Det var nytt for meg. At mine Mundorf AMT 2340 ikke får fram detaljene altså.
    Det mangler jo flere oktaver i bassen... hehe. Selv ikke ladekabler til en million kan fikse det der så lenge du kjører klasse-D vettu...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos: Må fikse den bassen altså. Er en resonans der som trenger sug.

L

larsmartin

Gjest
    De ble drevet av B&O IcePower125ASX2 fra 2010 til i høst. Nå drives de av Hypex nCore 100HP som henger på en 252MP.
    Er du fornøyd er det bra.
    Hva syntes du skjedde når du gikk fra ice til ncore?
    Har du prøvd en klasse a og sammenlignet?

L

Lassencad

Gjest
    Selv om man ikke er ekspert på alt det tekniske er det et sted underligt at dem der har bevæget sig ned af bogstav rækken
    Når det kommer til forstærkere og er endt ved klasse D tit må ud og forsvare deres valg.
    Jeg selv har haft 2 Klasse A forstærkere og er lidt længere nede end Klasse D :)
    Jeg kunne aldrig igen vælge en Klasse A og det er jo bare mit valg. En tråd kunne være så meget bedre hvis man istedet for at belære andre om hvilke forstærkere de synes man burde have at man tog en debat om musikgengivelsen fra de forstærkere man har valgt.

Jeg har lyttet til Klasse A der lød dårligt i min sammensætning det samme med Klasse D
    Jeg har lyttet til Klasse A der lød godt i min sammensætning det samme med Klasse D

Disse tråde kunne blive så meget bedre hvis man lod være med at diskuterer valget.
    Og nogle der har haft dårlige oplevelser med Klasse D eller andet nøjes med at skrive om hvorfor og ikke ser nedsættende på dem der faktisk fik det til at fungerer med eks Klasse D

L

larsmartin

Gjest
    Selv om man ikke er ekspert på alt det tekniske er det et sted underligt at dem der har bevæget sig ned af bogstav rækken
    Når det kommer til forstærkere og er endt ved klasse D tit må ud og forsvare deres valg.
    Jeg selv har haft 2 Klasse A forstærkere og er lidt længere nede end Klasse D :)
    Jeg kunne aldrig igen vælge en Klasse A og det er jo bare mit valg. En tråd kunne være så meget bedre hvis man istedet for at belære andre om hvilke forstærkere de synes man burde have at man tog en debat om musikgengivelsen fra de forstærkere man har valgt.

Jeg har lyttet til Klasse A der lød dårligt i min sammensætning det samme med Klasse D
    Jeg har lyttet til Klasse A der lød godt i min sammensætning det samme med Klasse D

Disse tråde kunne blive så meget bedre hvis man lod være med at diskuterer valget.
    Og nogle der har haft dårlige oplevelser med Klasse D eller andet nøjes med at skrive om hvorfor og ikke ser nedsættende på dem der faktisk fik det til at fungerer med eks Klasse D
    Det meste dreier seg om matching.

L

larsmartin

Gjest
    Ja det gør det da.
    Men Klasse D kan være virkelig godt.
    Og i disse tider passer Klasse D folket på miljøet. :) :rolleyes::rolleyes:
    Lyd først! 🤓 Det går nok en stund før jeg går tilbake til klasse d, men finner jeg en god erstatter skal enn aldri si aldri. Klasse d kan imponere i starten pga kreftene, men så kommer ubehaget etterhvert. Ser flere på forum opplever det, ikke bare jeg. Som sagt når det er en veldig oppløst høyttaler.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er du fornøyd er det bra.
    Hva syntes du skjedde når du gikk fra ice til ncore?
    Har du prøvd en klasse a og sammenlignet?
    Ikke så godt å si. Satte opp nye delefiltre i samme slengen, så evt. forskjeller ligger i den pakken.
    Har ikke prøvd klasse a og sammenliknet. 100 W til diskantene, 250 W til mellomtonene og det samme til bassene, og 100 W til subene. To ord: Spillvarme og plass.

Teknisk talt: Det eneste klasse a push-pull kan bedre enn klasse d er å dra strøm fra veggen.

Hvilken høyttaler er det du har, @larsmartin?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.057
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke så enkel som at de fleste klasse d er relativ nøytrale, mens mange klasse A A/B legger til litt egenlyd i form av eq. Denne fargingen er det mange som fortrekker. En forsterker blir ikke bedre av den grunn, men hvis blir den foretrukne hvis det låter best..

• Liker
    Reaksjoner: KMR
    L

larsmartin

Gjest
    Er det ikke så enkel som at de fleste klasse d er relativ nøytrale, mens mange klasse A A/B legger til litt egenlyd i form av eq. Denne fargingen er det mange som fortrekker. En forsterker blir ikke bedre av den grunn, men hvis blir den foretrukne hvis det låter best..
    Klasse d får en kald og sjelløs lyd. Klasse a spiller ufarget musikk.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om en forsterker legger til eq gjør den det i samspill med den tilkoblede høyttaleren. Det andre man kan høre er endringer i forvrengningsspektrum om forsterkeren må jobbe utenfor sitt lineære område. Noen forsterkere kan ha hørbar forvrengning også innenfor sitt lineære arbeidsområde.

L

larsmartin

Gjest
    Ikke så godt å si. Satte opp nye delefiltre i samme slengen, så evt. forskjeller ligger i den pakken.
    Har ikke prøvd klasse a og sammenliknet. 100 W til diskantene, 250 W til mellomtonene og det samme til bassene, og 100 W til subene. To ord: Spillvarme og plass.

Teknisk talt: Det eneste klasse a push-pull kan bedre enn klasse d er å dra strøm fra veggen.

Hvilken høyttaler er det du har, @larsmartin?
    Audiovector R-11. Ikke prøvd klasse d på de, men på
    B&w og audiovector sr6

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.477
    Det er bare et fåtall klasse D forsterkere som måler såpass bra at de kan regnes som "nøytrale". Finnes mange klasse D moduler og forsterkere som har hørbar forvrengning.

Synes diskusjonen om klasse D vs andre klasser om lydkvalitet er en fullstendig avsporing. Det handler om forvrengning. En klasse AB eller A med tilsvarende lav forvrengning som en klasse D vil låte likt så sant dempingsfaktor er tilstrekkelig høy og man ikke driver de utenfor "komfortsonen".

Det er ingenting spesielt med klasse D i så måte. Primære forskjellen er mindre varmeutvikling og lavere pris. Bare se på hva du må betale for en klasse AB/A med tilsvarende krefter og tilsvarende lav forvrengning.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da har du ikke prøvd, @larsmartin. :)
    Det sagt tenker jeg at å velge forsterker til og finne riktig plassering av en passiv høyttaler til 1M9 ikke er det enkleste, men at jeg er ganske sikker på hvilken forforsterker jeg hadde valgt.

Sist redigert:

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.580
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Generelt:
    Hvordan måler en forsterker med "kald og sjelløs lyd", og en med "ufarget" musikk?
    Hva er forskjellen måleteknisk?

Hvordan ser hele kjedelinjen ut fra DAC til høyttaler når man gjør sånne observasjoner? Er det andre deler av kjedelinjen som ikke "matcher" eller tilfeldig matcher når det låter "mindre bra" eller "bra" ?

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.477
    Generelt:
    Hvordan måler en forsterker med "kald og sjelløs lyd", og en med "ufarget" musikk?
    Hva er forskjellen måleteknisk?

Hvordan ser hele kjedelinjen ut fra DAC til høyttaler når man gjør sånne observasjoner? Er det andre deler av kjedelinjen som ikke "matcher" eller tilfeldig matcher når det låter "mindre bra" eller "bra" ?
    Spørsmålet er feil IMO. Det bør heller være: Hvordan målet et oppsett med kald og sjelløs lyd.
    Man kan ikke trekke ut en komponent når helheten er det som gir sluttresultatet. Og som nevnt mange ganger: Høyttalere, hvordan de integrerer med rommet og akustikk betyr overlegent mest.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    At folk forsvarer egne valg er helt fair, det er ikke noe nytt her inne. Men klassekampen er en avsporing, det er ikke det som er relevant for å oppnå den "perfekte forsterker".

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.580
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet er feil IMO. Det bør heller være: Hvordan målet et oppsett med kald og sjelløs lyd.
    Man kan ikke trekke ut en komponent når helheten er det som gir sluttresultatet. Og som nevnt mange ganger: Høyttalere, hvordan de integrerer med rommet og akustikk betyr overlegent mest.
    Spørsmålet er ikke feil, men i denne tråden er det snakk om forsterker som tema.
    Det er så klart den totale kombinasjonen fra avspillingsmedium til høyttalerens rom-interaksjon som gjelder når vi som lytter.
    Men nå snakker vi om nyanser i lyden til bruk av feil forsterker mot høyttalerlasten i denne tråden, egentlig.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    At folk forsvarer egne valg er helt fair, det er ikke noe nytt her inne. Men klassekampen er en avsporing, det er ikke det som er relevant for å oppnå den "perfekte forsterker".
    Det er en selvfølge at man forsvarer sine valg. Det er metoden man forsvarer sine valg på som er vesentlig for en god debatt.
    Denne tråden er full av metoder som aldri har virket i en tråd tidligere, så det er rimelig å anta den ikke virker her heller.

At såpass mange fornekter for eksempel de lover som gjelder er meg en gåte. De samme metoden benyttes i alt som lages, og vi er dønn avhengige at disse lovene er til å stole på. De samme lovene benyttes i nesten alt som lages med elektronikk. Kunne vi ikke stolt på disse kunne vi ikke benyttet masseproduksjoner da vi kunne ikke stolt på at den neste i rekken var lik den forgående. Siden jeg ikke kan alle disse lovene selv betyr overhode ikke at de er uviktige. Det betyr bare at jeg ikke forstår alle disse lovene og er prisgitt at de som produserer ting forstår dem.

Feilen med denne tråden er at det er sprikende hva man legger i ordet perfekt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.429
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har hverken interesse eller et forhold til det navnet, så den PDFen at det var mye vas der også i det intervjuet.

Denne overgår alt og alle, her har heller ikke John Curl stått bak!
    Hadde lommeboka sagt ja, så har det vært en slik stående her hjemme: Her er det en ved navn John Petrucci som har vært med å forme lyden, men han er ikke ingeniør eller påstått ekspert på forsterkere heller men en veldig god gitarist.

Vis vedlegget 768755
    Siden tråden stort sett bare ser ut til å gå i sirkler, så er dette også min drømmeforsterker hvis jeg får velge fritt. En Mk. IIc+, den mest legendariske Mesa-Boogie'n av dem alle. Her satt opp etter John Petrucci's ønsker og spec's på kanaler og fleksibilitet.

Kanskje perfekt, men også designet til et helt spesielt formål. Den ville neppe vært like perfekt til å gjengi hifi-lyd eller som bass eller keyboardforsterker.

"Perfekt forsterker" som premiss fungerer bare ikke i hodet mitt, med mindre man først definerer hva som er den perfekte høyttaler og forsterkeren skal designes for å løse akkurat denne oppgaven. Noe mange har vært inne på her allerede med impedanseforholdet mellom forsterker og høyttaler.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Feilen med denne tråden er at det er sprikende hva man legger i ordet perfekt.
    Enig i dette. Vil en da få et svar, et endelig ett? Når høyttalere og rom blir lagt inn i regnestykket? Og hva med ulik grad av DSP og hvor ulikt flinke folk er til å bruke den til fordel? Holder vi oss kun til
    "forsterker" bør det kunne gå å teknisk belegge noe "perfekt". Om det er dette vi vil ha, tja det er jeg meget usikker på.

L

Lassencad

Gjest
    At jeg endte op med Klasse i er lidt af en tilfældighed
    Da den første blev købt var den kun til bassen.
    Men en dag blev den forbundet til både top og bund og her blev jeg noget overrasket
    Det lød jo godt (I mine øre) Dette var helt uden de indbyggede dele filter var i funktion. De unoder som jeg så oplevede rettede jeg med den indbyggede Filter funktion .
    Nu var musikgengivelsen så god at jeg måtte have en mere. Den blev købt og nu er der en til bas og en til Mid/Hi.
    Med disse Effektforstærkere kan jeg stort set tilpasse anlægget til den indspilning jeg afspiller
    Så jeg kan med sikkerhed sige at mine forstærkere er perfekte her hos mig.
    Hvad andre synes om dem er jeg ligeglad med det er jo mig der skal bruge dem :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn