Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.144
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Klasse d får en kald og sjelløs lyd. Klasse a spiller ufarget musikk.
    Jeg oppfatter noen D amps brukt i full range " drift kunne vært perfekte ,,,, men de så mangler den organiske delen av musikken som gode analoge amplifiere kan .Ett eksempel ,,, Lytt på ett godt piano opptak og hør ikke bare strenge lyden men resonansen fra kassa hvordan den brer seg til rommet . Den er så godt som non existent på noen D jeg har testet , ene D får det til åhøres ut som en spinett : (
    Her forutsettes det at du vet hvordan ett piano lyder live , ( Jeg er vokst opp med lyden av ett piano i heimen ), selv det ikke er mitt favoritt instrument forlanger jeg mest mulig reproduksjon av lydene
    Men for å nevne det så vet jeg at noen av de ikke så nøytrale D funker som kule i x overs ifl eiere som og spiller piano ,,,,,

L

larsmartin

Gjest
    Jeg oppfatter noen D amps brukt i full range " drift kunne vært perfekte ,,,, men de så mangler den organiske delen av musikken som gode analoge amplifiere kan .Ett eksempel ,,, Lytt på ett godt piano opptak og hør ikke bare strenge lyden men resonansen fra kassa hvordan den brer seg til rommet . Den er så godt som non existent på noen D jeg har testet , ene D får det til åhøres ut som en spinett : (
    Her forutsettes det at du vet hvordan ett piano lyder live , ( Jeg er vokst opp med lyden av ett piano i heimen ), selv det ikke er mitt favoritt instrument forlanger jeg mest mulig reproduksjon av lydene
    Men for å nevne det så vet jeg at noen av de ikke så nøytrale D funker som kule i x overs ifl eiere som og spiller piano ,,,,,
    Enig, det mangler kjøtt på beinet! 😅

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.144
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    At jeg endte op med Klasse i er lidt af en tilfældighed
    Da den første blev købt var den kun til bassen.
    Men en dag blev den forbundet til både top og bund og her blev jeg noget overrasket
    Det lød jo godt (I mine øre) Dette var helt uden de indbyggede dele filter var i funktion. De unoder som jeg så oplevede rettede jeg med den indbyggede Filter funktion .
    Nu var musikgengivelsen så god at jeg måtte have en mere. Den blev købt og nu er der en til bas og en til Mid/Hi.
    Med disse Effektforstærkere kan jeg stort set tilpasse anlægget til den indspilning jeg afspiller
    Så jeg kan med sikkerhed sige at mine forstærkere er perfekte her hos mig.
    Hvad andre synes om dem er jeg ligeglad med det er jo mig der skal bruge dem :)
    Inntressant , jeg tror og carver lekte litt med ett sånt consept Hva er det du har ?

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    169
    Et spørsmål som kanskje forsvinner i mengden:
    Hva får man lydmessig om man kjøper en dyr Mcintosh-forsterker som man ikke får om man kjøper en NAD C298 (purifi)? Sett bort i fra forskjell i effekt. Reelle forklaringer foretrekkes.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.144
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja det gør det da.
    Men Klasse D kan være virkelig godt.
    Og i disse tider passer Klasse D folket på miljøet. :) :rolleyes::rolleyes:
    Jeg har lurt litt på det mange ganger om det ikke er politisk og miljø motivert mye av D amp opphaussingen
    PÅ død og liv skal den innføres i den grønne linjen samme F ,,, Det kansje tilmed blir satt restriksjoner på hvor mye klA produktene får lov å ha ?

L

Lassencad

Gjest
    Jeg har lurt litt på det mange ganger om det ikke er politisk og miljø motivert mye av D amp opphaussingen
    PÅ død og liv skal den innføres i den grønne linjen samme F ,,, Det kansje tilmed blir satt restriksjoner på hvor mye klA produktene får lov å ha ?
    Det var lidt af en Joke fra min side.
    Jeg er nok en af de mindst politiske korrekte i Danmark :)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.464
    Torget vurderinger
    1
    Hva får man lydmessig om man kjøper en dyr Mcintosh-forsterker som man ikke får om man kjøper en NAD C298 (purifi)? Sett bort i fra forskjell i effekt. Reelle forklaringer foretrekkes.
    Du vet, man får grønne UV-metere i front.. Sorry for at jeg svarte på Toskens vegne her.. :)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.464
    Torget vurderinger
    1
    At jeg endte op med Klasse i er lidt af en tilfældighed
    Klasse I er jo en variant av Klasse D som Snickers var inne på for noen sider siden. Klasse D til T fungerer på samme "måte", da det er non-linear switching og PWM.

StefanR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Antall liker
    910
    Sted
    Orkanger
    Torget vurderinger
    1
    Tror veldig mye av det som selges er mer enn godt nok, selv for de med de mest gullforgylte audiofile øreganger.
    Skal være den første til å innrømme at hadde forsterkeren min sett ut som f.eks en fransk baderomsvekt eller en mørkegrå liten boks inne i stereobenken så hadde jeg nok ikke likt lyden like godt som jeg gjør i dag. Øynene våre er flinke til å lure både hørsel og smak.
    Ære være dere som klarer heve dere over dette jåleriet, men for oss lettpåvirkelige så er ofte ett sammensurium av god nok lyd, nok effekt og noe man møblerer og pynter stua med.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.326
    Sted
    Smurfeland
    Min ukvalifiserte gjetting ville vært ganske forskjellig utgangsimpedanse. McIntosh = høyere, NAD = lavere.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.520
    Spørsmålet er ikke feil, men i denne tråden er det snakk om forsterker som tema.
    Det er så klart den totale kombinasjonen fra avspillingsmedium til høyttalerens rom-interaksjon som gjelder når vi som lytter.
    Men nå snakker vi om nyanser i lyden til bruk av feil forsterker mot høyttalerlasten i denne tråden, egentlig.
    Men hvilket svar får om forsterkeren alene når nøyaktig samme forsterker låter varmt, mykt og behagelig i et oppsett. Og kaldt og sjeleløst i et annet oppsett? Det finnes det tross alt mange eksempler på.

Men greit, la oss ta utgangspunkt i et anlegg som i utgangspunktet låter tonalt riktig. Setter man da inn en forsterker med høy crossover forvrengning og mye høye harmonisk, så ville det i alle låte skarpt og ubehagelig. Klipping kan slå ut med lignende resultat.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.350
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tror veldig mye av det som selges er mer enn godt nok, selv for de med de mest gullforgylte audiofile øreganger.
    Skal være den første til å innrømme at hadde forsterkeren min sett ut som f.eks en fransk baderomsvekt eller en mørkegrå liten boks inne i stereobenken så hadde jeg nok ikke likt lyden like godt som jeg gjør i dag.
    Enig. Framtoning er viktig. Slik ser effektforsterkerne mine ut (i allefall seks av de 10 kanalene) i alteret:
    55B512C7-021E-423B-AC69-C7D962F0EAE3.jpeg

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.603
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Men hvilket svar får om forsterkeren alene når nøyaktig samme forsterker låter varmt, mykt og behagelig i et oppsett. Og kaldt og sjeleløst i et annet oppsett? Det finnes det tross alt mange eksempler på.

Men greit, la oss ta utgangspunkt i et anlegg som i utgangspunktet låter tonalt riktig. Setter man da inn en forsterker med høy crossover forvrengning og mye høye harmonisk, så ville det i alle låte skarpt og ubehagelig. Klipping kan slå ut med lignende resultat.
    Ja, og det er her det må kvantifisering på banen. Hvis ikke kommer man i all tid fremover til å drive på med synsing og presentere sine egne oppfatninger med egne ord på hva man hører eller tror egentlig tror man hører.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.326
    Sted
    Smurfeland
    Èn fordel med klasse D må jo være at det blir mulig å presse mye inn i små og unnselige bokser som ikke gjør så mye ut av seg i stua.

S

Syncrolux

Gjest
    Èn fordel med klasse D må jo være at det blir mulig å presse mye inn i små og unnselige bokser som ikke gjør så mye ut av seg i stua.
    Ikke nødvendigvis, da mange av disse forsterkerne har større kretskort enn en typisk klasse AB forsterkere. Men de krever jo normalt ikke digre kjøleribber, så noe plass spares jo der.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.144
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring om MC en traust forsterker merke som har produsert og utviklet rør og trafoteknikk som fra lang tid tilbake .Jeg har selv både lyttet og hatt noen her gennom tidene.Jeg hadde noen venner på besøk her og vi lyttet på mine klA og MC . De fleste var overrasket over hvor rask og eksplosiv den var og fast i bassen .samtidig som at den hadde ett vidunderlig frekvenes gjengivelse ,helt til topps. Den var dog kresen på preamplifier , den liker best å bli parret med en MC selv om vi fikk full pott med min fet pre ,,,,, så ble det dog en annen låt i pipa med en amp vi brukte med pre out ,,, det ble pistrete . (
    Som og tidligere Nad eier bruker så er det to verdener av bygge kvalitet , og ikke minst drifts stablitet over år Det er ikke tull med 30 år eller mer . ) Det gjør ikke naden
    Minusser : du ma ha god rygg , og ikea benken holder ikke

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.654
    Havde voldsomme diskussioner med Bruno på Diyaudio for CA et årti siden. Må lige påpege at jeg byggede med Ncore 400 med kæmpe forsyning. Jeg blev temmeligt hurtigt træt af den. Alt for tynd lyd med Focus på øverste oktaver

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.326
    Sted
    Smurfeland
    Når ble det en fordel å sitte i en tom stue? Hva annet skal en audiofil fylle den med? Lysestaker og potteplanter?
    Skjønner at for noen er det visuelle en del av greia, og at noen sikkert syns det er fint å slippe og måtte støvsuge den kvadratmeteren av gulvet hvor monoblokkene står. Tror jeg har kommet litt dit at jeg syns det ser rotete ut med svarte bokser stående framme, og at jeg helst vil ha funksjon uten så veldig dominerende form. Og liksom ha møbler og sånn...? :)

S

Syncrolux

Gjest
    @bambi
    Jeg er i grunn veldig på linje med deg der. Hifi'en vil jeg helst ikke se. Høyttalerne er vanskeligere å skjule, men digre apparater med lysdioder og annet ræl skal gjemmes vekk. Og alle fjernkontroller samler jeg på iPad'en.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.891
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er i grunn veldig på linje med deg der. Hifi'en vil jeg helst ikke se. Høyttalerne er vanskeligere å skjule, men digre apparater med lysdioder og annet ræl skal gjemmes vekk. Og alle fjernkontroller samler jeg på iPad'en.
    Og det påstås at dette er en hobby for menn. You go girl!🥳

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.350
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Bambi. Jeg hadde rack til 2007. Det forsvant ut sammen med 150 W klasse AB-forsterkeren. Den var ganske stor og trengte litt luft omkring seg.
    Det sagt så har jeg et par meter vegg til stereostæsj i stuen (med potteplante og lysestake på seksjonen greiene er i).

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn