Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Helt på siden av tråden, men når man var inne på disse "veganerne" så er det ikke så helt utafor likevel.

    Hørte på radio i dag en reprise av Tande P og en fiskeekspert fra Norges Jeger og Fiskeforbund. Han la ut i det vide og brede om hvor bra det var å drive med sportsfiske. Det gav stor glede til fiskeren og det var ikke måte på hvor positivt det var. Og det er sikkert helt rett. Men jeg lurer på hvilke reaksjoner som ville ha kommet om en jeger hadde ordlagt seg på samme måte hvis han hadde beskrevet hvorfor han drev med jakt! Jegere må ty til helt andre årsaker for å drive med sin hobby. Først og fremst må de selvsagt ikke kalle det hobby. Det må framlegges som helt nødvendig regulering av bestanden, "noen må gjøre jobben!" Det er derfor av dyrevelferdshensyn man driver jakt. Ja også som matauk selvsagt. Den begrunnelsen er litt farligere å bruke for man risikerer selvsagt å bli møtt med: "Du kan jo kjøpe kjøttet i butikken, så ingen dyr blir skadet for at du skal få mat!"
    En laksefisker blir stor helt hvis han "kjemper" med laksen en time eller to. En jeger som lar elgen lide i to timer før den dør derimot.....??
    Hvorfor denne forskjellen? Det er lov å "leke" med fisk, men knapt lov til å avlive firfotinger og fugler??
    Er det kun snakk om "vanlig" dobbeltmoral?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Dette er endel av mitt store sjokk selv.. dette med og faste! Jeg var vel.. er vel som altfor mange av oss.. med en stillesittende hobby :rolleyes:
    Dog så ligger jeg på ca 15 - 20000 skritt på jobb om dagene... og jeg har jo hatt hund som jeg og gikk mye med i skauen.. så det og sitte og høre på musikk eller og krangle med dere her inne har jo vært en fin tidtrøyte :LOL::p

    Men for et par år siden så VILLE jeg ta grep selv før jeg MÅTTE.
    Jeg har god kompetanse lokalt og fikk mye selv etterhvert.

    Tidligere så MÅTTE jeg ha frokost før jeg dro på jobb.. eller som jeg sa: Jeg ville nok drept kollegene mine om jeg IKKE fikk det...
    Lunsj på jobb... middag når jeg kom hjem - og kanskje noe usunt på kvelden.. (er syyykt glad i sjokolade :p :oops: )

    Og så kom dagen jeg startet på LC, og jeg fikk fortalt at jeg etterhvert ville komme til og droppe frokost... ( ikke i ville H¤#"&#"e om jeg kom til og gjøre det !!!!! )
    Det gikk 14 dager, så kuttet jeg ut frokost !! :oops:
    Og jeg hadde ingen problemer med det.. jeg hadde ikke den sultfølelsen som jeg hadde før om morran...
    Så gikk det en uke til.. altså 3 uker totalt, så begynte jeg på Intermitted fasting - altså periode fasting.
    Helt utrolig og kjenne kroppen jobber på en helt annen måte... !! Man veier seg og ser vekten går ned.. og og man føler seg mentalt og fysisk mye bedre !!!
    Dog, når det er sagt, så er det en kamp med viljen sin om og klare dette (for oss som er eller har vært tjukke!).
    Man kjenner at kroppen klarer og ut holde insulinet jevnt over hele døgnet.... Og man blir bedre for omgivelsene sine (om det har vært en problem med svingende humør)
    Det og klare selve fastingen mentalt, er for min del ikkenoe problem. selvom jeg har forståelse for at det kan være en kamp for mange.
    Jeg trodde at dette ville være vanskeligere, men nei.
    Kroppen utvinner nok karbo til eget bruk ved og ta det ifra proteinene.

    Jeg har ikke noe problem med og å gå "full carnivore" altså at jeg bare spiser egg, fisk eller kjøtt uten noe til...
    Faktisk vil jeg anbefale og spise dette i 14 dager til 3 uker, enten om man vill gå full keto eller ikke.
    Man endrer biologien i kroppen, og få rett ut: blåst ut litt :LOL:
    "Eggfaste" er et begrep, og er noe som enn og kan gjøre innimellom for og få senket karbo nivå ytterligere i perioder.
    Så, hvor mye spiser jeg til middag ? Som ofte er mitt eneste måltid... Jeg vil kalle det en helt vanlig porsjon, ikke lite.. og ikke mye.
    Og det holder til og drifte kroppen et helt døgn !!! Når det er brukt opp, går kroppen igang med og tære på sitt eget fett.
    Og vil si at det er en myte at en MÅ spise enn masse fett... enn får i seg nok fett til dette ved og spise en; to - tre egg. mer trenger man ikke.
    Bacon er jo alltid godt.. men heller ikke noe jeg spiser så ofte ( altfor mye dårlig kvalitet rundtom).
    Dog så er jeg blitt en j@vel på eggerøre med mye meiererismør i.. eller mitt egenhendige lagde.
    For og ha kontroll på endel produkter som jeg bruker.. så lager jeg en hel del selv.

    Her er et par som jeg følger og lærer en hel masse av !!

    Dr. Eric Berg DC

    Jason Fung

    The Galen Foundation

    Ifra siste link





    /JR​
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Kanskje var det ikke så innmari mye jug allikevel?



    (NB: Studien er fra 2018)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jeg var oppe i 140kg (190cm høy) og gikk ned 40kg på under et halvt år.
    Det er en kjempejobb du har gjort, det skal du være stolt av :)

    Jeg startet min vei "tilfeldig" i den forstand at jeg flyr seilfly og er avhengig av medisinsk godkjenning hvert 2.år og blodtrykket mitt var over grenseverdi og jeg parallelt med dette satt på mild BT-nedsettende medisiner fra fastlege. Kolesterol også noe høyt, opp mot 7 totalt. Jeg hadde ved starten kun intensjon om å komme ned under 110kg i første omgang. Det gjorde jeg kun via matveien og kaloritelling (kjedelig diett, mot bedre vitende) men kom dit relativt greit. Begynte deretter så smått å trene litt (jogging) og parallelt med det dreide jeg matmessig vekk fra prosessert karbohydrater som sukker/hvitt mel og reduserte grad av potet/ris/pasta. Sulten var redusert og å hoppe over frokost ble en ikke-sak. Dette ble på en måte en ubevisst dreining mot IF som jeg har praktisert siden august i fjor, og synes det er glimrende for meg. IF ble et verktøy som fikk meg ned under 100kg, så under 90 og god ned på 80-tallet.
    Sist jeg var hos fastlegen var BT nede på 125/80 og totalt kolesterol 3,8 (frie lipider 0,8)

    Av fett så spiser jeg gjerne dette, men da i form av:
    Nøtter
    Olivenolje
    Meierismør
    Animalsk fett i rødt kjøtt/kylling etc (dropper som regel kyllingskinn/fjerner overflødig fettkanter etc fra storfekjøtt pga kalorirestriksjon)
    Fisk

    Vegetabilske oljer fra frø (solsikke/soya etc) unngår jeg fullstendig.
    Spiser noe karbo primært i form av grønnsaker og store havregryn for å gi meg en ok total kalorimengde.

    For meg:
    Nøkkelen mtp vektnedgang (fettreduksjon i hovedsak) er motivasjon, og finner man en livsstil man trives med blir motivasjonen mye mindre utfordret.
    Samme med aktivitet, uansett hva man gjør bør det være noe som er basert på lyst og som kommer naturlig. Jeg sykler.

    Det er også himmelvid forskjell mellom å være sulten på næring (Behov) og ha lyst på noe (Vane)
    Kvalitet på matvarene påvirker hvordan kroppen behandler disse samt hvordan og hvilke hormonsignal som blir sendt. Så gode, uprosesserte matkilder bør være første prioritet.

    Merk - Det finnes essensielle proteiner og essensielle fettsyrer, men det er ingen essensielle karbohydrater. Kroppen kan selv lage alt det den trenger av de to første gruppene. Og jeg har trent mye i fastende tilstand (16-40t) og ofte har jeg mine sterkeste prestasjoner da (utholdenhetsbasert idrett, ikke rå styrke)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Det Galen (video over) sier (humoristisk); er det strekkode på maten så bør man ikke spise det. Så helt enig at jo bedre kvalitet på det enn spiser - marker man raskt på kroppen.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Faste er en flott ting !! Jeg har et spisevindu på (stort sett) på 20 minutter ila 24 timer.
    Men i helger så spiser jeg som oftest 2 ganger ila døgnet.

    Etter 15 - 20 timer så starter autofagi, altså det at kroppen starter og spise/tære på sitt største proteinlager, nemlig huden.
    Det gjør at om man er overvektig slipper og få så mye løs hud(men det kan uansett ta tid).
    Etter 3 døgn med fasting så har man "restartet" alle celler. Kroppen kvitter seg med de man ikke trenger og starter igjen med og produsere nye stamceller bl.a.

    Folk flest burde faste slik ihvertfall en til 4 ganger årlig
    Måtte google autofagi. Visste ikke hva det var. Wow hvilken døråpner!
    Store Medisinske Leksikon
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dere som faster, er det faste med kun vann eller tillater dere kaffe, snus etc?
    Fasting er bra, men jeg sliter med vannfasting da jeg snuser og drikker kaffe.
    Klarer et par tre døgn hvis jeg snuser.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jeg faster jevnlig, som regel hver dag og typisk 14-20t pr døgn. I perioden uten mat drikker jeg vann/svart kaffe ukritisk samt noe te med suketter, sukker/kalorifri saft og en sjelden gang sukkerfri brus.
    I vannet hender det jeg sper på med en fingerklype mineralsalt og/eller en kork med eplecidereddik.
    Svart kaffe med en ts meierismør, kjørt i blenderen hender også jeg tar, med eller uten kanel for variasjon.

    Det er viktigere for meg at jeg drikker det jeg trives med slik at motivasjonen til faste holdes oppe fremfor å være 100% "ren" fastende.
    Når jeg ikke faster drikker jeg "hva som helst" så lenge det er kalorifritt :) Inneholder det kalorier så går det på kaloribudsjettet mitt for døgnet ifht om jeg skal ned/holde på eller gå opp i vekt.

    Ønsker man å faste over flere dager mtp autofagi som nevnt i tråden tidligere så bør man for de få gangene kjøre en renere fasteperiode, men vann/salt/eddik/kaffe er ansett som innafor. Snus har jeg ikke peil på hvordan påvirker ;)
    Både salt og eddik hjelper på metthetsfølelsen når det tas sammen med vann.

    (Jeg har ingen faglig kompetanse på feltet, kun innspill basert på egne erfaringer)
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Litt mer om kolesterol og statiner.

    For de som fulgt noenlunde med, er det ikke så mye mediniske nyheter her, men diskusjonen gir innblikk i hvordan det kan ha seg at et bortimot samlet helsevesen innfører en behandlingspraksis som er på nesten latterlig spinkelt vitenskapelig grunnlag.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn