Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Selv som veganer er jeg ikke så glad i de amerikanske, litt over toppen tabloide "dokumentarene" som dukker opp innimellom. Måltidene som fotballgutta spiste var f.eks bedre enn kjøtt-variantene, men ikke nødvendigvis helsemat. Men at sunn plantemat funker for både atleter og folk flest er ikke noe nytt eller overraskende.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så "Game changers" her om dagen. Jeg synest det var rasende festlig at en av de sterkeste mennene i verden er veganer mens gutta på treningsstudio mener å måtte spise eggehvite, kyllingfileter uten skinn og store mengder proteinpulver for å bygge muskler tilsvarende under halvparten av hva han fyren hadde.
    Ja for det er nok vegetarkosten som gjør at han har dobbelt så mye muskler :rolleyes:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Jeg så "Game changers" her om dagen. Jeg synest det var rasende festlig at en av de sterkeste mennene i verden er veganer mens gutta på treningsstudio mener å måtte spise eggehvite, kyllingfileter uten skinn og store mengder proteinpulver for å bygge muskler tilsvarende under halvparten av hva han fyren hadde.
    Ja for det er nok vegetarkosten som gjør at han har dobbelt så mye muskler :rolleyes:
    Det er bortimot det inntrykket de gir i den dokumentaren (som emokid er inne på). Men det underliggende poenget er forsåvidt greit, man trener ikke spise noe veldig bestemt eller ta masser av tilskudd for å få i seg det man trenger.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Andy Morgan går gjennom den dårlige vitenskapen i Game Changers.

    Calling out the bad science in The Game Changers
    Straight talk, I have not watched it and refuse to pollute my head with it. (The same goes for other Netflix nutrition documentaries.)

    This may seem arrogant, but I don't feel the need. I get my information directly from research and research reviews, which I've been reading every month, for years. A documentary is unlikely to be able to tell me anything new about the state of the science because a documentary has no more access to science than I do. (Unless I missed something.) But this is not the case.

    Helpfully, just as I was writing this email this morning, my two super-smart friends Greg Nuckols and Eric Trexler decided to cover it on the Stronger by Science podcast. (Listen here, skip to the 27-minute mark.)

    This is my less-nuanced, more biting take, covering what they said.

    The documentary treats diet choices as a false dichotomy between a vegan diet and the worst interpretation of a western diet (super-high fat, lots of processed meat, with a ton of sugars and starches. Nobody reading this is likely to eat like that and nobody is questioning that the former will be healthier than the latter, for most people.

    They treat animal products as a categorical variable with no room for nuance. They suggested that the addition of any animal protein addition to a meal ruined that meal from a nutrition perspective and became a harmful, unhealthy meal. (This is far from unique to this documentary.)

    Debunking some claims:
    Claim: Gladiators had a high bone density and only ate plants.

    Sure! Most retired American footballers have high bone mineral density. But they are large athletic people, who had been loading the hell out of their skeleton for decades and ate enough. This is not down to their individual diets.

    Claim: Nate Diaz beat Connor McGregor in a fight because eating meat products makes you worse at fighting.

    This is just shitty logic, not backed up by anything in the documentary, though they tried.

    Claim: Cows have more muscle than a human, but cows don't eat meat. How do you explain that one?
    Their digestive systems are different. They have four stomachs (kinda), which allow them to derive a lot more protein from the plants they consume.

    By this logic, you could say that circadian rhythms are not important because raccoons are awake all night.

    Claim: Humans are not carnivores. (A jawbone is shown.)

    Agreed. We're omnivores. Again, this is here to set up a false dichotomy with a meat-only diet.

    Claim: Protein is not a key energy substrate for high-energy exercise.

    Correct. But nobody in the contemporary sports world believes this. It was there to set up another ridiculous dichotomy — you're going to have a high carb diet, or you're going to have a diet that includes some amount of animal protein.

    Other criticisms:
    1) They disregard the importance of protein quality. Sure, if you have a diverse diet from several different protein sources and are eating enough, you're unlikely to be clinically deficient in any particular amino acid. But they threw out the concept of protein quality, which goes against the weight of the sports nutrition evidence on the performance and recovery benefits.

    Perhaps this wasn't a claim based at athletes, and sure, if you're a non-athlete, then you're unlikely to die of a horrible deficiency. But if you're presenting a documentary with multiple athletes, you have to be able to apply these claims to sport.

    2) A horrendously performed leg press. A head touched two knees.

    3) A smattering of weird demonstrations presented as if they were rigorous scientific experiments. (No, there's a whole field dedicated to that.)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Om man kutter ut alt som er for "dramatic effect" så sitter man ikke igjen med veldig mye annet enn at det, i motsetning til hva som er gjengs oppfatning, er mulig å prestere på svært høyt nivå innen ulike idretter som veganer. Men de langt fleste toppidrettsutøvere, hvorav mange er bedre enn de som er med i filmen, er ikke veganere, så den underliggende logikken blir noe merkelig. De gjorde et nummer av at "Speedgoat" som veganer klarte å slå den forrige rekorden på Appalachan Trail i USA med 3 timer (han bruke ca 45 døgn på den 2000+ km lange turen). Men de nevner jo ikke at et par år senere kom en belgisk tannlege, som ikke er veganer, ruslende og barberte ytterligere 5 døgn av rekorden på den samme turen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.129
    Antall liker
    9.440
    Selv som veganer er jeg ikke så glad i de amerikanske, litt over toppen tabloide "dokumentarene" som dukker opp innimellom. Måltidene som fotballgutta spiste var f.eks bedre enn kjøtt-variantene, men ikke nødvendigvis helsemat. Men at sunn plantemat funker for både atleter og folk flest er ikke noe nytt eller overraskende.
    Ligger det noen form for idealisme bak det å være veganer? Hvis man i tillegg kun spiser økologisk dyrket mat kan man fort møte seg selv i døren.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    De jeg har vært borti som er veganere lever etter strenge etiske retningslinjer. De argumenterer for for at det ikke er etisk riktig å ta livet av dyr for menneskers nytelse. De mener også at det ikke er nødvendig å spise animalsk for å overleve, og dermed faller også det argumentet bort i deres øyne. Har bare plukket dette opp i Facebook ytringer etc, så har ikke noe mer inngående kunnskap.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøvde å være veganer i 3 mnd, og fikk en skikkelig stor lem. Tilfeldig? Neppe!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Det er for øvrig en av påstandene i filmen - man får hyppigere og mer langvarige ereksjoner (de måler med en spesialdings mens personene sover)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    De jeg har vært borti som er veganere lever etter strenge etiske retningslinjer. De argumenterer for for at det ikke er etisk riktig å ta livet av dyr for menneskers nytelse. De mener også at det ikke er nødvendig å spise animalsk for å overleve, og dermed faller også det argumentet bort i deres øyne. Har bare plukket dette opp i Facebook ytringer etc, så har ikke noe mer inngående kunnskap.
    Det er strengt tatt svært vanskelig å lage en bra tankerekke for noe annet enn at man i det minste burde spise betydelig mer plantebasert enn hva som er vanlig i den vestlige verden. Det omtrent uansett hvilken vinkel man angriper problemstillingen fra, men først og fremst fra et ressurs- og utslippsperspektiv. Det trengs rundt 10kg plantefor for å produsere 1kg kjøtt så man kan fø mange flere på mye mindre areal om flere spiser lengre ned i næringskjeden. Det er også ganske universal anbefaling fra helsemyndigheter rundtomkring at man ikke bør spise mer enn ca 500g rødt kjøtt pr uke.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    De jeg har vært borti som er veganere lever etter strenge etiske retningslinjer. De argumenterer for for at det ikke er etisk riktig å ta livet av dyr for menneskers nytelse. De mener også at det ikke er nødvendig å spise animalsk for å overleve, og dermed faller også det argumentet bort i deres øyne. Har bare plukket dette opp i Facebook ytringer etc, så har ikke noe mer inngående kunnskap.
    Det er strengt tatt svært vanskelig å lage en bra tankerekke for noe annet enn at man i det minste burde spise betydelig mer plantebasert enn hva som er vanlig i den vestlige verden. Det omtrent uansett hvilken vinkel man angriper problemstillingen fra, men først og fremst fra et ressurs- og utslippsperspektiv. Det trengs rundt 10kg plantefor for å produsere 1kg kjøtt så man kan fø mange flere på mye mindre areal om flere spiser lengre ned i næringskjeden. Det er også ganske universal anbefaling fra helsemyndigheter rundtomkring at man ikke bør spise mer enn ca 500g rødt kjøtt pr uke.
    Helt enig i de betraktningene. Jeg har lest etisk argumentasjon fra vegansk hold som jeg mener holder svært godt mål. De blir utsatt for altfor mye ad hominem- og stråmennsargumentasjon i retur.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Norges sterkeste kvinne (tidligere verdens sterkeste) lever 100% vegansk. Gjør et enkelt google søk for mer info.

    -BB-
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Selv som veganer er jeg ikke så glad i de amerikanske, litt over toppen tabloide "dokumentarene" som dukker opp innimellom. Måltidene som fotballgutta spiste var f.eks bedre enn kjøtt-variantene, men ikke nødvendigvis helsemat. Men at sunn plantemat funker for både atleter og folk flest er ikke noe nytt eller overraskende.
    Ligger det noen form for idealisme bak det å være veganer? Hvis man i tillegg kun spiser økologisk dyrket mat kan man fort møte seg selv i døren.
    Det gjør det absolutt! For min egen del har dette vært grunnet etiske betraktninger rundt (spesielt) industrialisert produksjon av animalske matvarer og andre varer. Jeg har derfor en vegansk livsstil, ikke kun kosthold. Holder meg med andre ord vekk fra skinn og lignende, så langt det er praktisk mulig.
    I de senere årene har det jo blitt mer fokus på miljø og de åpenbare fordelene der med å spise lenger ned på næringskjeden.
    Med et riktig komponert kosthold er helseeffektene også gode. Det er altså mange gode grunner til å redusere eller avslutte et forbruk av kjøtt og andre dyreprodukter.

    Når der gjelder økologisk må jeg nesten bare svare lett humoristisk; men hvorfor i all verden skulle man spise kun økologisk? ;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    De jeg har vært borti som er veganere lever etter strenge etiske retningslinjer. De argumenterer for for at det ikke er etisk riktig å ta livet av dyr for menneskers nytelse. De mener også at det ikke er nødvendig å spise animalsk for å overleve, og dermed faller også det argumentet bort i deres øyne. Har bare plukket dette opp i Facebook ytringer etc, så har ikke noe mer inngående kunnskap.
    Det er strengt tatt svært vanskelig å lage en bra tankerekke for noe annet enn at man i det minste burde spise betydelig mer plantebasert enn hva som er vanlig i den vestlige verden. Det omtrent uansett hvilken vinkel man angriper problemstillingen fra, men først og fremst fra et ressurs- og utslippsperspektiv. Det trengs rundt 10kg plantefor for å produsere 1kg kjøtt så man kan fø mange flere på mye mindre areal om flere spiser lengre ned i næringskjeden. Det er også ganske universal anbefaling fra helsemyndigheter rundtomkring at man ikke bør spise mer enn ca 500g rødt kjøtt pr uke.
    Helt enig i de betraktningene. Jeg har lest etisk argumentasjon fra vegansk hold som jeg mener holder svært godt mål. De blir utsatt for altfor mye ad hominem- og stråmennsargumentasjon i retur.
    Selvfølgelig enig i dette, men jeg synes likevel disse «dokumentarene» kan være litt ødeleggende for debatten den andre veien. De har nok din funksjon i et ganske tabloid medie og informasjons-bilde som i USA, men her hjemme blir det fort avkledd som propaganda. Det er synd, for grunnlaget er solid nok som utgangspunkt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Selv som veganer er jeg ikke så glad i de amerikanske, litt over toppen tabloide "dokumentarene" som dukker opp innimellom. Måltidene som fotballgutta spiste var f.eks bedre enn kjøtt-variantene, men ikke nødvendigvis helsemat. Men at sunn plantemat funker for både atleter og folk flest er ikke noe nytt eller overraskende.
    Ligger det noen form for idealisme bak det å være veganer? Hvis man i tillegg kun spiser økologisk dyrket mat kan man fort møte seg selv i døren.
    Det spørres: hvorfor i alle dager skulle man spise kun økologisk? Si det. Gitt hva som er av underlige ting i konvensjonelt dyrkede grønnsaker burde man kanskje det.

    Men Pink viser her til at for at dyrket mat skal kunne sertifiseres som økologisk, må den være gjødslet med enten gylle eller kompost, uten syntetisk kunstgjødsel.

    I Norge står økologisk grønt for under 1% av det som omsettes. Selv foretrekker jeg mat som ikke har vært sprøytet 10-16 ganger i løpet av vekstperioden.

    Vi importerer 76% av all frukt og grønt som spises i Norge, mye av det fra langtvekkistan. Det kommer hit med fly. Men glem det -- verre er at det for det meste dyrkes i enorme monokulturanlegg, eller i steinull, uten kontakt med mychorriza-utvekslingen som røtter stående i god matjord gjennomfører. Det forklarer hvorfor frukt&grønt er blitt langt mer næringsfattig siden 1950-tallet.

    Dersom man vil oppnå de fordelene som et totalt vegansk kosthold vil gi, er det nok en god idé å sørge for at det man spiser er økologisk (og gjerne biodynamisk. Glem veiving med kuhorn, biodynamisk jordbruk er ultrasunt og matjorden på slike gårder er full av mikroliv, i motsetning til den døde matjorden på konvensjonelle gårder.) Om man liker å spise næringen som kom i sekken fra Yara, fremfor hva som skjer i utvekslingen mellom en plante og levende matjord, er dette forslaget selvsagt irrelevant.

    Rotstruktur i konvensjonell jord sammenlignet med levende matjord. Med interaksjon mellom plante og mycorrhiza "selger" planten karbohydrater til sopp, i bytte mot næringsstoffer. Uten slik interaksjon bygger sukkerinnholdet seg opp i planten og gjør den søt, noe mange liker. Men de blir næringsfattige.

    mychorriza.jpg

    Mmmm - kjempegod mat dyrket i steinull!

    bread-cornbread-food-biscuit-cookie-cracker.jpg

    15623825_551318821731021_2333929256356151296_n_480x.progressive_cacb4caa-7dc4-45fa-be2e-6d1cad61.jpg

    Vi fant en gård i Puglia som dyrker tomatene sine i økologisk matjord og der alt foregår på gården, fra spiring til sluttprosess. Tomater under sol, ikke i drivhus; i matjord, ikke steinull; fra en Chilometro Zero gård. Det er forskjell på tomater.
    https://it.wikipedia.org/wiki/Chilometro_zero
     
    Sist redigert:

    topline1

    Medlem
    Ble medlem
    07.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Årnes
    Den store fettbløffen har en annen side som jeg ikke tror er blitt tatt opp her ennå, og kanskje den mest interessante..

    Hva skjer med fettet når vi går ned i vekt? Hvor forsvinner det?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Den store fettbløffen har en annen side som jeg ikke tror er blitt tatt opp her ennå, og kanskje den mest interessante..

    Hva skjer med fettet når vi går ned i vekt? Hvor forsvinner det?
    Fettet er kroppens energilager. Se på det som en bensintank laget av en ballong, hvor du fyller jevnt på med mer bensin samtidig som du kjører. Fyller du mindre enn du forbruker så....
    Musklene gjør et arbeid, musklene blir varme med mer, energien hentes fra fettet som forbrukes.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Den store fettbløffen har en annen side som jeg ikke tror er blitt tatt opp her ennå, og kanskje den mest interessante..

    Hva skjer med fettet når vi går ned i vekt? Hvor forsvinner det?
    Fettmolekylene blir til CO2 og H2O. Fett består av piss, svette, og dårlig ånde:)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    ^ Og fettcellene forblir, men minsker i størrelse pga at fettet forbrennes.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Fettmolekylene blir til CO2 og H2O. Fett består av piss, svette, og dårlig ånde:)
    Jeg leste en plakat ved en fontene hvor bading (pga pissing) var et problem, hvor det på skiltet sto "Advarsel! Fontenen inneholder di-hydrogenoksid! Bading på eget ansvar!"
    Det var ingen som badet i solsteiken.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Og fettcellene forblir, men minsker i størrelse pga at fettet forbrennes.

    ^ En hardnakket myte. Dersom programmert celledød (apoptose) trigges, forsvinner de for godt.

    Det finnes noen som tilbyr dette kommersielt, som f.eks. coolsculpting.com, men man kan gjøre det hjemme, uten nevneverdig utstyr, dersom man vet hva man gjør.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    ^ En hardnakket myte. Dersom programmert celledød (apoptose) trigges, forsvinner de for godt.
    Så mao antall fettceller man besitter ved fødselen vil forbli konstant gjennom hele livet, gitt ingen inngrep?
    Og "mengden" fett man har til enhver tid, som vises i klesstørrelser, strengt tatt bare er vann? :geek:
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Nei dette ble rart. Jeg har vært en Gump i mange år, nå er jeg lat. Tar du inn så må d ut
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Adipose-vevet forblir etter vekttap.
    For de fleste av oss som lever i et bortimot 100% menneskeskapt habitat av vestlig type, så kan det nok fremstå slik. Men det betyr slett ikke at det er en universell sannhet. Zeltiq og CoolSculpting kan nok virke ekstremt og unaturlig ved første øyekast, men egentlig er det bare en metode for å gjenskape deler av det habitatet vi egentlig er skapt for, for på den måten å utløse naturlige, epigenetiske mekanismer som i vår moderne livsstil for det meste ligger inaktive.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Faste er en flott ting !! Jeg har et spisevindu på (stort sett) på 20 minutter ila 24 timer.
    Men i helger så spiser jeg som oftest 2 ganger ila døgnet.

    Etter 15 - 20 timer så starter autofagi, altså det at kroppen starter og spise/tære på sitt største proteinlager, nemlig huden.
    Det gjør at om man er overvektig slipper og få så mye løs hud(men det kan uansett ta tid).
    Etter 3 døgn med fasting så har man "restartet" alle celler. Kroppen kvitter seg med de man ikke trenger og starter igjen med og produsere nye stamceller bl.a.

    Folk flest burde faste slik ihvertfall en til 4 ganger årlig
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Tygg maten godt er også et godt tips, og ta seg god tid å spise den og la kroppen fordøye den.
    Sluking av maten gjør også at man ikke trekker ut like mye næring av den.
    Stress spising, og konstant karbs imellom måltidene er sjelden en god combo. Hjelper ikke med sukkerfri brus akkurat, den kødder også til insulin nivåer.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Faste er en flott ting !! Jeg har et spisevindu på (stort sett) på 20 minutter ila 24 timer.
    Faste fungerer veldig ålreit for min del også, følger dog ikke et strengt regime mtp faste/spisevindu - har derimot oversikten over kaloriinntak.
    Har over det siste året stort sett vært fastende 14-20t/døgn, og tar av og til ca 70t sammenhengede faste.
    Har en guilty-pleasure i Pepsi Max, men drikker dette ikke i perioden jeg er fastende, da går det i vann/te/kaffe.

    Spiser "alt" men fokuserer på matvarer som smaker godt og metter lenge. Dvs primært protein/fett samt noe karbo primært i form av store havregryn, grønnsaker og linser. Men tar gjerne potet/pasta/hvit ris også, men i moderate mengder.
    Det som overrasket meg mest ved faste store deler av døgnet, samt gode matvalg, var hvor lite sult jeg følte.

    Januar 2021 veide jeg 121kg og siden desember 2021 har jeg holdt meg under 90kg og har ligget lenge rundt 85kg.
    Primært via matveien, men trener en del også.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Knall og høre !! Vilje og standhaftighet @Halair - fortjener absolutt respekt!!
    Jeg var oppe i 140kg (190cm høy) og gikk ned 40kg på under et halvt år.
    Pga litt uheldige omstendigheter (Kall det sykdom) så gikk vekta opp pga at fokuset forsvant.
    Veien er dog funnet igjen og det går rette veien.

    Hva skjer når man får overflødig karbo ut av kroppen??
    På mange måter er det helt sprøtt.. man blir så mye kvikkere rent fysisk, og det er ikke kun pga vektreduksjonen i seg selv !!
    Leddene blir mye mindre stive og det og løpe i trapper f.x er en lek.. da vi har en vindeltrapp på jobb (ca 6 meter opp eller ned)
    Man merket melkesyra så.... nå kan jeg løpe opp og ned hele dagen uten og merke noe.
    Konsentrasjonen blir bedre.
    Jeg har jevnere energi igjennom hele dagen.. ingen low spots... humøret er jevnt hele dagen.. mot STERKT varierende full av karbs....
    Og så spiser jeg bra mat !! Det er ingen krise av og ikke få i seg hverken poteter eller brød.
    Men seff har jeg savn av endel ting... men vilje er en fin ting.

    Jeg gjør og dette for bedre helse !! Ikke bare for og bli tynn og lekker.. det toget gikk for lenge siden !!! :ROFLMAO:
    Har søvnapné, og bruker CPAP - da er man i faresonen for Dia 2 - og nå vil jeg ha det helt under kontroll !!

    /JR
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Det store problemet er at antall fettceller i kroppen ikke blir mindre når man slanker seg, de skrumper bare inn og ligger i startgropa for å øke i størrelse så fort de ser muligheten til det! Det er gjerne årsak til "jojo" slanking.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn