Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Om vi skulle trenge flere grunner for å legge om kostholdet:

Sukker og fett

Også sukker spiller I følge Servan–Schreiber en helt sentral rolle for at en kreftsvulst skal kunne vokse – på samme måte som den også trenger blod. Vårt moderne kosthold med høyt forbruk av hvitt mel, raffinert sukker og raske karbohydrater øker dette sukkeret, og feil sammensetning av fettsyrer – hvor det sunne Omega3 er blitt mer og mer erstattet av et kosthold med Omega 6, bidrar til å skape et miljø som fremmer inflammasjon i kroppen.

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article3872060.ece

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    I den nevnte linken til topline er det linket til aspririn.

www.aftenposten.no/viten/article3870016.ece

acetylsalisyre er det jeg får i meg hver dag ved inntak av en Albyl-E (75mg).

men mener også at jeg i løpet av denne tråden et eller annet sted har lest at det nå visstnok stilles spørsmålstegn ved dette (langvarig bruk).
    Lurer faktisk på om det var i et av de innledende filmintervjuinslagene.

Samme stoff finnes også i andre medisiner/tabletter.

http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/legemidler/acetylsalisylsyre-6982.html

Mvh.KW

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Disse svenskene...

http://www.matoghelse.no/helse/2010/05/12/fra-post-til-post-med-fett-paa-tanken.aspx

- De første forskjellene jeg begynte å kjenne, var at jeg ikke fikk noen nedturer under verken trening eller dagene på skolen. Dessuten hadde jeg vanskelig for å sove, hvilket jeg tror skyldes at jeg var veldig pigg. Jeg trengte nok ikke å sove like mye som tidligere, altså gikk restitusjonen raskere! forklarer Anton. - Det er alltid vanskelig å si hvordan det har påvirket kroppen eller treningen ettersom mange andre faktorer også spiller inn. Jeg har dessuten ikke hatt noe problem med å kjøre harde intervalltreninger eller å springe riktig fort, noe mange mener at man ikke kan uten å innta mye karbohydrater.

C

Cyber

Gjest
    Er dette en slanketråd?

Det handler vel i grunnen om å leve etter noen normale regler:

Ikke for mye sukker og fet mat.
    Stopp når du er mett.
    Lag maten fra bunnen av og ikke ferdigprodukter så langt det går.
    Trim minimum 3-4 ganger i uka.
    Snacks kun en dag i helga.

Da tror jeg mye er reddet.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    topline skrev:
    Mat og sykdom i historisk perspektiv..

Blir ikke denne fremstilling ganske så meningsløs? Vår levealder har jo steget enormt i samme tidsrom. Slik sett kan det tolkes som at disse sykdommer har vært av det gode..? :D
    Sannheten er vel at når vi nå lever så mye lenger enn før, blir vi til slutt mye mer utsatt for kreft og livsstilsykdommer, enn i perioden vi kun jaktet og spiste kjøtt, men da også selv ble spist før vi var 30..

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Karma skrev:
    topline skrev:
    Mat og sykdom i historisk perspektiv..

Blir ikke denne fremstilling ganske så meningsløs? Vår levealder har jo steget enormt i samme tidsrom. Slik sett kan det tolkes som at disse sykdommer har vært det gode..? :D
    Sannheten er vel at når vi nå lever så mye lenger enn før, blir vi til slutt mye mer utsatt for kreft og livsstilsykdommer, enn i perioden vi kun jaktet og spiste kjøtt, men da også selv ble spist før vi var 30..
    Ja, det er absolutt et poeng med levealder. Samtidig kommer mange av livsstilsykdommene når vi skulle vært på høyden i livet, rundt 40....da er ikke alder mye å skylde på...

N

nb

Gjest
    topline skrev:
    Ja, det er absolutt et poeng med levealder. Samtidig kommer mange av livsstilsykdommene når vi skulle vært på høyden i livet, rundt 40....da er ikke alder mye å skylde på...
    På høyden i livet (rent fysisk) er man vel i 30-årene, ref når toppidrettsutøvere pleier å måtte gi seg fordi de ble slått av folk som er mye yngre enn de selv.

Og grafen din er fullstendig meningsløs, i det gamle romerriket var forventet levealder rundt 28 år (inludert spedbarnsdødlighet, riktignok), så folk daua selvsagt lenge før de rakk å få noen livsstilsykdom. Med grafen du viser kunne man like gjerne sagt at forventet levealder gikk til himmels når prosessert mat og sukker virkelig tok av og følgelig er noe man bør spise mest mulig av for å leve lengst mulig. Selv i "early modern britain", dvs 16-18. århundre kunne man kun forvente å leve i rundt 40 år.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Uavhengig av denne tråden.
    Kuttet brødskiver og pottitter i august. d.å . Minus 11kg takk, 6 uker ferie med god mat og drikke inkludert i perioden.........

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    topline skrev:
    På høyden i livet (rent fysisk) er man vel i 30-årene, ref når toppidrettsutøvere pleier å måtte gi seg fordi de ble slått av folk som er mye yngre enn de selv.

Og grafen din er fullstendig meningsløs, i det gamle romerriket var forventet levealder rundt 28 år (inludert spedbarnsdødlighet, riktignok), så folk daua selvsagt lenge før de rakk å få noen livsstilsykdom. Med grafen du viser kunne man like gjerne sagt at forventet levealder gikk til himmels når prosessert mat og sukker virkelig tok av og følgelig er noe man bør spise mest mulig av for å leve lengst mulig. Selv i "early modern britain", dvs 16-18. århundre kunne man kun forvente å leve i rundt 40 år.
    Gj.snittlig levealder sier ingenting om helsetilstanden i befolkningen. Om levealderen går opp fra 60 til 80 år så er ikke det grunn for at 50 åringer skal få livsstilsykdommer. Vi har i dag aldri levd lenger og heller aldri vært kronisk sykere. 10% av befolkningen er insulinresistente og i fare for å utvikle diabetes II (om de ikke alt har fått det). Dette har ikke noe å gjøre med at man blir "eldre", det har noe med måten man blir gammel på. Man kan bruke alder som en ansvarsfraskrivelse for egen helse...men du blir ikke noe friskere av det.

Rent biologisk er vi på topp i 30 årene ja, men individuelt kan du ha din egen topp etter passert 40, avhengig av hvordan du har behandlet kroppen din. ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fysisk går det nedover for lite aktive folk etter fylte 19 år....

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    For de som er nysgjerrige på hvordan fordelingen er mellom omega 3 og 6 i kroppen, så finnes det en test for dette. Test4life som den heter. Lillestrøm Sportsklubb har visst hatt en interessant gjennomgang av spillerne sine, og gode resultater helsemessig med å justere omega forholdet i kosten.

http://www.oil4life.net/index.php?sideID=301&lesmer=3

http://www.oil4life.net/uploads/3._lsk_-_meieriposten_nr_3_-_2010.pdf

Mye sykdom og skader i spillergruppen under oppkjøringen til 2008/2009 sesongen fikk Lillestrøm Sportsklubb i oktober 2009 til å starte et program for Forebyggende Helse. LSK reduserte skadefravær med 57 % og sykefravær med 85 %.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.034
    ErosLoveking skrev:
    Uavhengig av denne tråden.
    Kuttet brødskiver og pottitter i august. d.å . Minus 11kg takk, 6 uker ferie med god mat og drikke inkludert i perioden.........
    Liten tvil om at hva og hvordan er vel så viktig som hvor mye man spiser. Ble selv overrasket over at jeg gikk ned fem kilo i løpet av to uker hos venner på Sicilia hvor vi knapt gjorde annet enn å konsumere hjemmelaget mat og drikke dagen lang...

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Asbjørn skrev:
    Med risiko for den helt store avsporingen: Tilstrekkelig med D-vitaminer er minst like viktig som riktig balanse av fettsyrer. D-vitaminer fås enten direkte gjennom å få sol på skrotten, eller indirekte gjennom å spise sånt som fet fisk. 8 minutter i solen tilsvarer en spiseskje tran. [...]
    I denne videoen av dr. Mercola "Prostate Health & Saw Palmetto" http://www.youtube.com/watch?v=OYifMIE27Xc peker han bl.a. på d-vitamin mangel som en mulig årsak til prostata-problemer.

Steve Gibson (programmerer og ekspert på datasikkerhet, m.a.o lekmann som meg selv i denne sammeheng) har samlet linker til vitamin-d relatert info og/eller forskning på:
    http://www.grc.com/health/vitamin-d.htm
    We see expensive commercials every night during prime time for expensive and patented pharmaceuticals that allow older men to urinate more easily and less often, but we never see any similar advertisements mentioning that study after study has shown that simply (and inexpensively) maintaining sufficient levels of Vitamin D can work to prevent rickets (that's well known) but also 17 types of cancer including pancreatic, colon/rectal, stomach, prostate, lung, breast, bladder, uterine, espousal, kidney, ovarian, multiple myeloma, non-hodgkin's lymphoma, and leukemia, lower blood pressure, improve immune system function (prevents colds and flu), autoimmune function, inflammation, multiple sclerosis, autism, allergies, preeclampsia, both type 1 and type 2 diabetes, osteoporosis (also well known) depression, muscle and bone weakness and generalized pain.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    topline skrev:
    Og der kunne vi lese
    Mettet fett godkjennes av norske forskere
    Se NRK’s Schrødingers Katt på nett-TV http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/669075/. Her godkjennes mettet fett av Anne Haug, førsteamanuensis ved Universitetet for miljø- og biovitenskap og Tore Midtvedt, professor emeritus ved Karolinska Instituttet. De har også sendt kritiske innlegg i forbindelse med ernæringsplanen som er i vente.
    Fant en kronikk fra 19.11.2009 av Poleszynski, Mysterud, Lindberg og Bruset som kan være av interesse her:
    "Myndighetenes ernæringsråd bør revideres" http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1916562

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Karma skrev:
    Beklager om jeg drar frem noe som kanskje allerede er utdebattert, men har dette noe for seg?
    Det er jo ganske alvorlig om det er sant?: http://vgd.no/helse-sex-og-livsstil/helse/tema/1477293/tittel/moeller-tran-s-dreper-kreftceller
    Det er et problem med flerumettet fett at det kan oksidere i kroppen, og at dette fettet (sammen med transfett) faktisk er det eneste fettet som kan være skadelig for oss under visse omstendigheter. Jo mer flerumettet fett vi spiser dess større er faren for oksydasjon.

En løsning er å spise mindre Omega 6, det reduserer også behovet for omega 3. En annen løsning er tilsetting av gode antioksidanter sammem med omega 3 for at det ikke skal oksidere i kroppen. Jeg vet ikke hvor langt påstanden holder, men oil4life som jeg linker til under her påstår f.eks at de bruker andre antioksidanter som gjør at flerumettet fett "holder" seg sunt i kroppen.

Oil4Life Balance bygger på AMX-formelen. Forskjellen mellom AMX produkter og andre Omega-3 produkter er:

* Omega-3 produkter på markedet tilsettes som oftest Vitamin E og andre naturlige tocoferoler som antioksidant. Disse beskytter Omega-3 produktene på butikkhyllen, men ikke i kroppen. Slike produkter kan derfor ikke anbefales til regulering av Fettsyrebalansen, da dette krever daglig inntak av ca. 2,7 gram Omega-3, uten at oljen harskner i kroppen.
    * Det er Omega-3 nivå opp mot 8 % av fettsyrene i blodet som gir best helseeffekt. Omega-3 nivåer under 4 % gir ikke målbar helsegevinst. Daglig inntak opp mot 3 gram Omega-3 (tilsvarende Omega-3 innholdet i 33 krill kapsler) gir et Omega-3 nivå i blodet på over 8 % av fettsyrene.

http://www.oil4life.net/index.php?sideID=351

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vi kan vel samtidig gratulere Strømsgodset som Cupmester på LCHF kost, som den ene av to klubber i Norge. Det har jo fungert rimelig greit kan man si......grattis til Kenn Hallstensen som lavkarbo matcoach for Strømsgodset. :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt mye som kan virke forvirrende, selv om du (Topline) er flink til å gi svar/forklaringer på det meste.

Hjertego som jeg bruker min siste rest av (kaster ikke mat som kan brukes) til steking bl.a.

Men så dukker en slik link opp og da bl.a. med ost som utgangspunkt.

www.vitahjertego.no/Om+Vita+hjertego'/Mettet+fett+i+ost

Jeg ser jo at dette er reklame fra produsenten, men likevel.
    De som sterkt anbefaler LCHF sier jo nærmest at en kan spise så mye gul (og hvit) ost som en vil bare ikke lettversjoner, men her er det argumenter mot nettopp dette..............eller?

Så slik jeg ser det nå så bør en ikke ha for mye omega3 inn i kroppen, så tilskudd ved siden av brukbart med fisk (laks/ørret) kan fort bli galt?

Så en dokumentar nylig om alternativt land/dyr bruk i USA, hvor bl.a. en drev med bøffeldrift (ja slike ekte bøffler som nesten var utryddet, og som vi så i cowboyfilmer).
    Der ble det hevdet at kjøttet fra disse inneholdt Omega 3 ???
    Det jeg da lurer på er hvor omega 3 kommer fra og forefinnes, da jeg til nå har trodd at dette kun forefinnes i sjødyr.
    Eller har Omega 3 blitt et noe overhypa ord som nå den ene etter den andre sniker inn steder hvor det ikke hører hjemme?

Om Møllers tran (i 2008 i Aftenposten)
    Ikke bra:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2128019.ece

Litt malurt i begeret fra denne karen.

http://www.nrk.no/debatt/index.php?showtopic=86383

Han har en del interessante vinklinger imo, men er ikke tilhenger av dette omega 3 greiene.
    Han kommer bl.a. inn på hva de dyra vi spiser selv blir foret med.
    Han kommer også inn på at de dyra hvor vi henter det sunne fettet omega 3, lever i langt kaldere klima og at det er grunnen og behovet for det fettet.

Her er en til (innlegg i) av samme kar (Arvid Gerhard som tidligere har trent? padleren Holman og som ikke er tilhenger av Christian Drevon ;)

http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=8314

Greit med andre synspunkter, og i hovedtrekk så langt jeg kan skjønne, så heller han mer til animalsk fett og gir varsko mot plantefett og fiskefett.

Da blir vel konklusjonen å følge Toplines råd grei da siden det er balansen mellom omega 3 og omega 6 som er viktig og dermed å senke omega 6 som muligens et bedre tiltak enn bare å pøse på med fisk og omega3......
    Eller?

Mvh.KW

Og jeg som nettopp er i ferd med å gå andre veien ;D mer fisk og mindre gris og er/var stolt av det.
    Av hans yndlingsprodukter så bruker jeg nå Norvegiaost, meierismør bl.a. egg og gris også (hvis jeg nå har lest han riktig)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Fortsatt mye som kan virke forvirrende, selv om du (Topline) er flink til å gi svar/forklaringer på det meste.

Hjertego som jeg bruker min siste rest av (kaster ikke mat som kan brukes) til steking bl.a.

Men så dukker en slik link opp og da bl.a. med ost som utgangspunkt.

www.vitahjertego.no/Om+Vita+hjertego'/Mettet+fett+i+ost

Jeg ser jo at dette er reklame fra produsenten, men likevel.
    Dette er bare sprøyt. Tror ikke jeg fant en setning der som stemmer med realitetene, og dette finnes det mye forskning på. Skal se om jeg finner noen linker å legge ut.

Du skulle vært på LCHF seminaret i helgen, KW. Det var helt rått å høre om de svenske erfaringene, all dokumentasjonen som finnes, og hvordan de blir motarbeidet av "systemet". Men i Sverige er fedmebølgen i ferd med å snu samtidig som fettsalget er på vei opp igjen, smør selger som aldri før. Det er noe som ligner på et folkeopprør mot de offentlige anbefalingene i Sverige, det er gøy!

Denne her er bare så bra for de om orker å lese.
    http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/lchf-och-den-medicinska-vetenskapen
    Fedme epedemien startet i USA i 1985. Året før var det førstesideoppslag i TIME om at kolesterol var farlig og mettet fett gav deg mer av det. Påstanden manglet helt faglig dokumentasjon. Men folk sluttet å spise fett og stappet i seg større mengder karbo istedet (noe skal man som kjent spise). Resultatet har blitt katastrofalt!! En eksplosjon av overvekt og diabetes de siste 25 år.

Og denne:
    http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291
    Sammanfattat

Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier.

Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter.

Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Det jeg da lurer på er hvor omega 3 kommer fra og forefinnes, da jeg til nå har trodd at dette kun forefinnes i sjødyr.
    Eller har Omega 3 blitt et noe overhypa ord som nå den ene etter den andre sniker inn steder hvor det ikke hører hjemme?
    Omega 3 kan være plantebasert eller fra fisk. Du tenker kanskje på EPA/DHA som du kun får fra fisk? Men omega 3 er mer enn bare disse fiskeoljene.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Han har en del interessante vinklinger imo, men er ikke tilhenger av dette omega 3 greiene.
    Han kommer bl.a. inn på hva de dyra vi spiser selv blir foret med.
    Han kommer også inn på at de dyra hvor vi henter det sunne fettet omega 3, lever i langt kaldere klima og at det er grunnen og behovet for det fettet.

Her er en til (innlegg i) av samme kar (Arvid Gerhard som tidligere har trent? padleren Holman og som ikke er tilhenger av Christian Drevon ;)

http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=8314

Greit med andre synspunkter, og i hovedtrekk så langt jeg kan skjønne, så heller han mer til animalsk fett og gir varsko mot plantefett og fiskefett.

Da blir vel konklusjonen å følge Toplines råd grei da siden det er balansen mellom omega 3 og omega 6 som er viktig og dermed å senke omega 6 som muligens et bedre tiltak enn bare å pøse på med fisk og omega3......
    Eller?

Mvh.KW
    Vi må få i oss omega 3 og omega 6. Det er essensielle byggemateriale for cellemembranene blant annet, som hele tiden skal fornyes. Men det er grenser for hvor mye vi trenger, og i tillegg til mengde er forholdet mellom de to helt avgjørende for effekten. Ta en Oil4life Test! ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Blir ganske forvirret over at det er så totalt forskjellige råd ute og går, velger man feil har man virkelig gjort det.... og det er et steg å ta og blåse av hva legen din, og så mange andre leger sier.

Men jeg vil jo egentlig tro at dette med lavkarbo er rett, og mye taler jo også for det.

Har nettopp hørt min datter i den politisk korrekte versjonen for tiden, prøve i morgen i mat og helse.

Huff, det er ikke lett.

Ellers er jeg på lavkarbo ennå. Har stagnert med vekten, men har tatt av over 6 kilo, og hadde ikke tenkt så mye mer, et par kilo til kanskje.

Hadde en litt merkelig opplevelse sist helg. Var på et jubileum, og tenkte jeg skulle glemme alt som het kostråd den kvelden, men det var tapas, så det ble jo egentlig ganske lett å spise rett. Men jeg tok noen brødbiter, spiste litt chips, og litt saltestenger. Da jeg veide meg dagen etter var jeg gått opp nesten 1,5 kilo.

Og jeg følte det, føler at det samler seg rundt/i magen med en gang, det var der jeg merket at det forsvant først og, er man litt "oppblåst" vanligvis på "vanlig kost"?

Og det tok en uke å gå ned til der jeg var.

Kan selvsagt ha vært saltet, men følte ikke at jeg spiste så mye, hverken av brødet eller snacks med salt.

Er det ellers noe i dette med blodtypediett, eller er det bare tull?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Neida Komponenten!
    Dette har jeg opplevd også, går jevnt og trutt nedover, mange dager hvor en har vært flink og gjort det nært riktig.
    Så kommer det tilfeller hvor en (som imo er helt riktig) gjør som de andre som er tilstede koser seg.
    Tror nok at det dermed kommer mer volum både drikke og mat inn i magen som nå har vært på vei ned/krympet noe og en vil naturlig føle seg litt mer stappa enn normalt.
    Vekta dagen etter viser rimelig mye opp og er ikke noe greit skue, men etter min erfaring så er dette bare noen midlertidige "gale veien kurver", som en omvendt kurve for boligprisene over lang tid.
    De går jo nesten alltid oppover, men på veien opp er det til tider noen små nedoverbakker, slik kan det (omvendt) fort bli med vektkurven også, jevnt nedover med noen motbakker underveis.
    Jeg hadde for noen uker siden (oppglødd av denne jevne vektnedgangen 6 dager hvor jeg trimmet (trimsykkel) brukbart i tillegg og vekta føyk ned med 1,5 kilo.
    Så kosa jeg meg med pizza (syntes jeg fortjente det ;D ) kutta ut syklinga igjen og vips så var det 1,5 kilo opp igjen og vel så det.
    Det jeg antagelig ikke skjønte (da) var at denne vektnedgangen i stor grad skyldtes vesketap først og fremst (trur eg da)

Jeg har nå gått ned 8 kilo siden starten av juni og underveis føles det som det i blant kan henge litt, en får inntrykk av at det ikke er helt jevn vektnedgang og så plutselig er det et litt større sprang igjen og så stabiliserer det seg på nye lavere vekter og så gjøres det et litt mer tydelig jump igjen.
    Nå fører ikke jeg statistikk på dette, men jeg veier meg alltid hver morgen og det er jævli ok. hver gang en krabber ned på nytt kilotall.
    Jeg driver på 79 tallet nå og tror sterkt på 78 tallet i løpet av måneden og det kan godt skje en morgen for bare å ikke skje de tre neste morgnene ;D

Jeg tviler på om jeg er i ketose fase, da det ikke går fort, men føler at jeg kanskje er nesten i en nå om dagen.

Det er greit med ketose fasen for da går det raskere nedover, men jeg ser det slik at det mest interessante (for meg) er sakte å sikker nedgang og samtidig venne meg til dette kostholdet over tid slik at jeg lettere kan vedlikeholde den forhåpentligvis lave vekta jeg vil ha mot sommeren.

Med kun 1 kilo i måneden fra neste månedskifte så vil vekta mi i starten av mai være ca. 74 kilo og så lavt har jeg ikke vært på 30 år + , mener jeg bestemt å huske.

I januar så har jeg lyst til å prøve å komme i ketose, mest for å sjekke virkningen/effektiviteten på vektnedgang mot det jeg har erfart til nå.
    Desember kan fort vise seg å bære preg av litt stagnasjon ;D , så derfor kan det passe med forsøk på ketose i januar uansett.
    Målet er 74 før mai.

Mvh.KW

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    581
    Det er lenge siden jeg skreiv dette, i sin tid da debatten raste for fult, men poster det likevel. Aftenposten brukte forøvrig dette på sin førsteside i deres nettutgave.

Jeg har ikke deltatt så mye i debatten i det siste, men kan godt hive meg inn her da jeg ser det er mange skjevt fremstilte misoppfatninger her uten noe som helst rot i virkeligheten og hentet fra kommersiell livsstilsindustri sin villedende forklaringsmodul som ikke krever noen form for dokumentasjon. denne er dog helt skjevt fremstilt og det tar jeg gjerne debatten på etter å ha postet disse innleggene i forkant.

Ikke tatt med del tre, for jeg kommer uansett til å hive meg inn i denne debatten og utdype det hele ytterligere.

Fedon Lindberg del I - Glykemisk Index

Glykemisk indeks
    Glykemisk Indeks er et mål på hvor stor eller liten effekt matvarene har på blodsukkeret. Matvarer som gir rask blodsukkerstigning, får en høy GI. I motsatt fall så får matvarer som ikke sender blodsukkeret i været en lav GI. Av de energi-givende næringstoffene så er det bare karbohydrater som påvirker blodsukkeret slik, proteiner og fett har derfor ingen glykemisk index - de har heller den egenskapen at dersom man spiser dem sammen med karbohydrater, ja da senker protein og fett måltides glykemiske index. Derfor snakkes det ofte om et måltids totale glykemiske index (TGI), ved sammensatte måltider kan selv matvaner med høy GI bli ufarliggjort etter nevnte teorier, da GI’en som dere skjønner totalt sett vil senkes slik at blodsukkeret ikke stiger så raskt som om man hadde inntatt matvaren med høy GI alene.

Hvorfor tilstrebe et stabilt blodsukker?
    Poenget med å bruke GI som utgangspunkt for matvarevalget, er for å tilstrebe et mest mulig stabilt blodsukker gjennom dagen. Dette har vist seg nyttig for de som har diabetes, men det er ingen kjent helseeffekt i å holde blodsukkeret mest mulig stabilt for friske personer.

Tilhengerne av GI hevder at insulinresistens (et tidlig tegn på diabetes 2) er årsak til vår tids overvektsproblem. Det er riktig at overvekt og insulinresistens ofte forekommer sammen, spørsmålet er imidlertid hva som er årsak til hva? Er det insulinresistens som fører til overvekt eller omvendt? Det er godt kjent at overvekt – særlig rundt magen - kan forårsake insulinresistens, og at denne forbedres ved vektnedgang og mosjon. Det er imidlertid ikke noen automatikk i at man blir overvektig på grunn av insulinresistens.

Hvordan får matvarene sin glykemiske indeks?
    Matvarene får sin glykemiske indeks ut i fra hvordan den påvirker blodsukkerstigningen to timer etter et måltid hos noen forsøkspersoner. De må spise så mye av testmatvaren at de får i seg 50 gram karbohydrater fra denne. Det betyr ulike mengder mat, avhengig av hvor mye karbohydrater matvaren inneholder. På denne måten tester man alltid samme mengde karbohydrater, men ikke samme mengde mat. Druesukker brukes vanligvis som referanseverdi og får GI = 100.

Glykemisk indeks i praksis
    Målemetoden for glykemisk indeks, gjør at indeksen er vanskelig å omsette i praktiske råd. Et eksempel er at kokte gulrøtter har høyere glykemisk indeks enn sukker, men for å få i seg like mye karbohydrater fra de to matvarene må du spise 800 gram gulrøtter mot bare 50 gram sukker.

Glykemisk indeks for en matvare er heller ikke en konstant faktor, fordi den jo er basert på forsøkspersonenes respons på matvaren. For eksempel varierer GI for glukose fra 85 til 111, og for helmelk fra 11 – 40. GI vil i tillegg variere i forhold til hvor moden en frukt er, samt hvor mye man koker pastaen eller hvor tykke pastabåndene er.

Det hele blir ytterligere komplisert når man skal bruke GI i sammensatte måltider, som jeg sa fordi GI for karbohydratene i en matvare påvirkes av næringsstoffene i de andre matvarene. Proteinrik mat senker måltidets GI, det samme gjelder for fett. Har man litt sitron eller eddik i maten så vil det også bidra til å senke måltidets totale GI.

En annen ulempe er at GI ikke sier noe annet om matvarens ernæringsmessige egenskaper som for eksempel innhold av umettet fett, vitaminer, mineraler og kostfiber. Følger man den glykemiske indeksen helt slavisk, kan man lett få et usunt kosthold totalt sett.

Fedon Lindberg påstår
    Fedon Lindberg, som er den fremste forsvarer av GI kostholdet, går hardt ut mot poteten samt brødet. Begge matvarene regnes som å være matvarer med høy GI, og bør derfor i følge han unngås. Lindbergs påstand er at det er mat med høy GI som er skyld i den økte forekomsten av overvekt.

Ernæringsmyndighetene sier derimot at brød samt poteter ikke er noen problem. De fokuserer i større grad på et økende sukkerforbruk samt nedgang i fysisk aktivitet som årsaker til at vi har lagt på oss betraktelig de siste tiårene.

Hvem skal man tro? Fedon Lindberg eller ernæringsmyndighetene?

Ser man på potetforbruket samt korn/brødforbruket, ja så er begge deler redusert til det halve. Vi spiste en gang mer enn dobbelt så mye kornprodukter, samt dobbelt så mye poteter som vi gjør i dag - men vi var likevel slanke den gangen - til tross for dette doble forbruket av poteter samt kornprodukter/brød.

Da er det rett å spørre: "Er det Fedon Lindberg sier rett, at det er karbohydratene - og da i stor grad også brød og potet - som gjør oss fet?" Svaret er at slik er det nødvendigvis ikke, og fremstillingen hans der han angriper brødet samt poteten er høyst vill-ledende.

La oss se litt nærmere på dette med poteten som eksempel

Vi nordmenn spiste for noen år tilbake (husker ikke eksakt årstall, men 2-3 år siden) 45 kilo poteter i gjennomsnitt. Dette forbruket har økt noen kilo siden den gang, noe jeg mener er svært positivt.

100 gram poteter inneholder 16,4 gram karbohydrater. Ser man da på inntaket vi hadde, som var 45 kilo, ja så utgjør det totale gjennomsnittsinntaket av karbohydrater fra poteter det aktuelle året 7,38 kilo karbohydrater.

7,38 kilo karbohydrater fra poteter er ikke mye, ikke om vi sammenligner dette inntaket med fjordåres sukkerforbruk som var på 45 kilo pr person i gjennomsnitt.

Da sukker inneholder 100% karbohydrater så får vi på ett år i oss 45 kilo karbohydrater fra sukker, mot 7,38 kilo karbohydrater fra poteter.

Ser man på et annet faktum, nemlig det at poteten som oftest inntas i lag med andre matvaner - matvaner som er med på å senke måltidets totale glykemiske index - og dermed er med på ufarliggjøre karbohydratenes innvirkning på blodsukkerstigningen (de få karbohydratene fra potetene i ett middagsmåltid der man kanskje bare spiser 120-150 gram poteter - vell 20 gram karbohydrater), ja så skjønner man at poteten ikke er noe å rope "Ulv-Ulv!!" - for.

Sukker derimot, er en matvane som ofte inntas alene og da i større mengder. Se for deg alle dem som benker seg foran TV med en god innleid film, med brusen og smågodtet ved sin side. Dette er en rakett for blodsukkeret, kan si det får et realt spark da man i liten grad ved et slikt måltid spiser næringsstoffer som senker GI'en. Sukker er derimot en mye større fiende, og fokuset må rettes hit (noe forøvrig alle er enige om - dette forbruket MÅ ned).

Det er snakk om vell 45 kilo karbohydrater av denne farlige sort (sukker), mot 7,38 kilo karbohydrater fra de ufarlige potetene.

Så har man brød/korn-inntaket da. I 1890 spiste vi 230 kilo korn, i 2001 derimot, spiste vi bare 86 kilo korn. Tross høyere brødforbruk så var vi slankere da. Dette stemmer også i liten grad med hva Lindberg uttaler.

Henviser til heftet "utviklingen i norsk kosthold" som kilde for tall om matinntaket. Bestill kortversjonen av denne på statens råd for ernæring, eller skriv til dem og spør om dere kan få den opprinnelige versjonen. Samt se følgende link om brødforbruket.

http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article.jhtml?articleID=476473

Sett i perspektiv
    Ser man historisk på det (siste 150 år), ja så spiste man før ikke bare mer kalorier enn hva man gjør nå - noe som jo er naturlig da man var vesentlig mer aktiv da enn nå. Dette krevde jo sin energi!!

Brødet stod mye mer sentralt i kostholdet, samt potetene. Likevel var vi slanke da, i motsetning til hva vi er i dagens samfunn.

Dette har sine grunner, og neste gang jeg skriver så skal jeg belyse dette samt flere av Lindbergs argumenter mer gjennomgående enn hva jeg noen gang har gjort.

Da skal vi ta for oss en del av det Lindberg vinkler fullstendig skjevt, samt grunner han nedtoner som årsak til dagens overvektsepedemi - der han fremhever sine teorier om at matvaner med høy glykemisk index er roten til alt ondt, og der drar med seg matvaner han kunne spart seg å advare mot.

Dere skal få mange argumenter for hvorfor Lindberg er omstridt i alle fall, og hvorfor hans teorier er lite etterprøvbare da han nedtoner fakta.

Fedon Lindberg del II - Skjeve fremstillinger

Fedon Lindberg samt andre tilhengere av lavkarbohydratkurer driver kommersiell slankeindustri heller enn folkeopplysning basert på reele fakta. Her må man se de økonomiske motivene i rådene som blir gitt - enn ting er sikkert, og det er at lavkarbohydrattilhengerene ikke hadde tjent like fett dersom de skulle solgt de samme rådene som ernæringsmyndighetene gir gratis, samt sagt det samme som rådene man mottar ved sykehusene (avd. for klinisk ernæring) verden over. Slike råd selger ikke mange bøker, eller mange blader (som noen selger), samt slankeklinikkene på langt nær hadde fått like mange pasienter som de nå har.

Lindberg og hans likesinnede er dermed avhengig av å finne andre løsninger enn de vell etablerte, da disse igjen blir omstridt (noe som ikke er rart da disse ikke holder faglig mål) ja så får disse karene masse oppmerksomhet i media - noe som igjen fører til større inntjening for dem. Og tro meg, de er flinke til å løpe til media med kontroversielle uttalelser.

La oss nå belyse noen av dem
    Som vi så i innlegg "Fedon Lindberg Del 1" så fokuserer Lindberg på at årsaken til dagens overvektsproblem i størst grad skyldes at vi spiser mat med høy glykemisk index. Å gå over til mat med lavere GI, samt kutte en del ned på karbohydratinntaket (bl.a. brød og poteter) er det som skal til for å bringe enn ned i vekt - mener han.

Er dette fakta da? La oss nå se litt på dette!!

Sukkerforbruket er greit nok, der er jeg enig med han - dette forbruket bør reduseres betraktelig. Selv mener jeg derimot noe annet enn hva Lindberg selv mener om årsakene til dagens overvektsproblem. Dette skyldes i stor grad passivitet (vi er mye mindre aktiv nå enn vi var før), samt at sukkerforbruket som har vært økende skal ta en del av skylden for dagens overvektsproblem. At Lindberg derimot advarer mot poteter, brød samt visse frukter og ris m.m. - ja det er direkte horribelt.

Ut fra flere lands utvikling, så kan enn se at overvektsproblemet har steget i takt med at man har:

1: Økt sukkerforbruket
    2: Redusert aktivitetsnivået (vi blir mindre og mindre fysisk aktiv)

Da sukkerforbruket samt reduksjonen i fysisk aktivitet ikke har skjedd samtidig i alle land/kulturer, ja så kan man se at disse to parametere reelt stemmer. For i land der de fra ett tiår til et annet blir mer passive, ja da legger de på seg i løpet av det tiåret - samt formen blir dårligere. Det samme skjer dersom sukkerforbruket i et land øker, overvektsproblemet har da blitt større. I land der begge deler har gått i negativ retning, ja der er disse problemene størst (med USA som skrekkeksempel).

At disse to parametere ikke kan overprøves, ja det er et reelt faktum. Og at manglende fysisk aktivitet har aller mest å si, det kan man lese av land der de har blitt vesentlig tyngre grunnet nettopp passivitet - land der sukkerforbruket enda ikke har eksplodert like kraftig som mange andre steder.

Akkurat det er det fine med forskjellige kulturer - der levesettet er forskjellig. Man kan lære en god del om kosthold av disse forskjellene, sjekke om teoriene er etterprøvbare (reelle i samfunnet). F.eks. så kan man finne de samme følges-sykdommene av høyt saltinntak i alle land som har høyt saltinntak, og de samme helsegevinstene av lavt saltinntak i land eller kulturer der saltinntaket er lavt. Slik kan de fleste teorier sammenlignes i det virkelige liv, for å se om de reelt stemmer også utenfor labratoriene og forskningsgrupper.

Lindberg på sin side er IKKE villig til å fremheve manglende fysisk aktivitet som årsak til dagens overvektsproblem. Han nevner det ja, men prøver å nedtone det, og er heller villig til å fokusere på glykemisk index (det å spise - som han mener - i tråd med vår arv).

Men er det det at vi spiser lite karbohydrater (GI-rett) som får oss til å gå ned i vekt ved å følge hans prinsipper? Denne påstanden vil jeg samt fagmiljøet svare et samstemt nei på, la meg forklare hvorfor.

Hele Lindbergs teori baserer seg som jeg sa på skjeve fremstillinger, samt direkte løgner og fortiing m.m. Lindberg viser folket hva han vil vise dem, uavhengig om det er på faglig grunnlag eller ei.

Det er ikke fordi man spiser lite karbohydrater samt GI-rett som fører til at man går ned i vekt ved å spise etter Lindbergs teorier slik han vil ha det til. Grunnen til det er en helt annen, nemlig det faktum at Lindbergs teorier er en godt kamuflert lavkalorikur. I enkelhet er ikke rådene til Lindberg noe annet enn en helt vanlig slankekur - bare en usunn slankekur - man spiser rett og slett mindre kalorier enn man forbruker.

Det skal ikke mer enn grunnleggende kunnskap om ernæringslære til for å avsløre denne samt flere av Lindbergs løgner samt skjevt fremstilte og vill-ledende teorier.

Lindberg har regelrett erstattet energirike matvaner med mindre energirike matvaner. Totalt sett vil det for de aller fleste representere en betydelig reduksjon i kalori-inntaket det å spise etter Lindbergs råd. Korn og kornprodukter kan sees på som relativt kaloririke matvaner (husk på at mel og havregryn har rundt 80% av energiinnholdet i sukker sett i samme mengde - ikke alle tenker på det). Skal presentere noen eksempler for dere her nå:

Kaloriinnhold pr 100 gram:

- Frukt&grønt -
    10 Agurk
    13 Reddik
    20 Tomat
    21 Blomkål
    30 Rødkål
    32 Vannmelon
    32 Kålrot
    34 Gulrot
    35 Fersken
    36 Rød paprika
    39 Jordbær
    40 Appelsin
    46 Eple
    47 Pære
    51 Kiwi
    74 Poteter

- Kjøtt&fisk -
    100 Oksefilet
    115 Svin indrefilet
    115 Kylling uten skinn
    130 Kokt skinke
    179 Hamburger
    75 Torsk
    109 Tunfisk i vann
    163 Laks (fet fisk)

- Kornprodukter -
    338 Hvetemel
    343 Ris
    365 Havregryn

- Søtsaker -
    400 Sukker
    550 Melkesjokolade

Som dere ser så er hvetemel, ris og havregryn - kort fortalt kornprodukter (herav spagetti som er laget av hvetemel) svært kaloririkt sammenlignet med kjøtt og grønnsaker i samme mengde - matvaner Lindberg sier at vi skal spise mer av.

Lindberg har med sine råd anbefalt oss å spise mindre av de kaloririke matvanene, og erstatter forbruket av disse med å si at vi skal spise mer av de kalorifattige matvanene (kjøtt samt frukt og grønt). Slik sett så synker vårt totale energiforbruk betraktelig - da brød spesielt er en stor del av mange nordmenns kosthold (også overvektige).

At han gir rom for å spise nøtter samt bruke fløte, ja det oppveier på ingen måte kaloriene vi sparer fra brød, ris samt kornproduktene. Dette til tross så reduseres kalori-inntaket i vesentlig grad. Dette er enkel matte med relativt enkle basiskunnskaper om ernæring... Alle burde se at Lindberg sine teorier om at glykemisk index er det vesentlige er usant... Uavhengig av sammensetningen (fett/karbohydrater/proteiner) ja så ville man i stor grad tatt av ved en tilsvarende reduksjon i kalori-inntaket som det Lindberg sitt kosthold representerer. Glykemisk index og den teorien Lindberg i det store og hele forklarer sitt kosthold med, ja det blir da av underordnet betydning og han retter fullstendig feil fokus - og er ikke villig til å vise sannheten bak egne kostholdsråd.

Men her er mer grums
    Lavkarbohydrat-tilhengerene pleier å vise til at vi genetisk ikke er skapt for å spise vegetabilsk, vi skal i større grad spise animalsk. Kjøtt samt fisk er det vi er skapt for å spise (mener dem)... Ja vell?

Dette argumenterer dem for ved å vise oss forskjellen på en sau kontra en hund. De viser oss at vi i større grad ligner kjøtt-spiseren hunden, enn hva vi ligner plantespiseren sauen.

Henviser med plansjen presentert i bladet Mat & Helse (steinalderdietten) som referanse der denne fremstillingen-sammenligningen blir presentert. Det er vanlig at de som argumenterer for disse kostanbefallingene bruker denne fremstillingen.

Men en slik sammenligning er lite relevant! Selvfølgelig kan den brukes for å vise at vi nok ligner kjøttspiseren hunden mer enn plantespiseren sauen, men for all del - fremstillingen blir så skjev at den presenterer et fullstendig gal bilde av oss mennesker. Blir en direkte løgn for å fremme egne teorier å fremstille noe slikt, da en sau er det siste man kan sammenligne oss mennesker med. Men de vill jo lure, samt selge, da tyr de til slike vill-ledende fremstillinger.

Sannheten er en annen. Om man ser på fordøyelsessystemet vårt (hele prosessen fra maten kommer inn, til den kommer ut igjen) - ja så ligner vi mest på plantespisende dyr. Ikke sauen som de vil vill-lede oss med, men se heller mot apene, grisen samt mus m.fl. dyr. Disse er høyst relevant å sammenligne oss med i motsetning til sauen. Ja, i realiteten så ligner vi mest på plante-spisere i helhet, da ett av kjennetegnene på dette er våre flate tenner (rene kjøtt-spisere har av praktiske årsaker som regel skarpe tenner) - men det er ikke bare tennene som er likt - tarmsystemet og alt.

Forøvrig så er et ideelt kosthold sammensatt - vi bør spise variert (også fisk og kjøtt), men vi bør ikke luke bort sunne matvaner som mange av de vegetabilske matvanene (kornprodukter rikt på fiber m.m.) som steinalderfolket gjerne vil ha oss til.

Jeg har her fremstilt noen av de skjeve forklaringene deres, samt satt fokus på Fedon Lindberg og hans meninger - mer kommer - og det er uendelig mange flere ting som faglig sett ikke ligner grisen - eller, skal jeg kanskje si sauen?

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    made4u skrev:
    Det er lenge siden jeg skreiv dette, i sin tid da debatten raste for fult, men poster det likevel. Aftenposten brukte forøvrig dette på sin førsteside i deres nettutgave.

Jeg har ikke deltatt så mye i debatten i det siste, men kan godt hive meg inn her da jeg ser det er mange skjevt fremstilte misoppfatninger her uten noe som helst rot i virkeligheten og hentet fra kommersiell livsstilsindustri sin villedende forklaringsmodul som ikke krever noen form for dokumentasjon. denne er dog helt skjevt fremstilt og det tar jeg gjerne debatten på etter å ha postet disse innleggene i forkant.

Ikke tatt med del tre, for jeg kommer uansett til å hive meg inn i denne debatten og utdype det hele ytterligere.

Fedon Lindberg del I - Glykemisk Index

Glykemisk indeks
    Glykemisk Indeks er et mål på hvor stor eller liten effekt matvarene har på blodsukkeret. Matvarer som gir rask blodsukkerstigning, får en høy GI. I motsatt fall så får matvarer som ikke sender blodsukkeret i været en lav GI. Av de energi-givende næringstoffene så er det bare karbohydrater som påvirker blodsukkeret slik, proteiner og fett har derfor ingen glykemisk index - de har heller den egenskapen at dersom man spiser dem sammen med karbohydrater, ja da senker protein og fett måltides glykemiske index. Derfor snakkes det ofte om et måltids totale glykemiske index (TGI), ved sammensatte måltider kan selv matvaner med høy GI bli ufarliggjort etter nevnte teorier, da GI’en som dere skjønner totalt sett vil senkes slik at blodsukkeret ikke stiger så raskt som om man hadde inntatt matvaren med høy GI alene.

Hvorfor tilstrebe et stabilt blodsukker?
    Poenget med å bruke GI som utgangspunkt for matvarevalget, er for å tilstrebe et mest mulig stabilt blodsukker gjennom dagen. Dette har vist seg nyttig for de som har diabetes, men det er ingen kjent helseeffekt i å holde blodsukkeret mest mulig stabilt for friske personer.

Tilhengerne av GI hevder at insulinresistens (et tidlig tegn på diabetes 2) er årsak til vår tids overvektsproblem. Det er riktig at overvekt og insulinresistens ofte forekommer sammen, spørsmålet er imidlertid hva som er årsak til hva? Er det insulinresistens som fører til overvekt eller omvendt? Det er godt kjent at overvekt – særlig rundt magen - kan forårsake insulinresistens, og at denne forbedres ved vektnedgang og mosjon. Det er imidlertid ikke noen automatikk i at man blir overvektig på grunn av insulinresistens.

Hvordan får matvarene sin glykemiske indeks?
    Matvarene får sin glykemiske indeks ut i fra hvordan den påvirker blodsukkerstigningen to timer etter et måltid hos noen forsøkspersoner. De må spise så mye av testmatvaren at de får i seg 50 gram karbohydrater fra denne. Det betyr ulike mengder mat, avhengig av hvor mye karbohydrater matvaren inneholder. På denne måten tester man alltid samme mengde karbohydrater, men ikke samme mengde mat. Druesukker brukes vanligvis som referanseverdi og får GI = 100.

Glykemisk indeks i praksis
    Målemetoden for glykemisk indeks, gjør at indeksen er vanskelig å omsette i praktiske råd. Et eksempel er at kokte gulrøtter har høyere glykemisk indeks enn sukker, men for å få i seg like mye karbohydrater fra de to matvarene må du spise 800 gram gulrøtter mot bare 50 gram sukker.

Glykemisk indeks for en matvare er heller ikke en konstant faktor, fordi den jo er basert på forsøkspersonenes respons på matvaren. For eksempel varierer GI for glukose fra 85 til 111, og for helmelk fra 11 – 40. GI vil i tillegg variere i forhold til hvor moden en frukt er, samt hvor mye man koker pastaen eller hvor tykke pastabåndene er.

Det hele blir ytterligere komplisert når man skal bruke GI i sammensatte måltider, som jeg sa fordi GI for karbohydratene i en matvare påvirkes av næringsstoffene i de andre matvarene. Proteinrik mat senker måltidets GI, det samme gjelder for fett. Har man litt sitron eller eddik i maten så vil det også bidra til å senke måltidets totale GI.

En annen ulempe er at GI ikke sier noe annet om matvarens ernæringsmessige egenskaper som for eksempel innhold av umettet fett, vitaminer, mineraler og kostfiber. Følger man den glykemiske indeksen helt slavisk, kan man lett få et usunt kosthold totalt sett.

Fedon Lindberg påstår
    Fedon Lindberg, som er den fremste forsvarer av GI kostholdet, går hardt ut mot poteten samt brødet. Begge matvarene regnes som å være matvarer med høy GI, og bør derfor i følge han unngås. Lindbergs påstand er at det er mat med høy GI som er skyld i den økte forekomsten av overvekt.

Ernæringsmyndighetene sier derimot at brød samt poteter ikke er noen problem. De fokuserer i større grad på et økende sukkerforbruk samt nedgang i fysisk aktivitet som årsaker til at vi har lagt på oss betraktelig de siste tiårene.

Hvem skal man tro? Fedon Lindberg eller ernæringsmyndighetene?

Ser man på potetforbruket samt korn/brødforbruket, ja så er begge deler redusert til det halve. Vi spiste en gang mer enn dobbelt så mye kornprodukter, samt dobbelt så mye poteter som vi gjør i dag - men vi var likevel slanke den gangen - til tross for dette doble forbruket av poteter samt kornprodukter/brød.

Da er det rett å spørre: "Er det Fedon Lindberg sier rett, at det er karbohydratene - og da i stor grad også brød og potet - som gjør oss fet?" Svaret er at slik er det nødvendigvis ikke, og fremstillingen hans der han angriper brødet samt poteten er høyst vill-ledende.

La oss se litt nærmere på dette med poteten som eksempel

Vi nordmenn spiste for noen år tilbake (husker ikke eksakt årstall, men 2-3 år siden) 45 kilo poteter i gjennomsnitt. Dette forbruket har økt noen kilo siden den gang, noe jeg mener er svært positivt.

100 gram poteter inneholder 16,4 gram karbohydrater. Ser man da på inntaket vi hadde, som var 45 kilo, ja så utgjør det totale gjennomsnittsinntaket av karbohydrater fra poteter det aktuelle året 7,38 kilo karbohydrater.

7,38 kilo karbohydrater fra poteter er ikke mye, ikke om vi sammenligner dette inntaket med fjordåres sukkerforbruk som var på 45 kilo pr person i gjennomsnitt.

Da sukker inneholder 100% karbohydrater så får vi på ett år i oss 45 kilo karbohydrater fra sukker, mot 7,38 kilo karbohydrater fra poteter.

Ser man på et annet faktum, nemlig det at poteten som oftest inntas i lag med andre matvaner - matvaner som er med på å senke måltidets totale glykemiske index - og dermed er med på ufarliggjøre karbohydratenes innvirkning på blodsukkerstigningen (de få karbohydratene fra potetene i ett middagsmåltid der man kanskje bare spiser 120-150 gram poteter - vell 20 gram karbohydrater), ja så skjønner man at poteten ikke er noe å rope "Ulv-Ulv!!" - for.

Sukker derimot, er en matvane som ofte inntas alene og da i større mengder. Se for deg alle dem som benker seg foran TV med en god innleid film, med brusen og smågodtet ved sin side. Dette er en rakett for blodsukkeret, kan si det får et realt spark da man i liten grad ved et slikt måltid spiser næringsstoffer som senker GI'en. Sukker er derimot en mye større fiende, og fokuset må rettes hit (noe forøvrig alle er enige om - dette forbruket MÅ ned).

Det er snakk om vell 45 kilo karbohydrater av denne farlige sort (sukker), mot 7,38 kilo karbohydrater fra de ufarlige potetene.

Så har man brød/korn-inntaket da. I 1890 spiste vi 230 kilo korn, i 2001 derimot, spiste vi bare 86 kilo korn. Tross høyere brødforbruk så var vi slankere da. Dette stemmer også i liten grad med hva Lindberg uttaler.

Henviser til heftet "utviklingen i norsk kosthold" som kilde for tall om matinntaket. Bestill kortversjonen av denne på statens råd for ernæring, eller skriv til dem og spør om dere kan få den opprinnelige versjonen. Samt se følgende link om brødforbruket.

http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article.jhtml?articleID=476473

Sett i perspektiv
    Ser man historisk på det (siste 150 år), ja så spiste man før ikke bare mer kalorier enn hva man gjør nå - noe som jo er naturlig da man var vesentlig mer aktiv da enn nå. Dette krevde jo sin energi!!

Brødet stod mye mer sentralt i kostholdet, samt potetene. Likevel var vi slanke da, i motsetning til hva vi er i dagens samfunn.

Dette har sine grunner, og neste gang jeg skriver så skal jeg belyse dette samt flere av Lindbergs argumenter mer gjennomgående enn hva jeg noen gang har gjort.

Da skal vi ta for oss en del av det Lindberg vinkler fullstendig skjevt, samt grunner han nedtoner som årsak til dagens overvektsepedemi - der han fremhever sine teorier om at matvaner med høy glykemisk index er roten til alt ondt, og der drar med seg matvaner han kunne spart seg å advare mot.

Dere skal få mange argumenter for hvorfor Lindberg er omstridt i alle fall, og hvorfor hans teorier er lite etterprøvbare da han nedtoner fakta.

Fedon Lindberg del II - Skjeve fremstillinger

Fedon Lindberg samt andre tilhengere av lavkarbohydratkurer driver kommersiell slankeindustri heller enn folkeopplysning basert på reele fakta. Her må man se de økonomiske motivene i rådene som blir gitt - enn ting er sikkert, og det er at lavkarbohydrattilhengerene ikke hadde tjent like fett dersom de skulle solgt de samme rådene som ernæringsmyndighetene gir gratis, samt sagt det samme som rådene man mottar ved sykehusene (avd. for klinisk ernæring) verden over. Slike råd selger ikke mange bøker, eller mange blader (som noen selger), samt slankeklinikkene på langt nær hadde fått like mange pasienter som de nå har.

Lindberg og hans likesinnede er dermed avhengig av å finne andre løsninger enn de vell etablerte, da disse igjen blir omstridt (noe som ikke er rart da disse ikke holder faglig mål) ja så får disse karene masse oppmerksomhet i media - noe som igjen fører til større inntjening for dem. Og tro meg, de er flinke til å løpe til media med kontroversielle uttalelser.

La oss nå belyse noen av dem
    Som vi så i innlegg "Fedon Lindberg Del 1" så fokuserer Lindberg på at årsaken til dagens overvektsproblem i størst grad skyldes at vi spiser mat med høy glykemisk index. Å gå over til mat med lavere GI, samt kutte en del ned på karbohydratinntaket (bl.a. brød og poteter) er det som skal til for å bringe enn ned i vekt - mener han.

Er dette fakta da? La oss nå se litt på dette!!

Sukkerforbruket er greit nok, der er jeg enig med han - dette forbruket bør reduseres betraktelig. Selv mener jeg derimot noe annet enn hva Lindberg selv mener om årsakene til dagens overvektsproblem. Dette skyldes i stor grad passivitet (vi er mye mindre aktiv nå enn vi var før), samt at sukkerforbruket som har vært økende skal ta en del av skylden for dagens overvektsproblem. At Lindberg derimot advarer mot poteter, brød samt visse frukter og ris m.m. - ja det er direkte horribelt.

Ut fra flere lands utvikling, så kan enn se at overvektsproblemet har steget i takt med at man har:

1: Økt sukkerforbruket
    2: Redusert aktivitetsnivået (vi blir mindre og mindre fysisk aktiv)

Da sukkerforbruket samt reduksjonen i fysisk aktivitet ikke har skjedd samtidig i alle land/kulturer, ja så kan man se at disse to parametere reelt stemmer. For i land der de fra ett tiår til et annet blir mer passive, ja da legger de på seg i løpet av det tiåret - samt formen blir dårligere. Det samme skjer dersom sukkerforbruket i et land øker, overvektsproblemet har da blitt større. I land der begge deler har gått i negativ retning, ja der er disse problemene størst (med USA som skrekkeksempel).

At disse to parametere ikke kan overprøves, ja det er et reelt faktum. Og at manglende fysisk aktivitet har aller mest å si, det kan man lese av land der de har blitt vesentlig tyngre grunnet nettopp passivitet - land der sukkerforbruket enda ikke har eksplodert like kraftig som mange andre steder.

Akkurat det er det fine med forskjellige kulturer - der levesettet er forskjellig. Man kan lære en god del om kosthold av disse forskjellene, sjekke om teoriene er etterprøvbare (reelle i samfunnet). F.eks. så kan man finne de samme følges-sykdommene av høyt saltinntak i alle land som har høyt saltinntak, og de samme helsegevinstene av lavt saltinntak i land eller kulturer der saltinntaket er lavt. Slik kan de fleste teorier sammenlignes i det virkelige liv, for å se om de reelt stemmer også utenfor labratoriene og forskningsgrupper.

Lindberg på sin side er IKKE villig til å fremheve manglende fysisk aktivitet som årsak til dagens overvektsproblem. Han nevner det ja, men prøver å nedtone det, og er heller villig til å fokusere på glykemisk index (det å spise - som han mener - i tråd med vår arv).

Men er det det at vi spiser lite karbohydrater (GI-rett) som får oss til å gå ned i vekt ved å følge hans prinsipper? Denne påstanden vil jeg samt fagmiljøet svare et samstemt nei på, la meg forklare hvorfor.

Hele Lindbergs teori baserer seg som jeg sa på skjeve fremstillinger, samt direkte løgner og fortiing m.m. Lindberg viser folket hva han vil vise dem, uavhengig om det er på faglig grunnlag eller ei.

Det er ikke fordi man spiser lite karbohydrater samt GI-rett som fører til at man går ned i vekt ved å spise etter Lindbergs teorier slik han vil ha det til. Grunnen til det er en helt annen, nemlig det faktum at Lindbergs teorier er en godt kamuflert lavkalorikur. I enkelhet er ikke rådene til Lindberg noe annet enn en helt vanlig slankekur - bare en usunn slankekur - man spiser rett og slett mindre kalorier enn man forbruker.

Det skal ikke mer enn grunnleggende kunnskap om ernæringslære til for å avsløre denne samt flere av Lindbergs løgner samt skjevt fremstilte og vill-ledende teorier.

Lindberg har regelrett erstattet energirike matvaner med mindre energirike matvaner. Totalt sett vil det for de aller fleste representere en betydelig reduksjon i kalori-inntaket det å spise etter Lindbergs råd. Korn og kornprodukter kan sees på som relativt kaloririke matvaner (husk på at mel og havregryn har rundt 80% av energiinnholdet i sukker sett i samme mengde - ikke alle tenker på det). Skal presentere noen eksempler for dere her nå:

Kaloriinnhold pr 100 gram:

- Frukt&grønt -
    10 Agurk
    13 Reddik
    20 Tomat
    21 Blomkål
    30 Rødkål
    32 Vannmelon
    32 Kålrot
    34 Gulrot
    35 Fersken
    36 Rød paprika
    39 Jordbær
    40 Appelsin
    46 Eple
    47 Pære
    51 Kiwi
    74 Poteter

- Kjøtt&fisk -
    100 Oksefilet
    115 Svin indrefilet
    115 Kylling uten skinn
    130 Kokt skinke
    179 Hamburger
    75 Torsk
    109 Tunfisk i vann
    163 Laks (fet fisk)

- Kornprodukter -
    338 Hvetemel
    343 Ris
    365 Havregryn

- Søtsaker -
    400 Sukker
    550 Melkesjokolade

Som dere ser så er hvetemel, ris og havregryn - kort fortalt kornprodukter (herav spagetti som er laget av hvetemel) svært kaloririkt sammenlignet med kjøtt og grønnsaker i samme mengde - matvaner Lindberg sier at vi skal spise mer av.

Lindberg har med sine råd anbefalt oss å spise mindre av de kaloririke matvanene, og erstatter forbruket av disse med å si at vi skal spise mer av de kalorifattige matvanene (kjøtt samt frukt og grønt). Slik sett så synker vårt totale energiforbruk betraktelig - da brød spesielt er en stor del av mange nordmenns kosthold (også overvektige).

At han gir rom for å spise nøtter samt bruke fløte, ja det oppveier på ingen måte kaloriene vi sparer fra brød, ris samt kornproduktene. Dette til tross så reduseres kalori-inntaket i vesentlig grad. Dette er enkel matte med relativt enkle basiskunnskaper om ernæring... Alle burde se at Lindberg sine teorier om at glykemisk index er det vesentlige er usant... Uavhengig av sammensetningen (fett/karbohydrater/proteiner) ja så ville man i stor grad tatt av ved en tilsvarende reduksjon i kalori-inntaket som det Lindberg sitt kosthold representerer. Glykemisk index og den teorien Lindberg i det store og hele forklarer sitt kosthold med, ja det blir da av underordnet betydning og han retter fullstendig feil fokus - og er ikke villig til å vise sannheten bak egne kostholdsråd.

Men her er mer grums
    Lavkarbohydrat-tilhengerene pleier å vise til at vi genetisk ikke er skapt for å spise vegetabilsk, vi skal i større grad spise animalsk. Kjøtt samt fisk er det vi er skapt for å spise (mener dem)... Ja vell?

Dette argumenterer dem for ved å vise oss forskjellen på en sau kontra en hund. De viser oss at vi i større grad ligner kjøtt-spiseren hunden, enn hva vi ligner plantespiseren sauen.

Henviser med plansjen presentert i bladet Mat & Helse (steinalderdietten) som referanse der denne fremstillingen-sammenligningen blir presentert. Det er vanlig at de som argumenterer for disse kostanbefallingene bruker denne fremstillingen.

Men en slik sammenligning er lite relevant! Selvfølgelig kan den brukes for å vise at vi nok ligner kjøttspiseren hunden mer enn plantespiseren sauen, men for all del - fremstillingen blir så skjev at den presenterer et fullstendig gal bilde av oss mennesker. Blir en direkte løgn for å fremme egne teorier å fremstille noe slikt, da en sau er det siste man kan sammenligne oss mennesker med. Men de vill jo lure, samt selge, da tyr de til slike vill-ledende fremstillinger.

Sannheten er en annen. Om man ser på fordøyelsessystemet vårt (hele prosessen fra maten kommer inn, til den kommer ut igjen) - ja så ligner vi mest på plantespisende dyr. Ikke sauen som de vil vill-lede oss med, men se heller mot apene, grisen samt mus m.fl. dyr. Disse er høyst relevant å sammenligne oss med i motsetning til sauen. Ja, i realiteten så ligner vi mest på plante-spisere i helhet, da ett av kjennetegnene på dette er våre flate tenner (rene kjøtt-spisere har av praktiske årsaker som regel skarpe tenner) - men det er ikke bare tennene som er likt - tarmsystemet og alt.

Forøvrig så er et ideelt kosthold sammensatt - vi bør spise variert (også fisk og kjøtt), men vi bør ikke luke bort sunne matvaner som mange av de vegetabilske matvanene (kornprodukter rikt på fiber m.m.) som steinalderfolket gjerne vil ha oss til.

Jeg har her fremstilt noen av de skjeve forklaringene deres, samt satt fokus på Fedon Lindberg og hans meninger - mer kommer - og det er uendelig mange flere ting som faglig sett ikke ligner grisen - eller, skal jeg kanskje si sauen?

Tåkeprat, god bedring.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg for min del trenger energirik mat for å holde aktivitetsnivået på topp. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn