Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Hiver meg på her.
    Jeg går på lavkarbodiett for tiden. Årsaken til det er at jeg i løpet av de siste årene har lagt på meg 10-12 kg, og har erfart forhøyet blodtrykk.

Fra jeg startet for ca 4 uker siden har jeg tatt av 7 kg, og regner med å være tilbake i matchvekt i løpet av året.

Endringene i kostholdet er ikke så dramatiske. Jeg har erstattet vanlig brød med "lavkarbobrød", har erstattet poteter med grønnsaker og i tillegg erstattet juice / brus /saft med vann. Mer skal det ikke til. :D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Jeg tviler på om jeg er i ketose fase, da det ikke går fort, men føler at jeg kanskje er nesten i en nå om dagen.

Det er greit med ketose fasen for da går det raskere nedover, men jeg ser det slik at det mest interessante (for meg) er sakte å sikker nedgang og samtidig venne meg til dette kostholdet over tid slik at jeg lettere kan vedlikeholde den forhåpentligvis lave vekta jeg vil ha mot sommeren.

Med kun 1 kilo i måneden fra neste månedskifte så vil vekta mi i starten av mai være ca. 74 kilo og så lavt har jeg ikke vært på 30 år + , mener jeg bestemt å huske.

I januar så har jeg lyst til å prøve å komme i ketose, mest for å sjekke virkningen/effektiviteten på vektnedgang mot det jeg har erfart til nå.
    Desember kan fort vise seg å bære preg av litt stagnasjon ;D , så derfor kan det passe med forsøk på ketose i januar uansett.
    Målet er 74 før mai.

Mvh.KW
    Under 100g karb om dagen så går kroppen din gradvis over i ketose, altså den produserer en viss grad av keton legemer. I starten er det ikke målbart, men ved større kutt kan det registreres i urinen.

Også viktig å huske prinsippet med LCHF. Altså karbokuttet er bare halve poenget, det som er like viktig er å øke fettmengden til ca 70% av totalt energiinntak. ;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    made4u skrev:
    Jeg har ikke deltatt så mye i debatten i det siste, men kan godt hive meg inn her da jeg ser det er mange skjevt fremstilte misoppfatninger her uten noe som helst rot i virkeligheten og hentet fra kommersiell livsstilsindustri sin villedende forklaringsmodul som ikke krever noen form for dokumentasjon. denne er dog helt skjevt fremstilt og det tar jeg gjerne debatten på etter å ha postet disse innleggene i forkant.
    Jeg har vansker med å finne noe som er mer veldokumentert enn effektene av LCHF kosthold...

Det var forresten ikke Fedon Lindberg som "oppdaget" lavkarbo kostholdet og begynte å promotere det. Han bare introduserte det for nordmenn. Da hadde diskusjonen alt gått i 150 år eller noe sånt..

http://en.wikipedia.org/wiki/William_Banting

http://en.wikipedia.org/wiki/Low-carbohydrate_diet

A 2008 systematic review of randomized controlled studies that compared low-carbohydrate diets to low-fat/low-calorie diets and found that measurements of weight, HDL cholesterol, triglyceride levels and systolic blood pressure were significantly better in groups that followed low-carbohydrate diets. The authors of this review also found a higher rate of attrition in groups with low-fat diets, and concluded that "evidence from this systematic review demonstrates that low-carbohydrate/high-protein diets are more effective at 6 months and are as effective, if not more, as low-fat diets in reducing weight and cardiovascular disease risk up to 1 year," but they also called for more long-term studies.[84]

In addition to research on the efficacy of the diets some research has directly addressed other areas of health affected by low-carbohydrate diets. Contrary to popular belief that low-carbohydrate diets damage the heart, a couple of studies confirmed that people eating low-carbohydrate, high-fat/protein diets had the same or slightly less risk of coronary heart disease.[75][78] Other studies have found possible benefits to individuals with diabetes,[50] cancer,[85][86] and autism.[87]

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @ Topline : Da er jeg nok i ketose nå om dagen, for 100gram karbo er jeg nok klart under.

Nå er vel ikke denne tråden i særlig grad om noe en forsvarstråd for Fedon Linberg, selv om han har sin vinkling på det.

I mine øyne er denne tråden generelt om at det funker svært bra med LCHF for de av oss som ønsker å gå ned noen kilo på en enkel/effektiv og behagelig måte.............passer meg utmerket, og ingen i denne tråden meg bekjent argumenterer mot trening/mosjon som en alternativ vei eller i tillegg.

Heller ikke ugreit med andre synspunkter........innimellom, men dersom noen eventuelt skal se det som sitt kall
    å bombardere/ødelegge tråden* ville jeg synes det er synd, da denne tråden allerede har mange deltagere som har kommet igang og med svært gode erfaringer på at det vi (en del av oss) lærte at vi burde holde oss unna for 20-40 år siden viser seg å ikke stemme.
    Man blir fet av fet mat :eek:
    Tenk bare på egg og smør, smør kutta jeg ut for 35-40 år siden og egg har jeg aldri kutta ut men vært ganske forsiktig med, det ble jo hevdet at det var lite gunstig med mer enn 3-5 egg i uka om jeg ikke husker feil.
    Nå spiser jeg 14 og det kunne sikkert vært doblet, men det har jeg ikke behov for.

Denne tråden veksler jo også litt mellom på den ene siden den vektreduserene effekten og på den andre generell helse balanseforholdet mellom omega 3 og 6.

Vektredusering er imo uavhengig av balanseforholdet som nevnt over, helsebringende for sin egen del.

Likevel ingen grunn til å ikke følge fotballgutta i Lillestrøm sitt opplegg, for de som vil ha hele pakka bare en sjøl har lyst, tid og evner til det.

Kanskje denne tråden først og fremst egner seg for de av oss som ikke trimmer og trener enten det nå er mangel på tid, lyst eller pågangsmot.

De som allerede driver med trening, vektløfting, løping/jogging fotball e.l. kan jo starte en egen treningstråd ;)
    De som liker best å se på slikt via TV...........kan bare bli her ;D

Mvh.KW

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Hvis det viser seg at det er godt hold i teorien om at animalsk mettet fett egentlig er sunt for oss. Vil ikke det da si at vi har blitt utsatt for ett stort eksperiment fra nasjonale ernæringsråd. Animalsk fett har blitt erstattet med karbohydrater ,vegetabilske oljer og margarin. Burde egentlig ikke ett slik nytt kosthold bevise sin sunnhet? I diskusjoner så virker det som bevisbyrden er flyttet over på de som prøver å holde seg til ett mer opprinnelig kosthold. Viss det i tillegg viser seg at dette har ført til mer fedme og diabetes, så er det jo en stor skandale.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    osan skrev:
    Hvis det viser seg at det er godt hold i teorien om at animalsk mettet fett egentlig er sunt for oss. Vil ikke det da si at vi har blitt utsatt for ett stort eksperiment fra nasjonale ernæringsråd. Animalsk fett har blitt erstattet med karbohydrater ,vegetabilske oljer og margarin. Burde egentlig ikke ett slik nytt kosthold bevise sin sunnhet? I diskusjoner så virker det som bevisbyrden er flyttet over på de som prøver å holde seg til ett mer opprinnelig kosthold. Viss det i tillegg viser seg at dette har ført til mer fedme og diabetes, så er det jo en stor skandale.
    Det er det største (og værste) bedraget i menneskehetens historie. ::)
    Ingen forteller oss heller at animalsk fett inneholder 50/50 med mettet og enumettet/flerumettet fett...

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Er det riktig at daglig inntak av en spiseskje med kokosfett, er bra? (jeg har nemlig blitt fortalt det av en entusiast på jobben, og har kjøpt en kartong med kokosfett. :D)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Karma skrev:
    Er det riktig at daglig inntak av en spiseskje med kokosfett, er bra? (jeg har nemlig blitt fortalt det av en entusiast på jobben, og har kjøpt en kartong med kokosfett. :D)
    Spørsmålet er kanskje ikke om det er bra, men hvorfor du skal begrense deg til en spiseskje med noe så sunt. ;)
    Det har vært studier som tyder på at kokosfett er bra for hjernefunksjonen vår blant annet. Også er det bra som stekefett.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    En liten anbefaling på fastfood lunsj.
    En boks makrell i tomat (selvsagt uten brød ;)) er et lite komplett måltid.
    Gir deg 400kcal, 24g protein, 13g fett (mye omega 3) og 8g karbo.

J

J.J

Gjest
    Bra med mat tips - Jeg har fulgt madammen litt når hun nå har gått over til lavkarbo - jeg kutter også ut endel ting , men jeg følger ikke helt slavisk enda, men jeg ser at det virker - jeg er litt lettere , men først og fremst så føler jeg meg bedre.

Det er en fin tråd dette , men skulle det vært en egen tråd for mat tips ?

Frokost, lunsj, middag, kvelds snack osv ????

Jeg er veldig glad i å lage mat, men kunne tenkt meg mer tips på dette planet :)

Edit: puttet på en -

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    topline skrev:
    En liten anbefaling på fastfood lunsj.
    En boks makrell i tomat (selvsagt uten brød ;)) er et lite komplett måltid.
    Gir deg 400kcal, 24g protein, 13g fett (mye omega 3) og 8g karbo.
    Hehe, akkurat det jeg spiste til lunsj nå. Ikke akkurat min favoritt, men det glir ned med litt ekstra god olivenolje fra Lucca. Det er nok for lite mat til meg, så jeg hadde også en forrett med en avocado toppet med creme fraiche og røket ørret.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Nedenfor er noen kjappe fastfood varianter på LCHF, tilsammen er de faktisk en komplett dagsmeny i en slankesetting. 1667 kcal, 68g protein, 126g fett, 19g karbo. Og da er både snacks og dessert med.....hehe....middagen mangler da. Noen tips der?

2 kokte egg m/10 g smør på. Kjapt å lage kjapt å spise, komplett måltid.
    263 kcal, 16g protein, 22g fett, 0,5g karbo.

Boks makrell i tomat.
    400 kcal, 24g protein, 13g fett (mye omega 3) 8g karbo

Avokado m/ 10g majones
    274 kcal, 2g protein, 28g fett, 1g karbo, 5g fiber

Valnøtter 30g
    200 kcal, 4g protein, 20g fett, 1g karbo, 2g fiber

Baconcrisp snacks 50g
    300 kcal, 24g protein, 23g fett, 0,1g karbo

Blåbær 100g m/ kremfløte 50g
    230 kcal, 2g protein, 20g fett, 9g karbo, 4,5g fiber

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.086
    topline skrev:
    Nedenfor er noen kjappe fastfood varianter på LCHF, tilsammen er de faktisk en komplett dagsmeny i en slankesetting. 1667 kcal, 68g protein, 126g fett, 19g karbo. Og da er både snacks og dessert med.....hehe....middagen mangler da. Noen tips der?
    Jøss, satser du på å bli fakir nå topline med denne dietten?
    har du forelest om hvor kolesterolet i egget sitter? I plommen ja som også er den mest proteinrike delen av egget.
    Som gammel "bodyinnbilder"/styrkeløfter har jeg svart belte i inntak av egg (15-20 egg om dagen).
    Side effekten er fin kykeliky....

Ellers meget bra det lille jeg har fått lest så langt.
    Kjør på, jeg trenger info siden jeg nå er mer går i kategorien "buddabuilder" ;)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Powerpoint skrev:
    topline skrev:
    Jøss, satser du på å bli fakir nå topline med denne dietten?
    har du forelest om hvor kolesterolet i egget sitter? I plommen ja som også er den mest proteinrike delen av egget.
    Som gammel "bodyinnbilder"/styrkeløfter har jeg svart belte i inntak av egg (15-20 egg om dagen).
    Side effekten er fin kykeliky....

Ellers meget bra det lille jeg har fått lest så langt.
    Kjør på, jeg trenger info siden jeg nå er mer går i kategorien "buddabuilder" ;)
    Denne tråden inneholder snart alt du trenger for å begynne et nytt liv, power'n. :)
    (på matfronten altså...)

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Noen tips:

Rask håndmat med pålegg. Bruke hjertesalatblader og legg på med for eksempel ost , tomat og majones.

Til middag er det fort gjort å steke nakkekoteletter. Etterstek på svak varme med fløte og kanskje noe sopp. Server gjerne med brokkoli.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    Er det sunt å steke i eget fett??

Noen som har tips om hvordan utvikle smultresistente tarmtotter nå oppunder jul?

J

J.J

Gjest
    pengesluk skrev:
    Er det sunt å steke i eget fett??

Noen som har tips om hvordan utvikle smultresistente tarmtotter nå oppunder jul?
    # 1 Noen egner seg bedre enn andre 8)

# 2 Aquavita hjelper mot det meste i julestria ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.655
    En ulempe med all denne kjøttspisingen er jo selvfølgelig at man ( jeg ) etterhvert
    finner ut at det er mye kjøtt som er ganske utvannet.
    Hvor får man tak i gode svinekoteletter, for eksempel?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    slowmotion skrev:
    En ulempe med all denne kjøttspisingen er jo selvfølgelig at man ( jeg ) etterhvert
    finner ut at det er mye kjøtt som er ganske utvannet.
    Hvor får man tak i gode svinekoteletter, for eksempel?
    Hvis du mener den gode gamle typen (pre-1980, før svina begynte på SATS), de med smak og 3 cm. kritthvit spekkrand rundt, så vet jeg desverre ikke. Skulle gjerne hatt noen selv. Hadde onkler som fusket litt i faget, og glemmer vel aldri hvordan de naturlige kotelettene og spekeskinkene smakte.

Dette måtte da være helsekost? Jeg ble ihvertfall i godt humør av å spise de, og mental hygiene er bra for kroppen, ergo helsekost.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.655
    Det nye utvanna kjøttet er noe svineri.
    Jeg hadde svinekoteletter til middag i dag,
    men de smakte bare vann.

Finnes det slakterbutikker ennå?

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Svinekoteletter er ofte noe kjedelig greier. Derimot er nakkekoteletter av svin som oftest mye saftigere.

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Er ikke uenig at de var bedre før, men det er stor forskjell på de to produktene.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg skjønner ikke helt dette :-\
    Jeg har spist koteletter hele livet og kan ikke si at jeg synes det smaker noe mindreverdig nå.
    Da jeg bodde hjemme hos foreldre var det fast nesten hver fredag og jeg lagde middagen, mens de andre handlet.
    Smaker det kun vann, prøv med litt krydder ;D
    Nakkekoteletter er best og i følge denne tråden også sunnest ;)
    Det eneste jeg konsekvent har slutta å spise/kjøpe er sommerkoteletter, hva i helvete gjør de med dem?

De jeg kjøper er fra leverandør Nordfjord og prisgunstig.........fast 39.- på Rema.
    Blir aldri lei heller aldri lei røkt ørret/laks med eggerøre.

Krydrer nakkekotelettene med grillkrydder og fempepper.................. ikveld med Lade Gaards Brygghus pilsner og Aalborg jubileum nam nam.

Tror nok at det er større fettrand enn det vi får, tror en del blir skåret bort.
    Mvh.KW

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Koteletter er en bra fettkilde :) Ca. 25g pr kottis.
    Mest av enumettet / flerumettet fett.

N

nb

Gjest
    Kjøp en ordentlig spansk eller italiensk spekeskinke og en skarp kniv. Eller om ønsket er mest mulig fett i forhold til annet, spis panchetta. Begge deler koster en middels formue her til lands, men for de som er på harryhandel er det kurant utvalg på Nordby rett over grensen.

Nytes au naturel, på flatbrød med kvitseidsmør, surrent rundt mozzarella, med oliven, med ruccolasalta og en god stråle ordentlig olivenolje, med parmesan, med manchego, med tomater, med fersk basilikum osv osv.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Støter stadig på ernæringsfysiologer som gir de samme "gamledagse" rådene om f.eks. hva en gjør for å unngå å legge på seg i jula/desember.

<Juletorsk: Med poteter, gulrot og sandefjordssmør. En porsjon gir ca. 660 kcal.

Tips: Lag hvit saus i stedet for smør.

Lutefisk: Med potet, ertestuing, bacon og ribbefett. En porsjon gir ca. 770 kcal.

Tips: La fettet renne godt av baconet. Bruk rikelig med sennep i stedet for ribbefett.

Pinnekjøtt: Med kålrotstappe, poteter og sjysaus. En porsjon gir ca. 1060 kcal.

Tips: Avkjøl skyen, ta vekk alt synlig fett, og du får en fin og mager skysaus.

Ribbe: Med medisterpølser, poteter, surkål, rosenkål og ribbefett. En porsjon gir ca. 1560 kcal.

Tips: Skjær bort fettet mellom svoren og kjøttet. Bruk fettfri sky.>

Kilde: Ernæringsfysiolog M. Thommessen

Jaja, jeg for min del har nettopp kommet på noe av for meg det aller beste av mat i desember nemlig sylte ;D
    Jeg har alltid digga sylte, men også jeg har jo vært misledet mot dette fæle fettet og dermed begrenset inntaket av noe jeg liker svært godt, har ligget på fra 1/ kilo1,5 i løpet av desember/januar.
    Ikke i år ;D

Et problem melder seg dog, like mye som at jeg liker sylte godt så synes jeg at lefse hører til som hånd i hanske (og sennep) :-\
    Kan jo prøve å ha mer sylte enn lefse (altså forandre forholdet mot hva jeg er vant med)

Mvh.KW

J

J.J

Gjest
    Da er det bedre med Skaldeman som sier at en skal legge på en ekstra skive med bacon så blir det litt sunnere ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Kjøp en ordentlig spansk eller italiensk spekeskinke og en skarp kniv. Eller om ønsket er mest mulig fett i forhold til annet, spis panchetta. Begge deler koster en middels formue her til lands, men for de som er på harryhandel er det kurant utvalg på Nordby rett over grensen.

Nytes au naturel, på flatbrød med kvitseidsmør, surrent rundt mozzarella, med oliven, med ruccolasalta og en god stråle ordentlig olivenolje, med parmesan, med manchego, med tomater, med fersk basilikum osv osv.
    Nordfjord laget faktisk panchetta en stund, og det er ikke lenge siden. Det var den perioden de hadde fokus på italiensk mat, for omtrent et år siden. Dessverre har jeg ikke sett noe til den på veldig lang tid, og det er utrolig trist. Nordmenn visste vel ikke hva det var, tipper jeg. ::)

Kjipt for oss som bor ganske langt fra svenskegrensen. :(

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Støter stadig på ernæringsfysiologer som gir de samme "gamledagse" rådene om f.eks. hva en gjør for å unngå å legge på seg i jula/desember.

<Juletorsk: Med poteter, gulrot og sandefjordssmør. En porsjon gir ca. 660 kcal.

Tips: Lag hvit saus i stedet for smør.

Lutefisk: Med potet, ertestuing, bacon og ribbefett. En porsjon gir ca. 770 kcal.

Tips: La fettet renne godt av baconet. Bruk rikelig med sennep i stedet for ribbefett.

Pinnekjøtt: Med kålrotstappe, poteter og sjysaus. En porsjon gir ca. 1060 kcal.

Tips: Avkjøl skyen, ta vekk alt synlig fett, og du får en fin og mager skysaus.

Ribbe: Med medisterpølser, poteter, surkål, rosenkål og ribbefett. En porsjon gir ca. 1560 kcal.

Tips: Skjær bort fettet mellom svoren og kjøttet. Bruk fettfri sky.>

Kilde: Ernæringsfysiolog M. Thommessen

Mvh.KW
    På medisin grunnfag (som er en del av utdanningen til ernæringsfysiolog) så lærer de i dag fortsatt at mettet fett fører til hjerte -karsykdommer, og at kroppen er avhengig av karbohydrater for at næring skal tas opp i cellene. Ganske utrolig egentlig med all den kunnskapen som finnes der ute i dag, om man ønsker å ta den til seg..

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "En annen vri er 60-talls generasjonen som var skoletannlegens forsøkskaniner mhp ihjelborrede jeksler og amalgam fyllinger som det skulle være julemarsipan.
    Amalgam inneholder kvikksølv som nå alle vet.
    I metylert form er dette stoffet svært giftig. Det medfører fysiske og psykiske plager.
    Jekslene ble borret ut som digre calderaer og fylt igjen.
    Amalgam er ørlite viskøst, og utvider og trekker seg sammen.
    Over tid sprekker tenna rett og slett (krakelerer).
    Resultatet er at mange fra min generasjon (inkludert meg) har store tannlegeregninger når vi kommer i 40-50 åra.
    Det er til å grine av."

Gratulerer!!!
    godt gjort å få plass til så mye vås på så få linjer...

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Kanskje amalgam diskusjonen burde ligge under avdelingen "Besøk hos........tannlegen?"

;D

P

Parelius

Gjest
    Powerpoint skrev:
    topline skrev:
    På medisin grunnfag (som er en del av utdanningen til ernæringsfysiolog) så lærer de i dag fortsatt at mettet fett fører til hjerte -karsykdommer, og at kroppen er avhengig av karbohydrater for at næring skal tas opp i cellene. Ganske utrolig egentlig med all den kunnskapen som finnes der ute i dag, om man ønsker å ta den til seg..
    Når du tenker deg om topline, så er det vel egentlig ikke så utrolig. Bare bytt ut fettet med kabler, og ernæringsfysiologi med fysikk og elektronikk.
    VOILA, så har du polarisering og skyttergravstaktikken pent synlig.
    Eller har jeg spist for lite koteletter i helgen ???
    analogien halter inn i avgrunnen. Pro et contra kost er begge forpliktet på vitenskapelig metodikk. Så ikke tilfelle med det andre du nevner. Det har mer tilfelles med kvantemedisin. Det er ikke tema i denne tråden.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg har så langt hatt gode erfaringer med kvantekoteletter med fermionsaus.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    oddgeir skrev:
    Jeg har så langt hatt gode erfaringer med kvantekoteletter med fermionsaus.
    Du vet ikke ditt eget beste Oddgeir. Mine nærmere minus 15 kilo til jul er selvsagt ren innbilning. Går jo rundt og er konstant mett jo, og alken er ihvertfall ikke lagt på hylla. Kriseliv er det jeg lever. n o t

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn