Fantastisk. Tenk deg hvor hardt det hjertet må slå for å sende tilstrekkelige mengder oksygenert blod til alt muskelvev. Og en drøss andre momenter. Jeg har veldig vanskelig for å se for meg annet enn at dette er å be om all verdens sykdommer.
Er nok derfor de innimellom må ta seg en pust i bakken, Vidar.Vidar P skrev:Fantastisk. Tenk deg hvor hardt det hjertet må slå for å sende tilstrekkelige mengder oksygenert blod til alt muskelvev. Og en drøss andre momenter. Jeg har veldig vanskelig for å se for meg annet enn at dette er å be om all verdens sykdommer.
Tror du ikke det er et speilbilde på det anorektikere sliter med - de er ikke i stand til å se at de er syltynne, og fortsetter å tyne seg -- disse ser ikke at de er bolet langt ut i luftballongen, og fortsetter å dope seg.Vidar P skrev:Jeg har ikke smakt, men synes heller ikke det ser særlig pent ut. Det som imidlertid hadde vært ekstra interessant er å ha fått en kartlegging av de psykologiske mekanismene som fører til slikt. Det tror jeg er tema tilstrekkelig for mer enn én psykiaterkongress!
Jeg tror også mekanismen er noe slik ja, men har ingen holdepunkter for det annet enn at det rimer sånn initialt.vredensgnag skrev:Tror du ikke det er et speilbilde på det anorektikere sliter med - de er ikke i stand til å se at de er syltynne, og fortsetter å tyne seg -- disse ser ikke at de er bolet langt ut i luftballongen, og fortsetter å dope seg.Vidar P skrev:Jeg har ikke smakt, men synes heller ikke det ser særlig pent ut. Det som imidlertid hadde vært ekstra interessant er å ha fått en kartlegging av de psykologiske mekanismene som fører til slikt. Det tror jeg er tema tilstrekkelig for mer enn én psykiaterkongress!
Ikke mye proteiner i frukt.......sikker på at han ikke har smugspist noe annet??emokid skrev:Bare frukt. Men sånt er jo usunt og han dør sikkert snart. Fysj, underernæring.
Hva? En som bare spiser frukt trenger ikke proteiner, hva skal han med byggeklosser?topline skrev:Ikke mye proteiner i frukt.......sikker på at han ikke har smugspist noe annet??emokid skrev:Bare frukt. Men sånt er jo usunt og han dør sikkert snart. Fysj, underernæring.
Bønner kanskje?topline skrev:Ikke mye proteiner i frukt.......sikker på at han ikke har smugspist noe annet??
Til høyere makter? :nb skrev:Bønner kanskje?topline skrev:Ikke mye proteiner i frukt.......sikker på at han ikke har smugspist noe annet??
Fullverdig vegetabilsk protein finner man bare i soyabønner.vredensgnag skrev:Hva? En som bare spiser frukt trenger ikke proteiner, hva skal han med byggeklosser?topline skrev:Ikke mye proteiner i frukt.......sikker på at han ikke har smugspist noe annet??emokid skrev:Bare frukt. Men sånt er jo usunt og han dør sikkert snart. Fysj, underernæring.
Det burde holde med fuel. ;D
Du skal se han har et utvidet fruktbegrep.
http://www.dietaryfiberfood.com/protein-food.php
Problemet med vegetarkost er at mange spiser seg syke på det, kroppen deres takler det ikke. Da hjelper det ikke meg så mye at det er verdens underverk for andre. Når det i tillegg ikke finnes rasjonelle grunner for å anbefale det, blir det en artig kuriositet som enkelte velger å drive med. Jeg er absolutt tilhenger av frukt og grønt som en viktig del av et kosthold - men ikke som den eneste kosten. Det finnes ingen saklige grunner for å anbefale det.emokid skrev:Nei. Bare. Frukt.
Fullverdig protein-myten ble bustet allerede på 80-tallet og er ikke lenger nevnt noe sted i oppdatert informasjon om vegetarkost.
I tillegg: protein er mellomleddet, ikke kilden, til aminosyrer. Aminosyrerik kost (les frukt og grønt) bygger mer enn nok muskel, er lettere tilgjengelig (ernæringsmesisg sett),er lettere å fordøye, har shitloads fiber, vann, og levende enzymer. Nei skulle du hørt, høres ut som noe som mennesket ble skapt til å spise?
Ingen konsentrert proteinkilde er en god ide i store mengde, hverken kjøtt eller soya.
Den derre mercola-sida di er virkelig slåsegpålåret-morsom, da.
Oisann, mange som spiser seg syke? Hvor? Når?topline skrev:Problemet med vegetarkost er at mange spiser seg syke på det, kroppen deres takler det ikke. Da hjelper det ikke meg så mye at det er verdens underverk for andre. Når det i tillegg ikke finnes rasjonelle grunner for å anbefale det, blir det en artig kuriositet som enkelte velger å drive med. Jeg er absolutt tilhenger av frukt og grønt som en viktig del av et kosthold - men ikke som den eneste kosten. Det finnes ingen saklige grunner for å anbefale det.emokid skrev:Nei. Bare. Frukt.
Fullverdig protein-myten ble bustet allerede på 80-tallet og er ikke lenger nevnt noe sted i oppdatert informasjon om vegetarkost.
I tillegg: protein er mellomleddet, ikke kilden, til aminosyrer. Aminosyrerik kost (les frukt og grønt) bygger mer enn nok muskel, er lettere tilgjengelig (ernæringsmesisg sett),er lettere å fordøye, har shitloads fiber, vann, og levende enzymer. Nei skulle du hørt, høres ut som noe som mennesket ble skapt til å spise?
Ingen konsentrert proteinkilde er en god ide i store mengde, hverken kjøtt eller soya.
Angående Mercola..
Om man skal finne troverdige referansepunkter i den jungelen som er der ute, så er han en av de første på listen. Med både teoretisk og klinisk bakgrunn som begrunnelse for sitt ståsted.
Protein...
Ja, aminosyrene er hele poenget. Og utfordringen med planteprotein er at det ikke inneholder alle de 8 aminosyrene som er essensielle for voksne mennesker. Derfor er det vanskeligere å sette sammen et vegetarkosthold som er sunt for helsa, enn et som inkluderer animalsk protein.
Begynner å tror på den.topline skrev:
hva du gjør driter de fleste i.emokid skrev:Hver gang jeg har mistet noen kg har det vært med økt karbo-inntak og likt aktivitetsnivå. Men så spiser jeg ikke døde karbo i de periodene heller.
En velkjent myte, men dessverre har den lite med virkeligheten å gjøre. McDo smaker fjøs, det er en annen sak, men grunnen til at den ikke råtner er primært følgende:topline skrev:Litt OT,men likevel..
Er det egentlig "mat" det vi får på McDonalds?
A Hamburger Today reports that wellness educator and nutrition consultant Karen Hanrahan has kept a McDonald's hamburger since 1996, which is pictured on the left below. As you can see, it still looks the same as the fresh one on the right next to it!
Lierre Kieth var vegan i tjugo år, främst av moraliska skäl. Lierre Kieth var en hängiven vegan, men priset blev högt - hon blev deprimerad, fick fruktansvärda smärtor i hela kroppen och skelettet blev förstört. Nu har hon ändrat kosten och mår mycket bättre men skadorna på skelettet är oåterkalleliga.emokid skrev:Oisann, mange som spiser seg syke? Hvor? Når?topline skrev:Problemet med vegetarkost er at mange spiser seg syke på det, kroppen deres takler det ikke. Da hjelper det ikke meg så mye at det er verdens underverk for andre. Når det i tillegg ikke finnes rasjonelle grunner for å anbefale det, blir det en artig kuriositet som enkelte velger å drive med. Jeg er absolutt tilhenger av frukt og grønt som en viktig del av et kosthold - men ikke som den eneste kosten. Det finnes ingen saklige grunner for å anbefale det.emokid skrev:Nei. Bare. Frukt.
Angående Mercola..
Om man skal finne troverdige referansepunkter i den jungelen som er der ute, så er han en av de første på listen. Med både teoretisk og klinisk bakgrunn som begrunnelse for sitt ståsted.
Protein...
Ja, aminosyrene er hele poenget. Og utfordringen med planteprotein er at det ikke inneholder alle de 8 aminosyrene som er essensielle for voksne mennesker. Derfor er det vanskeligere å sette sammen et vegetarkosthold som er sunt for helsa, enn et som inkluderer animalsk protein.
Ja, som forventet fikk jeg brev fra legen min med omtrent samme ordlyden. Han tok gjerne en gjennomgang på dette med med meg.Vidar P skrev:Total/LDL på 4.6 er vel og bra. Denne ratiomodellen synes forresten å kunne forutsi risiko for koronare hendelser bedre enn LDL-kolesterol eller LDL-kolesterol/HDL-kolesterol ratio.
Jeg hadde sikkert selv kanskje tenkt at en fastende totalkolesterol på 8.3 i seg selv er grunn til å gjøre oppfølging og en kjapp samlet risikovurdering da, bare for ordens skyld.
http://www.legeforeningen.no/id/9302.0
Må vel innrømme at tiltroen til det etablerte er betydelig redusert etter å ha blitt foret med kunnskap om hvor farlig mettet fett liksom skal ha vært, og hva vi bør spise for å holde oss friske. Hvis legene bruker samme kunnskapskildene på kolesterol så vet jeg ikke helt...Vidar P skrev:De linkene dine er vel mildest talt ikke noe å satse liv og helse på. De fleste av de ser ut som om de bærer et budskap som flyr rett i fleisen på all etablert og faktisk kunnskap på området, og går imot alle anbefalinger fra de som må stå til ansvar for sine anbefalinger. Imidlertid må man ta de for hva de er, og sette de i perspektiv.
Ikke den klokeste hesten å satse på kanskje, men det vil jo alltid være noen som satser på den også. De dukker gjerne opp i statistikkene på et annet sted i tabellen enn de selv hadde trodd dessverre. Men enhver får vel stå for sine valg.
Men det viktiste, i følge enkelte, er vel uansett å stappe i seg enorme mengder D-vitaminerVidar P skrev:Topline, samlet risikovurdering, ikke hyperkolesterolemi med normalratioer isolert. Det er hva som teller. Medisin er et uhyre komplisert fag, veldig sammensatt av mange faktorer, og det er ikke lurt å være sin egen lege. Det vanligste er og blir det vanligste og det som har størst sannsynlighet for å inntreffe. Samme hvordan man vender på det.
Jeg har opplevd tre pasienter uten andre risikofaktorer enn høy kolesterol (var ikke refusjonsberettiget på den tiden første og andre døde) og røyking som falt om og døde av massiv hjerteinfarkt i armene på meg, etter at jeg var tilkalt pga brystsmerter. Det er aldri noen hyggelig opplevelse for en fastlege kan jeg love. En var 44 år for nesten 10 år siden, en 50 år og den siste for etpar uker siden var 64. Så er det noen som overlevde også selvsagt. Felles for disse tre var at de ikke ville ha kolesterolsenkende medisin. Jeg har ikke opplevd noen på statiner falle om slik. Tynt grunlag selvsagt, jeg har bare rundt 1000 pasienter (er 50% kommuneoverlege i tillegg) så man kan ikke generalisere omkring det. Imidlertid er det nok tallmateriale andre steder fra til å gjøre det.
Man finner linker og holdepunkter for alle slags ståsteder, men det er det store bildet som teller. Det er mengden av de harde endepunkter i statistikken som til sist blir stående som referansepunkter, ikke unntakene.
Det kan jeg være enig i.Vidar P skrev:Topline, samlet risikovurdering, ikke hyperkolesterolemi med normalratioer isolert. Det er hva som teller. Medisin er et uhyre komplisert fag, veldig sammensatt av mange faktorer, og det er ikke lurt å være sin egen lege. Det vanligste er og blir det vanligste og det som har størst sannsynlighet for å inntreffe. Samme hvordan man vender på det.
Jeg har opplevd tre pasienter uten andre risikofaktorer enn høy kolesterol (var ikke refusjonsberettiget på den tiden første og andre døde) og røyking som falt om og døde av massiv hjerteinfarkt i armene på meg, etter at jeg var tilkalt pga brystsmerter. Det er aldri noen hyggelig opplevelse for en fastlege kan jeg love. En var 44 år for nesten 10 år siden, en 50 år og den siste for etpar uker siden var 64. Så er det noen som overlevde også selvsagt. Felles for disse tre var at de ikke ville ha kolesterolsenkende medisin. Jeg har ikke opplevd noen på statiner falle om slik. Tynt grunlag selvsagt, jeg har bare rundt 1000 pasienter (er 50% kommuneoverlege i tillegg) så man kan ikke generalisere omkring det. Imidlertid er det nok tallmateriale andre steder fra til å gjøre det.
Man finner linker og holdepunkter for alle slags ståsteder, men det er det store bildet som teller. Det er mengden av de harde endepunkter i statistikken som til sist blir stående som referansepunkter, ikke unntakene.
Og den saken er "still pending" etter det jeg kan finne. Tar med et par lenker her om muskelsmerter & Lipitor fra tidligere i tråden:topline skrev:To søksmål mot Lipitor I USA !
Two lawsuits have been filed against drug manufacturer Pfizer, Inc. claiming its cholesterol-lowering drug Lipitor caused lasting muscle damage -- and the company didn't adequately inform the public about the potential side effects.
The men behind the separate lawsuits said they experienced debilitating pain, weakness and memory problems after taking Lipitor, a statin drug. The symptoms subsided after the drug was stopped, but pain, fatigue and a tingling sensation in the hands and feet still remains.
Yahoo News June 8, 2006
zimon skrev:Et av de dokumentene topline postet lenke til nylig, http://www.arendalhelsesenter.no/artikler/Kolesterol_Harde_Fakta-2.pdf omtaler nevnte bivrikninger på side 8-9, under overskriften "Myopatier, muskelsmerter og muskelsvakhet". Fra før hadde jeg lest om dette i flg. artikkel "Smertefulle bivirkninger i musklene" http://www.apollon.uio.no/vis/art/2006_4/Artikler/farmasi
Noen ganger kan det store bilde bli så stort at viktige detaljer forsvinner..Vidar P skrev:Det er akkurat det nb, det store bildet mangler noen ganger.