Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Herlighet 8) Kan dette stemme så er det mye jeg har trodd galt om.


    http://www.lchfnorge.no/omoss.html

    Hva skal jeg spise?

    * Egg, så mye du vil.
    * Rømme, fløte, creme fraiche
    * Ost, all slags (unngå lettoster)
    * All slags kjøtt, helst med mye fett, ribbe, bacon osv.
    * Innmat, kraft kokt på bein (suppe)
    * All slags fugl. Kylling, kalkun, and, vilt osv.
    * All slags fisk. Kokt, stekt, røkt, og på boks.
    * Animalsk (naturlig) fett er bedre enn vegetabilsk fett.
    * Bruk meierismør. Unngå lett- og plantemargariner.
    * Vegetabilsk fett bør ikke være annet enn kokos/kokosfett (cocosa fåes i helsekostforr.), olivenolje, nøtter, avokado.

    (Rødmerket) Her har jeg brukt Hjertegod lett og meierismør har jeg ikke brukt på 30 år, siden jeg har gått og trodd at animalsk fett (altså meieriprodukter) er direkte usunt, mens plantefett er om ikke annet mindre usunt.
    Dog er jeg en hund etter svin....nam nam.

    Hvorfor bør en unngå lettvariantene på meieriprodukter?

    kremt...host det står at en kan spise alle slags oster.........men her bør det vel legges inn et lite varsko mot G35 geitost som vel nærmest er brunt sukker...........eller tar jeg feil her også :-\

    En til
    http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=14498

    KW
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    KW skrev:
    Herlighet 8) Kan dette stemme så er det mye jeg har trodd galt om.


    http://www.lchfnorge.no/omoss.html

    Hva skal jeg spise?

    * Egg, så mye du vil.
    * Rømme, fløte, creme fraiche
    * Ost, all slags (unngå lettoster)
    * All slags kjøtt, helst med mye fett, ribbe, bacon osv.
    * Innmat, kraft kokt på bein (suppe)
    * All slags fugl. Kylling, kalkun, and, vilt osv.
    * All slags fisk. Kokt, stekt, røkt, og på boks.
    * Animalsk (naturlig) fett er bedre enn vegetabilsk fett.
    * Bruk meierismør. Unngå lett- og plantemargariner.
    * Vegetabilsk fett bør ikke være annet enn kokos/kokosfett (cocosa fåes i helsekostforr.), olivenolje, nøtter, avokado.

    (Rødmerket) Her har jeg brukt Hjertegod lett og meierismør har jeg ikke brukt på 30 år, siden jeg har gått og trodd at animalsk fett (altså meieriprodukter) er direkte usunt, mens plantefett er om ikke annet mindre usunt.
    Dog er jeg en hund etter svin....nam nam.


    En til
    http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=14498

    KW
    Ikke karbohydrat, har en fin brødoppskrift jeg kan sende deg (proteinbrød)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    KW skrev:
    Herlighet 8) Kan dette stemme så er det mye jeg har trodd galt om.


    http://www.lchfnorge.no/omoss.html

    Hva skal jeg spise?

    * Egg, så mye du vil.
    * Rømme, fløte, creme fraiche
    * Ost, all slags (unngå lettoster)
    * All slags kjøtt, helst med mye fett, ribbe, bacon osv.
    * Innmat, kraft kokt på bein (suppe)
    * All slags fugl. Kylling, kalkun, and, vilt osv.
    * All slags fisk. Kokt, stekt, røkt, og på boks.
    * Animalsk (naturlig) fett er bedre enn vegetabilsk fett.
    * Bruk meierismør. Unngå lett- og plantemargariner.
    * Vegetabilsk fett bør ikke være annet enn kokos/kokosfett (cocosa fåes i helsekostforr.), olivenolje, nøtter, avokado.

    (Rødmerket) Her har jeg brukt Hjertegod lett og meierismør har jeg ikke brukt på 30 år, siden jeg har gått og trodd at animalsk fett (altså meieriprodukter) er direkte usunt, mens plantefett er om ikke annet mindre usunt.
    Dog er jeg en hund etter svin....nam nam.

    Hvorfor bør en unngå lettvariantene på meieriprodukter?


    En til
    http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=14498

    KW
    lettvariantene inneholder mere karbo blant annet
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    KW skrev:
    Herlighet 8) Kan dette stemme så er det mye jeg har trodd galt om.


    http://www.lchfnorge.no/omoss.html

    Hva skal jeg spise?

    * Egg, så mye du vil.
    * Rømme, fløte, creme fraiche
    * Ost, all slags (unngå lettoster)
    * All slags kjøtt, helst med mye fett, ribbe, bacon osv.
    * Innmat, kraft kokt på bein (suppe)
    * All slags fugl. Kylling, kalkun, and, vilt osv.
    * All slags fisk. Kokt, stekt, røkt, og på boks.
    * Animalsk (naturlig) fett er bedre enn vegetabilsk fett.
    * Bruk meierismør. Unngå lett- og plantemargariner.
    * Vegetabilsk fett bør ikke være annet enn kokos/kokosfett (cocosa fåes i helsekostforr.), olivenolje, nøtter, avokado.

    (Rødmerket) Her har jeg brukt Hjertegod lett og meierismør har jeg ikke brukt på 30 år, siden jeg har gått og trodd at animalsk fett (altså meieriprodukter) er direkte usunt, mens plantefett er om ikke annet mindre usunt.
    Dog er jeg en hund etter svin....nam nam.

    Hvorfor bør en unngå lettvariantene på meieriprodukter?

    kremt...host det står at en kan spise alle slags oster.........men her bør det vel legges inn et lite varsko mot G35 geitost som vel nærmest er brunt sukker...........eller tar jeg feil her også :-\

    En til
    http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=14498

    KW
    Her ser du hvorfor du kan saksøke rådgivende norske myndigheter. Sannheten viser seg å være bortimot 180 grader omvendt fra hva vi ble fortalt i årevis
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Slutt og hør på forskere - de er kjøpt og betalt (de også)!
    Spis Delphia fett og puss tenna hver hele time, ellers får du hjerteproblemer ::)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.667
    Antall liker
    35.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Omega 3 finnes i fet fisk (sild, makrell, laks, ørret, tran), linfrø, valnøtter, rapsolje, selspekk og enkelte grønne bladgrønnsaker som spinat. Omega 6 er det mye av i sånt som soyaolje, solsikkeolje, maisolje, kalkun- og svinekjøtt. "Vanlig" kosthold inneholder 20-30 ganger mer omega 6 enn omega 3, mens det ideelle sannsynligvis er nærmere 1:1. Summen skal helst ikke være høyere enn hva du forbrenner. Spis gjerne både ribbe og kalkun, men minst like mye laks og makrell. Det er mengder av sild i havet, folkens, men nordmenn flest har glemt at havets sølv er mat. Ta en smørklatt på grønnsakene og litt olivenolje på salaten. Én potet er sikkert nok, men smøret i den bakte poteten hører til. Sky klisne wienerbrød, skoleboller, frosted donuts og alt som ligner som pesten!
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Jeg er blitt rævkjørt, gapkjørt og ultralydkjørt etter et liv med fett, malt, egg, kvinner og røyk, og er som et lite barn innvendig (nesten). Røyken er og forblir noe dritt, så der er det ren flaks. Resten har vært min hellige overbevisning når det gjelder et godt og langt liv. Det som bekymrer meg mest er at livet blir så langt at jeg blir nødt til å inngå i den norske stats regime for eldre uten tilgang til malt.

    På den mer humoristiske siden av det hele; det ville ha vært svært interessant om noen hadde gjort en vitenskapsteoretisk/-politisk undersøkelse mht. den problematikken som avtegner seg i denne tråden. Jeg er ikke så sikker på at det ville vært oppmuntende lesning. Det samme gjelder kolestrolhysteriet… (Jeg ligger vel mellom 8-10 på en eller annen skala; en genetisk defekt - om jeg nå har noen.)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Man må spørre seg hva man erstatter med for at produktet skal bli "lett". Ofte er tilsetningsstoffene værre for helsa enn fettet de erstatter.

    Karbohydrater trenger du mer av! Men man må skille mellom typene, det du trenger er karboydratene frukt og grønnsaker gir deg. 5-om dagen er ingen overdrivelse, spesielt rå, grønne grønnsaker som broccoli og spinat er bra for helsa.

    Hvetemel er slemmingen. Hvete er som sukker for kroppen, man bør kutte dette mest mulig ut. Selv har jeg funnet et rugbrød jeg synes er godt i tillegg til at det er brukbart sunt.

    Sukker er dårlig, men naturlig sukker er sansynligvis å foretrekke fremfor kunstige varianter.

    Vegetabilsk fett er bra så lenge vi snakker avocado, banan, olivenolje, naturlige nøtter o.l.

    Kjøttprodukter som pølser og burgere, skinker, leverpostei osv, kan være bra det, men det forutsetter ekte vare. Mye massproduserte Gilde-pølser o.l inneholder en del ugunstige stoffer som feks nitritt (konserveringsmiddel)

    Det finnes en del indikasjoner på at man bør være litt forsiktig med overdrevent inntak av meieriprodukter.

    Generelt er det bra jo mer naturlig råvarene inntas. Ferdigmat fra Toro mfl, bør man redusere på. Ta en titt på innholdsfortegnelsen; man blir lettere sjokkert over hvor mange ukjente, unaturlige stoffer som finnes i maten på supermarkedet. Masse dritt for farge, konsistens og uendelig holdbarhet. Når man ser etter er det dessuten nærmest umulig å finne produkter som ikke inneholder sukker i en eller annen form. Man bør spørre seg hvorfor.

    Mvh

    Lars
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Har til dags dato ikke kjøpt noe lettprodukt og det kan jeg nok fortsette med. Er skeptisk til 95 oktan blyfri også, men det av litt andre grunner 8)


    Mvh. RS
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    larkrla skrev:
    Karbohydrater trenger du mer av! Men man må skille mellom typene, det du trenger er karboydratene frukt og grønnsaker gir deg. 5-om dagen er ingen overdrivelse, spesielt rå, grønne grønnsaker som broccoli og spinat er bra for helsa.
    Det er forskjell på karbohydrater også, det er sant.
    Men kroppen trenger strengt tatt ikke å få dem tilført utenfra, da den produserer de selv fra protein og fett. Skjønt det er enighet om at en liten dose karbo er bra for noen basis funksjoner i kroppen. Det er vel ikke helt enighet om hvor mye en passe mengde er, men mellom 25-75-100g karbo om dagen er hva de fleste sier holder. Hvor ekstremt ned man går avhenger av slankebehov.

    Men som sagt, karbo er ikke noe kroppen din MÅ få tilført utenfra. :)

    EDIT: regner kanskje med at du tenker på kostfiber, og de trenger vi en del av ja. :)

    Grei tabell her:
    http://www.lavkarbo.no/matvaretabell
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    larkrla skrev:
    Sukker er dårlig, men naturlig sukker er sansynligvis å foretrekke fremfor kunstige varianter.
    Stevia er svaret! :)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Omega 3 finnes i fet fisk (sild, makrell, laks, ørret, tran), linfrø, valnøtter, rapsolje, selspekk og enkelte grønne bladgrønnsaker som spinat. Omega 6 er det mye av i sånt som soyaolje, solsikkeolje, maisolje, kalkun- og svinekjøtt. "Vanlig" kosthold inneholder 20-30 ganger mer omega 6 enn omega 3, mens det ideelle sannsynligvis er nærmere 1:1. Summen skal helst ikke være høyere enn hva du forbrenner. Spis gjerne både ribbe og kalkun, men minst like mye laks og makrell. Det er mengder av sild i havet, folkens, men nordmenn flest har glemt at havets sølv er mat. Ta en smørklatt på grønnsakene og litt olivenolje på salaten. Én potet er sikkert nok, men smøret i den bakte poteten hører til. Sky klisne wienerbrød, skoleboller, frosted donuts og alt som ligner som pesten!
    Det var noe slikt....en grei oppsummering av hva som er hva med omega 3 kontra 6 jeg gjerne ville ha.

    Ser jo da her at jeg nok bør gå tilbake til mer ørret/laks og mindre svin akkurat som jeg forsåvidt var flink til for en 4 år tilbake, nå har det blitt overvekt av svin i lengre tid.
    Makrell (den i tomat) spiste jeg veldig mye av også for 4 år siden, men ble litt lei........derfor nå røkt ørret som jeg aldri bli lei av.
    Leverpostei er vel også ja-mat, så det har jeg alltid stående, kanskje til og med hvitløksost er bra da, selv om jeg trodde det var nei-mat, men uansett godt til avveksling.

    Nei, det er ikke så aller verst kostholdet mitt trur eg, vel, de er litt stygge disse cookiene kalt Safari da :-\
    Godt at en som liker litt søtsaker er flink til å holde seg til Freia---70% kakao sjokoplate da, når en først har lyst på den slags.

    Gå....................er jo bra da ;D

    Mvh.KW
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    topline skrev:
    larkrla skrev:
    Sukker er dårlig, men naturlig sukker er sansynligvis å foretrekke fremfor kunstige varianter.
    Stevia er svaret! :)
    Ja, det må jo virkelig være High End med en kilopris på 5600.- ;D












    Ser jo at det er effektivt da................ ::)

    Mvh.KW
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    KW skrev:
    topline skrev:
    larkrla skrev:
    Sukker er dårlig, men naturlig sukker er sansynligvis å foretrekke fremfor kunstige varianter.
    Stevia er svaret! :)
    Ja, det må jo virkelig være High End med en kilopris på 5600.- ;D












    Ser jo at det er effektivt da................ ::)

    Mvh.KW
    Stevia er bra og man trenger bare noen dråper
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.021
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    topline skrev:
    larkrla skrev:
    Sukker er dårlig, men naturlig sukker er sansynligvis å foretrekke fremfor kunstige varianter.
    Stevia er svaret! :)
    Det er jeg ikke helt sikker på.
    Har prøvd det i te, ikke godt.
    Har ikke prøvd det i syltetøy ennå.
    Synes det smaker lite godt når du får for mye av, vanskelig å dosere.

    Ebay er billig på Stevia

    Håvard
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    65finger skrev:
    KW skrev:
    Herlighet 8) Kan dette stemme så er det mye jeg har trodd galt om.


    http://www.lchfnorge.no/omoss.html

    Hva skal jeg spise?

    * Egg, så mye du vil.
    * Rømme, fløte, creme fraiche
    * Ost, all slags (unngå lettoster)
    * All slags kjøtt, helst med mye fett, ribbe, bacon osv.
    * Innmat, kraft kokt på bein (suppe)
    * All slags fugl. Kylling, kalkun, and, vilt osv.
    * All slags fisk. Kokt, stekt, røkt, og på boks.
    * Animalsk (naturlig) fett er bedre enn vegetabilsk fett.
    * Bruk meierismør. Unngå lett- og plantemargariner.
    * Vegetabilsk fett bør ikke være annet enn kokos/kokosfett (cocosa fåes i helsekostforr.), olivenolje, nøtter, avokado.

    (Rødmerket) Her har jeg brukt Hjertegod lett og meierismør har jeg ikke brukt på 30 år, siden jeg har gått og trodd at animalsk fett (altså meieriprodukter) er direkte usunt, mens plantefett er om ikke annet mindre usunt.
    Dog er jeg en hund etter svin....nam nam.

    Hvorfor bør en unngå lettvariantene på meieriprodukter?


    En til
    http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=14498

    KW
    lettvariantene inneholder mere karbo blant annet
    Som eksempelet her:
    Remulade 27 618 1.1 66.1 4.7 0.1
    Remulade, lett 21 478 1.2 34.1 41.3 0.8

    Da ser vi at lett produktet påvirker blodsukkeret mye mer enn det originalproduktet gjør.
     
    N

    nb

    Gjest
    KW skrev:
    Her har jeg brukt Hjertegod lett og meierismør har jeg ikke brukt på 30 år
    Du har min absolutt dypeste medfølelse. Ikke på grunn av eventuelle helsemessige uheldigheter, men i min variant av helvete finnes ikke meierismør, Kvitseidsmør og Rørossmør - bare hjertego, bremykt, brelett, florlett og hva nå alle disse sakene heter.

    Et lite trivia i så måte: Inntil ganske nylig var det ulovlig å selge gul margarin i Quebec i Canada. Folk kunne bli misleded til å tro at det var ordentlig smør, og slik fare kan man selvsagt ikke utsette befolkningen for;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En interessant ting som fremgår av foredraget det linkes til i post 1 er at et forhøyet nivå av omega 6 fører til redusert effekt av insulin. Dette har alvorlige konsekvenser for bla.a. diabetikere og folk med insulinresistens. Det er med andre ord ikke bare den direkte effekten av karbohydrater som er viktig å tenke på.

    Så å se alvorlig på balansen mellom 3/6 i kostholdet er svært viktig. Det er feil sort umettede fettsyrer som er den store skumle her. Mettet fett er nøytralt i kroppen, og kolesterol har ingen direkte påvirkning på risikoen HK-sykdommer, i følge foredragsholderen.

    Hydrolysert fett og transfett er mer eller mindre gift for kroppen, mens mettet fett fra svin, sau og okse er helt ufarlig ... utover energiinnholdet da.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Denne historien er litt morsom, og viser at uenigheten om kosthold har vart lenge..


    Første kjente erfaring med lavt karboinnhold: William Banting utga i1863:
    “Letter on Corpulence Addressed to the Public” Som 66 åring veide han ca 100 kg, h=1,65 m Nedsatt hørsel. Følte seg dårlig.

    Hva spiste han før og etter Kosthold før omlegging
    Frokost Brød og melk, te med melk og sukker Middag Kjøtt, øl, brød og kaker Te Som frokost Kvelds Fruktkake eller melk og brød.

    Etter besto hvert måltid av Opp til 160 g bacon, kjøtt, innmat, fisk kylling eller vilt; Frukt
    Alle grønnsaker unntatt potet. Til middag to –tre glas med god rødvin, sherry eller Madeira. Te uten melk eller sukker. Kun 30 g brød Ikke Champagne, portvin og øl

    Hvordan gikk det med ham?
    Gikk ned 1 lb pr uke fra august 1862 til august 1863 Fikk tilbake helsen og hørsel. Boken ble angrepet av hele det medisinske miljøet. Ble delvis akseptert etter å ha redusert fettinnholdet – ble da en høy proteindiett. Det ga ikke så gode resultater
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg foretrekker sjokolade. Mye sukker og mye fett.

    Smaker best på den måten.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det virker intuitivt feil at man skal spise fett for å gå ned i vekt ... og slik kan man lures.

    Ellers kan det være en trøst å vite at matvarekategorien Spisefett har en del kjente navn blant produsentene:

    http://www.summa.no/index.php?cmd=company_search&show_nace=171&hl_offset=00

    Men hva Mustad Industrier gjør der er et mysterium. Jeg fikk dette for et år siden, etter det har jeg ikke spist margarin, men har sjelden spist det, så jeg fortviler ikke:
    http://www.drcranton.com/nutrition/margarin.htm
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    3.201
    Vel, jeg kjøpte en halvkilo smør i dag.

    Fin tråd! ;)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    topline skrev:
    larkrla skrev:
    Sukker er dårlig, men naturlig sukker er sansynligvis å foretrekke fremfor kunstige varianter.
    Stevia er svaret! :)
    "Planten Stevia rebaudiana
    Japanerne har gått sine egne veier for å få bukt med den helsetrusselen sukkeret forårsaker. De har siden 1970-tallet tatt i bruk en grønn plante ved navn Stevia rebaudiana, også kalt bare stevia. Stevia innholder et søtt stoff som blir kalt steviosid. Steviosid er ca. 300 ganger søtere enn sukker. Det er uten kallorier, det motvirker karies, overvekt og diabetes type 2. Stevia har også vært brukt som søtningsmiddel av urbefolkningen i søramerika i over 1500 år.

    Stevia gir en god søtsmak på veldig mange matvarer, samtidig som også matvaren får økt helseverdi. I dag (2008) har stevia erstattet 50% av japanernes sukkerforbruk. 50% av alt som er tilsatt søtsmak i Japan er søtet med stevia.

    Japanerne har i en periode på over 30 år konsumert enorme mengder stevia. Rapportene som kommer inn ang. bivirkninger etter bruk av stevia, er at den motvirker høyt blodtrykk, demper sukkerhunger, motvirker lysten til nikotin, reduserer karies og motvirker diabetes type 2 og overvekt. Japanere er et meget helsebevisst folk og har et meget strengt lovverk med hensyn til hva som tillates solgt som næringsmiddel. For eksempel er det helseskadelige og kreftfremkallende stoffet aspartame ikke lovlig å selge eller tilsette næringsmidler i Japan."
    http://www.stevia.no/sukkerindustrien.htm

    Bomullsmafian, tobakksmafian og sukkermafian skulle egentlig vært linet opp etter veggen og fått noen kuler servert. Men de gjør jo bare sin jobb, som er å samle mest mulig penger. Det er våre folkevalgte som har mistet bevisstheten.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Parelius skrev:
    Vi var borti tilgrensende problematikker tidligere også. Noen lenker der som kanskje kunne interessere:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13877.msg283596.html#msg283596
    Også en interessant lenke her:

    http://www.biblelife.org/rosedale.htm

    Limer inn et kort utdrag.

    What is the purpose of insulin?
    As I mentioned, in some organisms it is to control their lifespan, which is important. What is the purpose of insulin in humans? If you ask your doctor, they will say that it's to lower blood sugar and I will tell you right now, that is a trivial side effect. Insulin's evolutionary purpose, among others at least known right now, we are looking at others, is to store excess nutrients.
    We come from a time of feast and famine and if we couldn't store the excess energy during times of feasting, we would all not be here, because we all have had ancestors that encountered famine. So we are only here because our ancestors were able to store nutrients, and they were able to store nutrients because they were able to elevate their insulin in response to any elevation in energy that the organism encountered.
    When your body notices that the sugar is elevated, it is a sign that you've got more than you need right now, you are not burning it so it is accumulating in your blood. So insulin will be released to take that sugar and store it. How does it store it? (Someone in the audience suggest the answer glycogen)…Glycogen?
    How much glycogen do you store?
    Do you know how much glycogen you have in your body at any one time? Very little. All the glycogen stored in your liver and all the glycogen stored in your muscle if you had an active day wouldn't last you the day.
    Once you fill up your glycogen stores how is that sugar is stored, as what particular kind of triglyceride, or fatty acid? Palmitic acid. Saturated fat, ninety-eight percent of which is palmitic acid.
    So the idea of the medical profession to go on a high complex carbohydrate, low saturated-fat diet is an absolute oxymoron, because those high complex carbohydrate diets are nothing but a high glucose diet, or a high sugar diet, and your body is just going to store it as saturated fat. The body makes it into saturated fat quite readily.

    What else does insulin do?
    It doesn't just store carbohydrates, by the way. Somebody mentioned that it is an anabolic hormone, it absolutely is. Body builders are using insulin now because it is legal, so they are injecting themselves with insulin because it builds muscle, it stores protein too.
    A lesser known fact is that insulin also stores magnesium. We mentioned it's role in vitamin C, it stores all sorts of nutrients. But what happens if your cells become resistant to insulin? First of all you can't store magnesium so you lose it, that's one effect, you lose it out the urine.
    What is one of magnesium's major roles?
    To relax muscles. Intracellular magnesium relaxes muscles. What happens when you can't store magnesium because the cell is resistant? You lose magnesium and your blood vessels constrict, what does that do?
    Increases blood pressure, and reduces energy since intracellular magnesium is required for all energy producing reactions that take place in the cell. But most importantly, magnesium is also necessary for the action of insulin. It is also necessary for the manufacture of insulin.
    So then you raise your insulin, you lose magnesium, and the cells become even more insulin resistant. Blood vessels constrict, glucose and insulin can't get to the tissues, which makes them more insulin resistant, so the insulin levels go up and you lose more magnesium. This is the vicious cycle that goes on from before you were born.

    Let's get to diet.
    Diet really becomes pretty simple. Carbohydrates we started talking about. You've got fiber and non-fiber and that's real clear-cut. Fiber is good, non-fiber is bad. Fibrous carbs, like vegetables and broccoli, those are great. What is a potato? A potato is a big lump of sugar. That's all it is. You chew a potato, what are you swallowing? Glucose. You may not remember, but you learned that in eighth grade, but the medical profession still hasn't learned that.

    Let's talk about carbohydrates, what are they? We talk about simple and complex carbohydrates, that is totally irrelevant, it means absolutely nothing. Carbohydrates are fiber or non-fiber. Few things in life are as clear-cut as this. Fiber is good for you, and a non-fiber carb is bad for you. You can bank on that.
    There is not a whole lot of middle ground. If you have a carbohydrate that is not a fiber it is going to be turned into a sugar, whether it be glucose or not. It may be fructose and won't necessarily raise your blood glucose, fructose is worse for you then glucose, so if you just go by blood sugar, which is just glucose, it doesn't mean that you are not raising your blood fructose, or your blood galactose which is the other half of lactose.
    All of those sugars are as bad or worse for you than glucose. You can't just go by so-called blood sugar which is just blood glucose, because we just don't measure blood fructose or blood galactose, but they are all bad for you. Why are they bad, well number one we know that it provokes insulin and every time you provoke insulin it exposes yourself to more insulin and just like walking in a smelly room it is going to become more resistant to insuli

    What is the food pyramid based on? A totally irrelevant nutrient.
    Let's go beyond Carbohydrates.
    Let's back up even further? Why do we eat? One reason is energy. That's half of the reason. It is very simple, there are two reasons why we eat, one is to gather energy. We need to obtain energy. The other essential reason (Not just for fun! Fun is a good one, but you won't have much fun if you eat too much) is to replace tissue, to gather up building blocks for maintenance and repair.
    Those are the two essential reasons that we need to eat. We need the building blocks and we need fuel, not the least of which is to have energy to obtain those building blocks and then to have energy to fuel those chemical reactions to use those building blocks.
    So what are the building blocks that are needed, proteins and fatty acids. Not much in the way if carbohydrates. You can get all the carbohydrates you need from proteins and fats. So the building blocks are covered by proteins and fats.

    What about fuel?
    That's the other reason we eat. There are two kinds of fuel that your body can use with minor exceptions, sugar and fat. We mentioned earlier that the body is going to store excess energy as fat. Why does the body store it as fat? Because that is the body's desired fuel. That is the fuel the body wants to burn and that will sustain you and allow you to live. The body can store only a little bit of sugar.
    In an active day you would die if you had to rely one-hundred percent on sugar.
    Why doesn't your body store more sugar if it is so needed? Sugar was never meant to be your primary energy source.
    Sugar is meant to be your body's turbo charger.
    Everybody right here, right now should be burning mostly, almost all fat with minor exceptions. Your brain will burn sugar, it doesn't have to, it can do very well, even better by burning by-products of fat metabolism called ketones. That is what it has to burn when you fast for any length of time. They have shown that if your brain was really good at burning ketones from fat that you can get enough sugar that your brain needs actually from fat; just eating one-hundred percent fat.
    You can make a little bit of sugar out of the glycerol molecule of fat. Take two glycerol molecules and you have a molecule of glucose. Two triglycerides will give you a molecule of glucose. The brain can actually exist without a whole lot of sugar, contrary to popular belief. Glucose was meant to be fuel used if you had to, in an emergency situation, expend and extreme amount of energy, such as running from a saber tooth tiger.
    It is a turbo charger, a very hot burning fuel, if you need fuel over and above what fat can provide you will dig into your glycogen and burn sugar. But your primary energy source as we are here right now should be almost all fat.

    We can talk about insulin resistance.
    We hear a lot about insulin resistance, but stop and think a little bit, do you think our cells only become resistant to insulin? The more hormones your cells are exposed to, the more resistant they will become to almost any hormone. Certain cells more than others, so there is a discrepancy. The problem with hormone resistance is that there is a dichotomy of resistance, that all the cells don't become resistant at the same time.
    And different hormones affect different cells, and the rate of hormone is different among different cells and this causes lots of problems with the feedback mechanisms. We know that one of the major areas of the body that becomes resistant to many feedback loops is the hypothalamus. The various interrelationships there I really don't have time to go in to here.
    But hypothalamic resistance to feedback signals plays a very important role in aging and insulin resistance because the hypothalamus has receptors for insulin too. I mentioned that insulin stimulates sympathetic nervous system, it does so through the hypothalamus, which is the center of it all.

    With athletes, let's think about that. What is the effect of carbohydrate loading before an event. What happens if you eat a bowl of pasta before you have to run a marathon. What does that bowl of pasta do? It raises your insulin. What is the instruction of insulin to your body?
    To store energy and not burn it. I see a fair amount of athletes and this is what I tell them, you want everybody, athletes especially, to be able to burn fat efficiently. So when they train, they are on a very low carbohydrate diet. The night before their event, they can stock up on sugar and load their glycogen if they would like.
    They are not going to become insulin resistant in one day. Just enough to make sure, it has been shown that if you eat a big carbohydrate meal that you will increase your glycogen stores, that is true and that is what you want. But you don't want to train that way because if you do you won't be able to burn fat, you can only burn sugar, and if you are an athlete you want to be able to burn both.

    Let's talk about osteoporosis.
    You take a bunch of calcium. The medical profession just assumes that it has a homing device and it knows to go into your bone. What happens if you high levels of insulin and you take a bunch of calcium. Number one, most of it is just going to go out in your urine. You would be lucky if that were the case because that part which doesn't does not have the instructions to go to your bone because the anabolic hormones aren't working.
    This is first of all because of insulin, then because of the IGF's from growth hormone, also testosterone and progesterone, they are all controlled by insulin and when they are insulin resistant they can't listen to any of the anabolic hormones. So your body doesn't know how to build tissue anymore, so some of the calcium may end up in your bone, but a good deal of it will end up everywhere else.
    Metastatic calcifications, including in your arteries.
    Diseases are a result of a lack of communication. There are certain things that your cells need to be healthy. If you learn nothing else today, you should know that everything is at the cellular and molecular level and we are nothing but a community of cells. We are a commune of cells. We are a metropolis of cells that have been given instructions to cooperate.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Hva er det perfekte dags behovet for mat og drikke, ut i fra dette nye forsknings resultatet?

    Jeg for min del prøver så ofte jeg kan og spise makrel i tomat, sardiner, minst mulig salt, grønnsaksblanding med brokkoli, laks.

    Jeg begrenser nå brød, men der er det vel forskjeller på hvilket brød man spiser?

    Jeg prøver så godt jeg kan og begrense karbohydrater, brus er ille.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Dersom en ikke har problemer med overvekt eller noe ser ikke jeg problemet med å dytte i seg det en har lyst på. Det med ekstremt fokus på kosthold er den nye folkesykdommen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Anonym skrev:
    Dersom en ikke har problemer med overvekt eller noe ser ikke jeg problemet med å dytte i seg det en har lyst på. Det med ekstremt fokus på kosthold er den nye folkesykdommen.
    Nå har jeg veid omtrent det samme i årevis, men om jeg hadde valget mellom å mosjonere mer eller spise ting jeg egentlig ikke likte ville det vært enkelt for meg i alle fall.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    Anonym skrev:
    Dersom en ikke har problemer med overvekt eller noe ser ikke jeg problemet med å dytte i seg det en har lyst på. Det med ekstremt fokus på kosthold er den nye folkesykdommen.
    Nå har jeg veid omtrent det samme i årevis, men om jeg hadde valget mellom å mosjonere mer eller spise ting jeg egentlig ikke likte ville det vært enkelt for meg i alle fall.
    Og spise noe man ikke liker klarer jeg ikke, men det jeg listet opp liker jeg faktisk!
     
    N

    nb

    Gjest
    unison skrev:
    Og spise noe man ikke liker klarer jeg ikke, men det jeg listet opp liker jeg faktisk!
    ;) tenkte ikke på dine ting spesifikt.

    Ikke at jeg bryr meg om det selv (foretrekker surdeigsbrød/lanbdbrød) så las jeg en sak om at det at det er så nøye hvilket brød det er spiller så stor rolle er en veldig seiglivet myte. Lyst eller mørkt, grovt eller fint er ikke så nøye.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    unison skrev:
    Hva er det perfekte dags behovet for mat og drikke, ut i fra dette nye forsknings resultatet?

    Jeg for min del prøver så ofte jeg kan og spise makrel i tomat, sardiner, minst mulig salt, grønnsaksblanding med brokkoli, laks.

    Jeg begrenser nå brød, men der er det vel forskjeller på hvilket brød man spiser?

    Jeg prøver så godt jeg kan og begrense karbohydrater, brus er ille.
    Dagsbehov blir veldig individuelt. Men hovedregelen er at kroppen din kun trenger en liten mengde karbohydrater for å fungere. Mens den trenger (er faktisk helt avhengig av) riktig mengde fett og protein, + en del vitaminer og mineraler. Og det viktige er at du får i deg protein/fett/karb balansen i alle måltider.
    Utgangspunkt for proteinbehov pr dag er ca 1gram pr kilo kroppsvekt, men varierer noe. Fettbehov ikke så langt unna, og karbo maks 100 gram om dagen f-eks..

    Alle brød inneholder mye karbo (en brødskive ca 25g), men innholdet gjør likevel forskjell på hva som er sunt eller ikke.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    Dersom en ikke har problemer med overvekt eller noe ser ikke jeg problemet med å dytte i seg det en har lyst på. Det med ekstremt fokus på kosthold er den nye folkesykdommen.
    Hehe...ja det er slik de fleste tenker..
    Det de ikke tenker på er at kostholdet gjør mye mer enn bare å justere vekten din! Det virker også direkte inn på hormonbalansen som igjen virker inn på potensen, energinivået, psyken, betennelsestilstander, fordøyelsen, søvnproblemer, immunforsvaret og mange sykdommer (leddgikt og diabetes f.eks).

    Men selvsagt skal man spise mat man liker. På listen over sunn mat er blant annet kjøtt, fisk, fugl, egg, ost og grønnsaker i de fleste former og varianter. So whats the problem? ;)

    Største folkesykdommen er kollektiv bevisstløshet!
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo fortelle at jeg de siste 12 dagene har lagt om totalt og det går veldig bra, så får vi se hvordan ståa er i f.eks august og videre.
    Jeg startet vel så vidt før månedskiftet, men en tur til hytta tirsdag 1 juni ble det ganske så dårlig.
    Bakern på Kirkenær har noen skikkelig gode wienerbrød så det ble tre av de og to colaer, men så...........
    etter det har jeg vært tilnærmert ekstrem på lavkarbo ;D
    Ei skive brød og en liten pizza fordelt på lør og søn forrige helg er hva jeg har spist av slikt de 11 siste dagene.
    Vel, noen veldig få stykker med coockies da 11 i perioden de er jo små.
    Ikke en potet, ikke et gram ris og heller ikke annet slikt stoff.

    Måltid 1 har bestått av røkt ørret og 2 egg til eggerøre eller 2 egg stekt og bacon ikke annet.
    Måltid 2 har bestått av salat med følgende inngredienser, tomat,agurk,broccoli,paprika,hvitløksmarinert grønne stenløse oliven, løk, litt fetaost, ruccola, gulrot og champignon

    Måltid 3 stort sett samme salat som over men nå med 150 gr. strimlet svinekjøtt, delvis laget i wokgryta.
    Skal over tid få i meg litt kylling og ørret (kokt) som variasjon til svinekjøttet.

    Føler meg god og mett hver dag og ikke minst føler jeg en form for lettelse/mindre press på/i magen.

    Coca Cola har så godt som vært begrenset til 1-2 desiliter altså et lite glass for dagen, men faktisk ikke hver dag.

    Faktisk så føler jeg ikke noe problem med denne dietten det smaker meg godt.
    Det som er viktig er at det tar litt lengre tid å lage i stand og det går bra med den tiden jeg nå har til rådighet ::)
    Dette gjør det mulig og gjennomføre, mye raskere å skjære et par skiver å hive i seg.
    Dog må jeg oftere i butikken siden flere av ingrediensene har kortere holdbarhet enn det jeg før spiste.

    Mitt slikkeri/søtsak behov dekkes kun med ei stripe eller to med Freia mørk 70% kakao daglig.
    Siden jeg nå ikke spiser ørret hver eneste dag så tar jeg omega3 tiskudd.

    Hvor skal dette ende da................................ :eek:

    Vel jeg håper jo bl.a på mindre volum like over beltet da, har også kommet i gang med å bruke beina i form av gåing.
    Ikke daglig enda men noen timer har det allerede blitt tilsammen.
    På sikt håper jeg på 10 kilo+ ned og bedre pust/form, jeg tror det blir en realitet frem i tid.

    I kveld skal jeg unne meg pizza igjen, med pepperonis pølse (= ungarsk spekepølse)
    En pils blir det også, mot lettøl/bris de fleste andre dager/kvelder.

    Frukt har det til nå blitt dårlig med, er ikke så veldig glad i det.

    Mvh.KW

    og takk topline som nok til en viss grad er årsaken til at jeg kom i gang bl.a. grunnet denne tråden.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Kan jo fortelle at jeg de siste 12 dagene har lagt om totalt og det går veldig bra, så får vi se hvordan ståa er i f.eks august og videre.
    Jeg startet vel så vidt før månedskiftet, men en tur til hytta tirsdag 1 juni ble det ganske så dårlig.
    Bakern på Kirkenær har noen skikkelig gode wienerbrød så det ble tre av de og to colaer, men så...........
    etter det har jeg vært tilnærmert ekstrem på lavkarbo ;D
    Ei skive brød og en liten pizza fordelt på lør og søn forrige helg er hva jeg har spist av slikt de 11 siste dagene.
    Vel, noen veldig få stykker med coockies da 11 i perioden de er jo små.
    Ikke en potet, ikke et gram ris og heller ikke annet slikt stoff.

    Måltid 1 har bestått av røkt ørret og 2 egg til eggerøre eller 2 egg stekt og bacon ikke annet.
    Måltid 2 har bestått av salat med følgende inngredienser, tomat,agurk,broccoli,paprika,hvitløksmarinert grønne stenløse oliven, løk, litt fetaost, ruccola, gulrot og champignon

    Måltid 3 stort sett samme salat som over men nå med 150 gr. strimlet svinekjøtt, delvis laget i wokgryta.
    Skal over tid få i meg litt kylling og ørret (kokt) som variasjon til svinekjøttet.

    Føler meg god og mett hver dag og ikke minst føler jeg en form for lettelse/mindre press på/i magen.

    Coca Cola har så godt som vært begrenset til 1-2 desiliter altså et lite glass for dagen, men faktisk ikke hver dag.

    Faktisk så føler jeg ikke noe problem med denne dietten det smaker meg godt.
    Det som er viktig er at det tar litt lengre tid å lage i stand og det går bra med den tiden jeg nå har til rådighet ::)
    Dette gjør det mulig og gjennomføre, mye raskere å skjære et par skiver å hive i seg.
    Dog må jeg oftere i butikken siden flere av ingrediensene har kortere holdbarhet enn det jeg før spiste.

    Mitt slikkeri/søtsak behov dekkes kun med ei stripe eller to med Freia mørk 70% kakao daglig.
    Siden jeg nå ikke spiser ørret hver eneste dag så tar jeg omega3 tiskudd.

    Hvor skal dette ende da................................ :eek:

    Vel jeg håper jo bl.a på mindre volum like over beltet da, har også kommet i gang med å bruke beina i form av gåing.
    Ikke daglig enda men noen timer har det allerede blitt tilsammen.
    På sikt håper jeg på 10 kilo+ ned og bedre pust/form, jeg tror det blir en realitet frem i tid.

    I kveld skal jeg unne meg pizza igjen, med pepperonis pølse (= ungarsk spekepølse)
    En pils blir det også, mot lettøl/bris de fleste andre dager/kvelder.

    Frukt har det til nå blitt dårlig med, er ikke så veldig glad i det.

    Mvh.KW

    og takk topline som nok til en viss grad er årsaken til at jeg kom i gang bl.a. grunnet denne tråden.
    Hehe..bare hyggelig..
    Du har jo vært knallflink! Trenger ikke kalle det for diett heller, det er egentlig bare mat som du genetisk er ment å skulle spise. ;)
    Ser bra ut de måltidene dine. Ville nok foretrukket at du la til en ekstra proteinkilde i måltid 2, og er flink med oliven/rapsolje til salaten din for å få i deg fettkvoten. ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    topline skrev:
    og er flink med oliven/rapsolje til salaten din for å få i deg fettkvoten. ;)
    Personlig ville jeg vært svært skeptisk til å motta matråd fra noen som regner rapsolje som et substitutt for olivenolje... sikkert ikke så nøye i forhold til fettinnhold, men det skal helst smake godt også da.

    Selnger på en slik en
    ;D
    i tilfelle det skulle være tvil
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    topline skrev:
    Anonym skrev:
    Dersom en ikke har problemer med overvekt eller noe ser ikke jeg problemet med å dytte i seg det en har lyst på. Det med ekstremt fokus på kosthold er den nye folkesykdommen.
    Hehe...ja det er slik de fleste tenker..
    Det de ikke tenker på er at kostholdet gjør mye mer enn bare å justere vekten din! Det virker også direkte inn på hormonbalansen som igjen virker inn på potensen, energinivået, psyken, betennelsestilstander, fordøyelsen, søvnproblemer, immunforsvaret og mange sykdommer (leddgikt og diabetes f.eks).

    Men selvsagt skal man spise mat man liker. På listen over sunn mat er blant annet kjøtt, fisk, fugl, egg, ost og grønnsaker i de fleste former og varianter. So whats the problem? ;)

    Største folkesykdommen er kollektiv bevisstløshet!
    Mangelen på aktivitet er i de fleste et mye større problem enn kostholdet. Ved å spise det en har lyst på forutsatt at en har litt variasjon og fisk i ny og ne er det neppe noe problem med tanke på helsen.

    Dersom en vil være fanatisk kan man supplere med Herbalife, det virker og smaker godt.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    topline skrev:
    Anonym skrev:
    Dersom en ikke har problemer med overvekt eller noe ser ikke jeg problemet med å dytte i seg det en har lyst på. Det med ekstremt fokus på kosthold er den nye folkesykdommen.
    Hehe...ja det er slik de fleste tenker..
    Det de ikke tenker på er at kostholdet gjør mye mer enn bare å justere vekten din! Det virker også direkte inn på hormonbalansen som igjen virker inn på potensen, energinivået, psyken, betennelsestilstander, fordøyelsen, søvnproblemer, immunforsvaret og mange sykdommer (leddgikt og diabetes f.eks).

    Men selvsagt skal man spise mat man liker. På listen over sunn mat er blant annet kjøtt, fisk, fugl, egg, ost og grønnsaker i de fleste former og varianter. So whats the problem? ;)

    Største folkesykdommen er kollektiv bevisstløshet!
    Mangelen på aktivitet er i de fleste et mye større problem enn kostholdet. Ved å spise det en har lyst på forutsatt at en har litt variasjon og fisk i ny og ne er det neppe noe problem med tanke på helsen.

    Dersom en vil være fanatisk kan man supplere med Herbalife, det virker og smaker godt.
    Jepp, det er helt korrret, aktivitet er viktig for oss.
    Spørsmålet er : Hvorfor er aktivitet viktig?

    Svaret er ganske enkelt, gjennom noen hundretusener (eller millioner) år med evolusjon så det det kroppen din er designet for. Den er skapt for å være i bevegelse, og således avhengig av det for å holde seg best mulig. Vi har aldri vært ment til å sitte på en stol 10 timer om dagen, da ville vi hatt et helt annet design.

    Og det samme gjelder faktisk for kosthold også. Gjennom evolusjonen har kroppen blitt tilpasset et kosthold som er "riktig" for den. Det kostholdet har aldri inneholdt store mengder karbohydrater. Vi har aldri vært genetisk kodet for kornprodukte og poteter. Vi har aldri vært ment å skulle gå med konstant høyt, eller svingende blodsukker. Av den grunn har kroppen bare et hormon for å justere blodsukkeret ned, - insulin. Mens den har flere for å få det opp ved behov.

    Ellers er jeg helt enig, det holder å spise sunn mat. Og sunn mat = kontroll på karbo nivå. ;)

    I den sammenhengen skjønner jeg ikke helt hvor Herbalife kommer inn i bilde. Det er vel noe av det mest meningsløse og overprisede man kan få kjøpt innen kosttilskudd. Spesiellt sunne er de heller ikke. ::)


    @nb : rapsolje har mye større innhold av omega 3 :)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Et bukkehornsfrø eller kanel,det stabiliserer blodsukkeret og kolesterol+andre gode effekter.

    Har begynt med linfrø i frokosten,billig og bra.

    Igår fekk eg lyr på 1kg i Hardangerfjorden,akkurat nok til middag:)

    Mvh.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn