Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    topline skrev:
    Anonym skrev:
    topline skrev:
    Anonym skrev:
    Dersom en ikke har problemer med overvekt eller noe ser ikke jeg problemet med å dytte i seg det en har lyst på. Det med ekstremt fokus på kosthold er den nye folkesykdommen.
    Hehe...ja det er slik de fleste tenker..
    Det de ikke tenker på er at kostholdet gjør mye mer enn bare å justere vekten din! Det virker også direkte inn på hormonbalansen som igjen virker inn på potensen, energinivået, psyken, betennelsestilstander, fordøyelsen, søvnproblemer, immunforsvaret og mange sykdommer (leddgikt og diabetes f.eks).

    Men selvsagt skal man spise mat man liker. På listen over sunn mat er blant annet kjøtt, fisk, fugl, egg, ost og grønnsaker i de fleste former og varianter. So whats the problem? ;)

    Største folkesykdommen er kollektiv bevisstløshet!
    Mangelen på aktivitet er i de fleste et mye større problem enn kostholdet. Ved å spise det en har lyst på forutsatt at en har litt variasjon og fisk i ny og ne er det neppe noe problem med tanke på helsen.

    Dersom en vil være fanatisk kan man supplere med Herbalife, det virker og smaker godt.
    Ellers er jeg helt enig, det holder å spise sunn mat. Og sunn mat = kontroll på karbo nivå. ;)

    I den sammenhengen skjønner jeg ikke helt hvor Herbalife kommer inn i bilde. Det er vel noe av det mest meningsløse og overprisede man kan få kjøpt innen kosttilskudd. Spesiellt sunne er de heller ikke. ::)
    Hva inneholder f. eks energigel og sportsdrikke? For å kunne yte mye/hardt er en avhengig av karbohydrater.

    Hvis en har behov utover vanlig kosthold mene rjeg Herbalife er et meget godt alternativ. Produkter med god smak og idrettsutøvere på høyt nivå nasjonalt bruker det. Forøvrig har de mange produkter og jeg er ikke helt med på om du er kritisk til enkelte eller alle produktene deres.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    topline skrev:
    Anonym skrev:
    topline skrev:
    Anonym skrev:
    Dersom en ikke har problemer med overvekt eller noe ser ikke jeg problemet med å dytte i seg det en har lyst på. Det med ekstremt fokus på kosthold er den nye folkesykdommen.
    Hehe...ja det er slik de fleste tenker..
    Det de ikke tenker på er at kostholdet gjør mye mer enn bare å justere vekten din! Det virker også direkte inn på hormonbalansen som igjen virker inn på potensen, energinivået, psyken, betennelsestilstander, fordøyelsen, søvnproblemer, immunforsvaret og mange sykdommer (leddgikt og diabetes f.eks).

    Men selvsagt skal man spise mat man liker. På listen over sunn mat er blant annet kjøtt, fisk, fugl, egg, ost og grønnsaker i de fleste former og varianter. So whats the problem? ;)

    Største folkesykdommen er kollektiv bevisstløshet!
    Mangelen på aktivitet er i de fleste et mye større problem enn kostholdet. Ved å spise det en har lyst på forutsatt at en har litt variasjon og fisk i ny og ne er det neppe noe problem med tanke på helsen.

    Dersom en vil være fanatisk kan man supplere med Herbalife, det virker og smaker godt.
    Ellers er jeg helt enig, det holder å spise sunn mat. Og sunn mat = kontroll på karbo nivå. ;)

    I den sammenhengen skjønner jeg ikke helt hvor Herbalife kommer inn i bilde. Det er vel noe av det mest meningsløse og overprisede man kan få kjøpt innen kosttilskudd. Spesiellt sunne er de heller ikke. ::)
    Hva inneholder f. eks energigel og sportsdrikke? For å kunne yte mye/hardt er en avhengig av karbohydrater.

    Hvis en har behov utover vanlig kosthold mene rjeg Herbalife er et meget godt alternativ. Produkter med god smak og idrettsutøvere på høyt nivå nasjonalt bruker det. Forøvrig har de mange produkter og jeg er ikke helt med på om du er kritisk til enkelte eller alle produktene deres.
    Sant nok at innnen toppidrett kan man ha ekstreme energibehov som gjør påfyll av karbo nødvendig. Hvor grensen går for mer normal trening er mer usikkert. Når kroppen blir vant til å bruke fett som energikilde i stedet for sukker har du som regel den energien som du trenger, så kan man booste med ekstra karbo inntak kvelden før f.eks konkurannse og på slutten hvis du holder på å "gå tom". Kjenner flere innen sykling som gjør dette og det fungerer faktisk. Trene på lavkarbo til vanlig og booste med karbo når det gjelder.

    Jeg mener jo at det forskjell på den type måte å bruke karbo på, mot det å gå konstant på høykarbo kost til vanlig, som faktisk ikke bra for noe som helst.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sett at en har en hard intervalløkt hvor en er i i Olympiatoppens sone 4 eller 5 er en langt unna intensiteten som gir fettforbrenning og for å få kroppen til å yte maksimalt må en da ha bra med karbohydrater.

    Fettforbrenning er et tema når intensiteten er lav eller moderat.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    Sett at en har en hard intervalløkt hvor en er i i Olympiatoppens sone 4 eller 5 er en langt unna intensiteten som gir fettforbrenning og for å få kroppen til å yte maksimalt må en da ha bra med karbohydrater.

    Fettforbrenning er et tema når intensiteten er lav eller moderat.
    Du vet at fettforbrenning kan du ha døgnet rundt uavhengig av hva du driver med, det er bare å kutte karbo til et absolutt minimum så tvinger du kroppen over til å bruke fett konstant. Men problemet er som du nevner med høyintensitet aktiviteter, da kroppen ikke får brenselet fort nok fra fett. Der er det ingen vei utenom karbo som "tenner" øyeblikkelig.

    Men de som driver med toppidrett har stort sett kontroll på hva de driver med av trening og kost og tilpasser deretter. :)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Men for meg derimot............................................. ;D
    Er det helt greit å forbrenne litt av kroppens fettoverskudd selv om natta ;)

    Men for å ta et eksempel for meg da.
    Den kosten jeg nå om dagen ligger på, er det da greit å trene moderat, med trening mener jeg f.eks tildels lengre spaserturer nå i første omgang.
    Er det noe negativt i fysisk aktivitet samtidig med lavkarbo så lenge jeg/kroppen orker med?

    Er det ikke bare da at kropen forbrenner enda mer og da tærer på fettreservene og med resultat av mer effektiv vektreduksjon?

    Mvh.KW
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    KW skrev:
    Men for meg derimot............................................. ;D
    Er det helt greit å forbrenne litt av kroppens fettoverskudd selv om natta ;)

    Men for å ta et eksempel for meg da.
    Den kosten jeg nå om dagen ligger på, er det da greit å trene moderat, med trening mener jeg f.eks tildels lengre spaserturer nå i første omgang.
    Er det noe negativt i fysisk aktivitet samtidig med lavkarbo så lenge jeg/kroppen orker med?

    Er det ikke bare da at kropen forbrenner enda mer og da tærer på fettreservene og med resultat av mer effektiv vektreduksjon?

    Mvh.KW
    Det er positivt med mosjon. det setter fart i forbrenningen
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    65finger skrev:
    KW skrev:
    Men for meg derimot............................................. ;D
    Er det helt greit å forbrenne litt av kroppens fettoverskudd selv om natta ;)

    Men for å ta et eksempel for meg da.
    Den kosten jeg nå om dagen ligger på, er det da greit å trene moderat, med trening mener jeg f.eks tildels lengre spaserturer nå i første omgang.
    Er det noe negativt i fysisk aktivitet samtidig med lavkarbo så lenge jeg/kroppen orker med?

    Er det ikke bare da at kropen forbrenner enda mer og da tærer på fettreservene og med resultat av mer effektiv vektreduksjon?

    Mvh.KW
    Det er positivt med mosjon. det setter fart i forbrenningen
    Mosjon er positivt uansett. Kroppen din er konstruert for å bevege seg, det er hjernen din som trenger å sitte foran fjernsynsapparatet.
    Med tanke på tilsettningsstoffene i lettprodukter (ta lettmajones for eksempel) så vil jeg anta at det minst skadelige uavhengig av fettinnhold vil være å spise så lite ferdigfabrikata som mulig. Sett av noen minutter i butikken og les innholdsdeklarasjonen før du kjøper noe du har tenkt å putte i munnen. For å få lettmajones til å oppføre seg som majones må de putte inn en masse dritt (som kroppen absolutt ikke trenger) - noen som husker det lille oppslaget på TV 2 hjelper deg om Santa Marias Guacemole-dip? - Guacemole består som kjent nesten utelukkende av avocado. Avocadoprosenten i Santa Maria Guacamole er 1,5 prosent. Det er ganske lite det.

    http://www.tv2underholdning.no/hjel...nroemmer-dette-er-ikke-guacamole-3197580.html
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    KW skrev:
    Men for meg derimot............................................. ;D
    Er det helt greit å forbrenne litt av kroppens fettoverskudd selv om natta ;)

    Men for å ta et eksempel for meg da.
    Den kosten jeg nå om dagen ligger på, er det da greit å trene moderat, med trening mener jeg f.eks tildels lengre spaserturer nå i første omgang.
    Er det noe negativt i fysisk aktivitet samtidig med lavkarbo så lenge jeg/kroppen orker med?

    Er det ikke bare da at kropen forbrenner enda mer og da tærer på fettreservene og med resultat av mer effektiv vektreduksjon?

    Mvh.KW
    Det er faktisk bedre å trene rolig enn halvhardt. Treningseffekten er den samme og behovet for restitusjon er mye mindre/fraværende.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ok. jeg regner med at svarene er i beste mening :D
    Jeg vet jo at aktivitet er sundt, jeg vet jo like godt at en forbrenner mer (og dermed går ned i vekt og forbedrer kondis med mer)
    Jeg har jo vært gjennom dette før, men så kommer det perioder hvor det ikke er like lett av div. grunner.

    Det jeg mest tenkte på var vel om det var negativt å være i noe uvant mer aktivitet ;D samtidig som en går på slik lavkarbo som jeg har fortalt om at jeg gjør.

    Jeg har jo sjøl sagt til andre at det egentlig er enkelt forbrenn, mer enn inntak så går det rett vei.
    Nå tenkte jeg å gjøre et forsøk på en effektiv måte, men ikke alt for slitsom aktivitet å få ned vekt/størrelse (ikke høyde ;D )
    Hadde et velykket opplegg for 4-5 år siden ned 12 kilo på ca. 4 måneder, men da uten noe liknende lavkarbo opplegg som jeg bruker nå, til gjengjeld så var det rimelig høy aktivitet.
    Mer enn jeg egentlig liker, har aldri vært glad i trening for treningens skyld, men resultatet av det kan vel både jeg og de fleste like.

    Ser ikke så mye på tv, men blir jo ikke mer forbrenning av å lytte til musikk da ;D

    @anonym skrev;

    Det er faktisk bedre å trene rolig enn halvhardt. Treningseffekten er den samme og behovet for restitusjon er mye mindre/fraværende.

    Rent forbrenningsmessig/kalorimessig så er jeg blitt fortalt at det er samme sak om du går ei mil fort eller sakte.
    Som trening for f.eks pumpa vår (hjertet) så er det bedre å gå fort (altså høyere turtall)
    Med andre ord bedre for pumpa å gå en halvtime forholdsvis raskt enn en time sakte, mens forbrenningen går på distanse?

    Mvh.KW
     
    N

    nb

    Gjest
    Anonym skrev:
    Det er faktisk bedre å trene rolig enn halvhardt. Treningseffekten er den samme og behovet for restitusjon er mye mindre/fraværende.
    Men de færreste amatører/mosjonister trener så mye at manglende restistusjon er et stort problem... dette er selvsagt svært relevant for eliteutøvere og andre som trener daglig eller flere ganger om dagen, men for noen som trenger et par-tre ganger i uka er det neppe et problem i praksis.

    Var forresten en sak i A-magasinet om treningsnarkomane. Var en fyr som trente mer enn hva eliteutøvere i utholdenhetsidretter gjør, likevel var ikke prestasjonsevnen spesielt høy. Greit eksempel på manglende resitusjon og feil trening - han var forsåvidt klar over det selv og trente ikke for å bli god i noe, men var rett og slett helt avhengig av å komme seg ut et par-tre ganger om dagen.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Jeg har jo sjøl sagt til andre at det egentlig er enkelt forbrenn, mer enn inntak så går det rett vei.
    Dette er en av de store mytene innen slanking! Og en av grunnene til at enkelte ikke klarer å gå ned i vekt.
    Det er eksempler på at folk har blitt satt på diett ned til 7-800 Kcal/dag og enda går de ikke ned i vekt!!!
    Og deretter satt de samme personene på lavkarbo med flere kalorier....og så raser kiloene av.

    Denne artikkelen fra Rob Faigin belyser det bra:
    http://www.davedraper.com/faigin-natural-hormonal-enhancement-excerpt.html

    EDIT: Ja, kalori regnskapet kan fungere for mange, men er avhengig av hvor kroppen din har sitt "fat setpoint".

    http://www.lowcarb.ca/
    En bra side med linker om forskning, resultater osv..med LCHF.
    Som denne: http://www.lewrockwell.com/miller/miller33.1.html
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hva du vet ;D
    Men hyggelig info for meg da, siden jeg nå bruker den rette metoden.
    Nå har jeg for kort tid siden spist et par skiver med Norvegiaost (ikke lettversjonen ;) ) med noen skiver pepperonipølse, bare at brødskivene var borte 8)

    Mvh.KW
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.887
    Antall liker
    4.331
    Det med trening er jo ganske enkelt: Jo hardere man trener, jo mer bryter man ned kroppen. Og jo høyere nivå kommer man opp på når kroppen har hentet seg inn igjen. Treningseffekten henger nøye sammen med hvor sliten man er etter at man har trent - og hvor opplagt man er når man setter i gang med neste økt. Nedbrytning - oppbygging - nedbryting - oppbygging....

    En viktig effekt av trening ifm. slanking er at man kan øke forbrenningen. Å telle kalorier mens man trener er stort sett bare tull. Man skal jo trene både langt og lenge før man har trent opp en neve potetgull. Det er kaloriene som forbrennes resten av døgnet som utgjør forskjellen. En allsidig kombinasjon av styrketrening og kondisjonstrening er trolig det optimale både for vekt og helse.

    Hvis man ikke har problemer med hjerte og kar, og ellers er fri for skader, så er det sunt å ta i skikkelig. Jeg ser en del folk som spaserer på tredemølla innimellom. De tar ikke i mer enn at de godt kan ta et par telefonsamtaler mens det står på. Det er jo sunt med en rusletur, men treningseffekten er meget begrenset.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Bx skrev:
    Hvis man ikke har problemer med hjerte og kar, og ellers er fri for skader, så er det sunt å ta i skikkelig. Jeg ser en del folk som spaserer på tredemølla innimellom. De tar ikke i mer enn at de godt kan ta et par telefonsamtaler mens det står på. Det er jo sunt med en rusletur, men treningseffekten er meget begrenset.
    Treningssenterene burde ha et ansvar for at folk får utbytte av treningen. Har observert flere som går på tredemølla som du sier og går videre derfra til apparatene hvor de trener en 3x8-10 med kun minimumsvekt. Treningsverdien i deres tilfelle er fraværende.

    Kaggestad og Hoff er inne på noe med 4*4 både når det gjelder utholdenhet og styrke for mosjonister.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Denne siden her var bra beskrivende:
    http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/

    For de som vil ha kortversjonen:
    Mye karbohydrater + mye Omega 6 = your in deep shit!
    Hvorfor?

    Insulin blir det dominerende hormonet framfor glygagon.
    Insulin sammen med fettsyren Arakidonsyre (AA) fra Omega 6 gir de "dårlige" eikosanoidene som fremmer betennelse og sykdomstilstander i kroppen.

    Det er ikke nok å spise Omega 3 for bedre helse. Ja, det hjelper på Omega 3 vs 6 balansen, men insulin dominans kan hemme prosessene til de sunne fettsyrene.

    Og: http://fatlies.wordpress.com/fatlies/bluffare/

    8)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    inntar omegafettsyrer kun via mat, derimot vitamin D3 kan det være lurt å ta litt ekstra av.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    3.201
    Vel, nå har jeg feita meg opp i 2 uker eller så,
    og har hverken gått opp eller ned.

    Men jeg har mye bedre fordøyelse.

    ;)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    I forbindelse med at myndighetene kun anbefaler max 30% fett i kosten, gikk jeg gjennom mitt eget kosthold for å se hva jeg faktisk spiser om dagen og hvor kaloriene kommer fra. En normal dag ser nå slik ut: 25% protein, 10% karbo og 65% fett! Så sannsynligvis er jeg døden nær av overvekt snart. Men det pussige er at jeg har gått ned 4 kilo siste 5 mnd.....rart det der gitt...

    Interessant intervju med Sten Sture her forresten:


    Bra denne også:

     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Interessant tråd, synd jeg ikke så den før. jaja bedre sent enn aldri :)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Her er mye interessant: http://www.paleonu.com/get-started/

    Mine erfaringer etter å ha prøvd dette 100% i 3 mnd uten noe juksing er: fettprosent ned fra ca 16 til 11, (85 kg til 75kg) kolesterol opp fra ca 5 til 9,5 (høy HDL så forholdet LDL/HDL er ikke så dårlig- men allikevel litt skremmende med sånne tall). Lave triglyserider.
    Jeg trener relativt mye, både før, under og etter så det har ikke hatt noen innvirkning (5-6 x uka). Kostholdet er det som betyr mest (80% mener han legen)for hvordan du ser ut. Det finnes sukker i nesten alt, feks inneholder makrell i tomat masse sukker i sausen, og cluet er at hvis man jukser med litt wienerbrød og cola så kan man egentlig glemme hele dietten fordi insulinresponsen ødelegger effekten. Og hvis du øker fettinntaket samtidig som du pøser på med karbohydrater så blir du feitere, garantert. Du skal trene blodhardt og lenge for å brenne opp et wienerbrødstykke.
    Det negative med en sånn diett er at det er ikke uten bivirkning å gå rundt i ketose hele tiden.
    Man får virkelig dårlig ånde og lukter aceton av svetten. Blir tung i hodet og kan bli slapp, disse bivirkningene blir bedre men allikevel ikke så behagelig. Mye av kalsium og magnesium i kroppen forsvinner ut med urinen som en bieffekt av det sure miljøet ketonene skaper i kroppen- ikke så bra for benskjørhet ol. Akutte dødsfall har også forekommet pga elektrolyttbalansen i blodet skaper hjerterytmeforstyrrelser. Jeg opplevde selv hjertebank flere ganger disse månedene.
    På treningsøkter over en time ca så har man ikke så mye å gi, man mister liksom toppgiret eller turboen.
    Fordelen med denne måten å spise på er at man aldri er sulten, fett og proteiner i kosten (minus karbohydrater) gjør at du høyst sannsynlig spiser færre kalorier. Du går omtrent automatisk over til å bare spise 2 ganger i døgnet fordi du ikke tenker på mat hele tiden.
    Det er viktig å være oppmerksom på at det ikke finnes noen som helst enighet i forskerkretser om disse rådene. Alle de etablerte miljøene er stort sett negative til dette, les feks: http://www.atkinsexposed.org/ de nye kostholdsrådene til helsetilsynet likeså.
    Ikke lett å vite hva man skal høre på, feks er frukt gift sier fettfolket mens nesten samtlige andre seriøse forskere/leger sier vi ikke kan få i oss nok.
    Jeg liker ikke helt kolesterolverdiene jeg fikk og spiser litt mer karbohydrater nå for å holde meg ute av ketose og blir egentlig mer forvirret jo mer jeg leser om emnet..
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Nei du blir ikke noe særlig tynnere av å trene og du finner masse artikler om at ketose ikke er særlig bra i lengden. Akkurat det jeg mente, ikke lett å vite hvem man skal høre på:)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Sting skrev:
    Nei du blir ikke noe særlig tynnere av å trene og du finner masse artikler om at ketose ikke er særlig bra i lengden. Akkurat det jeg mente, ikke lett å vite hvem man skal høre på:)
    Personlig ser jeg ikke helt behovet for å være lenge i ketose om du ikke må. Altså at karboinntak over 30-40g om dagen stopper fettforbrenningen din, noe som skjer for enkelte overvektige. Ellers holder det lenge med å ligge lavt på karbo, si fra 50-90g om dagen. Over ketosegrensen og samtidig få alle de positive fordelene med lavkarbo.

    Angående kolesterol ville jeg ikke bekymret meg så lenge du har god HDL - LDL balanse, og lave triglyseride verdier.

    http://lenabeatrice.net/generelt/minikurs-om-kolesterol/
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Enig med deg topline, tror at å ta den helt ut ene eller andre veien ikke er så lurt. Å være innom ketose av og til tror jeg forsåvidt er greit, vi er nok ikke laget for å spise så ofte som vi gjør.
    Ellers er det rimelig bred enighet om at feks transfett er virkelig farlig og skulle vært forbudt for lenge siden. Mel og sukker er det lurt å kutte ut, frukt er det jeg stusser mest på selvom forskning viser at fruktose også er virkelig dårlig for kroppen. (Brytes ned i leveren og danner triglyserider).
    En annen ting:har du for lav kolesterol er sjansen større for at du får kreft feks..
     
    H

    hawenger

    Gjest
    For ca 10 år siden gjorde jeg et lite eksperiment med egen kropp. Jeg hadde vært i sporadisk fysisk aktivitet på dette tidspunkt og var ikke overvektig. Men jeg ville se hva som skjedde med kroppen hvis jeg løp ca 10km 4-5 ganger i uken. Matinntaket skulle være det samme. Den første måneden gikk jeg ikke ned ett eneste gram. Begynte å klø meg i hodet. Men fortsatte å løpe likevel. Deretter gikk jeg faktisk ned ên kilo pr uke i mange uker. Gikk faktisk ned ca 12 kilo på drøye fire måneder.
    For meg var det i hvertfall stor sammenheng mellom aktivitet og vekt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I den første tiden bygde du muskelmasse samtidig med at du tapte vekt - så kom du til et punkt der økt muskelmasse forlangte mer drivstoff, samtidig med at du var i stand til å yte mer mens muskelmassen stabiliserte seg, og da begynte vekten å gå ned,
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Interessant tråd! Sitter igjen med noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på.


    Om jeg ligger på rundt 100g karbo om dagen er jeg vel ikke i ketose? Målet er vel ikke det, men å oppnå en mer fornuftig balanse mellom karbo/fett/protein? Jeg har hjerterytmeforstyrrelser og bør sikkert unngå ketose. Den grusomme ånden er i alle fall uaktuell. Har en kollega som går på ketosediett, og det lukter ikke godt! Uansett så er det vel prosentandelen karbo som teller siden kroppsvekt og forbrenning/apetitt kan variere mye...?

    Hva er gode konkrete matalternativer til frokosten og kveldsmaten, der vi nordmenn er flinke til å dytte i oss brødskiver?

    Er brun ris, grov pasta og grovbrød like ille som de fine variantene, eller kan man spise dette? Leste om distinksjonen mellom fiberbasert og ikke fiberbasert karbo (f.eks poteter vs andre grønsaker), men er usikker på om dette gjelder grove kornprodukter. Bør jeg f.eks. droppe havregrøt til frokost, eller er det gangbart i moderate mengder med f.eks. en god smørklatt på og et egg til for å sikre fett/protein?

    Er fremdeles usikker på hvilke matvarer jeg bør unngå for å senke omega-6-inntaket. Noen som har link til mer utfyllende stoff om dette?

    Som ølhund kommer jeg til å slite med å begrense ølinntaket. Vil det ødelegge hele opplegget? Kanskje jeg må på alkodiett der øl må vike for mer malt og vin? ;D
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    .tore. skrev:
    Som ølhund kommer jeg til å slite med å begrense ølinntaket. Vil det ødelegge hele opplegget? Kanskje jeg må på alkodiett der øl må vike for mer malt og vin? ;D
    Det finnes gode lavkarbo øl vet du....Ringnes Lite har 70% mindre karbohydrater enn vanlig pilsen.
    Angående mat så er alt av kjøtt, fisk, fugl, ost, sjømat, egg, bacon, mye grønnsaker snille på karbo.
    En brødskive gir deg vel rundt 15-20g karbo (nesten uansett type) så det tåler du til frokost f.eks. sammen med omeletten og baconet. ;)

    Mye omega 6 i planteoljer, margarin, korn blant annet. Dytt innpå med omega 3 så retter du opp balansen.

    Ellers mye god info på lavkarb forumet:
    http://forum.lavkarbo.no/
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    ok, takk for link.

    Lite-øl blir falitt. Da blir jeg heller avholden :p Sikkert ikke dumt å kutte ned på totalforbruket uansett.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    3.201
    Ulempen med lavkalori øl er at det er umulig å drikke.
    Smaker som brent vann, omtrent.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.063
    Antall liker
    6.364
    Det er viktig å herje mye når man har drukket øl, så man brenner bort karbohydrantene...
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    topline skrev:
    Interessant lesing.
    Særlig det med fiber, jeg fikk litt betenkeligheter da fettern spurte meg "hva med fiber?" ::)
    Kjøpte da straks groveste (rug) wasaknekkebrød, men ikke smaker det all verden og det blir med 2/3 om dagen.
    Godt da at det sikkert er nok og antagelig unødvendig ifølge linken.
    3 kilo ned etter 2 måneder og på med 7/8 bukser jeg ikke kunne bruke for to måneder siden, altså umulig å få på, ikke bare trange.
    Føler meg lettere i magen og det skal bli spennende å se fremover hvordan det utvikler seg.

    Det med at det er bedre med kokte grønsaker enn rå var også nytt for meg, lærer stadig noe nytt.

    Hva med å koke i microen? Kanskje ikke å anbefale ::)

    Kjøpte en del bacon i Sverige sist helg og fant en type som visstnok skulle være lettere saltet enn normalt/ de andre.

    Må bare immrømme at det ikke er helt 100% for meg, skeier ut med et lite glass Coka og 3/4 safarikjeks litt ut på kvelden, men det smaker bare så j.... godt.

    Mvh.KW
     
    P

    Parelius

    Gjest
    KW skrev:
    topline skrev:
    Interessant lesing.
    Særlig det med fiber, jeg fikk litt betenkeligheter da fettern spurte meg "hva med fiber?" ::)
    Kjøpte da straks groveste (rug) wasaknekkebrød, men ikke smaker det all verden og det blir med 2/3 om dagen.
    Godt da at det sikkert er nok og antagelig unødvendig ifølge linken.
    3 kilo ned etter 2 måneder og på med 7/8 bukser jeg ikke kunne bruke for to måneder siden, altså umulig å få på, ikke bare trange.
    Føler meg lettere i magen og det skal bli spennende å se fremover hvordan det utvikler seg.

    Det med at det er bedre med kokte grønsaker enn rå var også nytt for meg, lærer stadig noe nytt.

    Hva med å koke i microen? Kanskje ikke å anbefale ::)

    Kjøpte en del bacon i Sverige sist helg og fant en type som visstnok skulle være lettere saltet enn normalt/ de andre.

    Må bare immrømme at det ikke er helt 100% for meg, skeier ut med et lite glass Coka og 3/4 safarikjeks litt ut på kvelden, men det smaker bare så j.... godt.

    Mvh.KW
    Du holder deg vel unna all maltholdig drikke! (Det er der jeg sprekker for kontinuerlig. Har nøtter som snacks.)
     
    N

    nb

    Gjest
    For alle som vil ned i vekt:

    Kjøp et oppussingsobjekt i 4. etasje eller høyere, helst uten heis. Jeg gikk ned 8 kilo på mitt, en kollega av meg klare 17 på sitt.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Gjestemedlem skrev:
    Stoffer i hvete og melk trekkes frem som betennelsesfremmende mat, og sammen med et forhøyet omega 6 nivå utgjør dette for mange en farefaktor. Grunnstenene i norsk kosthold. Vi ligger også rimelig høyt på statistikkene når det gjelder hjerte- og karsykdommer i Norge... mange er også som følge av kostholdet i risikosonen for diabetes.

    Kolesterol har derimot ingen negativ effekt på h/k i følge denne mannen. Smør, oksefett og grisefett... god mat, mens margariner og planteoljer som man gjerne har sett på som et sunnere alternativ... hmm. Skal ikke være lett dette.

     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Du holder deg vel unna all maltholdig drikke! (Det er der jeg sprekker for kontinuerlig. Har nøtter som snacks.)
    Whisky (brunt brennevin) drikker jeg så godt som aldri (liker det ikke noe særlig), vil hevde at også ølinntaket er beskjedent rundt ca. 1,5/2 liter i uka fordelt 30/70 mellom pils og lettøl.
    Snakker da om normaluke hjemme og ikke festlig omgang med andre.

    Noe av grunnen til mine svært få innlegg på "Hva har vi i glasset", det blir liksom litt dumt å komme trekkende med Fun bringebærsaft og Cola, særlig mer enn et par ganger ::)

    Te til frokost og Bris/Lettøl/Fun til resten av dagen måltider/ren tørste og så det lille glasset med Cola+ 3/4 Safarikjeks som belønning på kvelden for at jeg har vært så flink hele dagen.
    Det er kanskje her du får i deg malt og nøtter ;)

    Mvh.KW

    Mvh.KW
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Den største fare for egen helse, er overdreven bekymring for egen helse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn