Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Jeg beundrer motet til dere som tør, på tross av en hel verden full av studier på det motsatte, å satse deres hjerter, hjerner etc på at masse fett er sunt og sikkert ikke gir slag og infarkter allikevel.
    Tja, hjertet foretrekker mettet fett som energi, og ketoner er bra for hjernen, så jeg vet ikke helt.. ;)

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Har slitt med høyt blodtrykk, for høyt kolesterol og medium overvekt lenge.
    Etter overgang fra gift: brød, potet, pasta, sukker, ris og diverse annet junk så
    har formen blitt 10x bedre og min doktor bekrefter at kolesterolet har gått ned
    blodsukkeret er stabilt og blodtrykket er perkekt. s i k k e r t b a r e p l a c e b o.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Jeg beundrer motet til dere som tør, på tross av en hel verden full av studier på det motsatte, å satse deres hjerter, hjerner etc på at masse fett er sunt og sikkert ikke gir slag og infarkter allikevel.
    Fins det mange studier på at denne type lavkarbodiett (f.eks. å spise fisk, olivenolje og grønnsaker) gir slag og infarkt? Trodde poenget var at man ikke hadde kjørt veldig mange svære studier (altså med et stort antall individer) over 20-30 år på denne typen kosthold. Slik at de som nå velger å spise denne type mat gir ny kunnskap til "resten" på lengre sikt (for dette er jo i ferd med å bre veldig om seg). Selv vil jeg tro at et kosthold med mye fisk, olivenolje og grønnsaker og lite brødmat (men ingen fanatiske tilbøyeligheter) er sunt for kropp og sjel. Er mer usikker på om store mengder bacon, egg og smør gir den samme helseeffekten. Men jeg tror at det er bedre å forsyne seg med bacon og ordentlige pølser i ny og ne enn cola og sjokolade samt store mengder prosesserte matvarer (fylt med e-stoffer).

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    kibsgard skrev:
    Vidar P skrev:
    Fins det mange studier på at denne type lavkarbodiett (f.eks. å spise fisk, olivenolje og grønnsaker) gir slag og infarkt? Trodde poenget var at man ikke hadde kjørt veldig mange svære studier (altså med et stort antall individer) over 20-30 år på denne typen kosthold. Slik at de som nå velger å spise denne type mat gir ny kunnskap til "resten" på lengre sikt (for dette er jo i ferd med å bre veldig om seg). Selv vil jeg tro at et kosthold med mye fisk, olivenolje og grønnsaker og lite brødmat (men ingen fanatiske tilbøyeligheter) er sunt for kropp og sjel. Er mer usikker på om store mengder bacon, egg og smør gir den samme helseeffekten. Men jeg tror at det er bedre å forsyne seg med bacon og ordentlige pølser i ny og ne enn cola og sjokolade samt store mengder prosesserte matvarer (fylt med e-stoffer).
    Det finnes ikke en seriøs studie som viser at mettet fett er skadelig. Og det er mange som har prøvd å finne dem! ;)
    Derimot kan bacon være diskusjonstema grunnet nivået av nitrit/nitrat som ikke alle er enige om er like sunt.
    Egg og meierismør er gull.

Btw, - For et par tiår siden ble det nedsatt en komite i USA for å avslutte fettdiskusjonen engang for alle. De fikk i oppgave å skaffe bevis for at mettet fett var skadelig i store mengder. Etter noen år ble komiteen nedlagt uten noen rapport. De skyldte på manglende ressurser..

akto

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.10.2005
    Antall liker
    48
    Sted
    Akershus
    Jeg har en hjertefeil som gjør at jeg ikke kan trene, kun mosjonere lett; tilstanden heter hypertrofisk kardiomyopati. Vidar P vet sikkert hva det er, Ståle Solbakken likeså. Uansett, legen min sa at det er ingenting jeg kan gjøre i forhold til selve tilstanden, men jeg kan hjelpe hjertet ved ikke å stresse det på andre områder. Derfor; kutt kaffeinntaket med 50 % (fra ca 15 kopper om dagen), reduser stressnivået (litt lite håndfast, men jeg forsøker) samt reduser vekten. Jeg veide 125 kg, og vil ned til der jeg var for 5 år siden når jeg røkte og snuste, til 85-90 kg. Nå veier jeg 115 kg, og har gått ned i snitt 0,5-0,7 kg pr uke. For å oppnå dette har jeg gjort følgende:
    - Kuttet ut ALT snop, men koser meg med en øl eller vin nå og da.
    - Spiser grovt brød, korn og fet fisk.
    - Spiser 3 normale måltider om dagen, og tenker kun på kaloriinntak kontra kaloriforbruk. Altså, ingen overspising.

Det finnes ingen vitenskap bak dette som jeg vet om, men i mitt hode betyr det jevn nedgang. Jeg regner med å bruke ca 1 - 1,5 år på denne vektreduksjonen.

Det morsomste er at jeg nå skjønner at jeg var en sukkerjunkie ... Jeg var rett og slett avhengig av sukker i dets enkleste form, som i snop. Nå, etter et par måneder så går avhengigheten på at jeg hungrer etter korn og bananer. Sjokolade er ute av min vokabular :) Og det er deilig!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Usmakelige innlegg slettes i henhold til regelverket.

bjornh, moderator

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Hva er usmakelig med et bilde av en typisk sykdom sterkt knyttet til høyt kjøttkonsum?

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    emokid skrev:
    Hva er usmakelig med et bilde av en typisk sykdom sterkt knyttet til høyt kjøttkonsum?
    Dette handler ikke om kjøtt vs. gress.

Fettbløff er hva det handler om. Get it ?

Lag deg en egen gresstråd.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tor Nado skrev:
    Har slitt med høyt blodtrykk, for høyt kolesterol og medium overvekt lenge.
    Etter overgang fra gift: brød, potet, pasta, sukker, ris og diverse annet junk så
    har formen blitt 10x bedre og min doktor bekrefter at kolesterolet har gått ned
    blodsukkeret er stabilt og blodtrykket er perkekt. s i k k e r t b a r e p l a c e b o.
    Gratulerer med kjemperesultat!

Har du kun endret hva du spiser?
    Ikke når, hvor ofte, hvor mye?

Istedet for å skrive hva som er gift, kan du skrive hva som er gull og hvordan måltidene gjennom en typisk dag ser ut?

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    oddgeir skrev:
    Jeg er sannhetsvitne. -15 kg på 5 mnd. Jeg var 113 med stigende blodtrykk og generell mangel på energi.
    Nå er jeg på den feminine siden av 100 med alle verdier innenfor normalen og i kjempeform.
    Gratulerer!

Har du også kun endret kosthold?

Mvh
    Rolf

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Kan ta med meg i samme slengen.
    Ikke like imponerende riktignok men ned 8 kilo siste året, som har vært et svært inaktivt år uten trening. Aldri hatt så lav fettprosent som nå ( vel svært lenge siden hvertfall..)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Er du på utkikk etter en diett\livstilsforandring som ikke fordrer til økt bevegelse?

Jeg droppet 8kg uten å gjøre noe annet enn å bytte diett, for what its worth.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    KW skrev:
    Grethe Rode satser vel på mager skinke typen istedet for nakkekoteletter og bacon.
    Hei KW, takk for svar.
    Vet egentlig ikke, men det du nevner kan stemme med de tips jeg har fått fra fastlegen, og fra en venninne som har gått Rode-kurs før.

Har du forøvrig erfaring med flere titals kilo overvekt og dårlig kondis (selv om det er aldri så mye selvforskyldt) for så å begynne på tildels hard trening?
    Jeg har jo sett deg noen ganger i noen år nå og du har da aldri vært i nærheten av noe sånt ;)
    Synes ikke selv at jeg har vært veldig overvektig, selv om BMI ikke har vært på track...
    Men ca 10 over et tenkt mål har jeg vært.
    Snakker overhodet ikke om å begynne hard trening, men om å røre på seg.
    Gå turer, ta situps, sykle osv.
    De jeg snakker om er de som skal miste masse kilo, ete masse mat og ikke løfte på ræva. Jeg tror ikke på sånne mirakler ;)

Vitsen med høyt fettintak er en del av poenget, ser ikke helt at dette (med f.eks. ketose) er noe for deg........ta og tren bort det bittelille fettet du har du ;)
    Men hvordan kan jeg trene det bort hvis jeg putter gift i kroppen?
    Jeg spiser knekkebrød til frokost, epler og gulrøtter til mellommåltid, brød til lunch og "normal" middag (bare mindre av den).

Du får det du trenger på Rema, men det kan by på problemer ved at dere er flere.
    Jeg synes bare det at jeg sjøl lager maten hjemme (ikke noe enkel/gal kjøpemat grunnet jobbmat) og er aleine gjør dette enkelt for meg.
    Det jeg trenger? Dette er jo vanskelig hvis jeg ikke skal i ketose eller bruke LCHF, men trene bort fett? Skal jeg da bare kjøre på med god gammeldags norsk husmannskost?

Egg hver frokost og det kan jo tilberedes på flere måter, men jeg lager eggerøre til røke laks/ørret og steker til bacon........det er stort sett min frokost snart i et år......blir ikke lei.
    Ikke noe brød i det hele tatt, men har grovt Wasa (rug) knekkebrød og kan jo slenge innom makrell i tomat, div. gule og hvite oster og levepostei er bra (bra=ikke noe karbo)
    I det hele tatt så sier vel de 50 ordene til Topline mye om det som er flott og greit noen innlegg over her.
    Egg er digg. Leverpostei og knekkebrød likeså. De femti ordene var vel ganske generelle, og for meg vil det være fett umulig å sove 8 timer... :eek:

Greit nok likevel å holde et lavt nivå med klarbo, da det stabiliserer vekta når du er der, i den perioden du ikke gidder eller har tid til å trene.
    Lav karbo kan gjøres på gammelmåten, uten å stappe i seg fett?

Den treningen jeg startet med i begynnelsen av april, ville for meg vært tilnærmet umulig (bl.a. psykisk) for over et år+ siden med jobb og den vekta/kondisen og tiden jeg da hadde til slikt.
    Med 10 kilo ned og flust med tid, så greier/gidder jeg.
    Mvh.KW
    Det spørs jo på treningen, selvsagt. Gå turer kunne du klart, samme med sykling?
    Man rekker det man setter seg mål om, dersom man vil det. Selv har jeg kone som er sykemeldt og ikke kan bidra i hverdagen akkurat nå, tre unger som skal på aktiviteter mandag, onsdag, torsdag, søndag, levere og hente i barnehage, vaske hus og klær, handle, jobbe... Men det går bra å klemme inn en økt på Spenst eller en sykkeltur, men jeg må ønske det selv. ;)

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    emokid skrev:
    Er du på utkikk etter en diett\livstilsforandring som ikke fordrer til økt bevegelse?

Jeg droppet 8kg uten å gjøre noe annet enn å bytte diett, for what its worth.
    Er ikke på utkikk etter noe annet enn å høre fra LCHF-folket om det er bare gull og grønne skoger, eller om det kan være andre aspekter som ikke er så bra med den type vektnedgang.
    Hva med muskelmasse når man går i ketose?

Tror lett på at du droppet 8 kg ved å kutte ut kjøtt. ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    emokid skrev:
    Det jeg tror på er å spise sunt (hva nå det er...hehe) og å trene.
    Det tror jeg på virker over langen, og er en bedre og sunnere måte å miste kg på enn slike omdiskuterte spesialdietter.

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    Ikke like imponerende riktignok men ned 8 kilo siste året, som har vært et svært inaktivt år uten trening. Aldri hatt så lav fettprosent som nå ( vel svært lenge siden hvertfall..)
    Har ikke møtt deg så mange ganger, men det har aldri slått meg at du trenger noe som helst vekt/fett-reduksjon. ;)
    Sier ikke at det ikke funker, men har ikke helt tro på at det er varig eller spesielt godt for kroppen.
    Det høres mest ut som den norske spesialmetoden skippertak. 8)

Mvh
    Rolf

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    topline skrev:
    Har ikke møtt deg så mange ganger, men det har aldri slått meg at du trenger noe som helst vekt/fett-reduksjon. ;)
    Sier ikke at det ikke funker, men har ikke helt tro på at det er varig eller spesielt godt for kroppen.

Mvh
    Rolf
    Det er ikke en diett, men en livsstil å spise naturlig mat. ;)

Jeg har heller aldri slanket meg, men ble nysgjerrig på LCHF av andre helsemessige årsaker. Resultatet ble minus 5-6 kg i den mest inaktive perioden noen gang i mitt liv, så stabiliserte vekten seg. Etter at jeg startet trene igjen i vinter gikk jeg ned et par til. Nå i etterkant så ser jeg at vektjusteringen var helt ok, hehe selv om jeg ikke hadde noe "slankebehov" i starten. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    topline skrev:

Mvh
    Rolf
    Den norske metoden "skippertak"? Fordelene ved lavkarbo er i ferd med å gå opp for folk verden over.

Ikke så mange sider tilbake linket jeg til to store artikler i NYTimes, den seneste utkom for noen uker siden. I disse ble lavkarbo gjennomgått, inklusive legemiddelindustriens motstand mot metoden. Du bør lese ihvertfall hele den seneste artikkelen. Den andre er linket til i denne.
    http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17Sugar-t.html

Hvorvidt noen har behov får å kikke på kroppsomfanget kan man vurdere her:

Vi snakker om muligheten for tre feilslutninger:

1. At en kalori er en kalori, men at en sukkerkalori i tillegg er en "tom" kalori.
    2. At man for å holde vekten eller gå ned i vekt må kontrollere fettinntaket, mens sukkerinntaket ikke er like viktig.
    3. At sukker er sukker, uten å skjelne mellom fruktose og glukose.

Vitenskapen avanserer, og i dag vet vi mer. Men fordi legemiddelindustrien har styrt seg inn på å "kurere" feilslutningens konsekvenser, er det motstand mot den åpenbare konklusjonen: at man har tatt feil, og at løsningen er en kostholdsjustering og ikke medisinering.

Kostholdsjusteringen er av ikke-intuitiv art: du kan spise animalsk fett med god samvittighet; du bør ligge unna de fleste margarintyper; du må redusere ditt sukkerforbruk.
    Som artikkelen i NYTimes påpeker er den amerikanske fedmeeksplosjonen perfekt synkronisert med innføringen på 60-tallet av nye kostholdsråd der man sa det motsatte.

I tillegg kom industrimatens høytid, der man hurtig oppdaget at folk har sukkermani, og utnyttet denne ved å helle sukker i bearbeodede matprodukter. Mat uten sukker i ble ikke foretrukket sammenlignet med mat med sukker i - "den smakte ikke like godt." Skulle man få solgt sin bearbeidede mat måtte den inneholde sukker.

I dag er det sukker overalt og i alt. Müsli, som i utgangspunktet har godt med sukker, får tilsatt sukker i form av tørkede bær og frukt, for at det skal smake enda søtere; en vanlig kiosk er en sukkeroase; og supermarkedet er et sukkerparadis.

Samtidig med den anbefalte omleggingen av kostholdet til fettmagert, helst med margarin og gjerne med sukker... kom det å sitte stille.
    Lenger utdanningstid for ungdommer; overgang til skrivemaskin og senere datamaskin. Kroppsarbeid ble erstattet med andre maskiner, folk flest fikk tilgang til biler, heis ble montert der det før var trapper. Fedmeeksplosjonen var resultatet.

Så viser det seg, som du kan se i NYTimes-artikkelen, at man ikke har forstått en kritisk sammenheng. Når kroppen mottar fett i maten, reagerer den på én måte i forhold til hva den utløser av enzymer og begår av lagringsberedskap; når kroppen ikke mottar fett, men i stedet får sukker, reagerer den på en annen måte. Og insulinproduksjonen, som er kritisk i dette, kommer i usynk.

Dette vet jeg fordi det skjedde meg. Jeg gikk i to år og lurte på hvorfor jeg periodisk fikk smerter i knærne, vondt spesielt i stortåleddet og stive armer. Trodde jeg ikke hadde trent eller tøyd nok. Men i tillegg fikk jeg også periodiske tilfeller der øynene kunne gå fra å se skarpt en dag til å se dårlig neste dag.
    Det kan være symptomer på mangt, men også på Diabetes 2, ble jeg fortalt av min lege. Men jeg liker ikke å ta medisiner, så jeg vurderte alternativer.
    Jeg sluttet å spise hvitt brød, gikk over til mørkt rugbrød. Jeg spiser nesten ikke pasta. Til slutt ble jeg kvitt min lyst på potetgull. Croissanter, farvel ... sukk.
    Jeg har omorganisert hva jeg spiser av frukt. Poenget var å få ned sukkerkonsumet.

Jeg spiser kylling, fisk, kjøtt. Er ikke helt fanatisk når det gjelder kornprodukter som couscous, durum-hvete og annet - men det er slutt på alt med fint hvetemel. Jeg satser på rett type ris, og annet ved siden av enn poteter.
    Jeg har sjelden brukt annet enn smør - men jeg spiser nok mer bacon enn før, og nyter min salami al tartufa fra Italia med meget god samvittighet i disse dagene.
    Jeg drikker også vin og tar meg et glass Nøgne Ø Porter, jeg er ikke i fengsel.

Likevel. Vekten har gått ned med 15 kg. Har ikke hatt antydning til leddsmerter eller synssvømming siden jeg la om. Jeg er blitt sprekere (15 kg er en tung sekk) og det har hunden fordel av.

Sukker i de mengder vi får det i oss, om vi ikke passer på, er giftig. Det er også hva de spør om i tittelen på den artikken i NYTimes: http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17Sugar-t.html

J

J.J

Gjest
    Fint fortalt om deg selv vredensgnag.

Det setter noen ting i perspektiv hos meg selv oxo -
    Og jeg tenker vel litt på samme måte som deg - at en ikke er i fengsel. Ja - jeg er en kakemoms - elsker sjokolade - digger is, gjerne året rundt - fordelen er at jeg liker å lage mat (oxo en bakdel :p ). Dog så er jeg uten kjøkken for tiden - men er i monteringsfasen.
    Når det er oppe og går så blir det en vei med mye mindre sukkerholdige produkter.
    Men har jeg lyst på en glasscola en dag - ja da tar jeg det.

Jeg tror veldig på at mye av det enn har lært opp igjennom tiden er feil - dessverre.

Jeg har slit med isjias et halvt år nå - legen sa: ta det med ro - her er smertestillende. Fysioterapeuten sa: ta det med ro, gjør noen forsiktige tøyeøvelser.
    Nå nylig så var jeg hos noen spesialister og jeg fikk vite hvordan ryggen igrunn virker - jeg skulle IKKE ha tatt det med ro.
    Jeg skulle vært mest mulig aktiv og prøvd å holde ryggen mest mulig igang ifra dag 1 - gjerne med smertestillende, men skulle ha gått og tøyd skikkelig hver dag .....
    Bare på kort tid så har det gitt resultater - heldigvis :)

Sorry for OT

V

vredensgnag

Gjest
    Det er slett ikke off-topic det du skriver, jan. Men sannheten er at det er så mye sukker i all maten nå, at man fint kan fortsette med noen sukkerkilder uten at det blir ødeleggende. Poenget er å få ned totalnivået ved å luke ut unødvendig sukker, og det gjør man ved å være litt kritisk og ha litt mer disiplin. Det er utrolig hva som skjer når kroppen får lov å arbeide slik den vil.

Og verdt å huske at hjernen trenger glukose skal den arbeide rett. Det kroppen ikke trenger så mye av er fruktose.
    Ellers takker jeg tråden, det var den som ga meg impuls til å være litt mer disiplinert i sukkerinntaket.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    RoDa skrev:
    oddgeir skrev:
    Jeg er sannhetsvitne. -15 kg på 5 mnd. Jeg var 113 med stigende blodtrykk og generell mangel på energi.
    Nå er jeg på den feminine siden av 100 med alle verdier innenfor normalen og i kjempeform.
    Gratulerer!

Mvh
    Rolf
    Ja, jeg har kun justert (ikke endret) kostholdet, ved å redusere kraftig på poteter, pasta, hvetemelsbaserte produkter/brød og sukker/sukkerbaserte produkter. Potenene og brødet er erstattet med lavkarbobrød og mos av broccolli/blomkål/andre varianter av grønnsaker. Ellers holder vi fokus på rent kjøtt / fisk, unngå blandingsprodukter/industriprodusert fór, og vann i stedet for saft/brus.
    Øl /vin som før. Man trenger da ikke være ekstremist.

Kona spiser akkurat det samme, men det merkelige er at hun ikke går ned i vekt, men så er hun ikke overvektig heller.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    oddgeir skrev:

http://www.lchf.se/
    Kommer du på makraméklubbens møte neste uke? Vi skal ha forelesning over temaet «Tynn eller tykk pensel i møtet med naturens harmoni» av tidligere sykepleier Lise Iversen. Ta med vannfarger og godt humør.
    ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Professor Lustig er ekspert i endikronologi og stoffskifte, han har et 90-minutters foredrag det er verdt å se på. Det er dette det linkes til i starten på artikkelen i NYTimes. Her begynner han med et spørsmål: Hvor mange av dere tror på denne loven: at det du ikke forbrenner av det du fortærer kommer du til å lagre?

Og så sier han at det trodde han selv, inntil han så nærmere på hva som skjer i kroppen. Alle tror det, og det viser seg å være feil. Det er viktige nyanser ute og går.
    Jeg tror Vidar P vil finne foredraget interessant og viktig. I følge Lustig er det Vidar kaller et farlig eksperiment det motsatte.

Lustig viser hvordan fruktose bidrar til metabolismesyndromets fem bestanddeler:

1. Fedmeepidemien
    2. Diabetes 2
    3. Lipidproblemer (det er fruktose som skaper det tette LDLet som går inn i årene og lager forkalkning, ikke fett)
    4. Hypertension
    5. Hjerte-karsykdommer.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    oddgeir skrev:
    RoDa skrev:
    oddgeir skrev:
    Gratulerer!

Mvh
    Rolf
    Ja, jeg har kun justert (ikke endret) kostholdet, ved å redusere kraftig på poteter, pasta, hvetemelsbaserte produkter/brød og sukker/sukkerbaserte produkter. Potenene og brødet er erstattet med lavkarbobrød og mos av broccolli/blomkål/andre varianter av grønnsaker. Ellers holder vi fokus på rent kjøtt / fisk, unngå blandingsprodukter/industriprodusert fór, og vann i stedet for saft/brus.

Kona spiser akkurat det samme, men det merkelige er at hun ikke går ned i vekt, men så er hun ikke overvektig heller.
    Så du spiser mindre, og du spiser sunnere, og du har gått ned i vekt? Ikke noen bombe det kanskje?
    Kona di kanskje viser at dette ikke er fasit for alle?

"Man trenger da ikke være ekstremist" skriver du, hvordan kan du da være sannhetsvitne?
    LCHF er jo nettopp ekstremt, det du beskriver er nærmere sunt bondevett.
    Bortsett fra fraværet av grovbrød og pottiter da.. ;D

R

J

J.J

Gjest
    RoDa skrev:
    oddgeir skrev:
    RoDa skrev:
    oddgeir skrev:
    Gratulerer!

Mvh
    Rolf

Så du spiser mindre, og du spiser sunnere, og du har gått ned i vekt? Ikke noen bombe det kanskje?

"Man trenger da ikke være ekstremist" skriver du, hvordan kan du da være sannhetsvitne?

R
    En kan spise mer om så er ....

Kvinner har ikke så lett for å gå ned i vekt av LCHF - men får allikevel mye bedre livskvalitet

Men jeg mistenker RoDa for å prøve og fukke opp litt her .... di j...æ jåsskuk ;D

V

vredensgnag

Gjest
    En del som trekker LCHF for langt - det går fort i ytterpunkter. Men også tusener på tusener som merker at de med en meget enkel kostholdsomlegging, som strider mot hva man er blitt fortalt er rett, straks oppnår bemerkelsesverdige resultater.

Se Lustigs foredrag over ... han sier rett ut at matvareindustrien har forgiftet oss med fructose, som kroppen ikke er beregnet på å takle i de kvanta den nå får det dumpet i seg (fructose er en mye billigere sukkerform, og derfor den som prioriteres av industrien, av hensyn til overskuddet.)
    Økningen i fruktosekonsum korrelerer eksakt med fem helseplager som har økt samtidig.

Kontrollér fruktoseinntaket, øk fiberinnholdet, gi kroppen fett i form av fett i stedet for i form av fruktose.
    Fruktose omdannes nemlig til fett i kroppen, den vet ikke hva annet den skal gjøre med det. Så måltid som inneholder lite fett, men mye fruktose er egentlig fettrike måltid.

Og om du ikke liker at det virker, RoDa, så er det vel ikke noe å tape nattesøvnen over.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Den norske metoden "skippertak"? Fordelene ved lavkarbo er i ferd med å gå opp for folk verden over.
    Med skippertak mente jeg LCHF som både høres ekstremt og vanskelig ut, samt blir "gjøkke no om jeg blir feit, LCHF fikser det selv om jeg sitter på ræva"

Vitenskapen avanserer, og i dag vet vi mer. Men fordi legemiddelindustrien har styrt seg inn på å "kurere" feilslutningens konsekvenser, er det motstand mot den åpenbare konklusjonen: at man har tatt feil, og at løsningen er en kostholdsjustering og ikke medisinering.
    Nå er det vel ikke alle leger som er medisindepot?

Kostholdsjusteringen er av ikke-intuitiv art: du kan spise animalsk fett med god samvittighet; du bør ligge unna de fleste margarintyper; du må redusere ditt sukkerforbruk.
    Er fravær av sukker en del av LCHF? Mindre sukker er et veldig generelt råd, har ikke hørt noen som ikke mener dette er usunt for kroppen?

Så viser det seg, som du kan se i NYTimes-artikkelen, at man ikke har forstått en kritisk sammenheng. Når kroppen mottar fett i maten, reagerer den på én måte i forhold til hva den utløser av enzymer og begår av lagringsberedskap; når kroppen ikke mottar fett, men i stedet får sukker, reagerer den på en annen måte. Og insulinproduksjonen, som er kritisk i dette, kommer i usynk.
    En måte og en annen måte, kan du beskrive de to måtene?
    Når kroppen ikke mottar fett, men får sukker istedet? Høres ekstremt ut.
    Hva om kroppen ikke får mye fett, og heller ikke sukker?

Jeg sluttet å spise hvitt brød, gikk over til mørkt rugbrød. Jeg spiser nesten ikke pasta. Til slutt ble jeg kvitt min lyst på potetgull. Croissanter, farvel ... sukk.
    Jeg har omorganisert hva jeg spiser av frukt. Poenget var å få ned sukkerkonsumet.
    Hvilken frukt er bra/dårlig?

Jeg spiser kylling, fisk, kjøtt. Er ikke helt fanatisk når det gjelder kornprodukter som couscous, durum-hvete og annet - men det er slutt på alt med fint hvetemel. Jeg satser på rett type ris, og annet ved siden av enn poteter.
    Jeg har sjelden brukt annet enn smør - men jeg spiser nok mer bacon enn før, og nyter min salami al tartufa fra Italia med meget god samvittighet i disse dagene.
    Er kylling og fisk animalsk fett?
    Salami trodde jeg var usunt, men det er kanskje bare deilig animalsk fett og peis på?

Sukker i de mengder vi får det i oss, om vi ikke passer på, er giftig.
    Tror du skal lete lenge for å finne noen som mener sukker er sunt.
    Det sies at avdøde Steen Duelund forsøkte å kurere sykdom med Cola og Wienerbrød.

Just in case det ikke virker sånn, så synes jeg faktisk dette er veldig interessante greier.

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Som nordlending er dette en morsom overskrift å lese ;D

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    RoDa skrev:
    oddgeir skrev:
    RoDa skrev:
    oddgeir skrev:
    Gratulerer!

Mvh
    Rolf

R
    En kan spise mer om så er ....

Kvinner har ikke så lett for å gå ned i vekt av LCHF - men får allikevel mye bedre livskvalitet

Men jeg mistenker RoDa for å prøve og fukke opp litt her .... di j...æ jåsskuk ;D
    Det skjønte jeg også etter svaret jeg fikk etter mitt forsøk på å hjelpe en jeg trodde var interessert i å prøve, jeg var likevel litt mistenksom og forundret.
    Skjønner ikke helt vitsen med å drive slik, enten så bruker mann tråden og tipsene fordi en har behovet
    eller så går mann i diskusjon rundt temaet og imo er noe av temaet et alternativ for de som sliter med tildels sterk overvekt og er av forskjellige årsaker lite flinke/lystne på å gå ned effektivt (over kort tid) med hjelp av tildels hard trening.

Akto har funnet sin vei og han går ned over tid, noe jeg tror er lurt jeg har vel sjøl brukt tiden til hjelp.

Nå med 10 kilo vekke og en stagnasjon i videre vektnedgang, så har jeg mer ork/guts til å trene daglig.
    Kanskje har jeg ikke lengre så veldig mye fett å forbrenne at det kun er den nå litt for store drakta (huden) som virker som fett (vel litt er det nok igjen da).

Det er rart hvordan det henger igjen det vi har blitt fortalt som en sannhet gjennom 3-4 tiår, men tiden vil nok jobbe for det som vg nevner i sine innlegg.

Så tilbake til dette farlige fettet, skulle vært morsomt og tatt en runde på hvor mye fett i form av fisk/kjøtt (jeg bruker svinekjøtt og ikke det som er rødere) de forskjellige her inne spiser i løpet av uka.

Jeg regner med at de fleste bruker kjøtt av et eller annet slag ofte til div. middager eller går det i pizza o.l.?

Jeg regnet på det i går og gjennomsnittet for meg på en dag hvor jeg spiser kun svinekjøtt så er det 90/100 gram bacon til frokosten og så 100 gram nakkekotelett til middag.
    Det blir 1,4 kilo i uka, men jeg spiser jo ikke kun dette til nevnte måltider hver bidige dag, en del frokoster blir bacon byttet ut med røkt ørret mens kotelettbiten mer sjelden blir byttet med kokt ørret.

2 egg daglig stekt til bacon og røre til ørreten.

Til det som vg nevner å trekke LCHF for langt, så er det vel flere innlegg her i tråden at ekstremvarianten (ketose?) ikke bør være det daglige over lang tid/år hvis jeg ikke husker feil.

Dersom en i tillegg bruker kroppen litt så vil jeg tro at f.eks. det som fedon hevder om daglig karboinntak på under 150 gram kan være et fornuftig mål.
    Det betyr at en sikkert kan innta noen skiver med riktig brød f.eks om en ønsker det uten å gå opp igjen i vekt/økt fettlag.

Mvh.KW

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Finnes det noen studier som viser at statens ernæringsråd er helt på trynet?
    Det at det skal være en konspirasjon hvor staten og matvareindustrien står sammen mot folket har jeg vanskelig for å tro på, finner teoerier som 9/11 og kornsirkler lagd av aliens mer sannsynlige.

Rent personlig har jeg mer tro på øke fettforbrenningen med hard trening (Helgerud og Hoff sin forskning) enn å spise store mengder feit mat med tilhørende fare for infarkt osv.

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    Hvilken frukt er bra/dårlig?
    Just in case det ikke virker sånn, så synes jeg faktisk dette er veldig interessante greier.

Mvh
    Rolf
    Det er veldig interessant. Alt som dras til ytterpunkt skal man nok være litt skeptisk til, men det er også fullt mulig at vi har tråkket uti en ordentlig hengemyr når det gjelder det vi tror er sunt kosthold, og mye prestisje er investert i disse kostholdsrådene, så det sitter langt inne å legge om.

Som jeg vel skrev tidlig i tråden burde det være godt grunnlag for å saksøke de som kokte sammen kostholdsrådene som ble gitt på 60-tallet, og som Lustig viser baserer seg på en feilaktig analyse om fettets innvirkning, der sukker (og sukkerformer) ikke ble vurdert på korrekt vis.

Og det er en kjensgjerning at sukkerkonsumet har steget helt uforsvarlig, og mye av dette er "skjult" sukker, eller sukkerformer vi er blitt fortalt representerer "tomme kalorier."

Det viser seg uansett at det er sukkeret som er farlig, ikke fettet (relativt sett, og med noen forbehold). Og at vi har trukket banale slutninger som har godt av å vurderes påny. Selv kan jeg stikke nye hull i belter og hente frem bukser jeg trodde var klare for historisk museum (eller Fretex), og alt jeg har gjort er å granske mitt sukkerinntak og redusere dette.

Til ditt spørsmål om hvilken frukt som er usunn. Sjekk det som kalles glykemisk indeks, og få i deg frukt som også har fiber.

Det varierer sikkert også for folk - jeg merker at kroppen min reagerer meget positivt på å få i seg mer fiber, og at dette nok er nøkkelen til at jeg er kommet i bedre balanse. Der har jeg tydeligvis slurvet. Så kombinasjonen av det og redusert sukkerinntak har gjort jobben her.

Glykemisk Indeks:

http://www.matoppskrift.no/sider/Glykemiskindex.asp

N

nb

Gjest
    RoDa skrev:
    Er kylling og fisk animalsk fett?
    Salami trodde jeg var usunt, men det er kanskje bare deilig animalsk fett og peis på?
    Kyllingfileter i gule, svette depresjonspakker fra Rema inneholder nesten ikke fett siden det er bryststykkene og skinnet er fjernet. Spisr du alt på en kylling (og da særlig skinnet) så er det en del fett, men fortsatt sorterer det under "mager" fulgl. Vil du ha fett, spis and;) En del fisk har ganske høyt fettinnhold, fritt etter hukommelsen er forskjellen på salmafileter (det magreste stykket) og hel fisk bare et par-tre prosent, så det er fordelt i hele fisken.

Salami er vel bare kjøtt + ekstra dyrefett + krydder og en del salt. Det meste av ordentlig spekemat og pølser har et fettinnhold på rundt 25-30% eller deromkring, blir fort tørre saker om det er særlig lavere enn det. Om noen hevder det er usunt så må det være pga fett og muligens at det er ganske salte saker.

V

vredensgnag

Gjest
    Anonym skrev:
    Det at det skal være en konspirasjon hvor staten og matvareindustrien står sammen mot folket har jeg vanskelig for å tro på, finner teoerier som 9/11 og kornsirkler lagd av aliens mer sannsynlige.

Rent personlig har jeg mer tro på øke fettforbrenningen med hard trening (Helgerud og Hoff sin forskning) enn å spise store mengder feit mat med tilhørende fare for infarkt osv.
    Jeg tror ordet konspirasjon i og for seg er feil, selv om professor Lustig er meget klar i sin anklage, og sier at spesielt mineralvannsindustrien vet nøyaktig hva de holder på med.
    Det er ikke konspirasjon å velge billig fruktose i stedet for andre sukkerarter når man skal søte matvarer - men konsekvensene er langt farligere, viser det seg.

J

J.J

Gjest
    Anonym skrev:

Tror det er for tidlig å trekke konklusjoner enda om alt er feil ifra MYNDIGHETENE ;)

*
    At du tror det er helt ok :)

N

nb

Gjest
    KW skrev:
    Jeg regnet på det i går og gjennomsnittet for meg på en dag hvor jeg spiser kun svinekjøtt så er det 90/100 gram bacon til frokosten og så 100 gram nakkekotelett til middag.
    Det blir 1,4 kilo i uka, men jeg spiser jo ikke kun dette til nevnte måltider hver bidige dag, en del frokoster blir bacon byttet ut med røkt ørret mens kotelettbiten mer sjelden blir byttet med kokt ørret.

2 egg daglig stekt til bacon og røre til ørreten.
    Nå sier du ikke noe om hva du ellers pleier å spise (lunch, kveldsmat,mellommåltider, tilbehør etc), men spiser du så lite er det ikke så rart at du har gått ned mye i vekt - særligkombinert med økt aktivitetsnivå. LHCF eller ikke.

100g bacon til frokost (forsåvidt ganske normal dose) og 100g nakkekotelett (ekstremt lite for en voksen mann) til middag er ikke mye næring. Spiser jeg rent kjøtt til middag i form av biff, koteletter, lam e.l. så går det i alle fall 2-300 gram kjøtt (ikke medregnet eventuelle ben). En ordentlig biff for meg er på rundt 400g.

V

vredensgnag

Gjest
    Beslutningsgrunnlaget, da kostholdsrådene som ønsket en reduksjon i fettinntak ble laget, virket både åpenbart fornuftig (for å redusere kroppsfett må man spise mindre fett) og vitenskapelig (var basert på studier.)

Og problemet er at denne studien synes å ha vært feilaktig, og at den trakk en for lettvint konklusjon. Alternativt at man ikke forstod hvordan matindustrien kom til å omfavne sukker som smakstilsetning.

Så myndighetene har ikke konspirert, de har feilinformert - og etterhvert har det gått stor prestisje i å ikke innrømme at man har feilinformert.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    KW skrev:
    jan#jan skrev:
    Det skjønte jeg også etter svaret jeg fikk etter mitt forsøk på å hjelpe en jeg trodde var interessert i å prøve, jeg var likevel litt mistenksom og forundret.
    Skjønner ikke helt vitsen med å drive slik, enten så bruker mann tråden og tipsene fordi en har behovet
    eller så går mann i diskusjon rundt temaet og imo er noe av temaet et alternativ for de som sliter med tildels sterk overvekt og er av forskjellige årsaker lite flinke/lystne på å gå ned effektivt (over kort tid) med hjelp av tildels hard trening.
    Dere kan legge mistankene til side.
    Selv om min kommunikasjon kanskje er litt utfordrende så er dette spennende saker.
    Tror ikke jeg kommer til å hoppe på noe sånt selv, og har satset på noe annet som "løsning".

Søker man på LCHF på internett så kommer det raskt frem kjærringsider med hallelujatråder og til og med folk som kjører små barn inn i ketose.....
    Selv om det er forsket på at barn kan slutte å vokse av det.

Det mest interessante er jo om KW og jan#jan kunne gått like mye ned i vekt ved å følge myndighetenes farlige og giftige råd?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn