Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Mer lese:

http://www.dn.se/debatt/hogt-kolesterol-ar-ofarligt-for-kvinnor-och-friska-man

Läkare och forskare: Sanningen börjar komma fram. Över en halv miljon svenskar tar läkemedel mot förhöjda kolesterolvärden i onödan. De kolesterolsänkande läkemedlen – som används av över en halv miljon svenskar – minskar risken för att dö av hjärtinfarkt. Men detta gäller endast män som tidigare haft en infarkt. Effekten är dessutom beskedlig. Vad de flesta inte vet är att inget experiment med den här gruppen läkemedel (så kallade statiner) har lyckats förlänga livet för friska människor. Men nu börjar sanningen sippra ut. En omfattande analys av nätverket Cochrane Collaboration visar att statinbehandling endast har en bagatellartad effekt. Tvärtom finns det skäl att varna för de biverkningar som en okritisk användning av statiner kan ge, skriver artikelförfattarna.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    DIY_dude skrev:
    Sting skrev:
    Skaff deg en kettlebell (og motivasjon) så har du det du trenger :)
    Hvis du skaffer deg kettlebell så kommer jo motivasjonen av seg selv. ;D Makan til effektiv, allsidig og morsom styrketrening skal du lete lenge etter.
    Støttes 298%, finnes ikke noe bedre for kroppens funksjonalitet.

Helt of tåpic nå, men denne karen her er bare så bra at han er verdt linken

Kettlebell warm up
    http://www.youtube.com/watch?v=dbfKlvePO4A
    enjoy :)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    kibsgard skrev:
    Ja, jeg synes det er merkelig at enkelte her synes man er modig ved å våge og kaste seg på en slik diett ..
    Grunnen til det er ikke komplisert eller merkelig i det hele tatt, det er simpelthen fordi vi har en 50+ år historie med studier som tyder på at dette vil kunne gi økt risiko for hjerte-/karsykdommer, og vi har ikke tilstrekkelige langtidsstudier som tyder på noe annet.
    Det finnes etterhvert mange som har gått gjennom de studiene du henviser til, og funnet ut at de ikke holder mål når det gjelder å bevise fettets skadevirkninger. Tvert i mot har det siste år kommet store meta-analyser som viser det motsatte.
    De fleste studiene har ikke isolert fettet men sett det som en del av et totalkosthold.
    Dvs at når f.eks MS forbundet anbefaler fettfattig kost til MS pasienter så er det på grunnlag av at personer med høyt inntak av mettet fett, lavt inntak av fisk, grønnsaker og omega 3 er mer utsatt for MS ref noen studier. Når man setter dem på fettfattig diett, mer fisk og grønt + omega 3 tilskudd så blir de bedre fra symptomene. Altså er ikke mettet fett bra.

Øhh..var det noen som fant en liten feil her?

Det ble endret mange variabler på en gang. Det har nemlig også vist seg at de som spiser mye mettet fett i kombinasjon med mye grønnsaker, omega 3 tilskudd og litt fisk også blir bedre. Hva var så grunnen?

Det finnes intet biokjemisk grunnlag for at mengde mettet fett skal spille negativt inn, det oppfører seg helt nøytralt i kroppen. Flerumettet fett og mikronæringsstoffer derimot er det lett å forklare med biokjemi hvorfor det utgjør en forskjell i kostholdet.

Studiene opp gjennom tiden har vært farget av hva man har ønsket å se. Noen ganger har heller ikke konklusjonen på studien innholdt viktige detaljer i teksten, som nå sist i en meta-analyse der kvinner med tidligere hjertefeil hadde lavere dødlighet enn sine medsøstre med lavere inntak av mettet fett. Studiens formål var å konstatere at mettet fett var farlig noe de ikke fant grunnlag for å hevde. Men man måtte lete i teksten for å finne at noen faktisk var tjent med høyere fettinntak.

Greit å være kritisk Vidar, men det bør vi også være til de etablerte "sannhetene" som kan inneholde sannheter med store modifikasjoner.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Vernesko påbudt ;D
    Det kom et innlegg i mellom, tenkte på kettlebell.

Mvh.KW

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Sting skrev:
    @ Roda: les her: http://www.archevore.com/get-started/

hvis man leser (hele) den nye kostholdsrapporten til helsemyndighetene så ser man at det ikke kan vises noen sammenheng mellom mettet fettinntak og hjerte/ karsykdommer.
    Kostholdet er ansvarlig for 80% av hvordan du ser ut, ikke trening, du kan aldri "outrun a donut". De kaloriverdiene er seriøst overdrevet på de fleste pulsklokker.
    Relativt hard vekttrening er det som må til, da får man "afterburn" effekt som varer opptil et døgn eller mer. Ved vanlig løping i daffetempo mister du bare muskelmasse og sliter etterhvert enda mere med forbrenning. Bakkeintervaller i 20 min er mye mere effektivt.
    Jeg håper ingen tar det første rådet i den listen helt alvorlig. Eliminerer du sukker helt er du ille ute. Glukose er kroppens brennstoff, og kommer hverken fra proteiner eller fett.
    Det står jo at sukker skal elimineres, ikke karbohydrater. Tvertimot står det anbefalt inntak mellom 5-35%.
    Men som tidligere nevnt her så produserer leveren den glukosen som er nødvendig, men de fleste ser på dette som en unødvendig prosess og anbefaler 30-40g karbs som et minimum over tid.

V

vredensgnag

Gjest
    topline skrev:
    vredensgnag skrev:
    Sting skrev:
    @ Roda: les her: http://www.archevore.com/get-started/

hvis man leser (hele) den nye kostholdsrapporten til helsemyndighetene så ser man at det ikke kan vises noen sammenheng mellom mettet fettinntak og hjerte/ karsykdommer.
    Kostholdet er ansvarlig for 80% av hvordan du ser ut, ikke trening, du kan aldri "outrun a donut". De kaloriverdiene er seriøst overdrevet på de fleste pulsklokker.
    Relativt hard vekttrening er det som må til, da får man "afterburn" effekt som varer opptil et døgn eller mer. Ved vanlig løping i daffetempo mister du bare muskelmasse og sliter etterhvert enda mere med forbrenning. Bakkeintervaller i 20 min er mye mere effektivt.
    Jeg håper ingen tar det første rådet i den listen helt alvorlig. Eliminerer du sukker helt er du ille ute. Glukose er kroppens brennstoff, og kommer hverken fra proteiner eller fett.
    Det står jo at sukker skal elimineres, ikke karbohydrater. Tvertimot står det anbefalt inntak mellom 5-35%.
    Men som tidligere nevnt her så produserer leveren den glukosen som er nødvendig, men de fleste ser på dette som en unødvendig prosess og anbefaler 30-40g karbs som et minimum over tid.
    Folk skjønner ikke forskjellen, og kjemisk er det samme familie. Karbohydrater og sakkarider (som sukker kommer av) er samme sak. Så når noen melder at man skal unngå alt sukker, og man i denne tråden kan lese at det må unngås for enhver pris, så kan folk fort misforstå.

Se bare på ABC-videoen jeg linket til, der intervjuer snakker generisk om sukker, mens Lustig snakker om fruktose - masser av rom for misforståelser.
    Og det er langt fra enhetlig, det finnes livsviktige monosakkarider slik det også finnes slike man bør unngå, og ditto hele veien opp til polysakkarider.

Sukker - fy; karbohydrater - ja -- er en tåpelig inndeling.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    De fleste ser nok forskjell på sukker og poteter :) Synes det er veldig fornuftig å skille slik, sukker trenger man definitivt ikke, hverken tilsatt mat eller rent. Fruktose er gift i større mengder..

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sting skrev:
    Fruktose er gift i større mengder..
    Hva er større mengder?
    An apple a day keeps the doctor away, eller...... ::)

;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    DIY_dude skrev:
    Dersom man innfører uvanlige kostholdsregimer for seg selv eller barna sine bør man selvsagt vite hva man driver med. Det er mange som misforstår prinsippene bak lavkarbo, og bommer på den praktiske gjennmføringen. Det er selvsagt ikke heldig.
    Hvordan skal man kunne forstå dette, når det ikke er akseptert av legestanden?
    Å bruke internett til og lære seg LCHF er rett ut livsfarlig. :eek:
    Dette bør vel gjøres i tett samarbeid med kyndig personell?

R

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Sting skrev:
    Hva er større mengder?

;D
    Naturlig fruktose som i frukt er bedre enn kunstig tilsatt.
    I sin naturlige form er den en del av andre næringstoffer som kroppen håndterer greit. Grunnen til at frukt reduseres på lavkarbo er påvirkningen det har på insulin. For enkelte mennesker er et eple om dagen nok til å slå av fettforbrenningen. Dette er unntakene selvsagt men de eksisterer og må tas hensyn til om man skal lykkes med vektnedgang.

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    Sting skrev:
    Hva er større mengder?

;D
    Lustig blir jo rene sannhetsvitnet her, men som han sier er det i orden å innta slikt sukker når det kommer med fiber, men når vi lager eplejuice, eller appelsinjuice, "then we have taken away the fibre that nature wanted us to get together with the juice. Then it's just sugar."
    Han nevner akkurat dette i ABC-News videoen linket til over.

Fiber er tungt fordøyelig, ligger tyngre i munnen, må tygges mer - og er viktig for at fordøyelsen skal gå saktere og sukkeropptaket skal porsjoneres, så det ikke kommer som et sjokk på kroppen. Bearbeidet mat har tatt ut fiberet, fordi vi foretrekker maten uten -- og så er det opp til oss å kompensere.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Mmm...ferske dadler.

5 bananer, et par never dadler og vann foreløpig i dag. Hvordan ligger jeg an til å dø? Og mulbær da, selvfølgelig.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    emokid skrev:
    Mmm...ferske dadler.

5 bananer, et par never dadler og vann foreløpig i dag. Hvordan ligger jeg an til å dø? Og mulbær da, selvfølgelig.
    Det er faktisk et mirakel - og således det endelige beviset på at mirakler skjer - at du fortsatt lever! :eek:
    Regner dog med at avføringen er fin med alle de bananene?

R

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    emokid skrev:
    Mmm...ferske dadler.

Det er faktisk et mirakel - og således det endelige beviset på at mirakler skjer - at du fortsatt lever! :eek:

R
    Kroppen finner seg i mye. I USA er det blitt forretning i å tilrettelegge for gravtjenester etter fedmebølgen. Spesialmannskaper kommer for å beregne beste uttaksteknikk gjennom husets vegger, der det gjerne lages videre åpning og brukes spesialkraner.

Og firma bygger ekstra brede kister, som er så store at man må benytte pent dekorerte gaffeltrucker og kran for å få dem i den ekstra brede graven.

Her har du Homestead-modellene, som lages med en interiørbredde på opp til 52 tommer.

http://www.oversizecasket.com/homestead.htm

"Serving the needs of the oversized casket community for 25 years!"

Antallet år passer da godt med tiden vi har fått billig fruktose i kostholdet i større og større grad.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    RoDa skrev:
    Hvordan skal man kunne forstå dette, når det ikke er akseptert av legestanden?
    En økende andel av "legestanden" akseptere lavkarbo som en relevant vei til bedre helse og normal kroppsvekt. Både min forrige og min nåværende fastlege anbefaler lavkarbo som generell rettesnor i planlegging av matinntaket i heimen. Min nåværende fastlege går selv på HFLC, og anbefaler det til alle sine pasienter.
    Så det er ikke riktig at "legestanden" generelt fraråder lavkarbo. Spesielt yngre leger har satt seg godt inn i dette regimet, og betrakter det ikke som kontroversielt.

N

nb

Gjest
    oddgeir skrev:
    En økende andel av "legestanden" akseptere lavkarbo som en relevant vei til bedre helse og normal kroppsvekt.
    "Legestanden" er jo så mangt. Min søster er ortoped og er en av norges X antall tusen leger. Jeg regner med at hennes kompetanse på og interesse for kosthold er temmelig marginal og begrenser seg til det generelle hun sikkert lærte da hun studerte. Hun har sannsynligvis aldri og kommer høyst sannsynlig aldri til å grave seg nevneverdig ned i kostholdets irrganger.

Det er vel først og fremst relevant for de som driver med førstelinjebehandling som fastleger og de som eventuelt måtte få konsekvensene av de mer seriøse kasusene som har spist for mye og/eller feil. Hvor mange du utgjør aner jeg ikke,men det er selvsagt en hel del.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    emokid skrev:
    Mmm...ferske dadler.

R
    Kroppen finner seg i mye. I USA er det blitt forretning i å tilrettelegge for gravtjenester etter fedmebølgen.
    Morsomt nok det, men ikke akkurat relevant i tilfellet Emokid. ;)
    Selv om han knekker rammer på syklene sine så er han ikke akkurat i behov for to flyseter eller kran ut av huset.

R

N

nb

Gjest
    Noen som vet hva næringsinnholdet i bæsj og tiss er? Eller for å spør på en mer dannet måte: Hvor mye av næringen som tas inn går ut gjennom de relevante kanaler uten å ha gjort nytte for seg?

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    @ Roda: les litt om metaboliseringen av fruktose så ser du. Et eple av og til gjør nok ikke noe men vi er neppe ment å spise slike enorme mengder som vi får i oss. Moderne frukt er i tillegg avlet fram for å være enda søtere enn originalene. Og ikke minst den andelen vi får i oss fra HFCS, high fructose corn syrup som er tilsatt til utrolig mye ferdigmat og brus. Skikkelig dårlige saker. Fruktose metaboliseres i leveren (som andre gifter)og danner bla triglyserider. Fruktose omsettes ikke på samme måte som sukker i det hele tatt. Nafld (non alchoholic fatty liver decease) antas å kunne stamme fra for mye fruktose
    Her står det mer for de som gidder lese: http://www.archevore.com/panu-weblo...acronutrient-part-ii-carbohydrates-revis.html

V

vredensgnag

Gjest
    I en vannmelon kommer fruktosen nærmest som rent sukker og vann, uten fiber. Men i et eple kommer den i fiber, og det tar lenger tid for kroppen å tilegne seg sukkeret - noe som gjør at insulinbalansen ikke forstyrres som den gjør når man får "sukkersjokk."

Derfor det også er viktig å ikke generalisere - "ikke spise frukt", for eksempel.
    I glykemisk indeks vil du se at vannmelon plasserer over loff, mens et eple er under halvparten av den loffen).
    Og du vil se at appelsinjuice plasserer over en appelsin, osv.

Tilsvarende med "ikke spis pasta." Bildet er mer nyansert.

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Parelius skrev:
    RoDa skrev:
    Parelius skrev:
    RoDa skrev:
    Synes det er mye linker i tråden og lite konkrete tips til antall måltider og innhold i måltidene.
    Dersom det har vært slikt tidligere i tråden så led meg gjerne inn på sidene. :)

Mvh
    Rolf
    Det ender vel opp med at du skal ha maten servert også.

Bor i landskapet uten motstand vet de ;)
    He-he.

Forstår jo litt problematikken - hva skal jeg spise når jeg ikke kan spise det jeg er vant til å spise. Har hatt den følelsen selv…

Men en bør egentlig ikke være så regelstyrt/oppskriftstyrt fant jeg ut.

Punkt 1) Spis heller oftere enn sjeldnere. Jeg har som regel kjørt for få måltid; nå putter jeg innpå med litt småkos (valnøtter, et lite egg, ost etc. dvs. småting med fett og proteiner.

Punkt 2) Tenk på at du mer skal erstatte ting (poteter, pasta, brød etc og annet djævelskap). Av og til trenger en ikke noen erstatning, andre ganger må en hive inn på andre ting. Mange gode grønnsaker en kan ha på middagsfatet i stedet for potet f.eks.

En må til syvende og sist bare finne ut av hva en kan spise mye av og hva en bør spise mindre av. En sånn meny for en dag hjelper jo lite der. Så det beste er a) få tak i hva en bør spise mindre av og b) hvilke godsaker en bare kan stappe i seg.
    Høres jo ikke så langt unna det jeg gjør det der. Bortsett fra innholdet da... :-X
    Blir en-to brødskiver om dag her, og litt poteter evt pasta til middag noen ganger.
    Det som funker så langt er å spise ofte, men mindre.
    Frokost, mellommåltid, lunch, mellommåltid, middag, kvelds.
    Når jeg tenker på sunt så tenker jeg på rent og "som det kommer fra naturen".
    Jeg er så enkel at jeg tenker at det å spise oftere, mindre og sunnere det man putter i munnen, kombinert med fysisk aktivitet er en god løsning.

Tro kan flytte fjell sies det, og den effekten tror jeg ikke man skal undervurdere når det gjelder slanking heller.
    En tidligere kollega var overbevist (og er det sikker fortsatt) om effekten av Bailine elektrosjokk som slankende, for ho hadde jo gått ned i vekt av det.....
    Ho hadde gått ned i vekt mens ho holdt på med det, ja, men hvilke andre ting var endret i samme periode....?

At monsterfeite mennesker har godt av en periode med "kroppen eter fettet ditt mens du sitter på ræva" aka LCHF, kan jeg godt være med på. Har ikke like stor tror på at dette er smart over flere år. Hadde en annen kollega som gikk på noe som het Candida eller noe lignende? En svær sopp som vi alle har inni kroppen vår og som vokser når den får sukker. For å drepe denne soppen (trollet?) så måtte han avstå fra alt sukker i en periode. Husker han ble veldig slapp og måtte kutte ut trening. Gikk ned 8 kg gjorde han også, men jeg vet ikke hvordan han har det i dag eller om trollet har våknet igjen.

Dette som var så poplulært en periode, CLA, det skulle jo også gjøre at kroppen begynte å spise fettet slik at du beholdt musklene....
    Er det borte vekk, og hva var det for noe?

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    RoDa skrev:
    Sting skrev:
    Hva er større mengder?

;D
    I sin naturlige form er den en del av andre næringstoffer som kroppen håndterer greit. Grunnen til at frukt reduseres på lavkarbo er påvirkningen det har på insulin. For enkelte mennesker er et eple om dagen nok til å slå av fettforbrenningen. Dette er unntakene selvsagt men de eksisterer og må tas hensyn til om man skal lykkes med vektnedgang.
    Hva mener du med dette?
    Fordi at noen få mennesker kan ødelegge fettforbrenning ved å spise ett eple om dag så er det slik at alle blir anbefalt å kutte ut epler?

R

J

J.J

Gjest
    RoDa skrev:
    At monsterfeite mennesker har godt av en periode med "kroppen eter fettet ditt mens du sitter på ræva" aka LCHF, kan jeg godt være med på.
    Mvh
    Rolf
    Du sier mye bra - men dette ble jeg bare kvalm av å lese :mad:

Nei - jeg er ikke monsterfeit - og tar meg ikke nær personlig, men et sted går grensen .... :-X

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    kibsgard skrev:
    topline skrev:
    Vi lever forøvrig i en merkelig verden.
    Stort inntak av sukker, ferdigmat og potetgull sees på som normalt og akseptabelt.
    Mens naturlig mat fra - naturen anses som "ekstremdiett".... ::)
    Ja, jeg synes det er merkelig at enkelte her synes man er modig ved å våge og kaste seg på en slik diett når man tenker på det svært store antallet mennesker som med respektabel frekvens kjører i seg cola, pølse m/ brød, boller, cafe latte med sukker, potetgull og sjokolade. Mulig dette LCHF kostholdet ikke er løsningen på alt, men er ganske sikker på at det er bedre enn det mange lite bevisste mennesker putter i seg (og i grunnen er en mer ekstrem diett). Det at en omlegging til dette kostholdet for flere her har ført til at leddplager har blitt bedre/borte (samt vektreduksjon) tyder jo på at det er positive konsekvenser. Om det er noen negative konsekvenser vil jo tiden vise, men det er vel sannsynlig at det opprinnelige kostholdet ville føre til ubekvemme tilstander i disse tilfellene på sikt.
    Synes dere drar dette langt for å vise et poeng......
    Hvem er det som mener at det rett vei å gå om man putter kroppen full av cola, pølser, boller, sjokolade osv....?
    Det som anses som ekstremt og muligens over tid risikabelt er å spise smørdekket egg, kotelettfett, bernaisesaus, helmelk, ...kutte all frukt, kutte alt brød, pasta, potet og kun spise grønnsaker som vokser over bakken. Et kosthold som er basert på 3/4 fett.....

At det er positive konsekvenser når feite folk sitter på ræva og blir tynne, selvsagt!
    Hva som skjer med disse menneskene over tid vet vi kanskje for lite om. Kanskje?
    Selv supersvensken som topline viste til gikk jo over til mer karbohydrater etter en stund på LCHF.

LCLFHF'nV tror jeg også virker godt, og kanskje bedre å holde på med over flere år?
    Dette med å gå vekk fra det kunstige og over på det rene fra naturen har jeg i alle fall sansen for, nesten som å gå fra CD til Vinyl dette jo! ;D

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    jan#jan skrev:
    RoDa skrev:
    At monsterfeite mennesker har godt av en periode med "kroppen eter fettet ditt mens du sitter på ræva" aka LCHF, kan jeg godt være med på.
    Mvh
    Rolf

Nei - jeg er ikke monsterfeit - og tar meg ikke nær personlig, men et sted går grensen .... :-X

Du var ikke i kikkerten min da jeg tenkte på målgruppen. Du pusser da opp huset ditt og kan - om det kniper - hinke på ett bein.
    De jeg tenker på er de kjempetjukke som er så fei.. tjukke at de sliter med å bevege seg.
    Det jeg mener er at for dem kan det være en mulighet til å berge livet ved at kroppen selv eter fettet de har kring bringa.
    Ikke ment å være ufin.

R

J

J.J

Gjest
    RoDa skrev:
    jan#jan skrev:
    RoDa skrev:
    Mvh
    Rolf

Du var ikke i kikkerten min da jeg tenkte på målgruppen. Du pusser da opp huset ditt og kan - om det kniper - hinke på ett bein.
    De jeg tenker på er de kjempetjukke som er så fei.. tjukke at de sliter med å bevege seg.
    Det jeg mener er at for dem kan det være en mulighet til å berge livet ved at kroppen selv eter fettet de har kring bringa.
    Ikke ment å være ufin.

R
    Regna med at du ikke hadde meg i kikkerten - men ufin er du for det.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva hadde vært fint da?
    Sykelig overvektige?

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Få måltider, 2- max 3 om dagen, fett gir metthetsfølelse. Fasteperioder på 14-15 timer er sunt. Spiser man hele tiden er det lett å miste kontroll på hvor mye som går i gapet. Nå blir sikkert mange opphisset, so be it, det virker. Det er du som skal kontrollere kroppen, ikke omvendt. Jeg var alltid flink gutt og spiste" riktig", trente mye og kiloene kom sigende. Kuttet alt tilsatt sukker, frukt, juice osv, drikker øl, vin. Spiser omtrent ikke korn/mel, spiser poteter, grønnsaker sammen med rene produkter fra fisk, kjøtt. Trener mye enda, spiser ca 20-30 % karbohydr, mye fett og protein. Gått ned 15 kilo uten å prøve, 178cm 71 kg og i bedre form enn noen gang. Aldri sulten. Hvem har rett? Jeg går aldri tilbake til "normalt" kosthold.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Høres heftig ut, Sting!
    Det er vel kun øl (det flytende brødet) og poteter som er feil i forhold til LCHF?
    Gratulerer med stort vekttap.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Hehe, den var fin.

"Jeg slutta med alt det, gjorde det og det, ungår på liv og død alt dette også trener jeg regelmessig også gikk jeg vips ned en masse kilo uten å prøve.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    emokid skrev:
    Hehe, den var fin.

"Jeg slutta med alt det, gjorde det og det, ungår på liv og død alt dette også trener jeg regelmessig også gikk jeg vips ned en masse kilo uten å prøve.
    Rart det der. Sannsynligvis ville man oppnådd det samme resultatet med 2-3 måltider utelukkende bestående av cola og sjokolade kombinert med trening ;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    topline skrev:
    RoDa skrev:
    Sting skrev:
    Hva er større mengder?

;D
    Hva mener du med dette?
    Fordi at noen få mennesker kan ødelegge fettforbrenning ved å spise ett eple om dag så er det slik at alle blir anbefalt å kutte ut epler?

R
    Hvem har sagt at "alle" blir anbefalt å kutte ut epler?

Hvis du får et svært overvektig menneske til kostveiledning, en person som etter beste evne har prøvd å slanke seg med normalt kosthold uten å lykkes, som har tatt blodprøver som viser insulinresistens, da er et eple om dagen forbudt. Inntil man har funnet grensen for hva som er karboinntaket der fettbrenningen stopper opp for akkurat den personen.

Det blir forøvrig lite interessant å diskutere med deg RoDa om alt skal omformuleres og spisses til det ytterste i enhver sammenheng.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dette ER jo ekstremt, så alle som ønsker å prøve LCHF uten blodprøver må holde seg unna epler (og annen frukt).
    Fordi det har de lest på internett og slik må det være for å være helt sikker.
    Det er ikke alle som prøver dette som har evne eller vilje til å betale for en slik oppfølgning som du kan gi.
    Du kan si det er å sette ting på spissen, men det er jo netttopp slik det blir med rådgiving på internett og folk som setter ungene i ketose!

LCHF med oppfølging av deg eller andre som driver med det samme. Der det tas blodprøver og annen oppfølging er nok ikke så skummelt.
    Da er det verre med de som får det for seg at de prøver på egen hånd.
    Da tror jeg "standardmetoden" er tryggere for helsa.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Dette ER jo ekstremt, så alle som ønsker å prøve LCHF uten blodprøver må holde seg unna epler (og annen frukt).
    Fordi det har de lest på internett og slik må det være for å være helt sikker.
    LCHF kan du vel prøve i en hvilken som helst versjon du vil, eller bare spise noe helt annet om du ønsker. Poenget er å få de resultatene som du ønsker deg. Om du oppnår det med å spise epler dagen lang så er det greit, men problemet for mange mennesker er at de sliter med å gå ned i vekt. Og de som legger om kostholdet er gjerne de som har en vektutfordring. Da blir det rimelig feil å si at du kan spise all den frukten du ønsker deg når du vet at det ikke er sant for en rekke mennesker. Frukt er forresten ikke noe vi "må" ha. Du får akkurat samme næringsstoffer i deg gjennom grønnsaker - minus fruktsukkeret. Så hva er da poenget med å dytte i seg en haug med frukt?

Naturlig mat kommer aldri til å bli "ekstremt" uansett hvor mye du fortsetter å gjenta dette her. Ketose er heller ikke skadelig, for noen er det nødvendig for andre ikke. Det ville forresten være fint om du kunne forklare meg på hvilken måte LCHF er helseskadelig, og da vil jeg vite konkret hva som er skadelig for kroppen med å spise lite karbohydrater. Og ikke minst dokumentasjonen på dette. Om du finner den så har du klart noe ingen andre har klart før deg, så jeg venter i spenning.

V

vredensgnag

Gjest
    Nå syns jeg RoDa er slem med topline. topline skriver at om man får inn et svært overvektig menneske som har prøvd å slanke seg forgjeves - og som har fått påvist insulinresistens ved blodprøve - så forbyr man eple.

Det tolker RoDa som ekstremt, og han leser ut av dette at "alle som vil prøve LHCD uten blodprøve må holde seg unna epler og all frukt."

Det er nok snarere slik, RoDa, at med ekstremt overvektige mennesker så gjennomfører man ulike prøver for å forsøke å fastslå hva som er i ubalanse i stoffskiftet, og der inngår en blodprøve. Men ønsker man å bli kvitt en ti-femten kilo for å nå en sunn vekt, så er man ikke ekstremt overvektig.

Får følelsen av at det stikker noe dypere her, RoDa. Innvendingene dine er så rare.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Det tolker RoDa som ekstremt, og han leser ut av dette at "alle som vil prøve LHCD uten blodprøve må holde seg unna epler og all frukt."
    Jeg tror det er ganske mange som leser lavkarbotråder på den måten, det er det som er det skumle med internett og kostholdsråd

V

vredensgnag

Gjest
    Anonym skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg tror det er ganske mange som leser lavkarbotråder på den måten, det er det som er det skumle med internett og kostholdsråd
    Det er jeg enig i - det går mye i enten/eller ...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn