P
Parelius
Gjest
Det er da bare fanden som leser bibelen nå til dags.vredensgnag skrev:Ja, herregud. Det er jeg sikkert den første i denne tråden som gjør!Sting skrev:Vredens: du leser det som fanden leser bibelen.
;D
Det er da bare fanden som leser bibelen nå til dags.vredensgnag skrev:Ja, herregud. Det er jeg sikkert den første i denne tråden som gjør!Sting skrev:Vredens: du leser det som fanden leser bibelen.
;D
Läkare och forskare: Sanningen börjar komma fram. Över en halv miljon svenskar tar läkemedel mot förhöjda kolesterolvärden i onödan. De kolesterolsänkande läkemedlen som används av över en halv miljon svenskar minskar risken för att dö av hjärtinfarkt. Men detta gäller endast män som tidigare haft en infarkt. Effekten är dessutom beskedlig. Vad de flesta inte vet är att inget experiment med den här gruppen läkemedel (så kallade statiner) har lyckats förlänga livet för friska människor. Men nu börjar sanningen sippra ut. En omfattande analys av nätverket Cochrane Collaboration visar att statinbehandling endast har en bagatellartad effekt. Tvärtom finns det skäl att varna för de biverkningar som en okritisk användning av statiner kan ge, skriver artikelförfattarna.
Støttes 298%, finnes ikke noe bedre for kroppens funksjonalitet.DIY_dude skrev:Hvis du skaffer deg kettlebell så kommer jo motivasjonen av seg selv. ;D Makan til effektiv, allsidig og morsom styrketrening skal du lete lenge etter.Sting skrev:Skaff deg en kettlebell (og motivasjon) så har du det du trenger![]()
Det finnes etterhvert mange som har gått gjennom de studiene du henviser til, og funnet ut at de ikke holder mål når det gjelder å bevise fettets skadevirkninger. Tvert i mot har det siste år kommet store meta-analyser som viser det motsatte.Vidar P skrev:Grunnen til det er ikke komplisert eller merkelig i det hele tatt, det er simpelthen fordi vi har en 50+ år historie med studier som tyder på at dette vil kunne gi økt risiko for hjerte-/karsykdommer, og vi har ikke tilstrekkelige langtidsstudier som tyder på noe annet.kibsgard skrev:Ja, jeg synes det er merkelig at enkelte her synes man er modig ved å våge og kaste seg på en slik diett ..
Det står jo at sukker skal elimineres, ikke karbohydrater. Tvertimot står det anbefalt inntak mellom 5-35%.vredensgnag skrev:Jeg håper ingen tar det første rådet i den listen helt alvorlig. Eliminerer du sukker helt er du ille ute. Glukose er kroppens brennstoff, og kommer hverken fra proteiner eller fett.Sting skrev:@ Roda: les her: http://www.archevore.com/get-started/
hvis man leser (hele) den nye kostholdsrapporten til helsemyndighetene så ser man at det ikke kan vises noen sammenheng mellom mettet fettinntak og hjerte/ karsykdommer.
Kostholdet er ansvarlig for 80% av hvordan du ser ut, ikke trening, du kan aldri "outrun a donut". De kaloriverdiene er seriøst overdrevet på de fleste pulsklokker.
Relativt hard vekttrening er det som må til, da får man "afterburn" effekt som varer opptil et døgn eller mer. Ved vanlig løping i daffetempo mister du bare muskelmasse og sliter etterhvert enda mere med forbrenning. Bakkeintervaller i 20 min er mye mere effektivt.
Skaff deg en kettlebell (og motivasjon) så har du det du trenger![]()
Folk skjønner ikke forskjellen, og kjemisk er det samme familie. Karbohydrater og sakkarider (som sukker kommer av) er samme sak. Så når noen melder at man skal unngå alt sukker, og man i denne tråden kan lese at det må unngås for enhver pris, så kan folk fort misforstå.topline skrev:Det står jo at sukker skal elimineres, ikke karbohydrater. Tvertimot står det anbefalt inntak mellom 5-35%.vredensgnag skrev:Jeg håper ingen tar det første rådet i den listen helt alvorlig. Eliminerer du sukker helt er du ille ute. Glukose er kroppens brennstoff, og kommer hverken fra proteiner eller fett.Sting skrev:@ Roda: les her: http://www.archevore.com/get-started/
hvis man leser (hele) den nye kostholdsrapporten til helsemyndighetene så ser man at det ikke kan vises noen sammenheng mellom mettet fettinntak og hjerte/ karsykdommer.
Kostholdet er ansvarlig for 80% av hvordan du ser ut, ikke trening, du kan aldri "outrun a donut". De kaloriverdiene er seriøst overdrevet på de fleste pulsklokker.
Relativt hard vekttrening er det som må til, da får man "afterburn" effekt som varer opptil et døgn eller mer. Ved vanlig løping i daffetempo mister du bare muskelmasse og sliter etterhvert enda mere med forbrenning. Bakkeintervaller i 20 min er mye mere effektivt.
Skaff deg en kettlebell (og motivasjon) så har du det du trenger![]()
Men som tidligere nevnt her så produserer leveren den glukosen som er nødvendig, men de fleste ser på dette som en unødvendig prosess og anbefaler 30-40g karbs som et minimum over tid.
Hva er større mengder?Sting skrev:Fruktose er gift i større mengder..
Hvordan skal man kunne forstå dette, når det ikke er akseptert av legestanden?DIY_dude skrev:Dersom man innfører uvanlige kostholdsregimer for seg selv eller barna sine bør man selvsagt vite hva man driver med. Det er mange som misforstår prinsippene bak lavkarbo, og bommer på den praktiske gjennmføringen. Det er selvsagt ikke heldig.
Naturlig fruktose som i frukt er bedre enn kunstig tilsatt.RoDa skrev:Hva er større mengder?Sting skrev:Fruktose er gift i større mengder..
An apple a day keeps the doctor away, eller...... :
;D
Lustig blir jo rene sannhetsvitnet her, men som han sier er det i orden å innta slikt sukker når det kommer med fiber, men når vi lager eplejuice, eller appelsinjuice, "then we have taken away the fibre that nature wanted us to get together with the juice. Then it's just sugar."RoDa skrev:Hva er større mengder?Sting skrev:Fruktose er gift i større mengder..
;D
Det er faktisk et mirakel - og således det endelige beviset på at mirakler skjer - at du fortsatt lever!emokid skrev:Mmm...ferske dadler.
5 bananer, et par never dadler og vann foreløpig i dag. Hvordan ligger jeg an til å dø? Og mulbær da, selvfølgelig.
Kroppen finner seg i mye. I USA er det blitt forretning i å tilrettelegge for gravtjenester etter fedmebølgen. Spesialmannskaper kommer for å beregne beste uttaksteknikk gjennom husets vegger, der det gjerne lages videre åpning og brukes spesialkraner.RoDa skrev:Det er faktisk et mirakel - og således det endelige beviset på at mirakler skjer - at du fortsatt lever!emokid skrev:Mmm...ferske dadler.
5 bananer, et par never dadler og vann foreløpig i dag. Hvordan ligger jeg an til å dø? Og mulbær da, selvfølgelig.
Regner dog med at avføringen er fin med alle de bananene?
R
En økende andel av "legestanden" akseptere lavkarbo som en relevant vei til bedre helse og normal kroppsvekt. Både min forrige og min nåværende fastlege anbefaler lavkarbo som generell rettesnor i planlegging av matinntaket i heimen. Min nåværende fastlege går selv på HFLC, og anbefaler det til alle sine pasienter.RoDa skrev:Hvordan skal man kunne forstå dette, når det ikke er akseptert av legestanden?
"Legestanden" er jo så mangt. Min søster er ortoped og er en av norges X antall tusen leger. Jeg regner med at hennes kompetanse på og interesse for kosthold er temmelig marginal og begrenser seg til det generelle hun sikkert lærte da hun studerte. Hun har sannsynligvis aldri og kommer høyst sannsynlig aldri til å grave seg nevneverdig ned i kostholdets irrganger.oddgeir skrev:En økende andel av "legestanden" akseptere lavkarbo som en relevant vei til bedre helse og normal kroppsvekt.
Morsomt nok det, men ikke akkurat relevant i tilfellet Emokid.vredensgnag skrev:Kroppen finner seg i mye. I USA er det blitt forretning i å tilrettelegge for gravtjenester etter fedmebølgen.RoDa skrev:Det er faktisk et mirakel - og således det endelige beviset på at mirakler skjer - at du fortsatt lever!emokid skrev:Mmm...ferske dadler.
Regner dog med at avføringen er fin med alle de bananene?
R
Høres jo ikke så langt unna det jeg gjør det der. Bortsett fra innholdet da... :-XParelius skrev:He-he.RoDa skrev:Parelius skrev:Det ender vel opp med at du skal ha maten servert også.RoDa skrev:Synes det er mye linker i tråden og lite konkrete tips til antall måltider og innhold i måltidene.
Dersom det har vært slikt tidligere i tråden så led meg gjerne inn på sidene.
Mvh
Rolf
Bor i landskapet uten motstand vet de![]()
Forstår jo litt problematikken - hva skal jeg spise når jeg ikke kan spise det jeg er vant til å spise. Har hatt den følelsen selv
Men en bør egentlig ikke være så regelstyrt/oppskriftstyrt fant jeg ut.
Punkt 1) Spis heller oftere enn sjeldnere. Jeg har som regel kjørt for få måltid; nå putter jeg innpå med litt småkos (valnøtter, et lite egg, ost etc. dvs. småting med fett og proteiner.
Punkt 2) Tenk på at du mer skal erstatte ting (poteter, pasta, brød etc og annet djævelskap). Av og til trenger en ikke noen erstatning, andre ganger må en hive inn på andre ting. Mange gode grønnsaker en kan ha på middagsfatet i stedet for potet f.eks.
En må til syvende og sist bare finne ut av hva en kan spise mye av og hva en bør spise mindre av. En sånn meny for en dag hjelper jo lite der. Så det beste er a) få tak i hva en bør spise mindre av og b) hvilke godsaker en bare kan stappe i seg.
Hva mener du med dette?topline skrev:Naturlig fruktose som i frukt er bedre enn kunstig tilsatt.RoDa skrev:Hva er større mengder?Sting skrev:Fruktose er gift i større mengder..
;D
I sin naturlige form er den en del av andre næringstoffer som kroppen håndterer greit. Grunnen til at frukt reduseres på lavkarbo er påvirkningen det har på insulin. For enkelte mennesker er et eple om dagen nok til å slå av fettforbrenningen. Dette er unntakene selvsagt men de eksisterer og må tas hensyn til om man skal lykkes med vektnedgang.
Du sier mye bra - men dette ble jeg bare kvalm av å leseRoDa skrev:At monsterfeite mennesker har godt av en periode med "kroppen eter fettet ditt mens du sitter på ræva" aka LCHF, kan jeg godt være med på.
Mvh
Rolf
Synes dere drar dette langt for å vise et poeng......kibsgard skrev:Ja, jeg synes det er merkelig at enkelte her synes man er modig ved å våge og kaste seg på en slik diett når man tenker på det svært store antallet mennesker som med respektabel frekvens kjører i seg cola, pølse m/ brød, boller, cafe latte med sukker, potetgull og sjokolade. Mulig dette LCHF kostholdet ikke er løsningen på alt, men er ganske sikker på at det er bedre enn det mange lite bevisste mennesker putter i seg (og i grunnen er en mer ekstrem diett). Det at en omlegging til dette kostholdet for flere her har ført til at leddplager har blitt bedre/borte (samt vektreduksjon) tyder jo på at det er positive konsekvenser. Om det er noen negative konsekvenser vil jo tiden vise, men det er vel sannsynlig at det opprinnelige kostholdet ville føre til ubekvemme tilstander i disse tilfellene på sikt.topline skrev:Vi lever forøvrig i en merkelig verden.
Stort inntak av sukker, ferdigmat og potetgull sees på som normalt og akseptabelt.
Mens naturlig mat fra - naturen anses som "ekstremdiett".... :![]()
jan#jan skrev:Du sier mye bra - men dette ble jeg bare kvalm av å leseRoDa skrev:At monsterfeite mennesker har godt av en periode med "kroppen eter fettet ditt mens du sitter på ræva" aka LCHF, kan jeg godt være med på.
Mvh
Rolf
Nei - jeg er ikke monsterfeit - og tar meg ikke nær personlig, men et sted går grensen .... :-X
Regna med at du ikke hadde meg i kikkerten - men ufin er du for det.RoDa skrev:jan#jan skrev:Du sier mye bra - men dette ble jeg bare kvalm av å leseRoDa skrev:At monsterfeite mennesker har godt av en periode med "kroppen eter fettet ditt mens du sitter på ræva" aka LCHF, kan jeg godt være med på.
Mvh
Rolf
Nei - jeg er ikke monsterfeit - og tar meg ikke nær personlig, men et sted går grensen .... :-X
Du var ikke i kikkerten min da jeg tenkte på målgruppen. Du pusser da opp huset ditt og kan - om det kniper - hinke på ett bein.
De jeg tenker på er de kjempetjukke som er så fei.. tjukke at de sliter med å bevege seg.
Det jeg mener er at for dem kan det være en mulighet til å berge livet ved at kroppen selv eter fettet de har kring bringa.
Ikke ment å være ufin.
R
Rart det der. Sannsynligvis ville man oppnådd det samme resultatet med 2-3 måltider utelukkende bestående av cola og sjokolade kombinert med trening ;Demokid skrev:Hehe, den var fin.
"Jeg slutta med alt det, gjorde det og det, ungår på liv og død alt dette også trener jeg regelmessig også gikk jeg vips ned en masse kilo uten å prøve.
Hvem har sagt at "alle" blir anbefalt å kutte ut epler?RoDa skrev:Hva mener du med dette?topline skrev:Naturlig fruktose som i frukt er bedre enn kunstig tilsatt.RoDa skrev:Hva er større mengder?Sting skrev:Fruktose er gift i større mengder..
;D
I sin naturlige form er den en del av andre næringstoffer som kroppen håndterer greit. Grunnen til at frukt reduseres på lavkarbo er påvirkningen det har på insulin. For enkelte mennesker er et eple om dagen nok til å slå av fettforbrenningen. Dette er unntakene selvsagt men de eksisterer og må tas hensyn til om man skal lykkes med vektnedgang.
Fordi at noen få mennesker kan ødelegge fettforbrenning ved å spise ett eple om dag så er det slik at alle blir anbefalt å kutte ut epler?
R
LCHF kan du vel prøve i en hvilken som helst versjon du vil, eller bare spise noe helt annet om du ønsker. Poenget er å få de resultatene som du ønsker deg. Om du oppnår det med å spise epler dagen lang så er det greit, men problemet for mange mennesker er at de sliter med å gå ned i vekt. Og de som legger om kostholdet er gjerne de som har en vektutfordring. Da blir det rimelig feil å si at du kan spise all den frukten du ønsker deg når du vet at det ikke er sant for en rekke mennesker. Frukt er forresten ikke noe vi "må" ha. Du får akkurat samme næringsstoffer i deg gjennom grønnsaker - minus fruktsukkeret. Så hva er da poenget med å dytte i seg en haug med frukt?RoDa skrev:Dette ER jo ekstremt, så alle som ønsker å prøve LCHF uten blodprøver må holde seg unna epler (og annen frukt).
Fordi det har de lest på internett og slik må det være for å være helt sikker.
Jeg tror det er ganske mange som leser lavkarbotråder på den måten, det er det som er det skumle med internett og kostholdsrådvredensgnag skrev:Det tolker RoDa som ekstremt, og han leser ut av dette at "alle som vil prøve LHCD uten blodprøve må holde seg unna epler og all frukt."
Det er jeg enig i - det går mye i enten/eller ...Anonym skrev:Jeg tror det er ganske mange som leser lavkarbotråder på den måten, det er det som er det skumle med internett og kostholdsrådvredensgnag skrev:Det tolker RoDa som ekstremt, og han leser ut av dette at "alle som vil prøve LHCD uten blodprøve må holde seg unna epler og all frukt."