Tor Nado skrev:roda pisser i tråden. (ikke så uvanlig fra den kanten, se andre tråder)
|
Tor Nado skrev:roda pisser i tråden. (ikke så uvanlig fra den kanten, se andre tråder)
Det var mitt poeng også.Anonym skrev:Jeg tror det er ganske mange som leser lavkarbotråder på den måten, det er det som er det skumle med internett og kostholdsrådvredensgnag skrev:Det tolker RoDa som ekstremt, og han leser ut av dette at "alle som vil prøve LHCD uten blodprøve må holde seg unna epler og all frukt."
topline skrev:Hvem har sagt at "alle" blir anbefalt å kutte ut epler?RoDa skrev:Hva mener du med dette?topline skrev:Naturlig fruktose som i frukt er bedre enn kunstig tilsatt.
I sin naturlige form er den en del av andre næringstoffer som kroppen håndterer greit. Grunnen til at frukt reduseres på lavkarbo er påvirkningen det har på insulin. For enkelte mennesker er et eple om dagen nok til å slå av fettforbrenningen. Dette er unntakene selvsagt men de eksisterer og må tas hensyn til om man skal lykkes med vektnedgang.
Fordi at noen få mennesker kan ødelegge fettforbrenning ved å spise ett eple om dag så er det slik at alle blir anbefalt å kutte ut epler?
R
Hvis du får et svært overvektig menneske til kostveiledning, en person som etter beste evne har prøvd å slanke seg med normalt kosthold uten å lykkes, som har tatt blodprøver som viser insulinresistens, da er et eple om dagen forbudt. Inntil man har funnet grensen for hva som er karboinntaket der fettbrenningen stopper opp for akkurat den personen.
Det blir forøvrig lite interessant å diskutere med deg RoDa om alt skal omformuleres og spisses til det ytterste i enhver sammenheng.
Stort sett er det mye bra info å finne på nettet om det meste, så jeg ser ikke helt problemet. Er du uheldig med legen din kan han kanskje være en større fare..RoDa skrev:topline skrev:Hvem har sagt at "alle" blir anbefalt å kutte ut epler?RoDa skrev:Hva mener du med dette?topline skrev:Naturlig fruktose som i frukt er bedre enn kunstig tilsatt.
I sin naturlige form er den en del av andre næringstoffer som kroppen håndterer greit. Grunnen til at frukt reduseres på lavkarbo er påvirkningen det har på insulin. For enkelte mennesker er et eple om dagen nok til å slå av fettforbrenningen. Dette er unntakene selvsagt men de eksisterer og må tas hensyn til om man skal lykkes med vektnedgang.
Fordi at noen få mennesker kan ødelegge fettforbrenning ved å spise ett eple om dag så er det slik at alle blir anbefalt å kutte ut epler?
R
Hvis du får et svært overvektig menneske til kostveiledning, en person som etter beste evne har prøvd å slanke seg med normalt kosthold uten å lykkes, som har tatt blodprøver som viser insulinresistens, da er et eple om dagen forbudt. Inntil man har funnet grensen for hva som er karboinntaket der fettbrenningen stopper opp for akkurat den personen.
Det blir forøvrig lite interessant å diskutere med deg RoDa om alt skal omformuleres og spisses til det ytterste i enhver sammenheng.
Ingen har sagt at alle blir anbefalt å kutte ut epler.
Men når du skriver det som er uthevet av meg, så blir det slik at de som er fattige og overvektige og ikke har råd til oppsøke profesjonelle som deg selv, blir sittende å lese på internett.
Hei,RoDa skrev:Det er ikke alle som er helt enige med deg angående LCHF og farene:
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article12257960.ab
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7064005
Jeg får kjøre på med min "normale" diett og trening, og se hvordan det utvikler seg.
Skal i alle fall nevne LCHF ved neste legebesøk.
Mvh
Rolf
Det hadde jo vært greit å vært noe mer ydmyk til at det du i denne tråden predikerer også er basert på hva du "tror". Det er mye mulig noen kan både føle seg friskere og gå ned i vekt på en slik diett, men mange av forklaringene du her kommer med virker rett og slett helt på jordet for de av oss som har lest noe biokjemi.topline skrev:..der han skriver "jeg tror", for det er nettopp det han gjør. Noe av det han skriver er direkte feil, blant annet om lavkarbo og betennelser, samt at mettet fett er det som lagres lettest i kroppen. Her er han på bærtur så det holder.
Da er det jo interessant å få vite hvilken biokjemi som strider mot LCHF's helsegevinster?MML skrev:Det hadde jo vært greit å vært noe mer ydmyk til at det du i denne tråden predikerer også er basert på hva du "tror". Det er mye mulig noen kan både føle seg friskere og gå ned i vekt på en slik diett, men mange av forklaringene du her kommer med virker rett og slett helt på jordet for de av oss som har lest noe biokjemi.topline skrev:..der han skriver "jeg tror", for det er nettopp det han gjør. Noe av det han skriver er direkte feil, blant annet om lavkarbo og betennelser, samt at mettet fett er det som lagres lettest i kroppen. Her er han på bærtur så det holder.
Jeg synes det er uproblematisk å fortelle om hva man selv har hatt gode resultater med, men selv er jeg overbevist om at totalhelsen i befolkningen ville lide dramatisk av et slikt kosthold. Det er det nok ikke så mye uenighet i fagkretsene omkring dette som disse internettdebattene kan gi inntrykk av.
RoDa skrev:General snus-marinade?
;D R
Noen verdensomspennende konspirasjonsteori har jeg ikke hørt om, men at veldig mange leger pusher unødvendig mye medisiner og er sterkt påvirket av legemiddelindustrien med alle sine selgere og kurs, er det liten tvil om. Man trenger ikke å ha vært ufrivillig innblandet så mange år i helsevesenet før dette merkes godt.RoDa skrev:Kan svare for min egen del, og grunnen er at fastlegen er fasit når jeg spør om råd.
Det er den fagpersonen jeg har å forholde meg til.
At han er med i en verdensomspennende konspirasjon for å holde liv i legemiddelindustrien og gjøre folk overvektige og ulykkelige har jeg personlig lite tro på...
Min lege sier i grove trekk; Reduser fett, kom nærmest mulig råvarene (lite bearbeidet mat) og reduser/kutt brus og snop.
Like mye som det er useriøse aktører blant hifikabelmakerne så finnes det useriøse aktører blant de som forteller deg hvor slank du blir ved å følge deres opplegg.
At LCHF virker kan jo alle se/lese.
Men det er ikke gjort noen studier på hva dette gjør med kroppen din over tid.
Eksemplene er mange, og svensken med OL-gull i samlingen trekkes ofte frem.
Hva med de andre skiskytterne som følger normaldietten for idrettsutøvere?
Den samme svensken forteller at han nå kommer til å øke karboinntaket.
Jeg er enig, val, at mye dreier seg om livsstil og trening. Kjenner selv en som har gått opp drastisk i vekt de siste 10-15 år, og det skyldes selvsagt hva han putter i munnen og hvor mye (les: lite) han beveger på kroppen.
Når det gjelder LCHF så spiser du deg mett på fett og trenger ikke mer enn 2-3 måltider om dag.
Selv spiser jeg nå 5-6 ganger om dag og da selvsagt mindre i hvert måltid.
Mvh
Rolf
Hehe, godt poeng ;Dval skrev:Slik er det bare og man lever farlig enten man spiser lite brødskiver eller tar skumle tabletter og sprøyter.
Det sier noe om svært manglende logiske evner til de som måtte dra frem slike historier som en begrunnelse for hvor bra det er - da det finnes skiskyttere som er bedre enn han svenske og veldig mange fotballag som er bedre enn Sarpsborg så sier det seg selv at det ikke er der slaget står.RoDa skrev:Eksemplene er mange, og svensken med OL-gull i samlingen trekkes ofte frem.
Hva med de andre skiskytterne som følger normaldietten for idrettsutøvere?
Den samme svensken forteller at han nå kommer til å øke karboinntaket.
Det er helt riktig, og det er også poenget.val skrev:Artig diskusjon, men hvorfor i all verden blandes anbefallinger fra fastleger inn i diskusjonen? Om de ikke er spesielt interessert i kosthold så har de stort sett ikke spesielt god greie på kosthold.
Apoteket måler kun total kolesterol, noe som forteller deg svært lite (les ingenting) om helsen din.KW skrev:Jeg trenger en forklaring (igjen) på hvilke to mål(inger) på kolesterol hvorav den ene kan være høyere enn den andre uten fare?
Brodern fikk greie på sine nylig og det gikk på langtidssukker og korttids.
Han startet med dette for ca. 6 uker siden.........blodtrykket var nå litt for lavt og medisineringen mot det (for høyt) måtte forandres.
Vekta ned litt over 3 kilo..........kolesterolet litt opp på den ene. 6,5
Har en mistanke om at han ikke er veldig flink (les=litt mindre flink enn meg :)
De måler jo nå kolesterolet på apoteker også, men så langt jeg skjønner så gjøres det med forskjellige målinger..........1? og må en eventuelt be om to og hva/hvilke er det?
Det jeg nevner over eller noe annet?
Mvh.KW
Ang. biokjemi....sjekk ut bloggen til en annen oppegående lege..MML skrev:Det er mye mulig noen kan både føle seg friskere og gå ned i vekt på en slik diett, men mange av forklaringene du her kommer med virker rett og slett helt på jordet for de av oss som har lest noe biokjemi.topline skrev:..der han skriver "jeg tror", for det er nettopp det han gjør. Noe av det han skriver er direkte feil, blant annet om lavkarbo og betennelser, samt at mettet fett er det som lagres lettest i kroppen. Her er han på bærtur så det holder.
Hehe....ja jøss...RoDa skrev:
Det er da bare hyggelig å ha deg her RoDa. Enda hyggeligere blir det om du er mer konkret og f.eks sier hva som kan være galt med kildene mine. For å ta det siste først, ene youtube foredraget jeg la ut går jo nettopp på å være kildekritisk. Som å ikke akseptere observasjonsstudier som "bevis", men ta det for hva det er - en observasjon som kan være interessant. Eller studier der flere parametre endres samtidig, og man plukker ut en (som mettet fett) og sier at det var det som gjorde utslaget. Noe man i så fall ikke vet noenting om.RoDa skrev:Hehe, ærlig talt topline. Hva med litt kildekritikk?
Dette er jo så farget at det blir litt kleint......
Men jeg har tatt poenget med at jeg ikke er velkommen i tråden.
Å bli mistenkt for å ha en skjult agenda er heler ikke særlig moro, så jeg stopper mine innlegg i tråden deres her.
R
zzzzz zzzzzzemokid skrev:http://www.totalhealthbreakthroughs...declared-too-dangerous-for-human-consumption/
Kanskje noe å tenke på før man hiver innpå prosessert kjøttmat, i jakt på mer fett.
Arla og Mills nekter å vise hvordan margarin fremstilles - det har sine helt naturlige årsaker.Tor Nado skrev:http://lillemaane.no/nyhet/37/
Margarinprodusenten Mills erkjenner at de betaler regningen
(margarin=gift)