topline skrev:
Vermin skrev:
BT skrev:
Dersom man bevisst prøver å unngå karbohydrater i kostholdet betyr det bare at man er for lite i aktivitet.
Vel, de som vil oppveie høyt karb og kaloriinntak med fysisk aktivitet har en stor oppgave foran seg. Spiser du f.eks en Stratos "Kosepose" (1320kcal) så må du ut å løpe over 1 time i høyt tempo, eller sykle 2 timer med bra intensitet for å bruke opp kaloriene. Så kan man legge til andre energirike kilder man spiser og se hvor mange timer i døgnet man orker å være i høy aktivitet for å oppveie dette.
Absolutt beste måten å justere vekt på er gjennom kosthold. At trening gir andre positive effekter er en annen sak, men for å justere kaloribalansen er det lite effektivt.
http://nidar.no/eway/library/forms/showMessage.aspx?oid=1795&fid=0&ft=1&dp=/eway/custom/design/eway4
Enig, dog ved tung styrketrening vil man forbrenne mer per time enn kardiovaskulær trening.
Skal du ned i vekt....ligg 500kcal under dagsforbruk....skal du opp...ligg 500kcal over.
Spis rent og variert, gode sammensatte måltider med både proteiner, fett og karbohydrater.
En generell fordeling som passer veldig mange kan være 50% karb, 15% fett og 35% protein.
Hold deg unna hvetemel, og hvit ris og annet junkfood, godteri osv osv
Masse grønnsaker og vitaminer.
VIktigste av alt, prøv deg fram! Ingen reagerer likt på kosthold, selv reagerer jeg kraftig dersom jeg går for høyt på karbohydratene ved at kroppen binder vann og jeg både ser ut og er oppblåst.
De siste 2mnd har jeg kvittet meg med 7kg oveflødig masse selv, og styrken er nøyaktig den samme og i enkelte øvelser har styrken faktisk økt på kaloriunderskudd. Ikke har jeg hatt ett eneste minutt med kardiotrening under hele dietten. Har bare lagt om treningsprogrammet slik at kroppen forstår hva som trengs og ikke trengs.
Lå jevnt på 3000kcal men kuttet 300kcal nå på onsdag for og ta siste rest de neste 4 ukene.
Etter diett (og ferie, grunnen til dietten ;D ) skal jeg legge meg på 3700kcal i starten og justerer derifra.
Har flittig tatt i bruk en dag i uka med spisedag under dietten, der kutter jeg fett og protein ned til det minimale og kjører i meg rene karbohydrater i store mengder. Så mye jeg bare kan klare.....5-6000kcal totalt. Da svarer kroppen med og holde forbrenningen ved like og fyller på glykogenlagrene så resten av uken ikke blir så tung.
(Du ser ofte hardere og mer definert ut etter en oppkarbingsdag fordi musklene trekker vann)
(Sikkert uinteressant for mange, men jeg sitter her med morgenkaffen og venter på at frøkna skal våkne)
Tilbake til hva tråden omhandler, fett. Har ikke lest igjennom tråden så beklager om jeg gjentar det dere andre har skrevet.
Det er vanvittig mange teorier på hva fett gjør å skal gjøre, på ett ærneringskurs har jeg lært at fett er veldig farlig. Dette er bullshit og endte med stor ståhei mellom meg og foreleser.
Jeg tilfører sunt fett selv gjennom omega 3-6-9, nøtter, kokkosfett, melk og olivenolje. Holder meg ofte til disse kildene og kjøper mye magert kjøtt da jeg får i meg nok.
Jeg leste nettop en artikkel ang dette med fett og vektnedgang der det ble påstått at fettet ikke har noen innvirking på nedgang i fettprosenten inndirekte.
Men jeg vil si meg en smule uenig, min erfraring er klar, ved og tilføre mere fett i kosten er det enklerer og beholde en lav fettprosent samtidig som man klarer og øke i muskelmasse.
Kutter man for mye vil kroppen gå i "sparemodus" og stasher vekk fett på uønskede plasser som mage, lår, ræv.
Ketolyse, Ketose osv osv har jeg da også prøvd. Men muskelmasse forsvinner gradvis og man blir veikere og fortere sliten.
Har stor forståelse for de som kutter karbohydrater til fordel for en ketolyse diett dersom de har sukkersyke og reagerer meget negativt på karbohydrater.
Men for oss andre er det ett must i hverdagen....ergo, skal du ned i vekt, se på kaloriinntaket, IKKE kutt karbohydratene helt. Hold deg heller borte fra det helvetes brødet, hvete er sukker på lik linje med farin.
(personlig tror jeg at dere som raser i vekt på ketolyse dietter gjør det mest pga muskelsvinn og tapping av vann. fettet renner av når det ikke er mere muskler og ta av ;D )
Mvh en halvtrøtt bonde og kostholdsgeek som har vært oppe siden klokka 5 ;D