Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    BT skrev:
    Dersom man bevisst prøver å unngå karbohydrater i kostholdet betyr det bare at man er for lite i aktivitet.
    Problemet er at for en del personer er det perioder med stillesittende arbeid og store mengder overtid. Da kan det gå noe ut over treningen. Det er enklere å sørge for at en i hvert fall har kostholdet i orden. Treningen kan gå litt mer i rykk og napp for eget vedkommende av nevnte grunner. Den største trusselen mot helsen er jo at samfunnet i større og større grad krever at man hamrer på tastaturet til enhver tid (som nå feks 8)). Og det er nok fåtallet som orker å trene når de kommer hjem fra jobb i åtte-tida. Kanskje man også må handle og lage middag før man stuper til køys. Og sånn går dagan.

Komponenten skrev:
    Ja det er nok lurt å gjøre det til en livsstil, om man ikke går lei da, litt begrenset utvalg av matvarer blir det jo lengden. Men kommer helt klart til å fortsette å begrense inntak av karbohydrater.

Ellers føler jeg meg bedre i kroppen (ledd) etter at jeg begynte å ta 5 omega 3 tabletter og 2 nattlystabletter hver dag.
    Er det like greit med tran som de omega 3 tablettene, eller inneholder tran omega 3 av for dårlig kvalitet? Og hvordan er store mengder bønner og linser i dette kostholdet?

G

Gjestemedlem

Gjest
    topline skrev:
    Denne er lang men megainteressant for de som er interessert. Anbefales!!

Kortversjonen - av karbohydratene er det fruktose som sannsynligvis er den store stygge ulven..
    Veldig bra foredrag. Takk for link!

Og et lite apropos fra en annen helseguru... :-\

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    KW skrev:
    Komponenten skrev:
    Ja det er nok lurt å gjøre det til en livsstil, om man ikke går lei da, litt begrenset utvalg av matvarer blir det jo lengden. Men kommer helt klart til å fortsette å begrense inntak av karbohydrater.

Ellers føler jeg meg bedre i kroppen (ledd) etter at jeg begynte å ta 5 omega 3 tabletter og 2 nattlystabletter hver dag.
    Fikk for en del år siden en slik kostholdspakke av dama (mi) som jobbet i et postordrefirma, og det de fikk i retur kunne da ikke sendes/selges på nytt så derfor fikk jeg dette (blant andre)
    Dette var ei totalpakke som jeg ikke husker navnet på men Bjørn Dæhli og Vegard Ulvang hadde vært med på utviklingen/sammensetningen.
    Der var det bl.a. kjempenattlysolje som sjefen i firmaet talt meget varmt om.
    Det jeg vil frem til er at jeg mener å huske at det var viktig at en dermed måtte ta ekstra med sinktabletter (som pakka da inneholdt).
    Trolig var det da kjempenattlysolje som på en eller annen måte "tæret" på eller forhindret (i å bli tatt opp) eller minsket sink i kroppen, så jeg anbefaler deg å sjekke ut dette nærmere.
    Kanskje vet du allerede dette men likevel ;)

For min del så har vektnedgangen stoppet litt opp de siste to ukene fest(ivaler) o.l. har ført til at jeg nok har fått i meg for mye karbo om enn ikke alt for mye via brød/poteter og slikt ::)
    Fra i dag blir det nok andre boller (uten karbo) ;)

Mvh.KW
    Nei jeg visste ikke dette med sink og nattlysolje, takk for tips. Jeg har notert på en lapp at det kan være lurt å ta krom, kalsium, selen og sink.. men ikke hvorfor.

q10 bør man visst også ta, om man går på kolesterolsenkende midler i alle fall.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    kibsgard skrev:
    BT skrev:
    Dersom man bevisst prøver å unngå karbohydrater i kostholdet betyr det bare at man er for lite i aktivitet.
    Problemet er at for en del personer er det perioder med stillesittende arbeid og store mengder overtid. Da kan det gå noe ut over treningen. Det er enklere å sørge for at en i hvert fall har kostholdet i orden. Treningen kan gå litt mer i rykk og napp for eget vedkommende av nevnte grunner. Den største trusselen mot helsen er jo at samfunnet i større og større grad krever at man hamrer på tastaturet til enhver tid (som nå feks 8)). Og det er nok fåtallet som orker å trene når de kommer hjem fra jobb i åtte-tida. Kanskje man også må handle og lage middag før man stuper til køys. Og sånn går dagan.

Komponenten skrev:

Er det like greit med tran som de omega 3 tablettene, eller inneholder tran omega 3 av for dårlig kvalitet? Og hvordan er store mengder bønner og linser i dette kostholdet?
    Jeg vet ikke hvordan det er med tran i forhold til omega 3, men vil jo tro det går ut på det samme. Men jeg klarer ikke tran. :p
    Man må vel bare lese på flasken hvor mye omega 3 den inneholder og ta passelig dose.
    En eller annen lege anbefalte krill, fordi det skulle være mer effektivt.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vermin skrev:
    BT skrev:
    Vel, de som vil oppveie høyt karb og kaloriinntak med fysisk aktivitet har en stor oppgave foran seg. Spiser du f.eks en Stratos "Kosepose" (1320kcal) så må du ut å løpe over 1 time i høyt tempo, eller sykle 2 timer med bra intensitet for å bruke opp kaloriene. Så kan man legge til andre energirike kilder man spiser og se hvor mange timer i døgnet man orker å være i høy aktivitet for å oppveie dette.

Absolutt beste måten å justere vekt på er gjennom kosthold. At trening gir andre positive effekter er en annen sak, men for å justere kaloribalansen er det lite effektivt. ;)

http://nidar.no/eway/library/forms/showMessage.aspx?oid=1795&fid=0&ft=1&dp=/eway/custom/design/eway4

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    topline skrev:
    Vermin skrev:
    BT skrev:
    Vel, de som vil oppveie høyt karb og kaloriinntak med fysisk aktivitet har en stor oppgave foran seg. Spiser du f.eks en Stratos "Kosepose" (1320kcal) så må du ut å løpe over 1 time i høyt tempo, eller sykle 2 timer med bra intensitet for å bruke opp kaloriene. Så kan man legge til andre energirike kilder man spiser og se hvor mange timer i døgnet man orker å være i høy aktivitet for å oppveie dette.

Absolutt beste måten å justere vekt på er gjennom kosthold. At trening gir andre positive effekter er en annen sak, men for å justere kaloribalansen er det lite effektivt. ;)

http://nidar.no/eway/library/forms/showMessage.aspx?oid=1795&fid=0&ft=1&dp=/eway/custom/design/eway4
    Enig, dog ved tung styrketrening vil man forbrenne mer per time enn kardiovaskulær trening.
    Skal du ned i vekt....ligg 500kcal under dagsforbruk....skal du opp...ligg 500kcal over.
    Spis rent og variert, gode sammensatte måltider med både proteiner, fett og karbohydrater.
    En generell fordeling som passer veldig mange kan være 50% karb, 15% fett og 35% protein.
    Hold deg unna hvetemel, og hvit ris og annet junkfood, godteri osv osv
    Masse grønnsaker og vitaminer.

VIktigste av alt, prøv deg fram! Ingen reagerer likt på kosthold, selv reagerer jeg kraftig dersom jeg går for høyt på karbohydratene ved at kroppen binder vann og jeg både ser ut og er oppblåst.
    De siste 2mnd har jeg kvittet meg med 7kg oveflødig masse selv, og styrken er nøyaktig den samme og i enkelte øvelser har styrken faktisk økt på kaloriunderskudd. Ikke har jeg hatt ett eneste minutt med kardiotrening under hele dietten. Har bare lagt om treningsprogrammet slik at kroppen forstår hva som trengs og ikke trengs.
    Lå jevnt på 3000kcal men kuttet 300kcal nå på onsdag for og ta siste rest de neste 4 ukene.
    Etter diett (og ferie, grunnen til dietten ;D ) skal jeg legge meg på 3700kcal i starten og justerer derifra.
    Har flittig tatt i bruk en dag i uka med spisedag under dietten, der kutter jeg fett og protein ned til det minimale og kjører i meg rene karbohydrater i store mengder. Så mye jeg bare kan klare.....5-6000kcal totalt. Da svarer kroppen med og holde forbrenningen ved like og fyller på glykogenlagrene så resten av uken ikke blir så tung.
    (Du ser ofte hardere og mer definert ut etter en oppkarbingsdag fordi musklene trekker vann)

(Sikkert uinteressant for mange, men jeg sitter her med morgenkaffen og venter på at frøkna skal våkne)

Tilbake til hva tråden omhandler, fett. Har ikke lest igjennom tråden så beklager om jeg gjentar det dere andre har skrevet.
    Det er vanvittig mange teorier på hva fett gjør å skal gjøre, på ett ærneringskurs har jeg lært at fett er veldig farlig. Dette er bullshit og endte med stor ståhei mellom meg og foreleser.
    Jeg tilfører sunt fett selv gjennom omega 3-6-9, nøtter, kokkosfett, melk og olivenolje. Holder meg ofte til disse kildene og kjøper mye magert kjøtt da jeg får i meg nok.
    Jeg leste nettop en artikkel ang dette med fett og vektnedgang der det ble påstått at fettet ikke har noen innvirking på nedgang i fettprosenten inndirekte.
    Men jeg vil si meg en smule uenig, min erfraring er klar, ved og tilføre mere fett i kosten er det enklerer og beholde en lav fettprosent samtidig som man klarer og øke i muskelmasse.
    Kutter man for mye vil kroppen gå i "sparemodus" og stasher vekk fett på uønskede plasser som mage, lår, ræv.

Ketolyse, Ketose osv osv har jeg da også prøvd. Men muskelmasse forsvinner gradvis og man blir veikere og fortere sliten.
    Har stor forståelse for de som kutter karbohydrater til fordel for en ketolyse diett dersom de har sukkersyke og reagerer meget negativt på karbohydrater.
    Men for oss andre er det ett must i hverdagen....ergo, skal du ned i vekt, se på kaloriinntaket, IKKE kutt karbohydratene helt. Hold deg heller borte fra det helvetes brødet, hvete er sukker på lik linje med farin.
    (personlig tror jeg at dere som raser i vekt på ketolyse dietter gjør det mest pga muskelsvinn og tapping av vann. fettet renner av når det ikke er mere muskler og ta av ;D )

Mvh en halvtrøtt bonde og kostholdsgeek som har vært oppe siden klokka 5 ;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Komponenten skrev:
    KW skrev:
    Komponenten skrev:

Fikk for en del år siden en slik kostholdspakke av dama (mi) som jobbet i et postordrefirma, og det de fikk i retur kunne da ikke sendes/selges på nytt så derfor fikk jeg dette (blant andre)
    Dette var ei totalpakke som jeg ikke husker navnet på men Bjørn Dæhli og Vegard Ulvang hadde vært med på utviklingen/sammensetningen.
    Der var det bl.a. kjempenattlysolje som sjefen i firmaet talt meget varmt om.
    Det jeg vil frem til er at jeg mener å huske at det var viktig at en dermed måtte ta ekstra med sinktabletter (som pakka da inneholdt).
    Trolig var det da kjempenattlysolje som på en eller annen måte "tæret" på eller forhindret (i å bli tatt opp) eller minsket sink i kroppen, så jeg anbefaler deg å sjekke ut dette nærmere.
    Kanskje vet du allerede dette men likevel ;)

For min del så har vektnedgangen stoppet litt opp de siste to ukene fest(ivaler) o.l. har ført til at jeg nok har fått i meg for mye karbo om enn ikke alt for mye via brød/poteter og slikt ::)
    Fra i dag blir det nok andre boller (uten karbo) ;)

Mvh.KW
    Nei jeg visste ikke dette med sink og nattlysolje, takk for tips. Jeg har notert på en lapp at det kan være lurt å ta krom, kalsium, selen og sink.. men ikke hvorfor.

q10 bør man visst også ta, om man går på kolesterolsenkende midler i alle fall.
    Det handler mye om antioksidanter... ;)

Vitamin C, E, Q10 og selen blir av enkelte fremhevet som gunstige tilskudd å ta pga at oksydativt stress er en av de "farligste" prosessene som skjer i kroppen vår. Kan sørge for hurtigere aldring, sykdommer. Framprovoseres av røyking...osv..

Andre faktorer som kan skape oksydativt stress er:

* Stress – emosjonelt og fysisk
    * Oson i luften skaper super oksid
    * Bil eksos
    * Betennelser
    * Stråling
    * Sukker
    * UV stråling
    * Forurenset vann
    * Ferdigmat
    * Tilsetningsstoffer
    * Tungmetaller
    * Industrikjemikalier
    * Medisiner
    * Nedbrytning av alkohol
    [Kilde: Medisinfagskolen]

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.402
    Det er bare så enkelt at jeg synes trening er gørr kjedelig.
    Det er greit å gå en tur, men noe særlig mer enn det gidder jeg ikke holde på med.
    Jeg bruker heller tiden på morsomme ting, som musikk.

Nå godter jeg meg med god mat, spiser også pizza og drikker øl,
    men har likevel gått ned 8 kg uten å telle kalorier.
    Bare fordi jeg har kuttet ut brød og poteter.

Så jeg overlater treningen til de treningsnarkomane,
    de må gjerne holde på med det hele dagen. ;D

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    slowmotion skrev:
    Det er greit å gå en tur, men noe særlig mer enn det gidder jeg ikke holde på med.

Det er absolutt lov og hate trening, og er heller ikke nødvendig for og gå ned i vekt. :)

Men jeg skal love deg, med hånden på hjertet, at dersom du hadde kuttet nøyaktig like mye kalorier fordelt på alle 3 næringsgrupper som du har kuttet ved og ikke spise brød og poteter hadde du gått ned nøyaktig like mye ;)

Edit: Dog skal det sies at ved langsiktige mål for og holde vekta og kunne kose seg er trening veldig heldig, fordi mere muskler og generelt bedre form gir bedre forbrenning.
    Jo mere muskler, jo mere god mat :D ;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vermin skrev:
    slowmotion skrev:

Men jeg skal love deg, med hånden på hjertet, at dersom du hadde kuttet nøyaktig like mye kalorier fordelt på alle 3 næringsgrupper som du har kuttet ved og ikke spise brød og poteter hadde du gått ned nøyaktig like mye ;)
    http://harvardscience.harvard.edu/medicine-health/articles/low-carb-more-effective-low-fat

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hvis jeg teller kalorier spiser jeg dobbelt så mange i snitt med LCHF enn blandet kosthold. Fett er kaloririke greier

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    topline skrev:
    Vermin skrev:
    slowmotion skrev:

http://harvardscience.harvard.edu/medicine-health/articles/low-carb-more-effective-low-fat
    Her er vi litt inne på det jeg skrev i mitt forrige innlegg, det hadde vært interessant om resulatene hadde inkludert en måling av muskelmasse og fettprosent. For jeg er redd de på low carb har signifikant større muskelsvinn. Som er uheldig over lengre perioder grunnet som jeg sa: mer muskler, større forbrenning.
    opptil 1kg nedgang i uka er ALTFOR mye, og man kommer fort i hormonell ubalanse.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vermin skrev:
    topline skrev:
    Vermin skrev:
    slowmotion skrev:

Her er vi litt inne på det jeg skrev i mitt forrige innlegg, det hadde vært interessant om resulatene hadde inkludert en måling av muskelmasse og fettprosent. For jeg er redd de på low carb har signifikant større muskelsvinn. Som er uheldig over lengre perioder grunnet som jeg sa: mer muskler, større forbrenning.
    opptil 1kg nedgang i uka er ALTFOR mye, og man kommer fort i hormonell ubalanse.
    Det er sikkert en mulighet, forskning på dette spriker også i alle mulige retninger.
    Men her er en studie som påstår at de også har sett på hva som forsvinner under slankingen..

http://www.atkins.com/Science/Scien...ersus-Low-Carbohydrate-(Ketogenic)-Diets.aspx

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    topline skrev:
    Vermin skrev:
    topline skrev:
    Vermin skrev:
    slowmotion skrev:

Det er sikkert en mulighet, forskning på dette spriker også i alle mulige retninger.
    Men her er en studie som påstår at de også har sett på hva som forsvinner under slankingen..

http://www.atkins.com/Science/Scien...ersus-Low-Carbohydrate-(Ketogenic)-Diets.aspx
    En interessant studie, og det er kanskje noe i det selv om det virker som en litt tvilsom propaganda for og reklamere for en spesiell diett.
    Det er jo opptil enhver hva de vil prøve og hva som fungerer for en, det jeg vet med sikkerhet er at dersom man legger til styrketrening til en ketolyse diett kontra en "blandet kosthold" diett vil man tape uønsket masse på ketolyse dietten.
    Det finnes desverre ingen fasit, men enkelte studier har fått oss langt. Og det gleder meg at folk tar fatt og gjør noe med kostholdet generelt, keto eller blandet.

Det finnes så altfor mange som går en tur med bikkja og føler seg såpass bra med seg selv at de "fortjener" ett stykke ostekake eller en pose Stratos foran tven kveld etter kveld.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En liten oppsummering slik jeg ser det.

Fett. Det viktigste her ser ut til å være å begrense inntaket av feile sorter umettet fett. Spesielt forholdet mellom Omega 3 og Omega 6 ser ut til å være viktig. Det er svært mye feilt fett i vårt kosthold, og dermed i alvorlig ubalanse i dette forholdet mellom fettsyrer.

Mettet fett ser mer eller mindre ut å være frikjent, mens transfett er å regne som bortimot ren gift og bør virkelig unngås.

Når det gjelder karbohydrater ser det ut til at det er tilsvarende viktig å se på forholdet mellom fruktose og glukose mm. Mat med et for høyt nivå av fruktose kan skape alvorlige problemer med helsen, og er kanskje den viktigste grunnen til at så mange mennesker blir syke og tykke av maten de spiser.

Hvis man vil se litt på hva man kan gjøre for å redusere inntaket av fruktose kan man se litt på hvilken mat som er anbefalt for folk med Fructose Malabsorption.

Dette inkluderer også: "Sorbitol, Xylitol, and other polyols (sugar alcohols), such as erythritol, mannitol, and other ingredients that end with -tol, commonly added as artificial sweeteners in commercial foods."

Hvis man kan dreie over på et kosthold som tar litt hensyn til disse faktorene så tror jeg mange vil få et bedre liv. Men svært mye av ferdigmaten vi spiser inneholder alt for mye som vi bør være forsiktig med å spise for mye av. For de fleste er det ikke noen løsning å lage seg en "diet", det går man fort lei av uansett og da blir gleden kortvarig. Men har man disse tingene i bakholdet når man handler og lager mat, så vil det bli mer og mer naturlig å velge mat som gjør oss friske og sunne i stedet. Og det er jo egentlig ikke så dumt, og på kjøpet vil man samtidig ende opp å spise mye mer velsmakende mat også, da svært mye av ferdigmaten kun spises fordi det er raskt og lettvint. Men man må jo spørre seg om man egentlig taper den tiden det tar å velge og lage god mat, eller om dette heller kan ses på tid man sparer "på bok" da man får det igjen mange ganger i det daglige fordi man er frisk og rask, kan yte mer og som holder oss friskere.

For tid er det eneste vi alle går tom for, og å spise dårlig for å spare tid er som å storhandle med kredittkort... regningen kommer, og rentene er høye.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Stjal denne fra ei venninne på facebook:

Noen ganger når jeg dusjer, så vasker jeg kroppen med resten av hårshampoen...I dag kom jeg til å lese på flaska : "For ekstra volum og mer fylde".....Shitt,....ikke rart det er så vanskelig å kontrollere vekta!!!!! Zalo neste. Der står det 'fjerner selv det værste fettet' :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vermin skrev:
    topline skrev:
    Vermin skrev:
    topline skrev:
    Vermin skrev:
    slowmotion skrev:

En interessant studie, og det er kanskje noe i det selv om det virker som en litt tvilsom propaganda for og reklamere for en spesiell diett.
    Det er jo opptil enhver hva de vil prøve og hva som fungerer for en, det jeg vet med sikkerhet er at dersom man legger til styrketrening til en ketolyse diett kontra en "blandet kosthold" diett vil man tape uønsket masse på ketolyse dietten.
    Det finnes desverre ingen fasit, men enkelte studier har fått oss langt. Og det gleder meg at folk tar fatt og gjør noe med kostholdet generelt, keto eller blandet.

Det finnes så altfor mange som går en tur med bikkja og føler seg såpass bra med seg selv at de "fortjener" ett stykke ostekake eller en pose Stratos foran tven kveld etter kveld.
    Enig! det viktigste er å gjøre noe med kostholdet selv er jeg diabetiker derfor LCHF

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    coolbiz skrev:
    Takk for link! Meget interessant.

Det tok dog ikke mange sekundene å google seg fram til tilsynelatende velbegrunnet kritikk av et par av Lustig's påstander.
    http://www.alanaragonblog.com/2010/01/29/the-bitter-truth-about-fructose-alarmism/.
    Dette er ernæring i et nøtteskall!! ::)

På den ene siden de som mener at energibalansen kun avhenger av kalori inn vs kalori ut, og de som mener at det er forskjell på hvordan kaloriene oppfører seg i kroppen. Og begge sider har like rett eller feil om man vil, og alt kan "dokumenteres" på en eller annen måte. Samtidig som hvis man vil bli synlig i debatten må man ha et standpunkt som krasjer med noen andres, uten at det blir noe mer riktig av den grunn.

Sjekk også ut Lyle McDonald, en kunnskapsrik og anerkjent fyr som også kan et og annet om ernæring.
    http://www.bodyrecomposition.com/
    Han har vel nærmest en fot i hver leir, ja kaloribalansen gjelder - men på den annen side.....and so on...

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.402
    Man kan sikkert finne "beviser" for all mulige retninger .... ;)

Men siden jeg begynte å kutte ut brød og poteter har jeg som sagt gått ned 8kg,
    og jeg drikker både øl og spiser pizza.

Og eksemen som jeg hadde på hender og ankler er borte!

Da er det lett og velge.

;)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Dere som benytter dere av ketolyse/low carb dietter, er dere ekstra påpasselige med og få i dere mye salt?
    Drikker dere generelt mindre vann nå enn på vanlig kost?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vermin skrev:
    Dere som benytter dere av ketolyse/low carb dietter, er dere ekstra påpasselige med og få i dere mye salt?
    Drikker mere vann har jeg følelsen av. 10000iu D3 hver dag i tillegg. bruker salt som smaktilsettning mer enn ved vanlig kost

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    65finger skrev:
    Vermin skrev:
    Drikker mere vann har jeg følelsen av. 10000iu D3 hver dag i tillegg. bruker salt som smaktilsettning mer enn ved vanlig kost
    Det var min opplevelese også, masse salt og dritmye vann for og holde på væsken.
    Merker det stadig på diett, da jeg kanskje kutter 20-30% av karbohydratene at jeg er mere avhengig av salt

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vermin skrev:
    65finger skrev:
    Vermin skrev:
    Det var min opplevelese også, masse salt og dritmye vann for og holde på væsken.
    Merker det stadig på diett, da jeg kanskje kutter 20-30% av karbohydratene at jeg er mere avhengig av salt
    fikk råd av legen om å starte med tung styrketrening et par ganger i uken. Er spent på hvordan det vil fungere. Merker lettere krampetendenser uten karbo når musklene belastes. Hjelper med salttabletter

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.402
    Jeg merker ingen forskjell. Men jeg får i meg sikkert 80 - 100g karbo per dag.
    Har alltid drukket mye vann.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    65finger skrev:
    Vermin skrev:
    65finger skrev:
    Vermin skrev:
    fikk råd av legen om å starte med tung styrketrening et par ganger i uken. Er spent på hvordan det vil fungere. Merker lettere krampetendenser uten karbo når musklene belastes. Hjelper med salttabletter
    Spent på utfallet, da jeg prøvde dietten la jeg 90% av karbohydratene til under trening gjennom elektrolytt blandingen til Vitargo. Uten denne drikken fikk jeg sterke krampetrekninger i ryggstrekkerene og det er alt annet enn behagelig.

Keep me posted på hvordan det går da finger

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vermin skrev:
    65finger skrev:
    Vermin skrev:
    65finger skrev:
    Vermin skrev:
    Spent på utfallet, da jeg prøvde dietten la jeg 90% av karbohydratene til under trening gjennom elektrolytt blandingen til Vitargo. Uten denne drikken fikk jeg sterke krampetrekninger i ryggstrekkerene og det er alt annet enn behagelig.

Keep me posted på hvordan det går da finger
    Will do :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Spis så mye du vil sto det på en av lavkarbosidene jeg var inne på, det gjelder gulost.
    Kommer camenbert og brie innunder dette, slik at (ren) ost og rødvin er helt greit til litt fest/kos.
    Er det egentlig noen oster, sett bort fra G35 geitost da, som en bør holde seg unna?

Salt får jeg nok i meg, har snart spist opp et 2,3 kilo fenalår de siste 6-7 ukene, nesten aleine.

Kan jo legge til at jeg i perioden fra begynnelsen av juni også har spist rundt 1,5+ kilo sjokolade
    ;D................................................ja, det er den typen som ikke er så gal 70% kakao fra Freia.
    Det er min form for dessert 8)

Mvh.KW

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.402
    Du bør holde deg unna alle former for brun geitost.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Du bør holde deg unna alle former for brun geitost.
    Det har jeg gjort helt totalt i 7-8 år, men fy f... så godt det egentlig er (eller var) på ferskt og gjerne grovt brød.

Til dette med veskeinntak og slikt, jeg klarer ikke helt å følge med på hvor mye jeg drikker.
    Siste legesjekk i fjor hos min forrige fastlege, så ble jeg spurt om jeg tørster mye.
    Jeg kunne faktisk ikke svare, jeg bare drikker et eller annet når jeg føler for det og så glemmer jeg om det er mye eller ofte.

Hører at enkelte her bruker saltabletter e.l. og skjønner at det er for å holde på væske.
    Jeg derimot bruker blodtrykksdempende tabletter, hvorav den ene er vanndrivende og samtidig tar med seg salter ut av kroppen ::)
    Noe jeg bør være ops på i så måte?

Det sies jo at en skal ha i seg både 2 og 3 liter væske daglig og jeg har store problemer med å fatte at jeg drikker mer enn det ihvertfall.

Mvh.KW

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tilbake til Lustigs foredrag som topline linket til. Han nevner at en Colaboks inneholder 55mg salt. Jeg tittet på en colaflaske i dag og på etiketten sto det "Natrium: 0mg".

Men på Wikipedia fant jeg noe annet: Sodium 50 mg pr. 0.355L. Noe mindre i Coke Zero; 40mg.

Sodium er det engelske ordet for Natrium. (bordsalt er natriumklorid - NaCl)

Ikke et kvidder om natriumet på etiketten:

Ikke på Coca-Cola sine nettsider heller: http://www.coca-cola.no/contentstore/no_NO/pages/products/cocacola.html.

Så hvem har rett? Wikipedia og Lustig eller Coca-Cola? Benytter Coca-Cola seg av en teknisk spissfindighet for å kunne oppgi 0mg Natrium? Noen med kjemisk kompetanse her?

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.785
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Coca-Cola selger den mystiske sirupen sin til franchisetagerne i forskjellige land, som rører den ut i vann, søter i henhold til lokal smak, og tilsetter kullsyre. Det ferdige produktet vil derfor variere ganske mye fra sted til sted.

Det er 45 mg natrium i 240 ml amerikansk cola i tillegg til 39 g sukker. Det tilsvarer 47 mg natrium og 41 g sukker pr 250 ml. Amerikansk cola er åpenbart mye søtere enn den vi får kjøpt her. Jeg vet ikke hvor det natriumet kommer fra, men det kan for eksempel være tilsatt et natriumholdig søtningsstoff for å gjøre smaken enda søtere uten å måtte deklarere flere kalorier, eller ett eller annet natriumholdig preservativ, eksempelvis E211 natriumbenzoat som Gjestemedlem er inne på. Uansett er det ett eller annet i amerikansk cola som ikke er deklarert på etiketten, ettersom ingen av de stoffene som er listet opp som ingredienser kan forklare natriummengden. De ville nok blitt nødt til å deklarere det som et E-ett-eller-annet på en europeisk etikett, og da har de tydeligvis latt være å putte det i.

http://productnutrition.thecoca-colacompany.com/products/coca-cola

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Komponenten skrev:
    Jeg vet ikke hvordan det er med tran i forhold til omega 3, men vil jo tro det går ut på det samme. Men jeg klarer ikke tran. :p
    Man må vel bare lese på flasken hvor mye omega 3 den inneholder og ta passelig dose.
    Hva er sånn ca. anbefalt daglig dose omega 3 i LCHF kostholdet?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    kibsgard skrev:
    Komponenten skrev:
    Hva er sånn ca. anbefalt daglig dose omega 3 i LCHF kostholdet?
    En konsekvens av LCHF kost er at du reduserer mengden omega 6 i maten din (mindre kornprodukter), vanligvis så pleier man da å gå ut fra 2-4g omega 3 om dagen, for å ha en grei balanse. Fisk kan selvsagt være en viktig del av inntaket. Det avhenger en del av hvilke kroniske tilstander som du eventuelt sliter med på hvor mye du trenger. Har sett anbefalinger fra 2-7g helt avhengig av kroniske plager. Stor ubalanse kan gi økt grad av betennelser og svekket immunsystem.

På "normal" kost kan du ha fra 10-30x så mye omega 6 som omega 3 i kroppen, det skal en del omega 3 til for å utjevne den balansen...

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Ingen stor nyhet, men likevel..

Proteiner er sunnere enn karbohydrater:
    http://www.iform.no/pub/art.php?id=1935

Hva er det forresten med disse etablerte ernæringsspesialistene? Blir de helt hjernevasket på univeristetet?
    http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2312
    Som fortsatt mener at fett er farlig og karbohydrater viktige i kosten.

I tillegg vil han nok ha godt av et sunnere kosthold med lite godterier, og ved å kutte mye ned på bacon, fløte, helmelk og andre fete kjøtt- og melkeprodukter. Den maten han spiser er helt klart uheldig for hans hjertehelse. Christian Drevon

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn