Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Artig at det skal kjøres en debatt som er så blottet for logikk og full av båser; karbs, proteiner, fett. Å skylde på dagens karbohydratinntak i vårt samfunn er dårlig vinklet og en altfor enkel unskyldning til å skylde på en diett med mye karbohydrater, særlig når den i stor grad kun inneholder prosesserte sådan.

Det er ikke så lite nyanser.

Og heller ikke komplisert;

Spis mat langt nede på næringsstigen. Spis uraffinert mat. Resten er velvære og helse.

Proteiner i stor konsentrasjon er trolig den største grunnen til livstilsykdommene vi ser i vesten i dag.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    emokid skrev:
    Artig at det skal kjøres en debatt som er så blottet for logikk og full av båser; karbs, proteiner, fett. Å skylde på dagens karbohydratinntak i vårt samfunn er dårlig vinklet og en altfor enkel unskyldning til å skylde på en diett med mye karbohydrater, særlig når den i stor grad kun inneholder prosesserte sådan.

Det er ikke så lite nyanser.

Og heller ikke komplisert;

Spis mat langt nede på næringsstigen. Spis uraffinert mat. Resten er velvære og helse.

Proteiner i stor konsentrasjon er trolig den største grunnen til livstilsykdommene vi ser i vesten i dag.

::)

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    emokid skrev:
    Noen up to date seriøse kilder bak denne påstanden?

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    emokid skrev:

Multiple critics have asserted that The China Study is advocacy, not science, and that Campbell & son minimize or hide evidence that conflicts with their agenda. One such critic, physician and author Michael Eades wrote, "The China Study is a masterpiece of obfuscation. It is obfuscatory in so many ways it could truly qualify as a work of obfuscatory genius. It would be difficult for a mere mortal to pen so much confusion, ambiguity, distortion and misunderstanding in what is basically a book-length argument for a personal opinion masquerading as hard science."

Er du en av de bak Dønn Grønn?

for en god latter gå hit:

http://www.donngronn.no/Protein.html

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Samme gamle kritikken ja. Kanskje du burde lese den ;)

Vil du finne dritt så finner du det, på samme måte som jeg kan quote 100 sider om dritt om proteindietten som forefektes her. Du bidrar kun til en ensidig, lite nyansert debatt.

China study er sansynlighvis den største kostholdsforskningen foretatt noensinne. Selv jeg mener ikke man skal sluke hele innholdet rått (pun intended), er den faktisk lagt frem med stor faglig og vitenskapelig tyngde. Men klart; det passer sikkert bedre med et quote fra en random nettside.

Jeg er ikke bak noen ting, kun min egen helse og kosthold.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    emokid skrev:
    Samme gamle kritikken ja. Kanskje du burde lese den ;)

Vil du finne dritt så finner du det, på samme måte som jeg kan quote 100 sider om dritt om proteindietten som forefektes her. Du bidrar kun til en ensidig, lite nyansert debatt.

China study er sansynlighvis den største kostholdsforskningen foretatt noensinne. Selv jeg mener ikke man skal sluke hele innholdet rått (pun intended), er den faktisk lagt frem med stor faglig og vitenskapelig tyngde. Men klart; det passer sikkert bedre med et quote fra en random nettside.

Jeg er ikke bak noen ting, kun min egen helse og kosthold.
    The China Study har fått kritikk fra mange hold, av den enkle grunn at den ikke har elementer av forskning, men mer er en observasjon av en rekke forhold. Det kan være en ide å lese kritikerenes kommentarer også uten å kalle det drittslenging.. ;)

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/09/08/china-study.aspx

Major Reason Why the China Study is Fatally Flawed

The very title of the book is inaccurate. It is NOT a study but a comprehensive set of observations. While this approach can be valuable, it can never prove his assertion that animal protein should be avoided, as he never TESTED that theory on real live patients... The data from Dr. Campbell’s China study was first published in the tome Diet, Life-Style and Mortality in China. It contains several thousands of statistical correlations, which Campbell insists show that animal protein intake is convincingly associated with prevalence of cancer.

However, it’s important to realize two things:

1. The China study was an observational study. Correlations deduced from an observational study do not – in fact, cannot -- prove causation. As Dr. Eade points out, all you can really do with data from an observational study is to form a hypothesis, which must then be tested in randomized, controlled trials, to ferret out the truth about whether or not x actually causes y.
    2. In many cases, the data (presented in arduous detail in the book Diet, Life-Style and Mortality in China) do not show statistically significant correlations between animal protein consumption and disease such as cancer at all. On the contrary. It would seem that sugar and carbohydrates are correlated with cancer – not animal protein. In addition, the data indicate that fat is negatively correlated with cancer mortality, which again contradicts the claim that meat is harmful.

For more information, I highly recommend reading through Dr. Eade’s critique of The China Study.

You can also review another critique of the China Study by Science Based medicine. It is particularly interesting because the reviewer was initially a strong supporter of the ":study": until faced with the facts.
    http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=6092

In other words, the China study is an observational study comparing one variable to another (univariate correlations) and, as such, meaningless. And this from the man’s own pen.

Since these observational studies are meaningless in terms of causality, it doesn’t really matter how one slices and dices the data because meaningless correlations by any other names are still just as meaningless. All this falderal over whether or not Dr. Campbell had his interpretations right was tantamount to the medieval theological argument over how many angels could stand on the head of a pin

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    topline skrev:
    kibsgard skrev:
    Komponenten skrev:
    Jeg vet ikke hvordan det er med tran i forhold til omega 3, men vil jo tro det går ut på det samme. Men jeg klarer ikke tran. :p
    Man må vel bare lese på flasken hvor mye omega 3 den inneholder og ta passelig dose.
    En eller annen lege anbefalte krill, fordi det skulle være mer effektivt.
    Hva er sånn ca. anbefalt daglig dose omega 3 i LCHF kostholdet?
    En konsekvens av LCHF kost er at du reduserer mengden omega 6 i maten din (mindre kornprodukter), vanligvis så pleier man da å gå ut fra 2-4g omega 3 om dagen, for å ha en grei balanse. Fisk kan selvsagt være en viktig del av inntaket. Det avhenger en del av hvilke kroniske tilstander som du eventuelt sliter med på hvor mye du trenger. Har sett anbefalinger fra 2-7g helt avhengig av kroniske plager. Stor ubalanse kan gi økt grad av betennelser og svekket immunsystem.

På "normal" kost kan du ha fra 10-30x så mye omega 6 som omega 3 i kroppen, det skal en del omega 3 til for å utjevne den balansen...
    Kan det være at jeg nå får i meg for lite omega 6?
    Jeg spiser bare litt lavkarbobrød, som inneholder linfrø, solsikkefrø, sesamfrø og kruskakli, en til to små skiver hver dag.
    Får man i seg omega 6 fra andre matvarer?
    Tar to tabletter nattlysolje og, men totalt blir kanskje dette for lite?

Angående salt som noen nevner tar ikke jeg noen salttabletter, men jeg har alltid pleid å salte maten ganske mye. Jeg drikker mye, masse te (er begynt å drikke grønn te, som jeg nå synes er ganske godt)

Min mor fikk problemer med saltmangel siden hun går på blodtrykksenkende tabletter KW, så du bør kanskje sjekke dette med legen din.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    '

Svært usannsynlig. Nesten alt av vegetabilske oljer som brukes i mat inneholder rikelig av dette. Problemet i vårt kosthold er at det er alt for mye av det i forhold til Omega 3.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @Komponenten

Jeg snakket jo om at jeg nå gikk på LCHF og han sa ihvert fall ikke noe negativt om det, bare kommenterte
    at den nok var fin og var det for mange.
    Ja en av tablettene mine den som er vanndrivende, trekker visstnok salter ut av kroppen.
    baconet inneholder salter, røkt ørret likeså (så langt jeg vet), grillkrydderet jeg bruker til stekte koteletter inneholder salt, eggene jeg spiser hver dag får på seg litt seltin.
    Så litt får jeg jo i meg, men hvordan er symtonene på for lite salt da.

Kan kun si at jeg en gang (på tur i Amazonas) fikk litt muskelsmerter og det var visstnok bare å hive innpå salt (i maten) ble jeg fortalt ::)

Hva skjer og hvilke symptoner får en ved for lite salt, noe jeg trodde vi her i landet stort sett fikk alt for mye av
    hver dag?

Mvh.KW

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Boktips:

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=bedre%20uten%20br%F8d&p=1&r=1&cid=205113

Kanskje den beste boken om lavkarbo kosthold. Da den forklarer grundig hvilke prosesser i kroppen som påvirkes av høyt inntak av karbo, og viser til dokumentert forskning på området siste 50 år. I tillegg til en del pasientcaser som har startet med å følge de tradisjonelle rådene for så å ta sjansen på karbokutt og high fat kost. Interessant lesning.....pluss masse praktiske tips selvsagt. :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.550
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    '

Svært usannsynlig. Nesten alt av vegetabilske oljer som brukes i mat inneholder rikelig av dette. Problemet i vårt kosthold er at det er alt for mye av det i forhold til Omega 3.
    Så du på "Katta" på NRK1 i går? Dagens kyllinger inneholder mye omega 6, men lite omega 3. Bare ved å endre litt på forsammensetningen til kyllingene ble verdiene snudd på hodet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Så du på "Katta" på NRK1 i går? Dagens kyllinger inneholder mye omega 6, men lite omega 3. Bare ved å endre litt på forsammensetningen til kyllingene ble verdiene snudd på hodet.
    Har ikke fjernsyn så NRKs katter får leke i fred for meg. Men det samme gjelder jo laks. Oppdrettsfisken fores jo gjene så mye med vegetabilsk fôr at det ikke er mye omega 3 igjen i forhold til villfisk. Da er ikke lenger laks like helsebringende, og havner selv fort i kategorien fôr.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hørte på radioen i mårest en forsker som visstnok kom med oppsiktsvekkende forskningsresultater. Det er bare å gi opp å gå ned i vekt fordi det er så godt som ingen som klarer det. Folk må heller lære seg å like den skrotten de har, mente han.

Jeg rir nå min gamle kjepphest. Mye fysisk aktivitet og et normalt og variert kosthold er det som skal til.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    Ta vare på kroppen din. La den være i fred.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    '

Det er bra! :)

KW, jeg husker ikke i farten hva som var problemet da de fant ut at min mor hadde saltmangel, men hun spiser lite salt, det høres helt klart ut som du får i deg nok.

Ellers så jeg et interessant program på TV en gang der de forsket på hva som skjedde da naturlig slanke mennesker spiste ekstremt mye kalorier og la på seg. De la på seg, det var jo målet, men de tok det svært raskt av igjen etter endt forsøk, og det interessante var at en av de, en asiat, han la ikke på seg i det hele tatt. De skjønte ikke hva som skjedde, men konkluderte med at kroppen hans økte forbrenningen ved større inntak, og de konkluderte vel også med at mennesker er født med forskjellig antall fettceller, eller evne til å legge på seg, og at dette var det ikke så lett å gjøre noe med. (at det var en asiat synes jeg er litt interessant, for om man tenker seg om er det svært sjelden at man ser feite asiater, i alle fall synes jeg det)

Så BT har et poeng, samtidig så er det jo sånn at et dårlig kosthold gjør et dårlig utgangspunkt verre, så om man ikke ender opp som beinrangel, og det er vel neppe et mål for noen, klarer vel de fleste å ta av såpass at de får en sunnere kropp i alle fall.

Skal sjekke ut den boken Topline :)

Ellers, det eneste jeg merker negativt av denne kuren, er at jeg føler meg utrolig tung i beina når jeg går tur til fjells. Det er rett og slett ubehagelig, føler at kondisen er redusert ekstremt og er blitt elendig i forhold til tidligere i år. Noe å gjøre med det?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    '

Ellers, det eneste jeg merker negativt av denne kuren, er at jeg føler meg utrolig tung i beina når jeg går tur til fjells. Det er rett og slett ubehagelig, føler at kondisen er redusert ekstremt og er blitt elendig i forhold til tidligere i år. Noe å gjøre med det?
    Det går normalt helt fint å trene på lavkarbo. Etter de første ukene (som du vel er ferdig med nå) så kan karbonivået justeres noe opp, f.eks til rundt 75g eller hva som måtte være riktig for deg. Med riktig mener jeg et nivå som holder vekten din der du vil den skal være, og samtidig ha greit energi nivå. Det siste er normalt ikke noe problem etter at kroppen er omstilt på fettforbrenning, som kan ta fra 1-8 uker. Er du fysisk aktiv kan du også ha et karbmåltid i uken for å fylle opp glukogen lagrene som gir ekstra energi ved trening. Det pleier å være uproblematisk.

Liker også å linke til Jonas Colting, trialtonstjernen som sverger til lavkarbo mat. Han har hatt et kosthold med 20/40/40 fordeling på K/P/F. Pluss at han bruker karbo som turbofuel under konkuranser. http://www.livlinan.eu/html/jonas_colting.html

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Man bør trene seg opp forsiktigt på lavkarbo. Det er ofte tungt i starten, men så løsner det etterhvert. Det gjorde det hvertfall for meg.

En annen interessant bok er Good Calories,Bad Calories av Gary Taubes. Han er en vitenskapsjournalist som har gått forskningen som ligger bak myndighetenes kostholdsanbefaling nærmere i sømmene. Han ble overrasket av hvor tynt dette grunnlaget var. Påpeker at det var etter at anbefaling med fettredusert mat og ditto mye karboydrater at fedmepepidemien virkelig tok av i USA.

Her er ett foredrag av der han går nærmere inn på at årsaken til fedme ikke er så enkelt som mange tror; for mye mat og lite fysisk aktivitet.

http://video.google.com/videoplay?docid=4362041487661765149#

Og en noe eldre artikkel som passer veldig bra med denne trådens tittel: "what if its all been a big fat lie"
    http://www.nytimes.com/2002/07/07/magazine/what-if-it-s-all-been-a-big-fat-lie.html

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Komponenten skrev:
    Ellers, det eneste jeg merker negativt av denne kuren,
    Faen i helvete, slutt å kalle sundt kosthold for kur.
    Det motsatte er kur, dvs hvetemel og sukker (stivelse) er kur for dårlig helse. FAEN.

Aldri følt meg så sprek jeg, kan gå opp Lilleakerveien nå uten å bli andpusten.

http://www.varden.no/sport/odd-spillerne-ned-i-vekt-1.298979
    "? Med fett som energikilde tar det lengre tid før man blir sulten.
    Man har også en energi som holder lenger. Det gir bedre utholdenhet. I fjor var det bare Brann som var bedre etter pause. "

http://www.matoghelse.no/helse/2010/05/12/fra-post-til-post-med-fett-paa-tanken.aspx

http://www.expressen.se/sport/os2010/skidskytte/1.1887765/ferrys-guldkost-har-slutat-med-bullar

Gadd vite hvor mange liv Kaare Norum, Wenche Frølich og Statens erneringsråd har på samvittigheten.
    POT skandalen blir som en dråpe.

kanari

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    17
    topline skrev:
    Boktips:

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=bedre%20uten%20br%F8d&p=1&r=1&cid=205113

Kanskje den beste boken om lavkarbo kosthold. Da den forklarer grundig hvilke prosesser i kroppen som påvirkes av høyt inntak av karbo, og viser til dokumentert forskning på området siste 50 år. I tillegg til en del pasientcaser som har startet med å følge de tradisjonelle rådene for så å ta sjansen på karbokutt og high fat kost. Interessant lesning.....pluss masse praktiske tips selvsagt. :)
    Meget bra bok.
    Det er vel den best dokumenterte boken om lavkarbo.
    Kommer i ny bedre utgave i disse dager.

Ellers er "i stället for doping" av Frank Nilsson en meget bra bok om lavkarbo og trening.
    Den er meget lettlest og bra.
    Det er den som gjorde at Bjørn Ferry gikk over til lavkarbo.

/Tore

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Noen som har forslag til en lavkarbo pizzadeig som smaker pizzadeig?

G

Gjestemedlem

Gjest
    slowmotion skrev:
    1-2 liter malt bark av alm, rogn, asal, bjørk, selje, furu eller islandslav
    1 liter sildemel
    Kaldt vann

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Gjestemedlem skrev:
    slowmotion skrev:
    1-2 liter malt bark av alm, rogn, asal, bjørk, selje, furu eller islandslav
    1 liter sildemel
    Kaldt vann
    Det var et alvorlig spørsmål.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Rappa fra lavkarboforum

2 egg
    1ss fløte
    1/2ts bakepulver
    1/2cup ( 1cup=2.25dl) revet ost
    litt salt
    1ss olje
    2ss bakemiks( her brukte jeg 15g sojamjøl og en liten ss fiberhusk)

Rør sammen, spre ut på bakepapir og stek i ca 10min på 225g, eller til bunnen blir sprø og brun.

Sleng på ditt favorittfyll og stek til sprø ost

Aner ikke hvordan den smaker.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Kanskje det? Den lavkarboforum deigen var i hvert fall ikke særlig velsmakende.

Takk for tipset.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    topline skrev:
    Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    '

Det går normalt helt fint å trene på lavkarbo. Etter de første ukene (som du vel er ferdig med nå) så kan karbonivået justeres noe opp, f.eks til rundt 75g eller hva som måtte være riktig for deg. Med riktig mener jeg et nivå som holder vekten din der du vil den skal være, og samtidig ha greit energi nivå. Det siste er normalt ikke noe problem etter at kroppen er omstilt på fettforbrenning, som kan ta fra 1-8 uker. Er du fysisk aktiv kan du også ha et karbmåltid i uken for å fylle opp glukogen lagrene som gir ekstra energi ved trening. Det pleier å være uproblematisk.

Liker også å linke til Jonas Colting, trialtonstjernen som sverger til lavkarbo mat. Han har hatt et kosthold med 20/40/40 fordeling på K/P/F. Pluss at han bruker karbo som turbofuel under konkuranser. http://www.livlinan.eu/html/jonas_colting.html
    Kan det justeres opp eller bør det justeres opp?

Er det noe problem om man f.eks lever på under 20 gram over lang tid?

Jeg regner ikke så nøye på det, men prøver stort sett å ikke spise noe av vanlig brød, pasta, ris og potet. En dag var jeg et sted vi fikk servert grøt, så da ble det et karbomåltid, ellers gjør jeg litt unntak når jeg er i besøk og får servert mat, ellers er det stort sett gjennom grønnsaker og et tynt knekkebrød (rugsprø) i ny og ne jeg får i meg karbohydrater.
    Tar meg av og til en liten bit mørk sjokolade og.

Nå hevder noen at de har hørt/lest at mangel på karbohydrater går ut over hjernen, har ikke sett det selv, men var visst i nyhetene nylig.

Sorry Boffen, kalte det kur for enkelthets skyld, skal prøve å ikke la det gjenta seg.. ;)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Ja, jeg har bare 3 hjerneceller igjen, til gjengjeld er de veldig sterke! ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ulempempen med lavkarbo er at det meste som er godt er fullt av karbohydrater.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.049
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    slowmotion skrev:
    Prøv denne...

Bunn er laget grov, uten mel og uten gjær. Funker også med cottage cheese, eller kesam.

Oppskrift ca 1 langpanne.

1 egg
    1,5 dl lunket vann
    70-80g mandelmel (kjøpes på helskosten)
    60-70g bakepro ( kjøpte i Sverige)
    50g hi-maize (kjøpes på helskosten)
    50g kruskakli( kjøpes i matbutikken)
    100g havremel
    1 ts johannesbrødkjernemel (kjøpes på helskosten)
    2 ts bakepulver
    1-2 ss olje

Stekes 180 grader ca 20 min

Deigen blir veldig klissete, derfor er det greit å legger den mellom to bake papir når enn kjevler den ut. Så slipper du ekstra mel, og alt klisset på kjevla.
    Fyll: karbonadedeig, paprika, løk, sopp og lett ost. Krydder: paprika, chili, cayenne og hvitløk. Eller annet snadder, bare ikke seigmenn ;D

Mvh,
    tas

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Takk for oppskriften TAS, men jeg er litt skeptisk til sånne "bakemix" greier.
    Er det dokumentert hva den inneholder?

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    Heldigvis er det enda mere god mat som er fullt av fett og minimalt med karbohydrater.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.049
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    slowmotion skrev:
    Takk for oppskriften TAS, men jeg er litt skeptisk til sånne "bakemix" greier.
    Er det dokumentert hva den inneholder?
    Bare hyggelig, oppskriften er bra for de som ikke tåler gjær og tillegg har den lav glykemisk index.
    Antar du mener ''Bakepro'' ? Det er et naturlig pulver produkt(høykvalitets myseprotein)som tåler varme inntil 200 grader og er spesielt egnet til baking.

Mvh,
    TAS

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    osan skrev:
    Anonym skrev:
    Heldigvis er det enda mere god mat som er fullt av fett og minimalt med karbohydrater.
    Nå er det noen ganger godt med god drikke ved siden av.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn