Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nokså detaljert info om 777en som mistet et par 15 kg tunge vifteblader. Fra 777 piloten Juan Brown.

    UAL 328 UPDATE Fan Blade Failure B777-200 22 Feb 2021



    NTSB Press Brief UAL 328 UPDATE



    Sluttrapport for tilsvarende hendelse med en annen 777 på vei til Hawaii. Flyet banker umiddelbart til 45° når motorhavariet skjer...

    Emergency AD & NTSB Final Report UAL 1175 Fan Blade Failure

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jusn Brown intervjuer kapteinen på 777 maskinen som hadde samme motorfeil i 2018 på vei til Hawaii Flyet ble ekstremt vanskelig å håndtere samt at den ødelagte motoren fortsatt roterte på grunn av fartsvinden og hele flyet ristet som om det var enb18-hjuling uten fjæring som konstant passerte en gammel jernbaneovergang. Han sammenlignet lyden i maskinen med en ubåt som var i ferd med å synke der skroget knaket og braket.

     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.019
    Antall liker
    2.157
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Og det jubles her i flybyen!

    Jeg er på vei videre snart, men hva tror dere dette kan sysselsette av hoder i kommende år?
    Ambisiøse planer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.165
    Antall liker
    12.772
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Artig sak dette... da saken ble aktuell i 2010-12, skulle det koste 8,5 mrd i flytte i Bodø, og derfor valgte man Ørland for å dekke Forsvarets behov... det skulle bare koste 6 mrd..... Når er byggingen av nye Ørland kommet opp i ca 20, - medregnet alt som "kom i tillegg, beregnet for andre budsjetter osv".... og enda er det ikke ferdig, for nå må man "selvsagt" bygge splinthangerer som Ørland ikke hadde, men som var godt utbygd i Bodø... Nå skal denne flyttingen i Bodø koste "bare" 2,5 mrd... mao har man påført fellesskapet et unødvendig tap på over 20 mrd....... og enda er det ikke ferdig...
    Dyktige politikere og byråkrater, det ha vi...
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.300
    Antall liker
    12.604
    Sted
    Hus
    ^Ser det hele tiden i det norske samfunnet. De statlige organene som regner ut slike prosjekter burde sparket en del mennesker som ikke klarer å regne. Det går laaaaangt over budsjett gang på gang, og det hadde vært bedre å beholdt Bodø Flystasjon. I tillegg så legger de ned Andøya Flystasjon som burde få forsette i stedet for å legge dette til Evenes som har topografi rundt seg som ikke Andøya har. En annen sak er at de solgte Olavsvern Orlogsstasjon til private for en del år siden, og nå er denne basen ønsket av både nedelendere? og USA :oops: :rolleyes:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.165
    Antall liker
    12.772
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke trekk meg opp om Andøya!!! Det er der jeg bor!!!! :cool: Fleip til side... det er akkkurat samme humbugen, med manipulering av fiktive tall, vreng og vri på saklige argumenter fra begge sider... patetiske bortforklaringer og tåkeprat fra politikere og byråkrater.......Det er egentlig all grunn til å sette et kraftig søkelys på denne og slike saker, men "riksmedia" er ikke interessert..."det er for vanskelig" var svaret fra Dagbla' da man forsøkte å få avisen til å grave i saken...
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.300
    Antall liker
    12.604
    Sted
    Hus
    Pressen som er den fjerde statsmakt burde tatt tak i dette, men er vel redd for pressestøtten sin. I tllegg er vel de færreste av journalistene fast ansatt og de får vel oppdrag der etter. Journalister som begynner å grave i betente saker begår vel jobbharakiri, og det er ikke samfunnet tjent med dessverre. Derfor gikk DAB saken og mange andre saker under radaren for de fleste pga pressen gjør ikke jobben den er satt til å gjøre :unsure:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.165
    Antall liker
    12.772
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel... jeg tror vel egentlig ikke at det hadde vært noen fare hverken for avis eller journalister å grave i slike saker... det var i alle fall ikke det for noen år tilbake... Det går vel mer på kunnskapsnivå og egeninteresser hos dagens såkalte journalister, og ikke minst redaksjonelle føringer...
    Gravejournalistikk er uten tvil betydelig mer kunnskaps- og arbeidskrevende enn alt kjendiseriet, Paradise hotel og annen click bait som stort sett fyller dagens aviser...
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sånn går det når man leier inn konsulentblådresser kjemisk frie for faglig kunnskap - til å "spare penger".

    1) "Man" går free av skuld når det viser seg at avgjørelsene er på trynet.

    2) Men når Putinski får viftet nok med juksetissen sin så tvinges saker og ting tilbake på skinner.... eller bedre.....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Sånn går det når man leier inn konsulentblådresser kjemisk frie for faglig kunnskap - til å "spare penger".

    1) "Man" går free av skuld når det viser seg at avgjørelsene er på trynet.

    2) Men når Putinski får viftet nok med juksetissen sin så tvinges saker og ting tilbake på skinner.... eller bedre.....
    Du er klar over at FSB kjenner din virkelige identitet?
    Nå er vel ikke Putin like nærtagende rent personlig som Kimmern i Nord Korea, men likevel!
    Det var vel kun Trump man relativt ustraffet kunne håne på nettet!
    Når du får beskjed om å bøye deg og du blir rævpult kan du kanskje si noe mere om han har en "juksetiss" eller ikke!
    :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    HeHe... vel, alle vet jo at Tsar Putinski strapper en gummijuksetiss utenpå minien når han skal imponere så ja det kan bli et problem....

    FSB... vel, den opprinnelige hjembyen min er vel fortsatt førstemål for en nuke fra øst, tilstrekkelig nær Oslo til å vise at man mener alvor, dessuten, har jeg sett sovjetiske angrepsplaner for invasjon av samme by. Disse kom for en dag via lilleputtstatene i Østersjøen etter at CCCP råtnet bort....

    Me lyt sjå som dei seir i Flåklypa....
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.019
    Antall liker
    2.157
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Men til vurderingsgrunnlaget da, som er strategisk: Det går nå mot en helt ny topp moderne (etter sigende) by i byen.
    Det er flott, men nye arbeidsplasser vil jo i første omgang bli alle med tilknytning til prosjektet.
    Hele byens eksisterende næringsliv vil også nyte godt av dette, spesielt hvis det handles mye «lokalt».
    Men så da? Er det næringsgrunnlag videre etter ferdigstilling? Er Bodø attraktivt nok til å fylle opp med folk/tilflyttere?

    Respekt til Hjartøy for måten han har jobbet frem dette på. Ikke umulig at han fortjener å bli første mann til å lande på stripa etter åpning.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.165
    Antall liker
    12.772
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om det er næringsgrunnlag eller samfunnøkonomisk, kommer vel mest an på hvilket "oppdrag" konsulentene får... man får stort sett de svar man ber om fra den gjengen, - om svaret er riktig gir politikerne jamnt blanke i, bare de får det svaret de ber om.
    I saken Andøya vs Evenes, presterte "konsulentene" i PWC å beregne kostnad for 600m forlengelse av tverrvindbanen til 3,2 mrd, - samtidig som AVINOR slapp beregningene ny hovedflyplass i Rana med en prislapp på 2,3 mrd, - fra steinrøys til ferdig operativ flyplass..... Entreprenørfirmaet LNS som har detaljkunnskap om grunnforholdene på Andøya beregnet senere denn utvidelsen til 600 mill, med god sikkerhetsmargin. Denne tallmanipuleringen gjorde at regenestykket ble positivt i Evenes' favør med litt over en mrd. Hittil har overforbruket utover budsjett på Evenes blitt godt over 2mrd, og man er svært langt fra ferdig. At denne fordømte tverrvindbanen aldri skulle vært med i beregningen tok ingen hensyn til, - da Evenes aldri har hatt og heller ikke kan få en tverrvindbane, da Evenes lufthavn med tilliggende områder er et frimerke i forhold til forsvarets områder på Andøy. Konklusjonen er at beregningene utført av PWC var et bestillingsverk med gitt fasit, - eller at konsulentene i PWC er totalt inkompetente for en slik oppgave. Pick ypur poison...
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.019
    Antall liker
    2.157
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Registrerer at «feiden» mellom Nordland og Troms is still going strong. Er det ikke fotball lag så er det veier, flyplass, snøfall..
    Tenker at Regjærsjinga i sør har en plan med å etablere noe i nord som kan hindre ytterligere flukt mot sør, og ytterligere press på tilbud. Det i seg selv er vel fornuftig nok.
    Ang.pængan så er det heller ikke mye å rynke på nesa av. Er bare et par EB Haaland jo.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    14.315
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ^ De olika AOCene i Norwegian-koncernen har/har haft sina egna call signs. Nortrans, Norshuttle och Rednose.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    United flight 1175 engine lost (777 Maskinen som mistet et par blader på vei til Hawaii i 2018)

    Passasjer filmet etter at feilen oppstod og ristingen var i full gang. Piloten sier i et intervju at lydene i cockpit minnet om en ubåt som synker.og skroget gir etter.
    Utrolig at flyet tåler 40 min med dette. Piloten sier og at å fly maskinen var svært vanskelig, sammenlignet det med å balansere en tallerken på fingertuppen med en kule fra et kulelager på tallerken.

     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ikke farlig å fly, & denne / disse videoen(e) viser jo at disse flyboksene tåler utrolig mye.
    Langt større risiko på en snøkledd E6 med horder av dårlig skodde utenlandske trailere...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm... tror jeg har kjørt E6 mer enn nok nok til å vite at ... fjellovergangene i sørnorge har vært/er langt mer krevende enn Æ6n.... fra den gang danske tungbilsjåfører med sommertrÆsko på vinterføre utgjorde den største risken....

    Når alle utenom en av fjellovergangene var stengt mellom øst og vest trodde jaggu danskene at det var plass til to møtende lastebiler i Geiteryggtunellen, det er det altså ikke.... ventetid, ventetid, ventetid........ speiler og skap knaste til tross for forsøk på manuell dirigering mellom sjåførene....

    Utenom det møtte jeg en nederlandsk trailer med henger ved Voss som gikk rett fram i svingen, ned en skråning og nesten ut i elva vest for Voss. En annen norsk trailer skled rett over veien imot min side etter at den hadde stoppet for rast rett ved Valldal..Alltid på vinterstid. .I tillegg var det altså sånn på Vestlandet at de med størst bil blinket med lysene i god tid... finn deg et sted å stoppe for faen, nei det var ikke plass til mer en en lastebil på RV1.

    For ikke å nevne den bilen med svanehenger med en gigantisk maskinkonstruksjon stroppet på høykant. Dette var noe sør for Trondheim, det var sommerføre, fyren som kom i mot hadde så stor fart at hele hengeren krenget og røyken sto av hjulene.... På min høyre side var det Autovern og ingen mulighet til å ta en Martin Schanke.... for de som ikke vet hva det betyr så er det å kjøre av veien. Det er bedre å kjøre i en fjellvegg en å møte en 50 tonns trailer som han sier....

    Hendelsene er mange og langt mer krevende enn E6n.

    Men, i gamledager, E6 på kvelden i snø og slaps kunne men ære heldig å finne en trailer med norsk sjåfør som lå jevnt i 90, da var det greit å legge inn cruisen. ca 200m etter den og så tøffet man av sted med kjentmann som guide, uten å bli utsatt for søle og sno....
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Basert på mer enn 30 års kjøring i Flåklypa. Det vet vi ellers ingenting om basert på dette. Det jeg forsøkte å få frem mht fly er alle nedtenulykkene som like gjerne kunne gått galt. Nå er det jo «ingen» som flyr så statestikken blir nok ganske bra for 20/21 skal man se.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Tenk på alle "nestenulykker" i trafikken!

    Etter vel 3 tiår med globale jobbreiser har den største "risikoen" vært for stort inntak av fludium i div. lounger ved større forsinkelser.... :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.660
    Antall liker
    11.669
    Tenk på alle "nestenulykker" i trafikken!

    Etter vel 3 tiår med globale jobbreiser har den største "risikoen" vært for stort inntak av fludium i div. lounger ved større forsinkelser.... :)
    Ikke prøv deg.
    Ingen har kjørt mer bil på vinterveier enn WayAhead, han har spesialkompetanse på veisalt, samt grensesprengende kunnskaper om bilers svingegenskaper. Dessuten vet han mer om fly og luftfart enn noen som noensinne har flydd, med et mulig unntak av Supermann.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Det jeg forsøkte å få frem mht fly er alle nedtenulykkene som like gjerne kunne gått galt.
    Til hvilket formål?

    Det er tusenvis av "nestenulykker" hver dag langs norske veier, men disse dokumenteres ikke i form av video eller vitneutsagn på samme måte som fly gjør.
    Tenk på alle bilene i dag som passerer hverandre med mindre enn 50cm avstand, med en fartsdifferanse på 120-180km/t....

    Det ER farlig å kjøre bil, det ER farlig å sykle, det ER farlig å fly - om man ikke sørger for å gi seg selv og de rundt deg marginer.

    Innen flybransjen så er dette implementert i alle ledd, fra grunnskoling / utdanning / teknisk / operativ tjeneste. Barrierer i flere ledd som skal hindre at en mindre feil får gå ukorrigert videre og forplante seg. Resultatet av alt dette arbeidet er den trygge luftfarten vi har i opplever "i dag".

    Så hva er agendaen din med å få frem alle nestenulykker som like gjerne kunne gå galt?
    Jeg forstår ikke hensikten din.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor sammenligner man biler med fly? Det er ingen ting der som kan sammenlignes i det hele tatt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.568
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Man sammenligner vel sjansen for å havne i en ulykke med bil og å oppleve en ulykke som flypassasjer. Etter 11. september var det veldig mange i USA som ikke ville fly, og brukte bil når de skulle reise. Ulykkestallene for biltrafikk føyk i været. Hadde man fortsatt å fly ville antall døde vært langt lavere.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Man kan ikke sammenligne èn som har peiling på fly og èn som tror han har peiling fly heller.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Åh. ja... Luistigkurrre, var det noe du forsøkte å meddele.....?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn