Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det er CAL!, bjornh - og den koster fortsatt under 500 kroner ser jeg på nettet. Definitivt verd sin egenvekt i gullyd. :)

S

sorgenfri

Gjest
    Cal minner meg en god del om T50rp. Bass, er vel ikke det første ordet jeg ville brukt. Men løp&kjøp :)

Gleder meg til at noen kan sammenligne ! med 2!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Punchy er et ganske vidt begrep for meg. Mye bass. Overvelmende bass. Nesten bare bass. Flott bass. Stram bass. "Riktig mengde" bass. Aner ikke egentlig, men CAL! låter totalt sett bedre enn Sennheisers Momentom On-Ear til 1/3 av prisen til sistnevnte. Som du vil se, så sier mange at SMOE er "punchy" (i.e. mye bass), mens DinSide(?!) sa den var bassfattig. Nå hadde vel du en stund Sonys traktorhjulørebasstelefoner, hadde du ikke? Så ja, alt er relativt - og CAL! er relativt sett 3 ganger bedre enn SMOE - og like punchy.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Punchy er lyd du merker, kanskje fysisk, dvs det er ikke nødvendigvis mye bass, men kort & stram, som ett slagverks basstromme.
    Slik er det hvertfalt for meg!! :p

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Vil legge til at punchy finnes mellom 100 og 200hz. Faktorer som "extended bass", ressonanser i lukket casing og dype øreputer med vinkel (audeze esqe) kan forsterke trykket enda mer.

T

Tittentei

Gjest
    ^ What he said.

Cal minner meg en god del om T50rp. Bass, er vel ikke det første ordet jeg ville brukt. Men løp&kjøp :)

CAL! er sikkert vel og bra, men hvis den ikke har punchy bass, så er den ikke interessant. ;D Er ute etter en som har mer punch enn D7000 som hittil er den mest punchy hodetelefonen jeg har hørt. DT770 med EQ gjør også en god jobb. Av åpne hodetelefoner er det HD 650 og LCD-2 r1 som gjelder. Punchy bass gir mye musikk giv og driv. Blir moro å lytte til.

Dyp bass, punchy (mid)bass, naturlig mids og sparkly sting i diskanten uten å bli skrikete – mmmmmm.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    ^ What he said.

CAL! er sikkert vel og bra, men hvis den ikke har punchy bass, så er den ikke interessant. ;D Er ute etter en som har mer punch enn D7000 som hittil er den mest punchy hodetelefonen jeg har hørt. DT770 med EQ gjør også en god jobb. Av åpne hodetelefoner er det HD 650 og LCD-2 r1 som gjelder. Punchy bass gir mye musikk giv og driv. Blir moro å lytte til.

Dyp bass, punchy (mid)bass, naturlig mids og sparkly sting i diskanten uten å bli skrikete – mmmmmm.
    Høres ut som det jeg leter etter. Si fra hvis du finner den. ;)

T

Tittentei

Gjest
    Punchy er et ganske vidt begrep for meg. Mye bass. Overvelmende bass. Nesten bare bass. Flott bass. Stram bass. "Riktig mengde" bass. Aner ikke egentlig, men CAL! låter totalt sett bedre enn Sennheisers Momentom On-Ear til 1/3 av prisen til sistnevnte. Som du vil se, så sier mange at SMOE er "punchy" (i.e. mye bass), mens DinSide(?!) sa den var bassfattig. Nå hadde vel du en stund Sonys traktorhjulørebasstelefoner, hadde du ikke? Så ja, alt er relativt - og CAL! er relativt sett 3 ganger bedre enn SMOE - og like punchy.
    Jo, hadde XB1000, XB700 og XB500. Solgte XB1000, fordi det ble for mye "diskotekfølelse", dvs. Det var en slags uheldig romfølelse inni dem som jeg ikke fikk helt bukt med. De hadde heller ikke spesielt punch, men gikk vanvittig dypt og kunne få dypbassen til å brumle fysisk(!).

XB500 var den mest punchy i rekken, men (1) dypbassen var ikke så bra og (2) det var knapt highs i dem. De kunne minne litt om Beats By Dre Solo HD som er kjent for å nesten bare ha bass punch. Resten er ganske muddy. XB500 er muddy i mids og har lite highs – i alle fall for en som er godt vant – men er morsom på noen typer musikk. Han som kjøpte Taurus og LCD-3 av meg fikk XB500 gratis til sønnen sin.

Sony MDR-XB700 har jeg enda, og de er en slags mellomting. Veldig artige hodetelefoner som går dypt, har greit midbasspunch og mellomtone + diskant, men de er ikke helt up there, så jeg foretrekker D7000 foran dem på alle parameterne og total lytteglede. De har gått opp astronomisk i pris etter at de ble discontinued, jeg betalte vel 500 spenn for dem kliss nye fra DustinHome, og det var de definitivt verdt (hadde MSRP på 1500 kr). Bruker dem stadig fortsatt, og de begynner å bli slitne.

Høres ut som det jeg leter etter. Si fra hvis du finner den. ;)
    Ditto! ;D

T

Tittentei

Gjest
    Mellom 100-200Hz = Punchy? OK, da er K702 og HE-500 mer punchy enn Denon D7K. Hm. ;)

Vis vedlegget 236166
    Har ikke hørt noen av disse to opp mot D7000, men tror det er vanskelig å måle midbasspunch med frekvenssveip. Det er mulig det kan ha noe med hurtig tone i kombinasjon med selve kammeret og seal å gjøre(?). Verken HE-500 eller K702 er kjent for MBP, mens D7000 er kjent for dette, og det er forståelig. :)

T

Tittentei

Gjest
    Og evne til hurtig (og relativt lang) excursion i driveren? Mats?

KML

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dynamikk og punch finner/fant jeg vesentlig bedre i HE-500 sammenliknet med D7000. D7000 er jo temmelig bløt/soft i gjengivelsen.

Edit: Men D7000 oppleves som langt heftigere/underholdende en de to overnevnte - synes jeg personlig da.

Sist redigert:

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror greia med Denon er at der er veldig fysiske, så det blir en helt annen opplevelse.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Mellom 100-200Hz = Punchy? OK, da er K702 og HE-500 mer punchy enn Denon D7K. Hm. ;)
    Frekvensrespons er en ting, men manglende extended bass, stofføreputer som ikke tetter, med lite volum og uten vinkel og K702s åpne hodetelefonkonstruksjon gjør at den trolig ikke høres overvelmende punchy ut. En skarptromme, basstromme eller hva det skal være i område 100-200hz har ofte flere harmonics spredt tett rundt. Mangler bass-extension trekker det ned og lyden høres langt mindre punchy ut, i tillegg til mange faktorer som jeg allerede har nevnt og ikke nevnt.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Punchy: Dypbass, punchy, herlige mids, tilstedeværende treble uten å bli skrikende. Det er Nad Hp50 eller Aiwaene.

Nad HP50 har flere faktorer som taler for hvorfor den er så punchy. Hevet frekvensrespons 100-200hz, lukket casing, skinnøreputer som tetter bra.

http://www.innerfidelity.com/images/PSBM4U1.pdf
    http://www.innerfidelity.com/images/PSBM4U2.pdf
    http://www.innerfidelity.com/images/AiwaHP500DIYModifiedKabeer.pdf
    http://www.innerfidelity.com/images/NADVISOHP50.pdf
    http://www.innerfidelity.com/images/BeyerdynamicCustomOneProswitchposition3.pdf

T

Tittentei

Gjest
    Punchy: Dypbass, punchy, herlige mids, tilstedeværende treble uten å bli skrikende. Det er Nad Hp50 eller Aiwaene.

Nad HP50 har flere faktorer som taler for hvorfor den er så punchy. Hevet frekvensrespons 100-200hz, lukket casing, skinnøreputer som tetter bra.
    Aiwaene er vel ikke rent enkle å få tak i? Er det noen negative sider med NAD HP50?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Poenet mitt er / var:

Punchy er i en måleteknisk sammenheng et mildyt sgat udefinert begrep. Av mangel på noe, så ble det forsøkt å si at punchy ligger mellom 100-200Hz. Der er måleteknisk HE-500 og K702 ganske like - og "bedre" enn D7K. Har hatt begge de to første hodetelefonene, og K702 er total punchyanemisk i forhold til HE-500. Mao. så må punchy ligge en annen plass. Og, som vi vet så kan ting oppleves ganske anderledes enn målegrafer indikerer. Merk indikerer. På samme måte som regler for output impedance, 1:8 og en del andre parametre kun gir indikasjoner på hvordan man kan / tror lyd fra en viss konstelllasjon av hodetelefon / -forsterker vil låte.

Det er lett å gå seg vill i både den rent subjektive delen av verden - men også i den rent objektive. Støttelitteratur fra begge domener er alltid kjekt - og jeg tar slike ting som indikasjoner - og ikke fasitsvar. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.128
    Torget vurderinger
    1
    Bedre enn Sennheiser On-ear? Det må jeg få si at jeg sterkt betviler.

Sist redigert:
    N

Nyttbrukernavn555

Gjest

Aiwaene er vel ikke rent enkle å få tak i? Er det noen negative sider med NAD HP50?
    Det er flere negative sider med NADen. Den største er at den har en liten pusledriver på 35-40mm? i papir og er ellers en fryktelig billig og plastikkaktig konstrusjon, men når den låter så bra som den gjør kan jeg tilgi den for veldig mye. Den gjør bare veldig mange ting riktig, og NADens virkelige styrke er hvordan lydbildet er balansert, men så god som den er låter fremdeles godt matchede hifi-oppsett med omtrentlig samme tonale balanse bedre.

Aiwa er vanskelig å få tak i og krever litt modifikasjoner for å få de til å låte litt mørkere. Dette er mine referanse hodetelefoner og jeg hadde ikke byttet mine mot noen annen hodetelefon uansett prisklasse, hvis lyden var eneste måleparameter, men man må påregne å betale i overkant av 3-400$ hvis du finner en.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Poenet mitt er / var:

Punchy er i en måleteknisk sammenheng et mildyt sgat udefinert begrep. Av mangel på noe, så ble det forsøkt å si at punchy ligger mellom 100-200Hz. Der er måleteknisk HE-500 og K702 ganske like - og "bedre" enn D7K. Har hatt begge de to første hodetelefonene, og K702 er total punchyanemisk i forhold til HE-500. Mao. så må punchy ligge en annen plass. Og, som vi vet så kan ting oppleves ganske anderledes enn målegrafer indikerer. Merk indikerer. På samme måte som regler for output impedance, 1:8 og en del andre parametre kun gir indikasjoner på hvordan man kan / tror lyd fra en viss konstelllasjon av hodetelefon / -forsterker vil låte.

Det er lett å gå seg vill i både den rent subjektive delen av verden - men også i den rent objektive. Støttelitteratur fra begge domener er alltid kjekt - og jeg tar slike ting som indikasjoner - og ikke fasitsvar. :)
    Jeg er uenig, ikke i det siste men i defineringen av "punchy". Rent objektiv får du mest punch desto høyere frekvensregisteret i bass-range og low-mids er. Ligger 20hz-1khz høyere er den de facto mer "punchy", så du skal få et lite poeng der. Men du kan ikke se på bassnivå alene og man må se det i relasjon til resten av frekvensregisteret.

Masse "punch" og masse detaljer og balanserte mids kan fysisk ikke sameksistere. Den beste måten å skape illusjonen av punch er å senke området rundt hvor den største slam/punch effekten ligger, typisk området rundt 100-200hz, slik at man beholder mye av slagkraften, uten at det går for mye på bekostning av naturlige mids og detaljer i treble. Rent objektivt har man senket bassen og fått mindre punch, men i forhold til resten av lydbildet føles det ut som at man nesten har mer slagkraft enn noen sinne. Det er balanse.

Og bytter du til en hodetelefon med høyere bass-range oppdager man lett at det kun er en illusjon og at den med høyere bass-range er mer punchy, men der er mindre av alt annet. Jeg kan også lage verdens mest punchy hodetelefon. Det er bare å senke alle frekvenser over 400hz med 100dB og pøse på med nok forsterkeroverskudd. Tilslutt vil du få punch nok til å banke hull i skallen din.

Sist redigert:
    N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Men jeg tror en mye mer beskrivende måte å se på frekvensresponser er å sortere dem etter uncompensated, og høyeste punkt over det mest sensitive området 1000-7000hz. En slik sortering vil bedre reflektere den tonale balansen fra frekvensgrafen man ser mot opplevd lydsignatur på det lyttenivået man bruker.

Alle hodetelefoner er sibiliant og stikkende når treble når et visst dB SPL nivå. Hvor mye volum som skal til for å nå ubehagelig treble nivå kan variere fra hodetelefon til hodetelefon.

Dette eksempelet illustrerer det jeg mener, og er en langt bedre rettesnor for hva man faktisk hører enn måten headroom eksempelvis sorterer sine frekvenser.

Ser man Headrooms sortering ser de tre hodetelefonene veldig lik ut, og det er vanskelig å bedømme dem fra mørkest til lysest:

Sorterer det man etter mitt prinsipp får man et mye bedre bilde over den tonale balansen. Her er det uncompensated og sortert etter høyeste punkt på treble, fordi det er normalt tizziness fra treble som gjør at ubehaget blir så stort at man ikke ønsker høyere volumnivå.

S

sorgenfri

Gjest
    MA100 McIntosh Laboratory Inc. first dedicated headphone amplifier

JuHuu!!

1535661_613635625371117_1596703238_n.jpg

CES14

HVEM er forhandler i Norge? Neby?

T

Tittentei

Gjest
    Kult! Ja, Neby!

Er den liten og søt? Jeg liker dem små og søte. Komponentene altså. Jentene skal være petite og naughty.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.061
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    _DSC1695_610x380.jpg

HiFiMan's advanced headphone tech at CES 2014 improves sound quality | The Audiophiliac - CNET News

Hifiman med nye bøyler... og kanskje mer nytt?

I was treated to an advance preview in NYC and auditioned the headphones at home. The sound is more open and clearer than ever before. Some experienced audiophiles may think these two new HiFiMans' sound is close to what you might get from the better electrostaticheadphones, and that level of sonic purity is unprecedented in the HE-400i's $499 price class. The $899 HE-560 has a fuller bass balance and it's even more transparent-sounding than the HE-400i.

mariusaa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Antall liker
    583
    Torget vurderinger
    9
    Ah, noe nytt fra hifiman, endelig. HE-560 høres spennende ut.

S

sorgenfri

Gjest
    Kult! Ja, Neby!

Er den liten og søt? Jeg liker dem små og søte. Komponentene altså. Jentene skal være petite og naughty.

McIntosh has also revealed that it is developing its own headphone range to go with the MHA100. Shown in prototype form at the show were the flagship MHP1000 over-ear headphones that will go on sale in the first half of 2014 for around $2000. More affordable models will be added to the range in due course.

McIntosh_MHP1000.jpg

Costanza76

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    208
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dæven!

Vis vedlegget 236732
    HiFiMan's advanced headphone tech at CES 2014 improves sound quality | The Audiophiliac - CNET News

Hifiman med nye bøyler... og kanskje mer nytt?

I was treated to an advance preview in NYC and auditioned the headphones at home. The sound is more open and clearer than ever before. Some experienced audiophiles may think these two new HiFiMans' sound is close to what you might get from the better electrostaticheadphones, and that level of sonic purity is unprecedented in the HE-400i's $499 price class. The $899 HE-560 has a fuller bass balance and it's even more transparent-sounding than the HE-400i.
    Må huske å melde meg på vaksinasjonsprogrammet mot "upgraditis"! Kjenner at nysgjerrigheten ble pirret sånn litt i overkant her nå...

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.061
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Litt irritert over at de velger sånne bøyler. De gamle hodebåndene funker veldig bra og er mindre i veien. Eneste problemet med dem var hvis man har spesielt lite hode.

Men bøylene er jo fine, da =)

Arne_M

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Håper at HE 560 kommer med myke ledninger. Synes de på HE 500 er vel stive, og de bråker. Spent på hvordan HE 560 vil komme ut i test.

T

Tittentei

Gjest
    Litt irritert over at de velger sånne bøyler. De gamle hodebåndene funker veldig bra og er mindre i veien. Eneste problemet med dem var hvis man har spesielt lite hode.

Men bøylene er jo fine, da =)
    De har nok kommet med disse nye bøylene fordi en del folk synes at HiFiMAN-hodetelefonene "henger og slenger" og ikke gir godt nok seal. Jeg kan være litt enig fra mine erfaringer med HE-400. De nye hodebåndene gir mer clamping force som gir mer stabil fit og bedre seal.

Håper at HE 560 kommer med myke ledninger. Synes de på HE 500 er vel stive, og de bråker. Spent på hvordan HE 560 vil komme ut i test.
    At ikke high end produsentene kan gjøre ting ordentlig med en gang... Første revisjon av Audeze kom med stiv kabel som har nettingstrømpe etter Y-leddet opp mot mini-xlr'ene som går i hodetelefonene. Denne støyer noe fryktelig. Både Fostex TH-900 (TH-600?) og Denon AH-D[2|5|7]000 kom også med strømpebelagt kabel i tøy. Det støyer også, men ikke helt ille. Dog er de kablene "et helvete å jobbe med".

Sony har løst det veldig bra med XB-serien (billige). De har flate "tangle free" kabler.

En annen ting er at kabler bør være avtagbare på alt. Det er sykt at man skal måtte levere inn hodetelefonene på service, fordi kabelen er gåen. Her er det mange som har gått feil. Beyerdynamic T1 er slik, Fostex'ene jeg nevnte er slik, Denon er slik... Det er ganske håpløst imo.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.061
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    En annen ting er at kabler bør være avtagbare på alt. Det er sykt at man skal måtte levere inn hodetelefonene på service, fordi kabelen er gåen. Her er det mange som har gått feil. Beyerdynamic T1 er slik, Fostex'ene jeg nevnte er slik, Denon er slik... Det er ganske håpløst imo.
    Amen!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Enig med Titten om kabler. T1 er den hodetelefonen jeg har hatt som har vært desidert verst. Kabelen er tykk og veier "1 tonn og er 1km lang". Selve hodetelefonen er überkomfortabel, så hvis man kunne hatt andre kabler - så er det ikke like sikkert jeg hadde solgt dem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn