Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

Tittentei

Gjest
    Det diagrammet der er det meg som har laget, så jeg kjenner det godt.

Da er det merkelig at de ikke har endret litt på enheten og gitt den ut som en 70w klasse A forsterker, fremfor å lage merak-monoene som er klasse D (mer effektive og mindre varmeutvikling). Jeg tror nok det ligger mer bak enn struping for å unngå å ødelegge hodetelefoner. Jeg tror ikke enheten i seg selv takler 70w klasse A. Det blir veldig varmt og krever varmeavvikling. Klasse A vil bruke 70w hele tiden, det krever at strømforsyningen kan levere og maskinen kan få vekk varmen.

Det går jo ann å sende dem en epost og spørre. Ardilla?

Uansett, den kan ikke omtales som en integrert amp så lenge den er strupet (uansett årsak) og ikke har høyttalerterminaler. Dette har McIntosh, og derfor kan den omtales som det.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Kanskje MacIntosh er bygd etter mye av samme prinsipp, med unntak av muligheten til å hente full effekt ut av høyttalerutgangene i tillegg. Akkurat som med Leben.

Make no mistake about it. MacIntoshen er også strupet. 20V på 8,16,32,120 ohm er nok til å sprenge alt av hodetelefoner det også.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje MacIntosh er bygd etter mye av samme prinsipp, med unntak av muligheten til å hente full effekt ut av høyttalerutgangene i tillegg.

Make no mistake about it. MacIntoshen er også strupet. 20V på 8,16,32,120 ohm er nok til å sprenge alt av hodetelefoner det også.
    Er høyttalerutgangen strupet? Hvis ikke så er den ikke strupet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    50W på 8ohm?

Hvis det er 50W på 8ohm er det ikke så forskjellig fra f.eks Aurelic Taurus som potensielt kan levere 72W på 8ohm Og ingen omtaler Taurus som en høyttalerforsterker i første omgang, og hodetelefonforsterker på siden.
    En ikke uvensetlig forskjell mht bruk som integrert forsterker er det vel at McIntosh´n bl.a. har ordinære ht-termineringer.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Kanskje MacIntosh er bygd etter mye av samme prinsipp, med unntak av muligheten til å hente full effekt ut av høyttalerutgangene i tillegg.

Er høyttalerutgangen strupet? Hvis ikke så er den ikke strupet.
    Høyttalerutgangen er trolig ikke strupet for å begrense effekten. Det er ingen poeng i å strupe en høyttalerutgang fordi de er langt mindre sensitiv og 50W er ikke mye effekt etter dagens standard.

@ptb Korrekt. Det vil jeg si er hovedforskjellen. Taurus har potensial til å levere 72W, det er poenget. Men den er av konstruksjon ikke beregnet til det. Derav manglende høyttaler utganger.

T

Tittentei

Gjest
    @ptb Korrekt. Det vil jeg si er hovedforskjellen. Taurus har potensial til å levere 72W, det er poenget. Men den er av konstruksjon ikke beregnet til det. Derav manglende høyttaler utganger.
    Nei, jeg tror ikke den har det verken mtp strømforsyning, capbank eller fysisk konstruksjon. Den har potensial om man tar høyde for total rekonstruksjon, men da er det ikke Taurus lenger. ;D

T

Tittentei

Gjest
    Det er ikke ubegrenset hva man kan kjøre mellom opampene heller, ettersom jeg har forstått. Men jeg vet ikke hvordan opampene i Taurus forholder seg til dette.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Nei, jeg tror ikke den har det verken mtp strømforsyning, capbank eller fysisk konstruksjon. Den har potensial om man tar høyde for total rekonstruksjon, men da er det ikke Taurus lenger. ;D
    Strømforsyningen leverer 24V på 120ohm i balanced. Og 24VRMS forøvrig ellers. Det er ubestridt. Men den er strupet for å senke effekten, i tillegg til det faktum at den ikke har høyttalerutganger som kan tyde på at den er designet for å være en renspikket hodetelefonforsterker. Men det hadde trolig ikke vært veldig vanskelig for Aurelic å legge til ekstra høyttalerutganger på baksiden slik MacIntosh har gjort.

Mulig de måtte gjort noen tilleggsgrep i tillegg opp mot fysisk kontruksjon, belastning etc. Men det blir litt over mitt kompetanseområde, men ser for meg at det ikke hadde vært så tungt å få til.

T

Tittentei

Gjest
    Ja, men selvom den leverer 24V på 120ohm i balansert, så betyr vel ikke det automatisk at den vil klare 24V*(multippelen) som gjelder ved 8 ohm?

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    For å si det slik. En hvilken som helst forsterker med 24Vrms som ikke er strupet, ville levert nøyaktig de samme effekt verdiene som Taurus fra 120ohm-600ohm. Forskjellen er at Taurus er strupet fra 120ohm og nedover, mens høyttalerforsterkere ikke er det. Trolig fordi Taurus er tiltenkt som hodetelefonforsterker og fordi det er lite praktisk med tilgjengelig effekt på 4,5W og oppover fra 120ohm og nedover.

Ser for meg det er mer jobb å legge til denne strupingen, enn det er å ta den bort. Så hadde ikke blitt overrasket om noen som kan med elektronikk med få grep kunne gjort en god høyttalerforsterker ut av Taurus. Men det blir som sagt litt over mitt kompetanseområde..

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Tviler på at Taurus har capbank til å kunne levere 72W. Den er nok heller ikke bygget for å levere det mtp strømforsyning. Ikke har den høyttalerterminaler heller. Kjølemekanismene holder nok heller ikke.

Men jeg skal ikke uttale meg for bombastisk.
    Den er strupet, som du ser av denne grafen i balanced mode:

Hadde den ikke vært strupet med enten motstander eller current limiting, kunne den potensielt i balanced (rød) levert svimlende 72W på 8ohm som er respektable tall selv til høyttalerforsterker å være.

Det eneste som skiller den fra å være en fullverdig høyttalerforsterker er at den er strupet i balanced mode. Trolig fordi 72W på 8 ohm er sinnsykt mye effekt og nok til å sprenge det meste av hodetelefoner som finnes på markedet om man er uheldig med volumknappen.
    Den har current limiting (bekreftet per epost)

Jeg tror likevel tittentei har et poeg med manglende kondensatorkapasitet, varmehåndtering og strømforsyning. Det kan imidelrtid virke som den kan levere rieklig med effekt til beist som HE6 selv i BAL mode når det trengs, men da ikke altså kontinuerlig. Peak watt er nok mye høyere enn i den grafen. HE6 låter klart best og mest punchy og kontrollert i BAL mode

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    For å si det slik. En hvilken som helst forsterker med 24Vrms som ikke er strupet, ville levert nøyaktig de samme effekt verdiene som Taurus fra 120ohm-600ohm. Forskjellen er at Taurus er strupet fra 120ohm og nedover, mens høyttalerforsterkere ikke er det. Trolig fordi Taurus er tiltenkt som hodetelefonforsterker og fordi det er lite praktisk med tilgjengelig effekt på 4,5W og oppover fra 120ohm og nedover.

Ser for meg det er mer jobb å legge til denne strupingen, enn det er å ta den bort. Så hadde ikke blitt overrasket om noen som kan med elektronikk med få grep kunne gjort en god høyttalerforsterker ut av Taurus. Men det blir som sagt litt over mitt kompetanseområde..
    Taurus er ren klasse A - og 70 watt ren klasse A er en steikovn. Den ville sikkert tatt fyr.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Current limiting ja, tenkte meg det.

Mulig det ikke blir klasse "A", men rent regnet tilsvarer det 72W på 8ohm. Mulig den hadde gått varm og tatt fyr, eller eksplodert. Jeg vet ikke.

Det er ikke praktisk uansett å kjøpe en Aurelic Taurus til bruk på høyttalere, men den kan potensielt ha effekt til å drive ett sett høyttalere trolig på en respektabel måte.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    DA8 står på DAC ønskelista mi!
    Det gjør Audio GD Master 9 og.
    Fremtidig LCD-X oppsett xD

T

Tittentei

Gjest
    Hifiklubben innrømmer at de blåser i forbrukerkjøpsloven.

t4NUd9p.jpg

Jeg skulle like å se den dommeren som mener at et par hodetelefoner ikke er ment å vare i mer enn 2 år (mobiltelefoner er ment å vare i 5 år – avgjort av Høyesterett). Ergo; 5 års reklamasjonsrett på hodetelefoner. :)

Morsomt at de markedsfører 2,5 års garanti på hodetelefoner som bedre enn forbrukerkjøpsloven da.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ OBS! Det er jo forskjell på garanti og reklamasjonsrett:)

T

Tittentei

Gjest
    ^ OBS! Det er jo forskjell på garanti og reklamasjonsrett:)
    Ja, garantien må være bedre enn reklamasjonsretten, fordi denne er hjemlet i forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig. Poenget er at de markedsfører garantien som bedre enn reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven, når det etter alt å dømme er slik at forbrukerkjøpsloven er bedre enn garantien når det gjelder hodetelefoner. Slik de markedsfører garantien sin (med at de blåser i forbrukerkjøpsloven), så ser det ut til at de tolker hodetelefoner til å ha 2 års reklamasjonsrett, men hvis en ting er ment å vare i mer enn 2 år, så er det 5 års reklamasjonsrett.

Garanti kan vare kortere enn reklamasjonsretten, men den må dekke feil og mangler eller gi bedre rettigheter til forbruker enn forbrukerkjøpsloven legger opp til, hvis ikke den gjør det, så faller garantien bort og rettighetene i fkjl. inntrer.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Begrepet garanti er vel egentlig ikke omhandlet i kjøpsloven?
    Kort sier vel den:
    Reklamasjonsrett på minimum 24 mnd. Om et produkt er ment å vare lenger, så gjelder en reklamasjonsrett på 60 mnd. En leverandør/selger kan gi en produktgaranti uavhengig av dette.

T

Tittentei

Gjest
    ^ Begrepet garanti er vel egentlig ikke omhandlet i kjøpsloven?
    Kort sier vel den:
    Reklamasjonsrett på minimum 24 mnd. Om et produkt er ment å vare lenger, så gjelder en reklamasjonsrett på 60 mnd. En leverandør/selger kan gi en produktgaranti uavhengig av dette.
    1) Jo, begrepet garanti er omstendelig omhandlet i forbrukerkjøpsloven (kjøpsloven gjelder ikke ved salg til forbruker). Kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven er to forskjellige lover.

2) Se fkjl. §27 annet ledd. Reklamasjonsretten gjelder i 2 år, men dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, så er fristen for å reklamere 5 år. Legg også merke til at "Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid."

Det er to viktige høyesterettsdommer som har skapt presedens ift. tolkning på reklamasjonsrettens lengde. Det ene er videodommen, det andre er mobildommen.

Garanti har ingenting med reklamasjonsrett å gjøre. Garantien MÅ være bedre enn reklamasjonsretten, hvis ikke går reklamasjonsretten foran. Dette er fordi forbrukerkjøpsloven er ufravikelig jf. §3. "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her."

• Liker
    Reaksjoner: ptb
    T

Tittentei

Gjest
    Hvordan relaterer dette seg til Hifiklubben?

Hifiklubben skriver at de blåser i forbrukerkjøpsloven; at den ikke er god nok. Deretter skilter de med 5,5 år garanti på alle varer (dette er 6 mnd mer enn reklamasjonsretten) unntatt hodetelefoner, der de gir 2,5 år.

Poenget er at hodetelefoner har en reklamasjonsrett på 5 år, så garantien deres er 2,5 år dårligere enn reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven. Mao; de tolker loven som om hodetelefoner kun har 2 års reklamasjonsrett.

Jeg skulle like å se den dommeren som er enig (med hifiklubben) i dette. Se videodommen og mobildommen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tittentei;17486031) Jo.... osv. [/QUOTE skrev:
    Ja, du har helt rett. Er litt "rusten" på dette, men fant frem igjen et eks av Kjøpsloven i en skuff her:)

Bentgun

Medlem
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    11
    Hei! Jeg vurderer å selge mine Denon Ah-D600 hodetelefoner da jeg heller vil over på noen som er litt mindre og som kan brukes ute blant folk, men er usikker på hva jeg skal ta for de? De koster 2998,- hos hifiklubben i dag. Hodetelefonene ser fine ut og jeg har eske og alt som kom med i eksen.

Noen gode tips på hva jeg kan ta for de?

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg behøver DAC hjelp!
    DACen er vel det "svakeste" leddet i oppsettet mitt, så ønsker en ny som er litt mer "nøytral", så den er mer fleksibel med tanke på forsterker valg.
    Vel... Det viktigste er at den ikke er veldig lys, noe ES9018 bruker å være?
    Tenkte ikke å bruke mer en 10 000,- og de som står høyest på lista så langt er:
    Matrix X-Sabre
    Yulong DA8 (om jeg finner en relativt billig importert)
    Nuforce DAC 80

Noen som har mye peiling på DAC?
    Foretrekker USB, og derfor utelukker jeg Audio GD DACer, da dem blir "strupet" ved USB.

mariusaa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Antall liker
    583
    Torget vurderinger
    9
    Eneste jeg har hørt som var "nøytral" innenfor ditt budsjett er audiolab m-dac, men i forhold til de andre jeg har hørt/hatt (hegel hd20/25, antelope zodiac gold, heed da etc) så var den tørr å kjedelig. En GRISEGOD nøytral dac er antelope zodiac gold'en (ligger vel en brukt på torget til 18k her nå?), eller så hvis du tåler at DAC'en farger lyden litt å spiller musikk så er Heed DA dac'en høyest av mine anbefalinger.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tenker at DACer blir beholdt en god stund iforhold til forsterkere, eller tar jeg feil?
    Så kan ha en som farger litt, men heller mer mot det "nøytrale"

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg er på jakt etter noen hodetelefoner med noise canselation i Beats studio prisklassen ( 2000-3000) hvilke er mest aktuelle?

De skal fortrinnsvis brukes på reiser , så bør nok ikke være for store.

Kvaliteten matcher neppe Dr.dre beats , da den er vel noe av det råeste jeg har sett. Men ofrer gjerne litt for en bedre mellomtone ;)

T

Tittentei

Gjest
    De fleste vil nok si Bose QC 15. Cirka 2000 kr. Den aktive støykanselleringen deres er den beste. Lydkvaliteten er ikke optimal til prisen, men bedre med lavere lydkvalitet og stillhet, enn høy lydkvalitet og mye støy, så totalopplevelsen på f.eks. flyreise er nok bedre med Bose enn noe annet i samme prisklasse. De er veldig portable også, så ypperlig for ditt formål, vil jeg tro.

Bose Quiet Comfort 15, er fullt navn.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Audio Research Sp20 første fra dem med hodetelefon utgang.

Utgangsimpedans ca 0.5 Ohm lover bra for endel lav impedante hodetelefoner.

http://www.audioresearch.com/SP20.html

More information on Audio Research SP20 Preamplifier | Dé Durob Audio blog – Le Blog de Durob Audio

Audio Research's New Stereo Preamplifier | Stereophile.com

SP20 Stereo Preamplifier

Influenced by some of our classic groundbreaking SP preamplifiers, the SP20 takes visual cues from past Audio Research products while incorporating our latest designs and technologies. The SP20 is a full-function line stage which incorporates a phono preamplifier and, for the first time ever on an Audio Research preamp, there is a ¼" headphone jack. Front panel controls have been minimized to two rotary controls and an interactive touch screen display, along with power, mute and output selector buttons.

The interactive touchscreen has been designed to take full advantage of the feature set the SP20 offers, and operation is intuitive and easy-to-use. Numerous adjustments allows customization to the performance and display of the SP20 for seamless system integration, including input naming and gain offsets, volume presets, and tube hours. System checks have been put into place to alert when tubes have exceeded standard serviceable hours (4,000), and a low line auto mute function engages in the event of a power brown-out.

The SP20 is fully balanced, pure Class-A with zero feedback. There are seven levels of voltage regulation, a large power supply, and a very low-noise R-core power transformer. Both the line and phono stages feature low-noise JFET inputs and 6H30 (2 per section) outputs. The latest high performance coupling and bypass capacitors are used in both stages. Both the line stage and phono preamplifier offer extraordinary frequency response and low noise. The phono section provides 58dB of gain, so the SP20 can be used with a wide variety of phono cartridges, including moderately low output moving coils.

The headphone output is no mere afterthought; it is a low-distortion, high-performance vacuum-tube headphone amplifier designed to comfortably drive a wide impedance range of headphones. The button next to the headphone jack switches off the main (amplifier) outputs for headphone listening, or it switches off the headphone jack for speaker listening.

All of these developments would be for naught if the SP20 did not delight sonically, which it does with ease. The presentation is so relaxed and natural, transparent and solid with great dynamics and impact. Never threadbare, sonic images have texture and a luminous 3-D quality. The SP20 delivers musically, with an ability to effortlessly drive your tube or solid-state amplifier.

Ikke hel billig med en pris på ca 9000 US dalar.
    Ser dog lekker ut.
    sp20.jpg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er kanontilbud på støykansellerende Logitech UE hodetelefoner på elkjøp.no i dag.

Selv endte jeg opp med å bestille UE6000.

Både UE6000 og 9000 har fått svært god omtale i tester.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Frekvensrespons av min Aiwa HP500:

Som et stikk til dagens TOTL hodetelefoner og den nye trenden at "alle" produsentene nå må ha en flaggskipmodell til over ti-tusen kroner uansett hvor dårlig de både låter og måler (AKG?:mad:), ønsker jeg å kaste opp i en spy bøtte og slå et slag for mine referansehodetelefoner Aiwa HP500.

Fattet først interesse for denne snart førti år gamle hodetelefonen når jeg så hvordan den presterte i Tylls artikkel av Kabeers DIY Aiwa HP-500 hodetelefoner. De kom seirende ut av DIY konkurransen med solide målinger i tillegg til at de ifølge Tyll låt fantastisk bra. Med nyvunnet inspirasjon etter å ha lest Tylls artikkel tastet jeg inn ordene "Aiwa hp500" i Google og på første side kom der tilfeldigvis opp ett resultat med en hodetelefon som var til salgs på en brukthandelside fra Hellas. Jeg ringte nummeret som var oppgitt i annonsen og kom i kontakt med en meget hyggelig eldre greker, og vi klarte så vidt å kommunisere med hverandre på gebrokkent Engelsk. Det viktigeste var at budskapet kom fram og €80 fattigere og en måned senere landet hodetelefonen i postkassen.

Første prøvelytt viste at der var en skranglelyd i den ene kanalen. Jeg utbedret en slitt kabel men det fikset ikke problemet. Dessverre viste det seg når jeg demonterte høyre baffel at magneten på den ene siden hadde løsnet slik at driveren fikk større excursion enn konstruert. Dette hadde medført at polyesterfilmen som skal være stram og fin, var flakkende og løs. I denne tilstanden vurderte jeg det slik at disse hodetelefonene ikke kom til å bli mye brukt og tok en kalkulert risiko i strid mot anbefalinger, ved at jeg med bruk av varmepistol varmet driveren forsiktig slik at den strammet seg til ved avkjøling. Dette fikset utrolig nok problemet og resultatet ble så bra at jeg gjorde det samme med den andre driveren slik at de ble omtrentlig like stram.

Mange dempemodifikasjoner med forskjellige utforminger og materiale foran og bak driveren, og et femtall forskjellige øreputekonstruksjoner senere gjorde at jeg tilslutt endte opp med et resultat som jeg var veldig fornøyd med. Så fornøyd at disse har blitt mine nye referansehodetelefoner når jeg skal lytte til musikk. De har utkonkurrert en rekke andre hodetelefoner til mange ganger prisen og på listen over kandidater som har blitt veid for lett opp mot Aiwaene er "TOTL" kandidater som Sennheiser HD800, HE60, HD650, Audeze LCD2 m.m.

Jeg finner det også vanskelig å tro at det med dagens teknologi og kunnskap ikke er mulig å lage en kvalitetshodetelefon som både måler og låter riktig uten at det skal koste et femsifret beløp. TOTL er etter min mening veldig oppskrytt og ønsker avslutningsvis å si at pris etter min mening er t dårlig måleparameter for hvor bra et produkt låter. Hadde ikke byttet mine Aiwa mot noe som kan kjøpes for penger på markedet. :cool:

Sist redigert:
    N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Målinger av NAD rp18 (£150) som er grunnen til at Audeze LCD-2 (£600) ble solgt, og etter min mening like god:

Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Frekvensrespons av min Aiwa HP500:

Som et stikk til dagens TOTL hodetelefoner og den nye trenden at "alle" produsentene nå må ha en flaggskipmodell til over ti-tusen kroner uansett hvor dårlig de både låter og måler (AKG?:mad:), ønsker jeg å kaste opp i en spy bøtte og slå et slag for mine referansehodetelefoner Aiwa HP500.

Fattet først interesse for denne snart førti år gamle hodetelefonen når jeg så hvordan den presterte i Tylls artikkel av Kabeers DIY Aiwa HP-500 hodetelefoner. De kom seirende ut av DIY konkurransen med solide målinger i tillegg til at de ifølge Tyll låt fantastisk bra. Med nyvunnet inspirasjon etter å ha lest Tylls artikkel tastet jeg inn ordene "Aiwa hp500" i Google og på første side kom der tilfeldigvis opp ett resultat med en hodetelefon som var til salgs på en brukthandelside fra Hellas. Jeg ringte nummeret som var oppgitt i annonsen og kom i kontakt med en meget hyggelig eldre greker, og vi klarte så vidt å kommunisere med hverandre på gebrokkent Engelsk. Det viktigeste var at budskapet kom fram og €80 fattigere og en måned senere landet hodetelefonen i postkassen.

Første prøvelytt viste at der var en skranglelyd i den ene kanalen. Jeg utbedret en slitt kabel men det fikset ikke problemet. Dessverre viste det seg når jeg demonterte høyre baffel at magneten på den ene siden hadde løsnet slik at driveren fikk større excursion enn konstruert. Dette hadde medført at polyesterfilmen som skal være stram og fin, var flakkende og løs. I denne tilstanden vurderte jeg det slik at disse hodetelefonene ikke kom til å bli mye brukt og tok en kalkulert risiko i strid mot anbefalinger, ved at jeg med bruk av varmepistol varmet driveren forsiktig slik at den strammet seg til ved avkjøling. Dette fikset utrolig nok problemet og resultatet ble så bra at jeg gjorde det samme med den andre driveren slik at de ble omtrentlig like stram.

Mange dempemodifikasjoner med forskjellige utforminger og materiale foran og bak driveren, og et femtall forskjellige øreputekonstruksjoner senere gjorde at jeg tilslutt endte opp med et resultat som jeg var veldig fornøyd med. Så fornøyd at disse har blitt mine nye referansehodetelefoner når jeg skal lytte til musikk. De har utkonkurrert en rekke andre hodetelefoner til mange ganger prisen og på listen over kandidater som har blitt veid for lett opp mot Aiwaene er "TOTL" kandidater som Sennheiser HD800, HE60, HD650, Audeze LCD2 m.m.

Jeg finner det også vanskelig å tro at det med dagens teknologi og kunnskap ikke er mulig å lage en kvalitetshodetelefon som både måler og låter riktig uten at det skal koste et femsifret beløp. TOTL er etter min mening veldig oppskrytt og ønsker avslutningsvis å si at pris etter min mening er t dårlig måleparameter for hvor bra et produkt låter. Hadde ikke byttet mine Aiwa mot noe som kan kjøpes for penger på markedet. :cool:
    Aiwa HP-500 DIY Modified Headphone Review - YouTube

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hva har mest åpen og luftig lyd av hd800 og Grado?
    HD800 har iallfall størst bredde på lydbildet.

Hva som menes med åpen og luftig vil jeg ikke svare på da den ene er mer frempå enn den andre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn